Kultura

Magus
10.11.2009 12:21
Jak vytvořit hru?
Zajímavé by mohlo být zjistit jaká by měla být ta nejlepší hra.
11.7.2014 00:46 - crowen
ShadoWWW píše:
Toto podlě mě platí i pro stolní hry na hrdiny

Z nedostatku velkych vydavatelov stolnych RPG je RPG Kuchyna akousi nahradou, kde sa autori mozu "vypisat", dostat nejaku spatnu vazbu a niekam sa posunut.

Alebo urobia hura projekt v stave osvietenia, a vznikne Void, Atralni Doupe, alebo Koncina.
11.7.2014 10:20 - York
York píše:
Kuchyně je teda stále celkem dobré designérské cvičení


Ono vlastně ani to moc ne. Protože první nástřel hry (a o moc víc se za ty dva týdny stihnout nedá) je jen hodně malá část z celkového vývoje. Ten zbytek není důvod v kuchyni dělat (já jsme taky na Vraždu na zámku od té doby nesáhnul a už asi ani nesáhnu - kde není zájem hráčů, těžko se hledá motivace k tvorbě).
11.7.2014 10:56 - sirien
- feedback od hodnotících je zkratkovitý jak sviň
- feedback od nehodnotících prakticky žádný neexistuje
- všechny vytvořené hry skončily v propasti času, vyjma Ecthelioních - jenže Éčka si tvořej pro sebe, takže by jim stačilo použít na ingredience soukromě generátor náhodných čísel nad databází slovníku spisovné češtiny. Ze všeho co kdy Kuchyně udělala se hraje Hrstka (Éčková iniciativa Kuchyni značně přesahující)a sem tam Časy se mění (není to taky Éčkovina?)
- kvalita příspěvků obecně nestojí za řeč

crowen píše:
Alebo urobia hura projekt v stave osvietenia, a vznikne Void, Atralni Doupe, alebo Koncina.

nebo DrD2, že? Oproti Končině na pohled sofistikovanější, v důsledku ale shit zcela adekvátních rozměrů.
Ah, moment, to nebyl hurá projekt, ale Altar projekt a tvořila to parta "expertů" z RPG Fóra... tak nic.
11.7.2014 11:12 - ShadoWWW
U Kuchyni chybí týmovost tvorby, tedy úplný základ tvoření velkého pojektu. Je to něco úplně jiného, jak píše York.

Hry typu VOID nebo DrD1 nebo DrD2 právě spadají do té skupiny Pár kluků si sedne po škole (práci) do jedné místnosti a řekne si, že budou dělat hru na hrdiny, hra že se bude jmenovat XXX a bude to prima. V tom článku je přávě krásně vidět, jak Martin Klíma za ty roky vyzrál. Umí řídit tým a projekt, ví, že tvorba DrD byla něco úplně jiného a že dnes se úspěšný projekt tím způsobem dělat nedá. A taky imho velmi přesně nabízí východiska: buď a) firma musí zamířit do zahraničí a vyjednat licence na úspěšné zahraniční hry, nebo b) najít někoho v ČR, kdo dokáže tvořit stejně kvalitně. Jinak to nejde.

V počítačové branži je už dneska dost kvalitních lidí i v ČR (i když jak píše Martin, moc jich taky není a ulovit někoho dobrýho je fakt těžký). Na poli deskovek je srovnatelně se zahraničím kvalitní Vláďa Chvátil. Na poli RPG... é... nikdo? Možná Éčka za nějaký čas, ale to je hodně málo na vytvoření pořádného týmu na AAA hru.
11.7.2014 11:13 - York
No do háje. Zase jsem si přepsal příspěvek.

A už i vím, jak se mi to stalo. Nejdřív sem omylem kliknul na edit místo quote (stane se). Všiml jsem si toho, páč jsem do editačního okna dostal celý příspěvek místo zvýrazněné části. Tak jsem to smazal a znovu kliknul na quote, tentokrát správně. Jenže jsem stále byl v módu editace...

Pomohlo by: Potvrzovací dialog při pokusu přepsat příspěvek. Nebo třeba možnost vrátit se k původní verzi.
11.7.2014 11:23 - sirien
York: ...a moje body teď nenavazují na to cos už předtím vytkl Ty. Ach jo.

(prosím piš tyhle návrhy do Kostky jsou vrženy, ať jsou pohromadě, díky)
11.7.2014 11:25 - Gurney
ShadoWWW: imho AAA pnp rpgčka definitivně umřely s utlumením 4E, dneska jedou tak maximálně AAčka (věci co dělá FFG, Catalyst možná a už mě toho moc nenapadá...) A když vidíš úspěch malých vydavatelů jako je Raggi nebo Sine Nomine publishing, spíš bych řekl že v době pdf a drivethrurpg hodně záleží na tom co předvedeš, jak na to nalákáš lidi třeba skrz fóra a jestli to co děláš je zrovna v módě.

Píše:
RPG Kuchyně

- čím víc weird hra je, tím lepší hodnocení
- nikdo ty hry netestuje, takže je to spíš RPG Scriptorium - u vaření je totiž nezbytně nutné ochutnávat, nejen psát recepty a plácat se po rameni, jak dobrý jídlo by to bylo, jen kdyby ho někdy někdo vyzkoušel (hrál)

Ne že bych někomu chtěl brát tu radost z toho že něco napíše, ale vždycky když někdo někde mele o tom, jak skvělá věc Scriptorium je a jak úžasné hry se tam vytváří, trochu mi cukaj koutky. Ne nevytváří, skutečné hry jsou totiž v první řadě určeny k tomu aby se hrály a akademická diskuzi o nich je až vedlejší (čest vyjímkám, který někdy někdo doopravdy hrál, ty potom opravdu můžou být zajímavý a říkat si hry bez nějaké nadsázky).
11.7.2014 12:21 - York
ShadoWWW píše:
Toto podlě mě platí i pro stolní hry na hrdiny, možná ještě víc než pro počítačové hry


Do značné míry ano, je tu ale pořád několik dost podstatných rozdílů:

1) Náklady. To vychází ze stále rostoucích požadavků na kvalitu a detailnost 3d grafiky, animací, voiceoveru, atd. A bude se to stále více a více vzdalovat.

2) Profesní záběr. Při výrobě počítačové hry potřebuješ strašnou spoustu znalostí a dovedností, které s vlastním návrhem hry moc nesouvisí.

3) Riziko. To plyne z prvních dvou bodů. Velké náklady vedou k potřebě minimalizovat riziko ztráty. A tudíž se špatně experimentuje. Nehledě na to, že dost dobře nejde dělat "malý experiment". Stolní RPG bez grafiky je plně hratelné, 3D hra bez 3D grafiky nefunguje.

4) Pomalá dynamika vývoje. To opět souvisí s předchozím bodem. Když se vývojáři rozhodnou, že stávající mechanika nefunguje, a že chtějí zkusit jinou variantu, může to znamenat stovky hodin práce grafiků a designérů, aby se to vůbec dalo vyzkoušet. Stolní RPG v tomhle mají velkou výhodu.

Co se týče tvorby RPG v našich končinách: Problém nevidím ani tak v nedostatku profesionality, jako spíš v tom, že nám chybí jednotící produkt (nebo koncept produktu). A tím nemyslím jen značku, kterou každý zná. Dvojka je velice dobrý příklad, jak to dopadne, když nějaký tým dělá na hře, kterou vlastně nikdo z nich nechce hrát.

Mimochodem to samé platilo při vývoji série UFO (Aftermath, Aftershock) v Altaru Interactive - sice jsme měli skoro všichni rádi staré XCOMy, ale většina z nás na těch hrách i přes to dělala s tím, že to nejspíš po skončení vývoje nebudeme hrát (a taky že ne - i když teda třeba já jsem se v průběhu ladění Aftershocku nahrál až až ;-)).

Podle mě je fakt nezbytně nutné v prvé řadě dělat hru pro sebe a čerpat z toho motivaci, nápady a drive. Udělat ji při tom tak, aby byla současně dobrá i pro široké publikum, je už pak otázka designérské profesionality.
11.7.2014 22:13 - Sparkle
Já si hlavně myslím, že v době existence opensource Fate / d20 / Apocalypse Engine je už víceméně zbytečný tvořit vlastní systémy. Warhorse studios taky počítám na to svoje Kingdom Come vzalo nějaký už hotový grafický engine. Já už poslední dobou zjišťuju, že fakt nemám absolutně sílu studovat nový RPG pravidla, i kdyby setting vypadal ubercool a řval na mě z Kickstarteru, že mu mám věnovat svoji kreditku. *truchlivý pohled k rulebooku Shadows of Esteren*
11.7.2014 22:30 - Vojtěch
Já to načtu někdy po prázdninách dám zkusmo hru...
11.7.2014 22:37 - York
Sparkle píše:
Warhorse studios taky počítám na to svoje Kingdom Come vzalo nějaký už hotový grafický engine.


Ano, ale to je zavádějící příklad. Ekvivalent v tabletop RPG by bylo vymyslet si vlastní písmenka :-)

Druhá věc je, že existuje víc studií vyvíjejících grafické enginy a čas od času vznikne nové. Týmy se specializují, to ano. Ale rozhodně neustává vývoj a nemizí konkurence.

Po stránce herních systémů jsou počítačové hry už úplně nešťastný příklad. V podstatě každá hra má vlastní, snad s výjimkou těch věrně vycházejících z nějaké tabletop hry (Baldur's Gate a podobně, ale i tak se implementace hru od hry liší).

Naproti tomu se sjednocuje ovládání a interface. Hráči díky tomu nemívají takový problém přejít na jinou hru (jiný herní engine), přestože před lety to často problém byl.

Rozhodně si nemyslím, že by ohledně systémů tabletop RPGček byla vystřílena všechna munice. To ani omylem, vývoj jde stále celkem rychle dopředu a rezervy jsou značné. Dobře je to vidět, když se povídáš zpětně. V dobách, kdy vyšla třetí edice Shadowrunu, to byl oproti druhé edici obrovský krok kupředu. Ta hra byla výrazně domyšlenější, čistší, systém dělal to, co měl a bavilo nás to spoustu let. Když se na to ale těd podíváme zpětně, tak už to tak skvěle neobstojí. To samé nepochybně čeká stávající systémy za pár (desítek) let.
11.7.2014 23:35 - Jerson
No rozhodně je zbytečné tvořit systémy, které oproti FATE /D20 / Apocalypse nepřináší nic nového a daly by se jimi v pohodě nahradit, tedy poměrně velkou část domácí produkce (včetně CPH libovolné verze)
11.7.2014 23:45 - Element
Ha, tak ak jsem si to tu precetl od zacatku a velice jsem se pobavil :D

Hlavne prekvapili nekteri jedinci :)

A magusovi uz pomalu nalejou pivo :)
12.7.2014 11:03 - chrochta
to Jerson: Bohužel, u oněch systémů stále neexistuje oficiální a legální překlad, který by šel hodit na křídový papír s profi grafikou a pevnou vazbou v kůži. Takže kdo bude chtít něco v češtině, může buďto "tajné" překlady z netu, Střepy snů nebo DrD 2. Mimochodem, jak to vypadá s šancí, že se CPH dostane "na papír"?

A ne, nejsem příznivcem názoru "proč překlad, když umíš anglicky".
12.7.2014 11:47 - sirien
Jerson píše:
No rozhodně je zbytečné tvořit systémy, které oproti FATE...

chrochta píše:
Bohužel, u oněch systémů stále neexistuje oficiální a legální překlad

Gotta be kiddin me, right? - ofic. Evil Hat translations list, lines 21&22

Jinak pravidla nelze licencovat - pouze lze copyrightovat jejich doslovné znění - tak si vem d20 system, obšlehni ho a vydej; rozhodně líp, produktivnějc a užitečnějc strávenej čas než se patlat s vlastním systémem o kterej beztak moc nepřinese, protože i když budeš magor jako York abys ho postupně vybrušoval a propagoval, tak zájem moc nevzbudíš (leda bys byl magor jako Erric a narval do toho hromadu peněz a vydal to, nicméně FYI SSka co vím sice mají daleko k debaklu, ale nějaký úžasný úspěch to taky není... SotE se co jsem naposledy slyšel taky neprodává tak suprově, jak by se mohlo zdát)


chrochta píše:
jak to vypadá s šancí, že se CPH dostane "na papír"

aktuálně je míč u mě a visim Jersonovi odpověď na nástřel třetí edice. Bohužel teď dělám převážně semestrálky do školy a diplomku takže mám mezi prací tak 10-15 minut na oddech kterej trávim překladem příkladů z Fate, protože udělat další revizi CPH je práce na pár hodin v kuse (projít 2 verzi a porovnat s 3 verzí, posoudit, okomentovat) které teď zrovna prostě nemám a nevím jak to se mnou do konce měsíce bude vypadat.
Srpen by měl být značně příznivější.
12.7.2014 12:03 - York
sirien píše:
leda bys byl magor jako Erric a narval do toho hromadu peněz a vydal to


O vydání Hry bez přípravy celkem vážně uvažuju, teda po důkladné revizi, přiměřeném testování a pořízení profesionální sazby a grafiky. Finančně bych to vzhledem k rozsahu měl být schopen utáhnout a s logistikou snad někdo poradí.
12.7.2014 12:06 - Jerson
chrochta píše:
Mimochodem, jak to vypadá s šancí, že se CPH dostane "na papír"?

Pokud na to budu sám, tak se blíží nule.

Moje vize je, že vydám Omegu, a následně v jednom z dodatků bude i CPH jakožto alternativní systém, samozřejmě hratelný i samostatně.
12.7.2014 12:10 - York
Jerson píše:
Moje vize je, že vydám Omegu.


Plánuješ k tomu sepsat něco settingového? Bez toho to je fakt hodně crunchy...
12.7.2014 12:20 - sirien
sem si tuhle diskusi přečetl od začátku a teda nad tím co sme tu před 5 lety psali sem se výborně bavil :D (ne, nic konstruktivního tam nenajdete, takže to tam ani nehledejte)
12.7.2014 12:28 - York
Taky jsem nevěřícně zíral, co to ShadoWWW oživil ;-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.085906028747559 secREMOTE_IP: 44.203.58.132