Magická magie

Obsah článku:

Magie... Co je magie? A proč je magie?

Řekněte mág a každý si ho představí:
Vysoký, starší, ale stále silný muž ve zdobeném rouchu nebo odřeném starém plášti, s plnovousem a jasným pohledem, s magickou holí v ruce, vládnoucí inteligencí i vědomostmi nepředstavitelného rozsahu.


Řekněte čaroděj a každý si ho představí:
Nejspíše mladší než mág, méně upravený, méně důstojný, ale obklopený aurou praktické, divoké magie. Čaroděj stojící na skále v bouři a ve víru blesků, je každému známým obrazem.


Řekněte čarodějka a každý si představí i tu.


Když se zeptáte, kdo ti lidé jsou, každý vám odpoví stejně: Jsou to ti, kteří ovládají magii. Jenže - co to vlastně je, tahleta magie?
Magie je postup, kterým můžeme ovládat okolní svět nebo sami sebe. Podle A.C. Clarka není rozdíl mezi magií a dostatečně vyspělou technologií (s tím z části nesouhlasím a ještě se k tomu vrátím). Magie je algoritmus, postup, rituál, který mění zákony a pravidla normálního fungování vesmíru. Může měnit, tvořit i ničit. Magie je něco, co je součástí valné většiny fantasy, všech urban-fantasy, některých hororů, ale sem tam se objeví i v jiných žánrech.
Než však začneme uvažovat a přemýšlet o tom, co to magie je a jaká je, musíme se zamyslet nad tím, proč v naší hře je.


Při hře je velice důležitý dojem, který v hráčích prvky hry vyvolávají. Popisy můžou být sebelepší, ale jsou na nic, když v hráčích nevyvolají dojem z toho, co je popisováno. Romantická scéna bez romantického dojmu... se zvrhne ve frašku. Všimněte si, jak moc to je cítit u věcí, které nazýváme jako "klišé" - jedno a to samé klišé může, podle toho, zda je použito správně nebo špatně, působit hrozně dramaticky... nebo také hrozně trapně.
Dojem je to, čeho ve hře chceme docílit, a dojem je také prostředek, kterým hru činíme zajímavou. A dojem je také důvodem, proč do hry přidáváme magii. Magie je ve hře kvůli tomu, aby nějaký ten dojem posílila, nebo vyvolala - dojem fantasy, dojem tajemna, dojem neznáma... to už záleží na tom, jakou hru chceme přesně hrát. I v případě, že máme specifický důvod, abychom měly ve hře magii (postavy, které dokáží něco neobvyklého...), stále určujeme konkrétní podobu magie podle dojmu, jehož chceme docílit (alespoň chceme-li mít takovou hru, o jakou jsme stáli)


Co obecného můžeme o magii říci?

Magie je různorodá. Magie je v každém světě, prostředí i knížce jiná, platí pro ni různá pravidla, různé zákony, různé vlastnosti. Proto všechny její další vlastnosti musíte brát s nadhledem - neplatí a nemohou platit vždy.

Magie je subjektivní. Magie ve fantasy je obvykle individuální silou, moc kouzla se neodvozuje z nějakých všeobecných zákonů, ale ze síly čaroděje, který jej seslal. V některých prostředích může magie fungovat na základě rituálu proveditelného kýmkoliv, ale i tam její síla a podoba není obvykle daná pravidly jako nápis tesaný do kamene a výsledek je ovlivněn individuálními, subjektivními a nejistými faktory.

Magie je mystická. S tím dále souvisí, že u magie obvykle nikdo nezná všechna její tajemství, nikdo netuší, kde jsou její hranice a k čemu všemu vlastně může skrývat klíče... Zatímco věda podle některých je a zcela určitě být může zcela poznatelná a jednou kompletně odhalit tajemství vesmíru, podstata a charakter magie hluboko v sobě vždy skrývají temné, nenahlédnutelné místo.

Magie je nevyzpytatelná. Magie je divoká a nikdo si nikdy nemůže být pořádně jist výsledkem toho, co provádí. V mnoha případech lze u slabších kouzel získat takřka jistotu, pravda, ale v okamžiku, kdy mág napíná všechny své síly, aby udělal něco opravdu mocného, tak k němu většinou vesmír obrátí svou pozornost, škodolibě čekajíc, že se mu může kdeco stát. (v některých případech i ti co vsází na selhání magie mohou zjistit, že i když ono selhání nastane, tak dopadne jinak, než čekali... jistý Fibrizo by mohl vyprávět)

Magie je originální. Obvykle neexistují dvě kouzla, která by byla zcela stejná. I v případě, že některé kouzlo ve hře opakujete, fluffově je obvykle dáno, že je buď vždy lehce, nepatrně odlišné od ostatních, nebo musí být pokaždé povoláno lehce upraveným (kontextu odpovídajícím) rituálem


Zde bych se zastavil a vrátil se k otázce A.C. Clarka a jeho srovnání magie s velmi pokročilou technologií - výše popsané myslím demonstruje, kde s A.C. Clarkem nesouhlasím - ano, ze subjektivního pohledu bude magie a dostatečně vyspělá technologie neodlišitelná - subjektivně, pozorovatelem, který nemá dostatečný vhled. Nicméně technologie je objektivní. Pistole vždy vystřelí, bez ohledu na to, kdo zmáčkl spoušť - přírodní zákony nezejímá, zda má kordit zrovna náladu vybuchnout ani zda se kulka shledává současnou nebeskou konstelaci vhodnou k přímému letu a ani to, zda ten kdo střílí chápe mechanismus spouště. Prostě vystřelí. U magie tahle automatičnost neplatí.
Věda není mystická. Ano, jistěže je tu spousta věcí, které neznáme, nicméně není to něco "mystického". Věda není, až na výjimky vrcholných experimentů, nikdy nevyzpytatelná, je vždy stejná - H2SO4 na kůži není nikdy ideální situace.


Proč to je důležité? Protože ve vztahu možnosti a snahy pochopení spočívají rozdíly mezi těmi, kdo něco praktikují.
Ti, kteří se zabývají poznatelným a snaží se ho chápat jsou vědci
Ti, kteří se zabývají poznatelným a nesnaží se ho chápat, stačí, když věci fungují, jsou technologové (inženýři...)
Ti, kteří se zabývají nepoznatelným a snaží se ho chápat, jsou mystici
A ti, kteří se zabývají nepoznatelným a nesnaží se ho chápat, jsou čarodějové
...a mágy pak můžeme vidět někde na půli cesty (asi tam, kde bychom našli aplikované vědecké obory?) (terminologie je účelová pro potřeby tohoto článku).


Tematický vtípek na odlehčení


Z pohledu A.C. Clarka není rozdíl mezi kyborgem který z ruky hodí směrovaný elektrický výboj a mágem, který z ruky hodí blesk. Rozdíl tam však je, a velký: Zatímco kyborg bude vždy vrhat právě a jen elektřinu a pokaždé stejně, čaroděj bude pokaždé pracovat se silami, které budou alespoň částečně ležet mimo tento svět a možnost poznání.
A teď si položme otázku - k jakému dojmu vede magie ve vašem oblíbeném systému?


Technologie určuje, v jak technickém světě chceme hrát, jaké mají být k dispozici prostředky a náhledy. Magie je ale trochu něco víc - přesahuje obyčejný rozměr "dalších prostředků" pro postavy, "dalšího úhlu náhledu na věci a problémy". Magie přináší mnohé další herní prvky. Kdykoliv chceme hrát ve světě, ve kterém má působit magie a kouzla, první pravidlo pro nás musí být vždy PRAVIDLO ÚČELU. Na otázku "Co je magie" si my, storytelleři a hráči, narozdíl od postav, odpovídáme metagame úvahou - odpovídáme si na ni otázkou: "Proč je magie?"
Odpověď na otázku" "Proč je v naší hře magie, jaký tam má účel?" je pro nás totiž zároveň odpovědí na to, co je magie zač i na to, jaká je.
< Kpt. 1 - magie... co je magie? A proč je magie? >
Kpt. 0 - úvodem Kpt. 2 - účel magie
(diskuse k článku: nezajímá-li vás nudná a táhlá hádka o hranici mezi vědou a magií kde se téma "magie v RPG" zaměňovalo za "magie v realitě" a není tam nic moc relevantního ke hraní RPG, tak rovnou přeskočte na příspěvek #181)
Napsal sirien 13.10.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 185 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.16078686714172 secREMOTE_IP: 3.226.72.194