The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen

Úžasná a bláznivá hra z pera barona Prášila.
Napsal Alnag

The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen

Baron Munchausen (přepsali a upravili James Wallis, Derek Pearcy a Michael Cule)

Hogshead Publishing, 1998

The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen je další z řady her ze série "New Style", což je název vskutku výstižný, neboť jde o hry, které jsou hodně velkým výstřelkem od zavedených pravidel žánru. Dalšími z této "řady" jsou hry jako Violence, Puppetland/Powerkill nebo Pantheon and other games.
Navíc se zřejmě jedná o druhou nejstarší dochovanou RPG vůbec. Počítáme-li OG, který dle radiokarbonového datování spadá někam do pravěku jako úplně první, pak přinejmenším podle nepřikrášlených tvrzení nakladatele sepsal tuto hru sám baron Prášil v roce 1798. Tiskem vyšla až o dvě staletí později, ale to se tak někdy stává, že se cestičky osudu zamotají...

První dojmy

Jak je u této řady zvykem jedná se vždy o relativně útloučký sešítek, velikost zhruba A4 o rozsahu ne větším než 24 stran. Obálka představuje plachetnici plující oblaky vstříc zlatavému kotouči měsíce. Stejně jako ostatní hojné ilustrace uvnitř (dílo významného ilustrátora 19. století - Gustava Dorého) dobře dokreslují charakter hry...
Ve srovnání s jinými (například zmiňovaným Pantheonem) doslova přetéká textem, ale nikoliv pravidly. Pravidla (viz dále) jsou obskurně jednoduchá, a množství textu je způsobeno velmi květnatým a klikatým způsobem baronova vyjadřování. To však dodává hře na zábavnosti a rychle vás vtáhne do té správné herní nálady... (Naštěstí jsou pak pravidla ještě lidsky shrnuta v jednostránkovém dodatku, pro případ, že byste se v předchozím textu ztratili.)

O čem to je...

O vyprávění příběhů. Tečka.
Ne vážně. Spousta her to o sobě tvrdí, ale tahle je skutečně o vyprávění příběhů. Je blíže nespecifikovaný rok 18. století. Sedíte s přáteli (doufejme, že též šlechtické krve) kolem stolu a vyprávíte si úžasné a napínavé příběhy ze svých cest. Dá se říct, že čím čílenější námět k němuž vás vaši spolustolovníci ponouknou, tím lépe. Pro případ, že vás nic nenapadá nebo že vám alkohol již dočista zatemnil mozek (protože tohle je hra nabádající k hojnému popíjení), vám text nabízí i několik set nápadů o čem může příběh být. Tady je jen pár na ukázku:
  • Kterak jste nedopatřením objevil prameny Nilu.
  • Pohnuté okolnosti vašeho pohřbu a jakto, že tu teď sedíte.
  • Jak vaše volba šerpy rozhodla bitvu o Rhodos.
  • Jak jste po strašlivém zemětřesení zařídil, aby byl Řím znovu postaven za den.
  • Proč dlužíte svůj žlučník muži z Dublinu.
  • Prazvláštní události, za nichž jste se střetl s Ďáblem a kterak jste jej poslal zpět do Pekla s prázdnýma rukama.

Jaká jsou pravidla?

Baron prášil má velice jednoduché, ba až mizerné mechaniky a ze všeho nejvíc je to chlastací hra. (Byť autor recenze pro svoji zapřísáhlou abstinenci při jejím hraní popíjel výhradně colu a systém to výrazně nenarušilo. Ostatní nikde není psáno, že nápoje musí být alkoholické.)
Ve hře se každý z hráčů zhostí role nějakého druhu šlechtice. Poslední osoba, která dolila ostatním sklenice se otočí k osobě po své pravici a požádá ji patřičním tónem, aby vyprávěla příběh na určité téma. "Tak tedy Barone, povězte nám, kterak..." A takto oslovený vypravěč pak musí vypovědět grandiózní příběh vysvětlující tuto úžasnou událost.
Ostatní spoluhráči jej mohou přerušit tím, že z banku mincí jednu z nich nabídnou jako sázku ("Vsadím se, hrabě, že carevna nebyla ohromena vaším darem dvou žiraf a vykázala vás ze své ložnice.") nebo námitku ("Ale hrabě, je dobře známo, že carevna žirafy nenávidí od doby, co jí jedna sežrala psíka."). Vypravěč může minci získat když sázku nebo námitku zakomponuje do příběhu nebo může minci dorovnat svou a urazit osobu, která jej přerušila. Ten, jenž jej přerušil se může stáhnout (se dvěma mincemi) a nebo rozpoutat spirálu násilí až do vyčerpání fondů (každý hráč má tolik mincí, kolik je hráčů dohromady), kdy dojde na duel.
Duel má dvě varianty - pistole či meče v té klasické nebo případně nekrvavou verzi, známou jako kámen-nůžky-papír.
Jakmile vyprávění skončí (hra doporučuje, aby se příběh netáhl déle než 5 minut), požádá vypravěč další osobu po své pravici a tak dále, dokud všichni neodvypráví svůj příběh. I když se samozřejmě můžete rozhodnout nevyprávět příběh s nímž jste byli osloveni a místo toho koupit všem drink.
Na závěr hráči hlasují pomocí svých mincí (které jim zbyly) o tom, čí příběh byl nejlepší tím, že mu své mince dají. Vítěz, který skončí s nejvíce mincemi za ně ostatním koupí drink. A pak můžete jet znova...

Závěr

Hra samotná je zábavná a na dlouhé zimní večery u teplem sálajícího krbu se sklenkou v ruce a nohama na kožešině z ledního medvěda jako dělaná. Nicméně naprosto úchvatný a a novou zmínku si rozhodně zasluhující je i způsob, jakým je hra napsaná. Podivuhodná dobrodružství barona Prášila totiž napsal on sám a to svým velmi osobitým stylem, tedy jako věrné a autentické líčení bez přehánění a kudrdlinek... no prostě, je to geniální!
Napsal Alnag 27.02.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 8 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11417508125305 secREMOTE_IP: 3.239.214.173