Po přečtení mě kniha nadchla, svět je mnohem lépe popsán a úvod do hry je jasnější. Nicméně, po dvou hrách jsem narazil na určité problémy s herními mechanikami, které hráč znalý Fate Core snadno opraví.
Kniha je větší a o několik desítek stránek tlustší, což je ku prospěchu. Oproti předchozí verzi se výrazně zlepšila čitelnost, jak po grafické, tak obsahové stránce. Měl jsem možnost číst původní knihu před loňským Gameconem, což mi umožnilo lépe ocenit tyto změny.
První kapitola nabízí vynikající úvod do světa na dvou stránkách, který působí jako úchvatná znělka seriálu.
Popisy světa jsou detailnější a inspirují k mnoha herním nápadům. Tuto část knihy jsem si velmi užil, oproti předchozí verzi je mnohem inspirativnější. Svět je čtenáři postupně představen ve třech částech: popis života v impériu, následovaný popisem samotného impéria, a stručný popis dalších částí světa.
Strašně super mi přišly popisy společenských tříd a jednotlivých ras z férie. A oblek gentlemana a šaty dámy jsou velice povedené dvojstránky které stojí za pozornost.
Druhá kapitola představuje, jak se Příběhy hrají, a poskytuje skvělý úvod pro nováčky.
Dovednosti zůstaly volné, ale přidáním mechaniky kategorií dovedností a doporučením, aby postava v každé kategorii měla alespoň jednu dovednost, se snaží docílit vyrovnané síly postav a odstranit největší neduh druhé edice Fate.
Překvapilo mě, že body osudu nad limit se nepřenáší mezi hrami a postavy vždy začínají se svým maximem, na rozdíl od Fate Core.
Ukázkové postavy v knize jsou výborně zpracované a okamžitě připravené k použití. Na různé ukázkové hraní jsem vytvořil mnoho postav a vím, kolik práce je potřeba, aby byly zajímavé a poskytovaly dostatek informací i volnosti pro vyprávění.
Vždy jsem měl problémy sepsat příběh pro Fate, kde hráči mají velkou moc nad dějem díky příběhovým pravomocím. Tato kniha však nabízí zajímavý kompromis a oceňuji snahu autorů připravit vypravěče na nejistotu plynoucí z hráčských pravomocí. Kniha je plná užitečných upozornění a doporučení.
Popisovaná magie mi připadá mechanicky nešťastná a méně nápaditá. Navíc ve Fate nemám rád, když cokoliv přidává postih k hodu.
Po dvou hrách, z nichž jedna proběhla na Gameconu, jsem z aplikace pravidel poněkud rozpačitý. Systém Fate druhé edice už je prostě zastaralý a některé situace řeší dost komplikovaně. A přidání následků a stresu nazvaného rezervy jsou jen drobné aktualizace.
Narazil jsem na poměrně nevyvážená pravidla pro práci s NPC protivníky a jejich dělení podle šachových figurek (pěšák, dáma a jezdec). Fate Core má pravidlo, že hlavní protivník by měl mít dovednosti o dva body vyšší než hráči, což tato hra nevyužívá. Hráči si bez větších problémů poradili se dvěma dámami a ve druhé hře na to stačily jen dva a půl postavy, protože protivníci měli dovednosti na stejné úrovni jako hráči. Absence následků u NPC je dalším problémem, který ukazuje, že v základním nastavení hráči většinou bez problémů vyhrají, protože mají více akcí a bodů osudu k použití.
Dalším problémem, na který jsem jako vypravěč znalý Fate Core narazil, je absence akce vytvoření výhody a související vytvoření aspektu s možností volného vyvolání. Několikrát jsem zjistil, že mi tato akce chybí a že by hru určitě obohatila nebo usnadnila.
Svět a ilustrace jsou nádherné a opravdu dobře zpracované takže minimálně kvůli tomu to má cenu mít v knihovně.
Kvůli některým problémům s pravidly jsem rozpačitý ohledně doporučování této hry nováčkům. Přidal bych však doporučení, aby provedli některé změny v pravidlech, protože jinak jsou podle mě pravidla pro nováčky poměrně přívětivá.
Pro veterány Fate Core: vezměte svět a odehrajte ho podle pravidel Fate Core, bude to pro vás jednodušší. Použijte pevný seznam dovedností a specializace postav dolaďte triky místo volného seznamu dovedností. Tímto způsobem budu hrát i já při dalších hrách.
Při čtení a hraní bych uvítal látkovou záložku, je škoda, že kniha žádnou nemá.