Volná diskuze

ShadoWWW
7.9.2019 13:57
RPG trendy
Chyběla mi tu na Kostce nějaká obecnější diskuze o RPG, tak jsem s dovolením založil tuto diskuzi. :)
11.9.2019 09:58 - sirien
LokiB píše:
je prostě součástí jejich životního stylu

jejich? jakože sledovat jak jiní hráči kopou/mlátí do míče, běhají/plavou/šlapou vedle sebe, nebo - což bys mohl zejména ocenit - tahají šachové figurky (o sledování naučených i improvizovaných vystoupení jiných herců nemluvě) je něco podivnýho co nikdy nikdo moc nedělal a generace Tvých dětí se v tom tak moc kulturně liší a tyhle věci předtím nebyly součástí životního stylu? Já jen jak si jako mám vysvětlit ty narvaný hospody kdy všichni s pivem v ruce čuměj na pár chlapů co běhá po trávě proti druhý partě chlapů, místo toho aby si šli na trávu zaběhat sami (proti chlapům co koukaj ve vedlejší hospodě).
11.9.2019 10:10 - Lethrendis
Tohle je fakt jako debata o tom, jestli byla první slepice, nebo vejce. A já tvrdím, že slepice...

Jen krátce z teorie reklamy, o které něco málo vím: Ta se dělí podle cíle, způsobu, provedení atp. Těch rozdělení je celá řada. V našem případě porovnáváme účinnost propagace formou streamů, což je reklama nadlinková, zaměřená na produkt s cílem získat nového zákazníka. Pučení (to slovo se mi fakt líbí, použiju, doufám, že na to Sadako nemá práva :)) je propagací podlinkovou, nepřímou, behaviorální a virální s cílem získat spoluhráče ke hře.

Marketér nikdy nepoužije jenom jeden kanál, snaží se namíchat vhodný vzájemně se podporující mix, přičemž typ produktu je pro správné rozvržení mixu zásadní. Domnívám se, že TTRPG nejsou jen produktem (tím jsou hlavně pro prodejce her), nýbrž sociální činností, takže pučení je pro ně ideální. Někdo tu zmínil letsplaye her - počítačové hry se zase ideálně propagují cestou první.

Já odpočátku nezpochybňuju možnost, že by se někdo dostal ke hraní skrze sledování videí, Velkého třesku, čertvíčeho. Proč ne? V té Aegnorově modelové situaci je to ten první hráč, který získal motivaci přesvědčovat ostatní po shlédnutí videa. Jenom si nemyslím, že by to ve výsledku byla nejvyužívanější cesta. Ve skutečnosti je to podle mě pučení, které je v případě šíření TTRPG zásadní, byť je přehlížené. Videa podle mě povětšinou nejsou prvotním motivátorem, nýbrž prostředkem. Že to obchodníci vyhodnocují jako jeden úspěšný typ reklamy před druhým mě nepřekvapuje, v branži bývá internetová reklama strašně přeceňovaná, marketéři ji milují, protože je pod jejich kontrolou, je snadno měřitelná, hodnotitelná, zaměřitelná na konkrétního zákazníka atp. Oni jdou po výsledku, ne po příčině, takže počítají shlédnutí, korelují to s čísly prodejů a rozdávají dotazníky ve snaze získat zpětnou vazbu. Čili když vznikající skupina shlédne videa a pak to někde uvede, spadne to Wizardům do škatulky internetová reklama, přesně tuším, jak se tyhle průzkumy vyhodnocují.

Souhlasím s tím, že je to z hlediska výsledku asi nepodstatná nuance a dost možná i slovíčkaření, které nemá cenu řešit, ale já to tak cítím.

Byl tam EDIT, zmizla mi tam jedna řádka.
11.9.2019 10:15 - Jerson
LokiB píše:
hele, má vůbec někdo v tomhle ohledu přehled, jaká je u nás situace? Nezdá se mi, že by to někdo sledoval, vyhodnocoval.

Ucelený pohled nemá zřejmě nikdo, nicméně až vyřeším přípravu na hru Omegy, tak bych se pár pustil do plánovaného průzkumu RPG u nás, a chtěl bych ho pojmout velmi široce, tedy rozšířit ho všemi možnými kanály, abychom měli alespoň nějakou představu. V současné době se snažím sledovat asi tak šest informačních zdrojů (všechny kromě jednoho internetové) a řekl bych, že za poslední rok se situace značně mění, takže za rok to už dost možná bude zcela jinak. Nicméně co si člověk sám nezjistí, to neví.

Na fenomén youtuberů jsem narazil a děti (no, dobře, lidé ve věku 12 - 18 let) jsou v této otázce podobně rozpolcení jako my, tedy některé to žerou, jiné odmítají, zbytek něco mezi - odhadem je to tak na třetiny, ale to je opravdu jen dojmologie.

V tomto směru souhlasím se Sirienem, že celkově zůstává situace podobná jako za naší generace, jen místo sledování televize s předem definovaným programem tihle lidé sledují to, co je osobně zajímá a kdy je to zajímá, takže ve výsledku jsou na tom lépe. A můžou taky mnohem snáz začít sami něco dělat, nebo najít partu na vyzkoušení, to myslím že taky začíná fungovat.
11.9.2019 10:20 - Aegnor
Lethrendis píše:
V té Aegnorově modelové situaci je to ten první hráč, který získal motivaci přesvědčovat ostatní po shlédnutí videa. Jenom si nemyslím, že by to ve výsledku byla nejvyužívanější cesta.

Já tvé příspěvky chápu takto:
"Jeden hráč se koukne na stream/video a pak přesvědči několik dalších lidí, že tohle je cool a mohli by si to zahrát. A těch pár přesvědčenejch lidí už nemůžete počítat do vlivu videa."
11.9.2019 10:22 - ShadoWWW
LokiB píše:
má vůbec někdo v tomhle ohledu přehled, jaká je u nás situace?

Co si pod tím představuješ? Žádné oficiálně zastřešené a podporované RPG průzkumy, jako v USA dělají třeba Wizardi, Paizo nebo ICv2.

Vše, o co se kdy opíraly průzkumy RPG u nás, byly prodejní čísla, počet stažení (překladů), návštěvnost RPG webů a četnost příspěvků v RPG fórech, nově pak počet shlédnutí a subscriberů streamů.

Abychom měli aspoň nějaké odhady, tak do překladů dáváme odkaz na Kostku, aby i lidi, kteří se k němu dostanou jinak než stažením odsud, sem občas přišli a dalo se usuzovat aspoň dle návštěvnosti. Ale potkal jsem dost lidí, kteří běželi na nějaké staré verzi, co dostali od kamaráda přes USB flashku nebo Uložto a na Kostku nikdy nešli. Jak říká Sirien, klidně v Česku mohou existovat RPGčka a jejich komunity, o kterých vůbec nevíme.
11.9.2019 10:25 - Aegnor
ShadoWWW píše:
Jak říká Sirien, klidně v Česku mohou existovat RPGčka a jejich komunity, o kterých vůbec nevíme.

Nejen mohou, existují. No dobře, trochu to rozbíjí to, že o nich vím, ale prostě je to přes úplně jiné kontakty, než by byla RPG komunita. :-)
11.9.2019 10:27 - LokiB
sirien píše:
Já jen jak si jako mám vysvětlit ty narvaný hospody kdy všichni s pivem v ruce čuměj na pár chlapů co běhá po trávě proti druhý partě chlapů, místo toho aby si šli na trávu zaběhat sami (proti chlapům co koukaj ve vedlejší hospodě).


Zkus si to vysvětlit tak, že zatímco narvaný hospody sledujou špičkové profesionály, tak jsem si nevšiml, že by přenosy z III. divize by bývaly byly na programu MOJÍ generace. Stejně tak nebývaly v televizi přenosy z ochotnických divadel, atd.

Dneska jsou lidi daleko více ochotní sledovat amatéry (i když vlastně profesionály, když z toho mají příjem), a to amatéry na výrazně nižší úrovni, než jsou špičkový hráči.

Jo, lidi sledujou CR a je to profi úroveň (i když za mě stále výrazně nižší úroveň než u profíků ve sportovních odvětvích, ale s tím se pochopitelně ztotožnit nemusíš).

Ale lidi sledujou daleko víc amatéry, lidi, kteří to často neumějí lépe než oni sami (tu samotnou věc), ale přesto to lidem stojí za to, poslouchat to, nebo sledovat.

Jestli ty tam rozdíl nevidíš ... možná nechceš.
11.9.2019 10:28 - Lethrendis
Aegnor: Jo. Z hlediska teorie jsou to různé typy šíření reklamy, byť prakticky je to asi jedno a vyhodnocené by to bylo tak, že je to vliv videa.
11.9.2019 10:28 - LokiB
ShadoWWW píše:
Co si pod tím představuješ? Žádné oficiálně zastřešené a podporované RPG průzkumy, jako v USA dělají třeba Wizardi, Paizo nebo ICv2.


představuju si pod tím čísla. když se tu furt povídá o tom, jaký co má nebo nemá přínos, tak jestli kupříkladu někdo důvěryhodný, někdo s velkým dosahem, nedělal anketu na téma "co vás přitáhlo k hraní RPG; a jak se RPG šíří"
11.9.2019 10:30 - ShadoWWW
Jerson: Už dopředu ti můžu říct, že ti vyjde tvůj průzkum zkresleně. Velká část RPG komunity u nás je zcela mimo internetové vody. A pro plošný osobní průzkum napříč republikou nemáš lidi.¨

Co vím, tak největší internetový průzkum na Google docs ohledně toho, co kdo hraje; vyšlo to napříč všemi weby, ale pak to nějak bez vyhodnocení utichlo. Wizardi v dobách DnD Next zjistili, že na i na netu je "mlčící většina", jejichž preference jsou jiné než "aktivní menšiny", a preference neinternetové většiny se od "aktivní menšiny" liší ještě víc.
11.9.2019 10:32 - Lethrendis
Shadow, souhlas, tohle už se tu přetřásalo také vícekrát.
11.9.2019 10:35 - ShadoWWW
LokiB: Jak jsem psal výše, problém je s oslovením těch lidí. To by si musel někdo zadat širokospektrální průzkum přes Median a podobné agentury, a do toho se ani Altar, ani Mytago nikdy nevrhly (a asi vědí proč).
11.9.2019 10:35 - Jerson
Tak dřív lidi nemohli sledovat amatéry, protože se v televizi neobjevovali a sledovat je osobně znamenalo zvednout zadek a jít třeba k místnímu hřišti.
Nicméně jak zjistili při výzkumu sledování porna, tak lidé nejraději sledují někoho, koho znají, klidně amatéra, i když jeho výkon není úplně profesionální. Důležitá je právě ta známost. A myslím, že se to netýká jen porna, člověk, kterého divák osobně (nebo "osobně") zná je o pro řadu lidí vděčnější objekt ke sledování než neznámý profesionál. Když k tomu přičteš fenomén, že při sledování streamerů mají lidé dojem, že je osobně znají, třeba i proto, že jim můžou napsat a streamer na ně hned reaguje, tak se zrovna tomuto fenoménu nedivím.

Rozdíl tam je v tom, že dřív byla zprostředkovaná zábava centralizovaná a celkem monopolizovaná, zatímco dneska je těch možností mraky a tak není na výběr pět nebo padesát programů, ale potenciálně milióny možností (prakticky asi těch 50 skupin / streamerů / youtuberů)
11.9.2019 10:38 - Jerson
ShadoWWW píše:
Už dopředu ti můžu říct, že ti vyjde tvůj průzkum zkresleně. Velká část RPG komunity u nás je zcela mimo internetové vody. A pro plošný osobní průzkum napříč republikou nemáš lidi.¨

Pche - mám kontakt na lidi, kteří mají lidi, a někteří jsou schopní šířit informace i mezi lidi, kteří na net nechodí. Samozřejmě jako každý průzkum to vyjde zkresleně, první selection bias je "informace pouze od lidí ochotných odpovídat v dotazníku". Ale lepší než drátem do oka.
11.9.2019 10:39 - Log 1=0
Lethrendis píše:
Tohle je fakt jako debata o tom, jestli byla první slepice, nebo vejce. A já tvrdím, že slepice

Lol, ta věta je úžasně absurdní.
LokiB:
Hele, já byl tedy na venkovském stadionu tak jednou dvakrát, ale puberťáků jsem tam moc neviděl. A že to nevysílá televize není až tak překvapivé, kvůli nákladům. Že není přímý přenos na YT může být klidně tím, že se sledování těchto amatérských aktivit baví lidé spíše z "nedigitální" generace, a klidně se to s léty může změnit.
11.9.2019 10:40 - LokiB
Jerson píše:
Nicméně jak zjistili při výzkumu sledování porna, tak lidé nejraději sledují někoho, koho znají, klidně amatéra, i když jeho výkon není úplně profesionální.


Jenže i to je podle mě změna. V tomto se změnilo i porno ... resp. spektrum jeho konzumentů. Dřív porno konzumovali ti, kteří ho dostali od profíků. ti, kteří by měli zájem o "sousedské porno", se pornu moc nevěnovali, protože jim nenabízelo to, co chtěli. I proto tehdy porno nepatřili k životnímu stylu mnoha lidí ... a dnes ano, protože dostávají to, co dřív nedostávali.
Nezměnily se lidské potřeby, ale životní styl se změnil, protože pokrok nabízí to, co předtím nabízeno nebylo.
11.9.2019 10:40 - Lethrendis
Wow, všechny nás sleduje Jersonova síť lidí, co znají lidi :DDD

Sry, vím, jak jsi to myslel, ale fakt mě to pobavilo.
11.9.2019 10:44 - Aegnor
Jerson píše:
Pche - mám kontakt na lidi, kteří mají lidi

All Jersons Guys.
11.9.2019 10:44 - sirien
LokiB píše:
Jestli ty tam rozdíl nevidíš ... možná nechceš

Nebo spíš nesdílím tvojí silnou dojmologii.
11.9.2019 10:51 - ShadoWWW
Konec konců ještě na začátku tisíciletí vládl názor, že RPGčko, které se nebude jmenovat Dračí doupě nebo které přinejmenším nevydá ALTAR, nemá šanci na úspěch. DnD komunita tu byla oproti DrD komunitě zcela marginální.

Ve světě to bylo podobné. DnD bylo 800 librovou gorilou a TSR určovalo, co a jak se bude hrát. Pak přišlo DnD 3e s OGL a najednou se ukázalo, že trendy už neurčuje WotC, ale komunita. Naplno se to ukázalo u DnD 4E, kdy komunita dokázala zlomit trend, který chtěli Wizardi nastolit. Wizardi se museli podvolit komunitě, ne naopak.

Kostka a její články, překlady a otevřená hraní mají (alespoň z toho, co vidím) velký vliv na současné trendy v ČR. Můžeme debatovat, jestli ty trendy nastolila Kostka, nebo se naopak Kostka přizpůsobila těm trendům. Každopádně je to právě její komunita, která má dnes větší vliv než Altar.

Se streamery to vidím obdobně. Jejich vliv může kdekdo marginalizovat. Ale jejich vliv bude v ČR za pár let určující, ať kdokoli chce nebo ne. Vznikne bez ohledu na názory vydavatelů nebo současných webů. Co ty weby nebo vydavatelé mohou udělat, že tomu půjdou naproti a budou s tím v synergii, budou vzájemnými komplementy, podobně jako to pochopili Wizardi v USA nebo třeba EnWorld v Británii.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078574180603027 secREMOTE_IP: 35.175.201.245