Odbornosti

Článek ze série Mudrcovy rady.
Článek vložil ShadoWWW | Jeremy Crawford

Někdy chcete přizpůsobit svou postavu způsobem, jaký povolání postavy nenabízí. V tom případě jsou skvělou možností odbornosti.

Tento měsíc se v Mudrcových radách budeme zabývat jistými odbornostmi, které vzbudily otázky. Nezapomeňte, že odbornosti jsou dostupné dle úvahy Pána jeskyně. Až budete číst odpovědi na otázky níže, mějte po ruce Příručku hráče, konkrétně její 6. kapitolu, „Možnosti přizpůsobení“. Na několika místech uvidíte odkaz v uvozovkách na stránku v knize.
 

Expert na kuše

Je záměr, že druhý užitek Experta na kuše pomáhá útokům kouzlem na dálku? Ano, je to záměr. Když si házíte na útok na dálku a do 1,5 metru od vás je nepřítel, za normálních okolností utrpíte nevýhodu (překl. PH, 189). Druhý užitek Experta na kuše zabraňuje utrpění této nevýhody, ať útočíte na dálku pomocí kuše, nebo bez ní.

Když navrhujeme odbornost s úzce vymezeným použitím, zvažujeme přidání aspoň jednoho prvku, ze kterého může mít postava širší užitek – trochu zběhlosti, kterou si vaše postava přenáší z jedné situace do druhé. Druhý užitek Experta na kuše je právě takový prvek, stejně jako první užitek Mistra s obouruční zbraní. Onen prvek v Expertovi na kuše ukazuje, že něco z expertízy postavy s jedním typem věci – v tomto případě s kušemi – se přenáší na jiné věci.

Přeměňuje první a třetí užitek Experta na kuše ruční kuši v poloautomatickou zbraň? Krátce řečeno ne.

První užitek odbornosti vám umožňuje ignorovat nabíjecí vlastnost (překl. PH, 141) ruční kuše, pokud jste zdatní s touto zbraní. Výsledkem je, že můžete střílet více než jednou, máte-li schopnost Útok navíc. Ale pořád jste omezeni faktem, že zbraň má střelnou vlastnost (překl. PH, 141). Tato vlastnost vyžaduje, abyste měli střelu pro vystřelení z ruční kuše, a ruční kuše se nenabije sama (pokud není magická nebo gnómský vynález). Každou střelu musíte nabít do zbraně a to vyžaduje ruku.

Pro hlubší vysvětlení tohoto bodu se podívejme na následující větu v definici střelné vlastnosti: „Vytažení střely z toulce, pouzdra, či jiného zásobníku je součástí útoku.“ Ta věta nám říká dvě důležité věci. Za prvé se předpokládá vytažení – což je vyjmutí pomocí vaší ruky – střely ze zásobníku. Za druhé vytažení střely je zahrnuto v útoku, a proto nevyžaduje svou vlastní akci a nevyčerpává vaší volnou interakci s předmětem ve vašem tahu.

Co to všechno znamená pro ruční kuši? To znamená, že Expert na kuše může vystřelit ruční kuší více než jednou se schopností jako Útok navíc, pokud má dostatek střeliva a volnou ruku k nabití pro každý výstřel.

Umožňuje Expert na kuše vystřelit ruční kuší a pak vystřelit znovu jako bonusovou akci? Ano! Podívejte se na třetí užitek odbornosti. Říká, že můžete zaútočit s ruční kuší pomocí bonusové akce, když použijete akci Útok k zaútočení jednoruční zbraní. Ruční kuše je jednoruční zbraň, takže vskutku se dá použít pro oba útoky, pokud máte volnou ruku k nabití ruční kuše mezi oběma útoky.
 

Šťastlivec

Jak jde do sebe odbornost Šťastlivec a výhoda a nevýhoda? Odbornost Šťastlivec vám umožňuje utratit bod štěstí; hodíte si k20 navíc pro hod na útok, ověření vlastnosti, nebo záchranný hod; a pak zvolíte, jakou k20 použít. To platí bez ohledu na to, kolik je v té směsici k20. Máte-li například nevýhodu ke svému hodu na útok, můžete utratit bod štěstí, hodit třetí k20 a pak rozhodnout, kterou z těch tří kostek použít. Stále máte nevýhodu, protože odbornost neříká, že byste se jí zbavili, ale můžete si vybrat, jakou kostku zvolíte.*

Odbornost Šťastlivec je skvělým příkladem výjimky z obecného pravidla. Obecné pravidlo, které mám na mysli, je to, které říká, jak funguje výhoda a nevýhoda (překl. PH, 167). Konkrétním pravidlem je odbornost Šťastlivec a víme, že konkrétní pravidlo přebíjí obecné pravidlo, pokud jsou navzájem v konfliktu (překl. PH, 7).
 

Zasvěcenec magie

Když jsem sesilatel kouzel, mohu si zvolit své vlastní povolání, když získám odbornost Zasvěcenec magie? Ano, odbornost neříká, že ne. Jste-li například kouzelník a získáte odbornost Zasvěcenec magie, můžete si zvolit kouzelníka a tím se naučit dva kouzelnické triky navíc a další kouzelnické kouzlo 1. úrovně.

Pokud mám pozice kouzel, mohu je použít k seslání kouzla 1. úrovně, které jsem se naučil odborností Zasvěcenec magie? Ano, ale pouze pokud si v rámci odbornosti zvolíte to, které je ze seznamů vašich povolání. Například, pokud si zvolíte čaroděje a jste čaroděj, schopnost Sesílání kouzel tohoto povolání říká, že k seslání svých čarodějských kouzel můžete použít své pozice kouzel, které znáte. Takže můžete použít své pozice kouzel k seslání čarodějského kouzla 1. Úrovně, které jste se naučili ze Zasvěcence magie. Podobně, pokud jste kouzelník a zvolíte si v dané odbornosti toto povolání, naučíte se kouzelnické kouzlo 1. úrovně, které si můžete přidat do své knihy kouzel a následně připravovat.

Zkrátka musíte dodržovat normální pravidla pro sesílání kouzel své postavy, která určují, zda můžete utrácet pozice kouzel za kouzlo 1. Úrovně, které jste se naučili ze Zasvěcence magie.
 

Ratišťový mistr

První věta Ratišťového mistra zmiňuje dlouhé zbraně a pokračuje užitkem hole. Dělá to z hole dlouhou zbraň, má-li uživatel tuto odbornost? Ne, odbornost by vám řekla, kdyby hůl získala dlouhou vlastnost.

Mohu si přičíst opravu Síly ke zranění bonusového útoku, který mi dává Ratišťový místr? Jo! Pokud máte tuto odbornost a použijete akci Útok k zaútočení halapartnou, holí nebo kůsou, můžete také udeřit opačným koncem zbraně jako bonusovou akci. V této bonusové akci si přičtete svou opravu vlastnosti k hodu na útok, stejně jako kdykoliv jindy, když útočíte touto zbraní, a pokud zasáhnete, přičtete si stejnou opravu vlastnosti k hodu na zranění, jak je to obvyklé pro hody na zranění zbraní (překl. PH, 188).

Konkrétní pravidlo, například pravidlo pro boj se dvěma zbraněmi (překl. PH, 189), může porušovat obecné pravidlo tím, že říká, že si nepřičteš opravu vlastnosti ke zranění. Ratišťový mistr to nedělá.

-------------------------------
*Ano, Šťastlivec skutečně de facto přeměňuje nevýhodu v ještě lepší výhodu, i když de iure zůstává nevýhodou, proto například pro potřeby tulákova Zákeřného útoku jde stále o nevýhodu. (Tulák by sice mohl nějak získat skutečnou výhodu a tím odstranit tuto nevýhodu, ale tím by zas přišel o onu třetí kostku.)
 

Článek vložil ShadoWWW | Jeremy Crawford 19.05.2015
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 36 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.28627800941467 secREMOTE_IP: 54.166.141.12