Blogy

Jerson
15.10.2009 17:16
Vedení hry (podle Jersona)
Komentáře k vedení hry a další (ne)související témata
12.4.2019 18:42 - LokiB
Ještě by s mohl přidat statistiku důvodů, proč se někteří vůbec GM nestali :)
12.4.2019 18:44 - sirien
Loki, efram: tak já během víkendu založim diskusi se souvisejícíma anketama, uvidíme co z toho vypadne minimálně tady u nás :)

(Loki: jo, znám. Neznám jich zas tak moc. Na druhou stranu já sem k Jersonem prezentovanému rozsahu tohodle problému poměrně skeptickej a mám za to že to Jerson vidí spíš zbytečně černě.)
12.4.2019 19:02 - ShadoWWW
York píše:
Řekl mi to Bouchi osobně na loňském Gameconu. A jelikož tím zdůvodňuje, proč moc nemá zájem současnej stav věcí měnit, skoro určitě si nevymýšlí.


Pamatuji se na ten Bouchiho post.

Mám k tomu dvě poznámky.
Bouchi píše:
Prodeje DrD II v druhem kvartale 2012 (tedy treti pulrok po vydani, kdy uz se rozhodne neda mluvit o novince) jsou vyrazne lepsi nez prodeje DrD 1.6 v druhem kvartale 2009 (tedy v dobe, kdy se o praci na DrD II vedelo akorat tady na RPGF a v okoli, sirsi verejnosti se to oznamilo az na zacatku 2010, cili rozhodne tam nebyl efekt "nebudu kupovat DrD 1.6, pockam si na nove").

1) Ve světě se první dva roky nové edice berou stále jako nablýskaná edice, co stále ještě voní novotou. Srovnávat to s prodeji 19 let starého DrD 1 (1990-2009) je spíš úsměvné.

2) Přitažlivost DrD 1 (soudě podle lidí z mého okolí) postupně ustávala od konce vydávání Šavlozubky (kdy postupně docházelo k útlumu i ostatních fanzinů). A pro většinu mých kamarádů DrD 1 definitivně odešlo "do důchodu", když přestal samostatně vycházet Dech draka - od roku 2007. Od té chvíle se stal "dále nepodporovanou hrou" (něco jak z dnešního pohledu dnes DnD 3.5).

York píše:
Ve světě, kde d20 sesytémy brutálně válcují trh s RPGčky, tohle můžeš říct o každém systému, který není d20. Ve výsledku to moc o ničem nevypovídá.

Doslova "ve světě". V ČR vyšla jen jediná D20 hra - Kouzlem a mečem - a to byla spíš okrajová záležitost. Pokud vezmem v úvahu i zahraniční D20 hry, tak DrD mělo ve své době výrazně větší prodeje než DnD 3e i 4e (a myslím, že i 2e). Dnes možná nad DrD II vede DnD 5e, ale to si nejsem jistý. Každopádně 5e (jako hra, ne prodeje angl. verze) je u nás oblíbená IMHO ze dvou důvodů: 1) Je podobná starému DrD, ale systémově profesionálnější a modernější, 2) Poprvé v historii je možné si zahrát celou hru čistě v češtině, takže skupiny nejsou odkázané minimálně na anglicky mluvícího DMa.
12.4.2019 20:25 - efram
LokiB píše:
LokiB


nebráním se doplnění navržených bodů...
12.4.2019 20:32 - Arten CZ
2Jerson:
Myslím, že se někam ztratila tvoje odpověď mezi 992 a 993. Nicméně ti zkusím napsat, co bych ve tvé situaci zkusil udělat já.

Snažil bych se připravit si hodinová minisezení s jednou, dvěma šarvátkami, protože podle toho, co čtu, hráče boj baví.

Připravil bych si pár jednoduchých archetypů - ohnivý mág, ledový mág, léčitelka, barbar, šermíř, vrah, lovec, lučištník.. , klidně 20, v Omeze stačí dát každému tři, čtyři aspekty, to nastřílíš za půl hodiny. Udělal bych je co nejpřímočařejší, žádné vyjednávání, žádné intriky, žádné aspekty, které by mohli zneužít k roleplay.

Dal bych postavám úderná jména, aby si je hráči vybrali už jen podle nich. Elvíra, vládkyně blesků; Rudoplášť, syn draka; Hrotgar, ničitel; Ulric, zabiják;

Našel bych si k nim stejně úderné, co nejvíc přehnané obrázky postav, které bych mezi hráče rozdal. O obrázky se poperou, obrázek je lepší než tisíc slov.

Nabídl bych je hráčům a hodil je do hry - přineste mi z hrobky magický krystal, hrobka je před vámi; ujíždí vám člun s kořistí, tady máte dělo a plachetnici a chyťte ho; dožeňte ten kočár, který vám unáší vašeho vězně;

Udělal bych z hráčských preferencí výhodu, díky které ti bude stačit minimum přípravy. Udělal bych pár střetnutí, kde nevadí, že se postavy střídají, protože by byla rámována jedním sezením. Nechal bych hráče vybrat z jednoduchých postav, u kterých je jim jasné, co mají dělat v dobrodružství.

Pokud se postava hráči zalíbí, a já věřím, že s takovým jménem a název se těmto konkrétním hráčům zalíbí, mohou si ji nechat víc sezení a postupně k ní přidávat další super aspekty - plášť stínů, ohnivá sekera, vševidoucí oko a podobně. A jak budou s postavami žít, získají k nim vztah a najdou si i vztah mezi sebou. Odehrané společné zážitky jsou stokrát lepší než předpřipravené, ale nezažité informace.

Pokud ne, tak si vezmou na další sezení jinou, nebo přijdou se svojí. Stačí zvučné jméno, hustý obrázek a úderný název, zbytek je otázka dvou tří aspektů.

Tento postup mám ověřený, zkoušel jsem ho několikrát ve skautu a vždy se ujal. Stačí být přímočarý a děcka nadchnout, pak už jde hra sama. A když si při odchodu povídají, jak jejich barbar rozštípl dvěma skřetům lebku na jednu ránu jak Conan a zlodějka ukradla na poslední chvíli sošku neviditelným lanem jak Indiana Jones, tak jsem se jich nemusel ptát, zda je hra baví.
12.4.2019 20:39 - sirien
Arten: já bych možná k Jersonovejm hráčům nepřistupoval jak k jednorozměrně zprůměrovanejm konzumentům.
12.4.2019 21:00 - Arten CZ
Proč ne? Jerson k nim přeci potřebuje proniknout. Dokud se neprojeví, tak k nim nepronikne a hra bude z obou stran tápání. Jerson se ptá, oni nedokáží odpovědět. Jerson čeká, oni jsou zaseknutí. Já bych naopak stavěl na tom jediném, co skutečně vím, že dělat chtějí a ukázal bych jim, jaká to může být zábava, pro ně i pro mě. Tím by se mohli projevit a měl bych na čem stavět a co rozšiřovat. Jde o nalákání a otevření sebe a jich, abych měl na čem stavět a s čím pracovat. V jednoduchosti je síla. Šel bych krůček po krůčku a tohle je podle mého ideální první krok.

Když jsem byl na WebExpu na Jezevcově přednášce o Onboardingu, tak to říkal docela jasně. Podstatný je první dojem a háček, kterého se chytnou a nepustí. A pak krůček po krůčku přidávat. Naši UXáři to dělají stejně a funguje to výborně. Na rozdíl od Jezevce má ale Jerson tu výhodu, že ví, co jeho hráči chtějí, ví, na co je zaháčkovat, stačí toho jen využít.

Jak je vtáhnout do hry
12.4.2019 21:15 - Boldrick
Nejde o to jak přistupovat k Jersonovejm spoluhráčům, ale jak přistupovat k Jersonovi
:-)

Opravdu si myslím, že to chce trochu změnit přístup. Já osobně zcela souhlasím s Artenem a doporučil bych přečíst sirienovi scénáristiky, které jsou v tomto směru super.
A určitě si myslím, že GM má vždy nejvíce práce, jestli je to bohužel nebo bohudík, je asi věc individuální.
Určitě by prospělo a je jedno jestli jde o Omegu či fantasy cokoliv, aby měl Jerson podrobnější příběh ve kterém bude hráče, alespoň ze začátku směrovat. Né jim určovat cestu, ale pracovat na tom aby společnými silami překonávali překážky plynoucí z příběhu. Nechce se mi dohledávat (ani nevím jestli to tu je) o co šlo původně, ale "Ztrácejí se lidi, vyřešte to" a nechat je plavat, není dobrý přístup ani pro středně pokročilé hráče (mohu-li použít takový neobratný termín). Pro lidi či snad puberťáky :-), s popisovanými herními zkušenostmi, musí připravit něco konkrétnějšího. A dát to improvizací z hlavy je, podle mě fakt dost náročný.
12.4.2019 21:43 - Arten CZ
Btw, shodou okolností jsem měl zrovna středa-čtvrtek školení v prezentačních dovednostech a jako poslední předváděčku jsme měli připravit prezentaci o svém koníčku a já mluvil o RPG. Přednášku mám i nahranou, 15 minut. A po dvoudenním školení, v šest večer, přišli 4 z 7 lidí, kteří školení absolvovali se mnou, abych jim ukázal, jak se rpg hrají, že si to moc nedokáží představit, ale chtěli by si to zkusit, protože je přednáška nadchnula.

A jak by to dopadlo, kdybych začal tím, že jim řeknu, že jsou v hospodě a co chtějí dělat. Odpověď je myslím jasná.

Já je naopak hodil do vody. Řekl jsem jim, že jsou 4 hobity z Pána prstenů, zrovna dojídají druhou večeři na Ammon Sulu a najednou dole slyší zakvílení, co budou dělat. Abych je popohnal, tak jsem zakvílel ještě párkrát, hodně jsem přehrával, škrábal na tabuli, dupal, aby cítili, že se nebezpečí blíží. A tihle čtyři chlapi, z nichž jeden hrál kdysi dračák a tři rpg nikdy nehráli a ani ho neznali, začali reagovat. Nejdříve zhasli oheň, pak se jeden šel podívat, co se děje dole, snažili se zmizet, ale jeden přízrak je dohnal a museli bojovat. Hodinu jsme si krásně zahráli, z fleku, bez přípravy, místo mechaniky jsem jen hráli kámen-nůžky-papír a výsledky jsem popisoval já. Stačilo být dostatečně adresný, dávat popisy tak, aby museli reagovat a nadchnout je tím, že jejich akce mají skutečně smysl a nádherně jsme si zahráli. Podstatné bylo nenechat je zaseknout. Když nevěděli, hned jsem něco nahodil, návrhy, hrozbu, odměnu, nabídky, volby, prostě něco, aby se nezasekli.
12.4.2019 22:26 - York
Arten: Pokud tohle dokážeš dělat 5 hodin každej tejden třeba dva roky v kuse, tak smekám svůj skalp ;-)
12.4.2019 22:46 - sirien
Arten CZ píše:
Jerson se ptá, oni nedokáží odpovědět.

Mě přijde, že odpovědět docela zvládaj - já si tu toho z jejich odpovědí přečet už vcelku dost.

Arten CZ píše:
Já bych naopak stavěl na tom jediném, co skutečně vím, že dělat chtějí

No - a moje pointa je, že z toho co tu máš z druhé ruky to můžeš tušit, ale rozhodně to "skutečně nevíš" a moje zkušenost s hráči je, že i kdybys měl pravdu, tak to beztak nakonec nebude až tak černobílé.

Arten CZ píše:
Když jsem byl na WebExpu na Jezevcově přednášce o Onboardingu, tak to říkal docela jasně.

Vážně myslíš, že teze z onboarding videa o prvním dojmu je relevantní pro situaci Jersona s hráči, s nimiž má odehráno už X session?

(btw. dík za link, sledovat jak tam Jezevec profesionálně trpí publikem je priceless :D )
12.4.2019 23:59 - efram
sirien jako ze jeho spoluhraci si strihli parkrat omegu a to je tak poznamenalo, ze uz se nevejdou do obecne skatulky? :)
13.4.2019 00:09 - sirien
jak jednou ochutnáš ambrosii...
13.4.2019 08:09 - malkav
Sirien píše:
Mě přijde, že odpovědět docela zvládaj

A mě přijde z toho co tu čtu, že sice se Jerson ptá, ale odpovědi dostává z nějakého důvodu nepřesné => jeho hráči neumí nebo nechtějí odpovědět upřímně. Jako příklad uvedu to, že z původní domněnky, že děti spontánně chtějí hrát něco jiného, se vyklubala reakce dětí na nabídku ředitelky.
13.4.2019 08:18 - efram
no jestli jim místo ambrosie spíš nebyl na prst navlečen kus skály v prométheově stylu......
13.4.2019 10:48 - sirien
Jakože je Jerson heroicky trikem osvobodil od utrpení k němuž byli někým odsouzeni?

"Dvě hodiny týdně budete muset hrát dračák v DDM, kde se na vás budou slétat strašliví PJové!", načež přišel Jerson, trikem se vmísil mezi PJ a skálu a okovy dračáku nahradil prstenem Omegy, čímž byla kletba rodičů dodržena, ale vlastně prolomena?

Sorry jestli to vykládám špatně, moje Řecká mytologie je přiznávám trochu zrezivělá, ale Promethea snad ještě dávám...
13.4.2019 11:16 - efram
Ne přesně naopak. Tady ten prsten neznamená osvobození, ale naopak Jersonem uvalenou tíhu myšlenek nad vším možným. Tíhu připomínající každé sezení, kde jsou potencionálním hráčům vyrvávána játra PJem, který přes prisma vlastního pohledu nedokáže prozřít. PJem, který se snaží o implementaci vlastního stylu ohledu na hráčské utrpení a za každou cenu. Takový by měl skončit v hlubinách Tartaru, kde by hrál Omegu se Sisyfem, Tantalem a padlými titány.
13.4.2019 11:56 - Jerson
Opravdu mám velkou chuť tu své vedení hry ještě rozebírat.

Možná jsem měl jejich preference znát v září, ani bych je nezačal vést, oni by nehráli a bylo by to pro všechny určitě lepší.
13.4.2019 12:11 - Boldrick
Bohužel, když vyneseš svou kůži na trh, musíš počítat se vším. Zvlášť na netu.
Pravdou je, že i efram má rozumné rady, když zrovna ... rozumné rady nemá :-)
Z toho co píšeš, prostě vyplývá spousta chyb i ve tvém vedení. Jestli jsou faktické či ne nejde ověřit.
A hraní s platícími skoro dětmi na kroužku, kde třeba nejsou zrovna úplně z vlastní vůle, bez přípravy, a to podstatné, podle mě nejde.
A konkrétních rad tady zaznělo už spousta. Zkus to podle nich.
13.4.2019 12:21 - sirien
efram: ne, sem si takřka jistej, že reference mytologických prvků musí dodržovat význam těchto prvků v rámci původního mýtu. Což je celá pointa mytologie jako takové, když se nad tím zamyslíš. Fakt nemůžeš referovat legendu o Prometheovi a následně Prométheovu prstenu začít dávat náhodné významy co tě zrovna napadnou a které s původním mýtem nemají přinejlepším nic společného, přinejhorším ho překrucují do úplně opačného pojetí.

Ani tvá obecně známá patologická agrese vůči Jersonovi a obsedantní potřeba jí dávat najevo (které, opět, jsou dost otravné) podobné prznění neomlouvá (ani případnou těžkou neznalost - tu ale můžeš snadno napravit, příběh o Prométheovi je koukám úplně první Daelino mytologické video vůbec. A pak se k němu koukám ještě jednou vrátila.)

EDIT: tady byla nějaká jízlivost na účet Eframovy neznalosti Řecké mytologie ve vztahu Sisypha a jeho osudu v Tartaru, ale nějak mě to zaujalo, šel sem se na to podívat a zjistil sem, že Sisyphos skutečně neskončil v Hádu, ale v Tartaru, takže se omlouvám a beru zpátky.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097270965576172 secREMOTE_IP: 34.201.37.128