Čas pro hrdiny

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
20.5.2019 12:22 - LokiB
Jerson píše:
Protože jsme to odehráli a Michal (A15) si včera postěžoval, že jsem během té hry vedl čtyřhodinový dialog a nenechal ostatní se zapojit, tak se ptám - jak jsem dopadl? :-)

Z mého pohledu Pjotr (kterého nepovažuju za DnD vymlacovače jeskyní) řekl asi dvacet vět. Michal jich řekl o něco víc, hlavně o své bohyni, a Loki ještě o něco víc, hlavně když se se mnou dohadoval o mém plánu, a když měl poznámky, jak to chodí v armádě. Zbytek hry jsem (ne úplně plánovaně) obsadil já se Sirienem, což mě tedy trochu mrzí, protože si nerad beru tak moc spotlightu, a nejsem schopen posoudit kvalitu svého roleplayingu (to bych rád nechal na dalších účastnících), nicméně myslím, že Lokiho přicmrdávání je asi nejpřesnější popis toho rozdílu v zapojování do hry, nebo se pletu?


Hele, za mě ve zkratce ... moje postava nebyla "plánovač". Úmyslně jsem nechal i Slide i Whisperer vám + Spidera mimo. protože mi přišlo, že bych si bral moc spotlightu a já to bral opravdu jako spíš přicmrndávání a zapojení dle potřeby :)

Hodně je to ovlivněno i tím, že sirien je zvyklý si brát postavy, které "ruší zaběhlý pořadek" ... tedy v rámci toho "jsme kompetentní a ne břídilové", typicky dělá postavou ramena na ostatní NPC autority, hej, protože fun :)
Neříkám, že to dělá vždy, ale já na to mám zdá se štěstí :)

svého Sgt. Pepře - Velkého, jsem takhle hrát nechtěl. Je zvyklý z armády poslouchat rozkazy a když se jednou dohodne job, tak i když to není žádný anděl, tak to zas není svině, aby do pro pár grošů shazoval. Jako chápu, že v rámci toho settingu může být fun v tom, podvádět úplně všechny pro svůj větší profit, ale nebyla cesta, kterou jsem chtěl s postavou jít.

je fakt, že cutter v této fázi "než se něco posere" nemá tolik příležitostí jak se zapojit a tak nezbývalo, než vyjadřovat svou skepsi nad vašimi (z pohledu mé postavy hloupými) nápady, které ale v settingu asi dávaly smysl (moooožná ;))

Takže jsem rád, že ses ke svému roleplayingu dostal, cíl to splnilo, já si zapřicmrndával.
20.5.2019 12:33 - Aegnor
Jerson píše:
Můžeš tu myšlenku rozvést? Dovedu si představit několik různých intepretací, jak se pravidla a žánr hry ovlivňují, co je určeno či podmíněno čím.

Už jsem to tady (na kostce) několikrát diskutoval, možná i přímo v téhle diskuzi.

V podstatě jde o to, že pravidla (ve smyslu mechanického jádra, u Omegy by šlo tedy o tahání karet, aspekty a tuším že je tam ještě důvěra) automaticky zdůrazňují nějaké prvky hry a jiné zase odvádí do pozadí. A pokud se necháš vést pravidly, tak prostě vytvoří nějaký druh příběhu.

Zkusím to uvést na příkladu:
Mějme nějaký dungeon X. Pár pater, nějaké boje, nějaké hádanky, nějaké průzkumy a tak. A tenhle dungeon X vezmeme a odehrajeme třeba v Blades, DnD a AW.
  • V DnD budou výrazné boje - trvají docela dlouho (řekněme 5 hráčů, každý má pohyb + nějakou akci až dvě, k tomu nějací nepřátelé, všechno se háže). Naopak průzkum a socializace bude spíše v pozadí, protože pravidla to až tak podrobně neřeší. (To, že budou pravidlově v pozadí neznamená, že nemůžou být dominantním prvkem hry - ale není to moc pravděpodobný a pokud se tak stane, tak je to kvůli výraznému vkladu hráčů a ne díky systému.)
  • V Blades budou všechny prvky zastoupeny tak nějak vyváženě, žádný nebude zabírat extrémně moc času (resp. asi bude, ale z pravidel nejde říct který), pravidlově na ně bude víceméně stejný důraz. Postavy budou často až nesmyslně riskovat, bude se výrazně projevovat jejich charakter, minulost, cíle, budou hodně spolupracovat ... a každá postava se bude snažit problémy řešit jiným způsobem.
  • V AW budou boje dost explozivní a rychlý, navíc ve skutečnosti docela bez náhody. Zjišťování informací bude zajímavý a téměř vždycky povede k definování něčeho nového, co tam původně nebylo.
Docela hezký pohled na to, co bude důležitou součástí hry, je kontrola toho, čím se postavy zlepšují.
Ve Fate se zlepšují tím, že uzavírají jednotlivé příběhové části.
V AW získáváš expy, když používáš konkrétní atributy (a tedy do hry dostáváš ty prvky, které od tebe chtějí ostatní).
V Blades získáváš expy když vyjádříš něco o charakteru své postavy, když se zachováš dle svého archetypu a když zariskuješ.
V CofD získáš expy za řešení kondicí (tj. za řešení toho svinstva, které na tebe háže svět ookolo) a za to, že dostáváš svoji postavu do situací, které jsou mimo její komfortní zónu (breaking points).
V DnD získáváš expy za ... konfrontaci s potvorama. Takže chceš s potvorama hodně bojovat.


Pak máme samozřejmě důležité pravidlové prvky, které ten žánr taky definují - smrtelnost postav (jak je řečeno i vedle, v DrD můžeš umřít na blbou krysu, v DnD má commoner 50% šanci, že ho zabije domácí kočka v jednom kole, ve Fate mám de facto plot imunity ...), psychické následky a vlastnosti (traumata v Blades, Hunger ve V5, Morálka ve WoD ...) a tak podobně.

Ano, i v DnD můžu zahrát šlechtické pletichaření na bále, ale ... kolik z těch pravidel reálně použiju?
20.5.2019 12:44 - efram
Aegnor píše:
Aha, a kreslení mapy, řešení dosahu světla a podobně je opravdu hrozně moc akce.

Tohel jsi vycetl z meho prispevku? To je jen tvoje predikce. Nicméně dobře uchopené počítání zdrojů s opdezvou gm a reálích světa, může vyústit v dost dramatických situací.....něco jako závěrečná scéna z Černobyl - druhý díl.

Aegnor píše:
Mluvíš o začátečnících, věk jsi přidal jako takový vedlejší atribut. Je trochu nefér, když to pořadí atributů najednou přehodíš a pak efektivně reaguješ na něco jiného, než jsem řekl. :-)


Ne od začatku tvrdim to, že většina začátečníků je v tomto rozmezí. Navíc tím navazuji na osazenstvo kroužku. Rozumíme si? Dost selektuješ a vytrhuješ z kontextu.

Log 1=0 píše:
Nehodnotí příběh. Hodnotil doteď ty dva plánky, teď to zobecnil na všechny lokace.


Jistě a to tomu argumentu dodáva obrovskou "váhu". Vám opravdu nepřijde, že když napíše, že co lokace to podobně nelogický výtvor, tak tím vlastně apriori, naprosto neopodstatněně, dehonestuje cele to dobrodružství......

Jerson píše:
Nemohl, protože dobrodružství nesepisuju. Ale mohl bych ti sem dát třeba nakreslený plán vzducholodi, který jsem pro jedno dobrodružství použil, ten bych dokázal najít a okopírovat.


já bych raději něco srovnatelné, tedy když se vyjadřuješ s jistotou o tom, že každá další lokace obsahuje nějakej sek, tak sem hoď neco co má plus minu stejnej rozsah a my to rozpitváme.

Píše:
takže s tím, že si je nese s sebou to asi nebude tak jednoduché.


Ale mohlo by být. Tím stylem je jeho osobitý přístup k věci a to co je vlastní mladým lidem. Vůbec jsem neodkazoval na to, že hrál drd, nebo jiné hry před tím.

Jerson píše:
Nicméně jaký bys od toho očekával výsledek, když hráč v "mé" skupiny při samostatné hře udělá vybíjení dungeonu, které u mě zcela určitě vidět nemohl?


Chtěl jsem tím říct, a zde to je jen domněnka, že vliv má i to jak spolu komunikujete. Jaké jim kdo dává podněty a stejně jako já ani ty se nikdy nemůže oprostit od předávání svého pohledu na věc... Navíc neukazuje to co popisuješ spíš na to, že ta určitá skupina lidí v daném věku má určitý, řekněme, způsob uvažování...?


Píše:
To se řada dětí v RPG dostala pouze nabídku hrát klasické fantasy hrdiny a u toho zůstali, občas i proto, že nic jiného ani nezkusili, pro mě tak úplně není podklad pro tvrzení, co ty děti chtějí hrát. Výrazné hrdiny ano, ale že by to byli hrdinové v boji, to si nemyslím.


V dané věkové kategorii je podle mě hrdina typu akčního hrdiny ten nejuchopitelnější. Fantasy je tam víc na očích díky literatuře a filmům, kteří, zpravidla, ti novačči viděli, četli atd.
20.5.2019 12:44 - LokiB
Aegnor píše:
V podstatě jde o to, že pravidla (ve smyslu mechanického jádra, u Omegy by šlo tedy o tahání karet, aspekty a tuším že je tam ještě důvěra) automaticky zdůrazňují nějaké prvky hry a jiné zase odvádí do pozadí. A pokud se necháš vést pravidly, tak prostě vytvoří nějaký druh příběhu.


Vida, tak třeba při one-shotu Blades in the Dark se toto tedy vůbec nijak neprojevilo :)
20.5.2019 13:03 - Aegnor
efram píše:
Tohel jsi vycetl z meho prispevku? To je jen tvoje predikce.

Tohle jsem vyčetl z Jersonova vyjádření:
Jerson píše:
Prolézání jeskyně, kreslení mapy, hledání dosvitu lucerny, setkání s cizími tvory začínající slovy "hoďte si na iniciativu".


efram píše:
Ne od začatku tvrdim to, že většina začátečníků je v tomto rozmezí. Navíc tím navazuji na osazenstvo kroužku. Rozumíme si? Dost selektuješ a vytrhuješ z kontextu.

Nah, tak jsem to nepochopil. Sorry jako. Stejně, z vyjádření
efram píše:
Očekáváš snad, že začátečník začne vymýšlet složité detektivní příběhy a to ještě když mu je tolik kolik je.

to opravdu vyznívá tak, že je důležitý ten začátečník. Věk působí jako podpurný argument.

efram píše:
Nicméně dobře uchopené počítání zdrojů s opdezvou gm a reálích světa, může vyústit v dost dramatických situací

Je drama automaticky akce? Psal jsi o tom, že hráči chtějí hru s výraznou akcí (resp. že hra bez akce je nebaví) a na to jsem se snažil reagovat.
20.5.2019 13:08 - efram
Píše:
Je drama automaticky akce? Psal jsi o tom, že hráči chtějí hru s výraznou akcí (resp. že hra bez akce je nebaví) a na to jsem se snažil reagovat.


tady ja uz odpovídám na to co pises ty protoze původně jsem to nepsal ani já.....a ano aby nedoslo k dalsimu rozporu kldine ted tady napisu, ze zacatecniky, hlavne ty mladsi, proste bavi akce. Drama je daleko za hranou toho co chteji. Tedy drama v tom pojeti co ho myslis.
20.5.2019 13:15 - Aegnor
Efram:
Akční hru jakožto argument jsi první vytáhl ty.
efram píše:
Částečně, nicméně opomíjíš to co většina těch mladých začínajících chce zkusit hrát. Z mých zkušeností mám ověřeno (samozřejmě můžeme se bavit o velikosti vzorku), že dávat mladým lidem do 15 let věku dobrodružství bez akce ( a tím rozhodne nemyslím jen boj), vede jen k jejich nepozornosti. Nebaví je to.


A ten argument mimochodem spíš podporuje můj názor o tom, že systém výrazně ovlivňuje hru. Pokud chtěl Vypravěč silně akční hru, proč řešil kreslení mapy? Proč řešil dosvit lucerny? Nejsou to věci, které akční hře spíše překážejí?
20.5.2019 13:15 - Log 1=0
Aegnor píše:
V DnD získáváš expy za ... konfrontaci s potvorama. Takže chceš s potvorama hodně bojovat.

Ne že by to bylo statisticky releventní, ale tuhle metodu jsem za kolik 2,5 roku hraní, nepoužil ani jednou. Buď expy za quest nebo rovnou milníky.
efram píše:
Jistě a to tomu argumentu dodáva obrovskou "váhu". Vám opravdu nepřijde, že když napíše, že co lokace to podobně nelogický výtvor, tak tím vlastně apriori, naprosto neopodstatněně, dehonestuje cele to dobrodružství......

Ani ti ne. Popsal omezenost svých zkušeností a názor, jaký z nich vyvozuje. Kdyby se mýlil, milerád ho z toho omylu vyvedu. K ostatním aspektům se nevyjadřoval vůbec, to až ty a Malkav jste reagovali jako by ano.
20.5.2019 14:30 - Jezus
Co se týká pravidel DrDII, elektronicky jsou k dispozici volně, jen se to moc neví :-)

https://obchod.altar.cz/draci-doupe-ii-everze-p-1001.html

Pro studijní účely, případně i hráče, výborná věc - kdo to hraje si pak příručku stejně koupí (alespoň jednu do skupiny).

Dobrodružství se mezi 1. a 2. vydáním zásadně nezměnilo, ale ve 2. vydání je doplněno o "edukační texty" a celkově je návodnější (v dobrém slova smyslu).
20.5.2019 14:33 - LokiB
Aegnor píše:
Pokud chtěl Vypravěč silně akční hru, proč řešil kreslení mapy? Proč řešil dosvit lucerny? Nejsou to věci, které akční hře spíše překážejí?


Asi nemáte shodu v tom, co znamená "Akční". A jestli to víc nevystihuje v jejich podání slovo "Taktická".
20.5.2019 14:35 - Jezus
A ano, končí v závěru pořádnou bitkou se zlobry (což je něco, co IMHO hodně mladých hráčů-kluků prostě chce), ale obsahuje dostatek sociální interakce (ať už tahání informací z opilého trpaslíka, lakomého bači, či docela zásadní - záleží na situaci - vyjdenávání/vyzvídání s vůdce lápků Lyšákem).
Překonávání překážek je tam taky dost, ať už jde o rozbouřenou bystřinu, močál s "běsem", či chystání pastí na zlobry.
20.5.2019 14:46 - Jerson
LokiB píše:
Hele, za mě ve zkratce ... moje postava nebyla "plánovač". Úmyslně jsem nechal i Slide i Whisperer vám + Spidera mimo. protože mi přišlo, že bych si bral moc spotlightu a já to bral opravdu jako spíš přicmrndávání a zapojení dle potřeby :)

Znamená to, že jsi byl s hrou spokojen? Protože já bych tam klidně mohl mít i toho plánovače, alespoň by to byla méně hra o mojí a Sirienově postavě.

Já se Sirienem jako s postavou hrál asi jen jednou, tak nevím, jak je hraje. Vím jen, že jako GM právě nemá rád, když někdo dělá ramena na jeho NPC postavy :-)

Aegnor píše:
V podstatě jde o to, že pravidla (ve smyslu mechanického jádra, u Omegy by šlo tedy o tahání karet, aspekty a tuším že je tam ještě důvěra) automaticky zdůrazňují nějaké prvky hry a jiné zase odvádí do pozadí. A pokud se necháš vést pravidly, tak prostě vytvoří nějaký druh příběhu.

Jo tak. No, s tím souhlasím celkem jednoznačně.

LokiB píše:
Vida, tak třeba při one-shotu Blades in the Dark se toto tedy vůbec nijak neprojevilo :)

Fakt ne? já bych právě řekl, že jo - když odečtu do dvouhodinové domlouvání, tak jsme v dalších částech hry jednali právě tak, jak jsme měli definované postavy. Tedy já používal Arkánu, Sirien oblbování, Pjtr nám pomáhal velením, atd. Tak jak to vyjádřil Aegnor
Aegnor píše:
V Blades budou všechny prvky zastoupeny tak nějak vyváženě, žádný nebude zabírat extrémně moc času (resp. asi bude, ale z pravidel nejde říct který), pravidlově na ně bude víceméně stejný důraz. Postavy budou často až nesmyslně riskovat, bude se výrazně projevovat jejich charakter, minulost, cíle, budou hodně spolupracovat ... a každá postava se bude snažit problémy řešit jiným způsobem.

... mi to přijde jako dost přesný popis naší hry.

efram píše:
já bych raději něco srovnatelné, tedy když se vyjadřuješ s jistotou o tom, že každá další lokace obsahuje nějakej sek, tak sem hoď neco co má plus minu stejnej rozsah a my to rozpitváme.

Když řeknu, že nejsem příznivcem rozepsaných settingů, protože je považuju za dost obtížné k použití, a že jsem nic takového nepsal, protože by se mi to nezaplatilo, jak chceš srovnávat moje výtvory?
Už jsem i napsal, že proti různým chybám v soukromých výtvorech toho moc nemám, ale pokud je něco oficálně vydané a považované za dobré (vstupní) dobrodružství, tak by tam takové chyby být nemusely.

efram píše:
Chtěl jsem tím říct, a zde to je jen domněnka, že vliv má i to jak spolu komunikujete. Jaké jim kdo dává podněty a stejně jako já ani ty se nikdy nemůže oprostit od předávání svého pohledu na věc... Navíc neukazuje to co popisuješ spíš na to, že ta určitá skupina lidí v daném věku má určitý, řekněme, způsob uvažování...?

Nejsem si jistý, co tím chceš říct. Můžeš mi doplnit tvou úvahu spojujicí následující body?

Jersonův vliv na hráče -> ???????? -> hráč vede DnD dungeon, kde se bojuje s nemrtvými.
20.5.2019 14:49 - Jerson
Log 1=0 píše:
Ne že by to bylo statisticky releventní, ale tuhle metodu jsem za kolik 2,5 roku hraní, nepoužil ani jednou. Buď expy za quest nebo rovnou milníky

Mno, tak my jsme v té čtvrteční hře expy za poražené nepřátele dostali na konci sezení, za nic jiného je nedával. Nevím jak je to doporučováno v DnD 5e.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.21144795417786 secREMOTE_IP: 35.175.248.25