Zamyšlení nad sníženou zranitelností

Monte Cook, spoluautor 3. edice Dnd, se zamýšlí nad změnami zavedenými v 3.5e stran snížené zranitelnosti (damage reduction) a jejich důsledky pro hru.
Napsal Rytíř
3.5 edice Dnd změnila pojetí a působení snížené zranitelnosti. Ačkoli oceňuji celkový záměr - zviditelnit a zdůraznit ve hře klasické typy rezistencí - stávají systém má jisté nedostatky. Tento záměr v sobě totiž obsahuje doprovodný proces, který pro sebe nazývám syndrom "golfového vaku": nutnost nosit s sebou hromadu různých magických zbraní, jednu pro každý jednotlivý typ nepřítele. 3.5 edice navíc, ačkoli si jsem jist, že zcela neúmyslně, zhoršila problém s magickými zbraněmi, kterého jsme si všimli již ve třetí edici.
Ve 3tí edici jsme se při porovnávání ceny magických předmětů drželi způsobu "zkus a oceň", který nás dovedl k exponenciálnímu nárůstu ceny. Zbraň +1 má cenu 2000 zl, ale zbraň +2 má cenu 8000 zl, +3 cenu 18000 zl atd. Tyto ceny vycházely stejnou měrou z historie této hry a z herní rovnováhy. Meč +5 byl nejžádanější zbraní - vrchol dokonalosti, nejlepší zbraň. Byl vzácný a drahý.
Jenže v moderním pojetí Dnd je celkem snadné získat bonusy k hodům na útok i na zranění. Nejrůznější kouzla a předměty, nepočítaje v to odbornosti a schopnosti povolání, dávají tyto bonusy plnými hrstmi. Je možné argumentovat tím, že meč +3 nemá dvojnásobnou cenu než meč +2. Není úplně jisté, že s tímto argumentem opravdu uspějete, ale dá se to zkusit. Byli jsme s ním pravděpodobně na samé hraně herní rovnováhy. Jedna z věcí, která toto pojetí ospravedlňovala, byla snížená zranitelnost. Existovaly nestvůry, které jste mohli zranit zbraní +3 a proti nimž byla zbraň +2 v podstatě na nic. Změny v 3.5 edici tuto logiku zatratily a způsobily, že cenová struktura magických zbraní je nyní přinejlepším diskutabilní.
Náš původní problém při tvorbě 3. edice byl ovšem pouze zviditelněn, když jsme se rozhodli vyrovnat speciální schopnosti magických zbraní nějakým zvyšovacím bonusům. Plamenná schopnost byla oceněna na bonus +1 (a oprávněně, protože přidává v průměru +3.5 bodů zranění tvorům, na které působí oheň, zatímco zvyšovací bonus +1 přidává +1 ke zranění a k hodům na útok, což je z dlouhodobého hlediska matematicky rovno bonusu +2 ke zranění vůči většině TZ). Velice rychle jsme ovšem zjistili, že plamenná zbraň +1 byla mnohem víc "sexy" než normální zbraň +2. Nebýt jejich užitečnosti vůči snížené zranitelnosti by toto spolu se zvyšující se cenou každého dalšího bonusu způsobilo, že zbraně +3 a +4, neřku-li pak +5, byly jen velmi vzácné a opomíjené relikty (a rozhodně tím nemáme na mysli artefakty). Tím, že tato hodnota byla nejenže odebrána zvyšovacím bonusům, ale naopak ještě předána jejich speciálním schopnostem, byla struktura ceny zbraní v podstatě rozbořena.
Naštěstí se vše dá celkem snadno napravit. Řešení nejenže koresponduje s historií Dnd, ale je snadno ospravedlnitelné a nabízí i řešení onoho "syndromu golfového vaku". Spočívá v tom, že zatímco speciální vlastnosti zbraní, jako je stříbrná, drtivá nebo svatá fungují nadále v překonávání SZ tak, jak je to popsáno v 3.5 edici, opravdu mocné magické zbraně rovněž mají schopnost zranit normálně těžko zranitelné tvory. Takže když se VP poučí o tom, jakou zbraní bojovat s vlkodlakem, bude vědět, že na něj potřebuje stříbrnou zbraň anebo silnější magickou zbraň. Podobně platí, že opravdu mocné magické kopí dokáže pouhou silou svého magického vylepšení prorazit skrze tělo kostlivce jako nějaké kladivo, přestože ten by vůči útoku bodné zbraně měl být rezistentní. (Toto řešení také navrací alespoň do jisté míry ztracený lesk údivu nad mocí magické zbraně...)
Jaké zranitelnosti dokáže trumfnout který zvyšovací bonus uvádí následující tabulka:

Typ SZ ........................................... Zvyšovací bonus
/stříbro ........................................... +2
/drtivá, /bodná, /sečná .................. +2
/adamantin nebo /chladné železo . +3
/[založen na přesvědčení] ............. +4
/magie ........................................... N/A
Takže pokud má zlý sférik SZ 10/svatá, je možné ho řádně zranit pouze svatou zbraní nebo zbraní +4 či +5. Železného golema pak poraní zbraně +3, +4 nebo +5, stejně jako zbraně adamantinové.
Ale co se zbraněmi, které splňují oboje kritéria? Co když je zbraň adamantinová a má navíc i mocný zvyšovací bonus? Nebo je jak svatá, tak +4? Pokud je zbraň zhotovena jak ze "správného" materiálu a má navíc i zvyšovací bonus, který je dostatečný k získání dané vlastnosti sám o sobě (viz výše v tabulce) - jinými slovy, je to perfektní zbraň pro danou situaci - má na daného tvora navíc bonus +2 ke zranění.
Takže stříbrný dlouhý meč +2 zraní vlkodlaka navíc za +2. Svatá palice +4 zraní balora navíc za +2 každým úderem, který ho zasáhne.
Snížená zranitelnost /magie samozřejmě zůstává beze změn, ačkoli by bylo možné oživit starou myšlenku a vytvořit SZ /magie (+2) nebo SZ /magie (+4), abychom dodali celému systému jistou robustnost.
Tato pravidla jsem ve svém vlastním světě a tažení zavedl a fungují tam výborně.
překlad článku Monte Cooka, uveřejněného na www.montecook.com
Napsal Rytíř 23.03.2006
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10917901992798 secREMOTE_IP: 18.219.63.90