Volná diskuze

Naoki
21.7.2016 23:52
RPG pavouk (cz, knižní, v prodeji)
Píše:
=Jerson]A poslední věc - napadlo mě udělat rozhodovacího pavouka pro lidi, kteří se dostali k RPG, ale neví co by si měli vybrat - aby si pomocí různých otázek a vlastních požadavků dokázali vybrat. Sám to ale nedám dohromady, potřeboval bych na to pomoc. Šel by do toho někdo?

Nuže, pojďme na to :-)

Pro začátek bych chtěl mít jasně stanovený cíl: RPG pavouk pro prodejce v obchodu, aby mohl snadno poradit nováčkovi, který chce začít hrát od nuly (nikdo ho do toho přímo nezasvěcuje) jaký RPG si koupit.

Na rozdíl od už existujících pavouků je tudíž potřeba dodržet tyto body:
- 3-4 otázky na rozhodnutí
- hra musí být dostupná v čr (ideálně knižně)

Za mě bych se ptal na toto:
- jak jsi na tom s angličtinou (dobře, špatně)
- číselná složitost (sčítám pomoci kalkulačky, jedničky z matiky, derivační rovnice zpaměti)
- setting


Kdo chce přispěv svou troškou do mlýna může:
- napsat jaké RPG můžeme sehnat v čr (z českých vím akorát o střepech snů, příbězích impéria a rozcestí)
- navrhnout další data point (na co bychom se měli ptát)
- pomoci s grafickým zpracováním


----WIP---
Potenciální systémy (co nabízí kamenné obchody v čr):
13th Age
Black Crusade
DnD
DrD 1.X
DrD +
DrD 2
Fate
Hrdinové Fantasy
Iron Kingdoms
Numenera
Pathfinder
Příběhy Impéria
Savage Worlds
Shadowrun
Star Wars
Střepy Snů
Warhammer Universe
WoD
Autorská citace #1
22.7.2016 05:48 - Vojtěch
DrD II, nevynechávej, i kdyby na pozici nedoporučuji. Ale k dostání je. KaM mají tuším vyjít znovu a pak ten přepis 5E, až to vyjde. Pak ještě ČaroDěj... bereme i Gamebooky?
Autorská citace #2
22.7.2016 10:16 - Jerson
Gamebooky bych nezahrnoval hlavně proto, že o nich téměř nic nevím. Ale samozřejmě jedna z otázek může být "má si hrát sám, nebo s dalšími kamarády?" A Také bych do toho zahrnul RPG dostupné na netu, ať originál, nebo překlady - hlavně tedy překlady anglických RPG, které se v obchodě dají koupit.

Zřejmě bych začal obráceně a napsal seznam RPG, které jsou v obchodech dostupné, a ty pak někdo rozděloval.
Autorská citace #3
22.7.2016 12:06 - PetrH
Kolik, ze je na trhu v cr knizne dostani produktu? V cestine do 5 v anglictine trocha vic...takze bych pripadne se neomezil na fyzicke tisky...
Autorská citace #4
22.7.2016 12:25 - Jerson
Počet her, které lze stáhnout z netu je prakticky neomezený. A protože má jít o pomocného pavouka pro člověka, který jde shánět nebo poptávat RPG a chce nějakou jednoduchou a rychlou pomoc, držel bych se primárně toho, co lze fyzicky koupit v obchodech, případně opravdu jednoduše (jedním kliknutím na odkaz, ne víc) stáhnout z netu.
Autorská citace #5
22.7.2016 12:43 - PetrH
naoki píše:
...RPG pavouk pro prodejce v obchodu, aby mohl snadno poradit nováčkovi, který chce začít hrát od nuly (nikdo ho do toho přímo nezasvěcuje) jaký RPG si koupit...

vychazel jsme z tohoto...:)
Autorská citace #6
22.7.2016 12:53 - Sparkle
Hele kolik myslíte, že je v Čechách obchodů co prodávají tištěná RPG, a zároveň obsluha nerozumí rpg natolik, že by potřebovala takovýto pavouk?
Autorská citace #7
22.7.2016 12:55 - Naoki
Nevím, nedělal jsem si průzkům :-) na druhé straně časová investice je hodně malá a pro někoho kdo se stydí zeptat tak to klidně může zahlídnout někde vyvěšený
Autorská citace #8
22.7.2016 12:59 - Naoki
Jinak když se podívám na stránky Mephitu, tak na mě vyskočí tyto RPG:

DrD
Pathfinder
Iron Kingdoms
Shadowrun
Star Wars
13th Age
Savage Worlds
DnD
Fate
Numenera
Warhammer Universe
other

Výběr docela velký, což právě nováček buď by šel po titulu který slyšel ("dračák") nebo by netušil co nebo na základě čeho vybírat. IMHO ty 3 data points co jsem navrhl by měly být dostačující, ale možná někdo se zkušenostmi z oboru má další poznatky ;-)
Autorská citace #9
22.7.2016 13:00 - hasonm
Kdyż bys to bral takhle, tak by možná bylo dobré to vyvěsit přímo v těch obchodech ;)
Autorská citace #10
22.7.2016 13:02 - Naoki
Píše:
Kdyż bys to bral takhle, tak by možná bylo dobré to vyvěsit přímo v těch obchodech ;)

Asi jsem se špatně vyjádřil. Tohle je určitě jeden z cílů které jsem měl namysli :-)
Autorská citace #11
22.7.2016 13:11 - hasonm
Jo tak, tak to by asi stálo za to, pak bych to určitě nechal i někde na internetu, ideálně tady na kostce :) ( Pokud ro byl taky jeden z těch cílů, ignoruj to :D )
Autorská citace #12
22.7.2016 13:12 - Sparkle
No a kolik myslíš že dalších krámů v republice má takhle RPGčka na skladě jako Mephit :)
Autorská citace #13
22.7.2016 13:27 - Jerson
Sparkle, když to nebude vhodné pro obchody, pořád to může viset na netu s tagem "jak si vybrat RPG" a odkazy na obchody, ve kterých se tato RPG dají sehnat. A může to být první vodítko pro lidi, kteří se jsou na net podívat, jaké RPG by měli pro ty či ony účely vybrat.
Autorská citace #14
22.7.2016 13:29 - Naoki
Knihkupectví Valahalla (snad jediný obchod na RPG u nás v Plzni) má následující:

DrD 2
Hrdinové Fantasy
Příběhy Impéria
Taria
Střepy Snů
Asterion
DrD+
DrD 1.x

Každopádně když to bude na krámku nebo na webových stránkách, FB, twitteru apod. tak každý normální obchod to pro zákazníka který si o to řekne objedná
Autorská citace #15
22.7.2016 13:52 - Jerson
Naoki, piš všechny tyhle systém prosím do záhlaví, abychom to měli přehledně u sebe. Ideálně řazené dle abecedy, ať se nic neduplikuje.

Btw. Valhalla prodává DrD 1.6?
Autorská citace #16
22.7.2016 14:19 - Naoki
záhlaví upraveno

Valhalla nabízí z DrD 1.x:
PPP 1.5
PPE 1.5 (postavy)
PPZ 1.6
PPE 1.6 (svět)
Autorská citace #17
22.7.2016 14:26 - LokiB
Černý rytíř inzeruje, že má skladem třeba Black Crusade a World of Darkness
Autorská citace #18
22.7.2016 15:08 - Sparkle
Jerson píše:
pořád to může viset na netu s tagem "jak si vybrat RPG" a odkazy na obchody, ve kterých se tato RPG dají sehnat.


Jo, tohle dává imho spíš smysl. Obchody jaksi podle mě nepotřebují službu pro zákazníka typu "dobrý den, já bych chtěl začít hrát nějaké RPG, poradíte mi které?" protože takových zákazníků moc není.
Autorská citace #19
25.7.2016 09:21 - Mildar
Otazky to chce dobre promyslet. Ciselna slozitost je dle me nevhodna. Neznaly nevi co si ma vybrat a pri te otazce se zhrozi ze se bude muset naucit znovu matematiku, proto vybere lehky.

Slozitost pravidel dava vice smyslu. (Da se hrat skoro hned/Hraci si musi nektere casti precist/Pravidla je treba si dobre prostudovat)

Dalsi zajimavou moznosti je slozitost po prvotnim prostudovani. Jsou systemy kde je potreba se neustale do pravidel koukat, ale jsou systemy kde se moc koukat nemusis, pripadne se kouknes po hre na malickosti.

Poisledni Rozhodnuti co muze byt pro nekoho urcujici je rozsirenost systemu ktera je i dulezita pro to aby clovek tusil jaky hra bude mit support. Tohle bych mozna ani nedaval do rozhodovaciho stromu, ale primo jako procento ke hre po rozhodnuti (vybral sis DnD 5e, ma majoritnich XX% trhu, Vybral sis DrD+ ktera ma cca XX% ceskeho trhu, vybral sis DRD2 ktery nikdo nehraje.. at je ti zeme lehka)
Autorská citace #20
25.7.2016 10:51 - Naoki
Slozitost je opravdu lepší. Možná i ve smyslu kolik je potřeba přípravy na hru.

Rozhodnutí podle rozšířenosti bych bral pouze pokud bychom měli dva nebo více RPG se stejnými parametry (typu DnD 5e a 13th Age jsou podobně složitý, anglicky (ignorujme zatím ten překlad) a fantasy setting, takže tam má cenu se ptát jestli chtěljí ten rozšířeější nebo ne)
Autorská citace #21
25.7.2016 17:20 - sirien
Dovolil sem si trochu upravit název.

Ten požadavek je trochu nanic, když do něj zahrnuješ i EN hry, protože v tu chvíli tam může být cokoliv (standardně si v knihkupectví objednávám tituly v originále, přístup je: "jo, jasně, tady je dodačka vzhledem k našim dovozům, jak to přijde tak napíšeme e-mail")

Dál ten limit na obchody je trochu nanic, protože tím vyřazuješ zdarma sehnatelné hry popř. hry k nimž máme neoficiální překlady.


Dané limitace jsou problém, protože Ti vznikne pavouk, co bude házet na jednu hromadu relativně generic intro hry (DnD, GURPS, Fate...) s docela specifickými kousky pro které si většinou jdou až lidé, co alespoň tuší, pro co si to vlastně jdou (SR, Střepy snů...)
Autorská citace #22
25.7.2016 17:28 - PetrH
Jinak hrdinove fantasy: ty uz bych tam nedaval, jsou ve vyprodeji a pozice ja asi jako drd1.x co se tyka prodeje. Na webu jsou asi dva roky stary pdf nastuoce hrdinove svetu v ruznych betach.
KaM koupit taky uz nelze, ja zajemcum davam pololegalne pdf:) prirucky
Nejsem si jist, zda mimo par rarit je jeste bezne v prodeji specialek drd 1.x myslim tim pravidla
Edit: nedavno jsem videl stin mece.
Samozrejme na aukru se najde kde co
Autorská citace #23
25.7.2016 17:57 - Vojtěch
KaM se hlavně dlouho mluví o dotisku, takže bych si ho asi nechal v pozici stínového účastníka.
Autorská citace #24
25.7.2016 19:12 - PetrH
Myslim si, ze realne dotisk nebude, skaven dlouhodobe slibuje dvojku, ale nevim o tom, kdo by na ni delal, mytago ted ma vlajkovku JaD.
Autorská citace #25
25.7.2016 19:37 - Naoki
Sirien: dobře, tak nadhoď parametry podle kterých bys to určil ty :)

Jak už jsme tu psali na jedné straně je cílem dát to na obhody, na druhé aby to leželo na webu (na kostce, rpgf, fb, apod), čili ať tu jsou odkazy jak na to co se v obchodech prodává tak i co lze snadno sehnat zdarma online.
Samozřejmě co se týče EN her tak si neděláma ambice dát tam šechno (bylo by to i kontraproduktivní), ale top 5 až top 10 nejhranějších titulů by se tam objevit mělo

Ale jak říkám, klidně navrhni postup ;-)
Autorská citace #26
25.7.2016 21:36 - sirien
Jakože máš iluzi, že by to na těch obchodech i někdo skutečně používal, jo? Znáš můj sarkastický úšklebek, že jo?

Jako výchozí předpoklad je, že to bude chtít začátečník (protože kdokoliv, kdo je trochu advanced, si vezme k ruce ty cool labirinty co tu někdo postoval o diskusi vedle pár dnů zpátky). Tudíž tam chceš systémy, co mají
a) trochu širší záběr
b) nejsou ničím moc mimo mainstream

...tím z výběru vypadne i cokoliv kde bys uvažoval matematiku, protože, sorry, DrD+ s jeho logaritmickejma tabulkama fakt ne-e.

Podle toho co z toho pak vypadne můžeš pro prodejce udělat samostatnou linii "snadno sehnatelného" nebo ty sehnatelné věci nějak zvýraznit.

Pak místo systémů shromáždíš nějaké otázky, které rozsekávají výběr, nějak si je utřídíš od nejobecnější po méně obecné, uděláš si z toho strom a na jeho konce umístíš ty nejvíc archetypální/mainstream RPGčka která do toho zapadnou. Na koncích těch větví to sem tam možná bude chtít otázečku dvě navíc, abys ujasnil nějakou plichtu.

Co mě napadá za otázky...


Jazyk? pouze cz / klidně en
-- tištěně? ano / ne
Žánr? fantasy / sci-fi / pseudohistorie a pseudorealita / něco univerzálního (jednotlivé pak navázat na další výběry)
Obsáhlost? Klidně obsáhlé, pokud to stojí za to / spíš něco stručného (ano, "obsáhlost", nechceš se začátečníka ptát na "rules heavy" atp.)
Autorská citace #27
26.7.2016 06:57 - Naoki
Píše:
Jakože máš iluzi, že by to na těch obchodech i někdo skutečně používal, jo? Znáš můj sarkastický úšklebek, že jo?

Challenge accepted! 8-)

Píše:
Co mě napadá za otázky...

Hmm, oka, jak bys ale rozdělil co do obsáhlosti: DnD 5e, DnD 4e, FATE a nový WoD (nebo jak se tomu říká)?
Autorská citace #28
26.7.2016 08:12 - Vojtěch
ChoD (Chronicles of Darkness). Na Domažlicku by se to mohlo chytnout ;)
Autorská citace #29
29.7.2016 08:12 - Naoki
Tak jelikož se od siriena odpovědi nedočkám, tak tady jsou moje návrhy na rozdělení :P

13th Age: anglicky, knižně, fantasy, střední obsáhlost
DnD 4e: anglicky, knižně, fantasy, velká obsáhlost
DnD 5e: anglicky, knižně, fantasy, střední obsáhlost NEBO česky, online, fantasy, střední obsáhlost
ChoD (:P): anglicky, knižně, pseudorealita (upíři, vlkodlaci, apod.), malá obsáhlost
Shadowrun: anglicky, knižně, sci-fi (cyberpunk), velká obsáhlost
Dračí Doupě 2: česky, knižně, fantasy, malá obsáhlost

...

Souhlasíte? Pomozte mi doplnit ostatní
Autorská citace #30
29.7.2016 08:19 - Vojtěch
Jestli má 13th střední obsáhlost, tak ChoD taky, ne-li velká (s těmi kvanty příruček...). Pseudorealitu bych asi nahradil urban fantasy/supernatural horror u tohoto titulu.

S DrD II bych to taky viděl na střední.
Autorská citace #31
29.7.2016 08:21 - PetrH
Lone Wolf Adventure game: anglicky, knižně, pdf, heroická fantasy, malá obsáhlost, v plné barvě, doplňky v krabici
Autorská citace #32
29.7.2016 08:38 - ShadoWWW
LW AG je pěkný. A přímo skvělý pro fanoušky LW.
Autorská citace #33
29.7.2016 09:47 - Demonica
Mohla by se k jednotlivým hrát přidat poznámka, jestli mají lite verzi pravidel a případně dobrodružsství pro první hraní - např. DnD5e Ztracený důl Feldenveru, 13th Age - dobrodružství přímo v Core Rolebook.
Autorská citace #34
29.7.2016 11:45 - Mildar
Hmm.. tak me napada otazka.. hral jste nekdo nekdy neco s lite verzi pravidel? Na jednu stranu mi to prijde jako dobry napad, na druhou jsem to v zivote nevidel v praxi pouzite
Autorská citace #35
29.7.2016 12:01 - Demonica
Já jsem tak začínala jako hráč s DnD5e a u 13th Age to byla moje první věc jako Gamemastera - u obojího spokojenost, že se nemusíš prokousávat celou příručkou, která je ale také k dispozici pro upřesnění.
Autorská citace #36
29.7.2016 12:04 - PetrH
nebo pak zjistit, ze lite ti vyhovuji a vice nepotrebujes... takto to muze byt treba u nekoho s dnd
edit: ha demonica me predbehla:)
Autorská citace #37
29.7.2016 16:53 - Naoki
Vojta: co bys pak označil za malou rozsáhlost? (jinak možná máš pravdu s ChoD, upřímně jsem ho nehrál takže porovnávám z fleku)

Demonica: hmmm, imho úvodní dobrodružství v 13th Age bylo OK, ale určitě to nebylo stylem "vem a hraj". Každopádně lite verze by se měly nějak objevit (možná stylem "-> DnD5 -> chci jednodušší verzi pro začátek -> basic set". Takhle je jasné že lite verze navazuje na to co už chtěl)
Autorská citace #38
29.7.2016 17:36 - LokiB
sirien píše:
labirinty

gramaticky nacista strikes back

Píše:
Dál ten limit na obchody je trochu nanic, protože tím vyřazuješ zdarma sehnatelné hry popř. hry k nimž máme neoficiální překlady.
Dané limitace jsou problém, protože Ti vznikne pavouk, co bude házet na jednu hromadu relativně generic intro hry (DnD, GURPS, Fate...) s docela specifickými kousky pro které si většinou jdou až lidé, co alespoň tuší, pro co si to vlastně jdou (SR, Střepy snů...)


Ona ta puvodni idea byla dat navod lidem, kteri nejsou zbehli v tematu a nechteji si cele dny procitat fora s protichudnymi nazory, nejaky snadny nastroj, jak si udelat zakladni Prehled. Proto se jako kriterium vzalo i to, ze jsou to systemy dostupne v obchodech ... chapu, ze to nektere oblibene znevyhodnuje, ale to je holt jejich osud, kdyz je nikdo nechce vydat.
kdyz nekdo, kdo o tom nema moc anung a chce zacit, jsou do doporuceni po pideni se na forech casto spis pritezi.

pavouk ma urcite sve vyhody a nevyhody.
I proto jsem ze sve zkusenosti doporucoval slozitejsi pristup, tedy misto pavouka, ktery je hodne tvrdy, na to mit jednoduchy expertni system (treba online), ktery po zodpovezeni prislusnych otazek vyplivne vysledek jako napriklad:

S vasimi pozadavky koresponduji nejvice nasledujici herni systemy:
Fate 88%
Numenera 75%
DnD 5E 45%
GURPS 15%

Podle nasledujicich odpovedi ... xxx, yyy

Ano, neni to vytisknutelny papirovy pavouk, jsem si toho vedom.
Autorská citace #39
29.7.2016 18:19 - Vojtěch
Naoki: Malý rozsah bych viděl ve věcech jako FAE, ČaroDěj, KaM, Adventurers! atd. Věci v jedné knize větší školního sešitu bych bral jako střední, vícero knih nebo bichloidní mamut jako PF Core už velký.
Autorská citace #40
29.7.2016 19:17 - PetrH
Takove pribehy v zakladu stredni, v kompletu velike
Autorská citace #41
29.7.2016 21:11 - Element_Lead
Mildar píše:
Hmm.. tak me napada otazka.. hral jste nekdo nekdy neco s lite verzi pravidel? Na jednu stranu mi to prijde jako dobry napad, na druhou jsem to v zivote nevidel v praxi pouzite
Ja hraju to dnd5e s lite verzi. Neni to primo ta officialni free verze, ale nejakej zjednodusenej klon co tu nekdo postoval driv. Dungeonesque neco.
http://roguecomet.com/blog/dungeonesque-red-box-rpg-updates/Dneska 3 hrani a je to v pohode. Knizky 5e si koupim ale jen pokud trochu zlevni. Nemuzu ted dat 4k nebo kolik zvlast kdyz jsem to vyvalil za 4e co jsou mi ted k nicemu. a nebo to koupim az bude nejaka hezci edice. ten design se mi libi ale nelibi se mi na ty tri litry. a nebo koupim az jeskyne a draky.
Autorská citace #42
30.7.2016 11:45 - hasonm
Myslím, že i ten Shadowrun se dá stáhnout česky...
Autorská citace #43
30.7.2016 13:27 - Jerson
LokiB píše:
S vasimi pozadavky koresponduji nejvice nasledujici herni systemy:
Fate 88%
Numenera 75%
DnD 5E 45%
GURPS 15%


Popravdě, tohle je přesně to co NECHCI, a co nepoučení uzivstelé nemají rádi. Chtějí jasnou radu, případně výběr z jasně definovaných dvou až tří možností, nikoliv aby se rozhodnutí nechávalo na nich. Proto bych raději pavouka.
Autorská citace #44
31.7.2016 11:11 - LokiB
Jerson: ta tak o je preci o vysledne prezentaci ... kdyz jim ukazes 2 az tri moznosti (nebo jen tu prvni) s nejvice procenty, tak dosahnes presne toho, co chces :)
navic ta sila toho, ze jim dokazes jasne ric i proc zrovna tyhle, ma pro vyber lidi casto velky vyznam.

vem si, ze forma muze byt klidne uplne stejna (sada postupych otazek na vstupu a zobrazeni jednoho ci vice vhodnych na vystupu) ... jde o to, ze ten urcujici algoritmus je lepsi.

ale pochopitelne, je to tvuj projekt, jestli se ti libi rozhodovaci pavouk, jdi do nej.
Autorská citace #45
31.7.2016 15:33 - Element_Lead
Me tam chybi Quentinuv system, kterej je lepsi nez 2/3 toho seznamu :)

To bylo napul vazne a tedka vazne.

Mozna jedna z tech otazek by mohla byt pocatecni investice. S tim, ze se da zaskrtnout 0 a vyhodi to veci co jsou zadarmo? minimalne dnd 5e ma free verzi, ale myslim ze i jiny z tech her maji.

a taky (vim ze se drzkuje snadno), ale fakt by to melo nekomu doporucovat treba strepy snu? jako nic proti erricovi, ale me to neprijde jako system pro zacatecniky. podobne mi trha srdce, ze by to melo nekomu doporucit drd+. drd2 nebudu hatovat, to jsem nehral.

celkove mi to prijde jako dobrej napad a rad bych videl, ze se to dotahne do konce. nevim jakou ma kostka navstevnost, ale vznikaji tu a dokoncuji fakt famozni veci nejen na pomery CR, ale i celosvetove ;)
Autorská citace #46
1.8.2016 11:25 - Naoki
Tož toť otázka. Původní nastavení je pro lidi co se dostali k RPG ale neví co si vybrat - o začátečnících ani slovo. Pak samozřejmě musíme ty začátečníky nějak zohlednit (třeba zmínit ty Lite verze, nebo hvězdička pokud je dané RPG noob-friendly)
Autorská citace #47
1.8.2016 11:34 - sirien
(víte, že se tu už sedm dní a třetí stránku bavíte o něčem, co se dá během tak jedné hodinky vyrobit v náhodném mind-map / flowchart editoru?)
Autorská citace #48
1.8.2016 12:30 - Jerson
No tak to ukaž. On totiž není problém ve vytvoření, a v tom, co a jak tam dát.
Autorská citace #49
1.8.2016 12:41 - ShadoWWW
IMHO víc než výběr systému dnes hráč řeší, s kým hrát. Někdo se zeptá na Kostce/RPG F "Zahrál by si někdo [název RPG]?" a výsledkem je zpravidla nula odpovědí. Jistým řešením jsou Skupiny, ale v současné době je to zoufale neaktuální. :(
Autorská citace #50
1.8.2016 12:47 - sirien
Jerson píše:
No tak to ukaž.

Pracuju teď na jiných RPG projektech, takže hodina času na tomhle je hodina času, co nedám do něčeho, co mě zajímá mnohem víc.

Moje pointa byla, že tlachánim toho moc nevytvoříte. Jestli to toužíte mít hotový, tak si otevřete nějakej random mind-map generátor, udělejte si nástřel a pak diskutujte nad něčím, co už máte před sebou a měňte to podle návrhů.
Autorská citace #51
1.8.2016 13:44 - Jerson
sirien píše:
Pracuju teď na jiných RPG projektech, takže hodina času na tomhle je hodina času, co nedám do něčeho, co mě zajímá mnohem víc.

Vyjadřuješ se tu k různým diskusím a děláš hromadu věcí okolo, jistě bys jako mind-mapoý guru dokázal udělat víc a rychleji než já, který takovou věc nikdy nedělal (a který si myslí, že jakmile se nějaký návrh hodí na papír a lidé o něm začnou diskutovat, je pak nemožné říct "tohle je celé blbě, udělejme to jinak", protože je v tom už moc viditelné časové investice.
Autorská citace #52
1.8.2016 15:01 - York
Jerson píše:
a který si myslí, že jakmile se nějaký návrh hodí na papír a lidé o něm začnou diskutovat, je pak nemožné říct "tohle je celé blbě, udělejme to jinak", protože je v tom už moc viditelné časové investice.


Už jsem tě několikrát viděl někomu říct "máš to celé blbě, udělej to jinak", takže říct to zjevně jde ;-) Jen se to musíš naučit vztáhnout i na sebe.
Autorská citace #53
1.8.2016 16:04 - sirien
Jerson píše:
Vyjadřuješ se tu k různým diskusím a děláš hromadu věcí okolo

Jsem duší chaotik, nikoliv systematik - zrovna teď mám otevřený překlad dokumentu do práce, vedle toho InDesign s jednou věcí pro Fate a protože mě už unavilo oboje, tak jsem na chvilku přepnul sem abych trochu zatlachal, než se k jednomu z toho zase vrátím.

otevři si http://mindmapfree.com/ a zjistíš, že to je víc než snadné. (Pokud bys měl zájem o něco sofistikovanějšího, tak si najdi LucidCharts, jsou docela vpohodě, jejich free verze nabízí rozumný rozsah až 5 dokumentů; víc jsem používal ještě MindMaster, ale ten změnil podmínky účtování a stal se dost otravně nepoužitelnym, navíc je pro ITáky takže má nutnost začít centrálnim uzlem)

Jerson píše:
jakmile se nějaký návrh hodí na papír a lidé o něm začnou diskutovat, je pak nemožné říct "tohle je celé blbě, udělejme to jinak", protože je v tom už moc viditelné časové investice.

Week-willed specie, jak by na to řekla jedna má oblíbená seriálová postava...
Autorská citace #54
1.8.2016 17:03 - Jerson
York píše:
Už jsem tě několikrát viděl někomu říct "máš to celé blbě, udělej to jinak", takže říct to zjevně jde ;-) Jen se to musíš naučit vztáhnout i na sebe.

Nemám s tím problém, své výtvory a nápad v průběhu tvorby průměrně dvakrát zavrhnu.
Autorská citace #55
2.8.2016 00:37 - LokiB
Hehe, tak to se v posledních 10 postech ta diskuze opravdu přiblížila kýženému cíli ;)

Element_Lead: ad DrD+ ... imho by se dala vymyslet otázka, z jejíž odpovědi by vyplývalo, že DrD+ bude pro daného člověka vhodnější než kupříkladu DnD 5e, Fate, dokonce (mooožná) i než kterýkoli jiný z uvažovaných systémů. K řešení je, jestli ta skupina, kterou by daná otázka pokrývala, je natolik významná/početná, aby mělo smysl tu otázku klást ...

a dále k tématu:
diskutované otázky by bylo vhodné updatnout do záhlaví.
Z těch to tam jsou:

- jak jsi na tom s angličtinou (dobře, špatně)
- číselná složitost (sčítám pomoci kalkulačky, jedničky z matiky, derivační rovnice zpaměti)
- setting

Neptal bych se na to, co člověk umí/neumí, zná/nezná ... ale jestli to chce při hře používat.

Umím sice z hlavy integrovat podle několika metod , ale při hraní RPG bych to používal nerad.
Stejně tak tu angličtinu může taky někdo ovládat výborně, a přesto preferovat českojazyčnou hru.

Podstatné mi přijde, zda člověk preferuje:
* Jednorázová dobrodružství (ve stylu odehrání jedné hry Monopolů či jiné deskové hry) vs dlouhodobé kampaně se stejnými postavami
* Hru v jednom stálém herním prostředí (jednom konkrétním herním universu: Středozem / StarTrek / Evropa mezi válkami / Ninthworld /...) vs Hry v různých / vlastních prostředích
* Pevnější konkrétní pravidla (v tvrději definovaném systému) vs Volnější abstraktní pravidla
* Důraz na komplexní systém pravidel pro boj vs Volnější řešení konfliktích situací
* (případně) vůbec důraz na přítomnost boje v rámci hraní hry (mají boje/konflikty typicky zabírat 90%, 50% nebo třeba jen 10% reálného času při hře?
* Důraz na sociální interakce hráčů při hře vs systém bez potřeby řešení sociálních / komunikačních situací při hře
* Důraz na vývoj postav (jejich zlepšování a vývoj schopností) vs Postavy se v průběhu hry příliš nezlepšují a důraz je na osobnostní rozvoj a prožívání postav
* Detailní předpřipravené a do hry zakomponováné využití nějakého konkrétního typického herního aspektu:
- magie využitelná postavami
-
- bohové / nadpozemské síly
- upíři / vlkodlaci /

+ několik specifik pro hráče:
* složitost přípravy nové postavy na základní úrovni
* složitost přípravy nové postavy na pokročilé úrovni
* jednoduchost (na škále) evidence a sledování stavu postavy (komplexnost inventáře a jeho využití, aktuální počty životů, únavy, magů, čenů, zvířat, majetku, investic, kontaktů a konexí, ....) ... tedy jestli mi stačí řádky, nebo budu potřebovat blok, abych si evidoval, jak na tom postava je
* úmrtnost postav (je typické, že postavy často ve hře umírají a hráč si bere postavu novou)

+ několik specifik pro GMy:
* existence a dostupnost prostředků pro správu hry (online, pc, tablet/telefon)
* složitost řízení hry
* složitost přípravy jednorázového scénáře (jak dlouho mi typicky zabere, než připravím one-shot hru na nedělní odpoledne?)


Jen taková představa od stolu na okruhy, které mi pro rozhodování přijdou důležité (není to vyčerpávající, nejsou to ani konkrétní otázky ... spíše "témata")
Autorská citace #57
2.8.2016 23:01 - Sparkle
Já mám obavu, že ač úmysl je chvályhodný, jde se na to od špatnýho konce.

Souhlasím se Shadowwem, že problém lidí je spíš v tom, že nemají s kým hrát, nebo že vůbec netušej, že by měli chtít hrát RPG. Hypotetický člověk "jsem rozhodnutý zkusit hrát RPG, ale nevím jaký systém" mi přijde jako velmi vzácný druh a stejně to nakonec bude o tom, jaký systém budou taky chtít hrát jeho spoluhráči. A tady už jsem mnohokrát byla svědkem toho, že bylo 5 lidí co chtěli hrát, ale nesložili se, protože mezi nimi byli nějací, kteří byli ochotni hrát jen určitý systém a to zas GM nechtěl. Za normálních okolností je to asi v pořádku, ale hráčů je fakt už v tuhle chvíli zoufale málo a takový přístup ničemu nepomáhá.

Takže si myslím, že by se neměla už takhle malá hráčská základna ještě víc tříštit tím, že budeme jednotlivce navádět k jejich "ideálním" pravidlům, protože pak přesně bude docházet k situacím, kdy se skupina nesloží, protože část lidí chce hrát POUZE DnD 5e a část lidí POUZE 13th Age a fakt radši nebudou hrát vůbec než aby switchli mezi těmito dvěma hrami. Naopak, jsem pro to vybrat řekněme max 4 systémy a všechny nováčky pokud možno směřovat do jednoho z těchto čtyř a do žádného jiného. Tomu přizpůsobit toho pavouka.

Ať taky přinesu nějaký konstruktivní nápady: pokud trváte na pavoukovi, pak doporučuju jako první otázku položit "máš už na to domluvené spoluhráče?" pokud ano, pak se ho zeptat na preference těch spoluhráčů, nakonec doporučit hru nejen podle preferencí GMa ale i podle "nejnáročnějšího" hráče ve skupině (toho, kterému je nejmíň jedno co se bude hrát a mohl by skupinu rozložit tím že bude frflat). Pokud spoluhráče domluvené nemá, ale je rozhodnutý pořídit RPG příručku, pak je tu otázka, jestli ho spíš tlačit do té nejrozšířenější hry (na kterou má největší šanci sehnat spoluhráče) i když mu vycházejí osobní preference spíš na nějakou méně známou hru.

A pokud netrváte na pavoukovi a chcete vytvořit něco pro obchody, pak vidím jako nejkonstruktivnější sepsat nějaký pamflet typu "10 důvodů, proč zkusit RPG" který by se pak vytisknul a dával jako letáček lidem co si v obchodě koupí větší deskovku, případně by se domluvilo s nějakým webem o deskovkách / fantasy / literatuře (jako např. Hrajeme.cz) že se to tam píchne jako článek. Pak třeba bude mít smysl i ten pavouk se systémama, ale nejdřív potřebujeme vůbec dostat lidi do stavu "chci zkusit RPG".
Autorská citace #58
3.8.2016 08:12 - PetrH
Souhlasim se sparkle a shadowww, chtelo by to spise mit moznost aktivne najit spoluhrace, praha jeste mozna ok, Ale takovy treba pelhrimov?
Autorská citace #59
3.8.2016 08:24 - Vojtěch
Jo, tam se jeďte podívat. Není tam sice krematorium, ale pořád je dobré vědět, do čeho jdete ;)
Autorská citace #60
3.8.2016 08:30 - PetrH
Vojtěch píše:
Jo, tam se jeďte podívat. Není tam sice krematorium, ale pořád je dobré vědět, do čeho jdete ;)

no tak kremac schorel uz:), ze:) no osobne jsme pri studiich nemohl najit proadne spoluhrace a dalsi partysty na sf, f ani v pelhrimove ani v jh;) a to jsme 20 let zil mezi v dosahu toho ci toho:) takze spise nez jaka pravidla je problem kde a s kym casto:)
Autorská citace #61
3.8.2016 12:34 - sirien
Sparkle píše:
hráčů je fakt už v tuhle chvíli zoufale málo

Normálně si začnu dělat sbírku podobnejch citátů, abych je mohl za deset let až je budu číst znovu omlacovat lidem o hlavu. Kdybych měl čas se hrabat v archivech (a kdyby je nějací kokoti bezdůvodně nepromazali kdysi) tak bych si to rovnou doplnil sbírkou těchto citátů z doby před deseti lety, takže bych je mohl omlacovat o hlavu už teď a za deset let bych mohl omlacovat o hlavu i dvacet let staré citáty.

Ale asi to je jak s morálním úpadkem mládeže, začalo to už v dobách Babylonu a pokračuje to dodnes. Je zajímavé, že mládež vypadá, že pořád ještě nějakou morálku má, člověk by skoro začal věřit tomu Biblickému mýtu o Rajské zahradě a o neustálém úpadku věcí od těch časů - tehdy musel být svět fakt neuvěřitelně krásné a morální místo, nechápu, proč jsme se těch tribálních genocid a plošného zotročování kdy vzdávali.



EDIT: nicméně kromě tohodle jednoho bodu se Sparkle obecně docela dost souhlasim, má point, holka.
Autorská citace #62
3.8.2016 20:07 - LokiB
Sparkle píše:
A pokud netrváte na pavoukovi a chcete vytvořit něco pro obchody, pak vidím jako nejkonstruktivnější sepsat nějaký pamflet typu "10 důvodů, proč zkusit RPG"


to je hezky twist :D
"chteli jste stavet chatu v lese? s tim vam moc neporadim, ale mozna byste radsi mohli postavit prehradu v udoli, protoze posledni dobou je malo vody a ta chata vam bude bez vody naprd ..."

Co se smirit s tim, ze Jerson chtel udelat toho rozhodovaciho pavouka? Pamflet a vlastni zamer prilakani novych hracu muze prijit potom nebo bokem, ne?

Kdyz uz jsme u tohodle offtopiku ... celkem existuje a nejak prosperuje projekt Sachy do skol + znam lidi, kteri proste komercne vedou sachove krouzky na mnoha zakladnich skolach. a maji to jako plnohodnotne zivobyti. zastresuji to jmenama a schopnostma, na jednotlivych skolach to pak vedou prevazne nadsenci

proc to pisu? rada zdarma ... Jestli si stezujete na malo hracu RPG ... tak zkuste vymyslet podobny projekt :)
myslite, ze by se nenasli rodice, kteri by na par hodin tydne dali misto na kresleni ci gymnastiku svoje dite na "krouzek hrani RPG"? dneska uz snad nema RPG nadech sileneho satanismu, jako pred 25 lety, kdyz jsme zacinali a rodice se nas ptali, jestli se nechystame spachat sebevrazdu, nebo na nekoho zautocit ;)

ja nejsem organizatorsky typ, to priznavam, presto si myslim, ze by takovy projekt mel smysl a mohl by fungovat. a hracu by urcite pribyvalo ...
omlouvam se, jestli nosim drivi do lesa
Autorská citace #63
3.8.2016 20:13 - PetrH
U nas v ddm byl nadsenec a kdyz se mu prihlasily 3 deti krouzek ddm zrusil, ze je tam malo lidi
Autorská citace #64
3.8.2016 20:32 - Aegnor
PetrH píše:
U nas v ddm byl nadsenec a kdyz se mu prihlasily 3 deti krouzek ddm zrusil, ze je tam malo lidi

Tohle je základní problém, šachový kroužky se zaplatí, RPG kroužky (kde chceš menší počet dětí) se to zaplatí horko těžko.
Autorská citace #65
4.8.2016 09:28 - Mildar
LokiB píše:
...dneska uz snad nema RPG nadech sileneho satanismu...
Pred mesicem se pani provozni v cajovne zdesila ze ji chceme vypalit podnik.. hraly jsme DnD.. Dnes ma cajovna nehorlavou podlahu....
Autorská citace #66
4.8.2016 09:40 - Vojtěch
To jste blbli se svíčkami, či co?
Autorská citace #67
4.8.2016 09:43 - Mildar
Pani jedne polovine stolu prijimala objednavky zatimco druha zkousela vymyslet jak se dostat pres mistnost s jedovatyma houbama. Hrac vedle me zvolal: "Co to tu podpalit? Muzu to tu podpalit?"
Autorská citace #68
4.8.2016 10:04 - Vojtěch
LOL... možná by bylo ještě zábavnější začít spiklenecky mlčet a paní pozorovat v očekávání, kdy odejde ;)
Autorská citace #69
4.8.2016 10:33 - Jerson
Vojtěch píše:
LOL... možná by bylo ještě zábavnější začít spiklenecky mlčet a paní pozorovat v očekávání, kdy odejde ;)

Každý slušný konspirátor ví, že pokud provádí konspirační činnost na veřejném místě, musí umět plynule přejít k nezávadným konverzačním tématům, když se v doslechu objeví cizí element.

Sparkle píše:
Já mám obavu, že ač úmysl je chvályhodný, jde se na to od špatnýho konce.

Mě jde o ten konec, když člověk přijde na RPGF nebo sem a ptá se, jaké RPG si má koupit. To že nejsou hráči je problém, který tímto způsobem řešit nechci - z toho by mi totiž vyšlo, abych takovému člověku doporučil DrD2, které je v různých hernách zřejmě hodně rozšířené a pro mě je to jak někomu doporučovat kouření cigaret.
Autorská citace #70
4.8.2016 10:37 - Vojtěch
Jerson: právě proto bych považoval to mlčení za zábavnou volbu. Provázené významným mlčením a upřenými pohledy zúčastněných by mohlo způsobit i příjezd dlouhé ruky zákona.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12685108184814 secREMOTE_IP: 44.200.74.73