Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
10.8.2019 19:16 - Jezus
Takže ani tak nepotřebuješ jiná pravidla (i když asi neobsáhnou všechny možnosti například kouzel...), jako spíš dětem přizpůsobený obsah (hlavně co se týká náročnosti pochopení zápletky, důsledků voleb či "skrytých" možností).
10.8.2019 19:34 - PetrH
Ano přesně tak. Start set, kampaň zápletky postupy hinty, co bude na urovni dítěte 10+ let. Pak je system fakt buřt. Prorože pokud to nebude railord jak čuník ala gamebook tak s něčím víc jak snadné si dítě často neporadí a pak ho hra nebaví.
11.8.2019 23:26 - Skaven
sirien píše:
Skaven: a kdy a proč přesně že Ti vadí tyhle vnější motivace? Protože v RPG designu je už naprosto zaběhlý standard používat mechaniky s nějakou zpětnou vazbou k tomu, aby se hra (hráči) usměrňovala do žádoucí podoby (žánru, stylizace, tempa...) Ať už jde o tvrdé mechaniky (WoD "Morality") nebo měkké (Ashen Stars "Drive").

Trochu teď nechápu, jestli se vyhraňuješ proti tomu obecnému principu nebo proti jeho aplikování na dětech nebo proti tomu aby to u hraní s dětmi sloužilo k výchově.

Protože to první by nedávalo moc smysl, fakticky bys tvrdil že designový vývoj za posledních možná už i 20 let šel celou dobu špatně. To druhé taky nedává moc smysl, protože když to funguje obecně, proč to nepoužít u hraní s dětmi. To třetí by smysl dávalo, ale z toho jak to píšeš si nejsem jistej, jestli to je to, co máš namysli.


Vyhraňoval jsem se v prvé řadě k tomu třetímu, ale zároveň mi vyvstanula otázka, za jakým účelem se ty explicitní odměny (většinou XP) používají, jak moc je to efektivní a jestli neexistují leší alternativy, jak podpořit žánr, styl či tempo hry než zvnějšku dodanou odměnou za to, že to hráč bude hrát dle záměru designéra.

sirien píše:
Dobře, přeformuluju své vyjádření: nevěřím, že by existoval nějaký zvláštní vztah mezi herním obsahem a výchovou. (Plus sem skeptický k jakékoliv přímé, resp. přímočaré vazbě mezi obsahem čehokoliv a výchovou.) Že můžeš do výchovy zahrnout / k výchově použít cokoliv okolo včetně her nerozporuju.


Nemyslím si, že by existoval nějaký zvláštní vztah, nicméně jako rodič automaticky posuzuju vše, s čím mé děti přicházejí do styku. Předpokládám, že to dělá každý rodič, takže nad tvorbou hry přemýšlím i z tohoto hlediska.
11.8.2019 23:31 - Skaven
Jezus píše:
Takže ani tak nepotřebuješ jiná pravidla (i když asi neobsáhnou všechny možnosti například kouzel...), jako spíš dětem přizpůsobený obsah (hlavně co se týká náročnosti pochopení zápletky, důsledků voleb či "skrytých" možností).


Na systému prej záleží...

PetrH píše:
Ano přesně tak. Start set, kampaň zápletky postupy hinty, co bude na urovni dítěte 10+ let. Pak je system fakt buřt. Prorože pokud to nebude railord jak čuník ala gamebook tak s něčím víc jak snadné si dítě často neporadí a pak ho hra nebaví.


Otázka, zda je v tomto případě railroad úplně na škodu... Já používám jako podklad pro přípravu různé mini a one page dungeony a často mi to příjde hodně přímočaré, nicméně děti to baví hodně.

Co se týče systému, děti nejsou náročné, takže asi ano, odehraješ to na libovolných pravidlech, které budou schopné pochopit z tvého vysvětlení, nicméně já bych asi volil pravidla přímo pro takovýto typ hraní, než abych si ohýbal třeba DnD (z lenosti).
11.8.2019 23:53 - sirien
Skaven píše:
zároveň mi vyvstanula otázka, za jakým účelem se ty explicitní odměny (většinou XP) používají

To je legitimní otázka, ale ty XP se právě za tímhle účelem už naopak většinou moc nepoužívají, právě protože XPčka moc nefungujou, protože mají moc dlouhou prodlevu a ta vazba mezi konkrétní scénou a XPčkem je slabá. Některé hry to teda zvládly modifikovat, aby to fungovalo, nejlepší příklad co mě napadá sou asi Blades a jejich "+1exp za akci ze zoufalé pozice".

Používají se spíš mechaniky s okamžitou nebo s krátkou zpětnou vazbou, v zásadě dvojího druhu - buď takové, které Tě přímo nabádají k nějakému jednání předem nebo ho rámují vhodným způsobem, typický příklad by tu byly FAE přístupy, AW moves, BitD actions atp. (ale jde to provést i s normálními dovednostmi v kontextu toho které použiješ a naopak které ne - viz diskuse ve Fate Core popř. moje poznámky ve Star Wars Fate k Majetku a k Vyšetřování), kdy Ti ta hra dává pro žádoucí jednání předem mechanickou výhodu, nebo se používají mechaniky, které zpětně odměňují žádoucí žánrová klišé - typicky DnD Inspirace, ale i Fate vynucení nebo různé WoDčkové refreshe Vůle atp. Tyhle druhé mechaniky v zásadě říkají že když následuješ žánrová klišé, tak Tě za to hra odměňuje a buď Tě boostuje nebo Ti aspoň kompenzuje problémy které si tím vytváříš.

Jinak to funguje velmi dobře a právě proto se to používá a rozvíjí. Jiné způsoby se naopak ukázaly spíš méně vhodné, i když třeba GUMSHOE dovedlo k dokonalosti práci se "soft atributy" postavy (Fear Itself "nejhorší cos kdy udělal", Ashen Stars "cos dělal za války"...) Poslední dobou mi zároveň přijde, že sílí trend generalizace, kdy tvůrci dávají do těch mechanik dost vůle aby si to hráči nastavili podle sebe (tj. hra dává nástroj který vytvořil autor, ten ale posiluje styl co si definují sami hráči) - viz Ikony v 13th Age, z nových třeba přepracování Morality ve Vampire 5e na systém imperativů kroniky a přesvědčení jednotlivců atp.
12.8.2019 08:33 - PetrH
Píše:
Co se týče systému, děti nejsou náročné, takže asi ano, odehraješ to na libovolných pravidlech, které budou schopné pochopit z tvého vysvětlení, nicméně já bych asi volil pravidla přímo pro takovýto typ hraní, než abych si ohýbal třeba DnD (z lenosti).

Já je neohýbám, postupuji dle doporučení. Začali jsme s minimem informací a pravidel a podle potřeby se zapojovali další a další vlastnoati, mechaniky a de facto rolld20+bonus+zdatnost je jednoducha vec a i boj se da brat jako zkouška proti číslu např. Nicméně do budoucna má smysl mít základ, který se dá rozvíjet než přecházet z něčeho někam a tak holt teď to je "dnd lite" co na sebe může balit maso.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1708619594574 secREMOTE_IP: 34.204.169.76