Volná diskuze

krytah
20.1.2019 08:34
Dobré buildy D&D 5e
Ahoj, jednou jsem se rozhodl, že zkusím udělat co nejsilnější build do D&D
(rozhodně neříkám, že jsou nejlepší). Zatím jen pro první úroveň,
ale časem bych se chtěl pustit i do vyšších lvlů. Zde je odkaz na charakter sheety: https://drive.google.com/drive/folders/1cpsqn-p1OwqmhjIoyKrXiPdlTKGvettN?usp=sharing
Autorská citace #1
20.1.2019 10:24 - Log 1=0
Hm, co tě vedlo k tomu, dát skoro všem kladnou inteligenci?
Autorská citace #2
20.1.2019 10:30 - krytah
Je to vlastnost, pomocí které si všímáš věcí. Samozřejmě je na PJ/GM jak a jak četně to bude využívat, ale mně se to osvědčilo. Navíc to je většinou jen +1.
Autorská citace #3
20.1.2019 10:37 - Log 1=0
Ne, to je Moudrost. Ostatně proto je pod ní dovednost Vnímání. Proto má standardní Deník postavy pasivní Vnímání, ne pasivní Pátrání. Pátrání slouží k tomu, že něco prohledáváš. Protože tušíš, že by tam něco mělo být.
Autorská citace #4
20.1.2019 11:41 - krytah
To je pravda, jenže PJ/DM si velmi často žádají o hod na inteligenci, pokud chtějí zjistit, jestli si postavy něco automaticky domyslely nebo něco s něčím spojili. Také se to používá, pokud postava pokouší něco zpozorovat, což je u bojově založených buildů celkem časté.
Autorská citace #5
20.1.2019 12:14 - Log 1=0
krytah píše:
To je pravda, jenže PJ/DM si velmi často žádají o hod na inteligenci, pokud chtějí zjistit, jestli si postavy něco automaticky domyslely nebo něco s něčím spojili.

V životě jsem neudělal, v životě se mi nestalo. Ani jsem nikdy necítil potřebu si házet na to, jestli někomu něco secvakne. Buď to mám jako indicii pro hráče, nebo beru, že si postavy uvědomily co vidí. A není to nějak podporováno ani v příručkách a modulech. V kolika skupinách jsi to potkal?
krytah píše:
Také se to používá, pokud postava pokouší něco zpozorovat, což je u bojově založených buildů celkem časté.

Tohle je ukázkové použití Moudrosti(Vnímání)!
Jestli jako house-rule používáte pátrání místo vnímání, tak je to vlastně docela chytré, protože jinak je inteligence solidní dumb stat (pokud nechceš sesílat kouzelnická kouzla, samozřejmě), ale je to house rule, a asi by bylo dobré a něj upozornit předem.
Autorská citace #6
20.1.2019 12:17 - Maelik
Připomělo mi to tohle skladiště buildů. Některé jsou optimalizované k co největší síle, jiné spíše kolem nějakého konceptu či myšlenky.
Autorská citace #7
20.1.2019 12:27 - York
Log 1=0 píše:
jinak je inteligence solidní dumb stat


Hezkej překlep ;-)
Autorská citace #8
20.1.2019 12:37 - krytah
Také bych chtěl dodat, že ty moje pokusy byly o co nejsilnější build číselně, ne fluffově nebo tak, ale prostě co nejvíc munchkinskej.
Autorská citace #9
20.1.2019 12:42 - LokiB
Log 1=0 píše:
protože jinak je inteligence solidní dumb stat


obecně jsem za to, aby v dlouhodobějších kampaních byly používány mechanismy, které punishují za takový přístup.
Každá vlastnost postavy by měla mít v rámci reálného hraní svoje místo a každá by měla být poměrně rovnoměrně využívaná. Jinak je to za mě případ chybného designu hru.
Tedy postavy s nízkou inteligencí by měly narážet ve hře stejně často na problémy, které jim to způsobuje, jako postavy s nízkou obratností nebo silou či odolností.
Autorská citace #10
20.1.2019 12:55 - sirien
Charisma
- Bard
- Paladin
- Sorcerer
- Warlock

Wisdom
- Cleric
- Druid
- Monk
- Ranger

Intelligence
- Wizard
- Eldritch knight (fighter)
- Arcane trickster (rogue)
Autorská citace #11
20.1.2019 13:04 - krytah
Log 1=0 :Bylo to ve dvou hrách...
ze dvou. Ani jeden z těch dvou PJ/GM to neprezentoval jako houserule.
Autorská citace #12
20.1.2019 13:07 - LokiB
Log: Stránka 5 pravidel PHB

Dungeon Master (DM): OK, one at a time. Phillip, you’re looking at the gargoyles?
Phillip: Yeah. Is there any hint they might be creatures and not decorations?
DM: Make an Intelligence check.

A ano, to je celkem dobrý příklad. Hloupou postavu prostě některá spojení nenapadnou, i když hráči to bude jasné. A je fér, aby si holt taková postava třeba i naběhla, protože ji souvislosti nedocházejí. Ona to zas vyřeší pomocí svojí síly či jiných vlastností a schopností, jejichž tréninku se věnovala.
Autorská citace #13
20.1.2019 13:08 - Log 1=0
LokiB: Já s tebou v zásadě souhlasím, ale tohle je prostě designová díra, která v té hře je. Když si odmyslíme, že pro nějaká povolání je něco hlavní stat, tak to je nějak takhe:
Obratnost: Iniciativa, většinou OČ, časté záchranné hody proti magickým i nemagickým efektům, několik velmi užitečných dovedností.
Odolnost: Životy navíc, velmi časté záchranné hody proti magickým i nemagickým účinkům, včetně udržení koncentrace.
Moudrost: Vnímání, velmi časté záchranné hody proti magii s nepříjemnými efekty, pár dalších užitečných dovedností.
Charisma: Málo záchranných hodů, výhradně proti magii, ale s nepříjemnými efekty, spousta použitelných dovedností.
Síla: Celkem vzácné a většinou nějak fatální záchranné hody proti magickým i nemagickým účinkům, jedna dovednost, ale celkem použitelná, podmínky pro těžké zbroje, naložení.
Inteligence: Záchranné hody proti dvěma kouzlům a dvěma nestvůrám, pokud jsem dobře počítal, a pár dovedností, které vyžadují dost práce od PJ, aby vůbec měly smysl.
Vybalncovat tohle stojí víc energie, než za kolik to stojí.
Autorská citace #14
20.1.2019 14:41 - Kosťa
Log 1=0:
Inteligence je použitá u hledání pastí kde je potřebná fakt hodně na druhou stranu síla se používá o dost míň např. při úniku z chycení potvorou což ale dost dobře nahradíš akrobacií a nebo u kouzelníků od 3 lvl misty stepem. sílu jsem u kouzelníků dycky dával jako nejnižší stat a nikdy s tím nebyl problém, inteligenci naopak použiješ při hledání. A moudrost je důležitá když nechceš aby tě přepadli.
Autorská citace #15
20.1.2019 14:56 - Log 1=0
Příručka pána jeskyně, sekce Pasti píše:
Postava, která aktivně hledá past, se může pokusit o ověření Moudrosti (Vnímání) proti SO pasti.
Můžeš také porovnat SO na objevení pasti s hodnotou pasivní Moudrosti (Vnímání) každé postavy a určit, jestli si někdo z družiny všimne pasti během procházení.


Mimochodem, ty buildy jsou čistě 1. level, nebo je představa o tom, jak půjdou dál?
Autorská citace #16
20.1.2019 14:57 - Tarfill
Problém inteligence je v DnD zesílen i tím, že hned od první úrovně umí všichni číst a psát bez ohledu na zázemí, většinou pak ovládají i více jazyků. Kdyby se tohle trochu pořešilo, mohla by nízká inteligence způsobovat větší problémy...
Autorská citace #17
20.1.2019 15:02 - krytah
Log 1=0: Ty ve složce lvl 1, nebo jak to tam je, jsou jen 1. levelu, ale časem bych chtěl zkusit udělat jiné, které budou brát v úvahu i vyšší úrovně.
Autorská citace #18
20.1.2019 15:38 - LokiB
Log 1=0 píše:
Vybalncovat tohle stojí víc energie, než za kolik to stojí.


Nevím, přijde mi, že to za to stojí.
Systémy, které umožňovaly takřka zdarma minimalisovat nějaký atribut, bez toho, aby to mělo své herní důsledky, mi přišly vždycky v tomhle jako fail. Charisma v DrD a starších edicích DnD, Inteligence leckde.
Když už systém vlastnosti používá, což nemusí, tak by měly mít svoje místo. A používat inteligenci k tomu, aby hráč hrál svou postavu odpovídajícím stylem (ano, u vysoké inteligence či moudrosti to obtížnější), je imho namístě.
Třeba u Savage Worlds mi přišlo, že zrovna tohle mají lépe vyřešené a každá vlastnost tam má svůj význam a když budeš nějakou minimalizovat, což můžeš, tak to u té postavy pak je poznat, což je cílem.
Autorská citace #19
20.1.2019 16:59 - Rilkin
Log 1=0 píše:
Vybalncovat tohle stojí víc energie, než za kolik to stojí.


Pokud by někoho více zajímalo balancování významu atributů, tak doporučuji se podívat na přednášku Joshuy Sawyera Pillars of Eternity and Proper Attribute Tuning. Sawyer byl Game Director při tvorbě cRPG Pillars of Eternity a v přednášce popisuje cestu k systému, kde by neměly být špatné atributy. Například pak ve hře existuje zcela legitimní built, kde má "standardní" kouzelník největší sílu (zde might místo strength). Ne všechny myšlenky lze sice snadno převést z cRPG do TTRPG, ale v řadě základních úvah má podle mého názoru pravdu.
Autorská citace #20
20.1.2019 17:04 - Log 1=0
To vybalancování bylo míněno z pohledu tvůrce dobrodružství, ne pravidel, aby to nebylo zle pochopeno.
Autorská citace #21
20.1.2019 17:18 - Xeth
Na leccos se dají použít různé hody (na různé vlastnosti), podle toho, jaký přístup postava k řešení situace má. Klasickým příkladem v pravidlech je grapple, kdy se postava může vytrhnout (síla) nebo vykroutit (obratnost).
U výše zmíněných gargoyl lze opět použít vnímání (moudrost) i znalosti (inteligence). Pokud nějakou možnost DM přehlédne, může se hráč připomenout s vlastním způsobem pohledu na věc. DM pak může přistoupit na hráčovu představu.
Autorská citace #22
20.1.2019 17:22 - LokiB
Xeth: zjevně od tvůrců DnD bylo takhle připomenuto, že je dobré využívat i některé vlastnosti, které se mohou jevit jako zbytečné pro některé postavy.
moc nevidím důvod, proč pro toto používat zrovna Moudrost ... protože to není o vnímání, ale u dedukci, zda to docvakne. To co postava vidí, je tu asi jasné.
Tedy ok, chápu motivaci hráče moudré postavy to zkusit. rozumný hráč by mohl uznat, že některé věci holt bude muset řešit svými horšími schopnostmi a více riskovat selhání, než se snažit hledat důvody, proč by měl DM akceptovat jiný přístup.
Autorská citace #23
20.1.2019 17:38 - Xeth
LokiB: Postava si může všimnout některých detailů, které prozradí, že se jedná, když ne o přímo gargoylu, tak o něco, co není socha. Odtud všímavost. Znalost je pak přímo o tom, že postava toho netvora zná a ví, že se na ní ta socha nejspíš vrhne.
Autorská citace #24
20.1.2019 18:05 - efram
LokiB

nevím jestli neminu úplně myšlenku, ale nejlépe mi přijde vysvětlení INT a MOD právě při hledání něčeho skrytého. Zatímco přes moudrost se na to jde z pohledu - všiml jsi si, třeba i pasivně, tak u INT se na to jde směrem, že by mohl odhalit nějaké mechanismy, část mechanismu pasti nebo tajných dveří atd. Pořád ti to dává možnost GM zvolit co je vhodnější z povahy hledaného objektu. Nepřijde mi to úplně špatná myšlenka.
Autorská citace #25
20.1.2019 18:24 - LokiB
Xeth píše:
Postava si může všimnout některých detailů, které prozradí, že se jedná, když ne o přímo gargoylu


postava si toho všimne, ale nedojde jí to. efektivně by měla říc někomu inteligentímu "hele, hmm, tohle je je divné, co si o tom myslíš?" a inteligentní by řekl "ha, toho jsme si nevšiml, to je přeci jasné, že ..."

jenže každý chce hrát univerzální postavu, který si se vším poradí sama, že.
Autorská citace #26
20.1.2019 18:36 - Xeth
LokiB: Pokud si postava všimne stop zaschlé krve na zubech a hromádky kostí pod nimi, dá se předpokládat, že jí dojde (a já bych to hráči rozhodně uznal), že to, co vypadá jako socha, nemusí být obyčejná socha, a že bude nejspíš nebezpečná (ať už jako past či jako tvor).
Ten co gargoyly zná ale bude vědět přesně o co se jedná a nejspíš i nějakou tu silnou či slabou stránku.
Každý z těchto případů pak nejspíš povede k odlišnému postupu takové postavy, než kdyby k ničemu podobnému nedošlo.
Autorská citace #27
20.1.2019 19:26 - krytah
Já sekloním k tomu, že je na PJ/GM zdravém rozumu a hráčově výmluvnosti, která vlastnost se má použít.
Autorská citace #28
20.1.2019 19:34 - Šaman
U inteligence je problém v tom, že zatimco ostatní vlastnosti používají výhradně postavy (možná trochu s výjimkou CHA), tak různé hádanky a ložené nápovědy jsou často designované na hráče. Když dám postavám list se šifrovanou zprávou a dám ho reálně hráčům, tak chci aby si zaluštili kamarádi a ne aby si kouzelník hodil na INT, s přehledem přehodil a já jim to pak luštil za ně :D

U CHA může nastat podobný problém při vyjednávání, ale u nás už jsme si zvykli nejprve hodit a podle toho pak odehrát samotné jednání. Ale na dedukci v detektivce, na řešení hádanek a podobné záležitosti prostě z principu neházíme - to je zábava určená k řešení hráči, nikoliv postavami.
Autorská citace #29
20.1.2019 19:35 - LokiB
Xeth píše:
Pokud si postava všimne stop zaschlé krve na zubech a hromádky kostí pod nimi, dá se předpokládat, že jí dojde


Proš se to dá předpokládat? Bereme stále "hloupou postavu". Ano všimla si krvavých zubů i kostí ... ale prostě jí to nedocvankne, nemá dedukční schopnosti a nevyvodí závěr.
Takže hluboce nesouhlasím s tvým "dá se předpokládat" :) Nedá a nemělo by se. Ochuzuje to hru. Hráč si zvolil hloupou postavu, tak ať je smířený s důsledky, tedy že postava je hloupá. Dobrý hráč to dokáže a nemá s tím problém.

Však jo, ať si hráči zaluští ... ti, co hrají chytrou postavu to pak použijí. Jo, problém je, když budeš mít v partě samé krolly. Ale pak je na místě se smířit s tím, že taková družina hádanky nevyřeší.
Autorská citace #30
20.1.2019 19:49 - Šaman
LokiB píše:
Však jo, ať si hráči zaluští ... ti, co hrají chytrou postavu to pak použijí.

Jasně, že ve fikci to rozluští náš mudrc lékař a lékárník v jedné osobě (kouzelníka nemáme), zatímco šermířka bude hrát v hospodě kostky. Ale jaksi tam chybí ten wau moment:
- GM: Před vámi je tři stopy široká propast… Zloděj ala ninja: Já to přeskočím a navážu provazy. Wau.
- GM: Jsou to těžké zamčené dveře a na druhé straně slyšíte křik. Válečník: Vyrazím je! Wau.
- GM: Stráže si vás měří nasupeným pohledem a do hradu vás nepustí. Kněžka: Ja si s nimi promluvím… (Wau, pustili.)
- GM: A tady máte tu zprávu, kterou nesl posel… Mudrc: Já to vyluštím. GM: Ok, je mi jedno kdo, ale do příště by bylo fajn vědět, co se tam píše. :D (Ehm, k čemu je ta postava vlastně dobrá, když v boji a v divočině je furt v nějakém maléru a při luštění se taky neblýskne?)
Autorská citace #31
20.1.2019 20:02 - LokiB
Šaman: protože kdyby tam ta postava nebyla, tak si hráči zaluští, ale postavy na to nepřijdou :)
Autorská citace #32
20.1.2019 20:03 - Xeth
LokiB: To, že má postava jednu z vlastností lepší neznamená, že má druhou tragickou. Taková premisa tu snad nebyla. Ano, pokud by byla postava opravdu tupá, tak souhlasím s tím, že může mít problém s pochopením podobných souvislostí. V takovém případě pak DM může podat dané informace a zároveň hráče upozornit, že jeho postavě spojení nedošlo.
A kdo má rád házení si může samozřejmě házet na každou stránku všech situací (věřím ale, že mnoho DMů pod jeden hod na jednu vlastnost schová leccos i z jiných vlastností), a že hod d20 dokáže udělat odborníka i z ignoranta. :)
Autorská citace #33
20.1.2019 20:07 - LokiB
Xeth píše:
To, že má postava jednu z vlastností lepší neznamená, že má druhou tragickou.


Tak řešilo se, že Inteligence je dumb stat, tedy tragická :)
Autorská citace #34
20.1.2019 20:17 - Šaman
LokiB píše:
Šaman: protože kdyby tam ta postava nebyla, tak si hráči zaluští, ale postavy na to nepřijdou :)

A to právě že nikoliv. Nemohu po nich chtít, aby to jak rozluštili, tak i přehodili.
A to samé když třeba teď dostali nějaké stránky z Necronomiconu, kde je popis hlavního záporáka (ve skutečnosti několik obrázků bez textu). Mohl bych chtít nějaký hod na INT, aby se určilo kolik toho zjistili, ALE nepřipravoval jsem celý večer materiály i s detaily jen proto, aby postavy odhalili jen to hlavní, ale všechny detaily jim utekly. Ty obrázky vypráví příběh. A koneckonců už chci ze sebe vysypat ty věci, co se mi jako vypravěči honí hlavou už rok, ale nebylo s kým si o tom pokecat, protože spoilery :D

---
Ještě k té parté krolů: Pokud ta bude potřebovat něco vyluštit, tak to samozřejmě bude taky zábava pro hráče a pak je na nich, aby v rámci úvodní scény dalšího sezení odvyprávěli, jak to zařídili. Třeba jak chytili nějakého pocestného co vypadal chytře a dali mu to rozluštit (a protože proti nim vypadal chytře každý, tak to vyšlo až na popáté) :D
Autorská citace #35
20.1.2019 20:25 - LokiB
Šaman píše:
Mohl bych chtít nějaký hod na INT, aby se určilo kolik toho zjistili, ALE nepřipravoval jsem celý večer materiály i s detaily jen proto, aby postavy odhalili jen to hlavní, ale všechny detaily jim utekly


tedy - ušil sis na sebe bič a není z toho jak cesty ven. ok, tohle rozhodnutí ti neberu :)
tvým důvodům rozumím, jen si prostě pamatuju ty optimalizační hodokvasy s buildama v 3.5, kde postupně přibývalo featů, které ti umožnily nahrazovat jednu vlastnost jinou, tu v útoku tu v hodu na zranění ... a jaká to pak byla paseka. V tomhle je třeba celkem za mě výhoda Fate a spol, že se tomuhle pokušení hráči vyhnou
Autorská citace #36
20.1.2019 20:51 - Šaman
LokiB píše:

Spíš, když o tom přemýšlím, tak se málokdy stává, že nějakou standardní situaci napadne hráče řešit hodem na INT. Takže ta přichází na řadu hlavně v příběhotvorných věcech a při hlubším pochopení pozadí, což je věc, která se má stát (pro lepší zážitek všech).

Takže když je možnost přeskočit propast, nebo vyrazit zamčené dveře, nebo je odemknout paklíčem, nebo ukecat stráž u hlavních dveří, nebo proniknout v přestrojení, nebo tu stráž prostě vybít, tak jsou to z pohledu zábavy rovnocenné možnosti.

Ale projít dobrodružství tím, že všechno pobijí a nedozví se pozadí příběhu, to je na pytel. I pro GM.
Autorská citace #37
20.1.2019 21:20 - krytah
Ovšem je tu jedna výjimka, a to, pokud příběh byl pobít všechny a všechno. ;D
Autorská citace #38
20.1.2019 21:34 - Šaman
krytah: No, to už je lepší dát si Diablo po síti, ne? A vrchol rp je "Stay awhile and listen." :)
Autorská citace #39
20.1.2019 22:41 - Aegnor
Šaman píše:
Mohl bych chtít nějaký hod na INT, aby se určilo kolik toho zjistili, ALE nepřipravoval jsem celý večer materiály i s detaily jen proto, aby postavy odhalili jen to hlavní, ale všechny detaily jim utekly. Ty obrázky vypráví příběh. A koneckonců už chci ze sebe vysypat ty věci, co se mi jako vypravěči honí hlavou už rok, ale nebylo s kým si o tom pokecat, protože spoilery :D

Hej, já osobně bych hráčům hodil stopy (tj. ty obrázky), nechal bych je brainstormovat, přemýšlet, poslouchal je ... a když by si někdo požádal o hod, co z toho vymyslí jeho postava (a uspěl by), tak bych mu dal nějakou kritickou část, která je třeba nenapadla. Poukázat na detail, který jim nepřišel důležitý, říct "a tyhle dvě věci by dohromady mohli znamenat X" a podobně.

LokiB píše:
Inteligence je dumb stat

Obyčejně se mám pocit používá "dump stat". :-)
Autorská citace #40
20.1.2019 22:43 - LokiB
Aegnor: já to převzal po Logovi, aby bylo jasné, že mluvíme o tom samém ;)
Autorská citace #41
20.1.2019 23:51 - Gurney
efram píše:
nejlépe mi přijde vysvětlení INT a MOD právě při hledání něčeho skrytého. Zatímco přes moudrost se na to jde z pohledu - všiml jsi si, třeba i pasivně, tak u INT se na to jde směrem, že by mohl odhalit nějaké mechanismy, část mechanismu pasti nebo tajných dveří atd. Pořád ti to dává možnost GM zvolit co je vhodnější z povahy hledaného objektu. Nepřijde mi to úplně špatná myšlenka.

Taky mi to přijde celkem logické, že někde se při využije Int, jinde Wis. Kde a co z toho asi bude záležet i na konkrétním GMovi a jeho osobním stylu, ale to je v pořádku, 5e pravidla prostě jsou psaná s tím, že mají fungovat jako sada nástrojů pro GMa, který rozhoduje jak přesně se použijí a na co se bude házet. Tak trochu princip Rulings not Rules, jak se tomu začalo říkat v oldschool komunitě.

Šaman píše:
Spíš, když o tom přemýšlím, tak se málokdy stává, že nějakou standardní situaci napadne hráče řešit hodem na INT. Takže ta přichází na řadu hlavně v příběhotvorných věcech a při hlubším pochopení pozadí, což je věc, která se má stát (pro lepší zážitek všech).

Já razím přístup, že nízké staty by neměly hráče nějak zásadně omezovat v tom, co chce dělat, a že GM by nikdy neměl říkat věci jako "to ti nedošlo, na to máš příliš nízkou Inteligenci" nebo dokonce "hoď si, jestli jsi lano, se kterým slaňuješ, přivázal". Možná to dává smysl, ale je to opruz a spíš to hráče od low Int postav odrazuje. Takže nízkou Inteligenci hráčům vysvětluju jako nízkou schopnost učit se věci nazpaměť (což vysvětluje, proč D&D Kouzelník využívající vancian magii potřebuje co největší Inteligenci, zatímco Čaroděj tam ty stejná kouzla dokáže pálit spíš pomocí vlastního ega), nevelké "formální" znalosti, pravděpodobně že postava neumí číst a psát. V systémech, které nemají obdobu Vnímání i pro hody na to, si něčeho všimnout. To je obvykle úplně dostatečná reprezentace, brát hráči kontrolu nad postavou není nutné. Za vzor dávám třeba Draxe z filmových Guardians - to že nechápe vtipy a usíná, když Stark začne vysvětlovat plán, je takový hezký roleplay quirk, který to imo vystihuje mnohem lépe, než kdyby se choval jako klasicky hraný drdčkový kroll.

To samé mimochodem Charisma - vzorové postavy s nízkou Charismou jsou pro mě Stanis Baratheon nebo pan Darcy. Stanis může říct cokoli, ale pokud chce, aby za ním lidi šli, musí to být buď v jejich zájmu nebo je k tomu musí donutit, přestože má převážně docela rozumné návrhy. Když dojde do tuhého, má jednoho (nepříliš významného) následovníka, který je mu skutečně věrný. Oproti němu Robert je prožer, co se vlastně jenom kurví, mlátí svoji ženu a vede království do sraček, ale všude kam přijde je středem pozornosti, lidi ho milují, má kámoše Starka, Renly ho má za vzor... to skoro připomíná OD&D pravidla pro následovníky a tabulky počáteční reakce, modifikované pomocí Cha. Podobně Darcy se svojí zápornou Cha se taky propracuje postupně u Elizabeth propracuje na podobné mety jako Wickham (a dál), ale zabere mu to rok (nebo tak nějak) a docela solidní částku za to, že vytáhne její rodinu z průseru. Podobné postavy, které nízké vlastnosti ukazují nějak kreativně (tady třeba skrz arogantní chování) taky z hráče člověk nedostane, bude-li jako GM trvat na tom, že s nízkou Cha přece jeho postava musí vypadat odporně, šišlat a smrdět na sto honů.
Autorská citace #42
20.1.2019 23:59 - sirien
Gurney píše:
přestože má převážně docela rozumné návrhy

jako... upálit vlastní dceru, upálit kohokoliv kdo se nepodřídí, vlastně když sme u toho tak upálit kohokoliv... pocestě si to rozdávat s cizáckou kněžkou a počínat tak démony... když sme u toho tak ještě v době své "příčetnosti" praktikovat absolutní spravedlnost bez milosti... plus neustálá tendence opravovat lidem gramatiku.

...jestli tohle považuješ za rozumné, tak si na Tebe budu možná muset začít dávat trochu víc pozor :D
Autorská citace #43
21.1.2019 00:01 - Aegnor
Já rozlišuju inteligenci a moudrost hodně dle toho, jak je to v STs u Inteligence a Wits, resp. obecně rozdělení na "power" a "finesse" kategorii. Asi ten rozdíl nedokážu popsat, ale je to něco ve smyslu "tak to analyzuju" vs "kouknu se a zamyslím se, co mi přijde divné".
Autorská citace #44
21.1.2019 00:03 - sirien
Intelligence is knowing, that Frankenstein was not the monster.
Wisdom is knowing, that he was.

Intelligence is knowing that tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to give tomato into a fruit salad.

...já nevim co víc kdo potřebuje, naprosto jasný.
Autorská citace #45
21.1.2019 00:04 - Aegnor
"And charisma is ability to sell a tomato-based fruit salad."
Autorská citace #46
21.1.2019 00:08 - Šaman
Gurney: No právě. Postihovat postavu za nízkou inteligenci mi taky přijde antipattern. Ale u ostatních vlastností platí, že je hráči chtějí, aby jejich postavy zazářili na plánku který znamená svět.
Silák zkrotí býka, nebo nadzvedne kamennou desku se kterou jinak nikdo nehne, akrobat přeskáče po padajících kamenech propast (vlastně ne, tohle nikdy nikdo neudělal… vážně… to se nikdy nestalo… howgh), i ten charismák prostě vymluví někomu díru do hlavy a získá informace které jsou jinak tajné… ale ten nerd by k tomu aby se blýskl potřeboval třeba knihovnu. A ta je málokdy k dospozici, zatímco ta síla a akrobacie a šerm a vyjednávání jsou na denním pořádku.

A asi proto je často inteligence poměrně opomíjená statistika. I když možná je to tím, že inteligentní postava se na dráhu dobrodruha nedá… není blbá a nechce umřít, že jo? :)
Autorská citace #47
21.1.2019 00:13 - Aegnor
Šaman: Hej, i ten nerd může zazářit. Může někomu vykecat díru do hlavy přes to, že mu naháže tolik pravd, nepravd a polopravd, že se v tom ten druhý ztratí. Nebo tak, že se sejde s "politickým" protivníkem, pobaví se s ním a požádá ho o nějakou službu, zatímco počítá s tím, že ten protivník okamžitě udělá cokoliv pro to, aby tato služba nemohla být splněna (a tím provede to, co nerd původně chtěl). Je to akorát trochu složitější a vyžaduje to aspoň trochu přípravy a přemýšlení, což u té síly, obratnosti a tak úplně neplatí.
Autorská citace #48
21.1.2019 00:15 - LokiB
To s tím Frankensteinem nesedí na nedostatečně definovaném významu monster, kde se inteligentní mezi sebou budou přít :P

To, že někdo nechápe vtipy nebo usíná při vysvětlování plánu nějak nedokážu spojit s mírou inteligence, ale možná to někomu v uchopení pomáhá. Přijde mi jinak, že u vysvětlování plánu usínají právě hodně inteligentní postavy, protože je to nudí a dávno vědí co a jak a nepotřebují to vysvětlení. a vtip ... pochopení vtipu celkem obecně nesouvisí s inteligencí, nejedná-li se o vtipy H2SO5.

Mně přijde, že se nízká Int dá v rámci RP u hry celkem dobře hrát, aniž by to kazilo hráči jeho agendu. Na tom, že postavě něco nedocvakne, bych neviděl nic hráče ve hraní omezujícího, co by mu kazilo zážitek ze hry.
Resp. jestli mu to vadí, a špatně se mu to hraje, proč si bral ne moc inteligentní postavu? Kvůli optimalizaci síly postavy?
Autorská citace #49
21.1.2019 00:42 - Šaman
Tak ono záleží na pravidlech. Pokud opustíme DnD 5e co je v nadpisu, tak třeba ve Fate nízká vlastnost znamená na úrovni běžného člověka. Možná podprůměrného, ale stále nic, co by z někoho dělalo exota. Prostě to jen není jeho silná parketa, takže ji nebude používat k řešení problémů.
Pokud by chtěl být v něčem za exota, vezme si aspekt (takže pak se ta nízká inteligence občas projeví tím, že ho dostane do potíží).

I v reálu znám spoustu lidí, u kterých jsem až po dlouhé době zjistil, že mají hodně špatně nahozenou INT. Mají problém s pravidly češtiny a psaným projevem, skočí na každý hoax, mají dobrý pocit, když na fb šíří stokrát přeposlané blikající vánoční přání apod. Ale pracují rukama, unesou dvakrát tolik co já (ani STR ani ODL nemám dobře hozenou) a oba se můžeme potkávat na společných akcích aniž by docházelo k nějakým silným WTF momentům.
A totéž u těch dobrodruhů. Většina pro přežití potřebuje spíš dobrou tělesnou kondici.
Autorská citace #50
21.1.2019 00:53 - sirien
LokiB píše:
To s tím Frankensteinem nesedí na nedostatečně definovaném významu monster

Tak sem do party sehnal kouzelníka...

...ještě by to chtělo nějakýho toho klerika.
Autorská citace #51
21.1.2019 01:17 - Gurney
Sirien: Ještě když žije Robert, tak je až nějaké ty záchvaty puritánství z těch dvou ta lepší varianta na trůn. I proto ho tam nikdo moc nechce. Pak už ho ta Cha jako dumpstat dovede k dost zoufalým a šíleným řešením, to je fakt.

Šaman píše:
Silák zkrotí býka, nebo nadzvedne kamennou desku se kterou jinak nikdo nehne, akrobat přeskáče po padajících kamenech propast (vlastně ne, tohle nikdy nikdo neudělal… vážně… to se nikdy nestalo… howgh), i ten charismák prostě vymluví někomu díru do hlavy a získá informace které jsou jinak tajné… ale ten nerd by k tomu aby se blýskl potřeboval třeba knihovnu. A ta je málokdy k dospozici, zatímco ta síla a akrobacie a šerm a vyjednávání jsou na denním pořádku.

Silák nadzvedne desku hned, zatímco jiní si musí postavit kladku nebo najmout lidi, charismatickej týpek z někoho dostane info, zatímco ostatní jej musí vydírat nebo uplatit, génius si grimoár přečte a dokáže jej převyprávět a postupy z něj použít, kde by si ho někdo jiný musel opsat nebo ukrást... Vysoká vlastnost je vlastně zkratka, nízká komplikace, neměla by to být nepřekonatelná překážka.

LokiB píše:
To, že někdo nechápe vtipy nebo usíná při vysvětlování plánu nějak nedokážu spojit s mírou inteligence, ale možná to někomu v uchopení pomáhá. Přijde mi jinak, že u vysvětlování plánu usínají právě hodně inteligentní postavy, protože je to nudí a dávno vědí co a jak a nepotřebují to vysvětlení. a vtip ... pochopení vtipu celkem obecně nesouvisí s inteligencí, nejedná-li se o vtipy H2SO5.

A to je přesně ukázka jak to vypadá, když PJ ví nejlíp, jak mají hráči roleplayovat své postav. Za sebe říkám, ať si raděj jde psát povídky, aspoň mu to ostatní nebudou kazit.

LokiB píše:
Mně přijde, že se nízká Int dá v rámci RP u hry celkem dobře hrát, aniž by to kazilo hráči jeho agendu. Na tom, že postavě něco nedocvakne, bych neviděl nic hráče ve hraní omezujícího, co by mu kazilo zážitek ze hry.

Pokud si nesmíš dát dohromady nějaké skutečnosti, protože tvoje postava má nízkou Inteligenci, je to ukázkové omezení hráčské agendy. Což jako úplně neodmítám (pokud je k tomu dobrý důvod a neděje se to pořád... čímž zrovna tohle docela zavání), ale jako netvařme se, že není.
Autorská citace #52
21.1.2019 07:08 - Colombo
Sirien píše:

Intelligence is knowing that tomato is a fruit.
Wisdom is knowing not to give tomato into a fruit salad.


Intelligence is knowing that mixing culinary and botanic classification will bring only confusion to those less gifted.

Fruit je v angličtině pojmenování jak pro ovoce, tak pro plod. Ovoce a zelenina je tradiční kulinářské rozdělení bez nějakých sofistikovaných pravidel.

Oproti tomu plod je botanické označení části rostliny určené k pohlavnímu rozmnožování. Tak samo je plod jablko, tykve, paprika a meloun. Různě se dělí na pravé, nepravé či souplodí atp. Například jahoda je souplodí nažek, kdežto rajče je bobule.

Tedy, rajče je jak zelenina, tak plod, anglicky pak both vegetables and fruit.
Autorská citace #53
21.1.2019 07:17 - Jerson
Koukám, že ta inteligence a moudrost je zajímavá otázka stále.
Btw Colombo, ono i v češtině je to s ovocem a zeleninou v případě rajčat, melounů a dalších věcí poněkud složitější :-)
Každopádně rajče je ovoce, a přesvědčovat někoho o své pravdě je známkou nízké moudrosti (a já si ji nahodil fakt moc špatně :-D )
Autorská citace #54
21.1.2019 08:43 - LokiB
sirien píše:
Tak sem do party sehnal kouzelníka...


LOL. Ale já jsem spíš diskutující bard :)

Gurney píše:
A to je přesně ukázka jak to vypadá, když PJ ví nejlíp, jak mají hráči roleplayovat své postav. Za sebe říkám, ať si raděj jde psát povídky, aspoň mu to ostatní nebudou kazit.


Ty máš, Gurney, celkem konzistentně vysoké nároky na GMa, co smí a nesmí dělat, abys ho jakožto hráč neposlal do prdele a nešel hrát s někým jiným, protože tě to u něj nebaví. To je ok. Trochu mě překvapuje, proč GM nemůže mít také vysoké nároky na hráče, aby neposlal on do prdele je. Z čeho vyplývá ta disproporce? To nemyslím jako ironii, ale vážně.

Gurney píše:
Pokud si nesmíš dát dohromady nějaké skutečnosti, protože tvoje postava má nízkou Inteligenci, je to ukázkové omezení hráčské agendy.


Budiž. je to tedy omezení hráčské agendy. Z mojí strany jen o něco málo silnější, než omezení hráče, který řekne, že jeho postava projde skrz zeď, i když na to nemá ani sílu, ani jiné speciální schopnosti :)
Autorská citace #55
21.1.2019 22:26 - Xyel
Diskusi jsem přiznám se celou nečetl, nicméně si neodpustím pár optimalizačních poznámek.

Warlock - staty jsou špatně CON > DEX, protože CON lépe scaluje na vyšších úrovní. Z ostatních statů WIS >>> INT > STR, protože na většinou kouzel a monster effectů je WIS save.

Light armor -> studded leather armor

Melee zbraň Quarterstaff = Spear >>>> all else, protože se dají použít jako versatile pro d8 damage.

Cantripy - Mage hand > všechny ostatní non-dmg cantripy, pak většinou následuje v žebříčku priorit Prestidigitation

Lvl 1 spells - Shield > all else.

Sorcerer - ditto se staty a tím feather fallem jsi myslel burning hands, že?:)

Rogue - staty rogua mají zhruba tuto prioritu z hlediska síly - DEX > WIS > CON >>> INT > CHA > STR

Halfling je blbá rasa, protože má zmenšený pohyb, takže změnit na wood elfa

Ve zbraních chybí nejlepší rogue zbraň, a to light crossbow

Tady jsem se podíval na skilly - prioritizace je cca stealth, perception, acrobatics, sleight of hand, thief's tools a pak už je to jedno.


Paladin - kouzla mu scalují dle CHA, takže stat priorita je STR > CHA > CON = WIS > INT > DEX

Ve zbraních chybí obouručák (respektive maul, protože na bludgeoning je míň resistancí; shieldy jsou slabé)
Autorská citace #56
21.1.2019 23:23 - krytah
Velice rád bych ti připomněl, že všechny zbraně a předměty jsou ze základního výběru povolání, tudíž to, co dostaneš hned ze začátku. Samozřejmě asi existují i lepší možnosti, jenže nejdou uskutečnit se základní výbavou. Na vyšších levlech by mi to dokupování ani tak nevadilo, jenže 1.lvl je prostě úplnej pleb, který neměl kdy shánět vybavení. Tak to tedy alespoň funguje ve většině kampaní.
Autorská citace #57
22.1.2019 08:16 - Colombo
Jerson píše:
Btw Colombo, ono i v češtině je to s ovocem a zeleninou v případě rajčat, melounů a dalších věcí poněkud složitější :-)
Každopádně rajče je ovoce, a přesvědčovat někoho o své pravdě je známkou nízké moudrosti (a já si ji nahodil fakt moc špatně :-D )
Říct, že i v češtině je to v případě rajčat, melounů a dalších složitější, přičemž předloženým zdrojem je český článek, který odkazuje na soudy v USA (kde je jazykem Angličtina, viz vysvětlení výše), Evropě (nevím, v jakém jazyce se to vedlo) a pak zmíněné botanické označení, které je ale špatně a zaměňuje nebotanický význam "ovoce" za botanický význam plod (a o tom je vlastně celá ta debata v USA a jinde). Viz http://www.agronavigator.cz/inf_pult.asp?ids=0&ch=0&zobraz=1&id_dotazu=6747.

Asi máš smůlu v kostkách. Třeba máš štěstí v lásce;)
Autorská citace #58
22.1.2019 15:30 - Xyel
krytah píše:
Velice rád bych ti připomněl, že všechny zbraně a předměty jsou ze základního výběru povolání

Z toho, co jsem napsal, je jediná nevzatelná položka studded leather armor - zbraně se všechny dají nabrat, protože jednu simple weapon dostane snad každé povolání a paladin si maul může vzít jako martial weapon.
Autorská citace #59
22.1.2019 17:52 - Kosťa
Xyel:
Zloděj má být high elf, dáš mu jako racial cantrip greenflame blade což je drsná investice do budoucna, zloděj nemá možnost si vzít do začátku kuši, warlock primární cantrip eldrich blast, druhý podle toho co si vybere za paktovou věc imho asi tu mage hand ale dají se i jiné věci
Autorská citace #60
23.1.2019 10:04 - Xyel
Kosťa píše:
Xyel:
Zloděj má být high elf, dáš mu jako racial cantrip greenflame blade což je drsná investice do budoucna

Tj docela zajímavé. Na jednu stranu se kombí s assassinem, na druhou stranu stojí to kouzlo akci, takže jediné použití je, že ví, že jde někoho přepadnout a má možnost použít akci na kouzlo s vocal komponentou. A taky pak nemá +5 ft movespeed, nemůže mít od lvl 1 +3 dex i wis, nebude mít wood elfí mask of the wild. To kombo s assassiním autocritem je ale fakto dobré, takže to je zajímavá alternativa k woodelfovi.
Autorská citace #61
8.2.2019 21:58 - Gurney
LokiB píše:
Ty máš, Gurney, celkem konzistentně vysoké nároky na GMa, co smí a nesmí dělat, abys ho jakožto hráč neposlal do prdele a nešel hrát s někým jiným, protože tě to u něj nebaví. To je ok. Trochu mě překvapuje, proč GM nemůže mít také vysoké nároky na hráče, aby neposlal on do prdele je.

Asi nebudou tak vysoké, když jsem o tom u snad žádného GMa, se kterým jsem hrál, o tom ani neuvažoval a téměř vždycky se mi ta hra nakonec líbila. Třeba mám jen štěstí, těžko říct. Ale konzistentně tvrdím, že kdo chce mít tenhle level kontroly nad tím, jak hráči hrají svoje postavy, má radši jít psát povídky. Nároky mít samo může, ale proč si rovnou nepřiznat, kde je doopravdy zakopaný pes.

(ale tuhle diskuzi s tím plevelit nechci, kdyžtak v nějaké relevantní)
Autorská citace #62
8.2.2019 22:40 - LokiB
Ok. Tedy jen z hlediska buildů: Inteligence postavy bereš jako relevantní jen pro potřeby herních mechanik, které ji přímo používají, je to tak?
A případně ti ani nevadí, když hráč "krolla" s nízkou herní inteligencí, roleplayuje postavu jako "univerzitního profesora" a "Sherlocka" v jednom?

Mně to třeba připadá rušivé. Nic, co bych nezvládl skousnout, ale divné to imho je.
Nevidím za tím potřebu kontroly nad tím, jak hráči hrají svoje postavy (ale možná tam je, jen ji prostě necítím). Stejně, jako hráči očekávají nějaké způsob vedení hry a hraní NPC od GM, aby jim to přišlo pokud možno uvěřitelné, jak se tu někdy uvádí.
Autorská citace #63
8.2.2019 22:50 - Gurney
Píše:
(ale tuhle diskuzi s tím plevelit nechci, kdyžtak v nějaké relevantní)
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25095701217651 secREMOTE_IP: 54.234.227.202