Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
16.3.2012 13:21 - sirien
Přiznávám že jsem nad tím z tohodle úhlu nikdy tak úplně nepřemýšlel, ale když to tak čtu, tak to (bohužel) dává docela smysl.
Jenom mi z nějakého důvodu nesedí srovnání s White wolf, kteří také vydávali tuny sourcebooků, ale ten popsaný princip k nim tak nějak úplně moc nesedí.
16.3.2012 13:30 - alef0
White Wolf mal clanbooky, tam to išlo. A vlastne tie ďalšie WoDoviny ich držali tiež. A potom to rebootli, čo je vlastne tiež edícia a kolobeh mohol ísť znova.

On to dobre povedal, veľké štúdio treba živiť, a v momente, keď už všetci majú všetky základné príručky, tak ich treba presvedčiť, aby si kúpili ďalšie a keď sa trh nasaturuje, tak to treba resetnúť.

Problém Wizardov bol však to, že od istého momentu boli príručky chrlené tak často (2 za mesiac!), že nik nemal toľko peňazí a navyše mnohé z nich boli totálna vata.

Wizardi sú špecifickí tým, že majú prakticky len jedno RPG. (Ako Apple ;-)) a teda musia tlačiť veci len pre toto. White Wolf (RIP) vedel pokryť širšiu paletu preferencií -- medzi Vampirom a Exalted je značný rozdiel. Detto Evil Hat vie pokryť Drážďanmi jednu skupinu hráčov, Spiritom of the Century inú skupinu hráčov a Dom tretiu skupinu a preto im to funguje.

Star Warsy sú skvelou výnimkou, ale ostatné produkty typu "d20 dačo dačo", boli len veľmi okrajové a strácali sa v dominancii D&D.
16.3.2012 15:19 - Gurney
Nevím jak to bylo u předchozích, ale u nWoD se White Wolfu určitě nestalo, že by chrchlil tuny character options a tím si boural původní hru. Většina těch doplňujících příruček je celých o fluffu a ty které dodávají nějaké nové merity, tak většinou činí poměrně citlivě, s ohledem na původní pravidla.

alef0 píše:
Star Warsy sú skvelou výnimkou, ale ostatné produkty typu "d20 dačo dačo", boli len veľmi okrajové a strácali sa v dominancii D&D.

Za cenu toho že přebraly přesně ten přístup o kterém je článek - původní, poměrně elegantně fungující hra a k ní tuna sourcebooků s rozsahem od poměrně zajímavých rozšíření přes "featy pro featy" až po "munchkin-friendly-must-have" schopnosti, rozdílné řešení téhož (přičemž je jasné, že jde o práci dvou autorů, kteří spolu nikterak nekonzultovali) a skrytá errata.
16.3.2012 15:40 - alef0
Ja som WW veľmi nevidel, ale mal som pocit, že viac než "ako byť ešte nafe(a)tovanejším fighterom" dávali skôr širšiu plejádu možností a hlavne z hľadiska fluffu boli zrejme lepšie. Dobre si pamätám finálne príručky D&D, napr. aj z Forgotten Realmsov, ktoré boli obvykle "Featy, featy, skilly, skilly, spelly, povolanie, prestižka, prestižka, item, item, item, item, tri odseky fluffu na koniec" a tiež neodbytný powercreep. To je potom otázka, načo je to dobré. (Z toho sa mi vymykali akurát niektoré eberronské príručky.)

Pozitívne to robí aj Fiasco, čo som spomínal: jednoducho sa dodávajú nové settingy, ale jadro hry ostáva.
16.3.2012 16:18 - noir
alef0: Asi se budu nudně opakovat - ale opět musím říct, že paměť je věc velmi nespolehlivá. Když si čekneš většinu vydaných knížek k FR, tak je to hlavně fluff:

"With the release of the version 3.5 update to the rules, the Forgotten Realms product line continued to expand. Accessories released included Underdark (2003), Player's Guide to Faerûn (2004), Serpent Kingdoms (2004), Shining South (2004), Lost Empires of Faerûn (2005), Champions of Ruin (2005), City of Splendors: Waterdeep (2005), Champions of Valor (2005), Power of Faerûn (2006), Mysteries of the Moonsea (2006), Dragons of Faerûn (2006), and Grand History of the Realms (2007). Adventure modules released included Sons of Gruumsh (2005), The Twilight Tomb (2006), Expedition to Undermountain (2007), Cormyr: The Tearing of the Weave (2007), Shadowdale: The Scouring of the Land (2007), and Anauroch: The Empire of Shade (2007)."
16.3.2012 16:32 - Vojtěch
Eberron si kvalitu myslím docela držel, Forgotten Realms až po Shining South a Serpent Kingdoms (včetně) taky. Pak už mi to připadalo, že to šlo nějak do kopru...
16.3.2012 16:44 - ShadoWWW
Já bych neřekl, že v 4E bylo tolik power-creepu jako v konečné fázi 3.5E. 4E dojela spíš na špatný marketing a možná až přílišné zaměření na vyváženost, než na power-creep.

A nejsem odborník na PF, ale řekl bych, že tam toho power-creepu taky nebude nějak moc, i když má jádro založené na 3.5E.
16.3.2012 17:38 - Gurney
noir, ShadoWWW: Myslím že trochu míjíte point, abych se vyjádřil pěkně česky. Je sice možné, že character options v 4e nejsou tak přebujelé jak v 3.5 nebo že ve Forgottenech to není tak hrozné, nicméně ke 3e a 4e jich stejně bylo vydáno naprosto šílené množství (nesrovnatelné s jakýmkoli jiným rpg) většinou jen s velmi volnou návazností na jakýkoli fluff a s klesající kvalitou.

Že je PF momentálně úspěšnější než DnD bych nepřičítal jen marketingu, ale i právě i tomu zisky vynucenému procesu recyklace edic, následně vedoucí k dělení trhu.
16.3.2012 18:04 - sirien
alef0 píše:
A potom to rebootli

Jenže každá edice byla
a) funkčnější než předchozí, aniž by se fundamentálně změnila - skutečně šlo o zahlazení systému, jen v míře který přesahoval možnosti postupných změn
b) měnila styl - pokaždé stejně: downgradeovala. Docela se spekulovalo že WW cíleně vychovává hráče - první edice byly WoD X-meni, 4e už byla oproti tomu razantně sesekaná a hodně civilní
c) to pomáhalo pročistit settingové šílenosti, co se lehce sem tam nabalovaly (třeba ta hrozná 3e zoo kolem vlkodlaků, přemnožené bloodlines atp.)

neříkám že to je 100% čisté a nejde na tom najít skvrnky, ale je to dost odlišné od popisovaného.
17.3.2012 02:39 - Vojtěch
ShadoWWW: v PF Paizo ví, že 3.5 na creep dojela, takže vysloveně crunch příručky dělá docela pomalu a creep je u postav, které v core trpí některými mouchami (dlouhodobé stížnoti na foórech). Ultimate combat má třeba ninju, který dělá z táka o něco schopnějšího bojovníka a bojové styly, které dorovnávají nižší účinnost boje bez zbraní (power-up mnicha). V 4E taky nebyl problém s power creepem, ale spíš s tím, že se chrlily kvanta příruček, které byly hodně crunch + fluf, co byl poměrně sporý a ještě místy zaváněl recyklací.
17.3.2012 11:04 - alef0
Píše:
alef0: Asi se budu nudně opakovat - ale opět musím říct, že paměť je věc velmi nespolehlivá. Když si čekneš většinu vydaných knížek k FR, tak je to hlavně fluff:

OK, pamäť je vec nespoľahlivá, je to pol na pol.

Otvoril som z tvojho zoznamu, spakruky, Shining South. 194 strán.
* Kapitola 1: Rasy a náboženstvá: 14 strán popisu, 2 strany featov, medzi iným je tam thri-keen
* Kapitola 2: Prestižky: 20 strán. Je ich tam desať.
* Kapitola 3: Mágia a kúzla: 2 strany
* Kapitola 4: Magické predmety: 8 strán
* Kapitola 5: Príšery juhu: 12 strán
* Kapitola 6: Kampane: 18 strán. Dve strany flufflu, zvyšok náhodné tabuľky náhodných encounterov, z ktorých by mal Quentin radosť, ale keby neboli v duchu, že v mieste X príde YdZ orkov.
* Kapitola 7--12: 90 strán: fluff

Detto Unapproachable East, Detto Underdark, ale pri Mysteries of the Moonsea sa im niečo stalo, lebo to je 162 strán čistého fluffu, rovnako sa im niečo stalo s Power of Faerun.

V Eberrone je zrejme neprekonaná Player's Guide to Eberron písaná štýlom encyklopédie, kde každá položka dostala dvoj-štvorstranu a nebudí to dojem vypchávania tabuľkami random encountrov, ale Dragonmarked už tiež šľahol turbosyndróm, lebo polovica je fluff a druhá polovica zoznam dragonmarkov, prestižiek mágie a všetkého možného.
17.3.2012 18:48 - Quentin
Tyhle pindy o fluffu jsem nikdy nepochopil. Podle me prave mechanickejma popisama se ty settingovy veci daji predat nejstrucneji.

Tři random tabulky vydají za tři strany textu.

http://dndwithpornstars.blogspot.com/2011/03/how-i-want-to-hear-about-your-setting.html
17.3.2012 19:30 - alef0
Hej, len je rozdiel medzi random tabuľkami a la #Quentinovo a tabuľkami, kde vezmeš monštrák, vyhádžeš nezmyselné možnosti (ľadový medveď na púšti) a zvyšok rozdelíš od Abishaia po Zombie tak, aby tam boli nejaké čísla.
17.3.2012 20:39 - Vojtěch
Ono fluff kde jsou nějaké ty zápletky a popisky, kde jsou nějaké ty význačné body na mapě jsou fajné. Random tabulky dobře udělané mohou nadhodit nějaké místní podmínky, ale ve spojení s popisem míst dávají daleko lepší pocit. Mít samotné tabulky s 2d4 orky je skvělé, ale když se připočte informace, že údolí je tradiční místo k vyřizování sporů mezi kmenem Požíračů popela, co sídlí v dřímající sopce ne východě a menšími kmeny z kopců, tak už se s tím dá celkem pracovat. Fluff kde je jen popis jednoho domu... dejme tomu, ale kampaň na tom nepostavím.
17.3.2012 20:44 - alef0
Ono fluff je dobrý pre mňa vtedy, ak sa dá zobrať a na tom rovno postaviť zápletka. Preto sa mi páčili adventure hooks v niektorých Eberronoch, lebo namiesto stoodsekového popisu, ako Slain, syn Laina, syn Taina, syn Daina 132524 rokov pred érou vyhnal tých 10d10 orkov z lesa" sa dá povedať niečo ako "V lese videli ducha, ponášajúceho sa na legendárneho vodcu Slaina." To isté robia aj tabuľky Quentina.
17.3.2012 21:21 - Vojtěch
Tak až do Shining south to bývalo pravidlem, popisovat mista jako na kopci stojí kruh kamenů, ve kterém mizí lidé a bývají viděny šedé plameny tančicí kolem kamenů za bezměsíčných nocí.
17.3.2012 21:43 - sirien
QuentinW píše:
Tři random tabulky vydají za tři strany textu.

V tom případě určitě budeš tak laskavý a ukážeš mi tento svůj geniální koncept v praxi například přepsáním "The Book of Spirits" do takovýchto tabulek, že ano? Ono to totiž není o tom že bys sáhodlouze popisoval tohle město a tamto město a tuhle řeku a nejlíp každej popis na tři stránky jak Jirásek (nebo Asterion), ono to je spíš o tom kolik aspektů toho světa předáš, co řekneš o tom proč tam sou, jak je využívat atp.
17.3.2012 21:52 - Sparkle
Já mám třeba svůj nejnovější setting postavený na morální nejednoznačnosti chování hlavních protagonistů / národů, kde hráči jsou vrženi do politiky a musejí se rozhodovat komu pomoct a komu ne. Obávám se že bez popsání historie proč si tam ty frakce dělají to co si dělají a jaké jsou kořeny křivd kvůli kterým si tam jdou po krku, by to nefungovalo. A už vůbec mi není jasný, jak to zabudovat do mechanik. Třeba mi poradíte?
17.3.2012 22:01 - skew
QuentinW píše:

http://dndwithpornstars.blogspot.com/2011/03/how-i-want-to-hear-about-your-setting.html
Obrázek s názvem 'iloveyougarybutmyheadhurts.jpg' :D
18.3.2012 15:50 - alef0
Jej, Game of Thrones-like hra, to som vždy chcel!

Geniálny a zároveň absolútne WTF príklad na spory a intrigy typu "my vs oni" je Houses of the Blooded. To je setting pre hranie vénov, teda rasy nadľudí z predatlantských čias, kde je milión pokrvných línií, rodín, kde panujú spory, ľudia sa vraždia, rodiny bojujú o moc, mágia je tam takmer žiadna a celý svet je prepletenec narážok, odkazov a interpretácií, lebo v extréme príchod v nesprávnu dobu v nesprávnej farbe kostýmu môže znamenať urážku na smrť. Inšpirácia bola v napísaní komplementu D&D: všetko, čo sa v D&D obvykle nerobí, je v HotB pokryté, čiže si šľachitčná / šľachtic, sedíš doma, peňazí máš nekonečne veľa, ale zato intriguješ, riešiš panstvá, ženíš sa, vydávaš a na výpravy nelezieš, lebo ťa tam zabijú na fleku, plus na to máš svojich sluhov, ktorí to zriešia za teba.

Akurát, že autor si neuvedomil, že tých 420 strán musia prečítať všetci hráči, aby boli na rovnakej úrovni a aby to dávalo zmysel.

Mechaniky to inak tiež podporujú; to je derivát FATEu s prídavkom oCtane.

Ale čítanie je to skvelé, odporúčam, napriek tomu, že .. je to John Wick.

Maj na pamäti to, že jedna vec je napísať sto strán detailného popisu a druhá vec je namotivovať hráčov, aby sa toho chytili a vedeli to využiť. Ideálne je dať im nejaký ultrakrátky sumár a v roli DMa absolútne nenástojiť na tom, že niečo je tak, lebo to tak je. (Mám totiž traumatický zážitok z jedného sveta, kde som musel prečítať román (!), aby som sa vraj ponoril do hry, a keď som niečo spravil, tak DM kričal "ale toto by člen frakcie X nikdy neurobil!")

A tretia vec je, že aké typy príbehov ti z toho majú vyliezť :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079469919204712 secREMOTE_IP: 44.199.212.254