Elgard píše:
Cesta imo nevede přes přesvědčování přesvědčených, ale přes ukázku v praxi toho, co jinde funguje líp.
Po mých rozsáhlých zkušenostech s OG - ano, je to cesta, ale rozhodně se ji nikdo nenamáhal předem vyznačit, vydláždit a udělat v rozumnejch rozestupech stánky s občerstvenim
Jerson píše:
Jsem se do autorského týmu opřel na RPGF
Dávej k takovejmhle poznámkám pls linky, kdo se s tim má hledat
pro ty línější než já:
Tenhle post obsahuje zajímavou argumentaci
Píše:
Vláďa Chvátil svého času psal o dvou možných přístupech k tvorbě RPG světa, nebo spíše vyznění světa - buď se napřed navrhnou vztahy a souvislosti a další nástavbou pak svět vyjde, ale nedá se s ním hnout, nebo se napřed řekne, jak by měl svět vypadat a podle toho se volí vztahy a mechaniky, aby to vyšlo. On volil první možnost. Jak tvorba světa podle toho vypadala je vidět v Pluskách v sekci pro PJ - vazby a nově vymyšlené entity, aby to vůbec necházelo. Složité, nepochopitelné, hráči často ignorované.
Když to převedu do tvorby pravidel, je to podobné - buď se napřed řekne, jaká má být výsledná podoba a podle toho se mechaniky navrhnou a případně pozmění, nebo se napřed určí nějaká základní mechanika a z ní se pak odvozuje zbytek.
Odobně myslím DrD2 je na tom podobně jako DrD+, totiž tvůrcům byly zadány určité matematické parametry hry (v Pluskách to byla exponenciální stupnice, ve dvojce se operuje s maximální úrovní v povolání, která je menší než maximální úroveň postavy, nevím zda je to součást zadání) a další pravidla a mechaniky se stavěly na tomto základě. A fluff přišel až naposled, přesněji vyšel z té matematiky (řečeno velmi zjednodušeně).
Takže teď nastala situace, kdy autorům vyšly kombinace povolání a na ně se horko těžko snaží naroubovat realitu tak, aby to nějak vycházelo.
A čím dál víc tuhle debatu čtu, tím víc mám dojem, že je to prostě nevhodný přístup už od začátku. Je sice "matfyzácký", když to tak řeknu, teoreticky navržený z jedné základní sady pravidel, ale prakticky se snaží být adekvátní reálnému světu, který takto nefunguje.
Proto také dochází k situacím, kdy je k dispozici několik různých variant a žádná vlastně nevyhovuje, takže se jedna vybere a začne se ohýbat, a zároveň se začně ohýbat vidění reality, aby se ukázalo, že pravidla jsou v pořádku.
Dovolil bych si rýpavě poznamenat, že Jersonem kritizovaný přístup až nápadně připomíná přístup silně prosazovaný jednou raději nejmenovanou RPG designovou teorií pochybného kreditu, jejíž zastánci se mezi tvůrci DrDII vyskytují
...
Z dalších postů se mi tam líbí:
- Ilgirova stručná odpověď Pietovy
- Exthelioní odmítnutí Jersonova návrhu volných možností pro hráče i Vypravěče, s argumentací, že jde o "posun ke GURPS a absolutně věrnému simulátoru života", ktaré v sobě v jediné větě shrnuje jak očividně absolutní neznalost GURPS (docela fail pro RPG designera), tak demagogii v podobě chybné argumentace šikmou plochou a navíc ještě argumentaci proti nepředloženému (vymyšlenému) argumentu. Hned v další větě je k argumentu připojenu iracionální zastrašování abstraktní hrozbou, která je k věci vázána (pokud vůbec) pouze velmi subjektivním pocitem autora (očividně neznalého GURPSů, k nimž se přitom dovolává)
Občas lituju že už RPG F tak moc nečtu, místy to je dokonalá učebnice chybné argumentace v praxi
- Lemmy, který si svou argumentací poukazující na Ecthelioní demagogii velmi koleduje o to aby se sám vydal, Ecthelioními slovy, na cestu do pekel (...tedy aby následoval mě a Alnaga)
-
Tento Ecthelioní post si stojí za to prohlédnout, je to naprosto překrásná ukázka celé knihovny podsvouvaných, tendenčních a především nevyslovených předpokladů na nichž je vystaven argument apelující na emoce, nikoliv na objekt diskuse.
- Extrémně mě pobavil Alef0 následující částí svého bodového výčtu ke klišé ukázkovým postavám: "
b) nováčik prichodivší z WoD ich pozná tiež - Někdo přechodivší
z WoD k DrD? LOL - za celé ty roky na internetu, za celé ty roky co dělám OG (zprostředkovaně stovky, osobně desítky), za celé ty roky přednášek a diskusí na conech... si nepamatuji na nikoho kdo by z WoD přešel k DrD. A pokud jsem někoho takového vůbec poznal, pak jde o fakt hodně zanedbatelné procento... WoD má všechno to co DrD nikdy nemělo - jednoduchý, plynulý a velmi svobodný systém, silnou stylizaci, možnost variací žánru, z nichž každý je rozpracován... a další. Proč by sakra někdo přecházel z WoD k DrD? (k DnD... dobře, FATE, určitě, GURPS, možná... ale... ehm.)
PS - potkal jsem někdy Lemmyho? Kdo je Lemmy? V té diskusi na mě působí velmi sympaticky...