Volná diskuze

Sparkle
10.7.2014 00:41
Kvalitní fantasy dobrodružství pro oneshot
Snažím se vymyslet pořádné pěkné oneshotové dobrodružství pro opengamingy na cony a podobné akce.

Chci, aby bylo v žánru fantasy, a aby ukázalo z fantasy to nejlepší. Aby to lidi nadchlo, bylo to emočně silné, neurazilo to ani děvčata, podnítilo u účastníků chuť rozjet vlastní hraní.

Zkrátka, dobrodružství na světové úrovni, za které by se nemuselo stydět ani větší RPG vydavatelství.

Co si myslím, že by tam mělo být:

- pořádný nečekaný zvrat
- silně nelineární, mnoho možností voleb
- morální dilema
- hustá fantasy kreatůra
- vztahy mezi postavami v družině
- možnost zajímavě zakončit dobrodružství tím, že se postay obětují

napadá vás ještě něco?

Systém není důležitý, asi by to mělo být univerzálně použitelné. Doba hraní plus mínus 4 hodiny.


Včera mě napadl následující nástřel. Netestováno. Smíchala jsem to ze svého domácího settingu, jednoho nápadu z rpgf, nápadu z ofiko dobrodružství Florimel z DW, celé trochu laděno do stylu AGOT / Zaklínač, protože to teďka frčí.

Prolog:

Váš domov, pyšné severské království Thuren, ovládla stejně jako většinu kontinentu před 450 lety Církev. Její víra začala být vynucována jako jediná, pokusy o povstání končily křížovými výpravami od jižních sousedů a králova moc byla podřízena vůli thurenského Arcibiskupa.

Budete začínat jako obyvatelé hradu Windamere ve středním Thurenu. Pán hradu, lord Otiwar Hawtrey z Windamere, je již starý a před dvěma dny ulehl s těžkou horečkou. Jeho nejstarší syn je již dva měsíce na cestách v cizině a netušíte, kdy se vrátí. Jinak je na vás, co budete zač, jestli další členové rodu Hawtrey, nebo níže postavení. Znáte se minimálně několik let a už jste spolu pár dobrodružství jako družinka zažili.

Příprava hry:

Až si hráči vytvoří postavy (nebo dostanou hotové), každý dostane ještě na papírku otázku, kterou neukáže ostatním. Rozmyslí si v duchu odpověď a nějak to zakomponuje do backgroundu postavy. Budou tam otázky jako:

- Proč nenávidíš lorda Otiwara?
- Před čím, nebo před kým, se na hradě Windamere skrýváš?
- Co jsi slíbil ochraňovat a je to tak důležité, že se o tom ani lord Otiwar nikdy nedozvěděl?
- Co jsi slíbil manželce lorda Otiwara, když před dvěma lety ležela na smrtelné posteli?
- ...

Začátek hry

Pár fakt pro začátek

- současným Arcibiskupem vaší země je Piers Bellamy, mladší bratr lorda Bellamyho, jehož území sousedí s vaším. Arcibiskup a váš lord Hawtrey bývali v mládí nejlepší přátelé. V posledních letech se lord Otiwar Hawtrey před vámi několikrát tiše vyjádřil, že je zklamaný, jak arcibiskupa změnila moc.

- Podle učení Církve seslala nebesa na Thuren požehnání, které chrání zemi před nečistými silami. Pokud se někde objeví nelidská stvůra, znamená to, že na daném místě došlo k narušení požehnání kvůli výskytu hereze. Většinou na takové místo pak dorazí kněží Církve a dojde k výslechům místních a upalování domnělých kacířů.

Základní kostra dobrodružství

1: Týpka, který čistil kanál pod hradem, tam pokousala nějaká stvůra. Výslech, léčení. Lord je nemocný a nemá sílu rozhodovat, co se má udělat. Než se PC rozkoukají, přichází další scéna.

2: Hlášení poplachu z vesničky v podhradí. Něco tam napadá lidi. Příchod na místo, boj s potvorou. PC asi dojde, že potvora vylezla z hradního kanálu, ale o tom ví málo lidí. Morální dilema: Církev to jistě přijede vyšetřovat. Obětujeme vesnici, kde se bude vyslýchat a popravovat, nebo přiznáme, že to vylezlo z hradu, a zaděláme na velký průšvih?

3: Výprava do kanálu, pátrání po původu potvory (volitelné).

4: po nějaké době přijíždí na hrad Windamere sám arcibiskup Bellamy s doprovodem navštívit svého dávného přítele, případně řešit výskyt potvory (pokud to PC neututlali).

5: během návštěvy arcibiskupa starý lord Hawtrey umírá. Arcibiskup rozhodne, že do návratu dědice z ciziny bude na hrad dohlížet jeho starší bratr, váš soused lord Bellamy. Arcibiskup chce zůstat do pohřbu.

6: během příprav pohřbu lorda Otiwara dostanou PC dvě nabídky:
- od arcibiskupa, aby se stali jeho údernou jednotkou pro potírání kacířů ve středním Thurenu. Za dobré služby dostanou hrad Windamere. Prvním úkolem bude zabití mladého lorda Hawtrey, až se vrátí z cest.
- od někoho z arcibiskupova doprovodu, aby mu pomohli během pohřbu zabít arcibiskupa, až sejde do vaší krypty, a pomůžete tak nastartovat novou revoluci. I v cizině mají prý Církve plné zuby, teď už to musí vyjít.

7: volitelné - návrat mladéhjo lorda z ciziny, přiveze posily povstalcům; vpád vojsk rodu Bellamy na vaše území, obléhání hradu Windamere.

Dopadnout to může silně všeljak. Nutno počítat i s variantou, že PC se již po boji s potvorou rozhodnou utéct pryč a bude to mít dohru úplně někde jinde.


Co vy na to? Má to nějaký potenciál, nebo to mám zmuchlat a začít znovu od začátku? Máte nějaká vlastní dobrodružství, která se vám hodně osvědčila?

Samozřejmě by se to muselo dopilovat, párkrát testnout...
Autorská citace #61
11.7.2014 09:15 - Jerson
Moc mi nesedí, že už od začátku davas hráčům určitou motivaci, která části z nich nemusí sednout. Třeba já bych s tím měl problém.
Jako nejlepší pro první hru mi přijde zápletka "skupina lidí co se možná znají a možná ne zůstala na nebezpečném místě a musí to nějak vyřešit. Jít každý sám je jasná smrt, alespoň určitá spolupráce je nutná. A základní možnosti jsou dostat se prostě ven a zachránit vlastní životy, nebo naopak proniknout do centra, vyřešit příčinu a zachránit i další CP. Pokud chceš zvrat na konci, tak se může ukázat, že ono nebezpečí má hodně dobrý důvod - třeba ze všichni v oblasti můžou být nakažení a tak je třeba jim zabránit v odchodu, aby nemoc neroznesli do okolí.
Autorská citace #62
11.7.2014 09:16 - Nachtrose
Jerson píše:
Ještě mě napadla jedna zápletka - dost podobná tomu co psal Merlin, jen trochu víc horor - i když jak pro koho.


Co se tyce kombinace Merlin a horror, tak rozhodne byl skvely prvni Kafik :-)
Autorská citace #63
11.7.2014 09:17 - Sparkle
Jako kdyby se těch dobrodružství vymyslelo víc, a udělal se z toho sborník, to by bylo super. Akorát by se to všecko samozřejmě muselo otestovat, ideálně fakt s nováčkama.
Autorská citace #64
11.7.2014 09:19 - Vojtěch
Taky by mohli s postavami a revolucí proti útlaku manipulovat nějací hajzli a mrtvozvedací artefakt být zrada na postavy...
Autorská citace #65
11.7.2014 09:33 - Quentin
Jerson: Jo, ta nouze je skvělá. Hry, co začínají třeba ve ztroskotané lodi nebo v lesní chajdě, když zrudlo nebe a vypli proud. Hned se něco děje, všichni mají silnou motivaci přežít, všichni mají silnou motivaci spolupracovat a je tam hromada tajemství (co žije na tom ostrově? proč nejde proud?)

Proto mají zombie apocalypse hry dycky awesome první session :)

Sirien píše:
Mě by naopak "normální quest" přišel dost nudnej.
Jenže to se dostáváme na hranu preferencí, například těhle,

Ten typ postav do toho netahej. To se ve oneshotu stejně sotva projeví. Navíc "quest" jde jít i s normálníma postavama, nemusí to nutně být conan nebo indiana jones. Dobrej příklad je třeba Mountain Witch.

A i tak si myslim, že dobře udělanej quest by bavil i tebe.
Autorská citace #66
11.7.2014 09:39 - Arten CZ
Já se na to snažím dívat jako na hru, kterou budou hrát lidé, co rpg nikdy nehráli a má je to nalákat. Chápu, že někdo, kdo hraje rpg roky, nemá problém s těžkými volbami, menším zlem, složitými vazbami atd, ale pro někoho, kdo se dívá na filmy a hraje PC hry a přitom na rpg nikdy nesáhl, je podle mě třeba postavit hru jinak.

1) Jasné rozdělení na dvě strany (dobro/zlo, řád/chaos, červení/modří...)
Nemyslím si, že by hře jakkoli prospělo, aby si strany vybírali hráči až v průběhu hry. Vcelku snadno se ti může stát, že se půlka hráčů přikloní na jednu stranu a půlka na druhou. Obecně to problém není, ale u krátké hry ještě dělit čas na polovinu pro dvě skupiny není dobré.
2) Možnost se s oběma stranami ztotožnit
To mi chybí v tvém návrhu nejvíce, proč by se měli hráči rozhodnout pro jednu nebo druhou stranu. Čím složitější a přitom méně jednoznačné zázemí pro hru vymyslíš, tím déle budou hráči tápat a přemýšlet, proč vlastně mají být povstalci nebo proč chránit církev. Naopak bych co nejjasněji deklaroval, co jsou obě strany zač a hráči si pak budou moci před hrou vybrat, zda se rozhodnou pomoci jedné nebo druhé.
3) Církev a nemrtví
Na to bych si dal obecně pozor. Není problém kosit stovky nemrtvých, ale pozor s tím, že by někdo měl nemrtvé používat a to ještě proti církvi. Dost krát se mi stalo, a to i u zkušených hráčů, že to prostě odmítli. Ano, když si někdo vybere hrát za záporáky a počítá s tím, není problém, ale většina lidí si první hru zahraje spíše za kladné hrdiny a tam bych se tomuto směru vyhýbal.
4) Obrana něčeho
Tohle vždycky smrdí. Zavřít postavy někam a nechat je, aby plánovali obranu je určitě zajímavá hra pro strategicky nadané hráče, ale pro někoho, kdo to nikdy nehrál, to nevidím jako dobrý nápad. Nejvíc bych se bál toho, že by hráči měli ovládal/velet ještě jiným postavám, než jen sami svým. Snažil bych se pro první hru, aby ovládali skutečně jen jednu postavu.

Já vím, že hra má být pro dospělé a že má ukázat, co tebe při hře nejvíce baví, ale ty ses k tomu musela nějak propracovat. První hra by měla ukázat, že je tu super, ale že je to hlavně zábava - a jakmile budou muset hráči přehnaně přemýšlet, nebude to pro první hru zábava, ale práce. Budou se bát, že zvolí špatně. Já bych se spíše snažil postavit hru tak, aby měli hráči volby co nejjednodušší (na začátku se s něčím ztotožní a následně už nemají potřebu svůj výběr korigovat nebo obhajovat). Lidé také začínají pohádkami a až postupně se s věkem propracují ke složitým politickým trillerům. Pro první hru bych viděl jako ideální spíš pohádku.
Autorská citace #67
11.7.2014 10:47 - Sparkle
Hm, tady se asi začínáme dostávat na hranici toho, že hráčské preference jsou fakt u každýho jiný a zřejmě bude potřeba těch dobrodružství udělat víc.

Co se týče morální nejednoznačnosti versus černobílá pohádka. Možná se mýlím, ale když se podívám na oblibu fantasy děl u děvčat a nongeeků, pak mi přijde, že "šedé" světy mají větší úspěch. Možná je to náhoda nebo je příčina někde úplně jinde... těžko říct.
Autorská citace #68
11.7.2014 11:00 - Quentin
Raději ještě upřesnim: Já rozhodně nejsem pro černobílou pohádku.

Takovéhle volby jsou ok
  • Jeden ze tří vesničanů je posedlý. Zabijete je všechny, ať máte jistotu?
  • Tento meč je prokletý. Obětuješ mu nevinnou krev, aby jsi mohl využít jeho moc?
  • Orci zaútočili ze všech stran. Zachráníte měšťany, aby se vám mohli bohatě odměnit nebo zachráníte chudé, kterých je víc?
_
Tohle už je na hraně a mělo by se s tím pracovat opatrně
  • Celou dobu jste pracovali pro záporáka! Haha!
  • Ten artefakt jako vedlejší efekt zabíjel lidi z vesnice! Haha!
Autorská citace #69
11.7.2014 11:30 - sirien
Sparkle píše:
když se podívám na oblibu fantasy děl u děvčat

v průměru mají holky morální ambivalenci radši než kluci co sem si tak všiml.
černobílé příběhy jsou epičtější a heroičtější a to zase mají radši kluci.

Sparkle píše:
a nongeeků

na ty kašli, baštěj co jim markeťáci do huby naservírujou. HBO zfilmovala AGoT? Jü, AGoT. Kdyby zfilmovala Dragonlance, tak by všichni slintali nad obsazením Tanise a Zlatoluny a rebelové by válčili o to jestli je nebo neni správně, že Raistlina hraje stejnej týpek jak Snapea.
Autorská citace #70
11.7.2014 14:13 - Sparkle
Já si vybavuju, když se mi někdy kolem roku 2000 dostala do ruky sága o Zaklínači, jak jsem z toho byla úplně paf. Ne z Geralta, ani těch potvor co zabíjel v povídkách, ani z tý sexuality.. co mě tam dostalo, byla kauza nilfgaardských osadníků. Celou dobu se ten příběh tvářil, že Nilfgaard = zlý, ty státy co proti němu bojují = hodné, a pak na konci, když ho porazili, začaly ty vítězné mocnosti masakrovat nilfgaardské commonery, co mezi tím osídlili dobytá území. Nikdy předtím jsem se s takovou morální ambivalencí ve fantasy nesetkala a natolik mě to nadchlo a posunulo, že už jsem si od té doby nedokázala představit "správný" fantasy svět bez toho.

Po čase jsem hrála v RPG jednu minikampaňku, kde v jistou chvíli nás GM dostal do situace, že jsme našli malé dítě, o kterém jsme ale zjistili, že je to budoucí antikrist. A měli jsme dilema, jestli ho zabijem nebo ne. To bylo brutál hustý. Jako jo, už to bylo možná až moc, dilema takovýhodle kalibru bych dala v kampani tak max jednou, nicméně faktem je, že to byla moje nejvíc memorable RPG session ever. (A mimochodem, až do té doby byl ten quest vcelku railroadový, precizně promakaný tak, aby napětí stoupalo a spělo právě do tohodle rozhodnutí. Od té doby nenadávám na railroad jako něco principielně špatného).

Asi je to holt holčičí uvažování. Teď vymyslet něco, co bude nejvíc styčný pro obě pohlaví, aby to nepřestřelilo ani na jednu stranu.
Autorská citace #71
11.7.2014 14:25 - Sparkle
Co mi zatím vychází, že tu padlo, a tak nějak vypadalo kompromisně jako ingredience:

- fantasy potvora
- nemrtví (pokus o vzkříšení mrtvé lásky?)
- alespoň jeden high fantasy prvek (vzducholoď, létající magická věž, propast strachu, šeptající les)
- minidungeon
- magický předmět
- nějaké vtipné npc
- promakané detaily (obyvatelé hradu atd.) na dokreslení atmosféry
- jedno méně drastické morální dilema
- postavy nejsou cucáci
- nějaký zvrat
- survival scénář, pokud tam bude možnost i vyřešit to úplným sejmutím protivníka a záchranou více lidí než jen družinky

ještě něco? Co ty papírky s tajnýma otázkama? Jo nebo ne?
Autorská citace #72
11.7.2014 14:36 - Quentin
Ty argumenty pohlavím mě nějak míjej :D

Naše holky jsou z těch šedivejch věcí dycky na prášky. "To tam nikdy nemůžeš dát nic kladnýho?" jsem slyšel zrovna na minulé hře.

Líbí se jim třeba tahle estetika
Pěkný pohádkový generic fantasy. A když jsou nepřátelé legrační goblini, hloupí ogři nebo na kost záporní lichové, tak jsou úplně spokojené.
Autorská citace #73
11.7.2014 15:12 - York
Sparkle píše:
Asi je to holt holčičí uvažování.


V čem? Já to vidím úplně stejně.

Imho stavíte hradbu někde, kde žádná není. Někdo má rád černobílé archetypy a někdo ne, ale s pohlavím to imho souvisí jen velmi málo, pokud vůbec.

Ono je to většinou dané zázemím, situací a příležitostí, víc než čímkoliv jiným. Málo holek třeba hraje onlinovky, ale ty, co hrají, je žerou úplně stejně jako kluci. Jen je výrazně menší šance, že je k tomu někdo dotáhne.
Autorská citace #74
11.7.2014 15:46 - Alwaern
York píše:
Málo holek třeba hraje onlinovky, ale ty, co hrají, je žerou mnohem více než kluci.


Fix´t.
Alespoň osobní zkušenost od UO, EQ2, WoW, Aion, HoN, LoL - pokud byly v high end tímech, raidech (mluvím řekněme o top200 West), tak byly zcela jasně nejoddanější a nejzažranější hráčky, které jsem kdy viděl.
Jen to těhotenství jim to občas zkazí. :D
Autorská citace #75
11.7.2014 15:47 - York
Alwaern: ;-)
Autorská citace #76
11.7.2014 15:55 - Sparkle
Jo, tohle si taky vybavuju. A na každou takovouhle zažranou raidařku připadalo aspoň 50 raiderů, kteří se zmiňovali o tom, jak jejich přítelkyně to wowko vůbec nehraje a ten koníček jí vadí.
Autorská citace #77
15.7.2014 10:07 - Almi
Sparkle píše:
Po čase jsem hrála v RPG jednu minikampaňku, kde v jistou chvíli nás GM dostal do situace, že jsme našli malé dítě, o kterém jsme ale zjistili, že je to budoucí antikrist. A měli jsme dilema, jestli ho zabijem nebo ne. To bylo brutál hustý.


..Já v jedné kampani to posunul ještě dál - narodila se dvojčata. Jedno normální, druhé na první pohled "magicky pozměněné". A bylo předpovězeno, že jedno z nich svět téměř zničí, druhé ho možná zachrání. To teprve byla morální dilemata... zejména, když děti (a) začli nepřirozeně rychle růst a dospívat a (b) kolem nich se začli stávat podivné nehody...

..a přitom, vše vzniklo jako výsledek hodu dle jedné tabulky v Sex Guide pro DnD 2e, kde pokud kouzelnice používá kouzla v pokročilém stadiu těhotenství, ovlivní to plod..jenže těhotenství elfů trvá sakra dlouho a vydržet hrát bez kouzel fakt celou dobu nešlo... :D
Autorská citace #78
15.7.2014 10:12 - Sparkle
Almi píše:
..Já v jedné kampani to posunul ještě dál - narodila se dvojčata. Jedno normální, druhé na první pohled "magicky pozměněné". A bylo předpovězeno, že jedno z nich svět téměř zničí, druhé ho možná zachrání. To teprve byla morální dilemata... zejména, když děti (a) začli nepřirozeně rychle růst a dospívat a (b) kolem nich se začli stávat podivné nehody...


Tak to je megamazec :)
Autorská citace #79
15.7.2014 10:39 - sirien
zaříznout obě a bude klid (vůbec co dlouhodobě pozoruju tak mít ve fatnasy trochu větší vůli sem tam zaříznout nějaké děcko, budou mít obyvatelé těch světů velmi klidný a mírumilovný život. V podstatě staší zabít libovolné děcko o kterém se zmíní jakékoliv proroctví - v jakémkoliv smyslu, znáte proroctví, sou mizerně zapeklitý, radši je vůbec nerozmotávat a vzít to z jedné vody načisto)
Autorská citace #80
15.7.2014 10:48 - York
Sirien: Jenže pak se ukáže, že jsi zaříznul úplně jiná nemluvňata, protože ta pravá mezi tím stihla vyměnit zlá čarodějnice a vychovává si je v sama v klidu někde stranou.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.086840867996216 secREMOTE_IP: 3.144.172.115