Zamyšlení nad proměnou

Řada zapálených hráčů už si jistě všimla diskuze kolem kouzla proměna a schopností od něho odvozených. Pro ty, kdo to přehlédli, nebo neumí tak dobře anglicky, jsem přeložil článek, který se této problematice věnuje.
Napsal Rytíř
Žádného opravdového hráče D&D jistě nepřekvapí, že kouzlo proměň představuje jistý problém jak pro hráče, tak pro DM. Nic tak nedokáže zastavit a zdržet hru, jako seslání proměny. Ve skutečnosti bysme byli opravdu překvapeni, kdybyste našli jinou skupinu kouzel, kolem níž by bylo více oprav, dotazů a rozborů pravidel, než kolem proměn (počítáme v to změň svůj tvar, zvířecí podoby, zhoubnou proměnu, proměň cokoliv a změnu podobu, stejně jako psionickou metamorfózu a mocnou metamorfózu).
V uplynulých více než pěti letech spatřilo D&D hned tři verze pravidel těchto kouzel. Ohnivá koule zraní za 1k6 ohněm za úroveň sesilatele v okruhu 20 stop, požehnání dá všem spojencům do 50 stop bonus +1 na útok a na hody na záchranu proti efektům strachu a očarování, spatři neviditelné ti umožní vidět neviditelné tvory. Abys těmto kouzlům porozuměl, nepotřebuješ shánět žádné jiné informace, ihned víš, co dělají, ačkoli je pravda že teprve obecná znalost herních mechanismů ti umožní rozeznat, kdy je dané kouzlo užitečné a kdy méně.
Proměna vše obrací vzhůru nohama. Místo aby její sílu definoval text pravidel, určuje ho jakýsi katalog dostupných podob, které na sebe může sesilatel vzít. Ve skutečnosti to znamená, že abys věděl, jak silná proměna opravdu je, musíš si načíst každou příručku a pravidla svého herního prostředí, které obsahují zrůdy, zvířata, draky, víly, obry, humanoidy, magické netvory, monstrózní humanoidy, slizy, rostliny a havěť s VT 15 nebo méně. Tvé možnosti využití kouzla omezuje vlastně pouze počet knih, které máš k dispozici (a také to, jak dlouho jsou ostatní spoluhráči ochotni čekat, než tu správnou podobu najdeš a vybereš).
Co je horšího, každá další publikovaná nestvůra toto kouzlo jen posílí. Tvůrce a vývojáře, vytvářející třeba i perfektně vyvážené a hratelné nestvůry, musí neustále porovnávat nové nestvůry se všemi ostatními netvory s podobnou VT, aby viděli jaký efekt budou mít ve vztahu k proměně a změně podoby. Samozřejmě už se vyskytla řada případů, kdy takovéto srovnání bylo opomněno (válečný trol, proč ne?); a každý takový případ dodá proměně ještě víc na síle.
Tento problém už v podstatě přerostl možnost nápravy pomocí oprav (errata). I když můžeme vymyslet čtvrtou verzi proměny, která nebude mít za následek zmatení a tápání v pravidlech, nikdy nemůže napravit ten "nekontrolovaný zpětný" efekt základní funkčnosti kouzla bez toho, že by ho od základu změnila. Ideální kouzlo pro "braní cizích podob sám na sebe" by omezilo volby sesilatele na velmi malý seznam možností (třeba i jen na jednu). Nahrazení i jen části současného rozsahu těchto kouzel by si vyžádalo ne jedno, ale tucet kouzel, rozesetých po nejrůznějších seznamech úrovně kouzla i povolání, které ho zná.
Poslední errata se proto nesnažila proměnu "spravit". Namísto toho se pokusila omezit vliv proměny na jiné elementy ve hře - schopnostmi povolání počínaje (druidská divoká podoba), přes související kouzla (zvířecí podoba, zhoubná proměna) k mnoha nestvůrám, které používají schopnosti založené na stejném principu (jako jsou sukubus a yuan-ti) - tím, že tyto jiné elementy změnila tak, aby už se neodkazovaly na problematické kouzlo proměna. To znamená, že hráči a DM, kterým nevadí používání kouzlo proměna ho mohou nadále používat tak, jak byli zvyklí, ale počet případů, kdy se s tímto kouzlem setkají v jiných aspektech hry se velmi sníží.
Neplatí to pro RPGA hru Mark of Heroes. V rámci naší neustálé snahy o možnost férových herních zážitků pro všechny zúčastněné bylo kouzlo proměna a některé související herní elementy označeny jako "zakázané", neboli už je v této hře není možné používat. Pokud se vám tyto herní elementy zdají problémové i ve vaší vlastní hře, doporučujeme vám stejný postup. Více podrobností o tomto omezení viz oznámení.
Errata nepostihují všechna potencionální vyústění pravidel, která mohou nastat, stejně jako beze zbytku nelikvidují "nekontrolovatelný efekt", který může nastat u jistých speciálních schopností (jako je divoká podoba). Věříme ale, že jsme dosáhli rozumného kompromisu mezi tím, co tu bylo dříve a tím, co hra potřebuje k dalšímu rozvoji. Na nová kouzla, která obsahují základní efekt změny podoby bez všeho toho bolehlavu, který to dnes vzbuzuje, se těšte v produktech, které se nyní chystají, např. v Příručce hráče II.
Neustále objevujeme další a další skryté odkazy na proměnu a podobné schopnosti. Jakmile na ně narazíme, příslušně aktualizujeme errata; pokud narazíte na odkaz, který jsme podle vašeho názoru přehlédli, pošlete email na polymorph@wizards.com s předmětem POLYMORPH ERRATA. Současná verze errat by měla většině hráčů a DM stačit k tomu, aby se vypořádali s každou situací. Jako vždy platí, že pokud si nejste jisti tím, jak vyhodnotit nějakou herní situaci, požádejte o pomoc Game Support Wizards of the Coast.
K takovéto dramatické "změně kurzu" jsme se neodhodlali snadno. Rozsah současných errat je bezprecedentní, postihuje více než tucet různých příruček a obsahuje stovku různých úprav. Ještě nikdy nepotkaly pravidla D&D tak veliká změny skrze errata (a my doufáme, že se jedná o poslední podobně rozsáhlý případ). Členové RPG R&D a RPGA strávili mnoho hodin diskuzemi nad tímto tématem a sestavováním errat, a bylo by jich mnohem víc, kdybychom nedostali cennou pomoc od mnoha fandů, kteří odpověděli na naši prosbu o pomoc (byli to zejména kenjenks, kkarty, Tiburon Silverflame, MindWandererB, Pinkys Brain narf a Melmoth).
Konečná odpovědnost za to, že základní a doplňková pravidla umožní a zajistí skvělý herní zážitek každému, kdo zvedne k20, však samozřejmě leží na nás. Věříme, že tato errata (spolu s doprovodným rozhodnutím o omezení hry Mark of Heroes) představují v tomto úsilí krok vpřed. Z krátkodobého hlediska může i malá oprava způsobit zmatek a nejistotu, když jsme však tuto nevýhodu srovnávali s potencionálním zlepšením hry, kterou to přinese, seznali jsme, že dlouhodobé výhody více než vyváží tuto krátkodobou bolest.
Doporučujeme vám sledovat naší nástěnku s vašimi komentáři a dotazy stran těchto oprav.
Ať se vám dobře hraje! Andy Collins
Překlad článku zveřejněného na www.wizards.com
Napsal Rytíř 06.03.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 0 příspěvky.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10063004493713 secREMOTE_IP: 54.205.238.173