Odvracení nemrtvých

Článek ze série Legendy a znalost
Napsal ShadoWWW

Od nejstarší historie hry mají kněží schopnost odvracení nemrtvých. To samozřejmě neznamená, že mám rád mechaniky odvracení mrtvých. Musím se přiznat, že jsem hrozně zaujatý. Miluji nemrtvé nestvůry. Barevných kovových figurek nemrtvých mám více než jakéhokoliv jiného druhu tvorů. Úsvit mrtvých je jeden z mých nejoblíbenějších filmů všech dob. Na hrůzostrašné, prastaré hrobce je cosi podmanivého, ale nic pro mě nezabíjí pocit hrůzy a strachu tak, jako kněz, který se ohání svým svatým symbolem po nekonečných, sžírajících hordách živých mrtvých a proměňuje je v hromady popela, nebo, což je podle mě ještě mnohem horší, obdobu kňučících loutek. Draci a skřeti si uchovávají v porážce svou důstojnost. Proč se musí moji pečlivě obarvení nemrtví krčit při pohledu na svatý symbol?


Při spuštění mého D&D tažení (jak jsem popisoval minulý týden) jsem se rozhodl představit nový přístup k odvracení nemrtvých. Rozhodl jsem se ho vytvořit, abych naplnil roli této schopnosti, jakou podle mě má ve světě D&D. Zde jsou klíčové věci, kterých chci dosáhnout:

  • Líbí se mi doslovná myšlenka odvracení, tedy odvracení nemrtvých od kněze, spíš než jejich usmažení svatou energií.
  • Když se objeví nemrtví, kněz by měl jako první přinejmenším zvážit jejich odvrácení. Na druhou stranu DM by neměl mít pocit, že odvracení promění dobrodružství zaměřená na nemrtvé v něco podřadného.
  • Mechanika se musí dát snadno použít a musí být zároveň něčím, díky čemuž budou dobrodružství plná nemrtých s knězem zajímavější, spíš než snadnější.
  • Odvracení nemrtvých musí existovat samo o sobě. Nemá to být zvláštní případ vedení energie, které se v mých pravidlech nevyskytuje.

 

Problém s odvracením nemrtvých je podle mě v tom, že se postupně změnilo z nástroje na zahnání kostlivců a zombií na určitý druh ohnivé koule zaměřené speciálně proti nemrtvým. Takový vývoj dává smysl. Usmažení nestvůr je zábavné! Na druhou stranu si myslím, že kvůli této změně je odvracení až příliš podobné kouzlu. Myslím, že odvracení nemrtvých by se buď mělo stát kouzlem, nebo by se mělo stát něčím jedinečným. Ve své domácí hře jsem se rozhodl pro to druhé. Zde je, k čemu jsem došel:


Když se kněz pokusí odvrátit nemrtvé, provede ověření Charismatu (dejme tomu s bonusem podle své úrovně – třeba +1 za každé 2 úrovně?). Všichni nemrtví v kuželu 30 stop před knězem jsou cílem pokusu o odvrácení. Každý nemrtvý tvor má vé svém popisu TO odvrácení. Pokud kněz proti tvorovi uspěje, tak tvor utrpí účinek popsaný u své TO odvrácení. Pokud ověření selže, pak pro následujících 24 hodin všechny knězovy pokusy o odvrácení tohoto konkrétního tvora automaticky selžou.


Tento postup navazuje účinky pokusu o odvrácení na popisy jednotlivých tvorů, což Dějmistrům a návrhářům umožňuje rozhodnout, co se stane, když odvrátíte určitý druh nemrtvé nestvůry. Zde je několik příkladů, které jsem vytvořil:


Kostlivci a zombie: Jediné, co mohou dělat, je vzdalovat se od kněze a nepřestanou, dokud neztratí kněze z dohledu. Pokud jsou napadeni, účinek odvrácení okamžitě skončí.
Ghúlové: Ghúlové se vzdálí nejméně 20 stop od kněze a nepřibližují se. Mohou provádět všechny ostatní akce (včetně útoků na dálku, pokud je mají) jako obvykle.
Duchové: Duchové se na pět minut vypaří. Pokud posedli nějakého tvora, tak tento účinek  posedlosti skončí.
Vězte, že toto je jen hrubý náčrt a slouží spíš jako ukázka, že každý nemrtvý tvor má svou vlastní TO a zvláštní účinek, když je odvrácen. Ještě jsem nepromyslel doby trvání a jestli kněz musí stále vynakládat nějaké úsilí, aby si udržel nemrtvé od těla.


Tento přístup mám rád z několika důvodů:

  • Můžeme vytvořit účinky, které jsou užitečné, ale kněz díky nim nezvítězí automaticky. Ve většině případů jde o dobrý nástroj, jak se vyhnout nemrtvým, nebo jak jim utéct.
  • Hráč kněze musí znát jen jednu jednoduchou mechaniku. DM má účinky odvracení v bloku statistik.

 

První bod pro mě znamená opravdu hodně. Jak jsem zmínil dříve, miluji ve svých dobrodružstvích nemrtvé. Myslím, že první bod řeší napětí mezi tím učinit odvracení užitečné, a zabránit tomu, aby se odvracení stalo příliš mocné. Ideálně kněží vidí odvracení mertvých jako možnost, jak získat výhodu nad nemrtvými – nástroj, který je spíš pomocí k dosažení úspěchu, spíš než tlačítkem „Vyhrávám“.


A co zlí kněží? Obracení jim tradičně umožňovalo získat kontrolu nad nemrtvými. Trochu jsem nad tím přemýšlel a má pozornost se zaměřila na kouzlo probuď mrtvé. Spíš než umožnit zlým kněžím ovládat upíry a ostatní inteligentní nemrtvé, proč nepostavit pravidlo jako kouzlo či rituál, které nastavují TO pro ostatní, kteří chtějí získat kontrolu nad takovým nemrtvým? Stejná TO by také mohla umožňovat dobrým či neutrálním kněžím, aby kouzlo zlomili a proměnili nemrtvého na prach. Tímto pravidlem zachováme myšlenku o ničení nemrtvých, ale omezíme ji na účinky dané kouzly či rituály. Toto pravidlo také zvýrazní velký rozdíl mezi nemrtvými stvořenými sesilatelem a těmi, kteří mají jiný původ.


Když navážu na koncept vytvoření pravidla pro ovládání nemrtvých pomocí kouzla či rituálu, líbí se mi nápad zahrnout podobné mechaniky do kouzel či rituálů, které umožňují sesilatelům vyvolat a svázat nemrvé. Například tvor, kterého můžete vyvolat nebo svázat, by mohl mít obě TO a výhody za jeho svázání ve svém popisu. Vždy se mi líbilo, jak se ve starších edicích odkazovali na skutečná jména, vynutitelné služby démonů apod. Tím, že dáme konkrétní výhody za svázání vroka, můžeme navnadit více sesilatelů z řad hráčských postav, aby se o to pokusili. Nebo lépe, tyto výhody nemusí být pouze „nestvůra za vás bojuje“, ale může být něco fikčnějšího a důvtipnějšího  Vrok vám může dát schopnost létat a ďábel vám může dát jako součást dohody lepší vlastnosti, kouzelný předmět, nebo magické vlastnosti. Toto téma přesahuje odvracení nemrtvých, ale budu o něm přemýšlet i nadále, jak budu plánovat své tažení.
 

V nové anketě v původním článku můžete hlasovat, jak se vám tato koncepce líbí.

Autor: Mike Mearls
Napsal ShadoWWW 12.03.2012
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 6 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.30269598960876 secREMOTE_IP: 54.196.26.1