Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
Autorská citace #21
8.9.2017 17:33 - sirien
Loki: Když už něco děláš, tak i když nejsi expert tak to můžeš zkusit udělat pořádně. Protože jinak nemůžeš čekat výsledek, který by byl třeba uspokojivý, když ne dokonalý.

Osobně mi to ani tak nevadí, jako mě to spíš tak nějak nevim proč irituje. Prostě lidi opakují zbytečné chyby jen protože se nenamáhali vůbec rozhlídnout okolo aby zjistili, jestli náhodou někde není něco co by si vůbec mohli nastudovat než do toho půjdou. A tím nemám namysli jen místní články, ale vůbec cokoliv k věci.
Autorská citace #22
8.9.2017 17:40 - LokiB
ona ta otázka, jaké RPG pro děti, byla už položena vícekrát dříve ... zkuste si to zadat do vyhledávače. místní osobní jsou cenná,
mě třeba z doporučovaných zaujalo: Little Wizards.
ale bez toho, aby si člověk osahal přímo herní systém, jde říc jen velmi málo

u dětí bude hodně záležet na roli vypravěče, takže bych volil systém, který vypravěčovi pomůže vytvořit příběh/herní obsah, jakkoli tomu budeme říkat.
Zkoušel jsem s šestiletými kluky jen tak, bez systému, hrát vyprávěcí hru na téma Hvězdných válek, které je hrozně braly. boje jim nikterak nevadily, že někdo skončí zraněný či záporák chcíplý, jim přišlo celkem normální (resp. to sami takto podávali, protože to tak i viděli v příbězích SW). nemělo to žádná "pravidla", oni tomu říkali Naše hra


Celkem koincidence je, že zrovna dneska někdo poslal do Old School Gamers fb skupiny přesně stejnou otázku :)

a doporučujou mu tam třeba:

nothankyouevil
rpgKids
Autorská citace #23
8.9.2017 21:18 - Log 1=0
sirien píše:
chcete RPG pro děti které bude nějak následovat rodičovskou potřebu vyprávět dětem nenásilné věci

což je často proti přání samotných dětí, což jsou často bezskrupulózní malí parchanti.
sirien píše:
ednoduché mechaniky a nízká čísla

Tohle mi ale připadá jako dobrý mantinel, který by si klidně mohl vypíchnout, kdyby se v tom dalším vymýšlení (dle metody kterou popisuješ).
Šaman píše:
Bouráka Toma

A to je kdo?
Šaman píše:
typicky dětské dobrodružství je Asterix.

Typicky rodinné Ten příběh je sice +-dětský, ale je doslova prošpikovaný věcmi spíše pro starší publikum. Ono je to lepší spíš když je publikum věkově pomíchané, nebo dospělé, které nezapomnělo. Prostě typický Gosciny.
Šaman píše:
Neznám Pokémony, jak se tam třeba řeší souboje.

Do vyřazení, bez trvalých následků (max do konce seze... pardon epizody) včetně NPC. Ale jinak docela drsné, plivou tam po sobě oheň, metají blesky, a podobně. Zrovna na tohle bych vzal upravené DnD. V podstatě by stačilo udělat jedno "povolání" (trenér pokémonů), patřičný bestiář (ach kde jsou časy, kdy jich bylo jen 150), i s "kouzly", a to ostatní je na úrovni rozsáhlejších houserules, zdá se mi.
Autorská citace #24
8.9.2017 21:44 - Šaman
Bourák Tom
Log 1=0 píše:
A to je kdo?

Taky jsem neznal, ale u mých synovců (starší právě nastoupil do školy) to je idol. Mluvící závodní auta - zápletka se vždy točí okolo závodů, nebo nějakých technických autověcí. Ale jinak mají dost specifické aspekty (jeden má namaxovanou rychlost, jiný charisma, taktiku, nebo schopnost vycvičit nováčky).
Mě by to samotného nenapadlo, ale když děcka nemluví o ničem jiném, asi je to dobrý námět na setting.
Naopak, pokud se na potkání oslovují "volím tebe", pak bych šel pokémoním směrem.
(A jestli řekne: "to je jedno, volím třeba Bahňáka", tak šup s nima do Stínadel. Já bych třeba jako děcko nějaké Rychlé Šípy RPG bral všema deseti.)
Autorská citace #25
8.9.2017 22:49 - Vaarsuvis
Pár odkazů k tématu:
Toon RPG https://en.wikipedia.org/wiki/Toon_(role-playing_game)
a jedna diskuze na RPG fóru
Autorská citace #26
9.9.2017 12:11 - Gurney
Já bych ze hry pro děti násilí rozhodně neodebíral - jedna z těch věcí, které dělá hry jako D&D tak populární je rozmanitost herního obsahu. Jednou se postavy plíží skrz nějaké nebezpečné prostředí, o chvíli později řeší hádanku, pak bojují s gobliny, pak vyjednávají s NPCčky... Nevidím důvod, proč se připravit o část tohoto velmi funkčního mixu, zvlášť když je to část, která tolik hráčů baví.
Autorská citace #27
9.9.2017 15:57 - Gediman
RPG pro děti? Musím zmínit toto:

http://www.gediman.cz/seznamclanku.php?vsechnyclanky=my-little-pony-tails-of-equestria

Je to snadné a zábavné. Nemožnost umřít pomáhá generovat další a další zápletky a komplikace - místo smrti totiž postavy například padnou do zajetí.


Hra je samozřejmě povinností pro bronies jakéhokoliv věku :)
Autorská citace #28
11.9.2017 12:15 - Shako
Sirien: Velmi dobré postřehy.

Gediman: Zatrnulo mi, že existuje nějaká modifikace Voidu pro děti. :-D


Šaman píše:
(Mimochodem to vylučuje i tu Myší hlídku. Co o ní vím, tak je to klasický, trochu artušovský a trochu temný příběh, kam patří epické boje, čest a sláva a hrdinské smrti. Jen je to celé v myším světě.)


Epické boje zpravidla zahrnují nula mrtvých na obou stranách... ;-) ... protože myší hrdinové neumírají (aspoň pravidlově, v komixu občas ano) a většinu zvířat nelze zabít, ale pouze zahnat vzhledem k velikosti (pravidlově nelze zahlásit jako cíl v konfliktu "zabit" cokoli větší než lasička).


Moc se mi líbí, jak tady všichni usilovně radí, doporučují nebo odmítají systémy, ale nikdo zatím neupřesnil, zda hledáme hru ala DnD s výrazně jednoduššími pravidly a nebo úplně něco jiného.
Autorská citace #29
11.9.2017 12:27 - sirien
Log 1=0 píše:
což je často proti přání samotných dětí, což jsou často bezskrupulózní malí parchanti.

Já sem nikdy nenapsal nic o tom, že by mi ona rodičovská potřeba přišla inteligentní, natož že bych se s ní ztotožňoval. Čistě pro záznam.
Autorská citace #30
11.9.2017 12:30 - York
sirien píše:
Možná bych měl zkouknout pár pohádek které chci použít jako vzor


Oh you god, už zas? Kde se pořád bere to přesvědčení, že pohádky jsou super pro děti?

Mně třeba z dětství zbyla velmi silná vzpomínka, jak mi někde na hřišti jeden o dost starší kluk vyprávěl příběh ze Supermana. O něco později jsem žral Májovky, Verneovky a vůbec knížky z takové té dobrodružné edice. Zato si nevzpomínám na vůbec žádnou pohádku.

Dneska už to bude asi o něco posunuté, ale pohádky jsou fakt to poslední, po čem bych sáhnul.

Ad systém: To, že je nějaký potřeba, je podle mě další velký omyl. Děti mezi sebou zcela přirozeně RPGčka hrají (sort of) a žádný systém k tomu nepotřebují. Improvizace je naprosto přirozená forma dětské hry. Co naopak ocení, je domýšlení důsledků a vůbec nějaký rámec příběhu a vyprávění - tedy ty věci, které se člověk musí naučit. Prostě zkušeného vypravěče znalého vypravěčských a improvizačních technik.


PS: Ještě se přece jen sám trochu popřu - napadá mě totiž jeden dobrej důvod, proč dát šanci pohádkám, myšákům a podobným settingům, které mají dospělí zafixované jako dětskou záležitost - aby to fungovalo, tak to totiž musí bavit taky ty dospěláky, kteří to budou s dětma hrát. A ne každého baví fantasy, komixy a podobné věci. Takže pokud vypravěče budou bavit myšáci a dokáže to dobře podat, tak asi proč ne.
Autorská citace #31
11.9.2017 12:33 - Aegnor
Shako píše:
ale nikdo zatím neupřesnil, zda hledáme hru ala DnD s výrazně jednoduššími pravidly a nebo úplně něco jiného.

Ono upřesnění je docela těžké, když se to ke mně dostalo ve stylu "hele, dítě jednoho mého známého chce hrát dračák, ty se v tom vyznáš víc, co bys tak doporučil?"

A když tady běžela (aspoň z mého pohledu) docela hezká diskuze, tak jsem ji nechal běžet a nezasahoval.
Autorská citace #32
11.9.2017 12:45 - York
Aegnor píše:
"hele, dítě jednoho mého známého chce hrát dračák, ty se v tom vyznáš víc, co bys tak doporučil?"


V tom případě bych mu rozhodně doporučil Dračák (tedy 1.X), nebo raději ShadoWWWův překlad DnD 5e, pokud má něco, na čem rozumně zobrazí pdfko. Je blbost cokoliv vymýšlet, když ví, co chce hrát. Alternativy bych zvažoval jen u potenciálních hráčů, kteří vědí, že Dračák nechtějí.
Autorská citace #33
11.9.2017 12:46 - Aegnor
York píše:
Je blbost cokoliv vymýšlet když ví, co chce hrát.

Akorát ono u spousty lidí stále platí "dračák" == "rpg".
Autorská citace #34
11.9.2017 13:12 - York
Aegnor píše:
Akorát ono u spousty lidí stále platí "dračák" == "rpg".


Jasně, ale většina lidí asi tuší, že Dračák je o pobíjení skřetů. To znamená, že pokud bude hrát DrD a bude v něm pobíjet skřety, tak ho to nejspíš neodradí od hraní RPGček. Velice pravděpodobně časem přijde na tom, že jsou i jiná RPGčka a nějaké si vyzkouší a přejde na něj. Nevidím v tom problém - poměrně dlouho takhle začínali prakticky všichni hráči a v anglicky mluvícím světě to pořád platí pro drtivou většinu hráčů.

Problém by byl v případě, kdyby dotyčný říkal něco ve smyslu, že by si rád vyzkoušel nějaké RPGčko, ale zabíjení skřetů ho fakt neláká. Pak by bylo rozhodně na místě zjistit něco víc o tom, jaké settingy má rád, a doporučit mu něco podobného (vyšel bych rozhodně ze settingu, nováček těžko bude dopředu vědět, jaký druh systému mu sedne).


edit: Ještě abych to upřesnil. Jaké RPGčko dotyčnému doporučit bych na fóru zjišťoval až poté, co se ho zeptáš, jaké settingy a jaké druhy příběhů má rád. Když ti řekne, že moc nemusí fantasy a vůbec nekouká na akční filmy, tak je celkem jasné, že DnDčko by pro něj nebyla dobrá volba.
Autorská citace #35
11.9.2017 13:12 - sirien
York píše:
Mně třeba z dětství zbyla velmi silná vzpomínka, jak mi někde na hřišti jeden o dost starší kluk vyprávěl příběh ze Supermana.

To mi je líto. Kam až si to mohl dotáhnout, kdybys tehdy slyšel o nějakym zajímavym superhrdinovi.

York píše:
Ad systém: To, že je nějaký potřeba, je podle mě další velký omyl



Prosím, znovu nám řekni, jak tentokrát na systému skutečně nezáleží. Pak že pohádky sou jen pro děti.


Aegnor píše:
Akorát ono u spousty lidí stále platí "dračák" == "rpg".

Dej jim DnD 5e Basic rules a nepoznaj fň rozdílu.
Autorská citace #36
11.9.2017 13:23 - Shako
Aegnor píše:
Ono upřesnění je docela těžké, když se to ke mně dostalo ve stylu "hele, dítě jednoho mého známého chce hrát dračák, ty se v tom vyznáš víc, co bys tak doporučil?"


Ok, pak je to složité zadání. A asi to nějak přeber z toho, co tu padá. Tuším, že York správně trefil pointu, že to stejně nejvíc záleží na vypravěči - pokud ho to baví, tak dokáže nadchnout i herní skupinu. Pak to chce jen pravidla, která nehází klacky pod nohy a těch je spousta. ;-)

P.S.: Myšáky v takovém případě vřele doporučuji, pokud projde jednoduchý test - libí se komix... a na to stačí zagooglit "Mouse guard" a mrknout na obrázky. A pak počkat, až to výjde v CZ. ;-)
Autorská citace #37
11.9.2017 13:25 - York
sirien píše:
To mi je líto. Kam až si to mohl dotáhnout, kdybys tehdy slyšel o nějakym zajímavym superhrdinovi.


Superman ti přijde nezajímavý, protože máš načteny a nakoukány tisíce příběhů, takže máš vytvořený nějaký vkus a měřítko, podle kterého to hodnotíš. Když je ti 5 nebo 6 let, tak nic z toho nemáš a Superman je pro tebe něco tak nepředstavitelného a fantastického, že budeš sedět a zírat s otevřenou pusou, zvlášť když ti nikdy nikdo nic podobného nevyprávěl.


sirien píše:
Prosím, znovu nám řekni, jak tentokrát na systému skutečně nezáleží. Pak že pohádky sou jen pro děti.


Na systému samozřejmě záleží. Kde vidíš, že jsem napsal něco jiného? "Nepoužít žádný systém" je taky do jisté míry "volba systému". Jinak teda měl jsem spíš napsat "nepoužít systém s explicitním mechanickým vyhodnocováním" - asi bych pořád dělal nějakou tvorbu postav se slovním popisem, co je na ní zajímavé, případně v čem je dobrá. To se ale asi taky dá považovat za vypravěčskou techniku.


PS: Když na mě vykouknul ten "vtipnej" gif, nebyl jsem si chvíli jistej, jestli náhodou nejsem na RPG fóru...


Shako píše:
stejně nejvíc záleží na vypravěči - pokud ho to baví, tak dokáže nadchnout i herní skupinu. Pak to chce jen pravidla, která nehází klacky pod nohy a těch je spousta.


Tak nějak. Ono taky záleží na tom, jestli to bude vyprávět někdo, kdo už RPGčka zná. V tom případě samozřejmě dává smysl, aby použil systém, který zná a vyhovuje mu.
Autorská citace #38
11.9.2017 13:34 - LokiB
sirien píše:
Dej jim DnD 5e Basic rules a nepoznaj fň rozdílu.


U mnoha povolání poznaj ... systém memorování dostupných kouzel dokáže začátečníka odradit. kéž by se v Coru někdy odhodlali k alternativnímu systému, aby to nemuselo být v UA nebo tak někde.

A Superman v německých časopisech kolem roku 1985, spolu s Pifíkem a tím potřeštěným profesorem, jehož jméno si nepamatuju, jen že měl takovou divnou hlavu, vůbec nebyli nezajímaví ... jo a nelepší byl Ultraman, protože zmlátil i Supermana, si pamatuju.

Jak jsem psal, syn na základce hrával se spolužáky "jejich hru", což bylo superhrdisnké RPG, ovšem bez pravidel. prostě jen vyprávěcí hra. bohužel, veškerá mně v té době známá pravidla byla svou složitostí oproti tomu volnému vyprávění tak daleko, že je ani jemné náznaky formalizace nezaujali
Autorská citace #39
11.9.2017 13:37 - sirien
York píše:
Superman ti přijde nezajímavý, protože máš načteny a nakoukány tisíce příběhů

Superman mi přišel nezajímavej už když sem byl malej a viděl sem první film. Jů, bouchaly tam věci. Jinde bouchaly líp. Hlavní hrdina i záporák byli divný a nudný, seriálová verze s Lexem nebyla o nic lepší, i starej Batman se starym Jokerem byli víc cool, stejně jako Pongo a Cruela, jeho ignorantstvo nebo McGyver. I ten pitomej Michael Knight měl aspoň zajímavý auto.

York píše:
nepoužít systém s explicitním mechanickým vyhodnocováním

vskutečnosti sto vůbec nezlepšil.

York píše:
Když na mě vykouknul ten "vtipnej" gif, nebyl jsem si chvíli jistej, jestli náhodou nejsem na RPG fóru.

nejseš, na RPG F sou kočkomilný.
Autorská citace #40
11.9.2017 13:40 - sirien
LokiB píše:
U mnoha povolání poznaj ... systém memorování dostupných kouzel dokáže začátečníka odradit. kéž by se v Coru někdy odhodlali k alternativnímu systému, aby to nemuselo být v UA nebo tak někde.

Moje pointa byla, že DrD jako takový ve skutečnosti neznaj, takže nic nepoznaj, natož na povoláních.

Memorování kouzel je easy. Spell sloty mají manovou alternativu už v základním DMG. Jako negativum je ironicky uvedeno, že mana je v důsledku složitější, než spell sloty. Což když odhlídneš od toho na co si zvyklej vlastně nemusí bejt daleko od pravdy.

A i kdyby snazší nebyly, rozhodně neodraděj tolik co rozšířenej soubojovej systém, házení na procenta na psy a familiary a další funny pitomosti.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094950914382935 secREMOTE_IP: 34.201.122.150