Volná diskuze

krytah
20.1.2019 08:34
Dobré buildy D&D 5e
Ahoj, jednou jsem se rozhodl, že zkusím udělat co nejsilnější build do D&D
(rozhodně neříkám, že jsou nejlepší). Zatím jen pro první úroveň,
ale časem bych se chtěl pustit i do vyšších lvlů. Zde je odkaz na charakter sheety: https://drive.google.com/drive/folders/1cpsqn-p1OwqmhjIoyKrXiPdlTKGvettN?usp=sharing
Autorská citace #41
20.1.2019 23:51 - Gurney
efram píše:
nejlépe mi přijde vysvětlení INT a MOD právě při hledání něčeho skrytého. Zatímco přes moudrost se na to jde z pohledu - všiml jsi si, třeba i pasivně, tak u INT se na to jde směrem, že by mohl odhalit nějaké mechanismy, část mechanismu pasti nebo tajných dveří atd. Pořád ti to dává možnost GM zvolit co je vhodnější z povahy hledaného objektu. Nepřijde mi to úplně špatná myšlenka.

Taky mi to přijde celkem logické, že někde se při využije Int, jinde Wis. Kde a co z toho asi bude záležet i na konkrétním GMovi a jeho osobním stylu, ale to je v pořádku, 5e pravidla prostě jsou psaná s tím, že mají fungovat jako sada nástrojů pro GMa, který rozhoduje jak přesně se použijí a na co se bude házet. Tak trochu princip Rulings not Rules, jak se tomu začalo říkat v oldschool komunitě.

Šaman píše:
Spíš, když o tom přemýšlím, tak se málokdy stává, že nějakou standardní situaci napadne hráče řešit hodem na INT. Takže ta přichází na řadu hlavně v příběhotvorných věcech a při hlubším pochopení pozadí, což je věc, která se má stát (pro lepší zážitek všech).

Já razím přístup, že nízké staty by neměly hráče nějak zásadně omezovat v tom, co chce dělat, a že GM by nikdy neměl říkat věci jako "to ti nedošlo, na to máš příliš nízkou Inteligenci" nebo dokonce "hoď si, jestli jsi lano, se kterým slaňuješ, přivázal". Možná to dává smysl, ale je to opruz a spíš to hráče od low Int postav odrazuje. Takže nízkou Inteligenci hráčům vysvětluju jako nízkou schopnost učit se věci nazpaměť (což vysvětluje, proč D&D Kouzelník využívající vancian magii potřebuje co největší Inteligenci, zatímco Čaroděj tam ty stejná kouzla dokáže pálit spíš pomocí vlastního ega), nevelké "formální" znalosti, pravděpodobně že postava neumí číst a psát. V systémech, které nemají obdobu Vnímání i pro hody na to, si něčeho všimnout. To je obvykle úplně dostatečná reprezentace, brát hráči kontrolu nad postavou není nutné. Za vzor dávám třeba Draxe z filmových Guardians - to že nechápe vtipy a usíná, když Stark začne vysvětlovat plán, je takový hezký roleplay quirk, který to imo vystihuje mnohem lépe, než kdyby se choval jako klasicky hraný drdčkový kroll.

To samé mimochodem Charisma - vzorové postavy s nízkou Charismou jsou pro mě Stanis Baratheon nebo pan Darcy. Stanis může říct cokoli, ale pokud chce, aby za ním lidi šli, musí to být buď v jejich zájmu nebo je k tomu musí donutit, přestože má převážně docela rozumné návrhy. Když dojde do tuhého, má jednoho (nepříliš významného) následovníka, který je mu skutečně věrný. Oproti němu Robert je prožer, co se vlastně jenom kurví, mlátí svoji ženu a vede království do sraček, ale všude kam přijde je středem pozornosti, lidi ho milují, má kámoše Starka, Renly ho má za vzor... to skoro připomíná OD&D pravidla pro následovníky a tabulky počáteční reakce, modifikované pomocí Cha. Podobně Darcy se svojí zápornou Cha se taky propracuje postupně u Elizabeth propracuje na podobné mety jako Wickham (a dál), ale zabere mu to rok (nebo tak nějak) a docela solidní částku za to, že vytáhne její rodinu z průseru. Podobné postavy, které nízké vlastnosti ukazují nějak kreativně (tady třeba skrz arogantní chování) taky z hráče člověk nedostane, bude-li jako GM trvat na tom, že s nízkou Cha přece jeho postava musí vypadat odporně, šišlat a smrdět na sto honů.
Autorská citace #42
20.1.2019 23:59 - sirien
Gurney píše:
přestože má převážně docela rozumné návrhy

jako... upálit vlastní dceru, upálit kohokoliv kdo se nepodřídí, vlastně když sme u toho tak upálit kohokoliv... pocestě si to rozdávat s cizáckou kněžkou a počínat tak démony... když sme u toho tak ještě v době své "příčetnosti" praktikovat absolutní spravedlnost bez milosti... plus neustálá tendence opravovat lidem gramatiku.

...jestli tohle považuješ za rozumné, tak si na Tebe budu možná muset začít dávat trochu víc pozor :D
Autorská citace #43
21.1.2019 00:01 - Aegnor
Já rozlišuju inteligenci a moudrost hodně dle toho, jak je to v STs u Inteligence a Wits, resp. obecně rozdělení na "power" a "finesse" kategorii. Asi ten rozdíl nedokážu popsat, ale je to něco ve smyslu "tak to analyzuju" vs "kouknu se a zamyslím se, co mi přijde divné".
Autorská citace #44
21.1.2019 00:03 - sirien
Intelligence is knowing, that Frankenstein was not the monster.
Wisdom is knowing, that he was.

Intelligence is knowing that tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to give tomato into a fruit salad.

...já nevim co víc kdo potřebuje, naprosto jasný.
Autorská citace #45
21.1.2019 00:04 - Aegnor
"And charisma is ability to sell a tomato-based fruit salad."
Autorská citace #46
21.1.2019 00:08 - Šaman
Gurney: No právě. Postihovat postavu za nízkou inteligenci mi taky přijde antipattern. Ale u ostatních vlastností platí, že je hráči chtějí, aby jejich postavy zazářili na plánku který znamená svět.
Silák zkrotí býka, nebo nadzvedne kamennou desku se kterou jinak nikdo nehne, akrobat přeskáče po padajících kamenech propast (vlastně ne, tohle nikdy nikdo neudělal… vážně… to se nikdy nestalo… howgh), i ten charismák prostě vymluví někomu díru do hlavy a získá informace které jsou jinak tajné… ale ten nerd by k tomu aby se blýskl potřeboval třeba knihovnu. A ta je málokdy k dospozici, zatímco ta síla a akrobacie a šerm a vyjednávání jsou na denním pořádku.

A asi proto je často inteligence poměrně opomíjená statistika. I když možná je to tím, že inteligentní postava se na dráhu dobrodruha nedá… není blbá a nechce umřít, že jo? :)
Autorská citace #47
21.1.2019 00:13 - Aegnor
Šaman: Hej, i ten nerd může zazářit. Může někomu vykecat díru do hlavy přes to, že mu naháže tolik pravd, nepravd a polopravd, že se v tom ten druhý ztratí. Nebo tak, že se sejde s "politickým" protivníkem, pobaví se s ním a požádá ho o nějakou službu, zatímco počítá s tím, že ten protivník okamžitě udělá cokoliv pro to, aby tato služba nemohla být splněna (a tím provede to, co nerd původně chtěl). Je to akorát trochu složitější a vyžaduje to aspoň trochu přípravy a přemýšlení, což u té síly, obratnosti a tak úplně neplatí.
Autorská citace #48
21.1.2019 00:15 - LokiB
To s tím Frankensteinem nesedí na nedostatečně definovaném významu monster, kde se inteligentní mezi sebou budou přít :P

To, že někdo nechápe vtipy nebo usíná při vysvětlování plánu nějak nedokážu spojit s mírou inteligence, ale možná to někomu v uchopení pomáhá. Přijde mi jinak, že u vysvětlování plánu usínají právě hodně inteligentní postavy, protože je to nudí a dávno vědí co a jak a nepotřebují to vysvětlení. a vtip ... pochopení vtipu celkem obecně nesouvisí s inteligencí, nejedná-li se o vtipy H2SO5.

Mně přijde, že se nízká Int dá v rámci RP u hry celkem dobře hrát, aniž by to kazilo hráči jeho agendu. Na tom, že postavě něco nedocvakne, bych neviděl nic hráče ve hraní omezujícího, co by mu kazilo zážitek ze hry.
Resp. jestli mu to vadí, a špatně se mu to hraje, proč si bral ne moc inteligentní postavu? Kvůli optimalizaci síly postavy?
Autorská citace #49
21.1.2019 00:42 - Šaman
Tak ono záleží na pravidlech. Pokud opustíme DnD 5e co je v nadpisu, tak třeba ve Fate nízká vlastnost znamená na úrovni běžného člověka. Možná podprůměrného, ale stále nic, co by z někoho dělalo exota. Prostě to jen není jeho silná parketa, takže ji nebude používat k řešení problémů.
Pokud by chtěl být v něčem za exota, vezme si aspekt (takže pak se ta nízká inteligence občas projeví tím, že ho dostane do potíží).

I v reálu znám spoustu lidí, u kterých jsem až po dlouhé době zjistil, že mají hodně špatně nahozenou INT. Mají problém s pravidly češtiny a psaným projevem, skočí na každý hoax, mají dobrý pocit, když na fb šíří stokrát přeposlané blikající vánoční přání apod. Ale pracují rukama, unesou dvakrát tolik co já (ani STR ani ODL nemám dobře hozenou) a oba se můžeme potkávat na společných akcích aniž by docházelo k nějakým silným WTF momentům.
A totéž u těch dobrodruhů. Většina pro přežití potřebuje spíš dobrou tělesnou kondici.
Autorská citace #50
21.1.2019 00:53 - sirien
LokiB píše:
To s tím Frankensteinem nesedí na nedostatečně definovaném významu monster

Tak sem do party sehnal kouzelníka...

...ještě by to chtělo nějakýho toho klerika.
Autorská citace #51
21.1.2019 01:17 - Gurney
Sirien: Ještě když žije Robert, tak je až nějaké ty záchvaty puritánství z těch dvou ta lepší varianta na trůn. I proto ho tam nikdo moc nechce. Pak už ho ta Cha jako dumpstat dovede k dost zoufalým a šíleným řešením, to je fakt.

Šaman píše:
Silák zkrotí býka, nebo nadzvedne kamennou desku se kterou jinak nikdo nehne, akrobat přeskáče po padajících kamenech propast (vlastně ne, tohle nikdy nikdo neudělal… vážně… to se nikdy nestalo… howgh), i ten charismák prostě vymluví někomu díru do hlavy a získá informace které jsou jinak tajné… ale ten nerd by k tomu aby se blýskl potřeboval třeba knihovnu. A ta je málokdy k dospozici, zatímco ta síla a akrobacie a šerm a vyjednávání jsou na denním pořádku.

Silák nadzvedne desku hned, zatímco jiní si musí postavit kladku nebo najmout lidi, charismatickej týpek z někoho dostane info, zatímco ostatní jej musí vydírat nebo uplatit, génius si grimoár přečte a dokáže jej převyprávět a postupy z něj použít, kde by si ho někdo jiný musel opsat nebo ukrást... Vysoká vlastnost je vlastně zkratka, nízká komplikace, neměla by to být nepřekonatelná překážka.

LokiB píše:
To, že někdo nechápe vtipy nebo usíná při vysvětlování plánu nějak nedokážu spojit s mírou inteligence, ale možná to někomu v uchopení pomáhá. Přijde mi jinak, že u vysvětlování plánu usínají právě hodně inteligentní postavy, protože je to nudí a dávno vědí co a jak a nepotřebují to vysvětlení. a vtip ... pochopení vtipu celkem obecně nesouvisí s inteligencí, nejedná-li se o vtipy H2SO5.

A to je přesně ukázka jak to vypadá, když PJ ví nejlíp, jak mají hráči roleplayovat své postav. Za sebe říkám, ať si raděj jde psát povídky, aspoň mu to ostatní nebudou kazit.

LokiB píše:
Mně přijde, že se nízká Int dá v rámci RP u hry celkem dobře hrát, aniž by to kazilo hráči jeho agendu. Na tom, že postavě něco nedocvakne, bych neviděl nic hráče ve hraní omezujícího, co by mu kazilo zážitek ze hry.

Pokud si nesmíš dát dohromady nějaké skutečnosti, protože tvoje postava má nízkou Inteligenci, je to ukázkové omezení hráčské agendy. Což jako úplně neodmítám (pokud je k tomu dobrý důvod a neděje se to pořád... čímž zrovna tohle docela zavání), ale jako netvařme se, že není.
Autorská citace #52
21.1.2019 07:08 - Colombo
Sirien píše:

Intelligence is knowing that tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to give tomato into a fruit salad.


Intelligence is knowing that mixing culinary and botanic classification will bring only confusion to those less gifted.

Fruit je v angličtině pojmenování jak pro ovoce, tak pro plod. Ovoce a zelenina je tradiční kulinářské rozdělení bez nějakých sofistikovaných pravidel.

Oproti tomu plod je botanické označení části rostliny určené k pohlavnímu rozmnožování. Tak samo je plod jablko, tykve, paprika a meloun. Různě se dělí na pravé, nepravé či souplodí atp. Například jahoda je souplodí nažek, kdežto rajče je bobule.

Tedy, rajče je jak zelenina, tak plod, anglicky pak both vegetables and fruit.
Autorská citace #53
21.1.2019 07:17 - Jerson
Koukám, že ta inteligence a moudrost je zajímavá otázka stále.
Btw Colombo, ono i v češtině je to s ovocem a zeleninou v případě rajčat, melounů a dalších věcí poněkud složitější :-)
Každopádně rajče je ovoce, a přesvědčovat někoho o své pravdě je známkou nízké moudrosti (a já si ji nahodil fakt moc špatně :-D )
Autorská citace #54
21.1.2019 08:43 - LokiB
sirien píše:
Tak sem do party sehnal kouzelníka...


LOL. Ale já jsem spíš diskutující bard :)

Gurney píše:
A to je přesně ukázka jak to vypadá, když PJ ví nejlíp, jak mají hráči roleplayovat své postav. Za sebe říkám, ať si raděj jde psát povídky, aspoň mu to ostatní nebudou kazit.


Ty máš, Gurney, celkem konzistentně vysoké nároky na GMa, co smí a nesmí dělat, abys ho jakožto hráč neposlal do prdele a nešel hrát s někým jiným, protože tě to u něj nebaví. To je ok. Trochu mě překvapuje, proč GM nemůže mít také vysoké nároky na hráče, aby neposlal on do prdele je. Z čeho vyplývá ta disproporce? To nemyslím jako ironii, ale vážně.

Gurney píše:
Pokud si nesmíš dát dohromady nějaké skutečnosti, protože tvoje postava má nízkou Inteligenci, je to ukázkové omezení hráčské agendy.


Budiž. je to tedy omezení hráčské agendy. Z mojí strany jen o něco málo silnější, než omezení hráče, který řekne, že jeho postava projde skrz zeď, i když na to nemá ani sílu, ani jiné speciální schopnosti :)
Autorská citace #55
21.1.2019 22:26 - Xyel
Diskusi jsem přiznám se celou nečetl, nicméně si neodpustím pár optimalizačních poznámek.

Warlock - staty jsou špatně CON > DEX, protože CON lépe scaluje na vyšších úrovní. Z ostatních statů WIS >>> INT > STR, protože na většinou kouzel a monster effectů je WIS save.

Light armor -> studded leather armor

Melee zbraň Quarterstaff = Spear >>>> all else, protože se dají použít jako versatile pro d8 damage.

Cantripy - Mage hand > všechny ostatní non-dmg cantripy, pak většinou následuje v žebříčku priorit Prestidigitation

Lvl 1 spells - Shield > all else.

Sorcerer - ditto se staty a tím feather fallem jsi myslel burning hands, že?:)

Rogue - staty rogua mají zhruba tuto prioritu z hlediska síly - DEX > WIS > CON >>> INT > CHA > STR

Halfling je blbá rasa, protože má zmenšený pohyb, takže změnit na wood elfa

Ve zbraních chybí nejlepší rogue zbraň, a to light crossbow

Tady jsem se podíval na skilly - prioritizace je cca stealth, perception, acrobatics, sleight of hand, thief's tools a pak už je to jedno.


Paladin - kouzla mu scalují dle CHA, takže stat priorita je STR > CHA > CON = WIS > INT > DEX

Ve zbraních chybí obouručák (respektive maul, protože na bludgeoning je míň resistancí; shieldy jsou slabé)
Autorská citace #56
21.1.2019 23:23 - krytah
Velice rád bych ti připomněl, že všechny zbraně a předměty jsou ze základního výběru povolání, tudíž to, co dostaneš hned ze začátku. Samozřejmě asi existují i lepší možnosti, jenže nejdou uskutečnit se základní výbavou. Na vyšších levlech by mi to dokupování ani tak nevadilo, jenže 1.lvl je prostě úplnej pleb, který neměl kdy shánět vybavení. Tak to tedy alespoň funguje ve většině kampaní.
Autorská citace #57
22.1.2019 08:16 - Colombo
Jerson píše:
Btw Colombo, ono i v češtině je to s ovocem a zeleninou v případě rajčat, melounů a dalších věcí poněkud složitější :-)
Každopádně rajče je ovoce, a přesvědčovat někoho o své pravdě je známkou nízké moudrosti (a já si ji nahodil fakt moc špatně :-D )
Říct, že i v češtině je to v případě rajčat, melounů a dalších složitější, přičemž předloženým zdrojem je český článek, který odkazuje na soudy v USA (kde je jazykem Angličtina, viz vysvětlení výše), Evropě (nevím, v jakém jazyce se to vedlo) a pak zmíněné botanické označení, které je ale špatně a zaměňuje nebotanický význam "ovoce" za botanický význam plod (a o tom je vlastně celá ta debata v USA a jinde). Viz http://www.agronavigator.cz/inf_pult.asp?ids=0&ch=0&zobraz=1&id_dotazu=6747.

Asi máš smůlu v kostkách. Třeba máš štěstí v lásce;)
Autorská citace #58
22.1.2019 15:30 - Xyel
krytah píše:
Velice rád bych ti připomněl, že všechny zbraně a předměty jsou ze základního výběru povolání

Z toho, co jsem napsal, je jediná nevzatelná položka studded leather armor - zbraně se všechny dají nabrat, protože jednu simple weapon dostane snad každé povolání a paladin si maul může vzít jako martial weapon.
Autorská citace #59
22.1.2019 17:52 - Kosťa
Xyel:
Zloděj má být high elf, dáš mu jako racial cantrip greenflame blade což je drsná investice do budoucna, zloděj nemá možnost si vzít do začátku kuši, warlock primární cantrip eldrich blast, druhý podle toho co si vybere za paktovou věc imho asi tu mage hand ale dají se i jiné věci
Autorská citace #60
23.1.2019 10:04 - Xyel
Kosťa píše:
Xyel:
Zloděj má být high elf, dáš mu jako racial cantrip greenflame blade což je drsná investice do budoucna

Tj docela zajímavé. Na jednu stranu se kombí s assassinem, na druhou stranu stojí to kouzlo akci, takže jediné použití je, že ví, že jde někoho přepadnout a má možnost použít akci na kouzlo s vocal komponentou. A taky pak nemá +5 ft movespeed, nemůže mít od lvl 1 +3 dex i wis, nebude mít wood elfí mask of the wild. To kombo s assassiním autocritem je ale fakto dobré, takže to je zajímavá alternativa k woodelfovi.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.49558782577515 secREMOTE_IP: 18.205.96.39