Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
30.1.2012 10:23 - Me-dea
Vojtěchu zas tak strašné to nebude. Core 5i se bude dát hrát a bude to podobné nějakému retro klonu. Taky bych počítala s tím, že i základní příručka bude obsahovat několik rozšíření. Celkem se nabízí featy a skilly, jako nejběžnější a nejpoužívanější rozšření. Vím, že to není zrova nejlepší příklad, ale DrDo taky obahovalo skilly jako rozšíření.

Jinak nechápu, proč tu pár lidí hned maluje čerta na zeď. Wizardi sice za sebou mají několik kopanců a problémů, ale tak šílení, aby vydali něco nehratelného opravdu nejsou. Navíc veřejný betatest by je i nás měl včas varovat.
30.1.2012 10:57 - Vojtěch
Bylo to myšleno jako vtip. Nehratelné to určitě nebude, ale doufám, že to nebude mít tak úzce definované věci jako 4E.
30.1.2012 12:58 - Vannax
Vývoj D&D kulminoval v 90. letech. Když hru převzalo Hasbro, začala se vývojem zabývat řada nových lidí a s entuziasmem typu "teď ukážeme, jak se má dělat RPG" vydali 3E, odpovědí na to byla čím dál větší nabídka jiných RPG her a čím dál větší konkurence. WotC zareagovali 3,5 edicí, která stejně nic nevyřešila, WotC i nadále ztrácela tržní podíl. V přesvědčení, že čím víc tu hru budou trivialitou připodobňovat počítačovým rádoby RPG hrám, tím víc získají hráčů, jich právě o to víc ztráceli. Další vývoj je jasný, Hasbro bouchlo do stolu a WotC ze zoufalství přišlo s naoko líbivou, ale jinak ještě stupidnější 4. edicí. Odliv hráčů s urychlil. Nyní má WotC zřejmě nůž na krku, protože určitě zvažují, jestli zaměstnávat tolik lidí vydáváním něčeho, co jde od 10 k 5. Ve smrtelné křeči tedy přichází s prosíkem za hráči, aby se dozvěděli, co že to vlastně chtějí hrát. Co z toho asi tak může vylézt? Hybridní paskvil.

Dokud se v TSR přechod na další edici řešil spíše upgradem stávajícch pravidel, tak to hráčům nijak nevadilo. Víceméně bez problému se mohly používat všechny ostatní vydané materiály (myšleno jiné, než pravidla). Jakmile WotC přišlo ve 3E s naprostým překopáním pravidel, jako základu hry, tak tím roztříštili hráčskou základnu na spoko a nespoko a tím si zadělali na průser, ze kterého se teď, dost marně, snaží vybabrat.
30.1.2012 14:05 - Gurney
Vannax: Budu hádat, tvoje oblíbená edice je 2e. A všechno bylo super než ti bastardi vydali 3e, zničili DnD i celé hobby a poslali ti do bytu bandu ninjů, kteří ti zapálili všechny příručky a pomocí men-in-black-device ti vymyli z mozku veškerá pravidla.
30.1.2012 14:14 - Me-dea
Nechci se tu přít, ale nebyla nejoblíbenější spíš 3 - 3.5E? Já jen, že Patchfinder je přece prý tak úspěšný právě proto, že je jí hodně podobný. Jinak to, že se odstranilo THAC0 a zbroje se záporným číslem a vůbec tyhle nelogičnosti jsem viděla jako velký krok vpřed. Ale 2E jsem nikdy nehrála.
30.1.2012 14:21 - Vojtěch
Ono 4E v tomhle ohledu měla taky pár kroků vpřed (třeba systém útočník hází na pevné číslo obránce alias přeměna save v defense), ale ty asi taky zmizí a budeme mít zase něco jako extra save vs. death a save vs. magic atd.

Jen doufám, že se nebude útočit vlastností na stejnou vlastnost, aby to nedopadlo jako DrD II kdy i ohnivá koule jde na mysl.
30.1.2012 14:44 - Me-dea
Ale uznej, že takový mozek hoří mnohem snáz, než svaly :-)
30.1.2012 14:46 - Vojtěch
Ale nejřív to musí prohořet přes svaly a kosti (a opičí mozečky se jí chlazené! :( )
30.1.2012 15:01 - Vannax
Gurney píše:
Vannax: Budu hádat, tvoje oblíbená edice je 2e. A všechno bylo super než ti bastardi vydali 3e, zničili DnD i celé hobby a poslali ti do bytu bandu ninjů, kteří ti zapálili všechny příručky a pomocí men-in-black-device ti vymyli z mozku veškerá pravidla.


Docela jsi to trefil, jen ty ninji jsem doma nepotkal :-).
Ale vážně, nejde mi tu o to, která edice je lepší nebo horší.
Spíš jde o přístup k tvorbě. Aby bylo pochopitelnější, co jsem chtěl vyjádřit, tak to připodobním k něčemu jinému třeba..nevim...k hokeji. Vem si, že po sto letech postupného vývoje hokeje by se teď rozhodlo, že pravidla bude určovat WotC. Ve WotC by se usmysleli, že v pravidlech není úplně všechno zrovna super, tak je předělají.
Místo hokejek a puku naordinují hráčům vidle a nafukovací balónek. Hra bude větší spád a poteče při ní víc krve. Jen se po pár letech budou divit, proč na hokej přestávají chodit diváci.
Zkrátka, necitlivý přístup ke změnám pravidel je na škodu. To jsem chtěl napsat.
30.1.2012 15:24 - Gurney
Vannax: Jinak řečeno udělali providla, která se ti zdají příliš odlišná od tvé oblíbené edice a to co ty považuješ za necitlivý přístup bylo pro spoustu lidí obrovským zlepšením. Chtělo by to trošku odstup dřív než začneš popisovat vývojové teorie, založenou na tom jak zlé WotC překopalo DnD a teď se mu to vrací (nemluvě o tom, že 3e rozhodně nebyla neúspěch, stejně jako nebyla neúspěchem 4e byť měla podstatně vyšší ambice a ani s tou smrtelnou křečí to není nijak horké).
30.1.2012 16:06 - Bajo
Podle mě zlom nastal už během 2e, viz Lorraine Williams, pod jejímž vedení šlo TSR od desíti k pěti a nakonec to vedlo k tomu (není dokonce o tom tady nějaký článek?), že je koupilo WotC. Imho skutečný odliv nastal tedy před 3e a 3e dokonce z počátku, jestli tuším dobře, ten trend částečně zvrátilo a někteří hráči se začali vracet, ale potom zase začala kvalita upadat ve prospěch kvantity (což byl imho i jeden z klíčových problémů pádu TSR). Aspoň takhle to znám zase já, tu hisotrii kvality. Alnag by to mohl ujasnit.
30.1.2012 16:32 - sirien
Vannax píše:
Ve smrtelné křeči tedy přichází s prosíkem za hráči, aby se dozvěděli, co že to vlastně chtějí hrát.

A tak neviditelná ruka trhu opět zafungovala a přidušením přiměla tržní subjekt ke správnému chování :D
(sorry, nedalo mi to)

Jinak myslim že Hasbru připisuješ moc velkej kredit, rozmach RPG v 90. by přišel tak jako tak - uvědom si že v 91. na trh docela brutálnim způsobem prorazil White wolf s World of Darkness sérií, pár let nato napálil DnDčko z boku Exaltama, do toho se poměrně poklidně, ale s jistotou, rozvíjely Steve Jackson games, přišel Warhammer fantasy roleplay... tomu by WotC nezabránilo ani kdyby byla třetí iterace DnD sebegeniálnější.

Vojtěch píše:
třeba systém útočník hází na pevné číslo obránce alias přeměna save v defense

...a tak White wolf zase jednou naučil WotC, jak se to má dělat :D
(sorry, taky mi to nedalo)

Qualdezar: Článek tu je, někde v knihovně RPG Teorie... Historie DnD by Snekoun; Vývoj DnD by Alnag; O odkoupení TSR by Alnag
30.1.2012 16:40 - Vannax
Bajo: Máš recht, když TSR začalo dělat moc věcí najednou, šlo to od 10 k 5 a to proto, že to bylo nerentabilní.

A jak je vidět, když WotC očesalo rozsah a soustředilo se na "zdokonalování" pravidel, ani to nebyla správná cesta. Což si začínají uvědomovat až po více než 10 letech.

Gurney: Nejsem zaslepený fanatik, který uctívá modlu 2E a vymítá ducha zlého WotC, jestli jsi doteď měl ten pocit.
Vezmi si příklad MtG. Od samého začátku WotC vydává tyhle kartičky s takřka nezměněnými pravidly, která jen rozšiřují a nepřijde mi, že by to znamenalo odliv hráčů. Pokud by zásadním způsobem změnili pravidla hry, věřím, že by to dost pravděpodobně narušilo jejich suverenitu v tomhle segmentu.
30.1.2012 16:53 - Bajo
A v čem ti příjde, že 3e zásadně překopalo pravidla? Mě spíš přišlo, že problém bylo rozšiřování o nekonečné počty nových povolání/ras/prestižek/předmětů/featů/apod... čímž se přesunula pozornost na kombení postav na úkor nějaké hlubší identity a stylu jednotlivce i jednotlivých classů (a jejich tradice). Vedlo to jen k jakémusi rozmělnění ve kterém jediné co nějak dojmově vynikalo bylo to kombení v rámci systému, které žádalo další možnosti, které jen dál rozmělňovaly až se to celé samo v sobě utopilo. Podle mě třeba 3e, čím méně má rozšíření, tím více se mi líbí (a to jinak preferuji starší edice), a číím jsou ranější, tím jsou lepší (stylově sjednocenější).

Jinak podle mě různorodost nemusí být nutně problém, i staré DnD měl jistou různorodost stylů, ale tady už je to alchymie to dobře namíchat, jestli z toho bude pekná, třeba pulpová koláž, nebo dort pejska a kočičky. To už je samozřejmě mnohdy dost subjektivní hodnotit.
30.1.2012 18:02 - Gurney
Vannax: Jenže to co hájíš je naprosto neudržitelný ultrakonzervativní přístup "proč se pokoušeli něco zlepšovat, vždyť to přece fungovalo ne?" Z mého pohledu člověka který ADnD 2e zažil už jenom jako součást starých PC her byla drtivá většina změn které přinesla 3e k lepšímu (a to k ní mám docela dost výhrad). Srovnání s Magicem je naprosto mimo mísu.
30.1.2012 18:16 - sirien
Vannax: Dobře, tohle se už nedá číst :D
Možná že Tobě to fungovalo a byl si spokojenej, ale obecně to nefungovalo.
ADnD bylo mechanicky zastaralý oproti hrám té doby, které už řešily spoustu věcí mnohem elegantnějc a bylo potřeba to nějak zahladit, unifikovat a začít věci řešit trochu modernějc. Navíc za tu dobu se na ADnD nabalila tuna balastu která se vzájemně mlátila a spousta z ní za moc nestála a bylo potřeba to trochu pročistit. Objevilo se dost dalších her, které přinesly spoustu nových konceptů a spousta hráčů o tyhle nové koncepty tak nebo onak stála v DnD.

Nikdo Ti nebrání si dál hrát DnD, nikdo Ti to nebere a nikdo netvrdí že ta hra nebyla dobrá, ale prosím netvař se že nepotřebovala změnu a mohla existovat vesele dál tak jak byla - nemohla, neměla na to, časem by se propadala hloubějc a hloubějc a kdyby konkurence zpozorovala že na to Wizardi dlabou, tak by šla do kontestu ještě přímějšího, než porovnání DnD a Exalted, a ADnD by semlela.
30.1.2012 18:41 - ShadoWWW
Postřehy testera D&D Next v rámci DDXP, co se konalo o víkendu. (V článku neprozrazuje vše, protože musí dodržet NDA.) Hlavní poselství: Nova iterace má ducha D&D.
30.1.2012 19:20 - Noldo2
Já teda neznám domácí ani světovou scénu tak dobře jako třeba Alnag, Sirien a další, ale podle mě se neposunuly jen hry, ale i hráči, IMHO dost díky White Wolfům, kteří se posunuli od figurek a "hurá na skřety" kousek dál...
30.1.2012 19:39 - Vannax
Jen zopakuju, že jsem nepsal, že 2E bylo to nejlepší, co kdy vzniklo, jak si to vykládáte. Vůbec jsem totiž nechtěl psát o porovnávání jednotlivých verzí pravidel (ikdyž jak teď zpětně koukám, tak jsem k tomu stejně zabrousil).
Značná část hráčský základny DnD byla založená na herních prostředí. WotC přišlo s novými pravidly a zachovali z těch několika settingů jen pár. Těžko se pak můžou divit, že hráči zvyklí na "své" settingy, které už ale od vydavatele nemají další podporu, nechtějí utrácet prachy za nová nekompatibilní pravidla. Když se pak po nějaké době otřepou a pracně vytvoří vlastní konverze pravidel, znovu se změní pravidla...
30.1.2012 19:58 - Gurney
Vannax: Jenže podpora všech těch settingů jako Al-Quadim, Dark Sun nebo Speljammer byla ukončena právě pro jejich ekonomickou neudržitelnost (lépe řečeno pro neudržitelnost podpory takového množství settingů zároveň), takže psát o tom že to byla příčina jakéhosi domělého pádu DnD s příchodem 3e je naprosto mimo.

Vannax píše:
Když se pak po nějaké době otřepou a pracně vytvoří vlastní konverze pravidel, znovu se změní pravidla...

Už zase přišli nindžové? Kdo ty lidi donutil aby přecházeli na nová pravidla? Že existuje nová edice tě nenutí na ni přejít, jen ti dává tu možnost.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089704036712646 secREMOTE_IP: 44.221.43.88