Volná diskuze

Necromancer
16.7.2020 13:38
Nebezpečnost X Úroveň
Ahoj,
rád bych se zeptal, je zde nějaké pojítko mezi nebezpečností nestvůr a úrovní postav? V praxi to potřebuji ve dvou případech: Když chci vybalancovat souboj abych a) postavy jen lehce podráždil, b) připravil nějaký přiměřený combat(denní dávka boje) nebo c) nakopal jim pr*el...
A pak když chci a) vytvořit CP jako hráčskou postavu(schopnosti povolání) a přiřadit jí správnou nebezpečnost, nebo b) "upgradovat" již uxistující nestvůru tím, že jí přidám úroveň nějaké classy(např. udělat ze skuruta černokněžníka nějakého démona lvl. 4), a patřičně jí stím zvednout nebezpečnost.
Díky!
Autorská citace #1
16.7.2020 13:40 - LokiB
V jakém RPG toto potřebuješ vyřešit? čisté DND 5E?
Autorská citace #2
16.7.2020 13:49 - Gergon
Ehm.. podívat se do pravidel?:
http://dnd5esrd.d20.cz/bestiar/uvod.html#nebezpecnost
Autorská citace #3
16.7.2020 14:13 - strucky
V Průvodci pána jeskyně máš skvělý postup, jak vybudovat encounter. Mělo to něco dočinění s tím, že podle úrovně hráčů dostaneš nějakej budget XPů, a když přidáváš potvory, tak z něj odečítáš hodnotu XP za jejich zabití.

Příklad od boku, ne konkrétně, fakt si to nepamatuji.
Podle úrovně hráčů dostaneš XP budget 100, goblin má myslím XP 25, tak do toho encounteru dáš 4 gobliny a bude z toho normální obtížnost. Pokud chceš těžší, jsou tam i příklady o kolik si ten budget zvednout.

PS. PPJ část 2 kapitola 3.
Autorská citace #4
16.7.2020 14:27 - Zarahel
Ahoj, z dotazu není moc zřejmé, o jaký jde systém (každý jde na to asi trošku jinak), ale jestli něco, většina z nich by měla mít kapitolu přesně o tématu, které hledáš. (Dungeon Master Guide pro DnD5e / Příručka Pána Jeskyně pro oDrD etc.)

Jinak pokud jde o DnD, ač je CR system vysvětlený, bývá občas dost nepoužitelný. Je pravda, že v DnD funguje "budget" systém, ale nejdůležitejší je stejně užití zdravého rozumu a zkušenost. Některá nízkoúrovňová monstra jsou schopná rozsekat mnohem vyšší úrovně a vice versa (stačí jen nerovnováha v distribuci akcí během boje). Pokud se Ti nechce moc přemýšlet, doporučuji Kobold Fight Club (kde Ti to ukáže i orientační obtížnost) a od toho se odpíchl v myšlenkách - zda ano či ne. Nechat to jen na CR si občas říká o nudu, nebo TPK.

Edit: Necromancer píše:
A pak když chci a) vytvořit CP jako hráčskou postavu(schopnosti povolání) a přiřadit jí správnou nebezpečnost, nebo b) "upgradovat" již uxistující nestvůru tím, že jí přidám úroveň nějaké classy(např. udělat ze skuruta černokněžníka nějakého démona lvl. 4), a patřičně jí stím zvednout nebezpečnost.
Díky!


Tohle je vysvětleno myslím poměrně dobře v DMG (DnD). Otázkou je, nač potřebuješ při tvorbě NPC její nebezpečnost? Plánuješ je hrát s předem neznámou družinou? Nejsem si jistý jestli rozumím. Proč nepoužiješ třeba orientačně template postav z bestiářů? (Jen redesign?)
Autorská citace #5
16.7.2020 14:35 - strucky
Je to holt jen něco, od čeho se odpíchnout, než na to člověk získá ten správnej feel praxí.
Autorská citace #6
16.7.2020 15:57 - Necromancer
Díky, ty pravidla si zkouknu(zase, po sto letech XD) a chci to pro klasiscky 5e.
Autorská citace #7
16.7.2020 16:05 - ShadoWWW
Pravidlo RPG číslo 1: Když nenapíšeš systém, je to vždycky 5E. :-)) (Tak jako před dvaceti lety DrD 1.5.)
Autorská citace #8
20.7.2020 01:26 - Maelik
Nebezpečnost je definovaná jako úroveň na jaké musí družina (4 členná) být, aby pro ni souboj s danou potvorou byl přiměřený fight. Čili NB1 potvora je přiměřená solo potvora proti družině na 1. úrovni. NB 2 je přiměřená solo potvora proti družině na 2. úrovni. A tak dále. Pokud půjdeme níže tak třeba NB 1/8 znamená, že osm těhle potvor je přiměřený fight pro družinu na 1. úrovni.

To je teorie. Praxe je taková, že systém nebere v potaz účinky nebojových kouzel, takže stablocky sesilatelů kouzel můžou být smrtelnější, než NB napovídá. Do toho přičti, že systém fandí hráčům no a výsledkem je, že nebezpečnost je hoodně orientační, a nejvíc závisí na tom jak ty nepřátele zahraješ.
Autorská citace #9
20.7.2020 10:26 - Xyel
Maelik píše:
Nebezpečnost je definovaná jako úroveň na jaké musí družina (4 členná) být, aby pro ni souboj s danou potvorou byl přiměřený fight. Čili NB1 potvora je přiměřená solo potvora proti družině na 1. úrovni. NB 2 je přiměřená solo potvora proti družině na 2. úrovni. A tak dále. Pokud půjdeme níže tak třeba NB 1/8 znamená, že osm těhle potvor je přiměřený fight pro družinu na 1. úrovni.

S tím, že se počítá s partou 4 hráčů na úrovni začátečníků s náhodnými povoláními. Zkušenější, s rozmyslem poskládaná družinka toho proti sobě potřebuje výrazně víc, aby si vůbec zabojovala.
Autorská citace #10
20.7.2020 10:58 - Jezus
Na prvních úrovních ani ne. Respektive tím, jak je nízkej pool HPček, projeví se víc smůla či štěstí. Při více hodech kostkami (jak roste HP, AC apod) se to postupně srovná, ale na začátku je každej kritičák... kritickej :-)

Jinak jo, je to prostě orientační. Taky platí, že strana, co má více "akci" získává navrch. Dokud nemůžeš počty slabých nepřátel smáznout ohnivou koulí nebo něčím podobně plošným, dá se docela slušně družinu uzergovat prostým počtem slabých protivníků, pokud zaútočí najednou.
Autorská citace #11
20.7.2020 20:09 - Maelik
Jezus píše:
Na prvních úrovních ani ne. Respektive tím, jak je nízkej pool HPček, projeví se víc smůla či štěstí. Při více hodech kostkami (jak roste HP, AC apod) se to postupně srovná, ale na začátku je každej kritičák... kritickej :-)


Well.. na prvních úrovních jsem toho hrál celkem dost a přijde mi, že tam D&D fandí hráčům stejně jako kdykoliv jindy. Mluvím tu o tom, že není problém pro lvl 1 družinu porazit NB3 potvoru, za předpokladu, že ta potvora nekouzlí. A že je jedna, přirozeně. Protože dost malých protivníků převálcuje v D&D cokoliv, nehledě na úroveň.
Autorská citace #12
21.7.2020 12:28 - Jezus
Jasně, to je přesně to, co píšu ve druhém odstavci - jen otočené z pohledu postav. Osamělého protivníka postavy utlučou, i když je převyšuje, (pokud nemá právě nějakou magii, nejlépe plošnou). A opačně. Pokud postavy na nízkém levelu přečíslíš 4 ku jedné tak, abys mohl hrát všechny útoky, je jedno, že v součtu bude nebezpečnost na "vhodné" úrovni...
Pokud postavy nějak vhodně nezataktizují, všechny se z boje živé nedostanou. To samozřejmě do jisté míry platí i na vyšších úrovních, ale plošná magie pak už podmínky mění, postavám přibývá útoků či "vedlejších akcí" apod.
Autorská citace #13
21.7.2020 14:25 - sirien
Mám chuť zkusit si nějakej one-shot kde bych zkusil skupinu nějakejch lvl 5 postav rozsekat jedinym goblinem. Nazvu to třeba Manteivské peklo...
Autorská citace #14
21.7.2020 15:08 - LokiB
Takže budeš hrát goblina a GM na tebe pošle skupinu lvl 5 postav. tak bude to zajímavá změna :)
Autorská citace #15
21.7.2020 15:37 - sirien
Hej ale to by taky nebyla vůbec špatná taktická challenge :)
Autorská citace #16
21.7.2020 15:51 - LokiB
je fakt, že způsob, jakým bude hrát GM skupinu postav, bude asi odlišný od toho, jak by to hráli jednotliví hráči, každý za svou postavu. ale i tak :)
Autorská citace #17
23.7.2020 15:44 - wlkeR
Já už Nebezpečnosti nevěřím, co by se za nehet vlezlo. Když vezmu vymazlený NPC a třeba dinosaura stejný nebezpečnosti stanovený podle HP,AC, damage, ... víceméně toho, jak je to popsaný v DMG, tak zatímco dinosaurus je celkem spolehlivej, zatímco NPC, i vysokolevelový, může narazit na Hold Person (nízkolevelovej spell, díky kerýmu mi lv 4 družina zmasakrovala CR 9 týpka, kterej se zmohl na jedinej útok... protože jediný štěstí na hody měl v iniciativě), Silence (aneb sesilatel stojí a tiše pláče), anebo odzbrojení (barbar bez greataxe taky zas až tolik nebolí).

NEMLUVĚ o tom, že s NPC se dá mluvit. Nebo ho svede bard, co já vím. Moje předposlední družina zkusila svést Xanathara. Ale to už je hodně odbočka.

Další věc, co pošle Nebezpečnost do kytek, je terén. Ta skupina, která umí líp využít terénu, může převálcovat i mnohem silnější soupeře. V Dragon of Icespire Peak na nás DM poslal Gorthoka, a protože jsme byli lv 5, tak ho přes 5Etools upgradnul na CR 9. Ale protože pašík běžel z opačnýho konce mapy, sharpshooter z něj nadělal jehelníček a kouzelnice ho i s orkskou armádou propekla párem fireballů. To vše z bezpečí a pohodlí věže pevnosti.
Autorská citace #18
23.7.2020 15:49 - Jezus
Jako... jsi-li v pevnostní věži, tak nějaké debaty o Nebezpečnosti jdou trochu mimo, ne? To je tak nějak ložený, že to základní číslo je myšleno na nějaký +/- rovný podmínky. A když naopak chceš donutit družinu přemýšlet a taktizovat, hodíš Nebezpečnost větší (a včas signalizuješ, že jde do tuhýho).
Autorská citace #19
23.7.2020 16:52 - Gwendolin
Myslim ze vse co wlkeR zminil se hodi do toho ze vic mensich + kouzla prebije vyssi NR.

Ja to beru takhle. Jelikoz mam hracske postavy jako soucast pribehu, tak krom toho abych vedel co jsou jejich probehy koukam i na to, co ty postavy umi. Pokud mam hrace co si bere hold person, tak z nej ty casty vymacknu nebo mu dam motivaci to preucit bojem s hordou malych potvor na ktere se hold person proste nehodi. Pokud to neni jeden z tech co "jooo, rozhodne mam pripraveny dailight i kdyz jsme doted nemeli jediny jeden duvod ho mit, cha cha cha".
Na 4 urovni nemaji tolik moznych kouzel co muzou umet. Pokud to je carodej/cernokneznik/etc, tak by tohle nefungovalo protoze se je chudaci preucit nemuzou. V takovem pripade je dobre vedet z jake dalky to jde seslat, a do te dalky dat prekazky tak, aby to nebylo tak jednoduche a vystavil je a jejich par hp risku, aby to stalo za to. Za to kdyz do toho pak s tim riskem fakt jdou je ale je treba to odmenit, to zase jo.

BBEG muze byt aromantik, demi etc. a bard ci dalsi okouzlujici charakter zaplace, ne kazdy je na takove veci.

Ta vez je...vtipna. Neznam ten modul, nicmene pokud to neni primo dane, vyuzil bych tmy na utok, i postavy ktere vidi ve tme vidi jen malo takze opet, sharpshooter by byl smuten, carodka by palila kouzla naslepo (pokud uz nema tolik slotu ze by ta armada vlastne nikdy nebyla challenge, a to je pak ztrata casu cely ten encounter) a to se nevyplati. Pokud orkska armada nemela zbrane do dalky, tak by jim nemelo vadit ze jdou po tme, melee uvidi v pohode a nenechaji ze sebe udelat jehelnicek dokud nebudou dost blízko na to aby neco udelali i oni. A vlastne ted jak to pisu, pokud byla pevnost osvetlena, tak by te armade stejne nemelo vubec vadit ze jsou ve tme, vsak vidi kam jdou a kam se strefit.

Nicmene mozna ze me prilis mluvi muj boj vuci minmaxerum a podfukarum (tim nemyslim ze jsou minmaxeri podfukari, podfukary beru jako ty co maji vsechna kouzla a sloty ktere by fakt mit nemeli, trochu moc zivotu, vsak vite) kteri zkousej obchc*at vse co muzou :-(
Autorská citace #20
23.7.2020 17:01 - LokiB
wlkeR píše:
(nízkolevelovej spell, díky kerýmu mi lv 4 družina zmasakrovala CR 9 týpka, kterej se zmohl na jedinej útok... protože jediný štěstí na hody měl v iniciativě


tak to je holt součást průměrování ... ono když bude někomu házet NPCčko samý critical failure a jinému to stejné NPCčko bude házet samé critical hit, asi bude výsledek taky odlišný.
a to dá celkem rozum, že u hry, která si hraje s náhodou, bude i skutečný CR dost volnou informací.
Autorská citace #21
23.7.2020 17:52 - wlkeR
Právě. K tomu, aby to opravdu fungovalo, by každej boj musel mít dost hodů na to, aby valnou většinu vrtochů Štěstěny (edit) převálcoval zákon velkých čísel... Ale to by byly k umření nudný.

Když člověk hraje publikovanej modul, je to s bojema opravdu těžký, protože buď je tam fixní číslo, nebo nějakej vzoreček pro výpočet počtu nepřátel na základě APL (average party level)... Ale autor stejnak nemohl vědět, jaká banda do toho dungeonu naběhne, a jak. Když si to člověk šije sám na míru svojí družině, no... Hráči často znají svého DM a stejnak se mu dostanou na kobylku.

Zkrátka, je-li cílem hry zajímavý combat, přijde mi, že základem je změna: začít něčím, co je třeba hard encounter podle čísel, ale mít v zásobě triky, jak věci posunout - doslova, v okamžiku, kdy všichni stojí na místě a házejí jen na útoky, tak podle mě boj ztrácí veškerou přitažlivost.

Hezky to dělaly třeba Lair Assaulty ve 4E, kde se vždycky podle nějakýho triggeru změnila mapa. Protože šlo o soutěž hráči vs DM, většinou to byla změna, proti které byl boss imunní, ale v běžný kampani bych se nebál zařídit, aby bossovo velké hnusné překvapení selhalo jeho minionům přímo do ksichtu.
Autorská citace #22
23.7.2020 18:24 - LokiB
wlkeR píše:
každej boj musel mít dost hodů na to, aby všechny vrtochy Štěstěny převálcoval zákon velkých čísel


tos právě popřel statistiku :D
žádný počet hodů není dost vysoký, aby popřel všechny vrtochy Štěstěny.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.062919139862061 secREMOTE_IP: 3.142.144.40