Volná diskuze

Naoki
21.7.2016 23:52
RPG pavouk (cz, knižní, v prodeji)
Píše:
=Jerson]A poslední věc - napadlo mě udělat rozhodovacího pavouka pro lidi, kteří se dostali k RPG, ale neví co by si měli vybrat - aby si pomocí různých otázek a vlastních požadavků dokázali vybrat. Sám to ale nedám dohromady, potřeboval bych na to pomoc. Šel by do toho někdo?

Nuže, pojďme na to :-)

Pro začátek bych chtěl mít jasně stanovený cíl: RPG pavouk pro prodejce v obchodu, aby mohl snadno poradit nováčkovi, který chce začít hrát od nuly (nikdo ho do toho přímo nezasvěcuje) jaký RPG si koupit.

Na rozdíl od už existujících pavouků je tudíž potřeba dodržet tyto body:
- 3-4 otázky na rozhodnutí
- hra musí být dostupná v čr (ideálně knižně)

Za mě bych se ptal na toto:
- jak jsi na tom s angličtinou (dobře, špatně)
- číselná složitost (sčítám pomoci kalkulačky, jedničky z matiky, derivační rovnice zpaměti)
- setting


Kdo chce přispěv svou troškou do mlýna může:
- napsat jaké RPG můžeme sehnat v čr (z českých vím akorát o střepech snů, příbězích impéria a rozcestí)
- navrhnout další data point (na co bychom se měli ptát)
- pomoci s grafickým zpracováním


----WIP---
Potenciální systémy (co nabízí kamenné obchody v čr):
13th Age
Black Crusade
DnD
DrD 1.X
DrD +
DrD 2
Fate
Hrdinové Fantasy
Iron Kingdoms
Numenera
Pathfinder
Příběhy Impéria
Savage Worlds
Shadowrun
Star Wars
Střepy Snů
Warhammer Universe
WoD
Autorská citace #41
29.7.2016 21:11 - Element_Lead
Mildar píše:
Hmm.. tak me napada otazka.. hral jste nekdo nekdy neco s lite verzi pravidel? Na jednu stranu mi to prijde jako dobry napad, na druhou jsem to v zivote nevidel v praxi pouzite
Ja hraju to dnd5e s lite verzi. Neni to primo ta officialni free verze, ale nejakej zjednodusenej klon co tu nekdo postoval driv. Dungeonesque neco.
http://roguecomet.com/blog/dungeonesque-red-box-rpg-updates/Dneska 3 hrani a je to v pohode. Knizky 5e si koupim ale jen pokud trochu zlevni. Nemuzu ted dat 4k nebo kolik zvlast kdyz jsem to vyvalil za 4e co jsou mi ted k nicemu. a nebo to koupim az bude nejaka hezci edice. ten design se mi libi ale nelibi se mi na ty tri litry. a nebo koupim az jeskyne a draky.
Autorská citace #42
30.7.2016 11:45 - hasonm
Myslím, že i ten Shadowrun se dá stáhnout česky...
Autorská citace #43
30.7.2016 13:27 - Jerson
LokiB píše:
S vasimi pozadavky koresponduji nejvice nasledujici herni systemy:
Fate 88%
Numenera 75%
DnD 5E 45%
GURPS 15%


Popravdě, tohle je přesně to co NECHCI, a co nepoučení uzivstelé nemají rádi. Chtějí jasnou radu, případně výběr z jasně definovaných dvou až tří možností, nikoliv aby se rozhodnutí nechávalo na nich. Proto bych raději pavouka.
Autorská citace #44
31.7.2016 11:11 - LokiB
Jerson: ta tak o je preci o vysledne prezentaci ... kdyz jim ukazes 2 az tri moznosti (nebo jen tu prvni) s nejvice procenty, tak dosahnes presne toho, co chces :)
navic ta sila toho, ze jim dokazes jasne ric i proc zrovna tyhle, ma pro vyber lidi casto velky vyznam.

vem si, ze forma muze byt klidne uplne stejna (sada postupych otazek na vstupu a zobrazeni jednoho ci vice vhodnych na vystupu) ... jde o to, ze ten urcujici algoritmus je lepsi.

ale pochopitelne, je to tvuj projekt, jestli se ti libi rozhodovaci pavouk, jdi do nej.
Autorská citace #45
31.7.2016 15:33 - Element_Lead
Me tam chybi Quentinuv system, kterej je lepsi nez 2/3 toho seznamu :)

To bylo napul vazne a tedka vazne.

Mozna jedna z tech otazek by mohla byt pocatecni investice. S tim, ze se da zaskrtnout 0 a vyhodi to veci co jsou zadarmo? minimalne dnd 5e ma free verzi, ale myslim ze i jiny z tech her maji.

a taky (vim ze se drzkuje snadno), ale fakt by to melo nekomu doporucovat treba strepy snu? jako nic proti erricovi, ale me to neprijde jako system pro zacatecniky. podobne mi trha srdce, ze by to melo nekomu doporucit drd+. drd2 nebudu hatovat, to jsem nehral.

celkove mi to prijde jako dobrej napad a rad bych videl, ze se to dotahne do konce. nevim jakou ma kostka navstevnost, ale vznikaji tu a dokoncuji fakt famozni veci nejen na pomery CR, ale i celosvetove ;)
Autorská citace #46
1.8.2016 11:25 - Naoki
Tož toť otázka. Původní nastavení je pro lidi co se dostali k RPG ale neví co si vybrat - o začátečnících ani slovo. Pak samozřejmě musíme ty začátečníky nějak zohlednit (třeba zmínit ty Lite verze, nebo hvězdička pokud je dané RPG noob-friendly)
Autorská citace #47
1.8.2016 11:34 - sirien
(víte, že se tu už sedm dní a třetí stránku bavíte o něčem, co se dá během tak jedné hodinky vyrobit v náhodném mind-map / flowchart editoru?)
Autorská citace #48
1.8.2016 12:30 - Jerson
No tak to ukaž. On totiž není problém ve vytvoření, a v tom, co a jak tam dát.
Autorská citace #49
1.8.2016 12:41 - ShadoWWW
IMHO víc než výběr systému dnes hráč řeší, s kým hrát. Někdo se zeptá na Kostce/RPG F "Zahrál by si někdo [název RPG]?" a výsledkem je zpravidla nula odpovědí. Jistým řešením jsou Skupiny, ale v současné době je to zoufale neaktuální. :(
Autorská citace #50
1.8.2016 12:47 - sirien
Jerson píše:
No tak to ukaž.

Pracuju teď na jiných RPG projektech, takže hodina času na tomhle je hodina času, co nedám do něčeho, co mě zajímá mnohem víc.

Moje pointa byla, že tlachánim toho moc nevytvoříte. Jestli to toužíte mít hotový, tak si otevřete nějakej random mind-map generátor, udělejte si nástřel a pak diskutujte nad něčím, co už máte před sebou a měňte to podle návrhů.
Autorská citace #51
1.8.2016 13:44 - Jerson
sirien píše:
Pracuju teď na jiných RPG projektech, takže hodina času na tomhle je hodina času, co nedám do něčeho, co mě zajímá mnohem víc.

Vyjadřuješ se tu k různým diskusím a děláš hromadu věcí okolo, jistě bys jako mind-mapoý guru dokázal udělat víc a rychleji než já, který takovou věc nikdy nedělal (a který si myslí, že jakmile se nějaký návrh hodí na papír a lidé o něm začnou diskutovat, je pak nemožné říct "tohle je celé blbě, udělejme to jinak", protože je v tom už moc viditelné časové investice.
Autorská citace #52
1.8.2016 15:01 - York
Jerson píše:
a který si myslí, že jakmile se nějaký návrh hodí na papír a lidé o něm začnou diskutovat, je pak nemožné říct "tohle je celé blbě, udělejme to jinak", protože je v tom už moc viditelné časové investice.


Už jsem tě několikrát viděl někomu říct "máš to celé blbě, udělej to jinak", takže říct to zjevně jde ;-) Jen se to musíš naučit vztáhnout i na sebe.
Autorská citace #53
1.8.2016 16:04 - sirien
Jerson píše:
Vyjadřuješ se tu k různým diskusím a děláš hromadu věcí okolo

Jsem duší chaotik, nikoliv systematik - zrovna teď mám otevřený překlad dokumentu do práce, vedle toho InDesign s jednou věcí pro Fate a protože mě už unavilo oboje, tak jsem na chvilku přepnul sem abych trochu zatlachal, než se k jednomu z toho zase vrátím.

otevři si http://mindmapfree.com/ a zjistíš, že to je víc než snadné. (Pokud bys měl zájem o něco sofistikovanějšího, tak si najdi LucidCharts, jsou docela vpohodě, jejich free verze nabízí rozumný rozsah až 5 dokumentů; víc jsem používal ještě MindMaster, ale ten změnil podmínky účtování a stal se dost otravně nepoužitelnym, navíc je pro ITáky takže má nutnost začít centrálnim uzlem)

Jerson píše:
jakmile se nějaký návrh hodí na papír a lidé o něm začnou diskutovat, je pak nemožné říct "tohle je celé blbě, udělejme to jinak", protože je v tom už moc viditelné časové investice.

Week-willed specie, jak by na to řekla jedna má oblíbená seriálová postava...
Autorská citace #54
1.8.2016 17:03 - Jerson
York píše:
Už jsem tě několikrát viděl někomu říct "máš to celé blbě, udělej to jinak", takže říct to zjevně jde ;-) Jen se to musíš naučit vztáhnout i na sebe.

Nemám s tím problém, své výtvory a nápad v průběhu tvorby průměrně dvakrát zavrhnu.
Autorská citace #55
2.8.2016 00:37 - LokiB
Hehe, tak to se v posledních 10 postech ta diskuze opravdu přiblížila kýženému cíli ;)

Element_Lead: ad DrD+ ... imho by se dala vymyslet otázka, z jejíž odpovědi by vyplývalo, že DrD+ bude pro daného člověka vhodnější než kupříkladu DnD 5e, Fate, dokonce (mooožná) i než kterýkoli jiný z uvažovaných systémů. K řešení je, jestli ta skupina, kterou by daná otázka pokrývala, je natolik významná/početná, aby mělo smysl tu otázku klást ...

a dále k tématu:
diskutované otázky by bylo vhodné updatnout do záhlaví.
Z těch to tam jsou:

- jak jsi na tom s angličtinou (dobře, špatně)
- číselná složitost (sčítám pomoci kalkulačky, jedničky z matiky, derivační rovnice zpaměti)
- setting

Neptal bych se na to, co člověk umí/neumí, zná/nezná ... ale jestli to chce při hře používat.

Umím sice z hlavy integrovat podle několika metod , ale při hraní RPG bych to používal nerad.
Stejně tak tu angličtinu může taky někdo ovládat výborně, a přesto preferovat českojazyčnou hru.

Podstatné mi přijde, zda člověk preferuje:
* Jednorázová dobrodružství (ve stylu odehrání jedné hry Monopolů či jiné deskové hry) vs dlouhodobé kampaně se stejnými postavami
* Hru v jednom stálém herním prostředí (jednom konkrétním herním universu: Středozem / StarTrek / Evropa mezi válkami / Ninthworld /...) vs Hry v různých / vlastních prostředích
* Pevnější konkrétní pravidla (v tvrději definovaném systému) vs Volnější abstraktní pravidla
* Důraz na komplexní systém pravidel pro boj vs Volnější řešení konfliktích situací
* (případně) vůbec důraz na přítomnost boje v rámci hraní hry (mají boje/konflikty typicky zabírat 90%, 50% nebo třeba jen 10% reálného času při hře?
* Důraz na sociální interakce hráčů při hře vs systém bez potřeby řešení sociálních / komunikačních situací při hře
* Důraz na vývoj postav (jejich zlepšování a vývoj schopností) vs Postavy se v průběhu hry příliš nezlepšují a důraz je na osobnostní rozvoj a prožívání postav
* Detailní předpřipravené a do hry zakomponováné využití nějakého konkrétního typického herního aspektu:
- magie využitelná postavami
-
- bohové / nadpozemské síly
- upíři / vlkodlaci /

+ několik specifik pro hráče:
* složitost přípravy nové postavy na základní úrovni
* složitost přípravy nové postavy na pokročilé úrovni
* jednoduchost (na škále) evidence a sledování stavu postavy (komplexnost inventáře a jeho využití, aktuální počty životů, únavy, magů, čenů, zvířat, majetku, investic, kontaktů a konexí, ....) ... tedy jestli mi stačí řádky, nebo budu potřebovat blok, abych si evidoval, jak na tom postava je
* úmrtnost postav (je typické, že postavy často ve hře umírají a hráč si bere postavu novou)

+ několik specifik pro GMy:
* existence a dostupnost prostředků pro správu hry (online, pc, tablet/telefon)
* složitost řízení hry
* složitost přípravy jednorázového scénáře (jak dlouho mi typicky zabere, než připravím one-shot hru na nedělní odpoledne?)


Jen taková představa od stolu na okruhy, které mi pro rozhodování přijdou důležité (není to vyčerpávající, nejsou to ani konkrétní otázky ... spíše "témata")
Autorská citace #57
2.8.2016 23:01 - Sparkle
Já mám obavu, že ač úmysl je chvályhodný, jde se na to od špatnýho konce.

Souhlasím se Shadowwem, že problém lidí je spíš v tom, že nemají s kým hrát, nebo že vůbec netušej, že by měli chtít hrát RPG. Hypotetický člověk "jsem rozhodnutý zkusit hrát RPG, ale nevím jaký systém" mi přijde jako velmi vzácný druh a stejně to nakonec bude o tom, jaký systém budou taky chtít hrát jeho spoluhráči. A tady už jsem mnohokrát byla svědkem toho, že bylo 5 lidí co chtěli hrát, ale nesložili se, protože mezi nimi byli nějací, kteří byli ochotni hrát jen určitý systém a to zas GM nechtěl. Za normálních okolností je to asi v pořádku, ale hráčů je fakt už v tuhle chvíli zoufale málo a takový přístup ničemu nepomáhá.

Takže si myslím, že by se neměla už takhle malá hráčská základna ještě víc tříštit tím, že budeme jednotlivce navádět k jejich "ideálním" pravidlům, protože pak přesně bude docházet k situacím, kdy se skupina nesloží, protože část lidí chce hrát POUZE DnD 5e a část lidí POUZE 13th Age a fakt radši nebudou hrát vůbec než aby switchli mezi těmito dvěma hrami. Naopak, jsem pro to vybrat řekněme max 4 systémy a všechny nováčky pokud možno směřovat do jednoho z těchto čtyř a do žádného jiného. Tomu přizpůsobit toho pavouka.

Ať taky přinesu nějaký konstruktivní nápady: pokud trváte na pavoukovi, pak doporučuju jako první otázku položit "máš už na to domluvené spoluhráče?" pokud ano, pak se ho zeptat na preference těch spoluhráčů, nakonec doporučit hru nejen podle preferencí GMa ale i podle "nejnáročnějšího" hráče ve skupině (toho, kterému je nejmíň jedno co se bude hrát a mohl by skupinu rozložit tím že bude frflat). Pokud spoluhráče domluvené nemá, ale je rozhodnutý pořídit RPG příručku, pak je tu otázka, jestli ho spíš tlačit do té nejrozšířenější hry (na kterou má největší šanci sehnat spoluhráče) i když mu vycházejí osobní preference spíš na nějakou méně známou hru.

A pokud netrváte na pavoukovi a chcete vytvořit něco pro obchody, pak vidím jako nejkonstruktivnější sepsat nějaký pamflet typu "10 důvodů, proč zkusit RPG" který by se pak vytisknul a dával jako letáček lidem co si v obchodě koupí větší deskovku, případně by se domluvilo s nějakým webem o deskovkách / fantasy / literatuře (jako např. Hrajeme.cz) že se to tam píchne jako článek. Pak třeba bude mít smysl i ten pavouk se systémama, ale nejdřív potřebujeme vůbec dostat lidi do stavu "chci zkusit RPG".
Autorská citace #58
3.8.2016 08:12 - PetrH
Souhlasim se sparkle a shadowww, chtelo by to spise mit moznost aktivne najit spoluhrace, praha jeste mozna ok, Ale takovy treba pelhrimov?
Autorská citace #59
3.8.2016 08:24 - Vojtěch
Jo, tam se jeďte podívat. Není tam sice krematorium, ale pořád je dobré vědět, do čeho jdete ;)
Autorská citace #60
3.8.2016 08:30 - PetrH
Vojtěch píše:
Jo, tam se jeďte podívat. Není tam sice krematorium, ale pořád je dobré vědět, do čeho jdete ;)

no tak kremac schorel uz:), ze:) no osobne jsme pri studiich nemohl najit proadne spoluhrace a dalsi partysty na sf, f ani v pelhrimove ani v jh;) a to jsme 20 let zil mezi v dosahu toho ci toho:) takze spise nez jaka pravidla je problem kde a s kym casto:)
Autorská citace #61
3.8.2016 12:34 - sirien
Sparkle píše:
hráčů je fakt už v tuhle chvíli zoufale málo

Normálně si začnu dělat sbírku podobnejch citátů, abych je mohl za deset let až je budu číst znovu omlacovat lidem o hlavu. Kdybych měl čas se hrabat v archivech (a kdyby je nějací kokoti bezdůvodně nepromazali kdysi) tak bych si to rovnou doplnil sbírkou těchto citátů z doby před deseti lety, takže bych je mohl omlacovat o hlavu už teď a za deset let bych mohl omlacovat o hlavu i dvacet let staré citáty.

Ale asi to je jak s morálním úpadkem mládeže, začalo to už v dobách Babylonu a pokračuje to dodnes. Je zajímavé, že mládež vypadá, že pořád ještě nějakou morálku má, člověk by skoro začal věřit tomu Biblickému mýtu o Rajské zahradě a o neustálém úpadku věcí od těch časů - tehdy musel být svět fakt neuvěřitelně krásné a morální místo, nechápu, proč jsme se těch tribálních genocid a plošného zotročování kdy vzdávali.



EDIT: nicméně kromě tohodle jednoho bodu se Sparkle obecně docela dost souhlasim, má point, holka.
Nick:
Velikost okna: [1] [2] [3]
Zobrazit náhled Zobrazit náhled
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.437668800354 secREMOTE_IP: 3.94.21.209