[Teorie] Velký model (GNS)

Obsah článku:
Tato část je více méně převzatá z anyway, které je značně srozumitelnější, než Edwardsovy eseje (a obecně stojí za přečtení). Navíc je to jedna z těch téměř nekontroverzních částí teorie, pokud akceptujeme již diskutovaná a kontroverzní východiska (viz předchozí část).
Až doposud jsme si více méně vymezovali základní pojmy, zejména co jsou to pravidla. To, k čemu pravidla podle GNS slouží, je interakce mezi smyšlenou představou (jež je též zvaná sdílené prostředí představivosti, v orig. shared imaginated space), což je soubor toho, co si představujeme, dále podněty (v orig. cues), což jsou všechny ty nemyslící věci v reálném světě, které používáme k formování naší hry - kostky, karty, žetony, materiály o prostředí, listiny postav, znalost fyziky a konečně hráči.
Takže pravidlo "1. Nestrkejte nos do temného lesa na Severu, je Vincentův" (pozn. Vincent Baker = autor lumpley.com) lze vyjádřit graficky takto (zleva doprava - smyšlená představa, hráči, podněty).
none
Toto pravidlo koordinuje interakci nás, hráčů, s vymyšleným materiálem hry. Toto pravidlo říká, že pokud postava vstoupí do lesa, změní se interakce tak, že se podrobí Vincentovi v rozhodování toho, co je co. Vpravo směřující šipka jsou postavy vstupující do lesa. Vlevo mířící je Vincent, určující, co je co.
Pravidlo: "2. Odečtěte hod na kostce zranění od životů vaší postavy."
none
Toto pravidlo koordinuje interakce hráčů s podněty reálného světa. Šipka ukazující vlevo je "hod na zranění", šipka vpravo je "odečtěte od životů vaší postavy". Kostka na obrázku nepředstavuje jen kostku, ale všechny podněty reálného světa. Také si všimněte, že většina neRPG her má kodifikována právě a jen tento typ pravidel. Monopoly, šachy, člověče nezlob se.
Pravidlo: "3. Pokud vaše postava stojí výš než protivník, máte hod na útok +3."
none
A nyní toto pravidlo bere informace ze smyšlené představy a aplikuje ji na podněty reálného světa, které používáme. To je ona dlouhá, vpravo směřující šipka - "vaše postava stojí výš, +3", naopak vlevo směřující šipka je ono "hod na útok". Dlouhá šipka panáčky prochází, neboť lidé interpretují smyšlenou představu a aplikují pravidlo.
Pravidlo: "4. Pokud vaše postava dostane zranění za 4 a víc, upadá do bezvědomí."
none
Zde nás pravidla instruují, aby se staly určité fiktivní věci, když se určité věci stanou v reálném světě. Vpravo směřující šipka je "hod na zranění" a dlouhá vlevo směřující šipka je "zranění větší než čtyři, bezvědomí".
Pravidlo: "5. Pokud se protivník vaší postavy pokouší ji odzbrojit, proveďte ověření držení zbraně. Pokud selžete, je vaše postava odzbrojena a tudíž utrpíte postih za neozbrojenost, dokud znovu nenabudete zbraň."
none
Čím komplikovanější pravidlo, tím komplikovanější šipky. Krátká, vlevo směřující šipka je "pokud se protivník vaší postavy pokusí odzbrojit ji". Dlouhá šipka směřující doprava je "proveďte ověření držení zbraně". Dlouhá šipka doleva je "vaše postava je odzbrojena", kdy si představujeme, jak meč zapadl mezi kameny. Krátká šipka doprava je "utrpí postih za neozbrojenost."
Na závěr ještě malá odbočka (od Velkého modelu) k popisu tří základních mechanik, původem od Johathana Tweeta. Ke které využijeme tyto obrázky:
none
Toto je rozhodování známé jako Drama. To je rozhodování čistě na základě příběhu, resp. smyšlené představy.
none
Toto je rozhodování známé jako Štěstěna (v orig. fortune), pokud obsahuje kostku nebo jiný znáhodňovač, a nebo Karma, pokud kostku neobsahuje (klasicky porovnání dvou fixních hodnot).
Na základě textů Rona Edwardse, interpretace Bena Lehmana a Vincenta Bakera...
Napsal Alnag 27.07.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 131 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15448689460754 secREMOTE_IP: 13.58.150.59