Fantastický svět Hong-Kongských filmů

Dech beroucí krása a vzrušující akce Ang Leeho filmu Tygr a drak je novou hvězdou školy divoce zábavných Hong Kongských filmů. Leeova směs stylu uměleckého filmu a bravury bojových umění nenadchla jen ostřílené fanoušky žánru, ale dokázala přimět k ovacím ve stoje i otupělé filmové kritiky a matadory filmového průmyslu.
Napsal Alnag
Podobně jako Star Wars a Dobyvatelé ztracené archy v 70. letech i obnovuje i Tygr a Drak milované žánrové archetypy díky brilantní hudbě, kostýmům, výpravě, choreografii a procítěným postavám. A v tomto případě i navzdory tomu, že je většina diváků neobeznámena s fakty k nimž film odkazuje. Mnoho z nich si Leeův film užije a u toho to skončí. Hráči D&D však mohou zatoužit ponořit se do Hong Kongské fantasy hlouběji, protože poskytuje úžasnou inspiraci pro hraní. Ať už chcete hrát jednoduše postavu východního mnicha s trochu větší živostí nebo si přejete odehrát celou hru v Hong Kongském stylu, čeká na vás opravdový poklad filmových požitků. A s úspěchem filmu Tygr a Drak se můžete vsadit že i další filmy tohoto žánru bude snazší najít, než dříve.

Kořeny a počátky

Krátce poté, co do Číny poprvé dorazil film - ve 20. letech, postavili bystří režiséři před kameru lidi provozující bojové umění. A ani tehdy nevytvářeli filmaři svoje příběhy z ničeho, ale jednoduše přenášeli stará mytická témata a akrobatické výkony Pekingské opery na nové médium. To v čem mi neškolení zápaďané vidíme směs bojových umění a fantastických prvků je ve skutečnosti související celek. V klasických příbězích Pekingské opery se bojové, hrdinové a nestvůry volně mísí a umírají bok po boku. Klíčem k mytologii bojových umění je idea jejich pokročilých praktikantů, kteří dosáhnout nadpřirozených schopností. Nemůže nás tedy překvapit, že u v němém filmu z roku 1928 jménem The Burning of Red Lotus Monastery se soupeřící válečníci kung fu smaží navzájem energetickými střelami.
Nečekejte ale, že tento epos najdete ve své půjčovně DVD nebo vůbec někde. K uchovávání raných asijských filmů téměř nedošlo. Pokud budete mít štěstí, seženete jeden z eposů 60. let od režiséra Kinga Hu, jako je A touch of Zen (1969) a Dragon Inn (1966).
Tato vlivná díla slouží jako základ moderní generace fantazií bojového umění. A Touch of Zen se vážně dotýká Buddhistické filosofie a jeho vážnost a majestátní tempo je blíž duchu Tygra a Draka než jeho praštění, škodolibě posměšní potomci z 80. a 90. let.
V 70. letech začaly z filmů obsahujících bojová umění fantastické prvky postupně mizet. Bruce Lee přivedl na scénu seriózní bojové umění. A s jeho úmrtím se vynořila legie imitátorů, kteří si probili skrze nesčetně bojových filmů, které byly téměř bez zápletky a tak lacině natočené, že neumožňovaly ani žádné speciální efekty. Dokonce i velkorozpočtové eposy té doby produkované bratry Šóovými často nechávaly své hrdiny zatvrzele na zemi. Jackie Chan resuscitoval umírající žánr spojením smrti se vysmívajícími kaskadérskými kousky se groteskní komedií. Ale ani Jackieho neuvidíte létat vzduchem nebo vystřelovat energetické výboje.
To režisér Tsui Hark přivedl znovu dohromady bojové umění a fantasy ve filmu z roku 1983 Zu: Warriors From the Mystic Mountain. I když se ostatní filmaři nechytili, dokázal si tento plodný a vynalézavý producent a režisér vytvořit vlastní žánr jen sám pro sebe. Zu: Warriors From the Mystic Moutain je obvykle snadno dostupný ve výprodeji Hong Kongských videí a je předzvěstí současné éry wuxia filmů.
Termín wuxia, který postrádá doslovný překlad je obvykle opisován jako "film, kde létají lidé". Termín také někdy odkazuje ke "světu bojových umění", neviditelné síti hrdinů a zlosynů, kteří žijí, milují a bojují ve světě paralelním k oficiálnímu Čínskému světu byrokratů, obchodníků a obyčejných lidí.
Mnoho wuxia filmů jsou adaptace románů na pokračování Hong Kongského novináře Louise Cha, který psal fantasy eposy, kde zvoní meče v průběhu 60. a 70. let pod pseudonymem Jin Yong.

Kulturní šok

Pokud je Tygr a Drak váš první wuxia film, pak vás čeká trochu šok, až narazíte na jeho drsnější bratříčky.
Ačkoliv byl poměrně laciný na Holywoodské standardy, měl Tygr a Drak na poměry Hong Kongských filmů nesmírně štědrou produkci. Nečekejte hudbu ani vzdáleně tak úchvatnou jako Tan Dunovy klasické skladby pro Tygra a Draka; místo toho se připravte na ošuntělé, vzájemně zaměnitelné soundtracky vylouděné ze syntetizátorů 80. let. Možná se budete chtít také obrnit, třeba vypitím několik několika plechovek energetických nápojů na nevyhnutelný nápor Kantonskopopových balad během rádoby emotivních scén. Mnoho Hong Kongských herců jsou hlavním povoláním popoví zpěváci. Dokonce i Jackie Chan si zahrál na zpěváka sentimentálních písní a má poměrně obsáhlý katalog CDček.
Tygr a Drak jsou namluveny ve vznešeném Mandarínském dialektu a opatřeny titulky, které nejen dává smysl, ale dokonce ukazuje i čitelné hláskování a gramatiku. Hong Kongské filmy mluví pouliční Kantonštinou a jejich titulky byly přeloženy za jedno odpoledne. I kdyby si na nich dal někdo záležet, tak by byly stejně odsouzeny k záhubě, neboť většina Kantonského hovorového slangu se nedá pořádně přeložit ani do jiných čínských dialektů natož do čehokoliv jiného. Chce to čas, než se přestanete smát chybám a divnému slovosledu, který opepřuje dokonce i ty relativně lepší překlady. A čas od času se objeví něco, co prostě nedává vůbec smysl.
Co je ještě důležitější, Hong Kongští nadšenci si chtějí vysloužit ocenění za bohaté spektrum prezentovaných emocí. Bez ohledu na to, co všechno ostatního to je - wuxia, komedie, divoká přestřelka, gangsterka - Hong Kongský film je nutně a nevyhnutelně také melodrama. Pamatujte, že vše pochází z tradice Pekingské opery, která je podobně jako italská opera plná přehnaných emocí.
Komediální scény jsou také velmi hutné, a ukazují lásku ke zpitoměnému humoru a odvržení jakýchkoliv zábran. (Což ve věku South Parku, Něco na té Mary je a herce Toma Greena nemusí vyžadovat až tolik přizpůsobení jako dřív.)
Nečekejte jasné dělící linie mezi melodramatem a komedií. Tón Hong Kongských filmů se dokáže obrátit na pětníku a ten šedovlasý starý mistr kung fu ze sebe může vyrazit kletby, aby nám dopřál komického uvolnění. Scény fackovací potrhlosti může následovat strašlivá tragédie.
A ještě jedna věc. Šťastné konce jsou výjimka nikoliv norma. Asijské publikum nezná nic romantičtějšího než smrt hrdiny, hrdiny nebo nejlépe obou. Podobně jako Hollywoodští scénáristé ohnout hranice reality, aby všechno na konci dopadlo dobře, jejich Hong Kongští bratři napínají síly, aby věc dotáhli k tragickému konci.

Pravidla wuxia

Každý film o létajících lidech si vytváří svá vlastní pravidla podle potřeb své zápletky. Nicméně následující zobecnění nabízí základ pro zakomponování důležitých wuxia prvků do vašich D&D her.
  1. Každý létá. Nebo spíše, každý kdo stojí za zmínku ve světe bojových umění, létá. Bojovníci létají. Mágové létají. Kněží létají. Každá postava na vyšší úrovni by ve wuxia-inspirovaném D&D měla brát zákony gravitace spíš jako doporučení.
  2. Na tréninku záleží. Bojovníci kung fu stráví většinu svého času tréninkem. Nezkušení bojovníci si musí najít zkušené mistry, u kterých by trénovali. Říkají svým mistrům sifu a i když opustí jejich vedení, vzdávají jim stále stejný stupeň bezmezného uctivého respektu. Není neobvyklé, že hrdina wuxia zachraňuje zajatého sifu nebo se mstí nepřátelům, kteří jej zabili. Když pozorují bojovníka v akci, dokážou identifikovat jeho styl; pokud bojovník studoval pod známým sifu, pak to bdělý pozorovatel dokáže také odhalit.
    Tréninkové sekvence jsou v Hong Kongských filmech často rozvedeny do detailu. Film bratrů Šó z roku 1978 Master Killer je téměř celý věnován sekvenci tréninku. Na druhou stranu pro některá povolání jako jsou barbaři nebo tuláci není úplně snadné trénink dobře ospravedlnit, takže není fór uvalit toto břímě jen na některé povolání. Dokonce i kdyby všichni ve skupině hráli mnichy nebo bojovniky, bylo by pro DMa těžké ztvránit po několikáté trénink ještě nějak zajímavě. Je proto pro postavy asi lepší, aby mluvily, jako by podstoupily důkladný trénink, ale odmávnout přesné okolnosti, za nichž se odehrál, protože k tomu došlo mimo scénu.
  3. Na tajemství záleží. Praktikanti bojových umění drží svoje tréninkové metody před cizinci v utajení. Tato tajemství mohou být ukradena a zneužita zlosynnými postavami, které však naštěstí postrádají disciplínu nutnou k úplnému ovládnutí těchto tajemství.
    Nicméně i částečná schopnost dělá z těchto zlodějů děsivé hrozby, které musí hrdinové zničit. DM by měl zužitkovat krádež tajemství školy jako užitečný nástroj zápletky. Zlosyn chystající se ukrást chrámová tajemství se tam může vloudit skrze přátelství s postavami. Nebo tak mohl učinit již před mnoha lety a spáchal takové zločiny, že je odplata nezbytná, jakmile se objeví na scéně.
  4. Neexistuje nic takového jako anonymní postava na vysoké úrovni Vrcholoví válečníci se navzájem znají pokud ne skrze zkřížení mečů pak přinejmenším z doslechu. (Pro tento účel považujte všechna povolání za vzájemně si rovná, neblaze proslulí zloději jsou stejně známí jako legendární Buddhističtí exorcisté a tak dále.) Jakmile nashromáždíte 7 úrovní, porazíte známého válečníka 7 či vyšší úrovně nebo dle DMa úsudku provedete nějaký velký a úctyhodný čin, rozšíří se zvěst o vašich činech jako lesní požár. Někteří válečnici nechvalně proslují i dříve, zvláště jsou-li učeni nebo bojují-li po bohu starších proslulých válečníků.
    Když se stanete slavným, můžete právem očekávat, že budou jiní slavní válečníci:
    1: Znát vaše jméno, včetně charakteristického přízviska, pokud nějaké máte;
    2: váš bojový styl, typickou zbraň nebo charakteristický pohyb;
    3: vaše spojence, pokud jsou také známí ve světě bojových umění;
    4: vašeho sifu, máte-li nějakého;
    5: nejslavnějšího válečníka, kterého jste porazili nebo nějaký jiný význačný skutek.
    Naopak vaše postava všechny tyhle věci automaticky ví o hlavních postavách světa bojových umění. Na rozvzpomenutí si na takové informace si nemusíte házet kostkou. Nasbírali jste je v průběhu času rozhovory se svými spolubojovníky, výměnou drbů se zbrojíři, hostinskými nebo kupci, jejichž předmět podnikání je přivedl do styku s vámi. Takže jakmile vám na dvorku přistane sedm stop vysoký holohlavý muž svírající v ruce vějíř kovových nožů a vyhrožuje vám odplatou za vaši účast v krádeži rudého jadeitového draka, můžete zvolat "Železný vejíř Cho!" se patřičným sebevědomím, neboť jste správně odhalili totožnost týpka, který vás chce zabít.
    Prostředí bojových umění je nicméně víc, než jen společnost, kde se všichni vzájemně znají. Je to melancholický svět, který velké úspěchy jeho členů oddělují od normální společnosti. Být mocným bojovým umělcem znamená vystoupit z hranic rigidně rozčleněné kultury, kde musí být každá osoba pamětna svého postavení a to pod hrozbou smrti. Vy existujete ve - svým způsobem - společenské zemi nikoho. Na jednu stranu jste fyzicky mocnější, než kdokoliv jiný. Na druhou jste níže než ten nejnižší metař, protože jste překročili hranice řádu a úctyhodnosti. Ušlechtilí byrokraté se silnou osobností mohou jednat s ctnostnými bojovými umělci s respektem, ale to je výjimka, nikoliv pravidlo. Obvykle vás budou druzí vnímat se směsicí opovržení a strachu. Možná zaplatí nepřátelskými bojovým umělcům, aby vás vypudili ze svých teritorií do oblasti jejich rivala. Pokud jde o členy spiknutí usilujícího o svržení císařského trůnu, mohou se pokusit vás zajmout, zabít nebo očernit.
    Mocný válečník nemá snadného odpočinku. Jakýkoliv váš pokus si sednout a usrkávat něco kondži (fazolové polévky se smetanou) ve stánku u cesty bude nejspíše narušen mladým válečníkem, který se vás pokusí okrást (pokud je nezkušený a neví, kdo jste) nebo si udělat jméno tím, že vás porazí. Svět zdá se nabízí nekonečnou zásobu těchto bláhových machrů, kteří zřejmě existují jen proto, aby vám umožnili předvést vaše bojové dovednosti. Ačkoliv jen zřídka představují skutečnou hrozbu, znesnadňují vám chovat se nenápadně anebo si v klidu vychutnat jídlo.
    Jak stárnete a moudříte, budou se tyto mrzutosti zdát drobné v porovnání se skutečnou melancholií bojového umělce. Je téměř nemožné ze světa bojových umění v klidu odejít do ústraní. Nemůžete se vrátit k obyčejnému životu: Nepřátelé vás budou nahánět a staré závazky cti a odplaty vás budou dále vtahovat do života krveprolití a válčení. Stažení se do života duchovní meditace se může zdát ctnostnou cestou ven, ale přesto mnoho velkých hrdinů bojových umění strávilo léta v hledání duchovního osvícení, jen aby zjistili, že jejich vazby k materiálnímu světu jim brání ve finálním průlomu. Místo toho se musí vrátit do světa a znovu se chopit mečů a holí a bojovat s protivníky.
    Romantická láska taky neskýtá útěchu. Řady bojových umělců jsou plné jak mužů, tak žen zmítaných nenaplněnými romantickými touhami jednoho k druhému. I těch pár nesvázaných sliby a závazky bránícími jim ve vyznání jejich pocitů vědí, že svět nepřeje štěstí meči máchajících milenců. Hrdinové wuxie vědí, že zemřou tak, jak žili, jako válečníci. Nic neuspíší tragickou zkázu rychleji než proklamace lásky mezi válečníky. Romantická láska je jako motýl: je krásná, je snadno sražena křídly osudu a je neodvratně krátkodobá.
  5. Pozor na eunuchy! Když vašimi protivníky nejsou pouzí bezskrupulózní rivalové wuxia podsvětí, kteří hledají knihy o tajných technikách vašeho sifu, pak jsou jimi eunuchové. Císařský dvůr udržuje dlouhou tradici v níž spoléhá na služby vysoko postavených kastrátů, kteří udržují každodenní agendu vlády. Teoreticky by neschopnost eunuchů zplodit rivaly trůnu by je měla činit zcela loajální císaři. Ve skutečnosti udělá kastrace z eunucha obvykle potrhlého a mocí posedlého jedince. Válečníci a mágové z řad eunuchů nemilosrdně ničí všechny, kdo by snad zpochybnili jejich zkorumpované ždímání země.
  6. Záměna pohlaví je na denním pořádku. Eunuchové nejsou jedinými členy wuxia světa, kteří porušují normy. Vydávání se za jiné pohlaví a jeho magické změny jsou v Hong Kongských fantasy filmech hojně zastoupené. Ať už se princezna obléká jako muž, aby skryla svou skutečnou identitu nebo je zlá zámožná vdova ztvárněná hercem, překračují filmy hranice pohlaví stejně lehkovážně, jako hrdinové skáčou po korunách stromů.

Filmy

Konec obecností. Je čas jít přímo ke zdroji inspirace a zkouknout některé z filmů sami. Seznam níže představuje smetánku Hong Kongských fantasy filmů.

Zu: Warriors of the Magic Mountain
(1983), režie Tsui Hark
Tímhle filmem to všechno začalo. S důrazem víc na divoké obrazy a vynalézavé (byť technicky slabé) zvláštní efekty než zajímavé osobnosti nebo jasnou dějovou zápletku. Je to festival nestvůr se žhnoucíma očima, hrubě otesaných klád, magických mečů, otravou krevním monstrem, posednutím zlými silami (a samozřejmě) létáním ve vzduchu, rychlou akcí. Může vypadat v porovnání s pozdějšími filmy, které inspiroval trochu primitivně, ale stále je to spousta zábavy. A když se na něj díváte, jako na herní inspiraci je jeho obsah fantasy prvků a cikcak zápletky spíš plusem. Tenhle film má zřejmě největší koncentraci nových nestvůr, kouzel a nápadů na zápletky na čtvereční palec celuloidu než jakýkoliv jiný zde zmíněný.

Chinese Ghost Story
část I (1987), režie Ching Siu Tung; část II (1990), část III (1991),
Tato Tsui Harkem produkovaná série mísí fantasy, komedii a horor a je asi nejlepší s ní začít, pokud pronikáte do tohoto žánru poprvé. Neuctivě si pohrává s duchařskými historkami čínské dynastie Čching. V prvním filmu proti sobě postaví smůlou pronásledovaného mladého výběrčího daní, kterému pomáhá hloupostem nepodléhající Taoistický kněz a voják proti zástupu duchů (mnoho z nich v podobě svůdných sirén) a pár zábavně primitivním zombiím. V druhém filmu se k výběrčímu daní přidá mladý kněz a nadpřirození protivníci povýší o obří stonožku a nemrtvého zlobra, který k útoku používá svůj vybuchující hrudní koš. Třetí část se odehrává o sto let později a vypráví příběh mladého mnicha, který je vtažen do bitvy proti zlu zosobněnému čarodějným stromem, který bojuje prodlouženým jazykem.

The Swordman
část I (1990), režie King Hu (uvedený) Tsui Hark & Ching Siu Tung (skuteční); část II (1991), režie: Ching Siu Tung; část III (1993), režie: Ching Siu Tung.
Zlí eunuchové spustili nesrozumitelně složitý komplot (vycházející z románu Louise Cha), v němž se prastarých svitek tajemství bojových umění stane předmětem množství dramatické kung fu akce. V druhé části se do role hrdinů postaví Jet Li a Michelle Yeoh. Bojují s mužem, který původně našel magický svitek v prvním filmu a ten jej transformoval v Asii Neporazitelnou, která je jak vírem ničivých bojových umění, tak nádhernou a nesmiřitelnou ženou (ztvárněnou Brigitte Lin). Třetí část známá též jako The East is Red, mění Lininu zlosynku v antihrdinku. Mezi její zásadní scény patří ovládnutí španělské galeony jedinou ženou.

Bride with White Hair
část I (1993), režie: Ronny Yu; část II (1993), režie: David Wu a Ronny Yu (neuveden)
Válečník vyzval na souboj zlý kult vedený spojenými dvojčaty bratrem a sestrou, jen aby se zamiloval do jejich vrchní vražedkyně, divoké ženy vychované vlky. Tento wuxia epos je výrazný svou oslnivou kinematografií a melancholickým nádechem romantické zkázy. V druhé části se bělovlasá vlčí žena Lin mstí škole bojových umění svého exmilence, když hledá způsob jak obnovit svou bývalou krásu.

Green Snake
(1993), režie: Tsui Hark
Dvě nádherné tajemné ženy skrývají hrozivé tajemství, jsou to hadi, kteří mystickými cestami získali lidskou podobu. Problémy nastanou, když se jedna zamiluje a druhá naopak přitahuje fanatického Taoistického kněze, který je hrr vrátit všechny zvířata v lidské podobě kam patří. Film je zajímavý svým unikátním příběhem i morální dvojznačností svých hrdinů i zlosyna.

Kung Fu Cult Master
(1993), režie: Wong Jing.
Zapomeňte na zmatenou zápletku a jednoduše sledujte Jet Liho v jeho nejdramatičtější vzdušné roli jako Mo-Kaie, sirotka adoptovaného velkým sifu (Sammo Hung). Mo-Kai je opovrhován ostatními studenty, dokud se nenaučí tajný sluneční postoj. Prvky k nezaplacení zahrnují komicky oddechovou postavou s netopýřími křídly, Zeleného netopýra, a okamžik, v němž překvapený Mo-Kai spočítá, že jeho mocný protivník musí mít 10 000 bodů zkušenosti oproti jeho 8 000. Komerční neúspěch tohoto energického mišmaše signalizoval konec boomu wuxie 80. a 90. let.

Dragon Inn
(1992), režie: Raymond Lee
Hrdinové prchají napříč pouští s dětmi, které zachránili ze spárů zlého eunucha čaroděje. Dorazí do hostince uprostřed pouště, který jak se ukáže, je plný bojových umělců. Maggie Cheung je v roli cynické hostinské naprosto skvělá a sledujete tajnou ingredienci v jejích lepkavých bocháncích. Nejchytlavější moment se objeví v závěrečné bitvě v písečných dunách, v okamžiku krutého "kuchařko-fu" Jde o remake klasiky Hong Kongských filmů 60. let.

Moon Warriors
(1992), řežie Sammo Hung
V tomto filmu chudý, ale poctivý rybář, jehož nejlepším přítelem je kosatka, chrání Císaře před jeho bratrem uzurpujícím trůn a zaplete se do milostného trojúhelníku. Možná to není nejlepší wuxia film vůbec, ale má skvělé obsazení a jeho závěrečná scéna je jednou z nejlepších ilustrací principu, že každá hlavní postava v těchto filmech má specifický bojový styl. Ano, mluvím o kosatko-fu.

New Legend of Shaolin
(1994), režie: Wong Jing.
Jet Li a jeho rvavý mladý syn jsou jedinými přeživšími masakru, který vyhladil Shaolinský klášter; závodí s deformovaným čarodějem, který řídí zabijácký vůz na cestě za mapou pokladu vytetovanou na zádech stádečka dětí. Sledujte skvělé výkony prepubescentní hvězdy Xie Miaoa, který již tehdy měl tvrdý pohled "nezačínejte si s Clintem".

Mr. Vampire
(1985), režie Ricky Lau
Mocný exorcista s huňatým obočím, kterému střídavě pomáhají a překážejí jeho dva nemehloidní pomocníci, se vypořádává s morem skákavých upírů a svůdným duchem. Tohle není wire-fu film, ale dobová hororová komedie, která spustila nesčetné imitace, z nichž mnoho obsadilo hrozivě vypadajícího Lam Ching-Yinga jako přímočarého exorcistu. Tenhle film je zábava, pokud máte rádi potrhlý, přízemný humor typický pro Hong Kongské komedie.

Once Upon A Time In China
(1991), režie: Tsui Hark
Až na gravitaci popírající kung fu, postrádá film fantasy prvky, ale je to každopádně klasika hodná zmínky, kterou následuje řada pokračování. Jet Li tu hraje Wong Fei Honga, idealistického doktora a zadnice nakopávajícího hrdinu, který bojuje s bandity a britskými imperialisty v Kantonu okolo roku 1870. Wong Fei Hong byl skutečná osoba a byl zobrazen v řadě Čínských filmů a seriálů v průběhu dekád, je to taková kombinace Lone Rangera a Marcuse Welbyho.

Savior of the Soul
(1991), režie: Corey Yuen a David Lai
Super hustá vražedkyně (kterou hraje Annita Mui) oslepí superzlosyna Stříbrnou lišku (Aaron Kwok) a jen pohledný městský žoldák (Andy Lau) ji dokáže ochránit před jeho mstivými spáry. Tento fil, který se odvíjí jako komix, který jste začali číst od čtvrtého dílu je jedním z mixů současnosti a prvků wuxia. Nedává moc smysl, ale je na pohled výborný a postavy jsou extrémně husté. Do D&D můžete naimportovat postavy (bez pistolí) nebo se inspirovat pro tažení napříč žánry.

Píše:

Chcete vědět víc?

Tento článek je jen úvodem do světa Hong Kongských filmů. Díky úspěchu herců jako je Jet Li, Chow Yun-Fat a Michelle Yeoh ve spojených státech i Evropě je nyní relativně snazší sehnat Hong Kongské filmy ve videopůjčovně a to i ty nevyhypované. Nejlepší způsob jak se o tomto žánru něco dozvědět je omrknout, co je k sehnání, filmy si půjčit a pustit se do toho.
Užitečné knihy mohou být Hong Kong Babylon od Frederica Dannena a Barryho Longa, který obsahuje úžasný seznam Hong Kongských filmů včetně odhalení toho, jak do filmového průmyslu Hong Kongu zasahují triády. Hong Kong Action Cinema od Beye Logana se hrouběji noří do historie čínských akčních filmů a je bohatě ilustrovaná fotkami. Tato knížka vám pomůže přiřadit si jména herců k tvářím. Sex and Zen and A Bullet in the Head od Stefana Hammonda a Mikea WIlkinse poskytuje lehce ironický úvod do žánru s legračními seznamy bizarních titulků a dalšími nepříliš uctivými poznámkami.
A konečně Internet je plný stránek a diskusí o Hong Kongských filmech. Hoďte pár klíčových slov do vašeho oblíbeného prohlížeče a vaše kung fu schopnosti podstoupí okamžitý vzestup.
napsal Robin D. Laws
Napsal Alnag 24.09.2009
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 3 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14905285835266 secREMOTE_IP: 54.221.159.188