Volná diskuze

Aegnor
6.9.2017 20:22
RPG pro mladší děti
Asi bych potřeboval poradit. Obrátil se na mě známý, že shání nějaký vhodný systém pro cca osmileté děti. Co byste doporučili?
25.7.2019 15:00 - PetrH
Začal jsme se synem něco malého na styl dnd, zatím jsme zavedl sílu, obratnost a inteligenci, počet životu konstantní 10, myslím jeho postavy, časem přidáme konstituci, pak moudrost a charisma.
Tvorba postavy - rozděl mezi vlastnosti 14,10 a 8, rasy jsme zatím neřešil (člověk), povolání bojovník, kouzelník a zloděj. Do začátku dvě dovednosti a něco jako balíčky např. 'jeskyňářský' - batoh na 5 slotů, deku, 10 metrů provazu, tři louče a křesadlo; dýku, malou kuši nebo krátký meč a štít, dýku a vycpávanou zbroj... de facto hra na levelu 0. Jak řešíte tyto věci vy ?
25.7.2019 20:22 - Tarfill
Petře, neměl být pro malé děti jako vstup do RPG kromě jiného právě i KaM, jehož jsi sám fanouškem? KaM jste nezkusili?
25.7.2019 21:34 - PetrH
Tarfille, dle KaM fungujeme, jen se bojim, ze narazime na jejo omezenost a pak premyslim mad jeho prenesenim (postava, vybaveni...) do dnd pro deti
26.7.2019 06:10 - Jarik
Já bych určitě sáhnul na KaM. A pak bych konvertoval an LW MPGB nebo LW RPG.
Kdo ví, kolikátá edice DnD bude na svět za 5/10 let? :D
26.7.2019 06:42 - PetrH
U LW her ke trošku umpraktiš ta magie a to, že se ti vše smrskne na dva, respektive tři staty a hody k10 a pokud chceš dodržet literu světa LW tak je pro děcka nudnej. S KaM budu střílet do “skavena a své nohy” ale pokud neni rodič nebo gamemastwr už trošku zkušený obtížně se do něj proniká a střelba na sudá lichá je někdy pro děti zklamáním, padne vysoké číslo a radují se a pak “sorry jako sudá lichá”.
Skavenův draft 2.0 nebo domácí úpravy me od skewa apod tomu se snaží pomoct. Ano má veliký potenciál, jen se musí hodně rozjet komunita a podpora obsahu a konverze. Je to dobrý entry produkt, ale pro samotné děti, aby su v tom listovly a pod je to peklo, nuda a šeď... navíc pravidla de facto už nejsou a šírím je žádost já...
26.7.2019 08:05 - pilchowski
Tohle neni uplne RPG ale ma to urcity iniciacni potencial, rikali teda kamosi co s nima hraju DnD a maj deti
26.7.2019 09:10 - PetrH
pilchowski: jéééééééééé to se bude líbit malé dceři...
26.7.2019 16:06 - Skaven
Jinak hraní s dětma taky zrovna řešíme :) Dělám na tom na www.arkanum.cz a poznámky z vývoje jsou obšírněji probírány na rpgforu.
26.7.2019 16:34 - PetrH
Je to teda dosti roztříštěné. Není nekde souvislý text? Nevím jak jiné 4leté děti, ale mě to na ně přijde složité. Má úvaha je buď sáhnout po dnd kids, respektive vzit d20 mechaniku a pak to nahodit, nebo vzít myšlenku dunguon squad a jiných a tyto transformovat do něčeho, co pochopí 8+ dítě. Idea je mít 4 vlastnosti, co vím, že děti chapou - síla, obratnost, inteligence a charismu. Pro snadné vzít mechaniku kX kostky od k6-k20, tvorbou pridelu 2x k6, 2x k8 (idea) z DS se mi libi jednoduchy systém máš zbroj, zbraň kX, blesk kX, problém je, když s dětma nejraješ střeto genocidu.... potom musíš dovednosti, “zlepšují kostky pro hody: např šplh hbitost o +1 kostku a pod.

To mám odzkoušené, že děti chapou a zvládají. Co moc nechápou je, že musí někoho zabít, syn argumentuje, že to je vražda a to je špatné, takže třeba děj to zatím respektuje a nabízí vždy možnost řešení nez smrti...

Samo je to kus od kusu. Moc nejde počítat jim “manu” kombinovat, že tohle stojí 3 magy atd. Nad tím se ještě zamýšlím. Asi dost záleží, co kdo a jak hraje, jinak bude reagovat dítě odchované na doomu a jinak na legu.
26.7.2019 17:23 - sirien
Koncept "RPG pro malé děti" je něco co pořád dokola zkouší pitvat kdekdo (jak u nás tak v USA...) a zajímavé je, že to končí buď koncepty, co vypadají hezky, ale nakonec naráží na dost silné problémy (Shadows), nebo to prostě zkonverguje k osekanému DnDčku (protože jasný archetyp spolu s "hoď si kostkou a přičti X" jsou hrozně jednoduché a intuitivní postupy).

Nikdy sem úplně nepochopil, co pro ty děti vlastně kdo potřebuje tak speciálního, co v tom Basic DnDčku neni. Pokud dítě nechápe archetyp a neumí hodit kostkou, tak je zbytečný s nim hrát RPG, pokud to chápe a umí, tak nic moc jednoduššího než to basic DnD nenajdete.
26.7.2019 17:27 - PetrH
Spise z basic dnd jak je udelat neco jednodussiho obsahove na 10 stran a to basic zachovat
26.7.2019 17:36 - malkav
když jsme u těch zjednodušených pravidel v (ultra) lite verzích :)
GURPS Lite
GURPS Ultra Lite
26.7.2019 18:08 - York
PetrH: Tady narážíš na častej omyl, že když má něco popis na méně stran, tak je to nutně jednodušší. To ale často není pravda. Většina minimalistických systémů má stručnej popis jen za cenu toho, že spoustu věcí vůbec nevysvětlujou (přepokládá se, že to budou hrát zkušení RPGčkaři a znají to od jinud), případně nechávají detaily na hráčích a GMovi.

Nejjednodušší pravidla má ostatně freeform, na ten nepotřebuješ ani čárku.
26.7.2019 18:42 - PetrH
Yorku, ale ja nerel minimalisticka, ale zkouswl jsi dat doteti neco precist? Vis kolik je jeho maximum? Takze takovy “hint, cheat list´ nejvice uzivanych veci. Napr. Hod na dovednost apod
26.7.2019 18:43 - York
Je nějakej důvod, proč jim nemůžeš pravidla vysvětlit ty?
26.7.2019 18:49 - Šaman
On ten výcuc pro hráče může být fajn, pokud mají zkušeného GM a mají k němu důvěru. Pak si opravdu myslím, že stačí 10 stran (+ tabulky k povoláním). Protože na těch desíti stranách budou mít (dejme tomu podle pravidla 80-20) informace k 80% případů.

Problém je, že těch netypických 20% herních situací vyžaduje (dle toho "pravidla") dalších 40 stran textu. Plus spousta obecnějšího pokecu, který GM (hlavně zezačátku) potřebuje, aby pokud možno neopakoval "klasické dračákovské" chyby.
26.7.2019 18:56 - Aegnor
malkav píše:
když jsme u těch zjednodušených pravidel v (ultra) lite verzích :)
GURPS Lite
GURPS Ultra Lite

Jako ano, jsou to zjednodušený pravidla, ale ... nemyslím si, že by to byly pravidla vhodné pro děti. :-)
26.7.2019 19:01 - PetrH
Protoze si minimalne syn vecne nepamatuje co a jak hazet a pod, tak aby mel napovedu druha vec staci nam tri zakladni bojovnik, kouzelnik a tulak se zredukovanyma vecma. Tot vse
26.7.2019 21:44 - Skaven
PetrH píše:
Je to teda dosti roztříštěné. Není nekde souvislý text? Nevím jak jiné 4leté děti, ale mě to na ně přijde složité. Má úvaha je buď sáhnout po dnd kids, respektive vzit d20 mechaniku a pak to nahodit, nebo vzít myšlenku dunguon squad a jiných a tyto transformovat do něčeho, co pochopí 8+ dítě. Idea je mít 4 vlastnosti, co vím, že děti chapou - síla, obratnost, inteligence a charismu. Pro snadné vzít mechaniku kX kostky od k6-k20, tvorbou pridelu 2x k6, 2x k8 (idea) z DS se mi libi jednoduchy systém máš zbroj, zbraň kX, blesk kX, problém je, když s dětma nejraješ střeto genocidu.... potom musíš dovednosti, “zlepšují kostky pro hody: např šplh hbitost o +1 kostku a pod.

To mám odzkoušené, že děti chapou a zvládají. Co moc nechápou je, že musí někoho zabít, syn argumentuje, že to je vražda a to je špatné, takže třeba děj to zatím respektuje a nabízí vždy možnost řešení nez smrti...

Samo je to kus od kusu. Moc nejde počítat jim “manu” kombinovat, že tohle stojí 3 magy atd. Nad tím se ještě zamýšlím. Asi dost záleží, co kdo a jak hraje, jinak bude reagovat dítě odchované na doomu a jinak na legu.


Ano, roztříštěné to trochu je, protože to pořád docela živelně měníme, můžeš se třeba podívat na jednu z prvních verzí pravidel, které jsem zveřejňoval souvisle na blogu. Nicméně dnes to hrajeme vše trochu jinak.

Složité to není ani za mák, hrajeme s klukama 4 a 6 let, vše je přizpůsobeno tak, aby s tím neměli žádný problém. To co popisuješ ty - d20 mechaniky nebo systém z Kam pro takhle malé děti není vhodný, protože rozpoznají jen nízká čísla (mnohdy ani to ne a je třeba nasadit symboly...).

Boj ve hře pro děti jsem hned ze startu vyloučil jako něco naprosto nevhodného. Nakonec jsem ale lehkou formu do hry zařadil, striktně se však vyhýbám zabíjení živých tvorů.

sirien píše:
Koncept "RPG pro malé děti" je něco co pořád dokola zkouší pitvat kdekdo (jak u nás tak v USA...) a zajímavé je, že to končí buď koncepty, co vypadají hezky, ale nakonec naráží na dost silné problémy (Shadows), nebo to prostě zkonverguje k osekanému DnDčku (protože jasný archetyp spolu s "hoď si kostkou a přičti X" jsou hrozně jednoduché a intuitivní postupy).


U nás se tomu věnovali trochu vážněji snad jen dva lidé (Sparkle a Skew) a vlastně jsem z toho nikdy neviděl žádný finální výstup, takže nemůžu soudit. Nejsem žádný expert na hraní s dětma, ale když jsem s hraním s nimi začínal, docela jsem si trh prozkoumal, našel jsem spousty zajímavých věcí (No, thank you evil nebo Adventure maximus určitě stojí za povšimnutí), hry mi ale nesedly buď proto, že byly vpodstatě založené na bojování (Hero Kids, Monster Slayers - DnD pro děti...) nebo se mi nelíbilo jejich tematické zařazení - striktně vycházím z toho, že hra musí bavit jak děti, tak vypravěče...

sirien píše:
Nikdy sem úplně nepochopil, co pro ty děti vlastně kdo potřebuje tak speciálního, co v tom Basic DnDčku neni. Pokud dítě nechápe archetyp a neumí hodit kostkou, tak je zbytečný s nim hrát RPG, pokud to chápe a umí, tak nic moc jednoduššího než to basic DnD nenajdete.


Pokud se bavíme o dětech předškolního věku, pak je tento typ hry naprosto nevhodný. Desetileté kluky to určitě bavit bude, ale ti už podle mě zvládnou ledacos.

Nezastírám, že je to můj osobní postoj, ale hra pro děti musí být navržena tak, aby podporovala jejich představivost, měla by být o spolupráci a pomáhání a zabíjení nestvůr v ní nemá co dělat. Musí mít primitivní matematiku, aby ji zvládly i děti, které neumí počítat a tematiku, která bude děti bavit.
26.7.2019 22:40 - sirien
Přijde mi, že se honíš za nějakým přeludem - jakousi nehmatatelně abstraktní iluzí RPGčka co bude hrozně jednoduché, ale zároveň bude nabízet hrozně moc věcí, bude bavit děti, ale bude vyhovovat rodičovským preferencím... a zařídí všechno za Tebe (typicky např. jak moc se ne/bude bojovat je na DMovi, ne na systému).

Co přesně od takového systému "pro malá děcka" vlastně očekáváš, co přesně od něj chceš a jaká konkrétní omezení před něj kladeš?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080170154571533 secREMOTE_IP: 54.163.14.144