[GC] Vypravěčův deník: Hráčské preference

Obsah článku:
Zpět k výzkumu Wizards of the Coast ale nyní se podívejme na to, v čem se hráči odlišují. Tento výzkum vytipoval dvě osy odlišností.
  • Je to v první řadě srategické vs. taktické zaměření
Pod strategickým zaměřením se rozumí pohled z širší perspektivy, zaměření do širšího okolí, na budoucí události a dopady. Taktické zaměření je zaměření na danou chvíli, na aktuální okamžik. Teď a tady. Abych to řekl víc polopaticky – „Vylodění v Normandii v den D“ je strategické zaměření. „Sejměte ten bunkr, než nás ten kulomet všechny zabije je“ je taktické zaměření.
Všimněte si ale laskavě, že ačkoliv se dají hráči roztřídit na více strategické a více taktické, v obecných preferencích vidíme u všech z nich výrazné zaměření na strategické zaměření. To znamená, že oproti běžné populaci jsou všichni hráči víc strategicky zaměření. Poměřováni čistě mezi sebou jsou někteří méně a jiní více.
  • Druhou osu tvoří bojové vs. příběhové zaměření
Pod bojovým zaměřením se rozumí, že postavu zajímá konflikt, spor, napětí nikoliv nutně jen válečné, ale každopádně střetnutí. Příběhové zaměření na utváření a prožitek světa, na interakce postav na ponoření se do příběhu. "Vykopněte dveře a zabijte cokoliv, co se hýbe!" je evidentní bojové zaměření. "Dveře mají na sobě Znak Malveny, prostor za nimi by pro nás měl být bezpečný a můžeme si tam tedy odpočinout," je příběhové zaměření.
Ale opět když se vrátíme k obecným preferencím vztaženým k širší populaci i bojově zaměřený hráč netouží hrát DOOM na papíře, ale chce bojovat s protivníky, který jsou smysluplní a chce, aby jeho postava jednala způsobem předepsaným archetypům simulovaného žánru a prostředí.
Z těchto dvou os nám vypadne pět typů hráčů, kteří jsou až na posledně jmenovanou skupinu zhruba rovnoměrně zastoupeni v hráčské populaci. Skupina nevyhraněných hráčů je výrazně menší než ostatní.

Silový hráč (Power Gamer)

je hráč, který ze všeho nejvíc upřednostňuje hru, která přináší Strategicko-bojové zaměření. Tato osoba pravděpodobně ráda dostává maximální schopnosti s minimálními náklady (tzv. min-maxing), tráví hodiny mimo hru hledáním každé myslitelné výhody dostupné v systému, aby udělila maximální zranění zpoza maximální ochrany, byť mini-maxingování produkuje výsledky, které jsou zdánlivě nelogické/nemožné. Tento druh osob chce řešit hádanky a sledovat sérii dlouhého řetezce fakt a stop.
Pozn. tato pojmenování jsou v původním WotC výzkumu jiná, ale nezdála se mi výstižná (je to Blackowův nebo Lawsův Power Gamer či Specialist nebo Wizardí Thinker)
  • Být větší, mocnější, bohatší
  • Chce zazářit, touží po světlech reflektorů
  • Často může preferovat určitý typ postavy (ninja, rytíř, tropič rošťáren, vlkodlak, tklivá elfí panna)
  • (Chce být odměněn, situace, kde může zazářit)

Taktik (Tactician)

je hráč, který má rád hru, jež přináší Takticko-bojové zaměření. Tento druh osoby bude mít pravděpodobně rád hraní postavy s minimální osobností (často tento druh osoby hraje postavu, která je jednoduše rozvinutím hráče). Tento druh hráče dává přednost krátkým, intenzivním herním zkušenostem. Důsledky selhání jsou minimalizovány, když si hráč nahází novou postavu a vrátí se do hry bez toho, že by příliš přemýšel o příběhových důsledcích takové akce.
(Blackowův Wargammer, Lawsův Butt-Kicker nebo Tactician, Wizardí Powergamer)
  • Často se chce prostě vybít, vypustit páru.
  • Krátká, intenzivní herní zkušenost
  • Malé přilnutí k postavě
  • Chce relativně realistický svět, ale je zase otráven, když se postavy rozhodují podle svých osobností v rozporu s momentální výhodností
  • Chce někomu nakopat zadek, dosáhnout vítězství

Herec postavy (Character Actor)

je hráč, který má rád hru přinášející Takticko-příběhové zaměření. Tento druh osob obvykle dává přednost hraní divadla, užívání hlasu, postoje, pomůcek atd. k vyjádření akcí postavy a dialogu. Tento hráč bude mít postavu, která činí ne-optimální rozhodnutí (z vnější perspektivy), aby zajistil, že jsou akce postavy "korektní" z perspektivy motivace, etiky a znalostí postavy.
(Blackowův Roleplayer, Lawsův Method Actor, Wizardí Character Actor)
  • věří v roleplaying jako formu sebevyjádření
  • silná identifikace s postavou
  • rozhoduje se na základě psychologie postavy (může být rozrušen pokud ostatní členové skupiny sledují širší cíle, které jsou s tím v rozporu)
  • intenzivní emocionální spojení s postavou

Vypravěč příběhů (Storyteller)

je hráč, který dává přednost hře přinášející Strategicko-příběhové zaměření. Tento druh osob nachází potěšení v logickém postupu vyprávění scén. Má rád klasické schéma zahájení - střední hry a koncovky. Postavy by se měly vyvíjet v průběhu času v reakci na jejich zkušenosti. Tento hráč bude hledat nepravidlové odpovědi na nekonzistence a anachronizmy v herní zkušenosti.
(Blackowů, Lawsův nebo Wizardí Storyteller)
  • zajímá ho vyprávění samotné
  • chce zážitek podobný knize či filmu
  • je svolný ke kompromisům k pohnutí dějem
  • může se nudit, když se hra vleče
  • pohyb vpřed, pokrok, zápletky

Nevyhraněný typ

je hráč, který nevyjadřuje výraznou preferenci pro žádnou ze čtyř os. Tato osoba je "základním hráčem rolí", který shledává potěšení ve strategii, taktice, boji i příběhu zhruba rovnoměrně.
(Lawsův Casual Gamer)
  • možná se ještě hledá
  • pravděpodobně není rád ve středu dění
  • může se účastnit kvůli ostatním členům skupiny (sociální příčiny)

Jak je poznat

Silový hráč: notoricky si bere nejefektivnější kombinaci schopností, výraznou postavu – Jedi (SW), Kněz (D&D), Barbar chodec (DrD), fyz. adept + reflexní vlákna (SR)…
Taktik: prvoplánově bojová postava – Voják (SW), Válečník, Barbar (D&D), Válečník (Drd), Pouliční samuraj (SR)…
Herec: Přivítá vás detailní minulostí své postavy často obsahující příběh o utrpěném traumatu, které vytvarovalo postavu do toho, čím je dnes.
Vypravěč: Jeho minulost disponuje spoustou zápletek, nápadů, možností jak rozvíjet příběh.
Nicméně nedejte na první dojem, ten může být zavádějící. Pro hru například na conu však musíte občas vystačit i s méně. Protože skupiny jsou statisticky zastoupeny zhruba stejně dá se předpokládat, že vám přijde nejméně jeden hráč od každého typu. Připravíte-li si tedy postavy, které se dotknout jednotlivých typů hráčů, máte naději poznat podle toho, kdo je kdo...

Co jim nabídnout

Zvláště v případech, kdy se hráč viditelně nudí můžete do běhu příběhu přimíchat nenadálou situaci, která vyzdvihne jeho preferenci a tak ho přivede zpět do hry...
Silový hráč: dejte jim šance získat magický předmět nebo novou schopnost, umožněte jim využít jejich stávajících schopností nebo vybavení tak, aby zazářili.
Taktik: přidejte nějakou rušnou šarvátku, ale i možnost obelstít situaci nějakých chytrým, promyšleným řešením. (Přidání nenadálé šarvátky typu dva týpci vejdou do dveří a začnou střílet je mimochodem univerzální způsob jak aktivizovat děj a zároveň si poskytnout čas na rozmyšlenou co dál, když se hra zasekne).
Vypravěč: Přidejte scénu, která pohne dějem kupředu nebo vytvoří nějaké větvení. Přidejte stopu, která odkrývá nějaké nové možnosti, nahlédněte proběhlé události z jiného úhlu atd.
Herec: Přidejte Cizí postavu, se kterou mohou jednat nebo která rezonuje s jejich vnitřním rozpoložením. A nebo naopak přidejte postavu s níž budou kontrastovat, vůči které vyniknou rysy jejich postavy.

Případová studie: D&D

Podívejme se teď stručně na to, jak se s problémem těchto čtyř hráčských preferencí vyrovnává D&D a které konkrétní prvky z této hry jsou nejvíc nosné pro jednotlivé typy hráčů.
Silový hráč: Spousta úžasných nových kouzel, magických předmětů, cool kombinací odborností apod. Siloví hráči se částečně baví i sami doma, když promýšlejí jaká bude jejich postava jednou, nebo když si vybírají v pravidlech tyto suprové věci.
Taktik: Přímočará bojová povolání typu bojovník, barbar event. hraničář. Propracované a zajímavá pravidla pro boj. Celý Monster Manual (Bestiář) potenciálních protivníků, kterým je třeba nakopat zadní partie.
Vypravěč: Mechanika úrovní podporující vzestup postavy z prostého týpka, kterému kouká sláma z bot v mocného hrdinu a solidně tak napodobující klasické odvíjení mýtu, kde se z vidláka stává bůh. Stručně řečeno, Ježíš, Buddha a Luke Skywalker náš vzor.
Herec: Herci mohou vyhovovat pouze jednoduché sociální mechaniky ponechávající prostor pro rozvinutí vlastních dialogů bez nutnosti omezovat se na to, co přikáže kostka. Lepší možnost uchopení nitra postavy a jejího prožití. Začínajícím herců může k vytvoření morálních dilemat posloužit přesvědčení a k rychlé orientaci ve stereotypních šablonách z nichž lze vyjít rasa či povolání.
< Specifické preference >
Univerzální preference Další techniky
Napsal Alnag 19.07.2007
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.56694102287292 secREMOTE_IP: 100.26.179.251