[Teorie] Vývojová teorie RPG (v5)

Obsah článku:

Doplněk vývojové teorie RPG; pracovní varianta

Kromě her, u nichž o nálepce RPG nikdo nepochybuje, existují ještě hry, u nichž můžeme být z mnoha důvodů na pochybách, zda jde o RPG, nebo o něco jiného. Velká část těchto her se rekrutuje z tzv. "indie games" vydávaných lidmi vycházejícími z "GNS manifestu".

Pro tyto hry vyvolávající pochybnosti o své RPG příslušnosti zavádím termín SRP - specifické hry s RP prvky. Neznamená to ale, že každá nezávislá (indie) hra je automaticky SRP a ani naopak neplatí, že SRP jsou jen indie hry nebo hry založené na GNS manifestu.

Příchod SRP her na scénu tradičních RPG obvykle vyvolává divokou diskusi a někdy až hádku. Je tomu tak proto, že SRP zpochybňují mnohé z toho, co je považováno za klasické atributy RPG. Jelikož SRP znamenají jiný přístup ke hře a jiné hry, nelze jednoduše přenášet zkušenosti z oblasti SRP do RPG a naopak. Někdy dokonce nelze přenášet zkušenosti ani mezi jednotlivými SRP hrami.

Právě nepřenositelnost zkušeností je dle mého soudu důvod, proč nelze SRP hry považovat jednoduše jen za další generaci RPG, ale za specifický typ her. Snaha vydělit SRP hry z RPG se ne vždy setkává s pochopením, neboť mnozí je považují za jednoduše progresivní a moderní formu RPG. Je těžké rozhodnout objektivně o tom, kde je pravda, nicméně prozatím se přidržíme představy, že jde o odlišný typ her.

Považuji je nikoliv za evoluci RPG her, která se ubírá jiným směrem, ale spíše za revoluční hnutí, které si dříve či později uvědomí svou samostatnost stejně, jako když se RPG vydělilo z wargamingu. Pochopení a přijetí této skutečnosti by vyřešilo mnohé.

Název "specifické hry s RP prvky" byl zvolen po vášnivé diskusi, která se mimo jiné vzpírala původnímu názvu "stolní hry s RP prvky".

Co charakterizuje ony "specifické hry s RP prvky"?

SRP charakterizuje jedno specifické téma hry

a dále alespoň tři z následujících pěti kategorií
  • hra má definovaný konec (podmínky, za nichž nastane)
  • hra neumožňuje hraní stylem tažení (kampaně)
  • hra akcentuje jednu herní preferenci
  • hra postrádá rozlišení hráč/vypravěč
  • nesouzní se "zlatým pravidlem" - všechna pravidla jsou jen doporučení


Uvědomte si, že tři z pěti znamená opravdu a skutečně tři z pěti. Můžete mít hry bez vypravěče, akcentující jednu herní preferenci a neumožňující tažení, ale bez definovaného konce. Pravděpodobně to bude SRP, pokud má pouze ono jedno specifické téma.

SRP mají mnohá specifika. Zatímco tradiční RPG umožňují hrát (s trochou nadsázky) prakticky cokoliv a volba konkrétního námětu hry je v rukou hráčské skupiny, u SRP je to často zcela jinak. Hlavním a typickým znakem SRP je jedno předem dané téma (což je atypické pro RPG, ale typické pro například deskové hry - dobít pomocí taktiky a důvtipu okolní státy, dostat člobrdy do domečku...)

Hráči si musí téma zvolit v okamžiku, kdy si ji vybírají v obchodě, změnit názor nebo přizpůsobit se aktuální situaci je nemožné. Někomu to nevadí, někoho to může iritovat. Příběh se tak stává vlastně nástrojem, často je specifické téma podporováno mechanicky, což pojišťuje určitý typ jeho odvíjení. Někdy jsou předčrtnuty vztahy jednotlivých postav.

Podobně jako u jiných her s předem daným tématem (deskovek) je na místě úvaha, zda lze tyto hry hrát dlouhodobě opakovaně. Zda šesté či sedmé opakování téhož (zvlášť v krátké době a se stejnými lidmi) nepovede k dobře zdokumentovanému jevu nasycení, což vyvolá nutnost pořídit si hru novou. Na rozdíl od tradičního RPG, které se takřka vždy vyvíjí s jeho hráči, přizpůsobuje se a vydrží mnoho let i dekád, se domnívám, že efekt okoukanosti u SRP nastává podstatně dřív.

Výhodou SRP je, že díky zaměření na úzký výsek mohou přinést o to víc detailů k tomuto úseku. Ale opakováním se prvek překvapení a explorace nového nutně vytrácí. Vytrácí se tím rychleji, když hra neumožňuje mód tažení (sérii navazujících příběhů). Rozdíl mezi hrou "kampaně" a hrou jednorázovou, tj. "oneshot", je jako rozdíl mezi povídkou a románem. Obojí, je-li to dobře napsané, se čte jedna radost. Ale přesto je mezi nimi významný rozdíl, který se netýká jen kvantity (počet slov), ale i kvality. Povídka je krátká. Je to prchavá imprese, uhodí prudce na struny a je pryč. Román, to je dlouhodobý dojem. Je to vývoj a to je něco trochu jiného.

Jedním z klasických jmenovatelů tradičního RPG je snaha o společnou kooperaci všech hráčů na tom, aby se všichni bavili a jejich rozdílné touhy a preference ve hře došly naplnění. Leč mnohá SRP se hlásí k jednomu či druhému extrému hráčské preference s tím, že hráč je nepokrytě nucen se touto preferencí bavit.



Často dostávám tuto otázku: "Je hra XY specifickou hrou s RP prvky nebo tradiční RPG"? Tyhle otázky je těžké zodpovědět, i když dané hry znáte; a o to hůř, jestliže je neznáte. Přesto jsem se po zralé úvaze rozhodl pokusit se nabídnout svůj pohled i na tuto problematiku. Neberte prosím tento seznam dogmaticky (otazníčky značí míru nejistoty), ale jako pravděpodobný (a určitě ne konečný) výčet.

  • Bacchanal
  • Breaking the Ice?
  • Mountain Witch
  • My Life with Master
  • Polaris???


Pozn.: Velkou inspirací pro 5. revizi byl i příspěvek v blogu herního designéra Mikea Mearlse. Zde se také objevuje jiné označení pro SRP - "Sui Generis RPG", což znamená skoro to samé. Zajímavé, jak se ty myšlenkové vzorce opakují, což?

Doplňující poznámka: Člověka potěší, když dostane za pravdu od někoho významného. Kenneth Hite ve svém sloupku pro Indie Press Revolution napsal:

Píše:
(...) At their extremes — Bacchanal, Polaris, Jeepform — they depart from the RPG as she is understood and become something kindred but unlike: “co-op narratives,” or “directed storytelling,” or “scripted improv.” (...) (Zdroj)



< Specifické hry s RP prvky >
Generace
Tento článek byl upravován a diskutován s celou řadou lidí a kdybych se je snažil jmenovat, určitě bych na někoho zapomněl. Každopádně všem z nich velmi děkuji!
Napsal Alnag 25.01.2007
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 341 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13022899627686 secREMOTE_IP: 54.172.162.78