Volná diskuze

Sparkle
10.7.2014 00:41
Kvalitní fantasy dobrodružství pro oneshot
Snažím se vymyslet pořádné pěkné oneshotové dobrodružství pro opengamingy na cony a podobné akce.

Chci, aby bylo v žánru fantasy, a aby ukázalo z fantasy to nejlepší. Aby to lidi nadchlo, bylo to emočně silné, neurazilo to ani děvčata, podnítilo u účastníků chuť rozjet vlastní hraní.

Zkrátka, dobrodružství na světové úrovni, za které by se nemuselo stydět ani větší RPG vydavatelství.

Co si myslím, že by tam mělo být:

- pořádný nečekaný zvrat
- silně nelineární, mnoho možností voleb
- morální dilema
- hustá fantasy kreatůra
- vztahy mezi postavami v družině
- možnost zajímavě zakončit dobrodružství tím, že se postay obětují

napadá vás ještě něco?

Systém není důležitý, asi by to mělo být univerzálně použitelné. Doba hraní plus mínus 4 hodiny.


Včera mě napadl následující nástřel. Netestováno. Smíchala jsem to ze svého domácího settingu, jednoho nápadu z rpgf, nápadu z ofiko dobrodružství Florimel z DW, celé trochu laděno do stylu AGOT / Zaklínač, protože to teďka frčí.

Prolog:

Váš domov, pyšné severské království Thuren, ovládla stejně jako většinu kontinentu před 450 lety Církev. Její víra začala být vynucována jako jediná, pokusy o povstání končily křížovými výpravami od jižních sousedů a králova moc byla podřízena vůli thurenského Arcibiskupa.

Budete začínat jako obyvatelé hradu Windamere ve středním Thurenu. Pán hradu, lord Otiwar Hawtrey z Windamere, je již starý a před dvěma dny ulehl s těžkou horečkou. Jeho nejstarší syn je již dva měsíce na cestách v cizině a netušíte, kdy se vrátí. Jinak je na vás, co budete zač, jestli další členové rodu Hawtrey, nebo níže postavení. Znáte se minimálně několik let a už jste spolu pár dobrodružství jako družinka zažili.

Příprava hry:

Až si hráči vytvoří postavy (nebo dostanou hotové), každý dostane ještě na papírku otázku, kterou neukáže ostatním. Rozmyslí si v duchu odpověď a nějak to zakomponuje do backgroundu postavy. Budou tam otázky jako:

- Proč nenávidíš lorda Otiwara?
- Před čím, nebo před kým, se na hradě Windamere skrýváš?
- Co jsi slíbil ochraňovat a je to tak důležité, že se o tom ani lord Otiwar nikdy nedozvěděl?
- Co jsi slíbil manželce lorda Otiwara, když před dvěma lety ležela na smrtelné posteli?
- ...

Začátek hry

Pár fakt pro začátek

- současným Arcibiskupem vaší země je Piers Bellamy, mladší bratr lorda Bellamyho, jehož území sousedí s vaším. Arcibiskup a váš lord Hawtrey bývali v mládí nejlepší přátelé. V posledních letech se lord Otiwar Hawtrey před vámi několikrát tiše vyjádřil, že je zklamaný, jak arcibiskupa změnila moc.

- Podle učení Církve seslala nebesa na Thuren požehnání, které chrání zemi před nečistými silami. Pokud se někde objeví nelidská stvůra, znamená to, že na daném místě došlo k narušení požehnání kvůli výskytu hereze. Většinou na takové místo pak dorazí kněží Církve a dojde k výslechům místních a upalování domnělých kacířů.

Základní kostra dobrodružství

1: Týpka, který čistil kanál pod hradem, tam pokousala nějaká stvůra. Výslech, léčení. Lord je nemocný a nemá sílu rozhodovat, co se má udělat. Než se PC rozkoukají, přichází další scéna.

2: Hlášení poplachu z vesničky v podhradí. Něco tam napadá lidi. Příchod na místo, boj s potvorou. PC asi dojde, že potvora vylezla z hradního kanálu, ale o tom ví málo lidí. Morální dilema: Církev to jistě přijede vyšetřovat. Obětujeme vesnici, kde se bude vyslýchat a popravovat, nebo přiznáme, že to vylezlo z hradu, a zaděláme na velký průšvih?

3: Výprava do kanálu, pátrání po původu potvory (volitelné).

4: po nějaké době přijíždí na hrad Windamere sám arcibiskup Bellamy s doprovodem navštívit svého dávného přítele, případně řešit výskyt potvory (pokud to PC neututlali).

5: během návštěvy arcibiskupa starý lord Hawtrey umírá. Arcibiskup rozhodne, že do návratu dědice z ciziny bude na hrad dohlížet jeho starší bratr, váš soused lord Bellamy. Arcibiskup chce zůstat do pohřbu.

6: během příprav pohřbu lorda Otiwara dostanou PC dvě nabídky:
- od arcibiskupa, aby se stali jeho údernou jednotkou pro potírání kacířů ve středním Thurenu. Za dobré služby dostanou hrad Windamere. Prvním úkolem bude zabití mladého lorda Hawtrey, až se vrátí z cest.
- od někoho z arcibiskupova doprovodu, aby mu pomohli během pohřbu zabít arcibiskupa, až sejde do vaší krypty, a pomůžete tak nastartovat novou revoluci. I v cizině mají prý Církve plné zuby, teď už to musí vyjít.

7: volitelné - návrat mladéhjo lorda z ciziny, přiveze posily povstalcům; vpád vojsk rodu Bellamy na vaše území, obléhání hradu Windamere.

Dopadnout to může silně všeljak. Nutno počítat i s variantou, že PC se již po boji s potvorou rozhodnou utéct pryč a bude to mít dohru úplně někde jinde.


Co vy na to? Má to nějaký potenciál, nebo to mám zmuchlat a začít znovu od začátku? Máte nějaká vlastní dobrodružství, která se vám hodně osvědčila?

Samozřejmě by se to muselo dopilovat, párkrát testnout...
Autorská citace #1
10.7.2014 00:53 - ShadoWWW
Mně se to líbí. Na konci jsem se chtěl zeptat: "A dál? Jak je to dál?" A ticho... :)
Autorská citace #2
10.7.2014 06:40 - Jerson
Mě tě připadá politicky hodně složité, jako hráč bych v tom určitě plaval a nevěděl kdo je kdo a co chce. Moc cizích postav.
Autorská citace #3
10.7.2014 07:15 - Arten CZ
Určitě bych na ukázkový one-shot nenechal hráče tvořit postavy. To zabere více času než vlastní hra a většinou budou hráči tápat, co si vlastně vzít.

Když hráváme fantasy dobrodružství, hráváme ho kvůli fantasy aspektům - což jsou pro nás zajímavé (magické, nelidské) nestvůry a magie. Tvůj návrh na mě působí spíš jako starověké/středověké dobrodružství, nevidím v něm nic fantasy. Kdyby chlapa v kanále pokousala krysa se vzteklinou, nemusela bys tomu říkat fantasy už vůbec.

Souhlasím s Jersonem, že na one-shot, který má trvat pár hodin, je tam zbytečně moc postav. Kromě toho si myslím, že už tvůj základní požadavek na princip hry není úplně správný pro ukázkovou hru. Nesnažil bych se stavět před postavy nějaká velká rozhodnutí ve směru, co je vlastně správné a co špatné. Naopak bych se snažil, aby byl základní konflikt vcelku viditelně bipolární a celá družina by se pak koncipovala (ale už předem) na jednu ze dvou stran - mohli by si pak zahrát za klaďase i záporáky, ale nedošlo by k přešlapování během hry, protože by předem bylo jasné, na které straně postavy budou stát.

Za sebe musím říct, že propracovat se k politickým dobrodružstvím nám trvalo pár let - nevím, jestli bych před dvaceti lety byl schopen takovéto dobrodružství rozumně odehrát a odnést si z něho pocit, že to je cool a chci to hrát sám.

Já bych hru postavil například jako šachovnici - dva mocní draci, každý se svými pěšáky a družina by si (předem) vybrala, na čí straně stojí. Měla by před sebou X figur k eliminaci a mohla by si vybrat, koho a jak budou eliminovat. Ve finále by se postavila samotnému drakovi.
Autorská citace #4
10.7.2014 07:37 - Nachtrose
Arten CZ: osobne mam silnou averzi k tomu, stavet draky jako korist pro lvl 1 postavy... ( kdyz treba v takovem Boltstrike Pillar uz postavy de facto zasadi draku jen ranu z milosti )
Autorská citace #5
10.7.2014 07:50 - Arten CZ
Sparkle nepsala, že one shot má být pro postavy na první úrovni. Já bych naopak one shot pro první úroveň nedával, tam se neukáže potenciál postav. Draka beru jako nejmajestátnější a nejtypičtější postavu fantasy, proto jsem ho zmínil, ale je možné použít cokoli. Šlo spíš o inspiraci, jakým způsobem bych postavil hru a volby, než o konkrétní námět. Nemluvě o tom, že eliminovat nemusí nutně znamenat zabít a drak nefiguruje jako kořist - jedná se o posledního a velice mocného protivníka, na kterého se nějak připravují celou hru.
Autorská citace #6
10.7.2014 07:56 - Merlin
Mě se to líbí, ale jako oneshot na 4 hodiny nevím nevím. Moje oneshoty bohužel trvají mnohem mnohem dýl :) (asi to bude tím, že je dělám "politicky" hodně provázané)
Autorská citace #7
10.7.2014 08:42 - Vojtěch
Tohle by byl hezký námět na kampaň na cca 6 sezení.

Začněme od jinud - Kdo je cílová skupina? Začátečníci na open game s DM, který to umí odehrát? Má to být publikované v Končině (systém se hodí zvážit, ať se ví, jak hra odsýpá)?
Autorská citace #8
10.7.2014 08:51 - Merlin
Já bych to publikoval ve Voidu :)
Autorská citace #9
10.7.2014 09:02 - Vojtěch
To je... děsivá myšlenka... POMÓÓÓC! *zdrh*
Autorská citace #10
10.7.2014 09:05 - Sparkle
Já bych to hrála třeba ve Fate, můj muž v Savage Worlds, ale nemělo by to být svázaný se systémem.

Cílová skupina - dospělí lidé, aspoň polovina z nich děvčata. To co navrhuje Arten, se obávám, že není moc atraktivní pro holky. Fantasy v DnD style ony moc nemají rády, zatímco jsem někde četla, že třeba svět Dragon Age má vcelku slušný following u holek.

A ano, asi bych to nedávala pro 1. úroveň, ale pro postavy co už něco umí. Jaký level netuším, jsem zvyklá hrát skill-based systémy :)

Zkusím teda popřemýšlet ještě o něčem v tom stylu, co navrhuje Arten, můžu to pak zkusit testnout paralelně a sledovat reakce.
Autorská citace #11
10.7.2014 09:16 - Vojtěch
A má to být jako rozjezd pro další věci, nebo jednorázové hraní?
Autorská citace #12
10.7.2014 09:28 - Sparkle
Jerson píše:
Mě tě připadá politicky hodně složité, jako hráč bych v tom určitě plaval a nevěděl kdo je kdo a co chce. Moc cizích postav.


Tak to zkrátíme. Objeví se potvora ve vesnici, postavy ji zabijí a pak budou muset vlézt do kanálu, aby zjistili její původ, tam bude nějaká magie a možná ještě jeden boj, přijdou na to že mladý hradní pán si na hradě dělá základnu pro povstání, končit to bude nutností rozhodnout se, jestli obětovat tu vesnici nebo ohrozit hrad. The end. Návštěva arcibiskupa by byla v záloze, pokud by se to dohrálo moc brzo. Je to lepší?
Autorská citace #13
10.7.2014 09:32 - Sparkle
Vojtěch píše:
A má to být jako rozjezd pro další věci, nebo jednorázové hraní?


Jednorázové, ale mělo by to hráče nakopnout k rozjetí vlastního. Já si třeba vybavuju, jak jsme onehdá hráli s tebou ten oficiální oneshot Dragon Age RPG, a já byla neskutečně nadšená z toho, že v tom dobrodružství bylo morální dilema, nebylo to takový to černobílý klišoidní fantasy, a hned mě to nabudilo rozjet vlastní kampaň v podobným duchu.
Autorská citace #14
10.7.2014 09:45 - Vojtěch
Já bych navrhnul poslat do začátku rovnou na cestu s konkrétním úkolem. Majáí před sebou cíl a nějak se znají. Třeba by je mohl poslat šlechtic vybrat daň, protože z odlehlé vsi obvyklá dávka nedorazila.
Postavy dorazí a najdou problém - vesničani v řetězech a ležení templářů ve vsi. Konverze kacířů na hrotu meče v plném proudu. Vesničani jsou opravdu kacíři a můžou opravdu vyznávat něco odporného, ale...
Na templářskou výpravu postavy samo nemají, ale pořád je mohou vyzvat k řešení sporu božím soudem, kde by byl protivníkem rytíř na nějaké šupinaté potvoře?
Dodej možnost fixlovat, případně se připravit nějak pomocí potvoře odporného býlí a může to být.
Autorská citace #15
10.7.2014 09:48 - Jerson
Párkrát jsem použil dobrodružství, kdy je vesnice v podhůří. Chovají tam ovce. Poblíž v lese žije divný týpek, lovec, který by mohl být sympaťák, ale straní se lidí. Povídá se, že má velkého psa, nebo možná vlka. Z vesnice za ním chodí jen jedna holka. Na tuhle holku má zálusk nějaký mladík z vesnice, v mém příběhu syn kováře, ale ona ho bere jen jako kamaráda. Příběh začne v tuhé zimě, když pár ovcí roztrhají vlci. Mladý kovář ponouká lidí, že to udělal ten lovcův vlk, což lovec nepřímo podpoří tím, že chce pastevcům nahradit škodu. Holka zase říká, že to byli vlci, kteří mají hlad. Vesničani jdou rozdělení - část je s kovářem, část stojí za lovcem, protože jim v minulosti pomohl, když se třeba zranili v lese nebo se jim ztratilo dítě či jehně, lovec je našel. Část je nerozhodnutá.
Družina to má nějak urovnat. Samozřejmě že lovec je vlkodlak, holčina to ví a má pro něj slabost. Kovář to tuší, ale nemá důkaz, chce aby se lovec musel projevit a on na něj poštval všechny vesničany. Lovec samozřejmě nechce nechat zabíjet vlky, ale snaží se jim vybírat kořist, která bude vesničany nejméně bolet. Taky drží vlky od toho, aby napadali lidi. Lidí se straní jen proto, že vlkodlaci mají špatnou pověst - to že sem tam zakousne nějakého banditu, který by jinak přepadla lidi nikomu neříká, i když opět někteří vesničané můžou mít tušení. Nikdo tam není vyslovený záporák, je to jen složitá situace. děj se může vyvíjet různě, možností je spousta.
Autorská citace #16
10.7.2014 09:50 - Quentin
Arten: 1.lvl má nejvíc noob-friendly mechaniky. Komplexita většinou s lvlama stoupá.

Sparkle: Jerson má možná pravdu, co něco pulpovějšího? :-)
Píše:
- pořádný nečekaný zvrat
- silně nelineární, mnoho možností voleb
- morální dilema
- hustá fantasy kreatůra
- vztahy mezi postavami v družině
- možnost zajímavě zakončit dobrodružství tím, že se postay obětují


- obrovské, mocné a děsivé monstrum (dragon, hill giant, kraken...)

- alespoň jeden high fantasy prvek (vzducholoď, létající magická věž, propast strachu, šeptající les)

- minidungeon (jedna past, jeden puzzle(!), poklad a jeden boj, co pujde obejít nebo vyřešit vyjednáváním)

- magický předmět (bleskový luk, ohnivý meč, hůl ovládající toho krakena)

- nějaké vtipné npc (ráčkující rytíř, zmatená víla, gobliní patolízal)

- druhý závěr (město, z kterého jste vyšli, je pod útokem. Ten, co vás najal je zrádce. Duch z hrobky, kterou jste vykradli, se mstí)


...tyjo, teď z toho mám absťák. Už aby byla sobota :D
Autorská citace #17
10.7.2014 09:50 - noir
U mě vždycky fungovalo Sedm statečných, upravených do jakékoliv varianty (shadowrun, dnd) atd.
Autorská citace #18
10.7.2014 09:54 - Vojtěch
Doporučoval bych otevřít Tales of the Old Margreve or Kobold Press, nebo Paizácký Feast of Ravenmoor pro inspiraci. Fakt hezké věci a mají tu správnou atmosféru.
Autorská citace #19
10.7.2014 09:58 - Merlin
-občasná ztráta lidských těl z márnice
-poslední dobou i chudáci a tuláci (to pořád nikdo moc neřeší)
-nachází se těla bez kůže, ruky, nebo nohy
-začne se vše řešit až když se ztratí děti starosty/někoho bohatého
-pátrání po stopách
-všechny vedou do domu alchymisty(jiné obdobné osoby)
-zjištění, že alchymista se snaží oživit flesh golema a dát do něj duši své milé
-není zlý

jde to i s variantou nekromant a pokus o oživení mrtvé lásky (nepovedená polozombie)
Autorská citace #20
10.7.2014 10:14 - Vojtěch
Případně nevinný důležitý NPC, kterého posednul démon a je třeba ho zachránit... nebo alespoň něco získat, než ho zneškodní.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.079401016235352 secREMOTE_IP: 44.222.104.49