Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty
Hlasovat může jen přihlášený uživatel.

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
4.7.2014 06:11 - Vojtěch
Nebude to tak, že těch 40 kostek mrštíš po hráči, aby udělal opravdové RP marného pokusu krýt se před katastrofou?

Co se obliby týče, tak to bude celé viset na tom, jaká bude další podpora settingů a dobrodružství. Knihu featů VII dovede dělat kdekdo a Wizardi jsou toho za poslední dvě edice důkazem, ale tyhle dvě věci jim už tolik nešly.
4.7.2014 06:42 - ShadoWWW
V diskuzi po vydání pokračujte prosím ZDE.
4.7.2014 09:02 - Alnag
ShadoWWW píše:
Z 3e tam podle mě chybí takové to vypiplávání postavy přes featy apod. (už jen třeba proto, že featy v Basicu nebudou) a taktický boj na herním plánu.


No, proto jsem psal, že se to podobá 3E nikoliv 3.5E. Protože rozdíl mezi třetí a třiapůltou edicí byl (mimo jiné) v zaměření na figurkový boj. Zatímco u 3E to byla možnost (možná trochu víc zdůrazněná než použití figurek na konci cyklu 2E), u 3.5E z toho začínala být nutnost.
4.7.2014 09:29 - andtom
Nutnost se z toho u 3.5E nestala, v pokračování (Pathfinder) hrajeme dobře polovinu bojů bez bitevního plánu a figurek.
4.7.2014 09:38 - Merlin
Mám takovou hromadu figurek, že s nima budem holt hrát i karetní MtG když přijde na věc :D
4.7.2014 13:10 - sirien
Alnag píše:
Sirien: Není mi jasné, co se v téhle diskuzi snažíš dosáhnout?

Ničeho, aktuálně nevedu žádnou monstrózní agendu, kterou bych se snažil dlouhodobě prosadit.

Na co se tu snažím pír posledních stran upozornit je skutečnost, že mi (už delší dobu, popravdě) přijde, že:
a) DnD 4e je velmi intenzivně glorifikovaná za věci, z nichž jsou ne všichni úplně nadšení
b) DnD 5e je nejvíce kritizována za to, že právě tyto věci neobsahuje.

tj. tak trochu mi přijde, že nejostřejší kritika 5e je, že to není 4e - což mi přijde zaprvé poněkud nefér vůči 5e a stejně tak nesmyslné, zadruhé mi to ani nepřijde moc objektivní, když se podívám do historie - příchod 4e byl dost rozpačitě až špatně přijmutá záležitost. 4e si našla své fanoušky, kteří si jí očividně velmi zamilovali, ale mnoho jiných lidí od ní ustoupilo a zůstalo u 3,5e/ADnD/cokoliv-vlastně-hráli a spousta dalších utekla k Pathfinderu. Technicky vzato spousta věcí co bude na 5e vadit fanouškům 4e jsou právě ty věci, které ostatní uvítají s jásotem jako opuštění šílených experimentálních výstřelků 4e.

4e byl největší odklon od stylu DnDčka za celou jeho historii - ostré vymezení encounterů, exaktně vyjmenované powers které se vázaly pouze k soubojům, odsunutí zbylých věcí kamsi k rituálům a podobným v pozadí knihy, odkud se do hry ani moc nedostávaly... designově i stylově prostě nezapadá a vybočuje stranou.
Pokud se 5e chce vrátit k původnímu stylu DnD, bylo jasné, že 4e ostrouhá. Ostatně jsme se tu o tom bavili už před víc jak rokem. Nechápu, proč je kolem toho najednou taková hrozná show.



Jako já Ti nijak neberu, že máš 4e rád. Nebo Almi, nebo Beltar nebo hafo dalších tady i jinde. Dokonce to neberu ani noirovi. Nicméně já jí třeba rád nemám a rozhodně v tom nejsem sám. A je zajímavé, že přední důvody, proč 4e nemám rád, jsou přesně ty důvody, kvůli kterým ji vy vyzdvihujete - a ani v tom nejsem sám.
A u 5e se karta obrací. To nad čím fanoušci 4e čím dál tím víc prskali (jak jsme se toho čím dál tím víc dozvídali), bylo právě to, co se mě na 5e začínalo víc a víc líbit. A náhodou vím, že ani v tom nejsem sám.

Chápu, když fanoušek 4e prohlásí "hm, tohle je návrat k ADnDčku, nic pro mě", ale to ještě neznamená, že je na 5e něco objektivně špatného a je důvod vůči ní prskat tak náruživě a intenzivně, jak to tu předvádí třeba noir.

Teda, samozřejmě, pokud se náhodou fanoušci 4e nezačali nudit a trpět melancholií po starých dobrých časech, kdy všechna fóra planula a nechtějí na vzpomínku těch časů začít další edition war.
4.7.2014 13:20 - Alnag
sirien: Omlouvám se, sice jsem to stejně nepochopil, ale cítím u sebe, že bych sklouzl do ad hominem otázek ohledně tvých pre-4e zkušeností s D&D a to by nebylo vhodné. Proto se pojďme vrátit k meritu věci... Edition wars!
4.7.2014 13:23 - York
Jasně že bude edition war ;-)

Blbý na ukončení podpory 4e je, že tím nejspíš umřou ty počítačové aplikace, které k ní jsou celkem podstatné. Jinak na tom bude úplně stejně jako jakákoliv jiná hra nebo edice s ukončeným vývojem. Ta spousta materiálů, co k ní vyšla, bude pořád existovat a nikdo nikomu nebude bránit to dál hrát. Jen to holt postupně umře na nedostatek nových hráčů a přecházení starých hráčů k novým hrám s aktivním supportem a lákavým nově vznikajícím obsahem.

Hráčů, kterým přístup 4e vyhovuje, je ale podle mě docela dost, takže se nutně dříve nebo později najde někdo, kdo napíše hru, která jim bude vyhovovat a bude mít aktivní support (ostatně 13th age na to má poměrně slušně našlápnuto, jestli jsem to správně pochopil?).
4.7.2014 13:40 - sirien
Alnag: promiň, ale když se mě zeptáš "co sleduješ?" v diskusi kde v podstatě žádný záměr nesleduju, tak líp odpovědět neumim.

Moje zkušenosti s pre-4e nejsou nic moc - ostatně stejně jako moje zkušenosti se 4e. DnDčko nikdy nebylo můj styl a není to žádné tajemství. Původní, ADnD a 3e sem v podstatě nijak nepotkal, 3,5e jsem potkal... +- stejně jako 4e. Ale ne to abys poznal základní charakter hry a její nejvýraznější vlastnosti moc zkušeností nepotřebuješ. Kromě toho to co tu píšu je z velké části rekapitulace toho co jsem potkal za názory u DnDčkařů než že by to byla čistě moje interpretace. Ostatně jak píše ShadoWWW: 4e nebyla přijata zrovna dokonale.
4.7.2014 13:53 - Quentin
4.7.2014 18:23 - Vojtěch
Mno, edition wars asi nebudou tak horké tentokrát. Většinu 3E fandů se nakonec spokojeně, či s menším brbláním usadila u Pathfinderu a něco z 4E koláče odkrojí 13th Age a 5E modifikace, pokud tedy splní, co bylo slibováno. Nějaký tenskalní fanda asi vždy zbyde, ale doba kdy bylo D&D tak veliké jako v době 3E/4E už jsou pryč a taky už to není buď a nebo, protože většina lidí prostě má kam sáhnout.
4.7.2014 21:45 - ShadoWWW
Vojtěch píše:
doba kdy bylo D&D tak veliké jako v době 3E/4E už jsou pryč

Aby ses nedivil... Pathfinder svého času překonávala v prodejnosti i odsuzovaná 4E a produkty 5e se první týden staly "nejpředprodávanější knihou" Amazonu. A to prosím všech žánrů, nejen třeba fantasy nebo tak.

PF se ale podařilo získat silné fanouškovské jádro, které k jiné hře přejde jedině k PF2, nebo nikam.
5.7.2014 03:59 - Vojtěch
Já to myslel tak, že už to není jen o jednom monolitu. Co bylo tenkrát z těch hodně velkých titulů jako alternativy? 3E a 4E D&D a asi Exalted + retroklony. Ostatní tituly jako Runequest a tak dál už si nepamatuji jako nějak mocné. Teď máš myslím daleko víc podporovaných alternativ a ne jeden mocný monolit. Tedy už bych čekal spíš brblání, než nějakou velehysterii, protože je kam jít.
8.7.2014 21:07 - Alwaern
8.7.2014 21:24 - ShadoWWW
Alwaern: Super, díky!!! :-D Dohledal jsem, že originál přišel z Ruska už v 17:52. :D
8.7.2014 22:35 - Alwaern
Nj, ale já byl v práci až do 20:00, takže nemůžu být u všeho hned :)
9.7.2014 19:19 - ShadoWWW
Zaznamenali jste taky ty vzpěrače v 5e? V 4e a v playtestu postava unesla desetinásobek své hodnoty Síly v librách. Stejně tak v playtestu. Ve finálních pravidlech 5e ale unese patnáctinásobek své hodnoty Síly v librách. Tj. průměrně silná postava (Síla 13) v pohodě unese 195 liber, tedy přes 88 kg. A lidský bojovník se Silou 16 pak unese v pohodě 240 liber, skoro 109 kg. A to bez jakéhokoliv omezení rychlosti. (I když je pravda, že v pravidlech je uvedeno i alternativní volitelné pravidlo, že postavy unesou jen pětinásobek.)
9.7.2014 19:55 - wlkeR
A to se zrovna 10-násobek tak hezky pamatoval (teda ne že bych ty pravidla někdy použil)...
9.7.2014 20:57 - Shako
ShadoWWW píše:
Zaznamenali jste taky ty vzpěrače v 5e?


Zásadní pravidlo. :-D
9.7.2014 22:08 - Alnag
Fyzika v 5e je broken, to zase bude ráj pro nářky. :))

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097927093505859 secREMOTE_IP: 34.230.35.103