Kultura

pipux
23.1.2010 11:09
Rasy vs kultury
Koncepce "fantasy ras" má své mouchy. Fantasy rasy jako takové budují nesmyslné zdi odlišností ve společnosti.

Musí být společnost nutně rozdělená tak kýčovitě? - říše elfů, říše trpaslíků ...?
Když uvážíme promíchanou společnost, mezi rasami tu pořád budou existovat zdi nedorozumění. Nebudou si plně rozumět z biologického základu, daného jinou stavbou mozků. Bude je od sebe dělit neschopnost mít mezi sebou potomky - budou žít v oddělených komunitách. A pokud budou žít v oddělených komunitách, budou mezi nimi existovat předsudky.

Kde se na myšlenku ras přišlo? Je fantasy rasa jen koncepcí odlišné kultury, stereotypizovaná do okaté podoby, aby se nemuselo přemýšlet? Jsou fantasy rasy odrazem společnosti s nízkou mobilitou po světě (kde rasa=kultura sedí)?
Dřívější skutečný svět promíchanost neznal - ke každé kultuře se vázalo rasové etnikum. Současný progresivně myslející běloch by snad už neměl mít problém mít "černobílé" děti s černoškou; je jasné, že tolkienovec z dob stále ještě viktoriánské Anglie by nad takovou myšlenkou ohrnoval nos.

Kultury se mohou vyvíjet, slučovat i vyhrazovat proti sobě, ovlivňovat, zanikat a vznikat.
Fantasy rasy však vždy zůstanou omezené na to, že budou odlišné, statické. Žádné změny. Fantasy rasy jsou nudné.

Zdá se vám koncepce fantasy ras jako blbý nápad? Levná nálepka, mající nahradit složitější kulturu?
A co byste s tím udělali?
Autorská citace #1
23.1.2010 12:20 - Merlin
nic
Autorská citace #2
23.1.2010 13:08 - pipux
Dobře :)
Ještě jinak:

Scénář A) Cizí rasa se zčistojasna objeví ve světě obydleném jinou rasou ...
Scénář B) Rasy mají společnou minulost, od dob evoluce ...
Autorská citace #3
23.1.2010 13:27 - Merlin
Pokud se jedná o fantasy rasy, nejsem si jistý zrovna pravděpodobností evoluce
...

pokud se objeví nová rasa na obydleném světě, buď ses snaží přizpůsobit, nebo se snaží změnit ostatní (podle toho, jestli má tendenci a možnosti kolonizovat a přizpůsobit se prostředí a atmosféře, nebo je v menšině)
Autorská citace #4
23.1.2010 15:16 - DenGrasse
Můžeš samozřejmě použít oba typy. Záleží jak máš nastavený vznik ras, jestli byby stvořeny nebo se vyvinuly z opic nebo krabů nebo čeho jiného. Rasy evoluční budou vždy determinovány místem vývoje, tj. na jednom místě se obvykle vyvíjí jen jedna rasa, která se pak v budoucnu může setkat s nějakou další a co se stane pak, záleží na podmínkách. ale principielně bude vždy mít něco jako vlastní prostředí, více či méně izolované.
rasy stvořené tak mohou vypadat taky,a le mohou být i stvořeny na jednom místě a pak budou od počátku vystaveny problémům vzájemného soužití.
Autorská citace #5
23.1.2010 16:25 - Colombo
Merlin: z pohledu evoluce hominidů, dnešní situace je v podstatě vyjímkou. A to obrovskou. Pravděpodobnost vývoje několika různých inteligentních ras (ačkoliv se společného základu) není zas tak nepravděpodobná.
Autorská citace #6
23.1.2010 21:39 - chrochta
to Colombo: Souhlasím s tím, že vznik několika evolučně příbuzných inteligentních ras je vcelku možný (příkladem budiž 4E elfové a eladrinové). Nesouhlasím ovem s tím, že evolucí mohou vzniknout lidé (průměrná délka života cca 60 let, dospělost cca od 15 let) a elfové (průměrná délka života cca 700 let, dospělost přinejmenším v případě krynnských Silvanesti - nebo odkud to Tanis pocházel - cca od 100 let).

ad "nesmyslné zdi ve společnosti": Důrazný nesouhlas. Zásadní roli hraje biologie (např. vnímání času bude mít dost rozdílné člověk a elf), "evoluční historie" (rasy za sebou už mají nějakou tu historii, jejíž pozůstatky si s sebou "vědomě" i nevědomě nesou - proto se Evropané dívali svrchu na většinu obyvatel ostatních kontinentů) a vymezování se "my - vy" (pro přiblížení viz. antisemitismus - rozhodně nejde o ojedinělý výstřelek). V průměrném světě mají elfové - nikoli nezbytně stejné subrasy, ale nezbytně alespoň nějaké společné historie - ŘADU důvodů žít společně a dost daleko jak od trpaslíků tak od lidí (mimochodem - ani ve Středozemi vyjma jednoho jediného, vnější mocí vynuceného, případu spolu elfové a lidé nežili). Jistěže existují místa, kde to nebude (až takový) problém, ale koneckonců i na reálné Zemi existovaly oblasti a doby, kdy spolu byli schopní žít a plodně tvořit jinak obtížně kompatibilní skupiny ("rasy").

A k úvodním otázkám jen dodám, že jsou sice podnětné a rozhodně stojí za zamyšlení... ale jinak naprosto mimo. Když si vezmeš, ODKUD se rasy vzaly (pokud to dokážeš vysledovat :) ), tak to bude mířit spíš do oblasti mýtů, archetypů a antropologie nebo do oblasti literatury, fobií a psychologie.
Autorská citace #7
23.1.2010 22:18 - Colombo
Chrochta: přečti si Erikssona. Má to ve svých knihách pěkně zpracované. Ostatně, povoláním je antropolog.
Autorská citace #8
23.1.2010 22:47 - Colombo
btw. (totální offtopic) ale nemá někdo zkušenosti s nakupováním skrze amazon přes kartu od České Spořitelny?
Autorská citace #9
24.1.2010 00:49 - pipux
DenGrasse píše:
na jednom místě se obvykle vyvíjí jen jedna rasa, která se pak v budoucnu může setkat s nějakou další a co se stane pak, záleží na podmínkách. ale principielně bude vždy mít něco jako vlastní prostředí, více či méně izolované.
rasy stvořené tak mohou vypadat taky,a le mohou být i stvořeny na jednom místě a pak budou od počátku vystaveny problémům vzájemného soužití.

Ty rasy se určitě dřív nebo později střetnou, o tom není pochyb.

Otázku vzájemného soužití asi takhle:
Bariéry mezi kulturami jsou ovlivnitelné. Bariéry mezi rasami jsou pevně dané.
Dvě kultury na vysoké úrovni mohou vyřešit soužití tak, že se sloučí. Dojde tak k obohacení původní kultury ... narozdíl od kulturní izlace a/nebo agrese ("nedospělá" kultura).

chrochta píše:
Zásadní roli hraje biologie (např. vnímání času bude mít dost rozdílné člověk a elf)

A člověk-člověk si porozumí lépe. Ale to už jsme přece řekl.

chrochta píše:
"evoluční historie" (rasy za sebou už mají nějakou tu historii, jejíž pozůstatky si s sebou "vědomě" i nevědomě nesou - proto se Evropané dívali svrchu na většinu obyvatel ostatních kontinentů)

Globalizace? Pozor, tohle pojetí se docela stírá ...

Definuj dnes Evropana :) . Je Evropanem prodle barvy kůže, nebo dle toho, co má napsané v občance? Tvoří Evropana kultura (křesťanství, orientace na výkon, materialistický pohled na svět)?

Můžeš jako hispánec přijet z Latinské ameriky, vstřebat hodnoty Evropy a stát se Evropanem.

Pouze stačí, když má kultura zájem otevřít se světu (nikoliv zaujímat postoje defensivní, ofensivní).
Kdo v současném světě globalizuje - otevírá kultury? Asi celosvětová síť sdělovacích prostředků. Ve fantasy může stejnou funkci plnit třeba bůh, který se chce zalíbit co největšímu počtu duší :)

chrochta píše:
vymezování se "my - vy" (pro přiblížení viz. antisemitismus - rozhodně nejde o ojedinělý výstřelek)

Vymezit se můžeš i bez rasy. Francouzi jsou srabové, kteří se vzdávají; poláci jsou hulváti, němci jsou tlustá prasata, italové oslizlí lenoši ... a přitom jsou všichni bílí, mnohkdy k nerozeznání.

"My - vy" není záležitostí rasy, ale kultury. Užívá jej kultura, která se chce vyhradit k jiné kultuře (viz třeba válka).

Chceš změnit kulturu? Stačí ti na to moc, jiná kultura a 3 generace (60 let). Chceš změnit rasu? Řekni pánubohu ...

chrochta píše:
V průměrném světě mají elfové - nikoli nezbytně stejné subrasy, ale nezbytně alespoň nějaké společné historie - ŘADU důvodů žít společně a dost daleko jak od trpaslíků tak od lidí

Řadu důvodů ...
Výše jsem ti je zpochybnil (což ale platí jen pro určité případy, uznávám).

Dále: pokud tito elfové a trpaslíci žijí odděleně, jejich kultury nejsou na tak vysokém stupínku vývoje, jako by mohly být. Tobě určitě nemusím připomínat, že to byla právě kultura evropského západu, která se ve vrcholném středověku vyšvihla k moci převzetím vědění kultury arabské, antické, byznatské, a možná i trochu číny. A tato kultura tak trochu i hlásala "přidej se k nám". Pokud jsi od alláhů konvertoval na křesťanství a vydržel tři generace, už jsi byl Evropan.

A toto se o fantasy rasách říct nedá. Jak už jsem řekl: žádná změna, žádný zvrat; jsou statické a nudné.

chrochta píše:
k úvodním otázkám jen dodám, že jsou sice podnětné a rozhodně stojí za zamyšlení... ale jinak naprosto mimo. Když si vezmeš, ODKUD se rasy vzaly (pokud to dokážeš vysledovat :) ), tak to bude mířit spíš do oblasti mýtů, archetypů a antropologie nebo do oblasti literatury, fobií a psychologie.

To není mimo. Právě jsi vyjmenoval podněty k další diskuzi :)
Autorská citace #10
24.1.2010 00:58 - Colombo
Pipux: ne
Autorská citace #11
24.1.2010 12:21 - Dajrin
Pipux píše:
A toto se o fantasy rasách říct nedá. Jak už jsem řekl: žádná změna, žádný zvrat; jsou statické a nudné.

Klidně bych souhlasil, že rasy jsou statické, ale rozhodně nesouhlasím s tím, že kvůli tomu jsou nudné.
1. díky tomu, že jsou statické, se mi s nimi lépe pracuje a nemusím řešit složité promíchávání dvou či více kultur.
2. U každé fantasy rasy může být spousta změn. Dějiny krásně ukazují jak celkem rychle dokázala celá společnost měnit svoje názory, postoje a myšlení. Také vztahy mezi rasami se můžou pořádně měnit. Jednou budou vést spolu války, někdy budou spolu jenom obchodovat a jindy zase budou žít vedle sebe, aniž by se pozabíjeli.
3. Také to jde brát z jiné stránky. Konfliktů mezi kulturami je plná historie, ale konflikty mezi tak rozdílnými rasami se v dějinách prakticky nevyskytují. Takže má člověk dosti místa na kreativní představy jak by to mohlo vypadat v takovém světě, což mi připadá dostatečně zajímavé a rozhodně né nudné.
Autorská citace #12
24.1.2010 12:56 - pipux
Colombo: když nemáš co říct, mlč.

Dajrin:
Ad 1) Ano. Jenže pak dostaneš další klasický fantasy svět, jako tisíc dalších.
Ad 2) Mluvíš tu o kulturách. Fantasy rasy jsou z tohoto pohledu taky kulturami - jen jasně vizuálně odlišenými. Fantasy rasy mohou částečně fungovat jako kultury (interakce), ale pohltit/konvergovat/integrovat se nemůžou.
Ad 3) Vážně? A co třeba spojené státy, otázka otroctví černochů (dominance) a dnešních afroameričanů (integrace) ...

Ještě takhle: rasa napomáhá k větší stereotypizaci. V jedné rase mohou být zajímavé subkultury (černoši z afriky mohou pocházet z kmene pouštního démona, z kmene pojídačů kokosů, a co já vím ještě :) ), ale rasový pohled je překryje (běloch asi neřešil, co mu to pracuje na plantážích) ...
Autorská citace #13
24.1.2010 19:10 - DenGrasse
pipux: nemusí nutně. záleží na geografické a časové determinovanosti - např. rasa Angadhů v Ornilii se v podstatě střetla s dvěma jinými ze všech, co na světě existují.
Autorská citace #14
24.1.2010 19:56 - pipux
DenGrasse píše:
nemusí nutně

Já ti ale nerozumím. Na co navazuješ, příp. co se tím snažíš říct?

Časovou determinovaností myslíš kreacionistický x evolucionistický pohled? Ano, Ornillie je hodně kreacionistická. Teď ty Ornillijské rasy čtu, a tam to teda lítá ... jeden bůh stvořil tuto rasu, druhý támhletu ... :)

Kreacionismus může být "snadný". Přijde bůh, vytvoří si rasu; a ještě jim předá zákon, umění, kulturu, že? :)

Když vycházíš z evolucionistického pohledu ("jste o něco víc než opice, postarejte se sami o sebe ... porvěte se, nebo se udobřete - to je na vás"), předpokládají se zase jiné druhy střetů.
Autorská citace #15
24.1.2010 22:54 - Dajrin
pipux:
1. Nemyslím si, že vložením fantasy ras do světa automaticky vytvoříš staré nudné klasické neoriginální fantasy. Historie nám dokazuje kolik zajímavých příběhů, událostí, konfliktů atd. jde vytvořit pouze s lidskou rasou a ve fantasy máš ras hned několik. Svět může být originální spousty jinými věcmi. Né každá detektivka, kde se vyskytuje detektiv, musí být klasická, neoriginální a tuctová knížka.
2. Také můžeš rasy oddělat, ale potom ztratíš jednu s možností jak okořenit svůj svět.
3. Nebo naopak můžeš přidat různé kultury jedné rasy jako třeba v allmiru. Potom si s integrováním, pohlcením atd. můžeš vyhrát na nich a s rasami si vyhraješ zase jinak.
4. Souhlasím, že s fantasy rasami nemůžu dělat slošitější operace (integrovat, konvergovat atd.) ale to pořád neznamená, že jsou nudné. A vlastně pro koho jsou nudné? Pro všechny? pro mě ne a pro spoustu dalších lidí, které znám.
5. Fantasy rasy mají zase jiné výhody. Pro příklad si vyrobím lidský národ, který nazvu třeba Hirové. Je to národ, jako třeba španělé nebo rusové. Samozřejmě má trochu jiné fyzické i psichycké vlastnosti. a) bude velmi těžké vytvořit hráčům, čtenářům, posluchačům atd. dobrou představu o národu Hirů. b) Když potkají elfa, bude jim to nejspíš připadat o hodně zajímavější. c) Když hráč, který hraje za trpaslíka, se napije piva a se svou sekyrou pozabíjí pár skřetů, bude si připadat jako pravý trpaslík. Zato vzbudit tenhle pocit u hráče, který hraje za Hira, je nadlidský výkon. d)vymyslím vtip na velikost hobitů nebo na jinou typickou vlastnost někoho, tak hodně hráčů se opravdu zasměje. Zatímco sebelepší vtip o Hirech, i když hráčí chápou, jak by připadal postavám vtipný, vzbudí maximálně "Moje postava se směje."

Také bych u prohlášení, že rasy jsou nudné, dostal upřesnění nejen pro koho, ale i v jakém případě. Něco co je v počítačové hře normální, může být v knížce nudné. Takže fantasy rasy jsou nudné pro v PC hrách, RPG hrách, LARP hrách, knížkách, filmech?
Autorská citace #16
24.1.2010 23:02 - Merlin
Jednou jsem viděl úplně bílýho hrocha..ale stejně byl špinavej.
Autorská citace #17
24.1.2010 23:06 - Colombo
jn, na zahrádce se vždycky ušpiním
Autorská citace #18
25.1.2010 00:03 - pipux
Dajrin:
Dobrá argumentace!
1) (1,2,3,4): Ve fantasy tedy můžeš mít buď hodně kultur a jednu rasu, nebo hodně ras, každou se svou kulturou (protipólné příklady, "němo mezi" samozřejmě možné).
2) (5): To je problém komunikace. Vtip se stává vtipem, pokud si řečník udělá legraci z určité informace v širším kontextu. Posluchač vtip pochopí, pokud zná ten samý širší kontext (mohl bych to hodit do obrázku, Merlin by měl určitě radost :) ). Lidé skutečně stereotypizují, je to pro ně rychlejší.

Jedna věc, se kterou nesouhlasím: pokud by trpaslíci zůstali pouze v pohádkách a Hirové zůstali jedinou rasou/kulturou (použij, co se ti hodí) opilců, mýtus opilců by na ně mohl migrovat :)

Další věc: trpaslík si s sebou krom toho opilce bere obrovskou pakáž jiných stereotypů.
Autorská citace #19
25.1.2010 07:42 - Merlin
Ten hroch měl kolem tlamy takový růžový okolí. Stejně tak ouška měl spíš dorůžova....teda, když to bylo vidět. Protože jinak byl špinavej.
Autorská citace #20
25.1.2010 09:41 - Jerson
Myslím, že vliv ras ve fantasy se přeceňuje. Prakticky stejného efektu se dá dosáhnout s rozličnými národy lidí - ostatně pojem "rasa" se týkal lidí a odlišnosti mezi nimi byly natolik velké, že se jeden názor nepovažoval jiný národ za "lidi" jen kvůli kulturním, jazykovým a dalším odlišnostem - přestože byli všichni naprosto geneticky kompatibilní.
A stejný efekt dostaneme při změně měřítka - velký vesmír může obsahovat mnoho různých ras, které budou mít zdůrazněné určité lidské vlastnosti, ale efekt bude úplně stejný, jako když vezmu Evropu a její národy - Italy a Španěly na jedné straně, mezi nimi Francouze, Němce, Brity, Čechy, Maďary, Rusy, a nakonec Skoty, Nory a Švédy. A dá se jít ještě dál, můžu se omezit jen na jeden stát, třeba Čechy na konci 19. století a zase tam najdu různé skupiny, navzájem dostatečně odlišné (plus hromadu dalších národností).

A dovedeno do extrému bude stačit jedno město - předsudky, odlišný styl života, způsob uvažování, vzhled a všechno to co odlišuje od sebe fantasy rasy se dá najít i v dnešní Praze. A všichni se mezi sebou můžou v pohodě křížit - ale nechtějí.
Takže s tímto:Dajrin píše:
Historie nám dokazuje kolik zajímavých příběhů, událostí, konfliktů atd. jde vytvořit pouze s lidskou rasou a ve fantasy máš ras hned několik. (Více ras značí více zajímavosti?)

a s tímto
Píše:
Také můžeš rasy oddělat, ale potom ztratíš jednu s možností jak okořenit svůj svět.

rozhodně nesouhlasím. Naopak si myslím, že větší zajímavosti se dá dosáhnout jen s jednou rasou, protože pak je důvod nebrat všechny její členy tak stereotypně jako rasy ve fantasy.
Autorská citace #21
25.1.2010 11:00 - Colombo
Ano, bez ras to jde, ale lidi chtějí nějakou pohádkovost, magičnost, nereálnost. Stejně tak místo draků můžu mít reálné krokodýly nebo varany. Taky je nebude lehké zabít, ale nebude to takové, jako kdyby tam byl skutečný okřídlený drak.
Autorská citace #22
25.1.2010 11:39 - DenGrasse
pipux: narážím na tvůj výrok, že rasy se vždycky setkají, což nemusí být pravda...

rasy Ornilie jsou kreacionistické a má to svou logiku (danou vznikem světa). Když bohové stvořili svět, proč by nestvořili rasy?
Nicméně, pokud budeš číst pozorně, zjistíš, že v Ornilii jsou uplatněny oba přístupy a rasy bohy vytvořené vymíraly, nebo se mísily s jinými a vznikaly tak rasy nové, případně se i diferencovaly dle okolností.
Takže bohové stvořili rasy v podstatě z jediného účelu - aby měli následovníky a nástroje k prosazení svých cílů, ale pak už nastoupila přirozená evoluce a vývoj...
Jerson: měl jsem jeden svět (Formenor) s čistě lidskými, maximálně barbarskými rasami. Máš pravdu, že rozmanitost byla i tak velká dost, ale hráči prostě chtějí ty elfy, trpaslíky a další potvůrky podivné a když jim je vezmeš, tváří se ublíženě - platí prakticky univerzálně...
Autorská citace #23
25.1.2010 12:32 - Merlin
Hraju fantasy na kronikách a mám tam pouze lidi. Dokážu s lidkskou rasu udělat dost rozdílů, aby působily jako zcela odlišné
Autorská citace #24
25.1.2010 12:33 - pipux
DenGrasse píše:
Nicméně, pokud budeš číst pozorně, zjistíš, že v Ornilii jsou uplatněny oba přístupy a rasy bohy vytvořené vymíraly, nebo se mísily s jinými a vznikaly tak rasy nové, případně se i diferencovaly dle okolností.

Pokud jsi jim dal tu možnost mísit se, pak to nejsou fantasy rasy ve svém radikálním slova smyslu. Důležité bude asi poohlídnout, jaké je raso-kulturní rozpoložení ras v Ornillii dnes.

Logika věci říká, že nemůžeš mít v jednom světě zároveň mnoho ras a mnoho kultur (přebije se to, bude to nemastné/neslané). Je to buď-anebo.

Když se ještě znova a jednou zopakuji, s kulturami se dá dělat více operací, než s rasami. Se to tam mísí, až to lítá. Zajímavý je svět, který sice dřív měl nějaké rasy, ale dneska je z toho míšenecká kaše, uplný guláš.

Colombo píše:
bez ras to jde, ale lidi chtějí nějakou pohádkovost, magičnost, nereálnost.

+
DenGrasse píše:
Máš pravdu, že rozmanitost byla i tak velká dost, ale hráči prostě chtějí ty elfy, trpaslíky a další potvůrky podivné a když jim je vezmeš, tváří se ublíženě - platí prakticky univerzálně...

Ale pánové, možná je to tím, že hrajete pořád s těmi stejnými lidmi, hmmm? :)
Autorská citace #25
25.1.2010 12:43 - Colombo
Pipux: přečti si Erikssona, ten si tam s rasama opravdu vyhrává. Mísí se, vyvíjejí atp.

a ne, nehraju furt se stejnými lidmi. Spíše naopak. Mám rád nějaké ty rasy, ale preferuji jich spíše málo, než moc. Menší rozdíli uděláš právě národy.

Btw. Co říkáš na Shadowrun? Ten to tam taky pěkně nakombil.
Autorská citace #26
25.1.2010 15:22 - Lotrando
Píše:
protože pak je důvod nebrat všechny její členy tak stereotypně jako rasy ve fantasy


O to ale vlastně jde, ne? Není to tak, že rasy jen představují stereotypy?. Vezmi jeden humanoidní model, parametricky ho uprav, obleč do národnostního kabátku a v podstatě máš "fantasy rasy". A to je to co chceme, poznat se v tom a najít si tam to co známe. Protože hrát si na něco velmi cizího a nepochopitelného je neúměrně těžší.
Autorská citace #27
25.1.2010 16:08 - Jerson
Colombo píše:
Ano, bez ras to jde, ale lidi chtějí nějakou pohádkovost, magičnost, nereálnost.
DenGrasse píše:
Jerson: měl jsem jeden svět (Formenor) s čistě lidskými, maximálně barbarskými rasami. Máš pravdu, že rozmanitost byla i tak velká dost, ale hráči prostě chtějí ty elfy, trpaslíky a další potvůrky podivné a když jim je vezmeš, tváří se ublíženě - platí prakticky univerzálně...

Tohle platí jen pro určité hráče. Vezměte rasy, seberte jim bonusy a tedy specializace na různé přístupy a zjistíte, že 80% hráčů bude hrát lidi. Nebo alespoň já jsem to zjistil. Lidé chtějí hrát elfy, protože mají zadarmo noční vidění a bonus na magii a inteligenci a obratnost, a chtějí hrát trpaslíky, protože mají bonus na sílu a odolnost a noční vidění, a nechtějí hrát za lidi, kteří jsou sice univerzální, ale v ničem nevynikají. Fantasy rasy bez číselných bonusů mají mnohem méně příznivců, než se na první pohled zdá.

pipux píše:
Pokud jsi jim dal tu možnost mísit se, pak to nejsou fantasy rasy ve svém radikálním slova smyslu

Myslíš jako že to nejsou fantasy rasy ve smyslu Tolkiena, kde se přavděpodobně může křížit kde kdo, ale až na pár výjimek se to nedělá?

Lotrando píše:
Není to tak, že rasy jen představují stereotypy? Vezmi jeden humanoidní model, parametricky ho uprav, obleč do národnostního kabátku a v podstatě máš "fantasy rasy". A to je to co chceme, poznat se v tom a najít si tam to co známe. Protože hrát si na něco velmi cizího a nepochopitelného je neúměrně těžší.

Jenže o to právě jde. Když vezmeš člověka jiné národnosti, tak si obvykle s nějakým stereotypem moc dlouho nevrdržíš, ani by byl nudný. A když mu přidáš nějaké "nestrereotyní" vlastnosti, tak se nic neděje, protože je to pořád člověk.
U fantasy rasy se někteří hráči stereotyp rasy používají pořád dokola, i když už dávno není zajímavý, protože nemají jiný zdroj, odkud by mohli brát. Typicky krollové v DrD. U elfů je to dost podobné, přestože jsou zobrazováni v mnoha fantasy, protože hráči říkají "takhle se praví elfové nechovají". A tak podobně.

Kromě toho - asi každý poznáme Asiata od Evropana. Ale řekni mi, co mají všichni asiasté společného (kromě vzhledu)? Jaký je "stereotyp asiata"? Já to nevím - takže bych hrál jinak Korejce a jinak Japonce a jinak Číňana a jinak tyhle tři jako obchodníky a jinak jako lidi z podsvětí. Ale když místo asiata dosadíš trpaslíka, tak v 90% fantasy světů budou všichni trpaslíci malí, zavalití vousáči bez smyslu pro humor, zato se sekerou a touhou po zlatě. A hráč, který řekne "můj trpalík se o zlato nezajímá" může být snadno napadán za to, že jeho trpaslík je "dost divný". A přitom je to stejná logika, jako kdyby řekl, že hraje korejského studenta, který ale nemá rád Starcraft. A určitě si nikdo nemyslí, že všichni mladí korejci milují Starcraft.
Autorská citace #28
25.1.2010 16:31 - Beltar
Vždyť právě stereotypní rasy pomáhají hráčum, aby se sžili s prostředím. Nebudu vymýšlet žádné nové kchůl rasy, aby se pak půlku dobrodružství vysvětlovali zvyky apod.

Je přeci mnohem lepší hrát stále v jednom a tom samém světě, kde už postavy z jiných dobrodružství znají zeměpis, styl vlády, bohy, jména důležitých šlechticů, vědí, kde zuří jaký konflikt atd.
Autorská citace #29
25.1.2010 16:43 - DenGrasse
Přesně. Archtypy jsou skvělá věc, není nic horšího než půl hry vyjasňovat s hráčem "standardní postoje", případně "všechny možné postoje" jeho postavy z hlediska rasy a kultury. U archtypů stačí jen málo korekcí, aby oživly a je vysoká šance, že postava bude malebná a zajímavá. V Ornilii mám oba typy...
Autorská citace #30
25.1.2010 16:52 - Lotrando
asiaté: obecně týmový duch, hodně spolupráce, potlačování osobnosti, dobří v opakující se stereotypní činnosti (to vše ne nutně v negativní smyslu)

A jak jsem už psal jinde či dříve. Elfové v Eberronu se obvyklému pojetí dosti vzdalují. Například.
Autorská citace #31
25.1.2010 17:18 - Jerson
Beltar píše:
Vždyť právě stereotypní rasy pomáhají hráčum, aby se sžili s prostředím. Nebudu vymýšlet žádné nové kchůl rasy, aby se pak půlku dobrodružství vysvětlovali zvyky apod.

A proč tedy zavádět vůbec nějaké rasy, notabene se stereotypy? Kromě toho zvyky, rituály, způsoby myšlení a vůbec tohle všechno se dá odhalovat postupně, přidávat jeden kousek po druhém podle nějaké hlavní myšlenky a tak může být jiná rasa (či lépe jiný národ, nebo úplně přesně jiná postava) zajímavá po dlouhou dobu.
Autorská citace #32
25.1.2010 21:55 - chrochta
Settingy jsou zajímavé právě "nestereotypy". Ať už jde o převrácené pojetí rozložení sil (Midnight - Zlo vyhrálo a hráči hrají za "odbojáře"), feeling (DragonLance, Eberron, Al-Quadim, Rokugan) nebo právě rasy (Eberron - elfové, orkové a další goblinoidi, Al-Quadim - jediná všezahrnující a v podstatě všude uniformní kultura, kde si lze popovídat s gnolí tajemnicí gnómího regenta vládnoucího ne právě bezvýznamnému státu, najmout jako nejlepší turistické průvodce po hlavním městě někoho z šestice ogřích bratrů, případně si nechat na zakázku vyrobit šperk od proslulého klenotníka z rodu kopcových obrů).

ad vývoj kultur: Poněkud podrobněji znám jen Forgotten Realms, a tam to rozhodně na žádný kulturní vývoj nevypadá (Kalimšanci jsou pořád stejní už asi dvě milénia, Rašemen, Thay, Unther a Mulhorand totéž). "Tolkienovské" rasy nejen pracují s archetypy (v DrD jsou jedinými výhodami elfů vysoké skóre inteligence a charismy, vyvážené přinejlepším průměrnou odolností - a to, že jde o elfy; vlastní zkušenost), ale mají za sebou i slušnou podporu literární a filmovou (pročpak se ta díla tak dobře prodávají ????), a řada dalších ras byla "zřízena" z toho důvodu, aby si hráči mohli zahrát něco "exotického" (tiefling s fiendish kořeny, docela zajímavými sklony a často ne právě optimálním sociálním kapitálem, genasi, gnolové, drowové...; Drizzt Do´Urden se rozhodně podepsal nejen na vnímání drowích postav, ale docela zajímavým způsobem zacvičil jistě i s pojetím hraničáře, a to je jen nejvýraznější stereotyp). Stačí se zeptat Ušaté a Noira, proč si vybrali k hraní právě tieflingku (u andtoma pro změnu hraje za koboldku) a gnola. Rozmanité kultury sice jsou zajímavé, ale někdo je musí být schopen vytvořit, dostatečně účinně představit - a nastavenou laťku následně i udržet. To není nejjednodušší. Archetypy pracují tak nějak "samy od sebe".

Otázka k diskusi: Jste tedy pro to, aby v základních pravidlech rasy zmizely úplně, nebo zůstaly v číselných hodnotách a doplňovalo je... co vlastně? Popisy kultur?
Autorská citace #33
25.1.2010 22:30 - pipux
Jerson píše:
Myslíš jako že to nejsou fantasy rasy ve smyslu Tolkiena, kde se přavděpodobně může křížit kde kdo, ale až na pár výjimek se to nedělá?

Myslel jsem že nemůžou. Pokud to jen nedělají, ten svět je ještě mizerněji promyšlený.
Vem si, že někde dopadne nějaká invaze jedné skupiny na druhou ... za 100 let se mezi sebou udobří, za dalších 100 let to máš smíšené.

Beltar píše:
Vždyť právě stereotypní rasy pomáhají hráčum, aby se sžili s prostředím. Nebudu vymýšlet žádné nové kchůl rasy, aby se pak půlku dobrodružství vysvětlovali zvyky apod.

Ale takhle vzniklo povědomí i o těch námi známých, protřelých rasách/kulturách. Že si někdo vzal kupu papírů, a vybraným slohem to tam popsal.

Beltar píše:
Je přeci mnohem lepší hrát stále v jednom a tom samém světě, kde už postavy z jiných dobrodružství znají zeměpis, styl vlády, bohy, jména důležitých šlechticů, vědí, kde zuří jaký konflikt atd.

Postavy neznají celý svět. Postavy mají objevovat ...

chrochta píše:
Rozmanité kultury sice jsou zajímavé, ale někdo je musí být schopen vytvořit, dostatečně účinně představit - a nastavenou laťku následně i udržet. To není nejjednodušší.

To zní jako výzva :) . Ještě nevím, jak to přesně pojmu a kdy k tomu seberu energii, ale je to v plánu :)

chrochta píše:
Otázka k diskusi: Jste tedy pro to, aby v základních pravidlech rasy zmizely úplně, nebo zůstaly v číselných hodnotách a doplňovalo je... co vlastně? Popisy kultur?

Ve svém světě mám dvě-a-půl rasy, a i to se mi zdá až příliš moc. V probíhající revizi si rasy, alespoň v některých částech světa, prodělají menší zkašení, mix do velké rodiny míšenců (vlastně stačí mít jen nějakou záminku, proč se společenské kruhy vůči sobě nevymezují rasově).

Sám jsi to napsal - statická, či přímo uniformní kultura je ... <ať si každý domyslí sám>. Já se zamýšlet nebudu, musel bych si asi jít hodit mašli :P
Autorská citace #34
25.1.2010 22:46 - Jerson
pipux píše:
Myslel jsem že nemůžou. Pokud to jen nedělají, ten svět je ještě mizerněji promyšlený.
Vem si, že někde dopadne nějaká invaze jedné skupiny na druhou ... za 100 let se mezi sebou udobří, za dalších 100 let to máš smíšené.

Fakt? Asiaté, evropani, indiáni a černoši mají mezi sebou kontakt tak nebo onak už pár tisíc let, a k promíšení došlo až o dost později a to ještě ne tak docela. Konkrétně kříženců asiatů a černochů je i ve věku "mezirasového sexu" ještě pořád dost málo. Nevidím žádné opodstatnění pro Tvůj argument.
Kromě toho se může křížit i kůň s oslem, když na to přijde. Nebo bernardýn s čivavou - ti jsou dokonce plodní, a všehcno to jsou psi. Ale nedělají to.
Autorská citace #35
25.1.2010 23:01 - noir
Chrochta: Já bych si dovolil tolik souhlasit, až budu oponovat. Řekl bych, že v RPG hrách slouží archetyp k přesnému opaku než v mýtu. On funguje jako vymezení se (nebo jako polemika vůči) s archetypem. Viděl jsem už spousty postav, Drizzded počínaje a mým gnollem a ušatou tieflinginní konče, které fungují a získávají osobitost právě tím, že se odrazí od nějakého stereotypního vnímání rasy a pak jdou vlastní cestou.

Archetyp slouží v jejich případě jako očekávání, které není naplněno. A přechází tudíž do napětí, co zaplní prázdné místo. Pokud ho zaplní plnokrevná postava, která se vymezuje proti černobílému vnímání její rady, je to vždycky dobře. A navíc je to pro hráče jednoduché - vymezit se vůči něčemu, je vždycky lehčí, než něco tvořit. Já tak aspoň tvořím postavy hodně často.
Autorská citace #36
25.1.2010 23:02 - Colombo
Pipux: Hráči neznají celý svět, postavy, které se v tom světě narodili by mohli alspoň vědět kdo jsou, co to znamená být Karthusan, že nejlepší pivo dávají u Chromého poníka a že nesnáší Vidlegory.
Autorská citace #37
25.1.2010 23:23 - pipux
Jerson píše:
Fakt? Asiaté, evropani, indiáni a černoši mají mezi sebou kontakt tak nebo onak už pár tisíc let, a k promíšení došlo až o dost později a to ještě ne tak docela. Konkrétně kříženců asiatů a černochů je i ve věku "mezirasového sexu" ještě pořád dost málo. Nevidím žádné opodstatnění pro Tvůj argument.

Ne všechny případy jsou vázány stejnou lokací ...
Jinak ještě můžeme zvážit sociální hodnotu jedince/sub-skupiny ve skupině. Víme třeba, že v USA 18.-19. st. docházelo k mezirasovému párování černochů a nativních indiánů (obě sub-skupiny měly podobnou "hodnotu").
Autorská citace #38
26.1.2010 13:04 - Beltar
pipux:

Postavy neznají svět. Postavy ho mají objevovat.

No pokud je prohodíš dírou mezi světy, nebo něco takového, tak ať si ho klidně objevují. Pokud hrají v prostředí, kde vyrostly, nebo aspoň značnou dobu žily, tak čím lépe to prostředí znají, tím lepší je pak z toho hra.
Autorská citace #39
26.1.2010 15:54 - Jerson
Ono je třeba mí obojí. Lidé ve světě vyrůstají, takže ho znají. Přesněji si myslí, že ho znají. Ale ve skutečnosti znají jen malý výsek z něj, ve kterém se pohybují a o zbytku sice mají informace, které ale můžou být dost nepřesné. Takže je třeba i znát, i objevovat.
Autorská citace #40
27.1.2010 11:28 - Merlin
Beltar: taky si myslím, že by to mělo být propojené. postavy by měly znát "část" světa..a měly mít možnost ho hodně objevovat a poznávat
Autorská citace #41
27.1.2010 11:46 - Sosáček
Rozdil ras a kultur jsem resil nekdy pred peti lety. Zaver byl, ze klise vetsina hracu proste chce, a vymyslet originalni vec jen proto aby to bylo originalni je ztrata casu. A to, ze to casto dopada stejne jako original ("nemame rasy, toe klise, mame kultury. treba tahle kultura je jako francouzi a tahle jako arabove") je horka ironie.

Merlin: ne vzdycky. Dost hracu neni zhavych do prozkoumavani imaginarniho sveta co vymyslel GM a chteji si tvorit vlastni.
Autorská citace #42
27.1.2010 12:57 - Merlin
Glitterhash píše:
Merlin: ne vzdycky. Dost hracu neni zhavych do prozkoumavani imaginarniho sveta co vymyslel GM a chteji si tvorit vlastni.

samozřejmě..tak to i praktikuju :) vytváří si to sami
Autorská citace #43
6.1.2017 23:27 - Log 1=0
Přichází strašlivý nekromant, aby povolal ze záhrobí sedm let mrtvé vlákno...

Mám k fantasy druhům (to mi přijde lepší označení než rasa) pohled, který se podle mého od těch už odprezentovaných liší. Plně souhlasím s tím, že k zajištění různorodosti bohatě stačí kultury. A fungovaly by (možná o něco hůře) i jako archetypy. Ale u druhů se mi líbí jejich napojení na staré mýty, příp. filmy a knihy. Příklad (z povídky, ale v RPG hře by to mohlo proběhnout taky):
Křesťan (člověk) a upírka jsou spolu v jedné místnosti (pracovní rozhovor), a upírce se udělá zle z toho, že křesťan má na krku křížek. V nemocnici ji dají krev nevinné panny z konzervy, protože to upíra postaví na nohy nejlíp. A ona si pak ještě pochvaluje, že je to lepší než vepřová krev a ze svého by si něco takového dovolit nemohla.
Je to blbůstka, ale podle mě takové blbůstky do příběhu patří. Ano, můžu tam dát jiné, ale proč se zříct skvělého generátoru podobných kravinek, když to nic nestojí? Samozřejmě, pokud tyhle věci někoho otravují, tak jsou druhy zbytečné. Ale já mám kravinky rád, každému podle jeho gusta.
Autorská citace #44
10.1.2017 17:28 - Ebon Hand
Jsou tu mnohem strašlivější vlákna jako Drój a Šamšír. :D
Autorská citace #45
10.1.2017 18:41 - sirien
Draw a Scimitar a už mě fakt nebaví to pořád opakovat.

(k vyvolané mrtvole se vrátím večer)
Autorská citace #46
10.1.2017 19:06 -
Autorská citace #47
10.1.2017 19:12 - Merlin
Ebon Hand píše:
Šamšír. :D


hřešíš :)šamšír je vědecký termín
Autorská citace #48
10.1.2017 21:12 - LokiB
Merlin: vědecký termín možná ... ale zbraň se jmenuje scimitar ;)
Autorská citace #49
10.1.2017 22:10 - Merlin
LokiB píše:
vědecký termín možná ... ale zbraň se jmenuje scimitar ;)

jmenuje, ale ne v českých zemích...bohužel nemáš zcela pravdu. Česky je to šamšír...stejně jako není axe česky axe, ale sekera
Autorská citace #50
10.1.2017 22:24 - Colombo
a co teprv tulwar
Autorská citace #51
10.1.2017 22:36 - sirien
Scimitar najdeš i v historických manuálech a přestaň už s tim svym šamšírem otravovat.

K tématu.

Kdysi sem různé rasy měl rád, zejména když sem hrál fantasy. Pak sem se od nich hodně odklonil a spíš sem k nim začal být dost odtažitej, protože mě začala unavovat ta stereotypizace - kdykoliv někdo hrál pampeliškožrouta nebo zahradní ozdobu* tak mi přišlo, že to hraje jak podle té samé šablony.

Později sem se k oblibě ras zase vrátil, ale v hodně jiné podobě (která je asi nejlíp vidět v tom, jak jsem napsal rasy do Fate Star Wars - teda, samozřejmě s tím, že sem tam musel dodržet povinnou SW stylizaci). A moc mě potěšilo, když sem v Ashen Stars našel rasy stylizované velmi podobně tomu, jak sem k tomu v té době už přistupoval sám.

Dneska rasy zásadně nedefinuju žádnými vlastnostmi ani jednoznačnými deklaracemi a velmi pečlivě se zdržuju toho abych rasy míchal s kulturami dohromady (takové to že "trpaslíci sou čestní" a bla bla bla). Namísto toho rasy definuju inklinacema, které sou formulované tak, aby bylo jasné, že to je něco niterného, co prostě mají v sobě, ale aby to zároveň nechávalo prostor pro interpretaci.

Když například napíšu, že "elfové mají vrozenou tendenci vytvářet si úzký osobní vztah k prostředí, v němž žijí", tak to je něco, co si klidně můžete představit jako stereotypní "lesní elfy", ale přesto to zůstává relevantní i pro elfa, který např. vyrostl ve městě a můžete si klidně představit národ elfů, co žije jako kočovníci na lodích. Podobně když napíšu, že "trpaslíci mají oproti lidem silnější vrozenou vazbu ke své komunitě a vlastní krvi" atp. - jestli se to projeví tribalismem nebo naopak říší kde bude záležet na rodinném jméně už je opět něco otevřeného interpretaci.

Tohle pojetí mi přijde mnohem lepší, protože to definuje rasu způsobem, u které hráč může pojmout postavu jakkoliv chce a přitom pořád dokáže odehrát věci, ve kterých ostatní uvidí "stereotyp" rasy, kterou hraje, což hru docela spestřuje a umožňuje to otevřít různá nová herní témata atp.





_________
*elfové, trpaslíci... dlouhé roky hraní Shadowrunu mají své následky
Autorská citace #52
10.1.2017 23:04 - Merlin
sirien píše:
a přestaň už s tim svym šamšírem otravovat.


já nezačal :D
Autorská citace #53
10.1.2017 23:43 - LokiB
sirien:nevím, jestli to bylo množstvím různých zdrojů (vzpomínám si namátkou na Zlomený meč od Anderson, ale i další), leč ta sterotypizace se mi a i hlavní skupince, ve které jsem hrál, tak nějak vyhnula.

však i ty inklinace jsou / mohou být v různých settinzích různé. a ne jen proto, aby se něčím za každou cenu odlišily.

těm základním fantasy stereotypům zas na druhou stranu přiznávám, že umožnili aspoň trochu hrát (ve smyslu divadelním) i lidem, kteří by jinak nevěděli / netroufli si. Ten model "jsem malej, mám velkou sekeru, miluju pivo a peníze" někomu prostě dal záchytné body, od kterých se odrazil, aby ze sebe něco dostal, co by mu třeba jinak vůbec nešlo.

ve svých kampaních jsem pak přešel už před dlouhou dobou do převážně lidských kultur, s tím, že v některých případech ostatní rasy přejímají třeba roli některého lidského rodu. měl jsem tak kampaň, kde trpaslíci byli ze svého světonázoru vyvoleným národem, vyhnaným ze své původní říše, žijící v diaspoře. a jejich mudrci studovali podstatu světa skrzevá kabalistická mystéria. uzavření do sebe, své komunity, zároveň ale vnitřně rozpolcení mezi ty nejortodoxnější a ty, co se začleňovali do většinové společnosti.
(což není nic světoborně nového, podobné modely jsou v mnoha zdrojích, já si to jen upravil třeba i použitím jmen a názvosloví, které rozhodně nezněla tolkienovsky trpaslicky)

druhá věc pak je, že sice máš pak nějak "definovanou rasu" (třebas inklinacema) ... ale jak to pak při hře používáš? je volně při definici jejich komunit? při přípravě NPCček, nebo i nutíš hráče, když si tu rasu zvolí, aby dané inklinace využíval ... nebo to může být rebel a atypický člen komunity?
viz také starší diskuse na téma hraní dlouhověkých postav :)
Autorská citace #54
11.1.2017 00:31 - sirien
Loki: ono to je takové problematické. Pokud máš stereotypně definované rasy ("elfové žijí v lesích, trpaslíci hrozně dají na svou čest..."), tak je pak trochu do diskuse, jak moc vlastně má ta rasa u té postavy roli, když jí neodehraješ stereotypně, protože v ten moment se vlastně vzdáváš toho, co tu rasu dělá tou rasou.

Když máš ty rasy definované obecnými inklinacemi, které lze interpretovat různě bez ztráty jejich nosné myšlenky, tak tahle diskuse z většiny odpadne.


LokiB píše:
jak to pak při hře používáš?

Trochu divná otázka. Prostě se snažím, aby se u každé postavy s danou rasou projevily ony inklinace, v jejím backgroundu i povaze a chování. To, že to jsou inklinace a ne dané normy mi dává mnohem větší prostor, ale hráči vždycky vědí, že prostě u NPCčka dané rasy najdou nějaký rys daného typu (a pokud ne, tak to je red flag - "hej, městskej elf, co netuší, co se zrovna děje v jeho městě? Není náhodou on kapánek odjinud, než tvrdí?")

LokiB píše:
je volně při definici jejich komunit?

Tam se to právě snažím napasovat hodně.

HA! Já věděl, že mi je tahle diskuse povědomá - tady sem to už jednou popsal docela rozsáhle, i když v jinym kontextu.

Kde jinde by se měla projevit rasová inklinace než v místě, kde se příslušníci té rasy sdružují ve velkém?

LokiB píše:
při přípravě NPCček

velmi

LokiB píše:
nebo i nutíš hráče, když si tu rasu zvolí, aby dané inklinace využíval

well... nutím. Obvykle když někdo chce hrát jinou rasu tak si s ním ujasním, co si pod tím představuje. Pokud by to nebyla zaběhlá rasa, tak jí třeba nějak společně doupravíme.

Ono já nemám úplně v lásce takové to "hej elfové mají +X na Y..." a moc to systémově nežeru (v DnD 5e mě potěšilo, že to tam není moc extremizované a systém je stavěný tak, aby každá classa fungovala s každou rasou...) a ani nepodporuju (ve smyslu číselných bonusů), takže když chce u mě někdo hrát např. orka, tak to obvykle znamená, že fakt chce hrát orka a jaký by dávalo smysl hrát orka, kdybys do svého hraní nezapojil, že to je ork, když být ork v tom settingu něco znamená (zejm. když si to ještě můžeš interpretovat různými způsoby).

LokiB píše:
nebo to může být rebel a atypický člen komunity

Rebel.

"Hej já sem elf, ale sem REBEL takže si vezmu ty elfí bonusy, ale vlastně vůbec nejsem elf a budu zlej když mi bude někdo připomínat moje špičatý uši, protože multikulti, hej?"

Takhle rebel?

Ve skutečnosti se mi zdá, že hrát rebela je právě mnohem snazší když máš ty inklinace namísto traitů. Trait je něco co můžeš hrát nebo ne. Inklinace je něco, co jde různě pojmout, takže být rebel najednou pořád může dál nést tu inklinaci, jen tvoje interpretace se třeba výrazně liší od kultury ostatních příslušníků Tvé rasy.

Být "rebelující elf" co "má rád město a nežije v lese" je takové nemastné neslané. Být "rebelující elf" co žije kočovně a nikdy nikde nezůstává dlouho, protože když někde zůstane dlouho, tak ví, že k tomu místu přilne mi přijde mnohem zajímavější - ta postava pořád má ten rys, nezahodila ho, jen s ním funguje jinak, než ostatní příslušníci té rasy.
Autorská citace #55
11.1.2017 12:56 - LokiB
sirien: ono záleží na tom, jak hluboké ostré či nejasné ty inklinace postavíš.
popravdě, ty cos popsal pro elfy a trpaslíky, mi zas tak moc pro běžnou hru vlastní postavy zajímavější než standardní popisy ras nepřijdou.
zahrát si jednoho takového elfa je fajn, druhej a třetí už bude třeba trochu jinej, ale hloubku to samo o sobě nemá.

pro popis komunity, její definici, na čem vlastně stojí, a základ významných NPC je to fajn.

mezi těmi popisy rebelujícího elfa ani velký rozdíl pro hráče nevidím. stejně půjde o to, jak si on vnitřně překládá "má rád město" a "nechce přilnout k místu, proto kočuje" ... obojí se dá pro hraní používat povrchně, i propracovaně.

jak jsem nikdy moc nehrával one-shoty, tak ať už jako hráč nebo ještě spíš jako GM s hráčem, jsem se snažil mít ty postavy aspoň nějak prokreslený, aby toho hráče hraní postavy bavilo a něco to třeba přidávalo i do hry pro ostatní.
v tomhle smyslu ty popisy ras jsou stejně jen velmi rámcové a konkrétní postava se jimi řídí jen velmi volně.

kde se to hodně projeví jsou komunity a NPCčka, tak rozdíl bude zřetelnější.

Co se bonusů a vlastností ras týče ... jo, jsou hráči, kteří to berou jako prostředek optimalizace. neberu jim to, jejich styl není horší než jiné, ale v duchu jim za to kroutím ušima :)
Autorská citace #56
11.1.2017 17:07 - sirien
well... já tam ten rozdíl vidim a hráči které jsem s tím potkal ho viděli taky. Ale tak nevnucuju :)

Jinak to co píšeš o "tohle jo, tamto možná" - takhle to moc nefunguje. Ty rasy neexistují ve vakuu, to jaké jsou osobnosti jednotlivců a jak pak fungují jejich komunity a tudíž jaké jsou kultury té rasy jsou docela provázané věci a při hře fungují tak nějak dohromady.
Autorská citace #57
13.1.2017 17:56 - Ebon Hand
Merlin píše:
hřešíš :)šamšír je vědecký termín

NIKDY jsem nezpochybňoval, že je šamšír vědecký termín, je to dokonce terminus technicus. Ale zpochybňoval jsem, že se má překládat scimitar slovem šamšír, TO JE NAPROSTO ZCESTNÉ. Historický šamšír není fantasy scimitar. Asi tak.:-)
Autorská citace #58
13.1.2017 18:02 - Merlin
Ebon Hand píše:
že se má překládat scimitar slovem šamšír, TO JE NAPROSTO ZCESTNÉ

to je oficiální překlad...ale já už to nemíním vytahovat...kdokoliv trochu schopný si to najde na netu a nebo v encyklopediích zbraní...šamšír v anglickém jazyce scimitar, to není můj výmysl...howgh:)..už musím mlčet, nebo siriena trefí :)
Autorská citace #59
13.1.2017 18:47 - Jerson
Tedy, nerad to říkám, ale v mé mezinárodní encyklopedii zbraní je šamšíř :-)
Autorská citace #60
14.1.2017 07:40 - Colombo
Není to jedno? Stejnak většina těch jmen znamená "meč".
Autorská citace #61
14.1.2017 10:21 - LokiB
Colombo: no jóó ... jenže on není meč jako meč ... krátký, dlouhý, tlustý, tenký, lehký, těžký, jednobřitý, dvoubřitý, bezbřitý, zahnutý, prohnutý, se zahnutou špičkou, se zaoblenou špičkou, do jedné ruky, do dvou rukou, do jedné i do dvou ... no a pak ještě ty specifické varianty, pro které ani není popis ;)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13723611831665 secREMOTE_IP: 44.222.233.8