Kultura

sirien
22.4.2009 12:58
Seriály fantastiky
pozn.: moje stránkování je vzestupné (nové posty - vyšší stránky) a mám 20 postů na stránku. Tj. když napíšu "na páté straně", myslím tím posty 41-60. Ano, stránkování si můžete změnit ve svém osobním nastavení.

pozn. 2: rád bych se zpětně preventivně distancoval od některých názorů (zejm. pochvalných), které sem tu před X lety možná napsal.

Sci-fi - směs
  • StarGate SG-1 (str 43)
  • StarGate Atlantis (str 28)
  • StarGate Universe (str 8, 28, 29-30, 32)
  • Doctor Who (str 16, 19, 35, 38, 40-41, 51-56, 60-62)
Sci-fi - space
  • Firefly (str 44)
  • Expanse (str 67, 70, 72)
  • Killjoys (str 69-70)
  • Dark Matter (str 69-70)
  • Farscape (str 64, 69)
  • Babylon 5 (str 16, 19, 20, 46)
  • Crusade (str 39, 46)
  • Star trek
  • Deep Space Nine (str 16)
  • Battlestar Galactica (str 32, 52-53)
Sci-fi - urban
  • Humans (/True Humans) (str 66)
  • Dollhouse (str 8)
  • Krajní meze (str 46)
  • Flashforward (str 8, 11, 29)
  • Person of interest (str 41, 57-58, 62-65)
  • V (str 11)
  • Torchwood (str 16, 19, 38, 41, 43, 55-56)
  • Eureka, město divů
  • Earth-2 (str 49)
  • Sliders (str 10)
  • Warehouse 13 (str 56)
Fantasy - hardcore
  • Herkules
  • Xena, princezna bojovnice
  • Legend of the Seeker (cca str. 1-5, 9, 39)
  • Letopisy Narnie
  • Merlin (str 10, 13)
  • Avatar the last Airbender +Korra (51, 52, 55, 59, 61)
  • Wakfu (neptejte se; stěžujte si Sethi)
  • Game of Thrones (str 40, 43, 48, 51)
  • Jonathan Strange & Mr. Norrel (str 65-66)
  • Shannara Chronicles (str 67)
Fantasy - urban, bez upířin
  • Constantine (str 67-69)
  • Neverwhere (mimochodem seriál byl dřív, než knížka) (str 16)
  • Death Note (str 16, 42-43, 47)
  • Sanctuary (str 8, 29)
  • Supernatural (str 9, 37, 41, 50-51, 53, 67)
  • Dresden Files (str 56, 67)
  • Lost girl (str 49)
  • Librarians (str 64, 67)
  • Once upon a time (str 49)
  • Grimm (str 53, 64, 66-67)
Vampires & alike
  • True Blood (str. 6, 39, 42, 58) (plus samostatná diskuse, kdo ví proč...)
  • Buffy (str 8)
  • Moonlight (str 11, 50)
  • Vampire Diaries (str 11, 12, 26-31, 33, 36, 38, 40, 42-45, 48, 61, 64-65)
  • Originals (str 59, 61-62, 65)
  • Teen wolf (str 43, 56)
  • Dracula (str 61)
  • souhrný výběr nějakých upířin
Weird mystery
  • X files (str 37)
  • Fringe (str 9, 22, 29, 33, 36-37, 41, 42, 49-50, 53)
  • Haven (str 50)
  • Lost room (str 16)
  • Sherlock (str 48, 60)
  • Jekyll (str 30)
  • Event (str 39)
Horror & weird
  • Penny Dreadful (str 58-59, 61, 67)
Komiksy a podobné:
  • Heroes
  • Misfits (str 31, 42-43)
  • Arrow (str 56, 68)
  • Gotham (str 68)
  • Clone Wars (SW anime) (str 41)
Další (???)
  • Walking dead (str 29, 49)
  • Dark Shadows (str 42)
  • Requiem for Phantom (anime) (str 47)
  • Requiem for Darkness (anime) (str 47)
  • Darker than Black (anime) (str 47)
  • Orphan Black (str 58)
  • Dominion (str 59-60)
Různě zmíněné: Alnagův výběr 16 seriálů, Dexter (str 13, 14, 46), Mentalista, Spooks (str 40-41, 56), Deadwood, Reaper, Bleach, Spartacus, Lost (str 23, 25, 46), Lie to me, Castle, House MD, Lucifer (67-68), Archer (69), Last ship (58, 71)

Pak taky Gumídci, Letohrátky (TaleSpin), Rychlá rota, Želvy ninja, Kačeří příběhy a My Little Ponny
4.2.2017 15:01 - Lokken
Dabing na Primě je poslední roky otřesný odpad, nezáleží moc na tom, jaký kanál nebo pořad...
6.2.2017 09:53 - Argonantus
Sorry jako, ještě jeden díl Sherlocka. Koho to neba, nechť to přeskočí.

Velká hra. Opět epizoda s ultravysokým hodnocením, tady kapituloval i Sirien.
Podle mne je tu docela názorně vidět několik klíčových principů celého seriálu, které se zřejmě publiku strašně líbí, a mně se naopak velmi nelíbí.
Scénář tu narazil na základní dilema všech Sherlockovských adaptací – jak roztáhnout povídku na rozměr celovečerního filmu. Ono je totiž důležité si uvědomit, že rozměr románu měly jen čtyři původní Holmesovky, což vede k nekonečné recyklaci Baskervillských psů (je jasně nejlepší). Tento seriál se vzepřel tomuto letitému diktátu tím, že sáhl po méně provařené Studii v šarlatové. Z toho šlo udělat různými triky a vylepšeními perfektní první díl (mimochodem, kolega Ritchie na to šel úplně stejně se Znamením čtyř).

Velká hra na to šla jinak; pokusem složit více povídek do jednoho celku. Nápadné jsou zejména Bruce Partingtonovy dokumenty. Zbylé tři epizody jsou sehnané kdovíodkud, jedna je očividně ukradená z Vražd v Midsommeru (falešný obraz).
No, co se s těmi epizodami stalo – vlastně z nich nezbylo vůbec nic, jen několik klíčových bodů, vyprávěných mobilem nebo čtených z nějakého záznamu, stručný obsah díla. Divák je informován několika flashbacky, ale je dobré si uvědomit, že Holmes nemá k dispozici ani to. Realita těchto příběhů je zprostředkovaná, Holmes nemůže mít u některých ani jistotu, že se takový případ vůbec stal. Přiznám se, že jsem dva případy ze čtyř okamžitě zapomněl a nevím, o čem byly. Expozice i řešení proběhly takovou rychlostí, že člověk stačil říci „aha, tak to bylo“ a obratem to pustil z mysli. Umělecký dojem 0.

„Všechny epizody jsou geniálně provázané“, praví jeden z typických komentátorů na csfd. Geniální provázání spočívá v tom, že všechny musí Holmes vyřešit s countdownem, neb je přednáší telefonem nějaký nešťastník, který má na sobě časovanou bombu a pokud případ nebude vyřešen, neznámý padouch bombu odpálí. Opět se tu opakuje to, že Holmes má pouze hlas v telefonu, nemá žádnou jistotu, že nějaký maník s bombou existuje. Divák, naproti tomu, dotyčného zoufalce vidí naživo. Díky této kouzelnické hypnóze atraktivním obrazem mu zřejmě ujde šílená nepravděpodobnost toho, že Moriarty zřejmě sbírá lidi po ulici jako maliny, jak se mu právě hodí, v určený čas. Nebo je má dopředu složené v nějakém skladu, těžko říci. Vizuální retuš a dojem je tak silný, že naprosto vymazává řešený případ; právě tím se mi stalo, že jsem na obsah případů obratem zapomněl. Stejně na nich moc nezáleží, jakmile je Holmes vyřeší, maníka pustí a jedeme dál. Na konci sice tvrdí Holmes, že důležitý byl ten Bruce Partington, ale nakonec taky není, Moriarty demonstruje, jak ho to vůbec nezajímá.

Ve skutečnosti totiž je linie děje založená na těch zoufalcích s bombou; to je vlastní nosný a aktuální děj, o který jde. A i tady jde opět o redukci děje na nejzákladnější kostru; první týpek s bombou je nějaká paní, druhý nějaký pán, třetí – ano, už se chytáte a hádáte správně – dítě, pak je ještě vetchá stařenka, a ano, hádáte správně, tady se to zadrhne. No, a pátého maníka s bombou asi uhádnete také. Jak by mohl být padouch ještě strašlivější a odpornější, než tím, že bude hodně osobní?
Jako pardon, jestli je tohle „geniální provázání“, tak já jsem čínská váza. Taková provázání příběhů vyrábí kdejaký amatér, když s tím začíná. „Geniální provázání“ je u mne až takové, kde si divák nevšimne, že k něčemu takovému vůbec došlo.

Stran „velkého finále“ jsem moc nepochopil, proč tam Holmes vlastně šel a co od toho očekával. Zřejmě, že když odhalí padoucha, ten se rozpláče a odevzdá se do rukou policie. Divný byl i závěr s cliffhangerem; nemyslím, že by to svědčilo nějaké genialitě. Jo a mimochodem, na většinu moderních výbušnin nemá střelba žádný vliv, takže poslední záběr moc nefunguje.

Tím se dostáváme k další položce, a to je Moriarty. Holmesův kánon moc prostoru nedává; Moriarty je tam velmi ledabyle načrtnutý, zcela standardní ďábelský padouch, který nevyniká naprosto ničím. Jeho životnost je s bídou 20 stran, prohodí jen pár replik. Prostor pro tvorbu Moriartyho je proto velice volný. Základní nápad na Moriartyho v seriálu Sherlock je podle mne skvělý a originální; udělat ho jako důsledný protipól Holmese, totiž nezávislého poradce zločinců. Jakéhosi antidetektiva, zahladitele stop, zakrývače pravdy, falšovatele událostí.
Nápad je to skvělý, ale má jedinou vadu; takový poradce se musí zaměřit hlavně na to, aby byl dokonale neviditelný. Jinak přijde o kšefty. Moriarty se celou dobu chová naprosto opačně, jako Joker, agent chaosu, který chce vidět svět hořet. Nutí Holmese luštit svoje vlastní případy, jen tak, pro zábavu, aby je prozradil světu; je mu úplně jedno, že tím vlastně pošle svoji práci ke dnu a že si ho žádný nový klient už nenajme. Ostatně, o něco dál v seriálu se zastřelí, z velmi mlhavých důvodů.

Opravdu děsivé ovšem je, co se děje v tomto dílu s Holmesem. Pokud si Sirien stěžoval na jeho demýtizaci, ta začala už v případě vetché stařenky; tam si Holmes dává načas s vyluštěním z jakýchsi taktických důvodů (stejně se nijak neprojeví a k ničemu mu nejsou), což přímo vede k tomu, že babka ztratí nervy a začne velmi statečně, leč marně policii pomáhat a to ji stojí život.
To je pro mne totální breakpoint a dekonstrukce dobrého rytíře Holmese. Kašle na nějaké dobro, nezajímají ho nějaké babičky – stejně je to jen virtuální hlas v telefonu – a hraje hru s Moriartym. Svět je pro něho jakési virtuální schéma mocenských siločar. Tohle už není jen roztomilý nerd, narkoman, magor, co střílí pistolí v pokoji, leč přesto hrdina, co spoustě lidí zachránil život a místy docela lidský a zranitelný maník, jak byl v mnoha verzích Holmes popisován. Tohle je dost divné sociopatické monstrum, značně připomínající svůj protějšek. Rozhořčenou filipiku, kterou napsal Sirien na konci druhé série u Reichenbašského pádu mohl klidně napsat už tady, protože právě tady to začalo.

Demýtizovaný Holmes, zoufalá slepovanost, mizerné provedení jednotlivých epizod a bídná uvěřitelnost celku pro mne dělá z Velké hry zajímavou teoretickou učebnici pro spisovatele a scénáristy, jak to rozhodně nedělat. Ale je to určitě lepší, než Reichenbach nebo Posledcní případ. Uprostřed jsem se velice nudil, na konci to bylo zajímavé, kdybych se hodně snažil, dám hodně otlučené tři hvězdy.
Jasný zárodek toho, že později zamířil seriál ještě níž, vidím jasně už tady. Všechny špatné stránky věci byly mohutně rozvíjeny.
20.2.2017 03:02 - sirien
Heh, tak za závěr s02e04 bych Expanse možná i odpustil tu podprsenku :D


Argo: on ty kecy co si na CSFD píšu k filmům fakt čte i někdo jinej? :D

Ohledně Sherlocka myslim, že si příliš předpojatej co do touhy vidět původní originál, jen v televizi místo v knize a tak mu poněkud křivdíš - resp. vidíš všechno co je blbě, ale nějak vůbec nedoceňuješ to, co tam je dobře (minimálně v prvním, třetím a čtvrtém díle). Z takového srovnání pak samozřejmě nemůže nic vyjít dobře.

U těch ostatních dílů je zajímavé, jak to kritizuješ ze svého naprosto protikladného pohledu a nacházíš nakonec stejné fatální chyby.
20.2.2017 15:31 - Log 1=0
Já si to přečetl kvůli téhle diskusi, tedy ty k Sherlockovi.
A absolutně nechápu, jak jsi mohl dát lepší hodnocení Znamení tří (nádherná ukázka toho, čemu se říká "pánbůh v hrsti", bohužel ne na straně pachatele, kde se to dá skousnout, ale na straně detektiva), než Poslední přísaze (za mě nejlepší díl třetí řady, možná protože mě Pán času zajímá tak málo, že klidně použiji tenhle nenáviděný český název).
Za mě:
1-*****, není co rozebírat, prostě Sherlock.
2-****, atmosféra prvního dílu, ale něco tomu chybí, možná je to tím, že jsem nečetl předlohu.
3-****, dobře vykreslený Moriarty, kterého Doyle dost odbyl, i když stylizace "psychopat, kterému je všechno jedno a jen si hraje" mi k té postavě nesedí. Ale zas dobře kontrastuje s Sherlockem. Trochu nevyrovnaná kvalita úkolů.
4-*****, Ta žena působí jako Ta žena, příběh nečekaný, s překvapivými momenty.
5-****, spíše oddych, pár narážek, moderní příběh, ale pár podobných motivů. To od Sherlocka čekám.
6-**, popravdě nic moc, dobře zpracováno, ale už z toho není cítit Doyle, potvrzují se klasikova slova, že když Holmes chybuje, není to zajímavé.
7-**, jediný smysl existence tohoto dílu je návrat Sherlocka Holmese, případ je k tomu přilepený, aby se neřeklo. Tato výtka sice platí i pro původní povídku, ale tam alespoň případ nebyl tak megalomanský a vysvětlení tak za vlasy přitažené (pravda, musela se vypořádávat s mnohem decentnější smrtí).
8-**, funguje spíše jako komedie či vztahovka, jako detektivka prakticky vůbec. Detektivovi nesmí pomáhat podivné náhody. Tady se to děje jako na běžícím pásu. V jiném seriálu by to byl možná dobrý díl.
9-****, to už je lepší, mnohem lepší. Zvláštní začátek, pak část děje vlastně dost věrná předloze a přitom zajímavá, zvrat čekaný a nečekaný, překvapivě osobní, zdánlivé uklidnění, velké finále. A jak je u posledních dílů sérií tohohle seriálu zvykem, trapný otevřený konec.
10-*, stručně řečeno: WTF? Celý díl se odehrává v něčí hlavě, logiku to má max surrealistickou, jestli aspoň tu. To je přesný opak toho, co čekám od SH.
11-*, Podivný úvod, trapně odbytá Doyleovská zápletka (nemá tenhle seriál takové zápletky moderně rozvíjet?), pak několik falešných konců (to já fakt nesnáším, tyhle falešné konce), a na závěr extrémně samoúčelná, nesmyslná a klišovitá smrt.
12-*, Sherlock, chvíli vševědoucí jako Bůh, provádí komplikovaný a divný plán, ve kterém riskuje reputaci, život a všechno, aby usvědčil vraha, o jehož vině svědčí pár indicií, a to dost pochybných, vlastně ne, on to dělá aby mu John odpustil, tak do už dává... vlastně ne, dává to smysl ještě míň. V tom ději se ztrácím i zpětně. Na povídku, podle které to možná je, jsem si vzpomněl po měsíci, a to kdoví jestli to podle ní fakt je.
13-*, tady už si z nás tvůrci evidentně dělají srandu. Co to je? Saw? Místnosti se zkouškami, přepisování vlastních vzpomínek, co všichni věci znalí jen vítají, všemohoucí protivník, kterém nelze uniknout ani věřit... Vulgarismusvulgarismusvulgarismus, má to být detektivka, ideálně dobrá a klasická, ne cíleně podřadný horor na půlnoční promítání. Řekl to někdo scénáristům? Jediné, co má na tomhle díle cenu, je proslov Mary. Je sice patetický až hamba, ale celkem vystihuje, o čem tenhle seriál měl být, a zezačátku i byl. To, co se děje na pozadí, má v sobě víc Doyla, než celý zbytek epizody, vlastně než celá poslední série od poloviny první části. Proč, pro tisíc bohů Británie, nemůžeme sledovat tyhle případy?!
20.2.2017 15:50 - sirien
Log: protože Sign of three mě tak nějak bavilo těma detektivníma mezihrama a bylo to relativně "uvolněný", zatimco His last Vow už mě tim "dramatem" vysloveně lezlo krkem a deptala mě tam Mary a přišlo mi, že se tam tvůrci už berou tak vážně, že na to absolutně nemaj nárok a jejich obsese hrozně řvavou "prací" s postavama za cenu čekoholiv jinýho mě už vysloveně srala.

Povšechně s tim Tvym shrnutim ale docela souhlasim.

Jinak nevim jestli sem to tu už psal nebo ne, ale líbila se mi kolující glosa že Sherlock začal jako seriál o "extraordinary character in an ordinary world" a bylo to super a pak se to nějak zvrhlo do seriálu o "ordinary character in a very extraordinary world" a šlo to do žumpy.
21.2.2017 00:26 - Log 1=0
Mě tedy spíše Znamení tří lezlo krkem tou svou komičností a ztemnění jsem naopak uvítal. A Mary mi nevadila, naopak mi přišlo, že mezi ty figurky celkem zapadá. Ale to je asi tak jediný rozpor, mám pocit.

Ta glosa má jistě velkou pravdu v tom, že zpočátku Sherlock vynikal a později se v celkové stavbě ztrácel. Ale ta nadsázka mi přijde už trochu přehnaná, Sherlock ani jeho svět nebyli nikdy "ordinary".
21.2.2017 00:46 - sirien
Možná by zapadala, kdybych jí na jedinou vteřinu věřil, že kdy pro tajnou službu dělala aspoň sekretářku na recepci co nosí kafe čekajícím návštěvám. Což mi oproti těm ostatním postavám ještě víc mlátilo do xichtu. Sherlock a geniální detektiv? Jasně. Watson jako válečnej veterán? Naprosto. Moriarty jako cáklej criminal mastermind? Totálně. Mycroft jako šedá eminence? Archetypálnější už by bejt nemoh. Greg jako polda z Yardu? Jasně. Mary jako tajná agentka? LOL. O tom, že tam zjevně přicestovala hvězdnou branou z nějakýho jinýho žánru (kdesi mezi Bournem a Bondem, o dva tři levely níž v produkčních nákladech) a že celej její story arch s Watsonem mi přišel prvoplánovitej jak pěstí mezi oči a že naprosto dokonale dává smysl, že si Sherlock ničeho nevšim hned z kraje, protože hej, lidi co fungujou jako operativní zabijáci a top žoldáci nejsou svojí profesí vůbec nijak ovlivněný... ale fuck it, tý postavě bych nevěřil, že chodila jako malá ve škole na Judo, natož že ví, jak někoho zastřelit.
21.2.2017 01:32 - Log 1=0
Měl jsem rozepsanou odpověď ve stylu, že to je možná ta nejlepší kvalifikace dobrého tajného agenta, ale pak mi došlo, že to je argument spíš pro nějakou přízemnější stylizaci, než jakou má Sherlock...
EDIT: A mluvil jsem o třetí sérii, u čtvrté to bylo dost divné, ale ta byla divná celá, tak se to v tom ztratilo.
22.2.2017 11:37 - Argonantus
Badatelské typy čtou různé nečekané věci.

Já netrvám na dogmatickém zfilmování originálu, to je omyl. Považuji tuhle cestu za dokonale vyčerpanou. A vidím i u originálu jasné chyby a nedůslednosti - například Moriarty a Poslední případ je i v originálu velmi nepovedená věc, která nabyla efektu teprve díky původně neplánované druhé polovině jménem Prázdný dům.

Log 1=0:
Z toho, co jsem viděl, se shoduji ve většině případů, jen ta Velká hra mi zoufale nesedla (viz výše). Vidím v ní jasný začátek konce; samoúčelnou matematickou hříčku zcela bez toho povinného kusu srdce a navíc s příšernými logickými chybami.
Od tohoto bodu vede podle mne k poslednímu dílu (Saw? Cože to?) poměrně jasně nalinkovaná dálnice.

Možná ještě zdrtím některé chybějící kusy, tu Adlerovou a tu Morstanovou, i když si od toho zázraky neslibuju.

Jinak opravdu skvostnou fanfiction Holmese jsem právě dočetl; Páté srdce by Dan Simmons. pro hodně ujeté typy doporučuji. Kdokoli normální odpadne.
22.2.2017 13:09 - LokiB
Píše:
A vidím i u originálu jasné chyby a nedůslednosti - například Moriarty a Poslední případ je i v originálu velmi nepovedená věc, která nabyla efektu teprve díky původně neplánované druhé polovině jménem Prázdný dům.


V čem přesně spatřuješ tu velmi nepovedenou věc? Atmosféra té originální povídky je výborná, Moriarty tam působí adekvátně. Tím, že je to psané, tak při zpojení představivosti jsem tam jako dítě žádné problémy nespatřoval.
22.2.2017 13:41 - Argonantus
Poslední případ zcela postrádá architekturu detektivky; tedy zamlčenou informaci. Čtenář nemá šanci něco odhalovat a Watson nemá nad čím žasnout. Holmes nám to naservíruje celé už vyřešené a hotové.
Z celého případu tryská autorova otrávenost a snaha to mít rychle za sebou a Holmese konečně kuchnout.
V zásadě to jen stěží splňuje formální kritéria povídky s pointou. Za mne možná úplně nejslabší Holmes všech 60 případů (natěsno s Urozeným ženichem a pár dalšími nedomrlostmi prvních dvou sbírek).


Linearita vyprávění potom nedává ani šanci Moriartymu nás jakkoli překvapit nebo vyděsit; v téže povídce se objeví a v téže sejde ze světa. Podkres jeho zhoubné činnosti je až výtvorem pozdějších fanfiction (vlastně všech; Sherlock BBC v tomhle není výjimka, Ritchie a Elementary na to šli úplně stejně).

V originále byli daleko lepší padouši Milverton nebo Stapleton, nebo vlastně i Moran z Empty house. Měli šanci se nějak vyvíjet a něco předvést.

Podle mne je sláva Posledního případu založena zejména na Empty house, kde to přerostlo v dvojpovídku se zajímavým obratem. On Poslední případ také funguje daleko lépe jako kus příběhu, expozice. I když tak to samozřejmě plánováno nebylo.
22.2.2017 13:59 - LokiB
To je ovšem dost nepochopení žánru. Holmes obecně nejsou detektivky, kdo chce detektivku, jak ji popisuješ, ať raději čte třeba S. S. Van Dineho To je pravá detektivka, kde máš všechny informace, co detektiv a můžeš spolu s ním případ řešit. Dokonce ti před finále autor udělá i přesné shrnutí toho, co detektiv zná a ví. Přehledně.

Poslední případ tím spíš nemá být detektivka. Vyčítáš mu něco, na co neaspiroval.
Možná jste zkažení televizní tvorbou, nebo jinou literaturou, ale tady ti přímo unikají základní souvislosti. Když půjdeš na operu a pak si budeš stěžovat, že se tam málo tancuje a zklamalo tě to.

Ty konotace s tím spojené, popisované otrávení ACD Holmesem, následná návrat v Prázdném domě atd ... to jsou věci, kterými se necháváš zbytečně ovlivňovat. Když jsem to četl prvně, nic z toho jsem nevěděl, a ani jsem netušil, že nějaká Návrat existuje. A příběh jsem si užil. Klasické překvapování Watsona ve vlaku, netradičně vyděšený Holmes a popisy atentátů na něj, konspirace a štvanice, popisovaný rozhovor s Moriartym a jeho osudovat, napětí boje jednotlivce proti organizovanému zločinu (z pohledu doby, která žádnou moderní mafii 20. století neznala), útěk vlakem, úleva, popisy pobytu na horách, chvátání Watsona zpět na pomoc příteli ... a dopis, který nebyl ani smutný, jako uvědoměle osudový.

Jak říkám, jestlis čekal detektivku, tak je chyba na tvé straně.
22.2.2017 14:22 - Argonantus
No, z různých důvodů jsem dočetl Holmesovské povídky velice nedávno a mohu zájemce ujistit, že Conan Doyle už věděl hodně přesně, co je to detektivka a v čem vězí její princip:
Sherlock Holmes píše:
Totéž se dá říct, milý příteli, o efektnosti některých těch vašich drobných črt, které jsou de facto lacině bombastické, neboť těží z toho, že si určité faktory problému ponecháváte sám pro sebe a čtenáři je nikdy nesdělíte.


Citováno z povídky Mrzák, náhodou z téže sbírky, jako Poslední poklona.
Conan Doyle dost pečlivě nastudoval (a vykradl) svoje předchůdce v čele s Poem a Stevensonem (a zřejmě i Gastona Lerouxe a pár dalších).
Tento úplně ústřední vyprávěcí manévr uvedená povídka postrádá; zřejmě ne úplně jako jediná, ale v kánonu šedesáti holmesovek jde o velice výjimečný případ.

Atmosféru nechávám být, ta je samozřejmě zcela subjektivní a nelze nikoho o ničem přesvědčit. Čtěte a udělejte si závěr sami.
22.2.2017 18:24 - LokiB
To přeci ale neznamená, že každá povádka s Holmesem musela být čirou detektivkou.
Mohl bys podobně vyčítat, co já vím, Znamení čtyř, že půlku novely zabírá čiročiré vyprávění, bez detektivní zápletky, daleko nad rámec prostého vysvětlování pozadí zločinu.

Stejně tak třeba v první Studii v šarlatové byla detektivní zápletka jen malou částí celého vyprávění.
V kratších povídkách následně drželo prim to, čemu říkáš detektivka. I když i tam byly některé, kde to detektivní (v holmesovském duchu) pátrání nebylo tak úplně těžištěm ... třeba Inženýrův palec.

Ad co je detektivka - přít se nechci. Holmesovy příběhy bývají standardně za detektivky vesměs považované. Pro některé lidi na tom mnoho detektivního není, protože čtenáři jsou základní věci příběhu upřeny, jen nastane na konci "Elementární, milý Watsone".
Viz srovnání s tím Vancem od S.S. Van Dina, který pro někoho je tou pravou detektivkou. Tím, že si autor nic nenechává pro sebe, a čtenář je sám v podstatě v pozici detektiva, se všemi dostupnými znalostmi. To jsou ale žánrové otázky.

Přišlo mi zbytečný schazovat jednu povídku proto, že nesplnila očekávání, které ale zjevně neměla ambici plnit.
Konec konců Prázný dům má detektivního také pramálo, když nepočítáme Watsonův pokus o zapojení se do vyšetřování.
22.2.2017 19:16 - Argonantus
No, já prostě, podobně jako bezohledný Sirien, neváhám odstřelit něco, co se mi prostě nelíbí, připojiv k tomu nějaké důvody. Poslední případ mi připadá extrémně slabý, v kontextu dalších 60 případů, take it or leave it.

Reichenbašský pád je podobně strašný uvnitř BBC seriálu, až překvapivě; to jsme se shodli se Sriienem a zdá se nyní, že i s Lokim, a to proti zdrcující většině lidstva.

Ritchie na to šel jinak, zapojil i Poslední poklonu, mnoha lidmi naopak neoceněnou a nepochopenou, a výsledek byl IMHO drtivě lepší, ale to jsem off topic seriálů, ježto je to film.
23.2.2017 12:43 - captain66
sirien: jo, zaver Expanse 2x04 je dost mozna nejlepsi scena z prvni knizky, a 2x05 byla prvni knizka dokoncena. Jsem zvedav, jak se vyrovnaji s prehodem z prvni na druhou knizku a zejmena se tesim na uvidni scenu druhe knizky.
23.2.2017 14:34 - sirien
Captain: ok, ok, ok... you've read the book, we got it :)
23.2.2017 15:33 - Xyel
Přemýšlím, jestli jsem jediný kdo nevěděl že expanse má knížky.
23.2.2017 15:35 - sirien
Seš, protože my všichni ostatní sme se to dozvěděli už pár stránek zpátky od crowena :p
24.2.2017 03:36 - sirien
Expanse s02e05 - ještě jeden dva takovýhle díly a pudu si přečíst ty knížky, abych nemusel čekat, co se z tohodle WTF vyvine.


velmi lehký spoiler:

(k zamyšlení: poslední, koho chcete poslat na misi s tikající nukleárkou pod ramenem je někdo, kdo je poněkud mešuge. Na druhou stranu, kde sehnat někoho, kdo neni mešuge a kdo bude ochotnej na takovou misi jít?)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13654279708862 secREMOTE_IP: 54.221.29.4