Kultura

Aegnor
22.4.2009 12:58
Seriály fantastiky
pozn.: moje stránkování je vzestupné (nové posty - vyšší stránky) a mám 20 postů na stránku. Tj. když napíšu "na třetí straně", myslím tím posty 41-60. Ano, stránkování si můžete změnit ve svém osobním nastavení.

pozn. 2: seznam zpracován po str. 147 vč.

Sci-fi - směs
  • StarGate SG-1 (str 43)
  • StarGate Atlantis (str 28)
  • StarGate Universe (str 8, 28, 29-30, 32)
  • Doctor Who (str 16, 19, 35, 38, 40-41, 51-56, 60-62, 78, (83))
  • Rick and Morty (str 79, 83)
  • Altered Carbon (str. 81, 84, 119)
  • War of the Worlds (str. 112)
Sci-fi - space
  • Firefly (str 44, 117)
  • Expanse (str 67, 70, 72-74, 76-77, 82, 96-97, 104-105, 113, 118-119, 128-129, 132-133, 144, 146)
  • Killjoys (str 69-70, 73, 78-79, 104)
  • Dark Matter (str 69-70, 73, 78)
  • Farscape (str 64, 69)
  • Babylon 5 (str 16, 19, 20, 46)
  • Crusade (str 39, 46)
  • Battlestar Galactica (str 32, 52-53, 118, 122-124, 126-127)
  • Star trek (121-122, 130, Sirienův průvodce TNG)
  • Deep Space Nine (str 16, Sirienův průvodce DS9)
  • Star trek Discovery (str 78-79)
  • Star Trek: Lower Decks (str 131)
  • The Orville (str 79, 83, 91, 142-144))
  • Lexx (str 79)
  • Picard (str 95, 118-119)
  • Mandalorian (str 104-105)
  • Foundation (str 121, 131)
Sci-fi - urban
  • Humans (/True Humans) (str 66, 77)
  • Dollhouse (str 8)
  • Krajní meze (str 46)
  • Flashforward (str 8, 11, 29)
  • Person of interest (str 41, 57-58, 62-65)
  • V (str 11)
  • Torchwood (str 16, 19, 38, 41, 43, 55-56)
  • Eureka, město divů
  • Earth-2 (str 49)
  • Sliders (str 10)
  • Warehouse 13 (str 56)
  • Tales from the Loop (str. 119)
Fantasy - hardcore
  • Herkules
  • Xena, princezna bojovnice
  • Legend of the Seeker (cca str. 1-5, 9, 39)
  • Letopisy Narnie
  • Merlin (str 10, 13)
  • Avatar the last Airbender +Korra (51, 52, 55, 59, 61)
  • Dragon Prince (str 120-123)
  • Avatar (N) (str 143)
  • Wakfu (neptejte se; stěžujte si Sethi)
  • Game of Thrones (str 40, 43, 48, 51, 85-93, 100-102, 116)
  • Jonathan Strange & Mr. Norrel (str 65-66)
  • Shannara Chronicles (str 67, 78)
  • Galavant (str. 74)
  • Witcher (N) (str 93-95, 99-117, 128, 135-140, 143)
  • Witcher (Pl) (str 99-100)
  • Carnival Row (str 98-99)
  • Disenchantment (str 83)
  • Wheel of Time (str 130-133)
  • Arcane (str 131, 134-135, 143)
  • DotA: Dragon's Blood (str 130)
  • Rings of Power (str 144-145)
  • Legends of Vox Machina (str 143, 146-147)
  • Dračák: Temné časy (str 134)
Fantasy - urban, bez upířin
  • Constantine (str 67-69)
  • Neverwhere (mimochodem seriál byl dřív, než knížka) (str 16)
  • Death Note (str 16, 42-43, 47)
  • Sanctuary (str 8, 29)
  • Supernatural (str 9, 37, 41, 50-51, 53, 67)
  • Dresden Files (str 56, 67)
  • Lost girl (str 49)
  • Librarians (str 64, 67, 119, 120)
  • Once upon a time (str 49)
  • Grimm (str 53, 64, 66-67)
  • Todd and the Book of Pure Evil (str. 74)
  • American Gods (str 77, 98)
  • Good Omens (str. 83, 93, 97)
  • His Dark Materials (str. 104)
  • Sense8 (str. 83)
Vampires & alike
  • True Blood (str. 6, 39, 42, 58) (plus samostatná diskuse, kdo ví proč...)
  • Buffy (str 8)
  • Moonlight (str 11, 50)
  • Vampire Diaries (str 11, 12, 26-31, 33, 36, 38, 40, 42-45, 48, 61, 64-65, 77)
  • Originals (str 59, 61-62, 65)
  • Teen wolf (str 43, 56)
  • Dracula (str 61)
  • souhrný výběr nějakých upířin
  • V Wars (str. 112)
  • Castlevania (str 132, 147)
  • Discovery of Witches (str 129, 143)
Weird mystery
  • X files (str 37)
  • Fringe (str 9, 22, 29, 33, 36-37, 41, 42, 49-50, 53)
  • Haven (str 50)
  • Lost room (str 16)
  • Sherlock (str 48, 60, 74-76)
  • Jekyll (str 30)
  • Event (str 39)
  • Lost (str 124-126)
Horror & weird
  • Penny Dreadful (str 58-59, 61, 67)
  • Stranger Things (str 75, 79, 81, 96, 119)
  • Black Mirror (str. 82)
  • Lovecraft Country (str 122, 128)
Komiksy a podobné:
  • Heroes
  • Misfits (str 31, 42-43)
  • Arrow (str 56, 68)
  • Gotham (str 68)
  • Clone Wars (SW anime) (str 41)
  • Daredevil (str 80, 83-84)
  • Punisher (str 80)
  • Iron Fist (str 80)
  • Jessica Jones (str 80)
  • Defenders (str 80)
  • The Boys (str. 98-99)
  • Legion (str. 118)
Pseudo-historické a dobrodružné
  • Black Sails (str. 81)
  • Vikings (str. 82)
  • Řím (str. 82)
  • Britannia (str. 82)
Další (???)
  • Walking dead (str 29, 49)
  • Dark Shadows (str 42)
  • Requiem for Phantom (anime) (str 47)
  • Requiem for Darkness (anime) (str 47)
  • Darker than Black (anime) (str 47)
  • Orphan Black (str 58)
  • Dominion (str 59-60)
  • Godless (str. 82)
  • Taboo (str. 82)
  • Mindhunter (str. 82)
  • Happy! (str. 83)
  • Blood Drive (str. 83)
  • Man in the High Castle (str. 98-99, 104)
  • Son of Zorn (str. 99)
  • Squid Game (str 132-133)
  • Final Space (str 129)
  • Shadow and Bone (str 137)
  • Legendy Polskie (str 127)
  • Snowpiercer (str 144)
Různě zmíněné: Alnagův výběr 16 seriálů, Dexter (str 13, 14, 46), Mentalista, Spooks (str 40-41, 56), Deadwood, Reaper, Bleach, Spartacus, Lost (str 23, 25, 46), Lie to me, Castle, House MD, Lucifer (67-68), Archer (69), Last ship (58, 71), Bojack Horseman (83), Adventure Time (83), Gravity Falls (83) a True Detective (85).

Pak taky Gumídci, Letohrátky (TaleSpin), Rychlá rota, Želvy ninja, Kačeří příběhy a My Little Ponny
25.5.2010 21:32 - Alnag
Uši: Ten seriál se v tobě usazuje a usazuje... pak už ti leze i ušima :)
25.5.2010 21:45 - sirien
Shako píše:
A proc by nemohl byt konec dostatecne uzavreny a zaroven by bylo mozne navazat?

dovolím si trochu wall of text, díky.

Nedávno jsem o tomhle diskutoval s Filipem (na Kostkce _Filip_) když jsme se dostali k závěru, že skušný storyteller nad scénářem seriálů buď brečí, nebo zvrací.

Zde si dovolím doporučit jako četbu povídku "Jezírko se zlatými rybkami a jiné příběhy" (Neil Gaiman, Kouř a zrcadla), kde je z pohledu spisovatele co přijel do Hollywoodu napsat scénář ke svému filmu tohle nádherně podáno. Ale to odbočuju.

Základní předpoklad: Expert je člověk z cizího města s barevnými slidy.
Zní to nadsazeně, ale není. Rozhlédněte se kolem sebe. Většina lidí (dle mě, pesimisty, přes 90%, optimisté v mém okolí říkají že to bude spíš kolem 60%) jsou, nebo se chovají, jako idioti*). Přesto máme často dojem, že "tamti tam to dělají líp". Dost lidí má představu o tom, jak se na západ od nás politici chovají korektně a... také jsem ji trochu měl. Jeden rozhovor s Naokim, který v různých zemích na západě žil, mě té iluze docela zbavil.
Podobně můžeme mít dojem, že ti lidé v západních televizích (HBO, Scyfi chanell...) jsou lepší, než ti packalové tady u nás (Nova, Prima...). Dělají přece lepší filmy, lepší seriály a tak, ne?
Ne, jen na to mají víc peněz, jejich firmy mají jako celek trochu víc zkušeností a, nejspíš hlavně, západní divák už ty shity co běžej tady viděl kdysi dávno a znuděně začal mít postupně zájem o trochu jiný (pro nás lepší - možná protože z těchto důvodů o něco pokročilejší) typ zábavy.
Podobně lidi na Londýnský nebo New Yorský burze nejspíš nejsou o nic větší experti než Ti na té pražské, policisté v Berlíně jsou asi dost podobní těm v Praze a co se týče školství... nebo prostě čehokoliv jiného - to že to je tam někde daleko není absolutně vůbec žádný důvod k tomu, aby to bylo lepší. Jediné co je pravda je to, že se k nám prostě donese jen to lepší. Je mnohem zajímavější říct "v Londýně mě na úřadě odbavili během pěti minut" než "V Londýně na úřadě seděla stejná kráva, jako u nás na magistrátu" - proto to první lidé říkají a nese se to dál, to druhé ne.

Tedy - ti lidé co rozhodují o filmech a seriálech v USA jsou úplně stejní, jako lidé kolem nás.
Kdo tedy jsou? Zvětšiny to jsou lidé, kteří se nějakým způsobem dostali na místo, na kterém jsou. Mají tam svojí práci, kterou nejspíš nežerou o nic víc než kdokoliv jiný zaměstnaný, mají rodinu (kterou musí živit), dům nebo byt (s hypotékou, kterou musí splácet), mají nějakou praxi v oboru (která není tak obecná aby šla rozumně uplatnit v jiném oboru, a ten jejich je relativně malý)... prostě to jsou normální lidé, kteří nechtějí svojí práci ztratit. A jejich práce je závislá na tom, jak úspěšné jsou seriály a filmy, které vyprodukují/schválí do vysílání.

Prostě a jednoduše - jsou to lidé, kteří se bojí - bojí se že to co pustí do vysílání bude propadák. Není pro ně moc důležité, aby to co odsouhlasí byl totální trhák. Jistě, líbí se jim ta představa, ale víc je děsí, že to prostě nevyjde.

A za těmihle lidmi přijde týpek, který má výborný nápad. Někdo kdo bude chtít udělat seriál nějak jinak - s jiným tématem, jiným konceptem, jiným stylem, jiným čímkoliv.
A tihle lidé se na to budou dívat a půlka si jich - vzpomeňme, jsou to dost možná prostě jen "idioti" co se tam nějak dostali - ani nevšimne, že to je nějak zajímavé, odlišné, řeknou si že jim se to nelíbí nebo že to je příliš atheistické (amerika), násilné (amerika) nebo jinak překračující jejich vlastní, nikoliv zcela obecné normy.
No a ta druhá půlka si řekne - ok, zní to dobře, možná by to mohlo vyjít a být suprový... jenže co když to nevyjde? Ukáže pak někdo na mě a řekne "on/a to protlačil/a? Takže tihle lidé jsou obvykle potichu - nebo přehlasováni.
I v případě, že to nějak projde, si tihle lidé vynutí změny (opět, viz Jezírko se zlatými rybkami a jiné příběhy" - je to právě o tomhle) které zachovají něco, ale zbytek osekají a obrousí tak, aby to zapadalo do už ověřené šablony. Občas z toho původního zajímavého ani nic nezbyde.

Všimli jste si, v kolika nechutně moc věcech jsou si seriály podobné? Muž a žena, co se k sobě mají, občas flirtují, ale nejsou spolu... clifhangery na konci sezony, často dvojdílem a navazujícím závěrem na začátku té další... tucty klišé... jak jste schopni už po prvním díle nebo dvou říct, kdo se společně nejspíš vyspí (ať už v kterékoliv sezoně - upřímně, House mě v tomhle třeba pěkně zklamal, fakt jsem doufal že v něm se tomuhle vyhnou, už to tak i vypadalo...), stupidníma fillerama, rekapitulujícíma dílama...

Tihle lidé se dokonce bojí tak moc, že i ve chvíli, kdy přebírají nějaký už fungující seriál, seriál který je oblíbený, se širokou základnou fanoušků i s výborným poměrem náhodných diváků, což získal právě svou odlišností v něčem, tak si stejně chtějí vynutit možnost do jeho konceptu zasahovat a přetvářet ho k obrazu svému (meinstreamovému) (ano, mluvím právě o My name is Earl, ale není to jediný seriál, který potkal podobný osud)

Jistě. My, co se zabýváme příběhy, ať už jakkoliv, můžeme velice dobře tušit, že seriál by mohl být koncipovaný bez clifhangerů. Nebo třeba tak, že děj (nebo jeho výrazné kapitoly) bude začínat a končit v půlce sezony (pak klidně může být i clifhanger na konci...) Nebo že fillery by se měly vztahovat k hlavnímu ději, jen nebýt důležité - ukazovat to z pohledu jiných než hlavních postav, ukazovat hlavní postavy jinak, nebo v minulosti, nebo cokoliv (Babylon 5 měl pár takovejch hezkejch dílů, třeba. Ale i v House MD ten díl který je celý pojatý jako "jeden těžký den z pohledu Cuddy). A scénáristé (aspoň někteří, protože, opět, většina jich jsou ti normální lidé s normální prací...) to také vědí. A vědí to i režiséři. A někteří lidé ze studií. A televizních společností. Jenže aby něco takového prošlo, tak se v každé instanci, kdy se o seriálu rozhoduje, musí tihle lidé objevit, riskovat a projevit se a přesvědčit ostatní. Ve všech. A je jich hodně.

Popravdě, hodně se divím, že některé dobré seriály (Firefly, House MD...) touhle mašinérií dokázaly projít.
Jenže i když na nich ukážete "jo, je hrozně hustý mít super zápletku a svět a mít to propojené příběhem a zajímavými fillery a dělat věci, co divák nečeká(Firefly)" nebo "jo, hlavní postava může bejt hajzl, seriál může ukazovat stupiditu naší kultury, to že vztahy nejsou šťastné, to že lidi lžou a občas umírají, to že dělají chyby..." tak stejně příště až někdo přijde s něčím podobným si ti lidé co o tom rozhodují řeknou "hm, jednou... ale projde to znovu? Neni lepší udělat to zase ozkoušenou cestou?"


A to si uvědom, že mluvím jen o jednom faktoru - o lidech, kteří rozhodují.
Pak tu jsou peníze, které do toho musí investovat.
Pak tu je čas, který tomu musí věnovat navíc. A který nemusí mít (do půl roku potřebujeme polovinu první sezony, jedem jedem jedem!)
Pak tu je faktor toho, že potřebuješ autory (scénáristy, režiséry... kameramany, herce...) kteří to dokáží udělat správně - na nové věci potřebuješ kvalitní lidi. Těch je málo. A jsou, opět, drazí.
...

Můžeme se vztekat jak chceme, ale meinstreamový divák se nezajímá a společnosti - přesněji jejich zaměstnanci - chtějí mnohem víc jistotu že to nějak dopadne, než prolamovat hranice a dělat trháky. Protože to zahrnuje pokusy, které nevyjdou. A akcionáři chtějí svá jistá dividenda. Posunout styl je prostě otázka dlouhého času.


*) Což vůbec nijak nesouvisí ani nekoreluje s jejich inteligencí. Což je, svým způsobem, ještě smutnější. idiocie je očividně demokratická - vůbec jí nezávisí na pohlaví, věku, rase, národnosti, barvě pleti, náboženském vyznání, politickém přesvědčení nebo čemkoliv jiném. Podobně jako smrt to bere z jedné vody na čisto.
25.5.2010 21:46 - sirien
...dobře, větší wall of text. Whatever.
25.5.2010 22:26 - Shako
Sirien: Tak jsem celou tvoji textovou stenu pocetl a porad premyslim, proc si zacal reakci na muj dotaz.:-) Ale jo, asi chapu... zajimavy pohled a vysvetleni.
25.5.2010 22:27 - Shako
A kdyz jsme tu tech Lostu: tak co rikate na todle?:)

http://www.collegehumor.com/video:1936291
25.5.2010 22:57 - Gurney
Shako píše:
http://www.collegehumor.com/video:1936291

Kdybych takhle zakončil kampaň tak mě hráči pověsí za koule do průvanu :D
25.5.2010 23:04 - Sethi
sprostě ukradeno kdesi na nyxu píše:
Já bych celé Lost přirovnal ke konstruktérovi, který mi slíbil super auto. Já se šest let těším až ho postaví a jak v něm budu jezdit. Přijde den odhalení, pod plachtou se skrývá onen super automobilový výtvor. Chvíle napětí, plachta jde dolů a.. pod plachtou stojí malý dřevěný zahradní domek. A k tomu se mi sám konstruktér diví, proč jsem překvapen, že jsem tohle přece chtěl
25.5.2010 23:12 - noir
Alnag: Jak začali tvůrci opakovat tu větu o postavách, začal jsem mít nahnáno. Oprávněně.

Ušatá: Je otázka, jestli tomu natěšenému člověkovi nestačilo jen to, že celou dobu pomáhal ten auťák stavět.

Osobně pokládám ten konec buď za úplně stupidní, anebo zcela geniální - možná tím chtěli tvůrci říct něco tak banálního jako "Vypněte ty televize a počítače a jděte se projít, tady nic chytrýho nenajdete." Což možná bylo to nejchytřejší, co kdo v bedně za dlouhý léta pronesl. Jen to mohli říct stručněji než šesti sezónami...
25.5.2010 23:16 - Shako
Gurney píše:
Kdybych takhle zakončil kampaň tak mě hráči pověsí za koule do průvanu :D


Jj, taky jsme se o tom dneska bavili. Plne s tebou citim.
25.5.2010 23:38 - Jerson
Shako píše:
http://www.collegehumor.com/video:1936291

Eh, tohle jsou opravdu všechny nezodpovězené otázky z Lost? Pokud ano, tak ten seriál asi stokrát přesahuje úroveň ...*), kterou jsem schopen snést.
______________________
*) tady měla být urážka shazující režiséra, nebo který idiot je za tyhle nezodpovězené věci odpovědný, aniž bych příliš urazili lidi, kteří mají Lost rádi a za tyto nezodpovězené věci nemůžou.

Nicméně jsem pochopil, že to co se na ztačátku tvářilo jako normální svět časem příliš přelezlo do pseudoparanormálních světů - magické víno? Kouřový tvor? No nic.
26.5.2010 01:45 - sirien
eh... takže Lost je postaven na tom, že autoři hází na diváka hromady a hromady nového děje a doufají, že si kvůli tomu nevšimne, že vlastně nevědí, proč tam naházeli ten předtím?
Kurva já sem šťastnej že sem se tomu vyhnul.

shako: protože sem to už dýl chtěl napsat a protože ta Tvoje citace je přesně to, co ti lidé ze zmíněných důvodů odmítnou - proč to zkoušet, když mají zaběhlé schéma, které to dělá jinak a které zrovna teď funguje - možná ne dokonale, ale prostě funguje?

noir: jakou větu o postavách?
Jinak - kdyby to řekli stručně, nebude to mít ten dopad. Když Tě nechaj šest sérií na něco koukat a pak Ti řeknou: "bylo to naprosto o hovně, ale to je všechno na co čumíš, tak si uvědom, kolik času jsme ti ukradli a že totéž ti naprosto nesmyslně krade i to ostatní co sleduješ" tak to má trochu větší vyznění.
Jen, vzhledem k průměrné inteligenci diváka, to mohli říct trochu jasněji.
26.5.2010 09:24 - Quentin
Jak se vám líbil konec páté série Supernatural?
26.5.2010 09:37 - Colombo
sirien: hoď to jako článek.
26.5.2010 09:41 - noir
Jerson: Černý inteligentní kouř tam byl od začátku. Stejně tak něco jako magie, numerologie apod. Jen někteří diváci naivně čekali v racionální vysvětlení. A režisér (respektive režiséři) za to fakt nemůžou - ti jen točí, co se jim řekne.
26.5.2010 10:15 - Jerson
noir píše:
Jerson: Černý inteligentní kouř tam byl od začátku.

Od jakého? Sledoval jsem trailery první řady, protože to jsem ještě koukal na televizi, a nic takového tam nebylo. Poslední co si pamatuju je, že vyhrabali okno a pak nějaký bunkr a pak tam byli další divní lidé ... a fakt mi to připadalo, jako když jsme několikrát zkoušeli ve dvaceti lidech vytvořit příběh. Stejná splácanina.

Do mě hráči kopou, když jim nechám nejasně zodpovězené dvě otázky z tříleté kampaně - přesněji když jim na jednu otázku dám dvě možnosti, které se nevylučují.

Můžeš mi tedy říct, co byl ten kouř zač?
______________________

Sethi, Wakfu (mi opět) nejde stáhnout :-/
26.5.2010 10:25 - Sethi
Zkus později, MU občas stávkuje.
26.5.2010 10:39 - noir
Jerson: Kouř se nepřímo objevil už v pilotu, když něco lámalo stromy jako párátka a taky byl slyšet. V podobě kouře bylo v první řadě vidět určitě, minimálně v dvojepizodě Exodus.

A co to bylo zač? Kdo ví, nejspíš ZLO, ať už si pod tím přestavíš cokoliv. Primordiální zlo, předvěká temnota, Set, Kronus, korupce, ďábel.

A znovu - seriál není hra a je nesmysl je porovnávat. Člověk se tak připravuje o spoustu zážitků.
26.5.2010 10:40 - noir
Jerson: tak koukám, kouř v podobě kouře byl opravdu hned v první epizodě. Kdo si tehdy myslel, že se dívá na racionálně vysvětlitelný seriál, byl nutně mimo.
26.5.2010 11:39 - Shako
Sirien: Ne, to, ze se serialy toci na serii a ty mezi sebou musi navazovat idealne tim, ze se usekne dej uprostred je novinka poslednich let. Do te doby to tak nefungovalo. Aspon to nebylo tak okate videt. Takze todle nekdo musel vymyslet, pak s tim prorazil a ted to funguje, ale porad je spousta serialu a dost dobrych, ktere todle nepotrebuji. Spis mam pocit, ze je to strach tech lidi, ze ta dalsi serie nebude tak dobra a proto se te snazi nalakat uz na konci te predchozi. Mnohokrat je to i opravnene, protoze dalsi serie proste nestoji za nic. Dobry serial todle imho nepotrebuje. Tam se podivam na dalsi serii rad.
A jeste me mrzi, ze nekteri proste nevedi, kdy skoncit. Je sice par takovych jedinu, kteri natoci dobry serial a pak ho zakonci a pak se vrhnou na nejaky jiny, ale v posledni dobe mi spis pripada jako trend to natahovat dal a dal, ikdyz uz tomu klesa uroven.

Jerson: Ne, rozhodne to nejsou vsechny otazky.;-) Jen me zajimalo, co si o tom fanousci mysli.... zatim neznam nikoho, kdo by o poslednii serii prohlasil, ze byla dobra. Naopak spis jsem zaznamenal doporuceni se podivat na prvnich 5. serii a tu 6. proste vynechat.:-)
26.5.2010 11:47 - noir
Shako: To není pravda. S napínavým neuzavřeným koncem pracovaly už stařičké soapy jako Dallas nebo Dynastie.

Podle mě byla 6. série dobrá. Poslední díl ne.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098484992980957 secREMOTE_IP: 34.230.68.214