Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
1.2.2012 17:12 - Shako
sirien píše:
EDIT: ani nemluvě o tom, že tenhle buran z balíkova se svojí průměrnou charismou bude mít lepší výsledky ve dvorní etiketě, než rytíř odmala vychovávaný na šlechtickém dvoře, který má ale malé hodnocení charismy.


Tusim na todle mel GURPS reseni. Vsechny dovednosti byli zavisle na nejake hlavni vlasnosti (neco jako -4/-5/-6 hlavni vlastnost). Kdyz dovednost umis tak to zacinalo na na 1/0/-1 (podle obtiznosti) tj. o 5 lepsi. Pak tam tedy bylo jeste, ze ty narocnejsi dovednosti se hur trenuji (stoji to vice bodu, ale to je ted jedno..).
Coz narame pripomina DnD. ;-) Takze by treba stacillo rict, ze se eviduji (a zlepsuji) jen ty trenovane dovednosti(ktery bude tak 2-5 na postavu). Pokud chces delat cokoliv jineho, tak pouzijes sila/obratnost/inteligence/charisma....

Tim by rozhodne odpadnul tvuj problem. Protoze i rytir s nizkou charmismou bude lepsi v cemkoliv, co ma trenovane, ikdyz ma nizkou vlastnost. A pokud by nebyl bonus za 1/2 lvl, tak v tom bude lepsi dozivotne. :D
1.2.2012 17:26 - sirien
Shako píše:
Tusim na todle mel GURPS reseni. Vsechny dovednosti byli zavisle na nejake hlavni vlasnosti

Vůbec mi nevyprávěj, tahle GURPS mechanika byla fakt suprová. Fungovala výborně dokud jsi se pohyboval ve středních hodnotách atributů, řekněme 9-13, možná i 14. Nedejte bohové, když jsi tyhle střední hodnoty opustil, to tam taky vznikaly věci ze kterejch člověku vstávaly vlasy hrůzou na hlavě (naštěstí to moji hráči tehdy nějak moc nezneužívali, ale sem tam proletěly poznámky typu "ty hele, víš že podle default hodnot bych mohl...")

Ani nemluvě o tom, v jaký peklo se proměnil vývoj postavy, když se někdo rozhodl tyhle defaulty fakt aplikovat i mezi skillama.
1.2.2012 21:14 - ShadoWWW
Velký problém, který budou muset řešit, je rozdílná filozofie kouzelníka v 4E a předchozích edicích. Teď nemyslím slotovou magii, ale to, že kouzelník je na nízkých úrovních slabý (v porovnání s bojovníkem) a na vysokých úrovních mnohem silnější (mocnější). 4E toto změnila a mnoha hráčům se to nelíbilo. Jsem zvědavý, jak to vyřeší.
1.2.2012 21:18 - Quentin
Shadowww: Hlasuju pro vybalancovaného kouzelníka na všech úrovních. Nebo kompromis - přecijen čarodějný učen by měl bejt trochu moula a velký mág by měl mít pořádný koule. Rozhodně ale ne ten extrém, co je v oldschoolu a 3,5e teď.
1.2.2012 21:32 - sirien
To je otázka, já třeba nevim, co na tý neustálý vybalancovanosti postav všichni vidíte, osobně mám naopak rád když postavy vybalancované nejsou, přijde mi to herně o dost zajímavější (a to i v bojových scénách - vlastně zejména v bojových scénách).

Jinak s tou magií to bude obecně problém: 4e dala vpodstatě magické projevy všem (respektivě všem dala cool manga svítivé efekty) což ve starších iteracích taky nebylo pokud mi je známo. Další věc je že požadavek na sílu magie se mění hráč od hráče, skupinu od skupiny a setting od settingu.

Popravdě - když už si dávají tu práci s tím že tvoří modulární hru schopnou zachytit feeling všech předchozích iterací, tak by si mohli dát tu práci a udělat i modulární magii, která se dá nějak elegantně a snadno nastavovat co do power levelu.
1.2.2012 21:43 - Quentin
Sirien: Taky jsem při přechodu na swords&wizardry musel resignovat na rovnováhu, ani ne tak kvůli pravidlům jako kvůli sandboxu. A je to awesome. Ale co je moc, to je moc; například 3,5e druid je proti 3,5e fighterovi bůh.
1.2.2012 23:14 - Naoki
jsem pro balance postavy protože v každé družině co jsem kdy hrál byl přítomen aspoň jeden munchkin a nejmenší zrůdnosti byly právě ve 4e (testováno v DrD, DrD+, 3.5e, 4e)
1.2.2012 23:43 - sirien
Naoki: Ve skutečnosti takovej přístup docela snižuje taktické variace. Je z toho pak takové "všichni mlátíme až umlátíme". A ok, někdo umí mlátit trochu líp z dálky, někdo umí mlátit trochu líp plošnějc a někdo toho trochu víc snese, ale pořád to neni to co to může bejt, když ty postavy vyrovnaný nejsou.
1.2.2012 23:54 - Geralt
Mágovská nevyváženost měla něco do sebe, alespoň pro mne ano. Pravda, počátky dokázaly být často svízelné. Člověk si celé sezení žmoulal těch pár svých prvolevelových kouzlíček a koukal je nevyplácat předčasně. Alfou a omegou veškerého počínání se stala extrémní opatrnost – co taky jiného, když plné zdraví a smrt odděluje jen několik hp. Jenže pak přišel ten zlom (obvykle s kouzly 3. úrovně) a mág rázem dokázal doslova divy. Musím říct, že právě tenhle dramatický přerod mne vždycky bavil a kolikrát přinášel příběhově silné momenty. Dříve (více či méně) vysmívaný družinový looser najednou získává na váženosti a úctě spoludružiníků. Takové chvíle pak stály za to předchozí odříkání.

Celé to však vychází z mého přesvědčení, že magie je (i na fantasy svět) stále cosi tajuplného a zvláštního, když už ne mimořádného. Z toho pak pramení ospravedlnění specifického kouzelníkova postavení ve srovnání s jinými povoláními. Záleží tak, s jakou koncepcí magie chce D&D Next přijít – jestli z ní učiní jeden z řady zdrojů powers nebo ji přiřkne nějaké zvláštnější postavení se výhodami i těžkostmi, které k tomu patří.
2.2.2012 00:41 - Gurney
sirien: Vybalancovanost je v kontextu DnD důležitá kvůli tomu jak strašně moc se zvedá power level postav a kvůli "netušímpročaledávámitotenhlekchúlbonus" schopnostem. Nemůžu mluvit za 3e, ale třeba v SWSE stačilo aby dobře nakombená postava byla oproti RP stavěné tak o levlv nebo dva výš a v případném boji mohla tu RPčkovou prakticky ignorovat. Vyskytl-li se pak boj, který byl výzvou pro tu nakombenou postavu, "roleplayová" v něm byla naprosto useless, resp. když se do něj zapojila prakticky to nebylo znát. Mohl jsi to samozřejmě skrz GM fiat na místě houserulovat a dávat nějaký obrovský bonusy k útoku a tak za chytré akce, ale pak zas bylo wtf proč za stejné akce nedostane stejně vysoké bonusy ta nakombená postava (pokud je dostala, všechno pro ní pak bylo zas šíleně easy a byls tam kde předtím).

To je strašlivý kontrast třeba k WoD nebo jiným systémům, kde ani podle rules as written chlápek ze SWAT navlečenej v kevlaru nemůže úplně bez problémů dovolit ignorovat pomatence s na ulici získaným samopalem. A když jseš pak ten zoufalec ty, máš naději udělat aspoň něco (ok, sice mu dáš pravděpodobně tak za 2X a to se nad tebou ještě GM slituje a dá ti nějaký hustý bonusy za to že po něm střílíš ze dvou metrů a budeš u toho pálit WP jak o život a jestli tě z toho někdo nezachrání, asi ti zbývá tak jedno kolo při vědomí, ale přece jen mu sebereš 1/4HP. To je strašlivej rozdíl oproti "hit 18+ na d20 s tím že mu sebereš tak 1/10, možná 1/5HP když budeš mít velký štěstí)

Edit: Ignoruju že "breach" jednotky ze SWAT by asi bylo vhodné řešit přes hunterský taktiky, že by měli různý speciální merity z různých obskurních handbooků a pravděpodobně by nikdo v místnosti pořádně nedostal šanci jednat, stejnětak ignoruju že parta Stormtooperů se dá pomocí několika featů scuknout do squady, která místo hafo slabých útoků udělá jeden s ultimátním bonusem k útoku a dmg za který by se nemusel stydět ani lehčí starfighter, ale chtěl jsem poukázat na něco jiného, než se trumfovat kdo vymyslí hustší postavu a přepočítávat dice-pooly, ACčka a bonusy k útokům.

Edit2: Není to poprvý co si říkám že ST je v podstatě moc fajn systém na sandbox styl hry ala Quentinovo DnD. Fakt rád bych v tom zkusil buď nějaký postapo ve stylu Metro 2033 nebo občanskou válku v nějaký banánový republice (armáda vs. drogový kartely vs. komunistický guerilly vs. žoldái vs. CIA vs. něco supernaturálního co se plíží džunglí a vraždí všechny)
2.2.2012 06:34 - Vojtěch
Druid v 3E byl bůh hlavně kvůli špatně definovaným polymorph efektům a natural spell. Polymorph umožňovalo výměnu fyzických vlastností za ty, co měl tvor, ve kterého se proměníš a natural spell umožňovalo castit i v podobě tygra. Tedy druid byl padavka s přerostlým mozkem, změnil se v tygra s pěti útoky, ještě se boostnul a pak se nešlo divit, že mu fighter nestačí. Pathfinderu se to povedlo trochu zabrzdit, ale pořád je silný třeba summon.

Osobně si myslím, že cesta vede skrz lehké utlumení nerovností, ale ne totální rovnováhu... což možná uvidíme skrze různé common a rare classy.
3.2.2012 07:46 - Dalcor
tak mám pocit že 5E zase nebude pro mě. long Live the Paizo ;-)
3.2.2012 08:01 - Vojtěch
Ále což, uvidíme, jestli to bude stát za to. Já si medím v Golarionu a Midgard s mi taky začíná líbit...
3.2.2012 09:27 - Merlin
Jen na okraj :) včera jsem dosledoval BBT...asi jedenáctý díl páté řady..:) a hezky se tam vyjímal PHB 4e na stole u Sheldona :)
23.2.2012 16:02 - Alnag
Úplně to sice nesouvisí, ale jdou zvěsti, že WotC vydá reedici D&D 3.5e - základních 3 knih (s erraty). Je možné, že chtějí vydat erratovaná všechna základní pravidla všech edic (to by bylo super - pokud by se to dotklo i 4e). Ale uvidíme. To už je jen moje spekulace.
23.2.2012 16:30 - Vojtěch
Jo kdyby zase pustili do oběhu už vydané moduly pro Eberron... :)

Ale 3.5 taky dobré...
23.2.2012 16:50 - noir
To by bylo super. Kdyby to udělali, tak bych si klidně koupil všechny zákaldní pravidla, od ADnD, až po 4e.
23.2.2012 16:56 - Shako
Alnag píše:
Je možné, že chtějí vydat erratovaná všechna základní pravidla všech edic (to by bylo super - pokud by se to dotklo i 4e)


No, to by snad bylo lepsi nez cela 5e. Mozna by na tom i vice vydelali... :)
23.2.2012 17:14 - Vojtěch
Já myslím, že v rámci zakládání nového rýžoviště se dočkáme jak pravidel starších, tak 5i ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.099635124206543 secREMOTE_IP: 44.213.80.203