Volná diskuze

ShadoWWW
7.9.2019 13:57
RPG trendy
Chyběla mi tu na Kostce nějaká obecnější diskuze o RPG, tak jsem s dovolením založil tuto diskuzi. :)
1.9.2020 15:53 - Naoki
Píše:
Já bych se asi GMování za peníze docela bál, i kdybych do toho třeba šel. Jestli ten můj výkon bude odpovídat těm penězům

Tomu se říká imposter syndrom a je to běžné na začátku jakékoliv freelance profese.

Osobně si v takové situaci vždy vzpomenu na jednu poučku z knihy Čtyřhodinový pracovní týden (moc nedoporučuju, ale poučka dobrá): "Pokud jste si o nějakém tématu přečetli 3 knihy, víte o tom víc než 99% populace, což vás v tom umožňuje nabízet profesionální služby." Takže asi tak.
1.9.2020 20:54 - efram
Při diskusi mě ještě napadl jedna taková zvláštnost, která mi placení GM rozporuje. Velice často se tu v diskusích omílá jak se na hře podílí nebo by se měli podílet i hráči. Tedy platiti GM za zábavu mi při dobré hře, kterou vidím v dobrém výkonu GM, ale i v dobrém výkonu PC, přijde poněkud zvláštní. Je hra, kdy hráči budou striktně pasivní dobrá? Chce GM čistě pro zisk hrát s hráči co jsou pasivní a on jim de facto dělá kašpara, opravdu hrát? No pokud by to dělal čistě pro zisk, jak dlouho to asi s chutí vydrží.

Zpeněžit lze samozřejmě vše, takže jde jen o úhel pohledu.

Bude například nájemný GM při dobré hře vyplácet honorář i PC, který si vedl skvěle a hru obohatil?
1.9.2020 21:08 - LokiB
Proč by měli být hráči pasivní? To je divný předpoklad.
Hráči budou hrát tak, jak chtějí. Vtip je v tom, že jim nájemný GM nabízí něco, co nemají. hráči přitom můžou být klidně aktivní, když to tak chtějí. Podobně jako někomu nabízí trenér ve fitku, že mu pomůže shodit tuk a nabrat svaly. Ale přitom nebude cvičit za platícího. Bude mu v jeho cvičení pomáhat, organizovat ho, radit ... ale platící zůstává aktivní. Placený má tu roli, kterou po něm platící chce.

A stejně tak při placené hře RPG. Když budou chtít pasivní hráči, aby je GM bavil, ok, asi je za peníze bude bavit (pakliže na to přistoupí, to je zas jeho volba).

Nevím, jak dlouho vydrží trenér ve fitku trénovat třeba nemotorné tlouštíky. jestli ho nepřejde chuť. nebo spisovatel psát knížky pro peníze, kapela nahrávat alba za peníze, fotbalista hrát za peníze...

obecně se zdá, že lidem nedělá v mnoha případech až takový problém dělat za peníze to, co jinak dělají i pro radost. Proč by zrovna GMování mělo být výjimkou? Je pro to nějaký důvod?
1.9.2020 21:20 - efram
myslel jsem to tak loki, že ty dvě činnosti jsou prostě provázané a tvoří nějaký výsledek. Jistě, že trenér ve fitku nějak působí na trenovaného, ale za mě to nejde srovnávat. U GM+PC=výsledná hra vidím daleko větší provázanost než u ostatních činností, které jsi buď ty nebo někdo jiný uvedl v diskusi.

Už ve svém příspěvku, na který jsi reagoval jsem psal, že zpeněžit lze vše, takže jistě i gamemastrování. Pouze jsem uvedl v čem vidím to úskalí a proč třeba já bych to za peníze dělat nechtěl.
1.9.2020 21:45 - Corny
Naoki: Nejde mi o profesionalitu nebo kvalitu Mého vedení. On to trochu načnul efram... Jsou sezení, kdy třeba můžu dělat hodně věcí a sezení, kde třeba jako GM toho moc dělat nemusím. Jeden týden můžeme třeba mít nějaké akční střetnutí v pevnosti, kde odehraji spoustu NPC a v druhém třeba budou postavy většinu času ve svém doupěti a budou si mezi sebou povídat, plánovat, hádat se atd. Můj přínos jako gamemastera je pokaždé dramaticky odlišný, někdy dokonce ani nejsem ten, kdo do té dané hry dal ten největší input. Asi by mi bylo divný brát peníze za sezení, kde se třeba dvě hodiny kochám, jak mezi sebou postavy odehrávají nějakou zajímavou scénu a já jim do toho ani moc nekecám.

efram: On ostatně taky GM netrénuje ostatní hráče že...oni ti hráči můžou být klidně daleko lepší v hraní té hry než gamemaster. Ten vztah sice může být, ale z principu není, vertikálním působení shora dolů.
1.9.2020 21:54 - efram
Corny

Netvrdil jsem, že je GM lepší než hráči. Psal jsem, že ta zábava je ideálně tvořena společně. Pokud by byli hráči lepší (co to jako vlastně je ?). Mluvil jsem o tom, že Gm dělá zábavu pro hráče a za tu si nechá platit, ale co když hráči sami hráči mají podíl (větší/stejný/menší) na zábavě atd. atd....
1.9.2020 21:59 - LokiB
Corny píše:
Můj přínos jako gamemastera je pokaždé dramaticky odlišný, někdy dokonce ani nejsem ten, kdo do té dané hry dal ten největší input.


ale to je jedno. přeci jde o to, že hráči platí za to, že je jim zprostředkovaná zábava. Až budou mít pocit, že se bez placeného GM objedou, pravděpodobně to udělají. Ani oni, ani GM by to neměl brát nějak útrpně.

efram píše:
U GM+PC=výsledná hra vidím daleko větší provázanost než u ostatních činností


Ok, když vidíš, tak vidíš, rozmlouvat ti to nebudu.
Jak jsem už psal, hrál jsem vícero one-shotů a nijak by mě neurazilo, kdybych za to měl platit. A ano, někdy bych se rozmýšlel, jestli mi ta hra za to, co jsem zaplatil stála. Byl bych ve stejné situaci, jako třeba Jerson, když je naštvaný na PC hru, kterou zaplatil, ale ona ho nakonec nebavila, nebo třeba štvala.

nevím, jaké tu má kdo zkušenosti s ekonomických fungováním. tedy prací, lépe pak ještě podnikáním. v mnoha případech si člověk říká, že on by se za danou činnost styděl brát peníze, nebo že odvedená práce nemá tu hodnotu, co za ni chtěli.

efram píše:
Pouze jsem uvedl v čem vidím to úskalí a proč třeba já bych to za peníze dělat nechtěl.


Jj, já to taky neříkám, že jsi nějak úplně mimo ... odepisuju na to, kde si myslím, že některé aspekty toho, proč to jiným problém nedělá a klidně to dělají, třeba nevidíš. To, že ty bys to dělat nemohl a nechtěl je úplně OK. rozhodně netvrdím, že by měl každý GMovat za peníze, nebo že to bez peněz nejde.

GMuju 25 let, nikdy jsem za to nic nechtěl, naopak, většinou jsem do toho investoval víc peněz než hráči, protože mě to bavilo. Ale upřímně jsem měl vícekrát pocit, že kdyby za to moji hráči platili, tak by si té mojí "práce" (v uvozovkách) víc vážili :)
1.9.2020 23:36 - Corny
efram: Šak já tě tím podpořil...

LokiB: Tak tobě to možná jedno je, mě to jedno není. Ostatně tvůj příklad s fotbalem nebo koncerty docela ukazuje, že se v poměrně základních věcech hodně míjíme.
1.9.2020 23:57 - LokiB
Corny: v pohode, dokud do toho nemluvime druhym, co nemaji dělá, tak mi nase mijeni se nevadi :)
A drobna otazka: myslíš, že jiní placení lidé na jiných placenych pozicích do toho vždy dávají největší input? Nebo proc by zrovna toto mělo být významným kriteriem?
2.9.2020 08:33 - efram
Corny

přiznám se, že jsem to nějak nerozklíčoval, asi už bylo na mě pozdě.

LokiB
#248

na tom se shodneme, zpeněžit se prostě dá vše a nijak tím potenciálním podnikavým GM nebráním, případně neopovrhuji.

poslední odstavec podepisuji v plném rozsahu, ale kladu si k tomu otázku, zda jako GM umím (me) prodat všechny naše potenciální myšlenky a nápady tak aby je hráči kvitovali. A samozřejmě ten kdo nebyl nikdy GM si neumí moc představit co to je za činnost.
2.9.2020 09:56 - Naoki
Platící hráči nehodnotí tvůj přínos jako GM, ale jestli se při té hře bavili.

Já třeba vedu školení které jsou série cvičení, takže jsou chvíle kdy účastníci dělají vše sami z 90% a můj 10% input je pár minut na začátku (představa cvičení) a na konci (debriefing).
Jsou tací jejichž první reakce je "platím si školení, tak tu sakra mluv! uč mě! ne že si to musím dělat sám!", a přitom věci na které účastníci příjdou sami jim zůstanou mnohem déle v paměti, než to co jim odpřednáším s PowerPointem.

Úplně stejně si dovedu představit placené GMování. Je jedno jak velký input má GM do hry, hlavní je, aby hráči skončili s pocitem, že za ta zábava stála za ty peníze.
2.9.2020 10:30 - LokiB
Naoki +1. Přesně to je po celou dobu i má myšlenka v této diskusi.
2.9.2020 10:57 - Jerson
Zrovna v tomto případě šlo zjevně o původní přínos, kdy hráči chtěli hrát s GMmem, který neměl čas na hru, tak mu za jeho čas zaplatili. A ti další už zjevně platí za to, že dostanou možnost zahrát si s člověkem, který je figurkově a terénově vybavený, a sám říká, že bez toho by mu nejspíše nikdo peníze nedal. Takže možná ani ta původní motivace hráčů už nebyla tak zásadní prvek.

Navíc sám podporuje hráče, aby si zkusili vést hru sami, což teď při koronavlně stejně museli udělat, takže se to asi nedá brát ani jako ekvivalent placeného školení.

Ještě přemýšlím nad tím placeném dopředu a až po hře, protože v tom vidím zásadní rozdíl. Kdyby podobně fungovalo Naokiho školení, tak mu určitě nikdo neřekne "platím si tě, tak mluv", ale až na konci školení může posoudit, zda v tom vidí přínos, aby za školení - případně hru - zaplatil.

A mě tak napadá, že když jsem poprvé přinesl na hru profesionálně tištěné karty, tak se mě hráči ptali, kolik mě to stálo a kolik mi mají dát peněz, protože to hledání obrázků i samotný tisk mě určitě musely stát nějaké peníze. Napoprvé jsem to odmítl, při druhé sérii, kdy už byly karty barevné jsem jim řekl čistou výrobní cenu, a dostal od nich nějaké peníze.
Možná by stálo za to vyzkoušet to na nějakém otevřeném hraní, prostě dát na stůl kasičku, ať hráči dají peníze podle toho, jak byli spokojení, dobrovolný příspěvek. Když to může fungovat u jiných věcí, proč by to nemohlo fungovat u RPG?
2.9.2020 11:00 - LokiB
Jerson: zvaž ale, že by pravděpodobně byla odlišná cena při placení dopředu a po hře. GM (podnikatel) si nějak bude promítat rizika spojená s tím, že mu někdo nezaplatí nebo zaplatí "méně". Je to vždy něco za něco.
2.9.2020 11:12 - Naoki
Tak Jerson by rád za kino platil až po zhlédnutí filmu, tak je jasné že by u vlastních her chtěl dodržet stejný princip, který by sám rád :)
2.9.2020 11:13 - Jerson
Podnikatel ano, ale to se nás v RPG nemusí týkat. Nicméně slyšel jsem, že funguje i restaurace, kdy si vybereš jídlo a zaplatíš kolik uznáš za vhodné. Ale nevím jak to funguje.
2.9.2020 11:17 - Naoki
Restaurace nevím, ale já byl v kavárnách které na tento přístup fungovaly: jedna v Praze, druhá v Plzni. Pražská netuším jak dopadla, ale ta plzeňská zkrachovala
2.9.2020 11:48 - Corny
Úmyslně jsem to formuloval tak, že bych se bál, aby můj výkon odpovídal finanční odměně, ne že by hráči pochybovali o finanční odměně. Tj. není úplně podstatné, jak ten výkon hodnotí hráči, ale zda já bych si za něj s čistým svědomím vzal peníze.
2.9.2020 11:54 - Jerson
Naoki píše:
Tak Jerson by rád za kino platil až po zhlédnutí filmu

Spíše bych chtěl mít možnost třeba po půl hodině nebo v půlce filmu vstát, odejít, a dostat své peníze zpět. Nicméně principielně jsem pro to aby uživatelé produktu platili hlavní část své odměny až po zkonzumování či využití na základě své spokojenosti.
2.9.2020 12:04 - LokiB
Jerson: jak jsem psal, to riziko, že odejdeš, by se muselo promítnout do ceny, případně do smluvních podmínek. Třeba že kino může v půlce filmu, protože zůstalo málo diváků, kteří by to chtěli dokoukat. Holt ti, co by chtěli dokoukat, by měli smůlu, protože moc lidí odešlo a provozovateli se nevyplatí v promítání pokračovat.
To ti dávám jako příklad (ne nutně validní), toho, jak je celá situace provázaná a že nejde změnit jen jeden parametr (divák může odejít a dostat peníze zpět), aniž by se změnily i další parametry obchodu.

Jerson píše:
Podnikatel ano, ale to se nás v RPG nemusí týkat.


Tomu nerozumím ... měl jsem za to, že se bavíme o podnikání v RPG poskytování služby placeného GM.

Corny píše:
Tj. není úplně podstatné, jak ten výkon hodnotí hráči, ale zda já bych si za něj s čistým svědomím vzal peníze.


Budeš u některých zaměstnavatelů oblíben, když jim před výplatou budeš smutně sdělovat, že tento měsíc máš pocit, že sis plnou mzdu svým výkonem nezasloužil, a i když oni si myslí něco jiného, ty bys preferoval nižší plat.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.2332329750061 secREMOTE_IP: 34.236.245.255