Volná diskuze

LokiB
1.11.2016 14:46
Systém či setting pro novou kampaň
Dotaz do pléna: Jaký systém a případně setting pro inspiraci byste mi doporučili pro novou kampaň?

Základní představa:

* kampaň by se odehrávala (začínala) v historických reáliích Zemí koruny České v době cca poloviny 15. století. (alternativní historie)
* s tím, že někdy v době Kostnického koncilu se "něco stalo". není jasné, minimálně postavám, co přesně (a po dlouhou dobu to vlastně nehraje ani roli). Někdo si myslí, že se Bůh rozlobil na křesťany a přišel antikrist, možná přiletěli mimozemšťani, možná Inkové kopali moc hluboko a probudili "něco", možná došlo ke konjunkci univerz ... to nakonec není tak podstatné. podstatné je to, že se od té doby věci vyvíjejí jinak, než se dnes učí v dějepise
* ve světě je nyní přítomna magie (a to jak religiózní různých náboženství, tak různá bylinkářská, určitě alchymisticko-kabalistická, a tak dále.
* stále by to bylo z herního pohledu spíše low-magic, aspoň po většinu jejich kariéry. velké zázraky, úžasná svět bořící kouzla nejsou na programu dne ... i když v principu se vyloučit nedají. sem tam umíchat hojící mast, uřknout někoho, získat "přízeň bohů" pro své další konání, atd ... ne že bych si neuměl představit full DnD magii (co se možností týče), ale raději bych se držel v jejích nízkých levelech ...
* nemělo by to být postavena "artefaktech dávných generací" :)
* určité prvky hororovitých her jsou vítány ... takové trochu Jan Žižka meets (low-level) Cthulhu ... velké Cthulhu až za hodně hodně dlouho :)

* hledám spíše rules-light systém (nechce se mi startovat další DrD, zde ani PF či D&D ... jakkoli by všechno z toho šlo), něco, co se hráči nebudou muset měsíc učit, aby vůbec mohli vytvořit postavu a začít hrát.
* základem je nejspíš nějaký fantasy systém, tedy ne současnost či space, ani viktoriánská naglie.
* Fate-like systémy se obávám že pro tuhle skupinu moc nebudou, nebo aspoň ne bez pevnějšího rámce či nějakého předvytvořeného settingu ... představa, že z každým vytvářím jeho jedinečné aspekty, mě neláká a hráče asi taky ne
* obecně mě celkem lákal Cryptomancer ... ale je to přeci jen trochu moc "mělké" a nevím, jestli se hráči ztotožní s magickým hackováním ....
* spíše skillbased než class-level
* něco z WoD, Savage Worlds? ... některé specifické settingy? někdo má zkušenosti s Cypher System pro fantasy?

Díky za případné komentáře a doporučení
Autorská citace #1
1.11.2016 14:57 - Sparkle
Píše:
představa, že z každým vytvářím jeho jedinečné aspekty, mě neláká a hráče asi taky ne


vytvořit postavě aspekty je práce na 2 minuty. Řekneš hráči, ať popíše pěti větami, co je jeho postava zač, každou větu zkrátíš a dáš ji jako aspekt.
Autorská citace #2
1.11.2016 14:57 - Aegnor
nWoD s modifikovaným seznamem skillů (viz příručka Mirrors, v podstatě vyhodíš skill a přidáš jiný, např. drive -> horse riding, firearms -> archery; pokud bys měnil počty skillů v jednotlivých kategoriích, tak doporučuju nerozdělovat 11/7/4 teček, ale 22 jakkoliv). Potenciálně s přesahem do MtA pro magii (Mágy nehraju, takže teď budu možná trochu mimo... do 2 teček v jedné arkáně, max dvě arkány, gnose taky cca 2 tečky max).

velice velice možná GURPS 4e Lite (+info a nápady z Low Tech, Fantasy, Magic, Thaumatology etc.)? (Spíše nejposlednější varianta a když už, tak bych to držel co nejvíc Lite.)
Autorská citace #3
1.11.2016 14:59 - Sparkle
A jinak, Savage Worlds + Fantasy Companion, pokud zkousneš, že tam je burst kostka a že i když tam je mrtě záchranných mechanismů, tak stále kvůli tomu burstu ta postava může debilně exnout jak v dračáku.
Autorská citace #4
1.11.2016 15:30 - LokiB
Sparkle píše:
vytvořit postavě aspekty je práce na 2 minuty. Řekneš hráči, ať popíše pěti větami, co je jeho postava zač, každou větu zkrátíš a dáš ji jako aspekt.


S hráči, kteří systém znají, tak ano. Když to nezná ani hráč ani GM, tak to tak imho jednoduché není ... nikdo neví, jestli když si řekneme o postavách:

- veterán od Grunwaldu
- starostlivý otec od rodiny
- veselá kopa, která pobaví každou společnost
- držgrešle, co nepustí chlup
- hloubavý mimoň, který moc nerozumí lidem a oni zas nerozumí jemu
- pověrčivý bývalý mnich se sklonem k alkoholismu
atd

tak jaké to vůbec bude mít dopady na hru. Dává to smysl? nedává? co to bude v praxi znamenat?
Pro lidi, co už takový systém hrají leta, je to asi jasné. Mně ani hráčům ne.
Autorská citace #5
1.11.2016 15:33 - Aegnor
všechny dávají smysl.

  1. veterán od Grunwaldu - Jo, to když jsme bojovali u Grunwaldu ... (zjištování informací) vs Tys bojoval u Grunwaldu? Svině, dám ti přes hubu!
  2. držgrešle, co nepustí chlup - nenapadá mě kladné vyvolání, my bad vs Koupím to nejlevnější jídlo, které budu moct, i kdyby bylo napůl plesnivý! (nakoupí špatný vybavení v rámci šetření)
  3. hloubavý mimoň, který moc nerozumí lidem a oni zas nerozumí jemu - easy, napadne ho použít postup, který by se od člověka nečekal a dokáže tak lépe uchopit třeba magii vs nepochopení sociální situace které vyústí ve rvačku.
  4. pověrčivý bývalý mnich se sklonem k alkoholismu - spousta znalostí, mnichové byli jedni z nejučenějších lidí vůbec vs alkoholismus a silné pověry (silnější než u ostatních)... je potřeba rozvádět?
Snad jsem dokázal ukázat, jak to v pohodě funguje.
Autorská citace #6
1.11.2016 15:41 - York
LokiB píše:
tak jaké to vůbec bude mít dopady na hru. Dává to smysl? nedává? co to bude v praxi znamenat?


Nemá moc smysl to tu rozebírat, když je to poměrně dobře rozepsané přímo v core příručce. A navíc když ti některé aspekty nebudou moc dobře fungovat, není problém je později upravit, hru to určitě nerozbije.

Spíš by ses měl rozhodnout, jestli vůbec chceš Fate hrát. Vhodný na to určitě je, ale budeš si muset všechno vymýšlet sám (kouzla, schopnosti, atd.) a budeš pak ve hře všemu dávat aspekty, používat fate pointy a tak - ne každému takový styl hry sedne.
Autorská citace #7
1.11.2016 15:43 - Vojtěch
Setting by se možná spíš dal tahat z literatury (Husitská trilogie od Sapokowského třeba), nicméně Savage Worlds by mohly mít nějaký materiál v Accursed, Ultima Forsan, nebo Kata Kumbas, ale odehrát by se to myslím mělo dát i s základní příručkou.

V nWoD, resp. ChoD by se pak mohla šiknout nedávno vyšlá příručka Dark Eras.

Co se systémů týče, tak další možnosti třeba 6d6
Autorská citace #8
1.11.2016 15:48 - LokiB
Aegnor: no, to je dobře, že dávají smysl :) a dokáže nějak hráč odhadnout, jaký tedy budou mít dopad na vlastní hru?

Sparkle: na Fantasy companion jsem koukal. je to trochu víc heavy, než jsem původně čekal, ale snad by to šlo. beru to tak, že učením systému chci strávit co nejméně času (a přesto nechci hrát něco z osvědčené trojice DrD, Dnd, PF :))

York: jj, já vím. osobně bych Fate někdy vyzkoušel, ale odpor mezi hráči je spíše větší než menší :) a to právě z těch důvodů. vyhovuje jim/nám větší "definovanost" ... nebo možná "jasnost" ... vím, že když si vezmu jako skill Šplhání, tak budu dobře šplhat. Když si ve Fate vezmu aspekt "notorický alkoholik", tak není na první pohled vůbec jasné, jak se to ve hře projeví (a core příručka v tomhle moc nepomohla, aspoň na první přečtení) ... resp. ne že bych si nebyl schopný představit možná použití, jen se o tom budu muset dlouze s hráči dohadovat, než si to vyjasníme/změním. což mě zatím moc neláká.

A máš pravdu, tohle jsem nechtěl rozebírat. Spíš mě zajímala doporučení a návrhy, za které každopádně děkuju.
Autorská citace #9
1.11.2016 15:52 - Aegnor
A teoreticky, kdybys zvažoval to nWoD, tak na magii se můžeš zkusit podívat i na příručku Witch Finders - doplňující příručka pro Huntery, obsahující mágy jako záporáky. Jednodušší systém magie, není tak volný jako mágský, ale zase je pohodlnější na uchopení, dá se s ním taky nějak pohrát, není tak postihující.
Autorská citace #10
1.11.2016 16:36 - sirien
Loki: Vem core WoDčko, přeházej skilly, použij Mirrors a budeš vpohodě.

Magii můžeš:
- vytáhnout ze Second sight (pro low magic)
- odvodit z disciplín (Vampire) nebo giftů (Werewolf) (pro normální magii)
- nebo zmodifikovat z Mage (pro hard core magii)


EDIT: plus lze použít různé hacky - třeba nahradit jednoduchá HPčka z nWoD stavovým damage systémem z oWoD atp.
Autorská citace #11
1.11.2016 16:43 - LokiB
sirien: dík. trochu už to zavání celkem dost prací na tom, aby se to celé dalo dohromady. to asi za odpoledne nestihnu :)
Autorská citace #12
1.11.2016 16:48 - Aegnor
Přehození cca čtyř skillů (Drive, Firearms, Computers, Academics, víc mě nenapadá) za lépe znějící náhražky (technicky se nic nezmění) - v podstatě done za dvě minuty.

"Použij Mirrors" podle mě znamená "nerozděluj atributy jako 5/4/3 tečky, ale jako 12 teček kamkoliv; a to stejný udělej i se skillama, tzn. místo 11/7/4 hoď 22 teček."

Magii můžeš řešit postupně, pro nějaké základní věci do začátku jde použít i WoD Codex (ten jde použít i teda na seznam meritů a tak podobně).

Takže až na magii je to na pár minut. Rychlá magie je opravdu ve Witch Finders (pokud chceš mechanický efekty a neřešíš fluff).
Autorská citace #13
1.11.2016 17:00 - LokiB
Aegnor: dík, kouknu.
Autorská citace #14
1.11.2016 17:09 - Šaman
K tomu Fate: Pokud nevíš jak, nebo nechceš zahrát notorického alkoholika, tak proč by sis ten aspekt bral? Klidně zpočátku berte jen hrdinské, koneckocnů hrajete hrdinské dobrodružství (zatímco Fate se hodí i na jiné žánry).

bývalý akrobat od cirkusu - hodí se nejen na šplh

veterán od Grunwaldu - hodí se pro posílení boje a jakékoliv události které s Grunwaldem souvisí, zřejmě zažil Žižku jako velitele apod.

držglešle - spíš dobrý apekt pro NPC, postavy si rádi kupují věci, když mají možnost. Ale po přeformulování to může být postava, která má vždycky nějaké finanční rezervy.

veselá kopa - výhoda skoro k většině hodům na charisma, pro barda super

Ale chápu, že když s Fate nemáte zkušenosti, že se vám do něj nechce. U nás takhle úplně propadly Střepy snů. Přišly v době, kdy onen systém družina prostě nechápala. A souběžně jsem vymýšlel systém, který nevědomky směrem k Fate v mnoha ohledech mířil. Když jsem pak Fate objevil, rychle a relativně bezbolestně nahradil náš systém.

K těm aspektům - jsou to věty, které říkají o postavě podstatnou informaci a okolo kterých se často točí přiběh. Pokud trpaslík chlastá jak duha a pak se porve, ale jen ve chvílích klidu, jako funny vložka ve stylu Gimli vs Legolas soutěž v pití, tak to není aspekt. Aspekt "notorický alkoholik" říká, že se ve hře bude řešit něči závislost na alkoholu, která tu postavu dostává do opravdických potíží. Cizím postavám budou jejich akce proti němu vycházet proto, že je namol. Bude to postava nepoužitelná na hlídku apod.
Zatímco aspekt "čarodějnice jsou ďáblovo souložnice!" (klidně rozšiř i na kouzelníky, když tam máš magii) bude postavu přivádět do úplně jiných problémů. Stejně tak otevřené hlášení se k následníkům mistra Jana ("kališník") apod.
Ale pro začátek stačí jeden problém (který může být i motivací proč postava bude běhat po dobrodružství místo klidného života) a ostatní výhody (veterán, silák, mistr šermíř, šlechtic, vysvěcený kněz, hadí žena, student umění tajemných apod.) Přínosem je, že když budeme sledovat veterána, siláka a šermíře v akci, každý bude mít jiný styl boje, ale všichni budou zhruba stejně efektivní. Nejsou ale generické postavy. A když se se systémem víc sžijete, tak se aspekty rozšíří tak, aby byly dvousečné, jak se doporučuje. (Mimochodem, některé aspekty na papíře vypadají dobře, ale pak se s nimi prostě nehraje. Pokud se nějaký nehraje (nebo jen výjimečně a kostrbatě), tak ho klidně nech vygumovat (evidentně to nebyl klíčový rys postavy). Obecně stačí začínat třeba se třemi aspekty a zbylé dobírat až za běhu něčím co vyplyne samo.)
Autorská citace #15
1.11.2016 17:24 - sirien
Loki: Ve skutečnosti to je míň práce, než bys čekal (mluvim ze zkušenosti, mimochodem, hrál sem kvasi-středověce stylizovanou low magic kroniku* a vzali jsme si k tomu WoDčko a šlo to bez problémů - a to jsme tehdy ani neměli k ruce všechny ty sourcebooky a ani sme neměli přehled o všech těch hacích atp.

* "Trojcestí" - žádný vztah ke Sparklinu Fate: Rozcestí, podobnost slov čistě náhodná
Autorská citace #16
1.11.2016 17:46 - Sparkle
Šaman píše:


On se podle mě spíš ptal na to, jaký mají ty aspekty mechanický efekt. Jestli když máš něco jako aspekt, znamená to +2 ke každýmu hodu co s tím souvisí, nebo jen k jednomu, nebo že ti to ten hod umožní vůbec udělat, atd. Jestli musíš pálit FP za bonus kvůli aspektu, i když by fikčně dávalo smysl, že by ten bonus měl být automatický. Faktem je, že tohle není v Core příručce vysvětlený moc dobře.
Autorská citace #17
1.11.2016 17:54 - Šaman
Sparkle píše:

O Fate pokecám rád, ale asi ne v tomhle vláknu. A myslím, že vysvětlené je to dostatečně i se spoustou příkladů. Jestli se bavíme o té 4e příručce, co před rokem vyšla i přeložená od Siriena a v grafické podobě. (Ale je fakt, že já jsem jako první přečetl nějakou prehistorickou verzi, ze které se sice dnešní Fate vyvinulo, ale která je ještě poměrně blízko klasickému pojetí ve stylu DrD, DnD. Takže možná i to pomohlo k pochopení jádra pudla.)
Autorská citace #18
1.11.2016 17:59 - Aegnor
Šaman: Třeba tady.
Autorská citace #19
1.11.2016 18:09 - Merlin
Není to sice systém, ale doporučuji pro inspiraci Sapkowského husitskou trilogii (Narrenturn...). Fantasy na reáliích husitských válek (bylinkářství, čarodějnice, měniči, kouzla - mystická i kněžská, golem...)
Autorská citace #20
1.11.2016 18:10 - Šaman
Aegnor píše:
Šaman: Třeba tady.

Jj, tuhle teď pročítám celou kvůli korekcím, o té mluvím. Mě to připadá docela jasné, i když je tam jeden problematický příklad (házení na útěk před chrámovými strážemi), který (jsem o tom přesvědčený) není vyřešený dobře. A pár wtf názvů triků, ale pojmenování aspektů a triků je jen na družině, takže to nijak moc nevadí. Jinak všechno má logiku a zároveň to drží přísnou jednoduchost. (To se mi pak nelíbí na Systémových nástrojích - původně jednoduchý systém je najednou plný předpisů a výjimek.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.075083017349243 secREMOTE_IP: 3.21.104.109