Mimo povolání a rasu

Článek z blogu WotC.
Napsal ShadoWWW

Chci hrát bojovníka.

Chci hrát trpaslíka.

Chci nakopat nestvůram zadek.

Chci být voják, který bojoval proti orkům při Obléhání Dvoukolákové síně a který přežil, aby o něm vyprávěl.

Každý výrok odráží jiný přístup hráčů k D&D. Každý nasvědčuje odlišným zájmům, ale každý z nich také může vést ke stejnému: trpaslíkovi bojovníkovi, který byl kdysi vojákem v krvavé válce. Nezávisle na tom, podle které edice hrajete, vytvoříte tohoto bojovníka učiněním jistých voleb. V klasickém D&D byste mohli učinit jednu volbu: trpaslík. Potom byste doplnili všechny ostatní detaily, kdybyste chtěli. V AD&D učiníte dvě volby: trpaslík a bojovník. Potom opět doplníte všechny ostatní detaily. Jak se ha vyvíjela, hráči získávali více voleb, aby jim pomohly vytvořit postavu, kterou chtěli hrát. Druhá edice rozšířila systém zacházení a představila šablony. Třetí edice vyměnila systém zacházení za dovednosti a odbornosti a přidala prestižní povolání. Čtvrtá edice zahodila prestižní povolání, ale přivedla cesty reka, osudy legend, minulosti (backgrounds) a motivace (themes).

Výběr rasy a povolání nevyžaduje moc přemýšlení. Učiníte dvě základní rozhodnutí a jste připraveni vyrazit. Pro hráče jako Chris, který se chce zabývat tvorbou postavy co nejkratší dobu, jsou tato velká rozhodnutí to jediné, co chce učinit. Ale Laura si chce se svými postavami pohrát, chce si vybrat dovednosti, odbornosti a ostatní mechanické možnosti, aby si vytvořila postavu, kterou vidí ve své hlavě. Dvě volby pro ni nejsou dostatečné. Od 3. edice si hráči přizpůsobovali své postavy výběrem dovedností a odborností. Chceme zachovat možnost výběru těchto možností, aby byli hráči jako Laura šťastní. Ale nechceme, aby občasnější hráči jako Chris museli činit tato rozhodnutí. Takže, jak to udělat?

Náš současný plán je zhustit výběr dovedností a odborností do dvou voleb: minulosti a motivace. Minulost vám řekne, odkud pocházíte, kým jste byl a na co jste tránovaný. Vaše minulost vám dá množinu dovedností, určité činnosti, oblasti znalostí nebo klady, které by postava s danou minulostí měla mít. Minulost zloděje vám dá Hbité prsty, Nenápadnost, Poměry a Zlodějský slang. Minulost vojáka vám dá Houževnatost, Zastrašování, Přežití a jeden jazyk navíc. Chceme, aby základní řešení činností záviselo na vlastnostech, takže tyto dovednosti buď zlepší vaše šance při provádění činností, které s nimi souvisí, nebo vám prostě umožní něco dělat, například uvařit jídlo, mluvit goblinštinou nebo uběhnout dvojnásobnou vzdálenost.

Kde minulost mluví o dovednostech a zdatnostech, tam motivace popisuje, jak jednáte. Například všichni bojovníci excelují v boji, protože jsou to bojovníci. Bojovník ostrostřelec to umí se zbraněmi na dálku, zatímco bojovník zabiják vévodí v boji tváří v tvář. Vaše motivace vám pomůže realizovat určitý styl, techniku nebo námět pomocí odborností, které nabízí. Každ motivace vám dá několik odborností a hned na záčátku vám dá vaši první. Jak získáváte úrovně, vaše motivace vám dává další odbornosti, které odráží celkový charakter motivace.

Tento přístup nám umožňuje mnoho věcí. Urychluje tvorbu postavy. Hráč jako Chris si může prostě vzít minulost a motivaci uvedené ve startovacím balíčku povolání. A Laura si může přizpůsobit postavu výběrem minulosti a motivace.

Líbí se mi, že díky tomu můžeme nabídnout stejné možnosti jako v předchozích dvou edicích, zabalené do pěkných balíčků informací. Samotné balíčky jsou důležité při tvorbě postavy. Místo člověka bojovníka se Zastrašováním a Drtivým útokem hraji člověka bojovníka, který je voják (minulost) pobíjející nestvůry (motivace zabiják). Nebo mohu být zloděj (minulost zloděj), který útočí ze skrytých pozic (motivace záškodník). Nebo mohu být mystický válečník, který pochází z bohaté rodiny a umí kdykoliv najít magii a jednoho dne může dokonce získat pomocníka (aniž by kdy musel opustit povolání bojovníka).

Lauře může tento systém překážet. Nic jí však nebrání v tom vytvořit si svoji vlastní minulost (a zvolit si v ní nějaké dovednosti) a určit si svoji vlastní motivaci (a zvolit si v něm nějaké odbornosti).

Takže, jste-li jako Chris a chcete prostě hrát D&D, náš systém je přesně pro vás. Pokud jste jako Laura, můžete si pohrát s obsahem podle svého srdce a přizpůsobit si svou postavu libovolným způsobem. A pokud jste něco mezi nimi, potom náš systém pokrývá i vás.

Autor: Evil_Reverend
Napsal ShadoWWW 11.04.2012
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 14 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.32374095916748 secREMOTE_IP: 54.225.32.164