Wild West: Já mám tak trochu dojem, že máš prostě svůj styl hry, což je přirozené, ale máš problém přemýšlet o tom, že jsou i jiné styly hry a jiné způsoby přemýšlení o hře.
Například
Wild West píše:
No, jednou se mi stalo, že bylo třeba v rámci Mongolského tažení vyřešit přesun družiny z Asie do Evropy, kde měli někde dohnat mongolské vojsko... a zorganizovat jeho zastavení a obranu... a s ohledem na to, že se poslední epizody odehrály v Indii, připravil jsem si Persii a čekal cestu někudy přes Arábii a Turecko... načež postavy suše prohlásily, že jdou na sever a přes Kazachstán.
Tak jsem zaklapl připravenou mapu Persie a třicet stran manuálu... a zimprovizoval Kazachstán. Šlo to, ale hra byla určitě slabší, než kdybych terén trochu znal a měl v něm víc zajímavých bodů.
Od té doby vím, že alespoň přibližná shoda GM a hráčů v terénu, který se bude hrát, není špatná věc.
OK, ty jsis z toho vzal, že je dobré se domluvit s hráči kam chtějí jít a podle toho se připravit (mimochodem to mohla být dost hustá hra, ten námět vypadá dost dobře). Jenže někdo by cestu vůbec neřešil a prostě by řekl "fajn, uplynulo x času a jste tam". Někdo by vytasil tabulku náhodných setkání a sezení vystavěl jako několik "minipříběhů" kolem těchto setkání (ty by nemusela být jen bojová, mohlo by to být stejnětak setkání s karavanou, kde došlo k vraždě, oáza o kterou se bijí dva nomádské kmeny, ...). Další by nahradil náhodnou tabulku třeba hexovou mapou nebo je zkombinoval. Já jsem si třeba ze stejného problému vzal ponaučení, že než připravovat konkrétně Persii a všechnu přípravu zahodit, vydají-li se tam hráči, je pro mě mnohem lepší připravit si pár statbloků, NPCček a potenciálních komplikací, které mohou nastat a prostě uvidím, jak se to bude vyvíjet. Ale hlavní pointa je, že negeneralizuju, jestli dotlačit postavy do Roklinky stojí za to - pro tebe asi ano, já naopak na hře miluju ty okamžiky, kdy hráči udělají nějakou nečekanou "awesome" věc, co úplně změní směřování příběhu, takže je pro mě kontraproduktivní někoho někam tlačit.
Tohle je podobný případ:
Wild West píše:
Viz předchozí sáhodlouhá debata s Bajem.
Bajo tvrdil, že sandbox a GM jsou "nezávislí" na postavách, a svět zcela kašle na to, jestli ho postavy budou hrát a jak je pro ně složitý.
Mnoho stran jsem tohle zkoušel vyvrátit. Svět je ve skutečnosti zcela jasně vyráběn k tomu, aby se v něm hrálo.
Si myslím, že trošku ignoruješ styl jakým Bajo hraje, podle toho, co jsem četl na RPGF a jeho stránkách Metagame, tak promyšleně hraje velmi specifický styl hry, ve kterém předpoklady z kterých vycházíš (svět je tu pro postavy a pro příběh) tak úplně nemusí platit (o tom, že by všichni tak "ortodoxně" hráli i na přelomu 70. a 80. let mám sice pochybnosti, ale to je zas jiná diskuze).
QuentinW píše:
i když ty waypointy se mi moc nezdají
To jsme dva.
QuentinW píše:
Já teď uvažuju, že bych si po dlouhé době hraní 4e zkusil pro odnd nakreslit hexovou mapku s ostrovem třeba o rozloze ČR a zkusil to celé naplnit něčím zajímavým, aby mohli jít kamkoli (asi použiju nějaké zkratky jako random encountery navázané na lokace (tabulka pro Temný hvozd, tabulka pro Trpasličí kopce...)
Přemýšlím už nějakou dobu stejným směrem, s několika odlišnostmi.
Jednak ODnD asi ne - drtivá většina lidí se kterými hraji má ráda stavění postavy, featy, talenty, ... a taky chci mít nějakej systém skillů, pro případy kdy prostě nedokážu rozhodnouto úspěchu a selhání jen skrz GM fiat nebo kdy v rámci improvizace někam prsknu například past, u který vlastně nemám rozmyšlený jak funguje (trošku blbej příklad, ani si už nevzpomenu, kdy se nějaká "dungeonová" past vůbec v nějaké mé hře objevila), což by se dalo vyřešit použitím skillového systému ze Stars without Number nebo Lamentation of the Flame Princess, ale proč používat nouzovky..
Pak jsem přemýšlel, že mapa by stačila menší, možná by dokonce úplně stačilo mít na začítku třeba jen kus pobřeží a vnitrozemí s dalšími břehy doplňovat až za hry.
A asi nejdůležitější, nečekám od toho, že ta hra bude od začátku až do konce "sandbox" (fakt mám problém s tím, co přesně vlastně tohle slovo znamená a co ještě je sandbox a co už ne). Spíš bych to viděl tak, že jak postavy budou řešit nějaké minizápletky umístěné na různých místech, postupně bych je spojoval a budoval z nich (tedy aspoň z těch, které se postavy rozhodly řešit) hlavní plot, který prostě v jednu chvíli půjde do finále. Možná je to tak trošku styl v jakým je dělanej Gothic na PC.
Btw taky nevěřím, že mě bude celou dobu bavit dělat přípravu, asi se to časem začne zvrhávat do mé obvyklé míry improvizace.