Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
19.3.2012 11:54 - Gurney
alef0 píše:
Obmedzenia sú dizajnové, jednoducho keď vám hra hráči žánrovo nevyhovuje, tak zvolíte inú hru.

Ignoruješ, že spousta hráčů nepřichází ke hře s tím že by si chtěli zahrát něco specifického, ale s tím že chtějí hrát s přáteli "třeba nějakou fantasy" a neřeší, jestli to má být žánrem tragédie nebo detektivka - to všechno vyplyne až během hry a snadno se stane, že každé sezení bude odpovídat něčemu úplně jinému. Jen mám tak nějak dojem, že vysvětlovat ti to je tak trochu jako řešit s rabínem výhody zabíjačky.

alef0 píše:
A ja odmietam akceptovať, že univerzálna hra je lepšia

To nemusíš, já nic takového neřekl. Pouze jsem poukazoval na nevýhody jednoúčelových příběhových her a vyvracel, že by zatlačovaly ty klasické.

Ten průzkum tady
Pokud se na něj podíváš, tak na třetím až pátém místě najdeš rpgčka vydaná poměrně nedávno (obzvlášť The One Ring z r.2011), takže mlít co si o hraní ze setrvačnosti je jaksi mimo mísu.
19.3.2012 11:59 - Alnag
Alef píše:
:D Le whut?


Mám silný pocit dejavu. Buď je to chyba v matrixu, nebo jsme tuto debatu již absolvovali.

Alef0 píše:
A ten klon D&D je zameraný na fantasy.


A ten systém je univerzální.
19.3.2012 12:01 - Vojtěch
Pathfinder zvládá fantasy ve vesmíru celkem slušně (ono některé fantasy a sci-fi mají hranice značně mlhavé). Hard sci-fi by asi chtělo omezit některé classy, ale jinak by taky šlapal. Střelné zbraně by IMO šlapaly v pohodě. Už 3.0 měla v DMG paprskomet a granáty. 4E by zvládala fantasy ve vesmíru, ale classy by potřebovaly ukrutně překopat asi aby se dostaly do víc vesmírného prostředí. Podle mého by ale obě šly použít bez problémů.
19.3.2012 12:03 - Quentin
19.3.2012 12:04 - noir
alef: Je to jedna velká Campaign, skládající se z několika dobrodružství, každé v jiné "realitě". Pro hráče SR je to kultovní věc, na Západě ji hráli snad všichni, s kým jsem mluvil. U nás nikdo. Mj. jeden z těch světů je úžasně a až podezřele podobný dvojce Matrixu - a je starší...
19.3.2012 12:05 - alef0
Tým, že si povedali, že chcú fantasy, ujasnili žáner a vedia, že nechcú hrať sci-fi, alebo cthulhuovinu, ani samurajskú drámu? Či máš skúsenosti, že sa stretnete a poviete "tak si zahrajme nejaké RPG a uvidíme".

Píše:
Pokud se na něj podíváš, tak na třetím až pátém místě najdeš rpgčka vydaná poměrně nedávno (obzvlášť The One Ring z r.2011), takže mlít co si o hraní ze setrvačnosti je jaksi mimo mísu.

Však presne to hovorím! Posledne vydané RPGčka nie sú univerzálne, ale zamerané na jeden špecifický žáner či dokonca franchise hrania.

Píše:
A ten systém je univerzální.

Takže mám čakať Starfinder? Hral si nejaké varianty d20 okrem Star Warsov? Na deja vu si nepamätám, len ma pobavilo, že v takejto slogan verzii to znie tak, že D&D nie je najpredávanejšie preto, lebo akési indie sú tomu na vine :-)

Píše:
4E by zvládala fantasy ve vesmíru, ale classy by potřebovaly ukrutně překopat asi aby se dostaly do víc vesmírného prostředí.

To áno, ale načo kopať, keď máš iné špecifické Hviezdy bez čísiel?
19.3.2012 12:06 - noir
VOjtěch+Quentin: Alnag předělal 4e pro Star Wars a fungovalo to parádně. Třeba přefluffování hydry na sith mastra bylo famózně jednoduché a efektní.
19.3.2012 12:12 - Quentin
Alnag je frajer, navíc hraje celkem filmově. Pro mě by to s tim oldschool stylem peklo bylo :)

Ale ty hvězdy bez čísel jsou fakt super, takže neni co řešit.
19.3.2012 12:20 - Vojtěch
Nebylo by to peklo... ranger by měl laserové sniperkrájedlo, válečník force shield a kinetické kladivo, wizard by fungoval s kanistrem nanobotů, nebo tak něco... powery jen s jiným jménem by bez problému šlapaly IMO.
19.3.2012 13:31 - sirien
Gurney píše:
alef0, sirien: Já jsem jen poněkud skeptický k tomu, že jakákoli žánrová hra hned potřebuje speciální, žánr podporující mechaniky.

Když se vrátíš k tomu co sem napsal, zjistíš, že tvrdim totéž...

alef0 píše:
Stačí si vymeniť zážitky z hrania: zober napr. samurajov v Mountain Witch a v d20.

MW: nevybavuju si žádnej samuraj feeling, nevybavuju si žádnej orientální feeling, ani nic podobného. Kdybysme to hráli s templářema co dou krouhnout satanistu na podkarpatských blatech, s vikingama ve stylu 13th Warrior nebo s kovbojema co dou na zlého apačského náčelníka, bylo by to totálně ukradené - feeling té hry je prostě jen o intrikaření, pletichaření a vzájemném podrážení a důvěře.
Takže v tomhle směru d20 wins.

Podobně Tvoje opěvování specifických her ze své herní zkušenosti - tuhle generalizaci si můžeš strčit někam, protože mám adekvátní zkušenosti těm Tvým a narozvinu když si mám vybrat, sáhnu takřka automaticky po generickém systému, protože obvykle mnohem lépe řeší přenost fikce-mechaniky-fikce pro libovolnou situaci, zatimco specifické systémy často v různých situacích generují něco co bych nazval mechanickým paradoxem, kromě čehož jsou navíc mnohdy nechutně omezující.
Různé malé a specificky orientované hry vnímám jako přínosné ve smyslu toho že tvoří hezký testovací prostor pro experimentální mechaniky a přístupy, což může bavit různé teoretické a indie geeky (ve smyslu geeky i z pohledu RPG geeků obecných, aby bylo jasno), ale pro praktické hraní jsou obvykle k ničemu.

Jinak GURPS jsou stále relativně hrané, podobně d20 modern. Bohužel to nelze pořádně prokázat nebo demonstrovat v číslech, protože to co máme k dispozici jsou čísla prodejnosti, nikoliv hranosti - a to spolu vůbec nemusí souviset.

Alnag píše:
které bylo celé postavené na d20 systém filosofii a vážně míněném pokusu o maximální prostupnost mezi hráči, žánry atd.

A pátá edice... iterace... whatever... se naprosto doočíbijícím způsobem touží až křečovitě vrátit zpátky k oné universálnosti, přičemž právě tuto universálnost deklaruje jako svou hlavní devizu, nejspíš aby vrátila zpátky fanoušky kteří ji po odklonu ke 4e opustili...
19.3.2012 13:32 - Gurney
Aef0: Sry, ale naprosto u tebe postrádám nějaké argumenty související s tím co jsem psal, vždy si vybereš jednu (obvykle nejmíň podstatnou) věc a na základě toho, že ti na tvoji odbočku odpovím celou tu diskuzi odvádíš od tématu aniž bys napsal cokoli souvisejícího a ještě u toho volně šachuješ s pojmy. Když jsem si teď přečetl tvůj poslední příspěvek, radši jsem si ověřoval že jsem ve správném vlákně. Jako WTF?!

sirien píše:
Když se vrátíš k tomu co sem napsal, zjistíš, že tvrdim totéž...

Tak v tom případě jsem asi něco nepochopil jak to bylo zamýšleno a komentář k tomu byl tedy mimo mísu. Moje chyba.
19.3.2012 13:38 - alef0
Píše:
Kdybysme to hráli s templářema co dou krouhnout satanistu na podkarpatských blatech

Okultistó, satanistó, vracejte nám KONVE NA MÍSTO! (Predstava tohto settingu ma úprimne rozosmiala :D)

Čo si potom vybavuješ? Máš pocit, že hranie so satanistom bude to isté? A bude to isté ako výprava v d20? Ty si povedal, že d20 wins, ale chcelo by to širšie argumenty z tvojej strany, lebo predbežne to pôsobí d20 wins, lebo wins.

A špeciálne: prečo nehráš Exaltov v d20? Však len podvihneš čísla a ideš.

To zvyšné má zmysel.

GURPSy sa samozrejme hrajú, ale to je ten dobeh zo zotrvačnosti, či máš pocit, že vo svete niekto v dnešnej dobe migruje na GURPSy, ak ich nehral?


Píše:
Aef0: Sry, ale naprosto u tebe postrádám nějaké argumenty související s tím co jsem psal,

Skús sa spýtať znovu na to, čo ti nie je jasné. Aké šachovanie s pojmami? (Neviem, či si si všimol, ale my sme sa zhodli v niektorých veciach :-)) Plus, ja som sa ťa vyššie tiež čosi pýtal.
19.3.2012 13:48 - Quentin
Píše:
Čo si potom vybavuješ? Máš pocit, že hranie so satanistom bude to isté? A bude to isté ako výprava v d20? Ty si povedal, že d20 wins, ale chcelo by to širšie argumenty z tvojej strany, lebo predbežne to pôsobí d20 wins, lebo wins.

Sirien má asi na mysli, že ty classy, featy, skilly apod. ti vymodelují samuraje líp něž ty dvě ilustrace v pravidlech mountain witch. V mechaníkách už se samurajské rysy nijak nevyskytují.

Možná vyjma toho zíracího soubojáku, ale ten mi nikdy nepřišel nějak super.
19.3.2012 13:58 - alef0
Samurajské ability sú prakticky color, ktorí ti dodá niekoľko schopnosti, ktoré normálne nevieš: napr. ti dajú luk, alebo špecifickú nadprirodzenú schopnosť nad rámec typických možností; v mechanikách sa nepoužívajú. (Rovnako ako sa "nepoužívajú" znamenia.)

Tu si radšej počkám na Siriena, lebo popravde neviem, čo si mám predstaviť pod modelovaním samuraja.
19.3.2012 14:01 - Vojtěch
QuentinW: Jak by možná taky šel samurai udělat...

Staredown (feat)
Úspěchem v intimidate checku proti cílovému nepříteli si můžeš jeho hodnotu iniciativy vyměnit za svou.
19.3.2012 14:02 - sirien
Quentin to vystih. U MW je prostě úplně ukradený co hraješ, kde, v jaký době, settingu... technicky by se MW mohlo hrát jako přeživší posádka vesmírné lodi nebo, proč ne, rovnou jako Scottův Alien. Celá ta hra stojí na mechanice důvěry a to je to jediné, co si z ní odneseš. Tím rozhodně nechci shazovat MW, protože ta mechanika je dobrá a inspirativní, jedno z mála povedených indie, ale prostě to fakt neni hra která by měla něco společného se samuraji.
d20 mi samuraje vykreslí o dost líp a i když pominu character creation tak to že mě hra nebude neustále rvát do modu jedné mechaniky kolem které se točí mi dá i víc prostoru k tomu abych skutečně hrál samuraje se vším souvisejícím fluffem a feelingem.


Proč bych měl hrát Exalted v d20? Je o mě obecně známo že preferuju STs před d20, takže brát hru v STs a konvertovat jí do d20 by trochu nedávalo smysl, ne?
Kromě toho to je irelevantní v rámci diskuse kterou tu vedeme, protože STs i d20 jsou universální systémy, tj. v předmětu téhle debaty stojí na stejné straně sporu, prakticky se mě ptáš proč neprohodím jeden generický systém za jiný generický systém - prostě protože preferuju ten první. Nicméně kdyby Exalti byli původně napsaní v d20, asi bych je stejně hrál v d20, protože Exalted sou relativně rules-heavy systém (všechny ty charmy a tak) a s přihlédnutím k tomu že d20 rozhodně není špatný systém, i když to pro mě není system-of-choice, by mi prostě nestálo za tu námahu to konvertovat.
19.3.2012 14:13 - alef0
Píše:
d20 mi samuraje vykreslí o dost líp a i když pominu character creation tak to že mě hra nebude neustále rvát do modu jedné mechaniky kolem které se točí mi dá i víc prostoru k tomu abych skutečně hrál samuraje se vším souvisejícím fluffem a feelingem.

Čo mám rozumieť pod pojmom "vykresliť samuraja a "skutočne hrať samuraja"? Ja to chápem tak, že postava sa vykresľuje cež činy a činy cez scény a scény cez fikciu, ktorú hráči v hre vygenerujú a v MW ťa mechaniky a úzko špecifický setting dotlačia k jednému konkrétnemu typu príbehov a urobia to dobre.

Inak povedané, bude to tvoriť analogické príbehy?

Keď urobím d20 Mountain Witch a dám tam Str, Dex, Int, Wis, Cha, featy a skilly a zadám quest "Hic mons, hic saltus" (teda tu je hora, tam choď skočiť), tak čo z toho vypadne? (Ako poznám svoju starú skupinu, gangli by sa dohromady a išli dungeoncrawliť po hrade a na konci by bol bossfight.)

Ty si to inak úplne skvele zabstrahoval s tými ostatnými settingami :-)

Píše:
Proč bych měl hrát Exalted v d20? Je o mě obecně známo že preferuju STs před d20, takže brát hru v STs a konvertovat jí do d20 by trochu nedávalo smysl, ne?

Presne!

Tým chcem povedať, že aj keď tá možnosť existuje, tak to nie vždy dáva buď zmysel alebo .. optimálne vásledky.

Plus, ako hovorí Quentin, je to ten najmenší faktor.
19.3.2012 14:57 - sirien
V d20 odehraješ stejný příběh jako v MW, pokud nějakým korektním způsobem převedeš MW mechaniku pro důvěru do d20 systému - protože MW je prakticky vzato jen tahle mechanika, zbytek věcí tam je jen taková omáčka okolo která tam je buď jen tak pro dokreslení (zírání) nebo proto aby ten systém držel pohromadě jako takovej - odstraň důvěru a z MW se stane hromada nefunkčního šrotu, přenes důvěru do jiného systému a pořád to bude generovat MW styl - jak moc věrně je závislé jen na tom, jak moc důrazu tam na tu důvěru necháš nebo naopak jak moc jí oproti předloze omezíš na úkor jiných prvků.
19.3.2012 15:43 - alef0
To znie na papieri jednoducho, ale v praxi je to rovnako ako tá Hamletova rada, ako hrať na flautu: stačí vzať do úst, fúkať a prstami striedavo zapchávať a odopchávať dierky :-)

Lebo: nik ti neverí? Nik ti nebude pomáhať a teda chcipneš na prvom vlkovi. Máš veľa dôvery? Zradíš spoluhráča v protikonflikte (+1 bonus k hodu za každý minutý bod!). Skrývate temný osud? Oddaľujete novú kapitolu a obnovenie bodov dôvery a teda sa rútite po hlave v ústrety smrti.

Ale prakticky: Musel by si donútiť hráčov, aby si pomáhali, ale zároveň boli nútení rozsierať sa. Dôvera robí priamo to, že dáva extrémne bonusy k protihodu a de facto ti ponúka rozprávačské právomoci. Čiže by bolo treba vymyslieť, ako má mať dôvera vplyvy na všetky d20kové hody. Napríklad by ti dávala +20 do hodu, lenže oponenti by mali AC 40 a viac. d20 je stavaná len na fyzické súboje a tak by bolo treba vyriešiť bonus zrádzania. Ďalšia vec je, že súboje sa nekončia tým, že dorazíš oponenta (lebo hitpointy tu nie sú), ale vtedy, keď si oponent uvedomí, že nemá štatistickú šancu na žiaden úspech a hlavne oponent ťa vyradí jedným ťahom.

To, že súboje sú totálne iné, to, že to nie je task resolution, to že Strigôň je MacGuffin a v dvoch hrách s ním sa súboj ani nekonal, to že hra nie je o zabíjaní tenguov ale o osobných príbehoch samurajov, už ani nehovorím.

Ale prijmem návrhy, ako inak, lebo inak príbeh odohráš len vtedy, ak vykonáš buď veľké prznenie na strane mechaník MW alebo na strane mechaník d20.
19.3.2012 15:58 - Quentin
Už několikrát jsem si doma odzkoušel, že není potřeba mít na to mechaniku. Esencí mountain witch je pro mě to, že postavy mají zdánlivě sposlečný cíl, ale každá má jinou motivaci a/nebo nějaké temné tajemství.

Na to, abych tě v nejnapínavějším momentě zradil nepotřebuju mechaniku, ale motivaci silnější než je naše přátelství :)

Kdybych dal klukům nějakou mechaniku pomocí, které se můžou zrazovat, tak by ji schválně nepoužívali, protože přeci kopou za jeden tým. Lepší je nechat k tomu konfliktu dozrát samovolně.

Edit: Když už by jste na to nějakou mechaniku, tak bych na to nešel skrz bonusy, ale spíš nějaký fate pointy a rerolly

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.096771955490112 secREMOTE_IP: 3.235.251.99