Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
25.5.2012 20:52 - ShadoWWW
Siriene, zatím to vypadá, že toto by mohla být tvá nejoblíbenější edice. Zmizely všechny ty čtyřkové věci, co tě prudily. :-) Mně se to zatím taky líbí. Ano, je to hodně jiné než 4E a podporuje to úplně jiný styl hry. Ale:
- Určitě vyjde nějaký taktický modul, možná i "powers", prostě podle gusta 4E.
- 4E je teď na konci cyklu, tedy "v nejlepších letech". To se s betou vůbec nedá srovnat. Vemte si, jak si vedlo 4E v září 2008 (nemělo ani půlorka a spoustu "základních" povolání!) proti monumentální 3.5 v té době. A tento playtest ani není hotová hra.

4E mě však stále hodně baví a není problém si ji kdykoliv zahrát. Díval jsem se teď do knihovny, že 4E knížky mi ninjové z WotC zatím neukradli.
25.5.2012 20:52 - Vojtěch
Pomalejší scaling bych celkem vítal. A co se minionů týče a sól, tak bych se ani nijak nedivil, kdyby to řešili nějak jednoduše, jako minion 1 hp na HD, elite double hp atd.

Mimo toho říkali, že první playtest potvory budou jen skelety pro účely testování a žádně vychytávky na nich nebudou. mají se zkusit základní mechaniky, takže co nejosekanější základy.
25.5.2012 20:54 - ShadoWWW
Vojtěch: Osobně si myslím, že s rolemi postav zařvaly v nové edici i role nestvůr. Budou to nejspíš řešit jinak než přes role.
25.5.2012 20:55 - Alnag
Je to možná paradoxní, protože naše herní styly jsou dost odlišné, ale já to cítím dost podobně jako Almi. To, že z low-hp potvor se s postupujícím levelem stanou de facto minioni mne až tak nebere. Ale jsou věci, které 4e dělala dobře a dost mi tady chybí. Asi bych to vyjádřil tak, že mi tu chybí lepší strukturování situace, jaké měla 4e skrze různé věci počínaje skilly a skill challenge a konče rolemi a z nich vyplývajícími odlišnými bojovými taktikami.
25.5.2012 21:02 - Almi
sirien: co ti přišlo na rozdělení striker/controller atp. opruzné, To, že to bylo přehledné, fajn nápomocné?

powers = nuda. Fakt nesouhlas, je vidět, že se vyjadřuješ k něčemu, o čem prostě nemáš dost informací. Ano, je určitě řada powers u potvor, které jsou nudné. Ale jestli něco 4.5e přinesla, tak nové nápady v powers potvor. Takové, které bavilo hrát. Nebyly nudné, byly zajímavě navržené. Díky nim je třeba půlka potvor v Encounters řadě třeba na levelu 3 mnohem víc cool pro DMa i hráče, než leckterá paragonská či epická monstra. Přesně se ukázalo, že vůbec nezáleží na levelu, scalingu a podobných věcech, ale na dobrých nápadech a snadné mechanice pro její zápis.
A to zde, při vší úctě, nevidím. Jo, jasně, chápu, že je to teprve jádro. Ale pokud to jádro nápadně připomíná 2e a 3e věci, tak to asi o moc jiné nebude. Jen to bude barevnější, odřádkovanější atp. Ale určitě ne tak příjemné pro DMa jako 4e. A to říkám s plným vědomím toho, že se přípravám na hru věnuju fakt hodně dlouho.

ShadoWWW: Jak scaling? Kobold má 2 hp, tak je skoro minion. Tak proč ho tak nenazvat? Pokrytecké :)) Co jim bránilo, udělat ho prostě na jeden zásah? A Elita je prostě potvora 2x lepší, než běžná, na to nemusím scalovat? Asi máš pravdu, jen tomu nerozumím. Ten systém jednoduše zajišťoval, aby hlavní boss - kouzelník, neumřel v hned v 2. kole souboje jen proto,že měl i na vysokém levelu jen pár životů. Prostě tenhle systém hezky /až filmově - a v tom bude asi ten problém) odlišil, co/kdo je důležitý a kdo ne. Nic víc.

EDIT: Hmm..Alnag dvěma slovy "strukturování situace" elegantně popsal to, co já se tu neuměle snažím popsat v celém odstavci. Hezké! :))
25.5.2012 21:13 - Naoki
Taky hodně letmý pohled, obzvlášť z pohledu fightera powergamera a zarazily mi tam hlavně zbroje. Nevím jak to bude se stoupáním atributů, ale pokud to bude vypadat tak, že na epic bude i běžný fighter mít obligátních +1 či +2 na dexteritu pak heavy armor (a obzvlášť adamantine) jsou na nic: nabízí stejný (ne-li menší) AC za větší pěněžní cenu s nepříjemným bonusem -5 na speed.
Mmch, nenašel jsem, ale zaokrouhlování je opět vždy nahoře nebo to nějak změnili?

A bonus na závěr: třímetrový klacek stojí 4x tolik co třímetrový žebřík. Už vím jak bude moje postava vydělávat na nízkých lvlech :D
25.5.2012 21:20 - Gurney
Na enworldu se před nějakou dobou rozběhla diskuze o to, že existují dva hlavní přístupy k boji - "combat as sport" oproti "combat as war", kde na jedné straně jsou hráči preferující boje, kde bez ohledu na přesilu a nevýhodné podmínky je šance protivníky vytřískat (obvykle se to pojí s filmovějším stylem boje, ale nikoli nezbytně) a na druhou stranu ani perfektní podmínky pro jednu ze stran neznamenají její automatické vítězství. Druhá "combat as war strana" naopak chce aby existovali protivníci, kteří prostě přímým střetnutím porazitelní nejsou a jejich likvidace je spíš otázkou pečlivě připravené akce ve stylu speciálních jednotek, často spojené s infiltrací, stealth akcí, diverzemi, ale stejně dobře může posloužit domluva s nějakou jinou mocnou organizací/bytostí nebo třeba prosté najmutí si party specialistů/soukromé armády. Samotné střetnutí se pak může snadno stát pro jednu stranu "střílením krocanů" zatímco pro druhou peklem, ve kterém je pouhé přežití (nepravděpodobným) úspěchem.

Pointa - mám dojem že snad kdykoli se baví "CaW týpek" s "CaS týpkem", obvykle si naprosto nerozumí přestože oba dva zastávají docela regulérní přístupy ke hře. Obvykle pozoruju když Sirien a Almi diskutují o DnD :)

Co se týká DnD, zatímco 0DnD a ADnD 1 jsou psány velmi zjevně pro "combat as war" (ačkoli by se v nich dala docela dobře vést i hra ve stylu "combat as sport"), 2e a 3e jsou někde mezi, 4e s herními styly v duchu "combat as war" moc nepočítá a co je horší (a co ji podle mě stálo hodně hráčů), pro tyhle styly se upravuje dost blbě (ona se vůbec na rozdíl od předchozích edic výrazněji upravuje dost blbě).

ShadoWWW píše:
A to se stalo proto, že zmizel scaling.

Řekl bych že spíš že než zmizel scaling zmizela nutnost ho používat. Což beru rozhodně jako další plus.
25.5.2012 21:24 - Alnag
Almi píše:
Jak scaling? Kobold má 2 hp, tak je skoro minion. Tak proč ho tak nenazvat? Pokrytecké :))


Tady v tomhle myslím nemáš pravdu. Jejich záměr je - zjevně - aby tatáž nestvůra fungovala pro level 1-20, přičemž na levelu 1 slouží jako řekněme solo monster, na levelu 7 jako elite, na levelu 14 jako standard a na levelu 20 jako de facto minion. Vtip je prostě v tom, že jediné co se scaluje je damage... a damage output hráčské postavy na vysokém levelu bude takový že bývalého hrozivého protivníka snadno zkosí. (A z toho důvodu nejsou žádní minioni - protože na různých levelech slouží stejná potvora v různých stupních "drsňáctví")
25.5.2012 21:42 - sirien
Alnag píše:
rolemi a z nich vyplývajícími odlišnými bojovými taktikami.

hlasité mumly mumly mumly.

každopádně souhlasim že sestřelovat 4E nebylo tak moc potřeba. Třeba info o tom že zařve skill challenge mě dost mrzela, protože SCh mi zrovna připadal jako docela významnej posun k lepšímu.
Je mi jasné že chtěj rozbořit 4E koncept "všichni ve všem užiteční, každá postava do každého encounteru", kterej mi osobně přišel spíš krajně otravnej než co jinýho (s deklarovanou 5i filosofií "každá postava v něčem, všechny postavy do každé story chapter" se ztotožňuju mnohem snáz), ale SCh nestál a nepadal se zapojením všech všude a ta mechanika se mi fakt líbila.

Almi píše:
sirien: co ti přišlo na rozdělení striker/controller atp. opruzné, To, že to bylo přehledné, fajn nápomocné?

To že to bylo nechutně limitující - když člověk nechtěl něco, co mu autoři vrazili jako šablonu, tak musel přestylizovávat půlku věcí.
V kombinaci s powers to tvořilo tři faktické classy, "classy" se pak stávaly jen dílčím rozdělením skutečných class (tj. rolí).

To co Ty nazýváš přehledné já nazývám omezené (/omezující). To co mnoha lidem vadilo na fluffu starých Vampire (9 klanů - "nikdo" nehrál unikátní postavu, všichni hráli (/přehrávali) klanový archetyp) mě vadí na crunchi 4E - nehraju rogue, wizarda... hraju strikera. Skupině nechybí fighter, skupině chybí defender.

Koncept powers mi takřka nikdy nic nepřinášel - někdy mě nerušil, ale jindy mě vysloveně deptal, měl sem pocit že nehraju RPGčko kde bych nechal postavu něco dělat, měl sem dojem že hraju Magic: tapuju kartičky a do toho otáčim hitpointovou kostičku sem a tam.
Úchvatné zábavnosti to pak dosahovalo ve větších encounterech - s tím jak rychle se točilo kolo a s tim jak fungoval resource-management powers mi někdy s nadsázkou (možná ale ne až tak moc velkou) připadalo, že to můžu hrát jako Roborally (/Wings of war) - naplánovat pět akcí dopředu a odejít si na cígo, kafe, vyřídit si dva telefony a za 20 minut se vrátit a naplánovat další sérku. Nebylo to tak vždycky, ale na můj vkus se to k tomu zvrhávalo až moc často.


Jinak jak to funguje u potvor mi je dost jedno - hodnotim jak to funguje u PCček. A to, že Powers můžou za nějakou rozmanitost a nápaditost fakt neberu - jiné systémy dokáží podobné prvky generovat bez čehokoliv, co by se powers nějak blížilo.

Almi píše:
Tak proč ho tak nenazvat?

a) jim ten koncept může připadat nadbytečnej. Když chceš miniony, tak si je tam vpal, proč plejtvat textem na zvláštní popis něčeho co je zajímavé a odlišné tím, že to má jen 1hp.
b) třeba maj v záloze nějaké další navázané mechaniky. Dokážu si snadno představit že třeba v nějaké swarm mechanice tohle může být nakonec dost rozdíl.
EDIT: c) to co psal Alnag (a co mi přijde jako docela cool přístup)
25.5.2012 21:48 - Naoki
No tak ono minion není nějaká potvora co jde snadno dolu. Minion je potvora co jde snadno dolu ale dokáže pěkně ublížit pokud se o ní nějakým způsobem nepostaráš. Nevím jak je to ve starších edicích ani jak to bude vyřešené v této, ale ve 3e a dál to prostě nešlo udělat tak že by sis vzal kobolda z první úrovně a dal ho proti partě na 11., protože ten kobold nemá partu jak ohrozit.
25.5.2012 21:57 - sirien
...jenže padesát koboldů zvládne hodit v průměru 2,5 natural 20 a umlátí skupinu čepicema, pokud se o ně nepostaraj :P
25.5.2012 22:01 - Vojtěch
Naoki: Což bylo působeno rapidním nárůstem hp, útoku a obran. Když to zarazí a budou zvedat jen dnamage a schopnosti rozšiřovat, tak i dostatek koboldů dokáže nadělat slušnou paseku.

(BTW v 3E to šlo, ale Kobold musel zapojit mozek a počty - aid another se sčítal a touch AC nebylo zrovna lehlé mít vysoko, takže když koboldi ve velkém zavalili družinku nějakým sajrajtem, tak to záhy mohlo vypadat jinak)
25.5.2012 22:02 - Quentin
Píše:
Tady v tomhle myslím nemáš pravdu. Jejich záměr je - zjevně - aby tatáž nestvůra fungovala pro level 1-20, přičemž na levelu 1 slouží jako řekněme solo monster, na levelu 7 jako elite, na levelu 14 jako standard a na levelu 20 jako de facto minion. Vtip je prostě v tom, že jediné co se scaluje je damage... a damage output hráčské postavy na vysokém levelu bude takový že bývalého hrozivého protivníka snadno zkosí. (A z toho důvodu nejsou žádní minioni - protože na různých levelech slouží stejná potvora v různých stupních "drsňáctví")

Tohle pro mě byla největší nevýhoda 4e. Nešlo v tom moc sandboxovat.

Naoki: Pomáhají dvě věci; nezvedající se AC a pomalé léčení (takže i rána od goblina za 1d6 na začátku sezení může rozhodnout bossfight na konci)
25.5.2012 22:22 - Vojtěch
U 4E by to šlo asi taky. Používat potvoru tak jak je psaná, akorát s tabulkovou hodnotou pro útok, obranu, hp, damage a tak. Druzinku by asi epic goblini nebavili věcně, ale možnost tu je. Jen je to práce navíc myslím celkem nevděčná.
25.5.2012 22:31 - Naoki
Píše:
...jenže padesát koboldů zvládne hodit v průměru 2,5 natural 20 a umlátí skupinu čepicema, pokud se o ně nepostaraj :P

Ve 4e jsem (omylem) zvládl TPK pomoci 6 minionů + 2 normální potvory (číselně adekvátní encounter ale holt controller nepřišel na to jedno hraní). Udělá ti něco takového 6 "minionů" z 3e? :P

Píše:
Naoki: Pomáhají dvě věci; nezvedající se AC a pomalé léčení (takže i rána od goblina za 1d6 na začátku sezení může rozhodnout bossfight na konci)

Zajimavé, jak je to tedy s tim zvedáním atributů? Pač to potom se obávám ty heavy armor by mohly být asi ještě zbytečnější než jsem se obával.
A asi jsem to blbě pochopil, ale pomoci těch Hit Dice to léčení by nemělo být o to pomalejší, ne?
25.5.2012 22:33 - sirien
Almi: A tady máš esenci toho o čem sem mluvil výše:
Naoki píše:
Ve 4e jsem (omylem) zvládl TPK pomoci 6 minionů + 2 normální potvory (číselně adekvátní encounter ale holt controller nepřišel na to jedno hraní).
25.5.2012 22:37 - Naoki
dobře, opravím:
Ve 4e jsem (omylem) zvládl TPK pomoci 6 minionů + 2 normální potvory (číselně adekvátní encounter ale holt wizard nepřišel na to jedno hraní).
25.5.2012 22:47 - Vojtěch
A je těch 6 3E minionů ciselně adekvátní encounter?
25.5.2012 23:03 - Naoki
Předpokládám že ne (pokud si dobře pamatuju tak pokud byl velký rozdíl mezi úrovni hráčů a úrovni potvory, ty potvory pak nedávali expy, takže armáda 100 koboldů by byl encounter co by vysoko-lvlovou družinu mohlo zabít, ale nedalo by jim to žádnou odměnu)

Každopádně navážu na siriena: tebe to očividně štve, ale já osobně preferují když jistá role je nahraditelná jinou roli. Strašně mi štvalo jak v 3e jsi musel mít clerica, pač nikdo jinej prostě neuměl léčit (anebo o dost mizerněji). Málokdy jsme však dali dohromady družinu s clericem a ty encountery pak byly o poznání těžší než jak byly smýšleny.
Krása 4e: teď už nemusíš mít v družině clerica aby ti parta nepochcípala, ale můžeš si vzít něco jiného! A třeba takový warolord nebo bard mě obojí nadchne víc (a taky jsem obojí hrál).
A že jsou de facto jen 3 povolání? Non-sense (už jsem to jednou i psal, ale ty ses to rozhodl ignorovat, tak si to ignoruj podruhé :P). Defender fighter je úplně jineh než defender swordmage a úplně jinej než defender paladin. Přidejme k tomu ty různé buildy co každé povolání obsahuje a ujišťuju tě, že 3 odlišné kampaně za stejnou roli budou pokaždé mít jiný feeling (been there, done that).
25.5.2012 23:17 - sirien
Naoki: Obávám se, že moje pointa byla spíš o tom cos použil intuitivně (a co je považováno za vcelku dostatečnou informaci pro hráče 4E - prostě controller), ne v tom jak to jde opsat.

Jinak s tim co popisuješ (musel jsi mít clerica) mě leze krkem taky, ale nevnímám to jako nutný protiklad tomu co je ve 4E - je to prostě další z mnoha možných špatných konceptů.
To jak vykresluješ 4e je pak podle mě špatně. Ty nemusíš mít clerica - protože žádnej "cleric" neni. Tobě prostě stačí mít controllera a naházet mu healing powers. Cleric nebo Warlord, whatever - skutečná classa je controller.
Problém který jsi popsal k 3e nezmizel - on je jen zamaskovaný. Když máš 3 classy, tak je méně pravděpodobné, že Ti nějaká bude chybět a budeš to cítit, než když máš class 10.

To co popisuješ o odlišnosti class je něco co já vnímám z jiné perspektivy - pro mě to je jako kdybysme se bavili o crossover WoDčku a Tys mi tvrdil, že přece záleží na tom jestli hraješ Brujaha nebo Ventrua - fighter a social guy, je to něco úplně jiného!

Ano, ve svém rámci to je něco jiného. Fluffově to budeš hrát jako něco jiného, nejspíš. Ale v naší diskusi o celkovém crossover to je prostě jeden a druhej upír - jsi upír, Brujah nebo Ventrue, čert to vem, v naší crossover skupince splňuješ "check" u políčka "at least one vampire" </striker checked>. Jedeme dál... vlkodalci, jo, jasně, devět tribes, s tim jestli jedeš Glass walkera nebo Fiannu nezatěžuj, to si pořeš sám, Werewolf checked </defender checked>. A tady máme mága... ježiš, hermetik nebo Cult of Extasy, nezájem, důležitý je jestli máš Mind a Correspondence sféru </healing>, tak si je naber a okecej si to kterym paradigmatem chceš, mage checked </controller checked>.

mimochodem: been there, done that, jak jsi sám trefně napsal.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098862886428833 secREMOTE_IP: 35.175.174.36