Dějmistrův notýsek: Záznamy ze hry

“DM : Podařilo se vám společnými silami rozbít sarkofág a ve svitu louče vidíte v jeho útrobách cosi blyštivého.........chvilku vydržte, musím si jenom najít co tam je......... DMovo svědomí: Jasně, dyk jsem si to přece psal. Na sichr vím, že to musí být v tomhle sešitě. Jenom to, xakru, najít.... “
Napsal Vannax

Uspořádání záznamů ke hře

Až moc často se stává, že herní sezení se zbortí nebo přinejmenším vážně naruší, když si DM začne hledat své herní materiály.
Nemusí samozřejmě jít o to, že se připravené informace ztratili. Hráči mohou třeba znovu narazit na protivníka, kterého již dříve potkali, ale teď se DM za boha nedaří najít, kam se jenom poděly jeho statistiky a hned je problém na světě.
Když už se DMovi podaří najít statistiky protivníka, hra se rozeběhne dále, ale ouha – neustále teď musí přelistovávat mezi statistikami protivníka a popisem prostředí a do toho všeho už se strhává souboj, házení kostek, odkládání sešitu, opětovné listování, atd.
Jak si DM uspořádá své záznamy ke hře, to je naprosto jedno. Důležité je aby měl ve všem přehled a vše, co potřebuje, měl pokud možno okamžitě dostupné. Zkusím tady shrnout pár tipů, kterých se vyplatí držet při přípravě záznamů ke hře.
  • Sestavte si přehled nehráčských postav a nestvůr, se kterými se postavy hráčů mohou setkat. Přehled takový, abyste jej byli schopni narychlo přelétnout očima a najít nestvůru, kterou právě sháníte. Ve zkratce by u každého ze záznamů měly být uvedeny nejdůležitější údaje jako počet zásahových bodů, způsobované zranění, počet útoků atd. dle potřeby a nakonec se vyplatí také vypsat odkaz na příručku/stránku, kde případně můžete najít kompletní údaje k dané nestvůře.
    U cizích postav se vyplatí i v krátkosti uvést hlavní rysy vzhledu a povahy a třeba i zvláštnosti v řečovém projevu nebo gestikulaci.
  • Vytvořte si takovýhle rychlý přehled i z údajů o postavách hráčů. Když si pak budete chtít potají provést například ověření Inteligence (nebo jakékoli jiné vlastnosti) některé z postav, usnadní vám to situaci, protože se vyhnete trapnému dotazu: „ééééé…..Martino, jakou že to máš inteligenci?“
    Navíc vám to zlepší přehled třeba i o počtu zásahových bodů a snáze tak odhalíte drobné podvody ze strany hráčů. (No ano, někteří prostě mají tendenci si úbytek zásahových bodů kompenzovat nelegální cestou.)
  • Pokud si vytváříte vlastní mapy, rozhodně je dobré zakreslit jen samotnou mapu s jednoduchými symboly a potřebné popisy k mapě mít zvlášť. Nemusíte pak hráčům jen vyprávět jak mapa vypadá. Když používáte zakoupené moduly dobrodružství, tak se vyplatí si mapy okopírovat a upravit třeba tak, abyste jednu kopii mohli dát hráčům (bez popisů) a druhou měli pro sebe.
  • Popisy pokladů a nalezených magických předmětů se vyplatí mít vypsané samostatně tak, abyste mohli jednotlivé části pokladu rozdávat těm, kteří je najdou. Ostatní hráči pak nemusí mít tušení co našli ostatní členové družiny. (Zvlášť když v družině proti sobě stojí postavy s různým přesvědčením, může to vyvolat i zajímavé situace a samovolný role-play)
  • Může pro vás být užitečné použití kroužkového bloku, do kterého si seřadíte jednotlivé sekce dobrodružství a připravených materiálů. Navíce si vše můžete roztřídit pomocí rozdělovníků a usnadní vám to vyhledávání potřebných údajů. Nemusíte pak mít po stole poválených šest sešitů se vším možným a snadno si najdete třeba oddíl „Hrad Smrtštejn – nádvoří“.
  • Na začátek takových záznamů o hře se vyplatí udělat takový přehledový souhrn hlavních událostí a setkání, které mohou nastat (nejlépe i s odkazem na stránky, kde jsou podrobnosti). Pokud máte většinu připraveného příběhu „v hlavě“, pak vám bude stačit tahle osnova a listovat v podrobných popisech pak budete jen v případě nejvyššího zoufalství.
  • Pokud i tak vám něco stále schází k dokonalosti, zkuste zapřemýšlet i o používání tzv. DM Screen, tedy zástěny pro DM, tu si buď můžete zakoupit v originální podobě anebo si ji sami vytvořit. Kdo tohle nezná – jedná se o zástěnu vytvořenou ze tří až čtyř listů A4 spojených vedle sebe na výšku. DM si ji vystaví před sebe a zakryje si tím své vlastní poznámky ke hře. Na straně hráčů bývá u originálních výtisků většinou nějaký výjev z prostředí ve kterém se hraje. Co je však nejdůležitější, na straně DM jsou na zástěně vytištěny všechny nejnutnější tabulky ke ze základních nebo rozšiřujících pravidel. (Jestli něco takového vychází i u jiných her než je DnD, to fakt netuším.)
  • Samostatnou kapitolou je v tomhle případě používání Notebooků nebo počítačů jako takových. Jasně, zvednutý displej notebooku také tvoří jakousi zástěnu, ale použití počítače ještě spoustu dalších výhod oproti použití klasických papírových záznamů. Můžete rychle používat různé prográmky na generování postav, rychle se orientovat v ceníku zboží, pokud postavy právě nakupují, celou osnovu, celé dobrodružství můžete mít rozepsané aniž byste listovali v papírech, můžete si pootvírat spoustu souborů a pak jednoduše vyhledávat. Ovšem čistě podle mého názoru má používání počítače větší význam spíše při přípravě hry a atmosféře samotného hraní spíše škodí. Proč? Zkusím to objasnit jedinou, i když rozvitou větou: Vytváří jakousi elektronickou bariéru mezi DM a hráči a ať už to všichni zúčastnění vnímají vědomě nebo podvědomě, může to mít negativní dopad na vytváření atmosféry ve hře a jakéhosi intimnějšího myšlenkového „ponoru“ do dění.
Jasně, píšu tady spoustu užitečných nápadů, ale musím se sebekriticky přiznat, že se jich ne vždy sám držím. Je to spíše taková sbírka nápadů, ze které si může každý načerpat, co se mu zamlouvá. A když už nám tady d20 tri připravilo možnost diskuze, uvítal bych i vaše vlastní zkušenosti s tím, jak si organizujete záznamy ke hraní. Když budou stát za to, tak je určitě rádi do tohohle článku doplníme.
Inspirováno dílem P. Jaquayse, W.W.Connorse a vlastními zkušenostmi.
Napsal Vannax 30.12.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 19 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13037395477295 secREMOTE_IP: 3.15.6.77