Kultura

ShadoWWW
9.1.2012 13:49
D&D Next (5E) (před vydáním)
Chystá pátá edice (zvaná Next či 5E).

Data vydání:

Dungeons & Dragons Starter Set
15. července 2014


Players's Handbook
19. srpna 2014


Monster Manual
30. září 2014


Dungeon Master's Guide
18. listopadu 2014


Tým pro 5E:
Mike Mearls, Team Lead
Greg Bilsland, Team Producer
Bruce Cordell, Designer
Robert J. Schwalb, Designer
Jeremy Crawford, Development Team Lead
Tom LaPille, Developer
Rodney Thompson, Developer
Miranda Horner, Editor

Playtest oficiálně skončil.

První playtest z 24.5.2012 ke stažení ZDE.

Druhý playtest z 14.8.2012 ke stažení ZDE.

Třetí playtest z 8.10.2012 ke stažení ZDE.

Čtvrtý playtest z 29.10.2012 ke stažení ZDE.

Pátý playtest z 13.11.2012 (s monkem/mnichem) ke stažení ZDE.

Šestý playtest ze 17.12.2012 ke stažení ZDE.

Sedmý playtest z 28.1.2013 (s barbarem) ke stažení ZDE.

Osmý playtest z 20.3.2013 (s druidem, hraničářem a paladinem) ke stažení ZDE.

Devátý playtest z 1.4.2013 ke stažení ZDE.

Desátý playtest z 7.6.2013 ke stažení ZDE.

Jedenáctý playtest z 2.8.2013 ke stažení ZDE.

Dvanáctý - POSLEDNÍ VEŘEJNÝ - playtest z 20.9.2013 ke stažení ZDE.

Překlady posledního playtestu:
Deník postavy
Deník postavy - interaktivní
Jak hrát
Tvorba postavy
Rasy
Barbar
Bard
Bojovník
Druid
Hraničář
Kněz
Kouzelník
Mnich
Paladin
Tulák
Kouzla
Minulosti a dovednosti
Odbornosti
Vybavení
Multipovolání

Příručka PJ
Bestiář
Kouzelné předměty

Jak se díváte na D&D Next (5E)?

Jedné otázce můžete přidělit max. 1 bodů.
Celkem můžete přidělit max. 1 bodů.
Už teď ho hraji z playtestových materiálů!kladné body2
Hodně se o něj zajímám a mám zájem ho hrát, jak vyjde.kladné body10
Zajímám se o něj, ale nemám zájem ho hrát.kladné body9
Moc se o něj nezajímám, ale jak vyjde, tak si ho možná přečtu a zahraju.kladné body18
D&D Next mě vůbec nezajímá.kladné body7
18.1.2012 14:54 - alef0
Takto vychádzala aj Mystara, krátke settingové príručky, tie sa mali kumulovať (bez dierok), ak ste napr. hrali jednu krajinu, nepotrebovali ste info o ostatných, tak ste si ho nekúpili. A rovnako aj Greyhawk Gazetteer. To bolo však v časoch TSR, ktoré chrlilo bazilióny modulov a na tom chciplo, takže ťažko povedať, či sa to oplatí alebo nie.
18.1.2012 19:10 - ShadoWWW
Musím říct, že ohledně DnD 5E mám podobné pocity, jako měl Sirien ohledně DrD2. Nápady a myšlenky zní skvěle, navíc otevřený betatest! Ale když se podívám trochu víc zblízka, vidím dvě věci:

1) Tým autorů: Když vidím jména Monte Cook a Mike Mearls, mám obavy. Ten první je duchovní otec 3E, ale kam to 3E dotáhlo, všichni víme (všechny ty Complete manuály a stále nová, mocnější kouzla...) - totální power creep. Pak přišel Rich Baker a udělal v tom pořádek (4E). Nato přišel Mike a systematickým vylepšováním do roka a půl (počítáno od Essentials) 4E zničil. A to nezapomeňte, že 4E byla vydávána jako "nová edice, co tu bude hodně dlouho" a ještě na loňském Gen Conu Mearls tvrdil, že Essentials vyšly proto, aby se tu 4E udržela ještě nějakých 5-6 let.

2) Betatest: Říkám si, že betatest by mohl většinu "úletů" těchto dvou chlápků zmírnit. Ale když se podívám na fóra, nenaplňuje mě to optimizmem. Každý "fórař" by rád, kdyby 5E byla přesně taková, jako jeho oblíbená edice. Nikdo se neptá, co nového nová edice přinese, ale jak moc se v ní bude moci hrát starými obyčeji.

Opravdu bych si přál, aby nová edice uspěla. Myšlenka, že v sobě zahrne všechny předchozí edice, se mi líbí. Ale nejsem si vůbec jistý, jestli při dané konstelaci je to reálný cíl. Skoro bych si tipl, že když 5E vydrží pět let, budou rádi.
18.1.2012 19:45 - alef0
Ale zatiaľ to vyzerá tak, že plánujú nejaký jednoduchý "kernel", niečo ako DrD2 kernel (i keď ten je málo zjavný), kde bude 6 abilít, level, class, AC a ešte pár vecí (píše o tom Mearls v tom poslednom megarozhovore) a nejak na to chcú navešať rozličné miery komplexnosti.

Tak ako bol GURPS, však všetci kričali, že aha, máte GURPS Lite, 32 strán (či koľko) a v opačnom extréme máte 50 príručiek a megakomplexný megarealistický megaúchylneopravidlovaný systém.
18.1.2012 19:50 - Alnag
ShadoWWW: Pár věcí. Monte Cook byl jen jeden z autorů 3E. (Spolu s dalšími dvěma a měl na starosti hlavně DMG). Za druhé, power creep byl problém (částečně v důsledku OGL a doplňků třetích stran), ale máslo na hlavě má zejména 3.5e (která už měla upravit systém informovaně, ale fakticky ho zařízla... a to má na svědomí třeba Andy Collins).

Mike Mearls byl spoluautorem 4E od začátku (ostatně je na obálce, zatímco onen nyní bůh ví proč oslavovaný Rich Baker je v kolonce "additional design"). Čtvrtá edice měla svoje neduhy od začátku (ať už špatná DDI podpora - v důsledku úmrtí hlavní vývojářky), ale i nového cyklu příruček typu "XXX power" (Wizardi nepoučitelně dělají stále tutéž chybu) a slabých dobrodružství (což už ale nenapravoval žádný OGL partner typu Paizo).

Essentials byly výsledkem strachu vydat plnohodnotnou 4.5E (protože se WotC už spálilo s 3.5E a taky kvůli těm řečem o tom, že žádná nová edice nebude atd. atd. = trochu se chytili do vlastní mediální pasti) a tak jsme nedostali žádné updatované PHB/DMG/MM ale místo toho je systém konstantně flikován. Problém není IMO v Essentials, ale v tom flikování. Existuje ale také hypotéza, že Essentials jsou tak trochu alfa-test pro D&D Next (5e) - asi podobně jako Book of Nine Swords byla alfa-testem některých nápadů pro 4E.

Já bych si taky přál, kdyby D&D Next spíš vybralo to nejlepší z toho, co už někdo vymyslel, než znovu (pokolikáté už) vymýšlelo kolo. Problém vidím spíš v tom, že se nepodaří naplnit očekávání vůbec nikoho (není to dost 4e, 3e, 2e, 1e, oDnD...) a tudíž to nebude také vůbec nikdo hrát.

Nicméně jsem skeptik. Neumím si představit jak vedle sebe budou koexistovat různé úrovně propracovanosti postav, jak bude jeden hráč jen rubat zatímco druhý taktizovat s figurkami po bojišti. Ale rád se nechám překvapit.
18.1.2012 20:07 - Gurney
ShadoWWW píše:
kam to 3E dotáhlo, všichni víme (všechny ty Complete manuály a stále nová, mocnější kouzla...) - totální power creep. Pak přišel Rich Baker a udělal v tom pořádek (4E). Nato přišel Mike a systematickým vylepšováním do roka a půl (počítáno od Essentials) 4E zničil

Věřím, že na tohle má velký vliv Hasbro a jeho snaha ždímat a ždímat. Bylo by naivní si myslet že se 5e vyhne nějaké formě sběratelství stále nabušenějších powerů.

ShadoWWW píše:
Ale když se podívám na fóra, nenaplňuje mě to optimizmem. Každý "fórař" by rád, kdyby 5E byla přesně taková, jako jeho oblíbená edice. Nikdo se neptá, co nového nová edice přinese, ale jak moc se v ní bude moci hrát starými obyčeji.

To hraní starými obyčeji je dost dost důležité - ty přístupy ke hře jsou u hráčů různých edic kolikrát naprosto protichůdné. Nevěřím, že to opravdu bude edice pro hráče všech předchozích.
18.1.2012 20:16 - Sparkle
Já si zase myslím, že to bude edice opravdu pro hráče těch předchozích - starých. Z toho důvodu, že novou generaci mladých lidí nemají při tom mizivým rozpočtu na marketing šanci k RPG dostat. Dnešní mlaďoši boom RPGček nezažili, neznají to, musela by se udělat tak brutální kampaň, že si ji Hasbro nelajsne, takže tvůrci imho pochopili že jediný co jim zbývá, je udělat edici pro starší hráče a doufat, že nová generace konzumentů se bude rekrutovat z jejich dětí.
18.1.2012 21:02 - alef0
Hlavne v súčasnosti je tu rozlezených viacero menších vydavateľstiev so špecifickými produktami (nazvem to "indie pohrobkovia"), ktoré sa stabilne predávajú -- viď napr. Drážďanské spisy alebo Myšia hliadka alebo Alnagov liebling Pelgrane, ktorí dokážu prilákať aj ľudí z nezvyčajných segmentov (ženy), lebo "nejde len o kombat(tm)".

Nehovoriac o Paize, ktoré je azda aj najRPG vydavateľstvo.
18.1.2012 21:31 - skew
Alnag píše:
Nicméně jsem skeptik. Neumím si představit jak vedle sebe budou koexistovat různé úrovně propracovanosti postav, jak bude jeden hráč jen rubat zatímco druhý taktizovat s figurkami po bojišti. Ale rád se nechám překvapit.
Tak možná že to nepůjde, ale celkem hustej feat by imo bylo už jen to, kdyby si skupina hráčů mohla vybrat míru detailnosti jako celek.
S tím že postupně by třeba mohli přidávat nebo ubírat jak se jim zachce.
Pokud ale budou chtít zůstat jen u té minimalistické kostry, tak nastává otázka, jestli by jim nestačila 1e.
18.1.2012 22:48 - Vojtěch
Alnag: Nemyslím si, že by to mysleli tak, že ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady uděláme hru. Spíš bych to viděl tak, že se správnými moduly si skupina hráčů bude schopna hrát hru, kerá bude jako (doplň požadovanou edici). Takže jako pokud je skupinka spíš na 3E, tak použije classes, feats, vancian casting a combat maneuvers, zatímco 4E fandové na místo toho třeba sáhnou po powers modulu atd.

Jednotný základ mechanik a na to naplácatelné kraviny, ale netuším, jestli někde tvrdili, že všechny tyhle věci se mají sejít ve stejné hře.
18.1.2012 23:16 - Sparkle
alef0 píše:
Hlavne v súčasnosti je tu rozlezených viacero menších vydavateľstiev so špecifickými produktami (nazvem to "indie pohrobkovia"), ktoré sa stabilne predávajú -- viď napr. Drážďanské spisy alebo Myšia hliadka alebo Alnagov liebling Pelgrane, ktorí dokážu prilákať aj ľudí z nezvyčajných segmentov (ženy), lebo "nejde len o kombat(tm)".


Dost pochybuju, že by se pánové z Hasbra / WotC spokojili s prodejností, jako má Dresden Files nebo Mouse Guard.
19.1.2012 00:10 - sirien
Nemůžu si pomoct ale jak sleduju ty požadavky na nastavitelnou míru detailnosti a na tohle a támhleto... jste si jistý, že pořád ještě chcete DnD? Protože mi přijde, že vzít FATE, narvat na něj nějakou polozbytečnou mechanickou omáčku okolo, omezit jeho možnosti překlopením do nějakého optického C&L, přejmenovat všechno do DnD terminologie, vytisknout a načmárat na obálku "DnD Next" a bude většina z vás naprosto spokojená.

Sparcle: Jde o to že takových jako je Hasbro/WotC co požadují vysokou prodejnost je málo. Takových kterým stačí malá je hodně a Alef0 narážel na to, že jejich souhrná prodejnost roste - lidi se částečně přesouvají od velkých firem k indie segmentu (neni se co divit když se White wolf odporoučel a WotC má už nějakou dobu existenční krizi)
19.1.2012 08:54 - ShadoWWW


A je to tu. Wizardi letos vydávají limitované množství 1E.
PHB
DMG
MM
19.1.2012 09:20 - Vojtěch
WotC píše:
...
In 1974, the world changed forever when Gary Gygax introduced the Dungeons & Dragons role-playing game. The legacy of his innovative ideas and the extensive reach of his powerful influence can be seen in virtually every facet of gaming today.

To help honor his work and his memory, we created limited-edition reprints of the original 1st Edition core rulebooks: the Monster Manual, Player's Handbook, and Dungeon Master's Guide. These premium versions of the original AD&D rulebooks have been lovingly reprinted with the original art and content, but feature an attractive new cover design commemorating this re-release. Available in limited quantities as a hobby channel exclusive in North America.

Your purchase of this monumental book helps support the Gygax Memorial Fund—established to immortalize the “Father of Roleplaying Games” with a memorial statue in Lake Geneva, WI.


No toto...
19.1.2012 10:47 - alef0
Sirien píše:
Sparcle: Jde o to že takových jako je Hasbro/WotC co požadují vysokou prodejnost je málo. Takových kterým stačí malá je hodně a Alef0 narážel na to, že jejich souhrná prodejnost roste - lidi se částečně přesouvají od velkých firem k indie segmentu (neni se co divit když se White wolf odporoučel a WotC má už nějakou dobu existenční krizi)

Presne. Také mikronakladateľstvo nemusí udržiavať megamašinériu mlsných manažérov. Stačí jeden multiclassovaný šéf/distribútor/vizionár/vyjednávač, a stačí nakontrahovať zopár vývojárov na konkrétny produkt. Pelgrane Press tvrdí, že preňho je ,,sweet spot" predať 3000 príručiek, Za 2011 ich predal 9000 a to im očividne stačí a zarába. Možno sa s tým predseda Pelgranu neuspokojí, ale on zase nemá nad sebou bič Hasbra. (A bohvie, koľko predávajú Wizardi, keby sa zverejnili štatistiky, možno by sme sa dočkali kadejakých nemilých prekvapení -- napr. že Paizo toho predáva viac.)

Detto BullyPulpit, čo predal 600 Fiásk za tretí kvartál, turboobskúrna hra, ale supplementy idú ako na bežiacom páse a funguje to.

Píše:
Wizardi letos vydávají limitované množství 1E

OMG!
19.1.2012 11:01 - Vojtěch
Tak na prodej knížek na tom sand Paizo bylo lépe za poslední dva kvartály myslím - data nemám, ale odkazy by se asi vyhrabat daly (mno, stačí se podívat na to, kolik toho WotC vydalo, tak jak by asi měli prodávat, když toho moc není).

Otázka je, kdo víc vydělává a jestli si WotC myslí, že je to dostatečný výdělek (něco jako že původní plány pro 4E byly výnosy okolo 50 mil. USD, aby se vedle Magicu dalo ustanovit jako hlavní značka v rámci WotC pro Hasbro).
19.1.2012 11:07 - Gurney
sirien píše:
Nemůžu si pomoct ale jak sleduju ty požadavky na nastavitelnou míru detailnosti a na tohle a támhleto... jste si jistý, že pořád ještě chcete DnD? Protože mi přijde, že vzít FATE, narvat na něj nějakou polozbytečnou mechanickou omáčku okolo, omezit jeho možnosti překlopením do nějakého optického C&L, přejmenovat všechno do DnD terminologie, vytisknout a načmárat na obálku "DnD Next" a bude většina z vás naprosto spokojená.

Tohle už se děje, akorát lidi berou za základ ne FATE, ale obvykle ODnD a cpou do něj nejrůznější mechaniky z novějších edic nebo z jiných rpgček. Některé z těch her vypadají docela dobře.

ShadoWWW píše:
A je to tu. Wizardi letos vydávají limitované množství 1E.

Navalte 115$ za komplet a postavíme Gygaxovi sochu :D
19.1.2012 11:14 - alef0
Vampirácka výročná ruža na zelenom mramore bola v špeciálnej reedícii za 100. Pokiaľ viem, vypredala sa hneď a robila sa dotlač (už nie v takom luxusnom prevedení).
19.1.2012 11:22 - Quentin
gurney píše:
Tohle už se děje, akorát lidi berou za základ ne FATE, ale obvykle ODnD a cpou do něj nejrůznější mechaniky z novějších edic nebo z jiných rpgček.

guilty :-)
19.1.2012 11:23 - Bajo
Píše:
A je to tu. Wizardi letos vydávají limitované množství 1E.

Há, tak toto jsem čekal až na to 30. výročí, zajímavé. Škoda té exlusivity, ale třeba to nakonc nebude tak horké
19.1.2012 23:06 - Alnag
Bajo píše:
Há, tak toto jsem čekal až na to 30. výročí, zajímavé.


30. výročí už bylo. Teď nás čeká 40. výročí.

Jinak zase další Lawsovina...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097268104553223 secREMOTE_IP: 3.92.96.247