Kultura

Gurney
29.7.2011 23:30
Oldschool hraní
Co si myslíte o fenoménu "oldschool" hraní? Je to podle vás samostatný herní styl bez rozporů v přístupu ke hře nebo jen kombinace "rpg archeologie" a odmítavé reakce na WotC prezentovaný styl hry, kde se celá hra řídí striktně dle mechanik (ukázka tady, resp. během prvních několika dílů) ?
23.10.2011 23:35 - Alnag
No, přiznám se, musel jsem si to přečíst dvakrát, abych to pochopil a i teď v tom trochu tápu. Což nijak neubírá na poetičnosti provedení... ;-)
23.10.2011 23:52 - Bajo
Pravda je , že je to takový intelektuální metaexperiment. A přemýšlel jsem, jestli to má vůbec cenu uveřejňovat, jestli to bude z vnějšího pohledu dávat smysl. Na druhou stranu třeba to někoho inspiruje a navíc budu mít větší motivaci to dotáhnout do konce. Jakože takto postavený sandobox s určitými metapravidly odrážejícími určíté duchovní cesty (herní styly) a kosmologií postavenou na RPG teoriích, by mohl být docela zajímavý a navíc by ukojil me teoretické a analytické choutky :-) Ale možná je to jen další Eldorádo (nicméně ten nápad řešit to zevnitř, ne z venku až skoro ad absurdum mi příjde za pokus hodný).

A navíc to funguje zároveň samo o sobě jako článek řešící sociální a preferenční rovinu i vývoj designu RPG a skryté posleství :-P

Každopádně díky za reakci :-)
24.11.2011 21:04 - Gurney
Zrovna dnes mě dost zaujal Bajův článek o old-schoolovém designu dungeonu. Vzhled k tomu, že byl "utopený" v Drakkaru jsem si ho náhodou všiml až teď v souvislosti s probíhající diskuzí. Doufám, že se brzo objeví pokračování.

Odkaz na Drakkar 25 (bohužel samostatně jsem článek nikde nenašel)
26.11.2011 14:08 - Bajo
Díky za pozitivní odkaz. Na dokončení se prcuje, ale v posledních týdnech toho mám celkem dost do školy i v osobním životě, takže snad se to brzo nějak ustálí a třeba kolem Vánoc budu mít čas to dokončit. Jinak celý článek také mám v plánu revidovdat a uveřejnit na blogu (zatím je tam jen úvod).
3.2.2012 09:49 - Bajo
Tak článek o dungeonech jsem ještě nezačal dokončovat, ale dal jsem si za úkol ho dopsat po zkouškách (přece jen, pokud má být kvalitní, je náročnější na přípravu).

Ale mezi tím se mi skoro sám napsal jiný, není to sice čistě o old schoolu, ale odkazy na Metagame dávám sem, tak to tu snad nebude překážet. Je to takový mix úvah vycházející z toho humbuku kolem 5e a různých analýz napříč edicema, zdejšíma diskuzema o class and level apod., kombeni v DnD a určitých starších úvahách o tom, jak by šel udělat sandbox.

Nuže pokud to někoho zajímá: World building jako level design, aneb hledání komba s příběhem
4.2.2012 17:09 - Gurney
Bajo píše:
World building jako level design, aneb hledání komba s příběhem

Pravděpodobně ses tím snažil vyjádřit i něco hlubšího, nicméně nejsem s to odhadnout kam tím míříš, takže se vyjádřím jen k těm čistě praktickým věcem.

Že featy a powery jsou nejen evil nástojem k vytvoření nějakého hustého komba, ale i vyjádřením identity postavy např. ve smyslu jejího jednání v boji je dobrý postřeh (myslím že spousta OSR blogerů se přes heretičnost takové myšlenky nikdy nepřenese :). Problém 3e a 4e featů je dle mého v tom, že kvůli způsobu jakým jsou udělány je spousta hráčů vnímá víc jako kombo než jako právě ono vyjádření identity postavy (i když ono to vlastně možná problém ani není, protože spoustě hráčům to tak naprosto vyhovuje, jen já mám dojem, že jiné hry to řeší o něco lépe a tak nějak víc ke spokojenosti skupin složených z lidí stavějících postavu "na kombo" a "roleplayově".

Co se týká toho nacházení zvláštních schopností "po mapě", je to koncept který se mi vždycky líbil, ve hře jsem ho zkoušel ale tak nějak jsem si tehdy neuvědomil že by ty schopnosti asi měly být víc unikátní (tedy ne něco, co se dá získat v rámci normálního postupu po levlech) a hráči by se měli dozvědět že se někde něco takového dá získat, takhle na blind je to prostě jen taková náhodný achievment). První problém se v ODnD vlastně řeší sám (postavy žádné schopnosti nedostávají, takže jakákoli schopnost je unikátní), v 3e/4e by asi bylo záhodno prohlásit věci z Core za volně dostupné a obsah dalších příruček zpřístupňovat ve chvíli kdy si je hráči zpřístupní skrz akce svých postav (což je mě velmi sympatické, nicméně znám hráče, kterým bude připadat, že jen nepochopitelně házíš klacky pod nohy jejich snaze udělat si postavu jakou chtějí).

(asi není tak nějak úplně slušné reagovat sem místo na tvůj blog, nicméně mám k tomu dva důvody - jednak tady je přece jen větší potenciál pro diskuzi i ze strany dalších lidí, jednak ve chvíli kdy se dočtu v komentářích o "konzistentním myšlenkovém rámci" začnu považovat za velmi nepravděpodobné, že by šlo o diskuzi, která by mě zajímala a měla potenciál přinést něco hodnotného do mého hraní.
4.2.2012 17:30 - Gurney
Musím upozornit také na Bajův článek o rozdílech mezi různými vydáními ODnD a DnD 1e včetně popisu který retroklon je ekvivalentem kterého z nich. Poprvé mám dojem že se v tom aspoň trochu orientuju.
6.2.2012 11:29 - Bajo
Gurney: díky za reakci, za každého čtenáře, kterého to zaujme jsem rád a motivuje to k dalšímu psaní :-)
22.3.2013 09:59 - Gurney
Příručka k víceméně všemu co tu zaznělo a mnohému dalšímu.

Dovolím si krátké FAQ:
"Stáhl jsem si DnD 0e/DnD 1e/Sword&Wizardry/Labyrinth Lord/OSRIC/Stars without Number/LotFP nebo nějaké podobné rpg. WTF? Co s tím?"
Welcome!

"Hraju DrD (a chci u toho zůstat), ale chybí mi PPJ nebo mi rady v něm přijdou vágní a/nebo nevyhovující."
Existuje možnost, že něco z tohoto bude velice nápomocné. V angličtině. Bohužel.

"Myslím že by bylo cool, kdyby moje příští hra byla více o řešení problémů."
Existuje možnost, že něco z tohoto bude velice nápomocné. V angličtině. Bohužel.

"Vím co je GDS a zajímá mě praktické použití toho S."
Welcome!

"Mám potřebu vytvářet a prezentovat různé skvělé teorie, s hraním a reálným světem jen velmi vágně související."
Whatever...
22.3.2013 19:56 - Vojtěch
Hele, nechtěl by někdo zahrát Dungeon Crawl Classic?
27.3.2014 11:49 - Gurney
Z diskuze Levelování v Pathfinderu
York píše:
Per-char expování má smysl v oldschoolu v kombinaci s častým umíráním postav (takže se pak stejně síla postav rozjíždí), poctivým sledováním resourců a dalšími věcmi, které k tomu patří.

Já píše:
York píše:
Per-char expování má smysl v oldschoolu v kombinaci s častým umíráním postav (takže se pak stejně síla postav rozjíždí), poctivým sledováním resourců a dalšími věcmi, které k tomu patří.

Myslíš v tom jediném, "pravém" oldschoolu, který objevili na Storygames? (sry, nemohl jsem odolat :) Tam se ale taky expí čistě za zlato co přineseš domů z nějaké nebezpečné lokace (+něco málo za potvory, pokud seš AD&D 1E purista).

...
York píše:
Mě prostě některé věci minuly. Třeba válka mezi kostkou a RPGfórem, debaty kolem velkého modelu a zřejmě i ledacos dalšího. Jakékoliv narážky na to, co kde vymysleli a jak se tu o tom potom živě diskutovalo, mi tudíž vůbec nic neříkají.

Jen tak spíš pro upřesnění, než že bych to chtěl kdovíjak řešit - když jsme psal "Storygames", myslel jsem tím doopravdy Storygames, není to žádná narážka na RPGF, jak je mi evidentně připisováno. Co jsem psal s žádnou válkou nesouvisí a s velkým modelem taky moc ne a obecně méně paranoi by všem jen prospělo :)

Jen tak mimochodem právě Storygames, RPGnet a theRPGSite můžou být velmi užitečná fóra pro někoho, kdo se shání po feedbacku na svoje vlastní hry.

EDIT: doplněny citace
27.3.2014 13:53 - York
Gurney píše:
není to žádná narážka na RPGF, jak je mi evidentně připisováno


Nikoliv, já jsem to od začátku pochopil jako narážku na www.story-games.com. Ale to nic nemění na tom, že mi ta narážka kromě povědomé webové adresy nic neříká. Tamní diskuse nečtu, zdejší diskuse o tamních diskusích jsem taky nečetl.

Co jsem tím myslel, je ostatně uvedeno přímo ve té tvé citaci - jmenovitě tam vypisuju, které prvky mám namysli.

Gurney píše:
Jen tak mimochodem právě Storygames, RPGnet a theRPGSite můžou být velmi užitečná fóra pro někoho, kdo se shání po feedbacku na svoje vlastní hry.


To určitě ano. Mám to v záloze jako plán F, až všechno ostatní selže. Protože, co si budeme povídat, primárně bych rád oslovil hráče, se kterými hraju (což se mi celkem daří) a debatuju (což se mi moc nedaří).
20.2.2015 15:18 - Gurney
První edice Warhammer Fantasy Roleplay dostupná jako wiki

Docela zajímavé čtení, v zásadě je to hra která prošla dost podobnou evolucí jako D&D (od wargame k roleplayové hře), ke spoustě věcí ale přistoupila v lecčem hodně jinak.
25.11.2016 09:48 - ShadoWWW
Jon Peterson je fanoušek, který se zabývá počátky D&D. Podařil se mu nevídaný kousek: V roce 1982 TSR natočili pro rádia třídílný audio seriál, který měl široké veřejnosti ukázat, co to je a jak se hraje D&D. Nakonec ale nikdy nebyl zveřejněn. Jonovi se podařilo od bývalého zaměstnance získat původní audio kazetu se záznamem, o které ani lidé z WotC nevěděli, že existuje.

Zde si můžete celý seriál poslechnout (začíná to na stopáži 26:00 minut). I když to není přímý záznam skutečné hry, ale spíš herecké zpracování takové hry, přesto je zajímavé si poslechnout, jak se tehdy skutečně hrálo. Respektive jak hráli lidé z TSR (protože těch stylů hraní bylo v té době více).
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17140221595764 secREMOTE_IP: 3.228.21.186