To je matemagické!

Článek ze série Legendy a znalost
Napsal ShadoWWW

V posledních několika týdnech jsme upravili povolání postav, aby splňovaly náš cíl vydat hru, která se dokáže přesouvat mezi jednoduchou hrou k detailnější s více možnostmi. Například pro bojovníka máme obor (subclass), který nabízí k útokům množství pasivních výhod, a představíme také možnosti, které umožňují přístup ke skupině zvláštních manévrů podobných schopnostem (powers) z 4. edice. Pro opravdové fajnšmekry a hardcore optimalizátory plánujeme také pokyny pro tvorbu jejich vlastních oborů z jednotlivých znaků povolání, jež nabízí každý obor.

Jako u většiny věcí v D&D Next očekáváme, že DM či skupina si zvolí, jak moc detailů chtějí povolit. Můžete používat pouze nejjednodušší možnosti postav, nebo umožnit hráčům zvolit si obory, nebo jít do toho naplno a umožnit hráčům vytvořit si své vlastní obory.

Jak dáváme povoláním formu, zaměřili jsme svou pozornost na základní matematiku hry. Pokud jste sledovali streamovaná videa našich testovacích sezení (viz první část, druhá část a třetí část streamu, pozn. překl.) a poslouchali podcasty (viz první, druhá a třetí část, pozn. překl.), které jsme vydali spolu s nimi, získali jste náhled na problémy, kterými se zabýváme. Zde je shrnutí našich cílů:

 

  • Co se týče zvětšování moci postavy, spíš než na růst bonusů k útokům a záchranným hodům (či růst Tříd obtížnosti) se chceme zaměřit na růst životů.
  • Tím, že udržíme číselné bonusy pod kontrolou, nebudou se přespříliš zvětšovat rozdíly mezi postavami.
  • Díky tomu se také nemusíte soustředit na mistrovské osvojení pravidel, aby vaše postava byla efektivní. Můžete si udělat lepší postavu (optimalizace postavy je zábavná pro mnoho hráčů), ale nejde o jasné výherní "Eso".
  • Neboť hodnoty TZ, útoku a záchranných hodů nerostou příliš mnoho, nízkoúrovňové nestvůry vás mohou stále zasáhnout a zranit i na vyšších úrovních (i když jen za menší část vašich životů).

 

Z ohlasů playtestu a v našich vlastních hrách jsme dále narazili na pár problémů. Velkým problémem jsou záchranné hody a TO (Třída obtížnosti) dovedností.
 

  • Záchranné hody proti útokům, které vás vyřazují z boje, například ghúlova paralýza, komplikují zlepšování (scaling) nestvůr. Ghúl je stejně smrtící pro bojovníka na 3. úrovni i pro bojovníka na 17. úrovni. Pokud oba z nich projedou záchranný hod, jsou vyřazeni z boje.
  • Naše Třídy obtížnosti pro dovednosti jsou mimo. Neodpovídají moc aktuálním bonusům, které postavám během úrovní narůstají.


Během několika meetingů jsme načrtli některé změny, které uvidíte v testovacím balíku, jenž vyjde po tom následujícím (před matematikou jsme se soustředili na obsah postav; naše playtestová data ukazují, že i když toto lidé vidí jako problém, nebortí to hru jako celek). Změny jsou následující:
 

  • Zavádíme pro postavy konzistentní růst bonusů od +1 na 1. úrovni po +6 na 20. úrovni pro hody na útok, ověření vlastnosti a záchranné hody.
  • U postav, které jsou skutečnými experty v některých oblastech, může tento bonus dosáhnout u ověření vlastnosti až +12. Například hraničáři mohou dosáhnout až +12 pro ověření Moudrosti a tuláci mohou tohoto bonusu dosáhnout pro ověření Obratnosti. Tak vysokého bonusu nelze dosáhnout pro hody na útok. Možná umožníme postavám ho získat k záchranným hodům, pokud to bude odpovídat archetypu postavy. Například trpaslík bojovník by mohl nakonec dosáhnout bonusu +12 k záchranným hodům na Odolnost.
  • Volitelný dovednostní systém umožňuje dosáhnout +12, ale jen pro konkrétní ověření, které mapuje tradiční dovednostní systém D&D, jak jste ho mohli vidět v 3. a 4. edici (D&D Next používá v základních pravidlech nový, trochu jiný dovednostní systém navázaný na přímé ověření vlastnosti, pozn. překl.). Například kněz na 20. úrovni (což je v Next maximální úroveň), který si namaxuje dovednost Odhalení úmyslu, by mohl mít +6 k ověřením Moudrosti a +12 k ověřením Odhalení úmyslu.
  • Vytváříme Třídy obtížností záchranných hodů nestvůr dle úrovně, takže nízkoúrovňové nestvůry by měly nižší TO záchranného hodu než ty na vyšší úrovni. Jinými slovy, tvorova TO hraje větší roli v určování jeho úrovně než hodnota ZK.
  • TO používanou sesilateli hráčských postav trochu snižujeme a přidáváme do rovnice úroveň kouzla. Kouzelník na vysoké úrovni by měl tedy nižší TO záchranného hodu pro slabší kouzla a vyšší TO pro silnější kouzla.
  • Revidujeme tabulku TO, aby odpovídala novým bonusům.
  • Není jasné, jestli budeme nadále používat dovednostní kostku*, nebo přejdeme na plošné bonusy. Záleží na datech, jaké dostaneme na tuto otázku v následujícím kole reakcí na playtest.


Takže, v tomto ohledu revidujeme matematiku. Máte-li nějaké dotazy, můžete mě kdykoliv zastihnout na Twitteru pod mým uživatelským jménem @mikemearls.

 


----------------------
*V tuto chvíli používá Next to, že pokud má postava k dané činnosti trénovanou dovednost, tak ke klasickému hodu (k20 + oprava použité vlastnosti) si přičte ještě hod dovednostní kostou (zpravidla + k6). Pokud postava nemá činnost trénovanou, tak si hodí jen (k20 + oprava použité vlastnosti). Na vyšších úrovních se postava může rozhodnout, jestli chce další trénovanou dovednost, nebo si zlepší dovednostní kostku (z k6 na k8, z k8 na k10, nebo z k10 na k12).
 

Autor: Mike Mearls Původní článek ZDE.
Napsal ShadoWWW 29.07.2013
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.24394488334656 secREMOTE_IP: 35.172.217.174