Obchod

Obchody v zemi nejsou něco samozřejmého. Karavany nejezdí z města do města pro zábavu. Možná se to tak v mnoha světech jeví, ale zrovna v tom vašem by nemuselo.
Napsal Alnag
Obsah článku:
Nejtěžší část dne je kolem poledne. Cesta je dlouhá, zastávek málo a rychlost je zoufale pomalá. Vrcholem všeho je, že pokud nejste na vůdčím koni nebo voze, váš výhled se nikdy nezmění. Jistě, občas něco zahlédnete stranou cesty, ale vlnité planiny a borovicové lesy vás brzy omrzí. Dokonce i na prašných cestách pustinou, kde je nebezpečí útoku zpoza nějaké skály nejvyšší, se časem úplně uspíte.
Míříte po cestě od časného rána a jedete a jedete, dokud nedosáhnete dalšího tábořiště. Ve zbroji je vám horko a všudypřítomný prach vás nutí ke kašli. Vaše záda vás bolí den za dnem víc a víc, jak pořád sedíte na koni nebo jak poskakujete na kozlíku vozu. Spíte pod hvězdami nebo v přecpaném stanu a modlíte se za dobré počasí.
Karavany jsou ústředním způsobem přepravy zboží z místa na místo ve většině fantasy her, a konvoje v mezihvězdných sci-fi hrách. Tento článek má za úkol pomoci DMovi dát větší hloubku těmto cestám ve fantasy prostředí, něco víc než jen: "Cesta trvala čtyři dny a třetí den na vás zaútočili, hoďte si iniciativu."
Začneme nejprve obsahem vozů. Karavany vozí různé obyčejné předměty. Ve velkém se vozí řemeslné výrobky jako jsou zbraně, nábytek a tak podobně. Také může jít o mix oblastních předmětů, jako jsou vína, drahokamy, drahé kovy, šperky a koření. Ve vzácných případech, kdy si je oblast jista svou "ekonomickou" pozicí, může dovolit i přepravu magických předmětů na prodej, tak jako to dělají například Rudí čarodějové z Thaye v prostředí Forgotten Realms.
Další předměty, jako je dřevo, surová ruda a potraviny, nebudou přemísťovány na takové vzdálenosti jako předchozí příklady. Většina dřeva bude spíše zpracována v rozumné vzdálenosti od místa poražení stromu neboť cena přepravy by rychle přesáhla rozumnou míru návratnosti. Vzácná dřeva jsou možnou výjimkou, ale přesto se budou místní tesaři a řemeslnící pokoušet udržet svou pozici coby hlavní zdroj zboží z tohoto materiálu. Kovové rudy, jako je železná ruda a další surové kovy, jsou velmi těžké a není z nich mnoho koncového materiálu. Vůz s tunou železné rudy se může vrátit jen s pár pruty výsledného kovu. Proto není pec nikdy daleko od místa, kde se tyto materiály dolují a kolem se točí spousta kovářů, hotových zapracovat kovy do svých výrobků. Jistě, pár kovových prutů bude odvezeno někam jinam, ale díky jejich váze asi nespatříte vůz naložený jen jimi. A pokud není nějak uchovávána (ať už sušením, nasolením nebo magickým zmrazením), zkazí se většina potravin před tím, než dosáhne znatelné vzdálenosti. Věci nepodléhající rychle zkáze (jako je kukuřice, pšenice, rýže a další obilí) mohou být přepravovány, ale není to zrovna vysoce ziskový předmět. Maso lze rozumně přepravovat, ale obvykle je to za vozem uvázaná kravka nebo pár králíku v bedně, kteří jsou v cílové stanici prodáni nebo poraženi.
Přejděme nyní ke karavaně samotné. Pokud má dosáhnout nějaké významné vzdálenosti, potom na každé tři vozy naplněné zbožím připadá alespoň jeden se zásobami na cestu, čerstvou vodou a vybavením pro táboření. Také je tu potřeba místo pro osobní věci kupců, které si berou s sebou. Pokud se jedná o kupcovu rodinu, pak zřejmě mají jeden vůz, který se víc podobá domu na kolech. Pokud je karavana víc obchodní společností, pak jeden z vozů může patřit hlavnímu vozkovi a jeho štábu, kteří ho používají jako mobilní kancelář. Stráže si obvykle musí úkryt obstarat sami, i když některé štědřejší společnosti jim poskytnou nějaké stany.
Cesty v těchto dobách jsou jen dobře vyšlapané pěšiny. Kameny dlážděné cesty jsou nákladné a jen ve zřídkavých případech jsou někde mimo významná města. Většina cest má šířku jednoho až dvou vozů, občas s pěšinkou pro pěší a jezdce po stranách. Méně často projížděné trasy mohou být jen dvěma stopami kol v trávě.
Základním faktorem je však, tak jako v každém lidském snažení, počasí. Většina jiných překážek bledne ve srovnání s dusivým vedrem, bouřlivými poryvy větru, oslepujícím sněhem a přívalovými dešti, což jsou všechno podmínky, které se mohou cestou vyskytnout - a to jsme ani nezmínili takové hrůznosti jako jsou tornáda, hurikány, písečné bouře, záplavy a podobně. Počasí může být stejně strašné jako nájezd banditů, ba i horší.
Stráž karavany je nesmírně nudné záležitost. To je zrovna věc, kterou do hry přinést nechceme, ale je důležité ujistit se o tom, že hráči chápou, že jejich postavy budou v takových podmínkách týdny ba i měsíce, a celý ten čas stráví v nepohodlí a se stále stejnou skupinou osob okolo, což může vést k zajímavým možnostem roleplayingu. Prvních pár dní může kněz přírodních bohů získat jejich souhlas s pár poraženými stromy, ale jak budete postupovat stále hloub a hloub na neznámá území, projíždějíc územím plným mrtvého dřeva, nervy povolí. Stav neustálého napětí povede nakonec k otupělosti. První část cesty budete stále na pozoru, všímaje si i toho nejmenšího pohybu u kraje cesty. Ale jak budete trávit víc a víc času cestou napříč pustinou, nebude po čase vaše uši tak přitahovat zvuk řinoucích se kamínků. To už je situace, kde se nedá mechanika d20 systému snadno uplatnit. Postihy za otupělost by se měly neustále zvyšovat.
Vnější hrozby, jako jsou šelmy a bandité, nebo jen kmeny divochů žijící v těchto oblastech, jsou tím co činí, z karavany základ dobrodružství. Ať už se v táboře objeví samotářský medvěd, zaútočí lupiči nebo jen kmen Orků, kteří se před nedávnem usadili v blízkých kopcích, zjistili, že přepady jsou snazší než lov, jsou tu nebezpečenství, kterým se karavana snaží vyhnout a hráči doufají v jejich překonání. Trik je v tom dát těmto hrozbám důvod, proč dělají co dělají. Neměly by se jen tak objevit, slepě zaútočit a bojovat na smrt!
Lupiči budou nejspíš chtít přežít, a zdrhnout s něčím cenným, ať už je to materiál na výrobu zbraní nebo kupec či člen jeho rodiny. Nebylo by rozumné zabít všechny kupce a možná se dokonce nechají přesvědčit, aby karavanu za rozumnou sumu nechali jít. Ostatně, kupec bude jednoho dne potřebovat projet zpátky a lapkové potřebují plynulou dopravu a plynulý přísun prostředků.
Orkové se budou asi méně zajímat o únosy a úplatky, protože jejich teritorialita je pro ně důležitější. Pokud to považují za teritorium svého klanu, budou se snažit zlikvidovat co nejvíc karavany, ale přesto umožní někomu přežít, aby se zpráva o nich rozšířila a karavany změnily svou trasu. A nebo pobijí všechny, takže další skupiny také pojedou touto nebezpečnou cestou, alespoň do doby, než někomu dojde, že se celá doprava na této cestě zastavila. Pokud se nebude jednat o Orky, ale o gobliní plémě nebo koboldy, nejspíš se pokusí pobrat co nejvíc zásob a zbraní bleskovým útokem a pak se stáhnou do svého tábora.
A divoká zvířata jsou prostě - divoká. Nejsou neinteligentní, ale obvykle jsou hnána potřebami přežití. Pokud je hledání potravy základní cíl a karavana se ukáže být příliš tvrdým oříškem, obrátí se a půjdou si večeři shánět jinam.
No a na cestě jsou i místa, kde si můžete od nudy odpočinout. Městečka a vesničky, kde je možno nějaké zboží směnit za jiné. Pokud máte štěstí, jsou tam třeba i lázně, kde můžete smýt prach cesty a koupit další zásoby. Novinky o další cestě je možno směnit s jinými karavanami za informace o cestě, kterou jste překonali. Konkurenční karavany, snažící se na stejné místo dopravit stejné zboží, se mohou pustit do zajímavé výměny názorů, když zastaví na stejném místě. Začne to hádkou a skončí sabotáží, nebo i hůř. Když bude ráno jednomu z vozů chybět kolo, víte, kde hledat viníka.
A na konci cesty je konečný trh, kde se karavana krátce zastaví, aby se za čas znovu shromáždila a vyrazila buď dál, nebo se vrátila na místo, odkud vyrazila. Některé stráže užívají karavany jako svého druhu veřejné dopravy a tak se usadí na novém místě a nebudou pokračovat. Jiné stráže ve společnosti se přidají k jiné karavaně mířící jinam. A v některých případech se stráže mohou rozhodnout prošvihnout okamžitý návrat a doufat, že si prodlouží přestávku a chytí další karavanu mířící tím směrem. A zase jiní propijí a prohrají svůj výdělek a tak jim nezbude než zase nasednout na koně a vydat se na další cestu.
Ekonomika karavany je také případ sám pro sebe. Kolik stojí její vypravení a jaké jsou zisky by vydalo na vlastní článek. V herních termínech, pokud hráči netouží to nějak rozmazávat, to lze odbýt tak, že je jednoho dne večer navštíví hlavní vozka a vyplatí jim jejich žold. Pokud mají hráči vlastní vůz se zbožím, potom jim dovolte prodat zboží za 50-75% ceny z PHB, za použití diplomacie a odhadu a s ohledem na zákony nabídky a poptávky.
< Obchod, část I >
Obchod, část II
Napsal Alnag 01.12.2005
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.25073194503784 secREMOTE_IP: 54.163.39.19