Volná diskuze

crowen
1.2.2019 22:43
RPG Kuchyna
Keby ste nahodou mali niekto chut pridat sa k jubilejnemu 10. rocniku RPG Kuchyne, mate moznost.

RPG Kuchyna 2019 - pravidla a ingrediencie
Autorská citace #1
3.2.2019 17:59 - sirien
Ok, mě to nakonec fakt nedá.

V tématu ročníku Ti vypadlo slovo "silné", v názvu Ti vypadlo "#Feminism" a v hodnocení si zapomněl napsat, že pokud hru odevzdá autorka, tak to je za bonusových +20 bodů (a dalších +5 za každou jednu minoritu, k níž se tato přihlásí).

Dál vzhledem k tomu že hodnotící kategorie byly doplněny point-miningem za aktivitu na RPG F a tímto miningem lze bez jakéhokoliv vztahu ke kvalitě výtvoru získat výrazně víc bodů než kolik mohou dát 2 nebo 3 porotci (dle počtu dodaných her za jejichž komentáře lze nahrabat body), tzn. nejspíš víc bodů, než kolik bude jinak dělit nejhorší a nejlepší hru (!!!), tak bych navrhoval změnit definici soutěže z "designové" na "forum trafic boostingovou".

(PS - 4. a 10. obrázek jsou odporně sexistické a letošní RPG Kuchyně by za ně měla dostat nějakou genderovou anticenu)
Autorská citace #2
3.2.2019 18:11 - krytah
Až teď jsem si přečetl způsob hodnocení, dřív jsem už četl ingredience atd., a musim říct "Sorry jako", protože do takové věci by se mi, jako člověku z jiného webu vůbec nechtělo, možná ani jako člena RPGF.
Naprosto souhlasím se sirienem.
Autorská citace #3
3.2.2019 18:13 - shari
Já jsem asi strašná lama, ale ze zadání ("hratelný návrh RPG") jsem nepochopila, jestli se má designovat RPG "dobrodružství" nebo "systém". :(
Autorská citace #4
3.2.2019 18:22 - York
Vzhledem k tomu, že v posledních několika ročnících RPG kuchybě porota hodnocení nedodala, se asi dá říct, o body fakt nejde.

Bral bych to spíš jako příležitost společně si zablbnout s tím, že si váš výtvor pak dokonce i někdo přečte (což se jinak moc nestává).


shari píše:
má designovat RPG "dobrodružství" nebo "systém"


Cílem je napsat hru se vším všudy. Čili pokud chceš vytvořit hru, která sestává ze systému a dobrodružství, tak by tam mělo být obojí.
Autorská citace #5
3.2.2019 18:31 - sirien
Shari: Systém.

(Tahle soutěž, resp. její původní předloha, vzešla z dávné Forge-related indie komunity která věřila na "malé", úzko-profilové a mechanicky těžce specifické systémy - česká podoba se napříč časem poněkud vyvinula, nicméně technicky vzato ten koncept je vcelku archaismus... což už zmínili mnozí jiní kritici v diskusi nad předchozími ročníky)


York: lol, takže autor nakonec nedostane ani nějakej strukturovanej feedback... lepší a lepšejší.


Jinak osobně spíš preferuju taková zablbnutí, u nichž někdo můj výtvor nakonec i použije, nejen že si ho přečte. Jestli se tu někado nějak extra nudí a touží bejt užitečnej nebo prokrastinovat produktivně, tak tu je jedno rozpracované dorbrodružství ke komunitnímu dodělání (které pak určitě aspoň pár lidí odehraje), kluci co pracují na DnD SRDčku by určitě ocenili další pomocnou ruku (stačí se ozvat ShadoWWWovi) (popř. pokud nesedí DnD tak tu jsou i další přeložená pravidla co by stála za přenesení do SRD, pokud má někdo zájem tak klidně něco doporučim...), Merlin by určitě nepohrdl pomocí s překladem ToA...
Autorská citace #6
3.2.2019 18:47 - York
sirien píše:
York: lol, takže autor nakonec nedostane ani nějakej strukturovanej feedback...


Tak letos se toho ujal Crowen, takže pevně věřím, že autor hodnocení dostane. Navíc o porotu až tak nejde, nejzajímavější feedback dostaneš od ostatních soutěžízích.

Pointa RPG kuchyně je v tom, že pár lidí něco vytvoří a vzájemně si to přečtou a okomentujou.


sirien píše:
Jinak osobně spíš preferuju taková zablbnutí, u nichž někdo můj výtvor nakonec i použije, nejen že si ho přečte.


Z tohohle pohledu bys mohl coby neproduktivní činnost šmahem odepsat veškeré hraní RPGček...

Debata na tohle téma je v souvislosti s RPG kuchyní už taky docela kultovní. Některý lidi prostě baví psát kuchyňovky, tak to dělaj. That's it.
Autorská citace #7
4.2.2019 00:45 - crowen
Preco by tema hlavnych hrdiniek mala byt feministicka?

Traffic boosting - uplne mimo. Ked vyhlasujeme sutaz na RPGF, tak kde asi tak o nej maju ludia diskutovat, v diskusiach na idnes? Idea bola, ze autori, co sa podujmu na tvorbu, budu mat uz v priebehu sutaze nejake komentare od inych ludi (otvoreny dokument) a po skonceni budu sutaziaci vyrazne motivovani konstruktivne hodnotit ostatnych ucastnikov.

Tie nedodane hodnotenia za minule rocniky boli tusim len v 2017, ked to bubak vyfailoval, v 2018 RPGK nebola, a tusim v 2016 boli hodnotenia len od casti poroty. Toto som chcel trochu eliminovat tymi bodmi, a tym, ze som si na seba zobral organizaciu RPGK.

K tej archaickosti konceptu by ti urcite vedeli povedat nieco desiatky az stovky ucastnikov z celeho sveta v sutaziach ako Game Chef (povodna predloha RPGK), 200 word rpg alebo Golden Cobra Challenge.

Inac z jedneho rocnika RPGK vzisla Hrstka, ktora sa dockala aj anglickeho prekladu, tusim boli niekde na youtube hracie session, konverzia do lego starwars tusim, a chysta sa tlacene vydanie....
Autorská citace #8
4.2.2019 09:05 - ShadoWWW
Ale jedna vlaštovka jaro nedělá, ne? Hrstka by měla nejspíš podobný ohlas, i kdyby vyšla mimo RPGK, protože vznikla už od poměrně zkušených designérů, ne od úplných nováčků. Navíc to, co přitahuje hráče na Hrstku, nejsou ingredience ani jejich zpracování, tedy to, co dělá kuchyňovku kuchyňovkou, ale téma té hry (letadla v 2. sv. válce) a její poměrně jednoduché, ale chytlavé mechaniky. A to je zrovna něco, co se zadáním tehdejší Kuchyně nesouviselo. Když to shrnu: E^2 měli dobrý nápad na téma hry a její herní mechanismus. To, že to vydali v rámci RPGK, bylo jen proto, že chtěli podpořit RPGK, ale ta hra by byla stejně dobrá, i kdyby vyšla zcela mimo Kuchyni.

Co mě osobně odpuzuje od tvorby pro Kuchyňovku, je ta míra "hotovosti" a praktického využití, tedy celkové smysluplnosti té práce*. RPGK sice mluví o dodání hotové hry, ale žádná z těch her není vůbec hotová, jde přinejlepším jen o nástřel konceptu (v rámci R&D o nástřel toho "R", tedy výzkumu) který by bylo nutné ještě řádné vyladit do hotového konceptu, který by pak bylo nutné ještě vyvinout (to "D", neboli vývoj) a pak řádné testování a několikeré iterace, ideálně za přispění nějakého publika, co tu hru hraje, nebo o ni má přinejmenším zájem. Nic z toho se tu ale neděje, protože za těch pár dní ta hra pochopitelně nestihne ani jedno. Vyvinout takovou hru není otázkou dní, ale let, jak ukazují Jersonovy hry, Yorkovy hry, Střepy snů a konec konců i ta Hrstka.

Ale jo. Jak píše York, když to někoho baví, tak ať se klidně zapojí. Jen je nutné počítat s tím, že ta motivace pro další výzkum a vývoj nepřijde od RPGK (stačí si projít reakce účastníků minulých ročníků), ale musí být v sebemotivaci, bez ohledu na RPGK.


---------------------------------
* A pak, přiznávám, hry vyvíjet neumím, maximálně nějaké doplňky k DnD (dříve DrD) v amatérské kvalitě.
Autorská citace #9
4.2.2019 09:16 - ShadoWWW
Sirien píše:
kluci co pracují na DnD SRDčku by určitě ocenili další pomocnou ruku (stačí se ozvat ShadoWWWovi)

Toto je nakonec Arledův počin. Má převedenou už většinu PHB. Takže kdyby měl někdo zájem se podílet, tak se ozvěte přímo jemu.
Autorská citace #10
4.2.2019 09:38 - Aegnor
crowen píše:
Traffic boosting - uplne mimo. Ked vyhlasujeme sutaz na RPGF, tak kde asi tak o nej maju ludia diskutovat, v diskusiach na idnes?

To není pointa. Když se účastním soutěže o napsání co nejlepšího RPGčka, proč jsem hodnocen za to, jak konstruktivně komentuju ostatní hry? A pokud mohu za okomentování 4 her získat stejné množství bodů jako získá dokonalá hra, proč bych se měl snažit psát dokonalou hru?

Chápu motivaci, nesouhlasím s provedením.
Autorská citace #11
4.2.2019 10:25 - York
ShadoWWW píše:
Vyvinout takovou hru není otázkou dní, ale let, jak ukazují Jersonovy hry, Yorkovy hry, Střepy snů a konec konců i ta Hrstka.


Taky ukazují, jak podstatná je pro úspěch hry prezentace a získávání hráčů a případných spoluautorů. A s tím může kuchyňový start docela výrazně pomoct.

Hned od začátku máš několik lidí, kteří si tvoji hru přečtou, zajímají se o ni a když jim dáš možnost, tak si to s tebou zkusí zahrát. Plus feedback od lidí, kteří by tvoji hru jinak zaručeně nečetli a nekomentovali. To, že to kromě Ecthelionů prakticky nikdo nevyužívá, je druhá věc, ale ten potenciál tu určitě je.

Samozřejmě cena za to je, že se musíš nějak vejít do kuchyňových ingrediencí a formátu. Po skončení soutěže se tím už ale vázat nemusíš.
Autorská citace #12
4.2.2019 10:58 - Jerson
Mít hru, kterou si lidé přečtou a okomentují ji jen proto, aby dostali body, nebo hlavně proto, aby někoho okomentoval jejich hru, je takové o ničem.
I přes výhrady jsem v minulosti komentoval dost her, několik bych i rád viděl dotažených do konce, ale když ani to autory nemotivuje k další práci, nebo potřebují vysloveně neustále kopání, aby svou hru dovedli do hratelného konceptu, tak to mě opravdu nebaví.

V prvních ročnících bylo odměnou i zkušební hraní hry na srazu, ale od toho se rychle úplně upustilo.
Autorská citace #13
4.2.2019 11:03 - sirien
crowen píše:
Traffic boosting - uplne mimo.

Vážně? Tak si to pojďme spočítat přesně podle letošních pravidel:

- 1 porotce dává 0-20 bodů
- ...reálný rozsah je ale spíš tak 10-20 bodů, protože kdo by dával 0 nebo 1 nebo nějak moc 2 v téhle vnitřně komunitní soutěži.
- porotců je... kolik, 4? 5?
...tak porotci mají sílu řekněme 50-100 bodů. Což lze zjednodušit na 0-50.

Na druhou stranu když:
- za komentář ke každé další hře mám 5 bodů
- za komentář ke všem dalším hrám mám dalších 10 bodů
- za to že tvůrčí proces několikrát stopnu, postnu v rozdělané podobě ven a přečtu si komentáře k tomu mám dalších 10 bodů
- her je kolik? 6? 11?
...tak to je dalších 45-70 bodů. 50-75 když zapojím bonusově zvýhodněnou ingredienci
a tu hru ještě navíc udělám cold-start friendly.

Tj. to jak o něčem diskutuju s ostatními má v té designové soutěži reálně větší váhu, než posouzení poroty nebo jakýkoliv jiný kvalitativní faktor (včetně případné oblíbenosti u publika atp.)

To neni o designu ani o výtvoru, to je o grafomanii, online extraverzi a o hromadě volnýho času se kterym nemám co dělat. Vítěz zjevně neni určenej podle toho, co vytvoří, ale podle toho, kolik aktivity na Fóru vygeneruje - hodnocení poroty je jen takový doplněk, který pak případně rozsoudí vítěze mezi dvěma největšími grafomany soutěže.

(mimochodem je zajímavé si všimnout že v dřívějších kuchyních se při stejné síle poroty za komentáře ostatních her udělaovaly maximálně 3 body, což ještě beru že bylo relativně symbolicky motivační a asi ani ne tak moc náročné)


Jako moh si klidně říct že soutěžící sami jsou porotci soutěže (a nedodat hodnocení všech ostatních her je -20 bodů pro Tvojí hru) nebo tak něco a dávalo by to smysl, ale takhle jak to je podané to prostě vyznívá tak že o design a o ty hry jde až v druhé řadě (přinejlepším, pokud vůbec).


crowen píše:
K tej archaickosti konceptu

Ano, ve své samoúčelnosti Kuchyně zajisté funguje. Její reálné výstupy jsou nicméně naopak vcelku nijaké, zejména v porovnání s Tebou zmiňovanou kvantitou věcí.

Podstata té soutěže původně byla založená na víře, že lidé "z komunity" budou schopní - zejména, když budou mít k ruce vhodný designově teoretický manuál - designovat kvalitní hry, které vytvoří pool malých her (podobně jako má larpová komunita pool larpů).

V praxi se naopak ukázalo, že designovat hru není nijak triviální a že žádná jedna teorie není pro laiky dostatečný manuál. Reálně vzato všechny "kvalitní výstupy" jimiž se fanoušci Kuchyně tak rádi ohání jsou ve skutečnosti hry vytvořené "skutečnými" game designery kteří se tvorbě her více či méně úspěšně věnovali i mimo dané soutěže a role samotné Kuchyně na oněch hrách jako výstupu tím je víc než diskutabilní (možná by ty hry vytvořili stejně, možná by místo nich vytvořili nějaké jiné podobně dobré nebo i lepší...)

Hrstka vytvořená Ectheliony tohle mimochodem docela dokazuje. Současný stav české RPG Kuchyně je:
- 10 proběhlých ročníků (...což btw znamená že ta letošní není jubilejní, ale je "nudně" jedenáctá po "nudných" dvanácti letech od založení - lze si snadno spočítat)
- 98 her (10+11+12+9+9+12+12+7+11+5)
...a reálným výstupem je jedna Hrstka od jinak zaběhlých designerů plus jedna hra kterou jedna vypravěčka vede každej rok na GameConu.

crowen píše:
Preco by tema hlavnych hrdiniek mala byt feministicka?

point.

Na druhou stranu když vypíšeš soutěž v níž si o ně přímo řekneš, tak to tak (zejména v kontextu různých trendů a hypeů posledních let) velmi brutálně vyznívá.
Autorská citace #14
4.2.2019 11:16 - York
sirien píše:
Na druhou stranu když vypíšeš soutěž v níž si o ně přímo řekneš, tak to tak (zejména v kontextu různých trendů a hypeů posledních let) velmi brutálně vyznívá.


Když pominu, že Crowen je afaik chlap, takže mluvit v jeho případě o feminismu mi přijde poněkud zvláštní, tak - čemu to vadí?

Nikdo nikoho nenutí, aby se účastnil a žádnej z reálnejch účastníků s tím, pokud vím, problém neměl.
Autorská citace #15
4.2.2019 11:21 - sirien
York: jakože chlap nemůže bejt feminista? Nebo jakože muž co je feminista nemůže bejt chlap?
Autorská citace #16
4.2.2019 11:27 - York
sirien píše:
chlap nemůže bejt feminista?


Může? Nevím, možná jo, ale nikdy jsem o tom neslyšel. Rozhodně ne v pejorativním významu.
Autorská citace #17
4.2.2019 11:39 - Aegnor
Crowene, ty dva vítězové tam byli od začátku, nebo jsi je přidal v reakci na tuto (či jinou) diskuzi?
Autorská citace #18
4.2.2019 11:44 - sirien
Byli tam od začátku.

Měl sem rozepsanou jízlivost na téma udělování dvojitého ocenění kdy ten kdo dostane cenu za nejlepšího point-minera získá pocestě i cenu za nejlepší design, ale pak mi došlo že to moc nefunguje protože cenu za nejlepší design může teoreticky v podobě ceny útěchy získat i druhý - nebo v případě vysoké hujerovitosti účastníků i třetí nebo čtvrtý - nejlepší point-miner


EDIT: York: Ty posledních pár let fakt moc nesleduješ (zejména anglofonní, ale nejen) kulturní scénu, co?
Autorská citace #19
4.2.2019 11:53 - York
Aegnor píše:
ty dva vítězové tam byli od začátku


Jo, od začátku.

A úplně jsem na to zapomněl, díky za připomenutí. Je fakt, že to "best design" by se asi nemusely počítat body za komentování ostatních her.


sirien píše:
Ty posledních pár let fakt moc nesleduješ (zejména anglofonní, ale nejen) kulturní scénu, co?


Českou vůbec, anglofonní jakž takž - samozřejmě ale jako každej žiju v sociální bublině, takže je klidně možný, že mi něco úplně uniklo.
Autorská citace #20
4.2.2019 11:56 - sirien
Sociální bublinu lze naštěstí - zejména jsi-li si jí vědom - aktivně rozbíjet. Každopádně jo, něco Tě vcelku minulo :)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.17522716522217 secREMOTE_IP: 35.175.248.25