Volná diskuze

ShadoWWW
7.9.2019 13:57
RPG trendy
Chyběla mi tu na Kostce nějaká obecnější diskuze o RPG, tak jsem s dovolením založil tuto diskuzi. :)
Autorská citace #1
7.9.2019 14:26 - PetrH
Teď každý dělá tu dark and darknest fantasy apod.
Autorská citace #2
7.9.2019 14:46 - ShadoWWW
Všiml jsem si v poslední době (zejména posledních dvou týdne ) několika trendů:
1) Discord je platforma, která se mi zdá, že je teď ze všech RPG platforem (Youtube, Kostka, ostatní diskuzní fóra a jiné RPG weby jako Asterion či Taria) nejživější. Denně na nich přibude mnoho nových příspěvků a rozhodně se vyplatí na Discordu být.

2) Pokud se Krotitelům draků něco podařilo, tak rozhodně zpropagovat hraní na Youtube. Minimálně Drakoviny a DnD streaming Mrkwe a Sayuri mi přijdou sledovanější než KD, i když ty měly ohromný hype v médiích. Youtube se stává v RPG velkým tématem. V říjnu se nám opět přihlásí KD i StrangersAndDragons. Ti druzí jmenovaní začnou hrát nové tažení v Dračí hlídce, tak konečně budou moci nahlédnout pod pokličku i ti, co DH finančně nepodpořili.

3) RPG F se konečně po rocích letargie opět probouzí od všeobecného tlachání k RPGčkovým tématům, a to zejména díky Markusovi a jeho nadšení pro old-school. Nutno podotknout, že old-school by na RPG F tématem už předtím díky Quentinovi a Yorkovi, ale Markus ho katalizoval ve velkém. Pokud jste fanoušci old-schoolu, pak RPG F je pro vás povinnost.

Za sebe říkám, že (pro mě osobně) přišli s křížkem po funuse. Kdybych měl Quentinovy jeskyně po ruce v devadesátkách, kdy jsme hráli DrD pro začátečníky (1.-5. úroveň) a já jsem podobné věci marně hledal na netu, tak bych byl v sedmém nebi. Jenže pak přišel Asterion a dobrodružství pod širým nebem či městská dobrodružství pro nás byla najednou mnohem přitažlivější než dungeon crawl, kterého jsme si dosyta užili předtím.

Poetika OSR mě chytla někdy kolem roku 2011-12, kdy jsme pomalu rezignoval s DnD 4E a chtěl si zahrát něco víc old-schoolového. Dokonce jsem tehdy začal překládat Castles & Crusades a DCC RPG. Ale pak přišlo DnD Next (aka 5E) s namixovanými edicemi v rámci jedné a to mě chytlo víc. A nejenom mě, OSR hry ztrácí hráče i ve světě konstantně od roku 2012. Zkrátka ta vlna populatity už je pryč (ne tak na RPG F, kam se teď naopak dostává).

Když v roce 2014 vyšel Ztracený důl a Tyranie draků, ještě jsem to nepozoroval, ale od hraní Out of the Abyss a potom Storm King's Thunder mi už bylo jasné, proč se Wizardi začali opičit po Paizu a začali vydávat obří kampaňovitá dobrodružství místo krátkých dobrodružných modulů, které byli zákledem od dob TSR až po DnD 4E.

Tyto kampaňovité hry mají jednu nevýhodu: Hráči musí chtít hrát dané téma. Pokud ale chtějí, pak mám zkušenosti, že je to pohltí a chtějí hrát tyto rok a déle trvající tažení, ve kterých mohou spřádat krátkodobé i dlouhodobé cíle a rozvíjet svoji postavu i vztahy v družině i okolním světem. Ten přetrvávající, dlouhodobý cíl je něco, co v epizodním stylu hraní chybí. Zkrátka Paizo se svými Adventure/Pathfinder Path udeřilo hřebíček na hlavičku.

Z pozice PJ mají tyto knihy jednu obří výhodu: PJ jen tak nevyhoří. Když máte krátká dobrodružství nebo moduly, každých pár hraní musíte mít po ruce stále nové a nové, které jdou napasovat na váš herní svět, situaci a herní družinu stále méně a méně. Vymyslet nějakou zápletku na začátku je snadné, ale pak je to čím dál těžší. Nakonc vyhoří drtivá většina PJů dřív, než by chtěl zbytek skupiny. Podle kampaňovitých dobrodružtví není problém hrát i několik let a často vás jako PJ podrží i ve chvíli, kdy jste poslední týden či dva neměli vůbec čas si nic připravovat a teď se díte u stolu společně s hráči a ti čekají, co bude. V tom dobrodružství není problém postupovat vyloženě společně s hráči. A naopak, není problém, cokoliv jakkoliv změnit a cokoliv (klidně i celé kapitoly) zahodit. Tak jsou konec konců ta kampaňovitá dobrodružství stavěná, že obsahově využijete tak třetinu, možná 40%, když moc.

Když jsem však dával svým skupinám několikrát vybrat, jestli si danou příběhovou linii chtějí zahrát spíš skrz epizodní dobrodružství Ligy dobrodruhů, nebo skrz kampaňovité hraní toho jednoho velkého dobrodružství, vždy chtěli skrz tažení, ne epizody.

Krátké moduly, a zejména old-school jako takový, je pro většinu hráčů příliš úzce vymezený, a tím pádem svazující. Hodí se spíš na one shoty nebo občasné hraní, ale když chcete hrát jednou či vícekrát týdně po dobu celého roku, tak máte jiné preference.

Zas na druhou stranu mně přijde dobré, že Markus uvádí své postřehy a zápisy z pravidelného hraní u stolu. Ač jsou jeho preference jiné než moje, ty zkušenosti a zážitky i mně dávají stokrát víc než teoretické disputace, kterých jsem byl svědkem na RPG F roky předtím. Kéž by bylo víc takových, co se podělují o své zážitky z hraní místo teoretických diskuzí o matematické statistice a analýze.
Autorská citace #3
7.9.2019 14:51 - ShadoWWW
PetrH: To je trend už od DnD 4E, která přišla s Points of Light.

Ale možná je to i jedna z těch věcí, čím se lišilo víc pohádkové DrD 1.x od víc fantasy DnD a tím, jak vliv DrD 1.x uhasíná a naopak vliv DnD se zvětšuje, tak se víc projevuje i tento trend (ale možná by to přišlo tak jako tak z počítačových her).
Autorská citace #4
7.9.2019 17:03 - Jerson
No nevím, zda vliv DrD1.6 uhasíná. Když čtu diskuse s Dračí hlídkou, tak mi přijde, že starý Dračák chytá druhý dech, i když s většinou jeho necností. Diskuse o číselných hotnotach vlastností a k nim přiřazených bonusu se od těch před patnácti lety lišily jen tím, zda mají být modifikátory víc podobné starému DrD nebo DnD.
A jsi si opravdu jistý, že sledování RPG na YouTube nějak víc ovlivnili Krotitelé draků, kteří na něj dali ukázku jedné hry?
Autorská citace #5
7.9.2019 17:37 - ShadoWWW
U DH se to dá čekat, když otevřeně navazují na DrD 1.6 se vším všudy.

KD sledování jistojistě zpropagovali mezi lidmi, co buď o ničem takovém nevěděli, nebo by je na to nenapadlo koukat.
Autorská citace #6
7.9.2019 18:27 - York
ShadoWWW píše:
KD sledování jistojistě zpropagovali mezi lidmi, co buď o ničem takovém nevěděli, nebo by je na to nenapadlo koukat.


Rozhodně. Spousta lidí se taky v poslední době podívala na jiné streamery, aby je mohli srovnat s KD.
Autorská citace #7
7.9.2019 18:41 - efram
ted jsem to chtě napsat Yorku, dokonce by se casová souslednost dala presne vystopovat
Autorská citace #8
7.9.2019 20:33 - PetrH
jako lze jednoznačně říci, že diskord letí top nahoru, nejen v rpg. Co se týká ytb, stream a pod, ano je to platforma pro snadné hraní a šíření, je toho strašně moc a snadno se staneš vrškem pyramidy. Naví mnoho lidí např. na twichi dá 5 ecu snadno, že tě má v podpoře a to dokáže postupně tahat nahoru ve výsledcích.

Add Q: ano takovýto kvalitní obsah tu chyběl a stále chybí (cz původ)

Add DH: jo druhý dech, ale nevím, jak je to jen diskord a facebook bublina, ukáže se za rok, dva, kde bude na conech se tohle hrát a jak. Osobně jsme nějak došel do přístavu dnd5
Autorská citace #9
8.9.2019 00:02 - mrkew
ShadoWWW píše:

2) Pokud se Krotitelům draků něco podařilo, tak rozhodně zpropagovat hraní na Youtube. Minimálně Drakoviny a DnD streaming Mrkwe a Sayuri mi přijdou sledovanější než KD, i když ty měly ohromný hype v médiích. Youtube se stává v RPG velkým tématem. V říjnu se nám opět přihlásí KD i StrangersAndDragons. Ti druzí jmenovaní začnou hrát nové tažení v Dračí hlídce, tak konečně budou moci nahlédnout pod pokličku i ti, co DH finančně nepodpořili.


Děkujeme za pochvalu :)
Autorská citace #10
8.9.2019 01:00 - sirien
Mě to, nic ve zlym, přijde jako série takovejch trendy výkřiků co maj hodnotu asi jako letošní móda - teď toho možná sou plný časáky a vypadá to důležitě, za rok po tom neštěkne pes.

Discord je chat platforma. Možná to je lepší produkt než ty ostatní, ale jinak nic moc navíc.

Krotitele IMO dost přeceňuješ. tady možná nějakou pozornost navíc k věci stáhli, globálně pochybuju - efektivně měli problém propagovat sami sebe. Nepřijde mi to moc fér vůči třetím kanálům, co si svojí sledovanost budují samy.

Old school (co je ve skutečnosti spíš romantická "retro" konstrukce stylu co v dané podobě nikdy dřív neexistoval) měl už tolik renesancí že je to spíš zombie. Markus kolem toho dělá haló protože dělá haló kolem všeho co dělá, že to je nesmysl (TBM) nebo něco k čemu přišel se zpožděním (oldschool) ho nijak neruší. Nicméně jeden M fórum nedělá, o tom že za chvíli zas na pár let zmizí hned co to to zas omrzí jako x krát dřív nemluvě.

Dark fantasy už taky existuje věčnost - a už tu proti ní kdysi byly i různá anti-hnutí (Blue rose anyone?).


Obecně jako trend vidím různé formy streamů, jinak nic co by stálo za řeč. A ani ty myslím (samy o sobě) žádné revoluce nepřináší
Autorská citace #11
8.9.2019 08:57 - malkav
sirien: Tak jsme si přečetli "povzbudivou" analýzu. Co to třeba naopak zkusit ze své pozice co možná nejvíce propagovat, aby to neskončilo jen tou módní vlnou? Mě třeba poslední zmiňovaná skupinka TypicalSunday přijdou celkem fajn.

Sorry jako, ale přijde mi to od tebe ve smyslu "nemám v tom prsty a není mi to po chuti, tak je to k ničemu" ...
Autorská citace #12
8.9.2019 09:25 - sirien
malkav: to neni ani tak "povzbudivý", jako spíš trochu zdravýho skepticismu. Ono se prostě až tak moc neděje a to co se děje není žádná nárazová velká věc (takových je obecně hrozně málo - vlastně mě napadá snad jen vydání 5e a nabrat Wizardů na scénu), ale spíš takový postupný vývoj.

Discord prostě žádné zázraky nezpůsobí (byť pokud se udrží dlouhodobě může možná dál trochu zkultivovat technické možnosti, podobně jako třeba roll20). RPG F je dost lokální věc a neděje se tam moc víc než dřív. A žádná "dark" vlna se neděje, byly i dost větší dark hypes v minulosti (v době nWoD/DnD 4e třeba).

Jedinej reálnej trend je ten YT a ten se začal dít roky dřív než se o něm začalo mluvit, teď se roky vyvíjí a ještě chvíli nejspíš vyvíjet bude. S tím se pojí nějaké změny, ale půlka jich už přišla v tichosti a všichni si na ně už nějak v klidu zvykli.

A děkuju za důvěru, ale myslím že takový vliv abych ovlivnil denní na takovéhle úrovni bohužel fakt nemám :D
Autorská citace #13
8.9.2019 10:04 - malkav
sirien: OK, tohle upřesnění je od tebe neutrálnější. Obecně jsem si od tebe všiml notnou dávku "zdravého" skepticismu k cizím projektům (ale možná jsou jen ty negativní projevy výraznější, než ty pozitivní).

A určitý vliv má každý, kdo se pohybuje v komunitě. Ať už tady, nebo na conech apod. Pokud kolem sebe budeš trousit "zdravý" skepticismus, tak to podle mého jen pomáhá "blbé náladě" a spíš věc sráží (neříkám hopsat s transparentama, jak převratná a superbóžová je teď osvěta na YTB a všude kolem).
Autorská citace #14
8.9.2019 10:19 - Lethrendis
Už jsem to psal v jiné souvislosti, ale obecně se domnívám, se vliv podobných projektů (a jednotlivců třeba tady na tomhle fóru) je dost malý. Videa z hraní si fakt neotevírají náhodní kolemjdoucí, ale takoví, kdo již mají o zábavu podobného typu nějaký zájem. Čímž to nechci obecně shazovat, možná to nějaké úplně nové hráče přineslo. Ale davy to nebudou.

Navíc pokud existuje nějaká širší skupina hráčů, tak drtivá většina z nich nikdy neviděla žádné takové video, nikdy nebyla na Kostce, nikdy nečetla nějaké teoretické rozbory atd. Respektive možná na Kostce byla, aby si tu něco stáhli, ale zase vypadli a nic tu neřešili :)

Edit: Jen abych to rozvedl, tak já se domnívám, že nejdůležitější zdroj reklamy je v tomto případě osobní příklad. Takže mít v blízkém nebo i širším okolí někoho, kdo to má rád, zeptat se ho a nechat se uvést do tématu.
Autorská citace #15
8.9.2019 10:27 - LokiB
malkav: přijde ti tedy, že třeba ShadoWWWův "zdravý optimismus a nadšení" mají pro danou věc nějak významný pozitivní dopad, zatímco sirienův "skepticismus" to sráží?
řekl bych, že přeceňuješ obojí.

Twitch v těchto diskusích zahrnujete pod "stream"?
Autorská citace #16
8.9.2019 10:57 - malkav
LokiB: Na tohle téma bych se tu nerad bavil, protože okamžitě budu vyzván k podložení své domněnky/tvrzení průzkumem a tvrdými daty. Jen si dovolím vyřknout domněnku, že pozitivní pohled na věc otevírá mnohem spíš dveře úspěchu, než "zdravě" skeptické tvrzení "je to stejně na prd, takových sezonních snah už jsem viděl" ...
Autorská citace #17
8.9.2019 11:02 - malkav
Lethrendis: Tak zrovna v diskusi u YTB TypicalSunday jsem si všiml komentářů od lidí, kteří moc informovaní podle mého nebyli (nesledoval jsem to celé). Souhlasím, že to nepřitáhne davy (dává si vůbec někdo takový cíl?), ale lepší něco než nic, ne? Nevšiml jsem si, že by to tu někdo promoval jako spásný nápad pro masový nábor.
Autorská citace #18
8.9.2019 11:26 - PetrH
Lethrendis: nevím zkusme se zpetat lidí okolo drakovin a jejich chatu, kdo vse hraje dnd a kdo ne a sleduje to i presto. Muzeme se zkusit zeptat i crafaka, vyraznejsi tvare ceskeho streamu. Ano neni to wau efekt, je to casto hrani a streamovani vlnou, kdyz kazda kapka co se prida dela vlnku a ta oak je vetsi a vetsi a vetsi... a kdyz lidi koukaj na nekoo kdo pije mliko a pobleje se (dneska jsem na herdina zvedav) tak proc ne toto? WoW,lol je dost blizko dnd. Rozhodne maj vetsi vliv jak openttd ;)
Edit: nahodil jsem link asi na 20discordu ruznych “pribuznych her či přímo streamů dnd”
Autorská citace #19
8.9.2019 11:31 - Dukolm
U KD vidím určitý vliv jen, zde na kostce a RPG F případně i jiných měnších uskupení okolo RPG která fungovaly tak nějak uzavřeně do sebe a myslely si že jsou středobodem RPG dění v CZ a SK. A trošku nás donutili kouknout okolo sebe.

Co se týče Twitche a Youtube tak jejich nástup pozorujeme za kostku už asi přes rok a půl, přes Google Analitics. A KD žádnou větší změnu nepřinesly.

Discord tady jsem zvědavý na vývoj za pár let, co jsem zatím zkoušel tak komunikaci přes mikrofon je o dost lepší než hangouts (minimálně úprava hlasitosti ostatních lidí jednotlivě). Co se týče samotných diskuzí na něm tam vidím do budoucna trochu problém v absenci historie a tak nějak v tom že kdykoliv můžou změnit obchodní model. (Neměl jsem čas zkoumat jak přesně tam funguje financování).

Celkově jedna věc tu zatím nezazněla a že z mého pohledu RPG trochu zažívá obrození protože část lidí co na něj neměly čas díky dětem, ... se k němu v posledním roce vrací to jen co pozoruji ve svém okolí a sociální bublině.
Autorská citace #20
8.9.2019 11:42 - LokiB
malkav píše:
Souhlasím, že to nepřitáhne davy (dává si vůbec někdo takový cíl?)


To je celkem kruciální otázka ... jaký je vlastně účel? Chuť být vidět? Potřeba být vidět? Evangelizace? Monetizace?
pro mě je to dost nejasná půda, protože takovou potřebu nemám, tak trochu tápu, co k tomu lidi vede.
U KD to chápu dobře, to byl prostě komerční projekt :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080722093582153 secREMOTE_IP: 34.230.35.103