Sirienův blogček: Cool souboje

Napadlo mě udělat si sbírku různých videí dobře udělaných soubojů, ze kterých se dá brát inspirace pro RPG scény a popisy. Tj. ne jen věci co jsou zábavné na koukání, ale hlavně takové, které obsahují nějaké hezké techniky, triky, dynamiku atp. Dobře udělaný souboj není nutně realistický, ale takový, co odpovídá žánrové stylizaci. Aby se to nemíchalo, tak to projistotu trochu rozsekám na kategorie - ale berte je spíš orientačně než nějak závazně.

  • "Přízemní" tu jsou ty scény, které se snaží vypadat smysluplně, používají reálné techniky a dá se od nich brát inspirace pro cool popisy v přízemnějších hrách. Jako celek můžou být pořád přestřelené, ale o to až tak moc nejde.
  • "Scénické" tu jsou ty scény, které kašlou na realističnost a jedou rule of cool, přitom ale pořád dávají tak nějak smysl a jsou "technicky funkční".
Když přihodíte něco do diskuse, rád to přiedituji. Nejspíš to tu budu průběžně aktualizovat, když si na něco dalšího zajímavého vzpomenu, najdu nebo mi bude doporučeno.


Historie a šerm

Přízemní

.

Scénické

.

Současnost a bojová umění

Přízemní

.

Scénické

.

Pistole a přestřelky

Přízemní

.

Scénické

.


Magické souboje

.



Ztracené odkazy

  • Ironclad: dobývání hradu - Realistické trebuchety. Masakr. A pár smysluplnejch nepřehnanejch trýčků od několika vytrénovanejch fighterů co se míhaj mezi tuctovejma vojákama. A nádherný naturalismus
  • The Treasure Island - trocha mušket a jedno dělo
Napsal: sirien
Autorská citace #1
12.6.2012 14:04 - Quentin
Do realistických historických rozhodně konec Roba Roye!
http://www.youtube.com/watch?v=27M5KWI_q50
Autorská citace #2
12.6.2012 14:09 - DenGrasse
Nejrealističtější scénu na střelbu jsem viděl překvapivě v seriálu (tuším Policie Las Vegas), kde sanitku zastavilo auto s gangstery, policista vystoupil, všichni vytáhli zbraň a on je prostě zastřelil.
Autorská citace #3
12.6.2012 14:11 - sirien
Quentin: HA! Díky. Tohle hledám už celou věčnost, ale zapomněl sem, jak se ten film menuje

DenGrasse: Vzpomeneš si aspoň na díl nebo tak něco?
Autorská citace #4
12.6.2012 15:08 - Jerson
Ekvilibrium? To tam dáváš jen proto abys mě naštval,ne? Nejhorší film na souboje střelnými zbraněmi vůbec. A mohl bys do výběru dát třeba nějakou bojovou scénu z Robocopa 2.
Autorská citace #5
12.6.2012 17:15 - A15
Pokud jde o autentičnost šermu, tak Kapitán Alatriste a samozřejmě Duelanti (The Duellists). Sice trošku starší záležitost, ale za těch 35 let zřejmě nic lepšího nevzniklo.
Autorská citace #6
12.6.2012 18:36 - Vojtěch
Autorská citace #7
13.6.2012 09:29 - Blaine
Jerson: myslim, ze Sirien si na realitu nehraje, kdyz se podivas v jake spolecnosti Equilibrium je. Hlavne napriklad pro me ty souboje z Equilibria jsou cool. To ze tobe se nelibi? Bad luck.
Autorská citace #8
13.6.2012 11:02 - Jerson
o realitu vůbec nejde, jde o použití pistolí proti hromadě vojáků. ve srovnání s Matrixem mi to přijde nudné a neuvěřitelné. Prostě jak kdyby měl mít dvě katany a na poslední chvíli mu je vyměnili za pistole.
Autorská citace #9
13.6.2012 12:54 - noir
"o realitu vůbec nejde" VS "přijde mi to neuvěřitelné."

Jsem jediný, kdo cítí chybu v matrixu?
Autorská citace #10
13.6.2012 14:44 - Deputy
možná kategorie CrossOver a památný souboj Sword vs Gun
Autorská citace #11
13.6.2012 16:04 - Jerson
noir píše:
Jsem jediný, kdo cítí chybu v matrixu?

Předpokládám že ano, protože ostatní rozlišují mezi "realistickým" a "uvěřitelným", přičemž to druhé se může týkat i sci-fi, fantasy nebo čehokoliv jiného, tedy i silně nerealistických věcí.

Každopádně pokud se mi to doma podaří dohledat, tak dobrý souboj střelnými zbraněmi (pozemské versus mimozemské určené proti mnohem odolnějším tvorům) je v District 9.
Autorská citace #12
13.6.2012 17:25 - Vojtěch
Povšiml bych si zejména nadpisu "scénické" tedy asi vizuální pozlátko má přednost před realitou...
Autorská citace #13
13.6.2012 17:31 - noir
Jerson: Nerozumím. Ten rozdíl nevidím - jestli někdo dělá uvěřitelné pohyby neuvěřitelnou zbraní nebo neuvěřitelné pohyby uvěřitelnou zbraní je mi fuk; jde o to, jak to vypadá. Stěžovat si v diskuzi, která se jmenuje "Cool souboje" a píše se tu "Do scénických kategorií pak (řadím) takové scény, které se ani nesnaží vypadat smysluplně", mi přijde nerealistické i neuvěřitelné. Ale hlavně nesmyslupné...
Autorská citace #14
13.6.2012 17:34 - sirien
Jerson, Blaine: Hele, všimli ste si těch H2 nadpisů "realistické" a "scénické" a toho objasnění v úvodnim textu? Tolik k tomu jak moc si hraju nebo nehraju na realitu.

Jerson: Ne, já skutečně mám Equilibrium rád. Ale ano, když sem ho tam dával, jízlivě jsem se usmíval při pomyšlení na Tebe až se k němu pročteš.

Deputy: Díky. Zavedeme kategorii bonusy a vychytávky :)
Autorská citace #15
13.6.2012 21:37 - Blaine
Sirien: Ja je videl, ale Jerson s nimi ma problem. A anime souboje jsou povolene nebo ne? Protoze pokud ano, tak nejake ze Samurai Champloo jsou uzasne. A zaroven relativne prizemni, nejsou tam zadne superpowers.
Autorská citace #16
14.6.2012 02:24 - sirien
Hm. Jako na jednu stranu proč ne, když to bude k tématu (tj. Inspirační). Ostatně sám mám fakt rád Exalted. Na druhou stanu takovému tomu “typicky“ anime kdy všechno bliká a pohyby sou napůl vystřihány, mimo záběr nebo překrytý, protože se to někomu nechtělo kreslit, jestli je jasné co mám namysli, bych se spíš rád vyhnul
Autorská citace #17
14.6.2012 03:33 - Gurney
Ohněm a mečem, podobný duel na šavle jako v Potopě, ale o dost vyrovnanější (pokud Vás nezajímají vzájemné urážky a výzvy, tak akce začíná ve 3:40)
Autorská citace #18
14.6.2012 06:45 - Vojtěch
Ironclad byla taky pěkná řezničina, ale nedaří se mi najít slušný odkaz.
Autorská citace #19
14.6.2012 07:07 - Jerson
V nadpisu je také "souboje", což si překládám jako bojovou akci, kde je cílem každé ze stran porazit protivníka. V Ekvilibriu mají obě strany cíl stejný - zabít tu hromadu maníků v motorkářských helmách. kdyby se téma jmenovalo "scénické vraždění", tak tam scény z Ekvilibria určitě patří, hned vedle scén z Commanda kde Arnie kosí maníky kulometem, nebo prakticky stejné scény z Ramba.
Autorská citace #20
14.6.2012 07:30 - hadrian
Do kolonky současnost střelné (zahrnuje i "beze zbraně") bych neopomněl zařadit District B13. To pro ty, kteří krom střelby mají rádi parkour. Ne až tak známý film a přitom dost inspirující. (bohužel špatná kvalita, ale najdete tam s trochou štěstí celý film rozparcelovaný na části, nebo samozřejmně jinde a jinak ;) ).
Autorská citace #21
14.6.2012 07:48 - hadrian
A úplně bych zapomněl na nejvíc inspirující sci-fi souboj EVER :-DDD "TADÁÁ"
Autorská citace #22
14.6.2012 08:33 - Blaine
Samurai Champloo Souboj dvou hlavnich predstavitelu. Jejich prvni setkani. Dva velmi rozdilne bojove styly, cisty Jin a zbesily breakdancovy Mugen.
Autorská citace #23
14.6.2012 12:30 - DenGrasse
sirien píše:
DenGrasse: Vzpomeneš si aspoň na díl nebo tak něco?

Bohužel, vím jen že tam bylo něco se sanitkou. Ten policajt v ní jel s někým raněným a zablokovali je ti gangsteři autem.
Autorská citace #24
14.6.2012 12:48 - pipux
District B13 je dobrý, ptže tam hraje Cyril Raffaelli.
K vidění je i tady, od 1:20 (Kiss of the Dragon).

Dále, několik dalších soubojových scén - z různých filmů, nahodile, jak si vzpomenu ...
Drunken Master
Undisputed 3
Blood and Bone
Ong Bak 1, 2, 3

A z jiného soudku ...
Nejlepší soubojová scéna všech dob
The Circus vs Team Bigelow
Monster Mash
Autorská citace #25
14.6.2012 13:11 - sirien
doplnim později...
Blaine: Z té angličtiny v SCh mi je skoro špatně od žaludku :)
Autorská citace #26
14.6.2012 13:14 - Deputy
neopomel bych ani indickou kinematografii
Autorská citace #27
14.6.2012 13:44 - hadrian
Undisputed 3 - "I am the most complete warrior in the world!" :-) Akorát nevím jestli ringové souboje jsou inspirující. Ale rozhodně to je hezká ukázka, proč se nenavážet do Boyky.
Autorská citace #28
14.6.2012 15:29 - sirien
Blaine: Zrovna ta animace soubojů je to co mě na SCh docela chytlo. Jedno z mála takovýhle anime, které tu akci skutečně ukazuje.
Našel sem myslim trochu lepší versi toho souboje. S japonštinou místo té angloděsivosti :) Jen sem si nebyl jistej kam to vlastně dát, zatim sem to nechal ve scénickejch :/

Jerson: Líbí se mi ta jistota, že jakmile někdo někde zmíní Equilibrium, žíravá pára jdoucí z Tvých uší začne obratem propalovat strop :)
Už se s tim prostě smiř: gunkata je cool :P

note: do seznamu dávám to co mi přijde nějak hezké, stylové nebo inspirační - to že to podléhá mému subjektivnímu cítění je důvod, proč to tu je hozené jako můj blog a ne jako diskuse. Když tam něco nehodim, tak si to prosím neberte zle - ostatně pořád to pro případné zájemce zůstane v diskusi.
Autorská citace #29
14.6.2012 16:42 - Jerson
Gun kata je jen polovina, druhá polovina je to statistické rozložení nepřátel či jak to říkají. ale když ti připadá házení zásobníků po zemi a šachování s pistolemi cool, už ti stejně není pomoci :-)
Autorská citace #30
14.6.2012 18:31 - Vojtěch
pipux píše:
A z jiného soudku ...
Nejlepší soubojová scéna všech dob
The Circus vs Team Bigelow
Monster Mash



To už tam můžeš rovnou dát tohle :D
Autorská citace #31
14.6.2012 19:07 - pipux
Navzdory všem předpokladům, ony existují i dobré wrestlingové souboje (vše záleží na tom, jaké jsou v souboji příběhové zvraty a jak dobře dokáží hlavní aktéři svůj výkon "prodat" publiku - je to svým způsobem divadlo). Že to je předskriptované, na tom už tolik nezáleží.

Hodně dobrý wrestlingový event byl např. Valentine's Day Massacre 1999 - Stone Cold vs Mr. McMahon. Takové se dnes už opravdu nedělají!
Autorská citace #32
14.6.2012 21:30 - sirien
Eh.
Dobře. Wrestling neni cool. Wrestling je retardace.
Box neni retardace, ale neni ani cool.
Jiné bojové sporty a soutěže možná můžou být cool, ale není to tak úplně to co hledám.

Tím bych tohle s dovolením uzavřel
Autorská citace #33
15.6.2012 00:09 - Gurney
Jerson píše:
když ti připadá házení zásobníků po zemi a šachování s pistolemi cool, už ti stejně není pomoci

Není mi pomoci :)

EDIT:
Jinak když už tu byl Ong Bak (mimochodem to co je v odkazu je taková ochutnávka, všechny tři filmy stojí za shlédnutí - každý z ních je v podstatě taková kompilace bojových scén s Tonym Jaa v hlavní roli a dle mého jsou tam scénicky ještě zajímavejší souboje než ten s capueristou), nemůžu nezmínit legendární závěrečný fight z Way of the Dragon.
Autorská citace #34
15.6.2012 01:13 - sirien
Gurney: Ano, ten kde Chuck Norris dostane po hubě - scéna s nejdražšími speciálními efekty všech dob.
Nicméně popravdě právě těmhle věcem typu "padesátkrát se kopneme full power do hlavy, ale usmíváme se jakobysme neměli těžkej otřes mozku, frakturu lebky a zlomenej vaz a jedeme dál" sem se chtěl spíš vyhnout.

Jinak na tý scéně mě nejvíc vždycky fascinovalo to kotě
Autorská citace #35
15.6.2012 06:37 - hadrian
Co takhle ta bojová scéna v Království nebeském na začátku, jak tam umře ten "viking" v lese? Nebylo to úplně marné, našel jsem to ale v mizerné kvalitě tady.

Co bys říkal na něco z "300"? (mezi scénické)
Autorská citace #36
15.6.2012 06:50 - Vojtěch
Jo, nijak dlouhý, nijak extra namachrovaný,ale pořád Hrabě Monte Christo.

Tady je část Ironclad, ale nedaří se mi najít finální boj sekery proti meči na konci.
Autorská citace #37
15.6.2012 06:52 - Jerson
jeden z nejlepších soubojů bez zbrani je v Já, robot, kde proti sobě bojuji Sanni a dva strážci. Žádné emoce, přesné pohyby, a robotům bez problémů věřím, že mají i skoky přesně vypočtené. Hlavně je to skvěle efektivní boj. něco podobného je i souboj na pěsti v Terminátorovi 2, když Arnie zdržuje T 1000 v chodbě herny. Jen není tak efektivní, terminátoři mají zjevně moc hp a malý damage proti sobě.
Autorská citace #38
15.6.2012 15:49 - sirien
hadrian 300 je cool, což mi připomnělo úvodní bitku v Gladiátorovi... to Království vypadá taky slušně, ale to video je fakt děs :/

vojtěch: Christo vypadal zpočátku nudně, ale pak teda mile překvapil :)
A Ironclad brutalita, snad poprvé co vidim hezky vykreslené trebuchety. A fakt stylově brutální - přesně to po čem se shánim :)
Ten film samotnej stojí za zkouknutí?
Autorská citace #39
15.6.2012 20:42 - Vojtěch
ROZ-HOD-NĚ ano. Dánské žoldnéře tam vede ten maník, co ve Vikinzích (13th Warrior, Pojídači mrtvích) hrál Bulvaje/Buliwifa a ve finále má s křižákem rubanici v hradní kapli - pomalovaný polonahý barbar se sekerou proti meči a je to taky hustá scénka. Jé! Tady to je!

Jinak tohle provedení Monte Christa můžu doporučit celého. Není to taková rozcáplost jako ta verze s Depardieuem. Celkem to odsýpá a msta je lahůdková věc.
Autorská citace #40
15.6.2012 21:41 - Vojtěch
Když už jsme byli u těch klasik a pirátů, tak trochu přízemnější a dvacet let starý Ostrov Pokladů...
Hospodská výměna názorů
Šturm na srub
A znova srub
Krádež lodi s trochou deus-ex-machina

Na podobné akce nebýval úplně marný Hornblower, ale nikdy to nebyla pořádná řezničina.

A hodilo by se sem určitě hodit také Posledního Mohykána
Autorská citace #41
17.6.2012 08:59 - hadrian
No ještě vím, že mě napoprvé nakopla scéna v Patriotovi.
Autorská citace #42
19.6.2012 05:02 - sirien
pozdějc se mrknu po videu celý scény, zatim jen gif

Autorská citace #43
19.6.2012 11:06 - Wild West
Připojuji se k Jersonovi; Equilibrium a podobný "balet čs. televize" mne vždycky spolehlivě otráví. Postata "souboje" spočívá v tom, že jedna strana nedělá nic a druhá ji co "nejestetičtěji" přemůže.

Pachatelé jsou Číňani a další; poprvé byly takové věci vidět v odporném filmu Tygr a Drak, který zkazil většinu pozdějších akčňáren. V podobném "choreografickém" stylu je třeba i většina soubojů z Tróje.

Mám rád takovou syrovější klasiku, kde se dá věřit, že rány sekerou jsou fakt rány sekerou; hodně pěkný je třeba ten souboj z Rob Roye (jinak dost pitomý film).

No, a když to má být nezávazné blbnutí, pak nevím, jestli tam máš ten masakr z první půlky Kill Billa.To je taky zcela jednostranná záležitost, alespoň je to sranda.
Autorská citace #44
19.6.2012 11:12 - Wild West
Autorská citace #45
19.6.2012 14:01 - sirien
Wild West píše:
Postata "souboje" spočívá v tom, že jedna strana nedělá nic a druhá ji co "nejestetičtěji" přemůže.

v blogu se píše:
Dobře udělaný souboj není nutně souboj realistický - dobrý souboj samozřejmě odpovídá žánrové stylizaci

Zároveň - téma není o smysluplnosti, téma je o inspiraci. Samotná myšlenka statistického vyhodnocení běžného chování v určité situaci a vytvoření pohybové sady která toto běžné chování reflektuje neni o nic míň šílená, než jiné "klasické" SF prvky - pokud se Ti nelíbí, pak by mě zajímalo, co řekneš na statistickou psychologii Asimovovy Nadace. Bojové scény z Equilibria pak lze brát jako takovou demonstrativní ukázku s nadsázkou (asi jako demonstrace bojových umění - i když to ty lidi perfektně ovládaj a dělaj smysluplnej styl, stejně na předváděčce neukážou, jak to vypadá naostro - pro laiky by ty pohyby byly příliš rychlý na to aby je registrovali, nejspíš naprosto nečitelný aby pochopili co a proč ten člověk dělá. Místo toho se na ukázky tvořej víceméně estetický sestavy, nad kterými se někdo kdo bojová umění dělá může ušklíbnout, ale pro laika to je přesně to co potřebuje aby pochopil o co de).

Equilibrium lze pak brát jako inspiraci k zařazení podobného stylu do hry, případně k odehrání nějaké namakané postavy (agenta, vojáka...), která už prošla tolika souboji, že common enemáky prostě vybije jak ovce na porážce. Dál to může být dobrá inspirace pro hraní bojového psionika - někoho se schopností krátkého předvídání budoucnosti nebo s plošným telepatickým vnímáním, které mu umožní určit kde kdo je a k čemu se chystá. Nebo k nějakému obrácenému empatikovi, který naopak sugescí částečně přiměje common enemáky stoupnout si tam, kde je potřebuje mít.
Ostatně, jak vypadá úder takového battle-psionika může být docela dobře vidět tady
Autorská citace #46
19.6.2012 15:21 - sirien
Vojtěch: Piráti pěkný. Hodim do seznamu ty muškety, nějak mi přijde že ten zbytek je sice hezkej, ale takovej... obyčejnej co do děje. Poslední mohykán Ti přijde zajímavej v čem přesně?

WW: No, Kill Bill už mi teda přijde dost na hraně, ale aby sis nestěžoval, že nechutně nadržuju Equilibriu... a je to skoro Exaltí :)


Chtělo by to víc reálnejch střílecích. Nemůžu dohledat to plný video s tim assassinem z Breaking bad

Asi přidám Gladiátora - popravu, River Tam
Autorská citace #47
19.6.2012 15:27 - Wild West
Siriene, o estetice se nedá vést rozumný spor.
Ústupek z reálu je nutný prakticky u všech filmových soubojů, jinak by asi nikdo nechtěl dělat herce. Stylizace jsou už zvukově podbarvené rány pěstí a to, že chlap odletí po ráně dva metry. Nebo že se při šermu furt mlátí kovem o kov. V nové době se tyhle věci hodně posunuly, o estetiku "chemoprénu", kdy se běhá po stěnách, skáče pět metrů z místa, maníci přežijí kopanec do hlavy ani nemrknou a tak podobně.
Jiná stylizace je totální mantáctví enemíků, které začalo snad už někde v Bondovi - na scéně je sice třicet eltiních střelců se samopaly, ale nikdo netrefí.

Každý má někde pomyslnou linku míry stylizace, kterou přežije. Pokud jste vyrostli na Pánovi prstenů a Pirátech, máte ji trochu jinde než já; mně pil krev už Rambo nebo Komando, kde byl třeba ten efekt neschopných oponentů ad absurdum. S estetikou HongKongu jsem se taky nikdy nezžil; nechápu, proč je třeba dělat z hraného filmu animák a lítat nad korunami stromů (Tygr a drak).
Equilibrium dovedně spojuje tyhle špatnosti; hlavní hrdina je neprůstřelný jak Pepek námořník a jeho soupeři totálně volšoví. N+ěkomu se to třeba líbí, ale nothing for me.

2) Abych to posunul dál, jako malí jsme žrali třeba tohle
http://www.youtube.com/watch?v=3nTFEgvO3JM

Na tehdejší dobu hodně kvalitní šermovačka, ale proti pozdějším recyklacím je to celkem normálka a dost natahované.

Mongol tu nadhodil ty vynikající Duelists, kde je toho plno na různý způsob; třeba další šavlový souboj
http://www.youtube.com/watch?v=aflbDR6NIUg
zejména ale stojí za shlédnutí tohle
http://www.youtube.com/watch?v=a3faIB4gR00&feature=related
souboj trochu jinak, ale rozhodně jsem to poprvé sledoval se zatajeným dechem.

3) Se soupeři nekonečně silnějšími se vůbec bojuje trochu jinak, než na férovku, ono to totiž jinak moc nedává smysl
http://www.youtube.com/watch?v=2KeniFoiT-0&feature=related
(mimochodem, the best end of movie ever, i když zvlášť začátek už je technicky malinko mimo a je to hodně krácené)
podobně samozřejmě konec Vetřelce nebo Čelistí; a vynález je film Duel.

4) Trend k jednoduchosti a úspornosti je menšinový, nicméně existuje; třeba ten Bourne - ruční kamera, méně efektů, ktratší souboje. Člověk má pocit, že se opravdu bojuje, ne předvádí před kamerou.
Bourne je ovšem školený superman; když se utkají normální chlapi, kteří nemachrují před kamerou ale fakt chtějí zabít toho druhého, vznikne něco takového (nutno sjet asi do páté minuty; nenašel jsem vystřižený "souboj"):
http://www.youtube.com/watch?v=Jufoo_UtdcY&feature=related
Autorská citace #48
19.6.2012 16:16 - sirien
když klikneš do YT videa pravym tlačítkem, tak tam je volba "copy video URL at current time", čímž vytvoříš odkaz vedoucí na konkrétní čas ve videu.

A teda sorry, ta vlaková řezačka mi teda moc realistická nepřijde.
(mimochodem, Bourne je možná realističtější než bys myslel - jediný co tam je tak nějak vytažený do extrému je že ani jeden z nich neudělá nějakou zásadnější chybu a opouštěj kontakt s přesnym timingem - taková malá úlitba filmové formě, aby ten souboj trval dýl, jinak to je fakt velmi dobře udělaný a dost realistický, předvádění před kamerou to právě moc neni. Teda - realistický samozřejmě s ohledem na to, že jsou oba trénovaní zabijáci.)


Estetika Číny je založena na představě ducha dominujícího nad hmotou - mistra bojového umění, který svým soustředěním a duševní disciplínou překonává hloupá a přízemní omezení jako jsou hmota, gravitace nebo setrvačnost.
Autorská citace #49
19.6.2012 23:06 - Vojtěch
U těch pirátů je hlavně fajn ta atmosféra (a taky spousta profláknutých herců - kdybys sledoval dění v hospodě dál, tak bys možná poznal ve slepém Pewovi Christophera Lee / Sarumana). Jinak to na lodi sice není nic moc ukázka umění, ale celá krádež lodi a její vyvrcholení konfrontací Jima Hawkinse s Israelem Handsem je něco, co si představuji jako archetipální činnost takového toho old-school low-level rogue. Souboj by se dal taky popisovat jako spousta (ne)šťastného padání, zakopávání a přihrávání předmětů do cesty zdánlivě mocnějšímu soupeři.

U mohykána jsou to zase muškety a tentokrát také tomahawky a nože. Jinak jsem je viděl akorát v Patriotovi (Vinnetou by asi mel mlčet ;) ). Kdo ví, co bude nakonec k vidění v Assassin's Creed 3
Autorská citace #50
20.6.2012 01:43 - skew
Když je i anime validní položka do seznamu, tak bych přidal Seirei no Moribito. Přijde mi to tak na pomezí, až a pár kousků nejsou nijak spektakulární, snad jsou i realistické (ale co já vím, že). A ty nejdůležitější okamžiky jsou i celkem dobře stíhatelné:

kopí vs. 6 kopí
Paradoxně asi nejpřízemnější. Ale zato je to imo dost uvěřitelné.

kopí vs. 4 meče, pronásledování

kopí vs. kopí
Autorská citace #51
20.6.2012 03:18 - sirien
skew píše:
Když je i anime validní položka do seznamu

neprecedentně. řekněme že může být, když to nebude moc anime.
To první vypadá docela vpohodě, ty další dvě už mi přijdou typicky animoidní - valná většina souboje je mimo záběr, blejská se to tam, nevidíš co vlastně dělaj, jen že něco dělaj...

EDIT: PS - sem se dneska bavil s Dukolmem a tak sem rovnou přihodil kategorii magické souboje a hodil sem do toho nějaké slušnější Pottery, pak se zkusim poohlédnout po něčem dalším.
Vzásadě bych tu kategorii rád držel v duchu zbytku blogčku, takže ačkoliv mám osobně dost rád mystické souboje, tady bych se spíš držel těch akčnějších, "efektnějších".
Autorská citace #52
20.6.2012 04:42 - Gurney
Bitka z intra ke Casinu Roayal (celá ta scéna stojí za shlédnutí mimo jiné protože velmi pěkně používá flashbacky, ale pokud chcete akci tak 2:30). Vůbec Casino Roayal, je docela cool spin-off ke klasickejm Bondovkám, byť s nima má společný jenom jméno hlavního hrdiny (pokračování Quantum of Solace na vlastní nebezpečí, zdaleka nedosahuje kvalit a nemá Evu Green..).
Autorská citace #53
20.6.2012 15:11 - Ebon Hand
Bere to to moc vážně! :-)
Když bitka, tak čínská!
Zejméná jsou lahodné ty zvuky zásahů, které si zřejmě soudruzi půjčili v SSSR od tvůrců Velké vlastnencké války. :-)

A jedna bitka z lázní v Eastern Promises, tu mám dokonce ve dvou verzí:
pomalejší
a
rychlejší

A kde je Bud Spencer a Terenze Hill?
Autorská citace #54
20.6.2012 15:25 - Horacio
Autorská citace #55
20.6.2012 15:25 - Ebon Hand
A občas ty fighty vypadají taky takhle :-)

:-) Konečně někdo s kým si rozumím! :-)
Autorská citace #56
20.6.2012 22:59 - Gurney
sirien píše:
Chtělo by to víc reálnejch střílecích.

Collateral, vražda v klubu

EDIT: Btw nemůžu nikde v rozumný kvalitě najít celou závěrečnou přestřelku z For a few dollars more, která sice není zas tak realistická, ale velice pěkná.

Ebon Hand píše:
A kde je Bud Spencer a Terenze Hill?

Moje asi nejoblíbenější

Ebon Hand píše:
A občas ty fighty vypadají taky takhle :-)

Bude to zní jako komentář z Návratu, ale výsledek téhle bitky mě potěšil :)

EDIT2, lehce OT: Když už jsem u toho Návratu, (a když už to Ebon tak pěkně načal) tak si neodpustím jeden hodně kuriózní zápas (nějak mi tady nejde dát link přímo na čas jako na YT, takže si klidně můžete přepnout rovnou na 0:35, do tý doby je to docela normální fight v ringu).
Autorská citace #57
21.6.2012 00:43 - sirien
Gurney píše:
Bude to zní jako komentář z Návratu, ale výsledek téhle bitky mě potěšil

Z čeho to vlastně je? Připomíná mi to takovej blbej film kde se dva high-school blbečci snažej dostat holku tim že si vzájemně rozbíjej hubu v ilegálních street fight - martial art turnajích...

Ten Collateral vypadá hezky :)
Autorská citace #58
21.6.2012 04:43 - Gurney
sirien píše:
Z čeho to vlastně je?

By mě taky zajímalo (ale nedělám si iluze a tipuju to na fake/velice pěkně sehraný vystoupení).

sirien píše:
Ten Collateral vypadá hezky

Jeden z mých fakt oblíbených filmů.
Autorská citace #59
21.6.2012 07:49 - Deputy
jak se ubránit přesile aneb každá východoevropská vesnice má na náměstí gymnastického koně
Autorská citace #60
21.6.2012 20:19 - Vojtěch
Nevím jestli by to sem úplně zapadlo, ale v souboji na otčenáše s touhle hudbou je to docela atmosférické střetnutí, i když ty efekty spíš nic než moc.
Autorská citace #62
21.6.2012 22:07 - sirien
Jo, Last Airbender má pár hezkejch - hodlám to zkouknout znovu, tak je sem pak naházim všechny.

Mimochodem druhá série (Legend of Korra) je dobrá, ale je tam hrozně vidět, jak technickej pokrok bendery strašně změkčil - samý vzducholodě a motorky a nadšení z metalbendingu a podobný vychytávky, ale výměnou za to úplně ztratili ten správnej spirit bojovýho bendingu.

Když tam dostávaj od antagonistickejch anti-benderů na budku, tak se vždycky usmívám, jak by záporáci, který nakopávaj do zadnice partu trénovanejch bending-fighterů i s avatarem, dostali strašlivě přes hubu, kdyby místo těch novodobejch změkčilců potkali Zuka (ten princ z Quentinova videa) kterej to standardně bral všestranejma area attackama (aniž by ty ztratily nějak moc intenzitu), kromě čehož když se mu zrovna nechtělo bendovat byl i docela stealth/sword master.

Ani nemluvě o tom, jaký karbanátky by z nich nadělala Toph, zejména v některém ze svých záchvatů fakt dopálené nálady.
Autorská citace #63
21.6.2012 22:51 - Dukolm
Když už avatar tak White Lotus
http://www.youtube.com/watch?v=wNxN88kH0fA
5 mistrů dobývá město
Autorská citace #71
22.6.2012 00:15 - Quentin
Autorská citace #72
22.6.2012 00:17 - sirien
EDIT. EDIT není sprosté slovo. A EDIT není ani žádná hnusná funkce které by ses nesměl dotknout... :)
Autorská citace #74
22.6.2012 00:45 - sirien
Jeckie je nejlepší - sem dlouho přemejšlel odkud ta štaflová bitka je :) Hlavně se mi líbí ten konec. A kdysi sem někde viděl zkažený záběry, jak si při proskakování těma štaflema rozbíjí asi padesátkrát hubu, pokaždý nějak jinak :)

Legolasovo poskakování by mohlo bejt docela Exaltí, ale málo u toho svítí.

Mimochodem, jediná část novýho Conana, která za něco stála


EDIT: Wanted je děsivá vykrádačka Equilibria, mimochodem.
Autorská citace #75
11.8.2012 23:39 - Vojtěch
Také by se asi hodilo zaparkovat sem The Hunted. Jinak variace na téma souboj učitele s žákem.

Omlouvám se za trochu nekromancie.
Autorská citace #76
29.12.2013 22:59 - sirien
Různí odkazové byli opraveni

Protože stále existují tupci co si myslí, že sdílení obsahu snižuje prodejnost a jsou důslední ve své blbosti, tak to co nešlo dohledat nechávám bez aktivního odkazu (pro dohledání obecně nebo pro pozdější doplnění)
Autorská citace #77
25.5.2015 20:02 - Gurney
Problémy dnešních akčňáků (dokonce i s českými titulky to máte) aneb týpek fakt pěkně shrnuje co zoufale chybí dnešním akčním filmům. A mimochodem některé z ětch postřehů jsou velmi užitečné i pro popisy akce při vyprávění, ať už pro GMy nebo pro hráče.
Autorská citace #78
25.5.2015 22:22 - sirien
Trochu ironické jak na začátku vyzdvihuje příběh a pak tam chváli John Wick jako správný příklad, to tam rovnou mohl dát Shoot 'em up :D (i když to je možná ukázka toho, že porušovat pravidla smí jen mistři...)

btw. jsem sám komu se u té pasáže kde kritizuje Lucy (kterou jsem btw. neviděl) vybavila River z Firefly? Ta to tam místy masakruje dost obdobným způsobem, ale "správně" :)
Autorská citace #79
25.5.2015 23:50 - Quentin
Autor tohodle videa doporučuje jako ideální příklad správně udělaného akčňáku Mad Max: Fury Road. Tak na to jděte, ať se dočkáme dalších takových :)
Autorská citace #80
26.5.2015 00:29 - sirien
Byl sem na tom a za zázrak to nepovažuju. Jako dobrý ve smyslu "šel sem tam na 2h akční scénu přestřelky v cool autech" a toho se mi dostalo, ale příběh nic moc, postavy snad lehce vyjma Furiosy ale včetně Maxe povrchní... (u Maxe mi to prohlubování přišlo dost šroubovaný).

Jako jo, ale co do filmu s definicí "konstantní akce" bych to s John Wickem nebo Shoot 'em up nesrovnával :)
Autorská citace #81
26.5.2015 00:51 - Gurney
sirien píše:
u Maxe mi to prohlubování přišlo dost šroubovaný

Neříkej že z Maxe Rockatanskyho udělali klišoidního heroic-PTSD hrdinu, kterýmu zlí zlí záporáci zabili rodinu, to by byl vzhledem k originálnímu Mad Maxovi fakt paradoxní (a naprosto zbytečný) fail...
Autorská citace #82
26.5.2015 01:19 - sirien
Myslím, že níže by nemělo být nic závadného, ale tak projistotu...

MED-MAX FURY ROAD MINOR SPOILERS FOLLOW:

- Ten film neni vůbec o Maxovi, je o Furiose. Což není negativní hodnocení, Furiosa se mi naopak líbila, relativně cool stylizace, dobře napsaná, slušně zahraná a ten JEJÍ příběh dává smysl a tak vůbec.

- "Maxe" lze (minimálně v duchu) zaměnit za random týpka (co se náhodou jmenuje Maxmilian nebo Maximus nebo whatever), vyjde to nastejno (či líp vůči odkazu původních filmů, asi). První třetinu nedělá nic, druhou třetinu něco, ale děj (a v power-play mezihrách i Maxe) pořád řídí Furiosa, ve třetí třetině přinese jeden nápad a stručnou a věcnou motivační řeč a vrátí se k tomu hrát tytéž housle co 1-2 další postavy.

- Ty 1-2 vedlejší postavy mě ve filmu zajímaly o hodně víc. A byly i líp vykreslený... bez Maxe by to teda byla... počkej, počítám... Furiosa+5 half naked hot chicks road show with guns, ALE tak 3 z těch half naked hot chicks byly relativně svému screen time vykreslené osobnostně i vztahově značně víc, než Max. A byly zajímavjší. A vůbec mám dojem, že kdyby tam Maxe pojali jak Vin Diesela ve Fast&Furious 3, tak zbyde víc místa pro Furiosu, 5 chicks a... toho druhýho týpka. O kterém platí vše co jsem výše uvedl pro těch 5 half naked chicks.

- A vůbec ty 5 half naked chicks byly napínavější a jejich scény mě bavily víc, protože třeba u nich sem věřil, že můžou v klidu zařvat (stejně jako Furiosa), zatimco u Maxe bylo jasné (resp. s každou další scénou pořád jasnější), že musí nakonec odejít jako Big Hero a Furiosa i těch 5 hot chicks (a vlastně i ten druhej týpek) mělo mnohem zajímavější agendu a sázky v příběhu než Max, kterej prostě... zdrhal o život, jako každej v tom světě, hm, whatever.

- Oh, a ano, je to bejvalej hero-policajt co byl hrozně něco a měl rodinu a tu rodinu mu zabili a je tím hrozně hounted protože je zradil nebo co... ale vůbec na tom nesejde a je to totálně ukradený, což Tě můžu DOKONALE ujistit, protože jsem do kina přišel 5 minut po začátku (reklamy byly tentokrát zrádně krátké) takže mě tohle všechno co bylo v nějakém tom úvodním trapném monologu úplně minulo (ve filmu jsou z toho tři creapy vize holčičky natahující k Maxovi ruku, občas ho to vyděsí tak moc že uskočí což mu omylem zachrání život, takže sem věděl že tam nějaká taková trapárna na pozadí v úvodu byla, ale...) - je to tak irelevantní, že i když jsem viděl 98% filmu (vyjma prvních 5 minut), tak sem si to právě teď musel dohledat na The Movie Spoilers .com protože bych to jinak vůbec netušil.



/SPOILERS


stačí Ti to takhle? :)
Autorská citace #83
26.5.2015 09:08 - Jerson
Teď koukám na ten výběr - Siriene, to myslíš vážně, že do kategorie "Realistické - současnost. střelné" dáš tyhle dvě debilní střílečky na krátkou vzdálenost? A pokud někdo někdy reálně zkusí převrátit stůl a krýt se za ním proti střelbě ze samopalu, bude zřejmě velmi zklamaný a rychle mrtvý. Kromě toho vstupovat do místnosti s pistolí nebo puškou nataženou před sebou je první věc, kterou tě na CQB odnaučí. Nemluvě o tom, že trefit tři lidi zbraní, kterou drží v ruce člověk, se kterým bojuju, je totální hovadina. A nakonec každý zasažený (jednou střelou) má zhruba 50% šanci, že ho to od dalšího útoku neodradí, nikoliv 100% šanci, že bude na místě vyřazen / mrtvý.

Přeřaď tyhle dvě scény do scénických bojů. A pokud jde o scénické boje, tak ten debilní Equilibrium už prosím konečně vyřaď z kolonky "boj" a zařaď ho do kolonky "balet fráji s pistolemi proti bandě statistů".
A fakt nevím, která část má být zajímavá na finále se štěnětem.
Autorská citace #84
26.5.2015 09:51 - Vojtěch
Je tam stěňátko! A Sexy týpek určitě taky. To musí zabrat :o)
Autorská citace #85
26.5.2015 11:16 - Blaine
//toto nejsou spoilery, toto vse bylo v traileru

sirien: Ne, neni tam zadna scena o tom, jak mu zabiji rodinu a neco takovyho. Prakticky tam jsou jenom ty vize co jsi videl. Zacatek je jenom ta cast v traileru jak Max stoji na utesu a pak sezere dvouhlavou jesterku. A pak ho chyti, pak ho tahnou a pak ho tetuji, on se jim vytrhne zacne zdrhat a v te zbesile honicce v chodbach se mu ukazuji vize lidi, ktere asi nezachranil. A to je UPLNE vse, co vime. Vime, ze se nevratil, ze rikal, ze nekde bude a ze to koupila nejaka holcicka, nejaka zenska a nejaky stary chlap. Ale kdo to byl? Protoze ta holcicka mu rikala Maxi a ne tato, tak to vubec nevim.
Autorská citace #86
26.5.2015 16:12 - sirien
Blaine: Aha. To nic nemění na tom, že Max v tom filmu ani nemusel být... v úvodu mohla být nějaká pasáž o tom co dělala Furiosa předtim, než ten den sedla za volant toho trucku a ten plánovací/motivační proslov ve dvou třetinách mohla mít jedna z těch 5 half naked hot chicks (tak dvě by se na to i povahově hodily).
V ten moment by jediná zbejvající role kterou Max v tom filmu měl byla ta power-play mezihra mezi Furiosou a Maxem cca od momentu kdy proletí bouří do momentu kdy vjedou do skal - a tam mohl být za tímto účelem random týpek kterého by pak někdo odstřelil a fungovalo by to dokonale stejně.

A byl by to myslím i dost lepší film :D


Jerson: už zase Equilibrium? :) Vrať se k #7 a navazující.

A ohledně těch dvou - četl jsi ten popisek co jsem k tomu dal? A těma stolama narážíš na co - na to jak v tom videu asi tak tři lidi zastřelí SKRZ stůl? Ukázané to tam je hezky, že? Nebo na to jak převrhne stůl aby nebyl vidět a uskočí stranou, aby se pak díval na ty velké prostřílené díry v tom stole v místě, kde předtím stál?

Tu přestřelku z collateral tam taky mám z důvodu co je u ní napsanej (mimochodem tahle scéna / film skončil hned v několika výběrech top akčních scén / filmů nebo "jak se to má dělat", mimo jiné i v tom co nedávno postoval Gurney do Zajímavostí)
Autorská citace #87
26.5.2015 18:46 - Jerson
sirien píše:
už zase Equilibrium? :) Vrať se k #7 a navazující.

Ještě pořád. Je to film o tom nejdebilnějším použití pistolí, jaký jsem kdy viděl, zejména "souboj" s finálním padouchem.

Píše:
A ohledně těch dvou - četl jsi ten popisek co jsem k tomu dal?

Četl jsem tohle:
¨
Píše:
Napadlo mě udělat si sbírku různých videí (případně obrázků) dobře udělaných soubojů.
...

Do realistických kategorií zkusím dávat takové scény, které se snaží vypadat smysluplně a dá se z nich odrážet pokud chcete mít uvěřitelnou, když už ne přímo realistickou stylizaci.

Když pominu, že opět došlo na souboj na pěsti, když pět maníků mělo v rukách pistole (jako zázrakem všichni bez nábojů? Tolik toho zase do šachty nevystříleli), pak tam někdo hodí z pěti metrů zásobníky (když ti spadne zásobník z metru na zem, měl bys ho zkontrolovat, protože je slušná šance, že jsi ho poškodil a nebude podávat), které se padouši nevím proč snaží nacpat do své zbraně (jak ví, že do ní bude sedět, nebo že je nabitý? Proč nepřebijou z vlastních zásob? Kde skončil ten druhý zásobník? Kde ten holohlavý týpek najednou vzal pistoli, jak z ní tak rychle dostal původní zásbník, vrazil tam tenhle nový shozený - jak věděl, že bude pasovat - a jak vystřelil bez natažení, když zcela evidentně před nabitím nemá závěr v zadní poloze, a tedy nemůže dostat komoru do náboje?

Píše:
Nebo na to jak převrhne stůl aby nebyl vidět a uskočí stranou,

To, že ten stůl vůbec tak rychle převrhne, a ještě navíc se přesune. Na to řeknu jen "zkus si to se stolem takové velikosti".

Prostě každá jednotlivá scéna v tomhle filmu má nějaké "ale", díky kterým ho ani náhodou nemůžu zařadit do kategorie "realistické", bez ohledu na to, že do ní dáváš "nikoliv nutně realistickou stylizaci".

Co kdybys tam dal třeba Ghost Recon Alpha, který je tak trochu sci-fi, ale v rámci možností a zábavnosti uvěřitelný.
Autorská citace #88
26.5.2015 20:34 - sirien
Ne, myslím tyhle popisky přímo u těch odkazů:

Píše:
Realistická ve smyslu že vše/valná většina toho co tam je skutečně lze provést, když jste fakt dobří a máte trochu štěstí, scéna jako celek je v součtu asi trochu přehnaná

Chaos v davu, nezájem lidí o dění okolo


Tj. u prvního mi jde o konkrétní pohyby vytržené z přehnaného kontextu, v druhém o vyznění scény v okolí.

Nicméně fakt že jsi v tomto směru zatvrzele nenapravitelný není žádným tajemstvím, ostatně tahle diskuse pár let zpátky proběhla už na dřívějších stránkách tohodle vlákna (minimálně o tom Equilibriu)
Autorská citace #89
26.5.2015 22:21 - Gurney
sirien: to zní jako že se scénáristi obtěžovali na původního Mad Maxe podívat, ale půlka z nich koukala jenom na ty vizuály a ta druhá to nepochopila. No nic, asi si na Fury Road stejně zajdu, horší než kombinace dětí, prasat a rozhovorů o hovnech (kéž bych to nemusel myslet doslova) z Beyond Thunderdome to být nemůže...

A vidím že Equilibrium Jersonovi pořád nedá spát :) Co se týká přestřelky v Collateralu, tak ta je skvělá jednak tím jak tam Vincenc prochází davem a likviduje bodyguardy, tím jak se tam přirozeně změní celé prostředí když se začne střílet a vypukne tam panika a chaos, a navíc tam ta scénanení jen tak samoúčelná akce, ale něco vypovídá o Vincencovi samotném.

Jerson píše:
Ghost Recon Alpha

Trochu mě překvapuje že se ti líbí, ale jo, ten je fakt pěknej.
Autorská citace #90
27.5.2015 00:24 - sirien
Gurney: Je to naprosto vpohodě film, mě se ve skutečnosti dost líbil. Jen prostě to neni Mad Max ale Almost-sane Furiosa :) Jdi tam přesně na tohle a dostaneš krásnej akční film o něčem se silnými ženskými postavami, ale bez jakékoliv feministické hovadiny nebo násilné šroubovanosti okolo :)
Autorská citace #91
27.5.2015 10:33 - Jerson
Gurney píše:
A vidím že Equilibrium Jersonovi pořád nedá spát :)

To víš, jsou lidé, kteří se ozvou, když někdo řekne "DrD je nejlepší RPG", a já se ozvu, když někdo řekne "V Equilibriu jsou dobré souboje" a stojí si za tím.

Bože můj, šermování pistolemi, to jsem jediný, komu přijde takový nápad jako píčovina nejvyššího rozměru? Někdo by snad takovou scénu chtěl mít v RPG?
Autorská citace #92
27.5.2015 11:22 - York
Jerson píše:
Bože můj, šermování pistolemi, to jsem jediný, komu přijde takový nápad jako píčovina nejvyššího rozměru?


Však právě proto jsou ty scény tak memorable. Mají v sobě nádech zdání, že by to, s oběma očima vypíchnutýma, v podstatě i nějak takhle mohlo být. Není to naprostý nesmysl, je to neuvěřitelná přepíčenost.

Docela si divím, že zrovna tebe překvapuje, že právě tohle lidi táhne, však ty to máš úplně stejně.

Jerson píše:
Někdo by snad takovou scénu chtěl mít v RPG?


Pokud by tomu odpovídalo ladění settingu a příběhu, tak určitě ano.

edit: Mimochodem celý steampunk taky není nic jiného, než neuvěřitelná přepíčenost (v jistém smyslu ještě mnohonásobně víc, než to Equilibrium). A jak se to lidem líbí.
Autorská citace #93
27.5.2015 12:47 - Gurney
sirien píše:
Almost-sane Furiosa

Uznávám že Mad Max asi přitáhne podstatně víc lidí...

Jerson: Zrovna nedávno jsem byl v divadle a souboje tam byly taky naprosto hrozný, lidi tam stáli proti sobě ve dvojicích a snažili se to maskovat tím že se v nich často vyměňovali, hodně u toho hulákali a úplně nesmyslně si navzájem mlátili do zbraní :D
Autorská citace #94
27.5.2015 13:05 - Jerson
York píše:
Docela si divím, že zrovna tebe překvapuje, že právě tohle lidi táhne, však ty to máš úplně stejně.

Mám úplně stejně co?
Autorská citace #95
27.5.2015 13:27 - Vojtěch
Hele ta deluge v článku, to je prostě Potopa :)
Autorská citace #96
27.5.2015 15:54 - York
Jerson píše:
Mám úplně stejně co?


Přitahují tě věci, které jsou až absurdně neuvěřitelné. Existuje spousta jiných filmů, mnoho z nich se dokonce tváří realisticky, kde je hromada různých nerealistických nesmyslů. Klidně mohou být i velmi dobré, ale nezaujmou tě tolik, jako Eqilibrium, kde je vcelku jedno o čem to vlastně je, protože stačí ta unikátní přepíčenost.
Autorská citace #97
27.5.2015 16:01 - sirien
Jerson: Problém je, že Ty na to koukáš jako na návody, zatímco já jako na inspiraci. A inspirace nemusí být přesná nebo "dobrá", stačí že je rámcová.

Na bojových uměních Tě taky neučí nový pohyb ve full sparingu, ale nejdřív Ti ho ukazují na naprosto "nesmyslném" protivníkovi co dělá předepsaný pohyb, pak se to zesložití stále naprosto nesmyslným různým střídáním několika pohybů a teprve poté, co si zažiješ dril se po Tobě začne chtít, abys to byl schopný provést ve smysluplných podmínkách.

Equilibrium mimochodem v tomhle docela dobře posloužilo i tím, že mnoho scén z něj bylo později koncepčně převzato a "znovuzpracováno" jinými filmy. Z hlavy si vybavuju třeba taky ne moc dobré Wanted, jehož jediná slušná akční scéna je brutální vykrádačka Equilibria (konkrétně ta scéna jak proletí tím skladištěm ve finále je totální rip-off té scény kdy John Preston prochází na konci skrz tu halu do kanceláře (která je zase tak trochu - ale o dost míň - inspirovaná slavným Lobby z Matrixu, ale to už není tak přímé))

Tj. není to o tom že bys měl do her přímo vpisovat to co v těch videích je, je to o tom že ta videa obsahují něco, co má dobrý potenciál být inspiračně zajímavé.
Autorská citace #98
27.5.2015 23:17 - Jerson
York píše:
Přitahují tě věci, které jsou až absurdně neuvěřitelné.

Přitahují? Ani náhodou. Equilibrium jsem viděl v roce 2003 jen proto, že si ho pustil spolubydlící na koleji. Kdybych předtím viděl trailer, tak se na to nikdy nepodívám, stejně jako se třeba nepodívám na Ultraviolet, u kterého jsem jednu "bojovou" scénu viděl.

sirien píše:
Problém je, že Ty na to koukáš jako na návody, zatímco já jako na inspiraci.

Mě je jedno, jestli to bereš jako návod nebo inspiraci. Rozdíl mezi bojem a Gun katou či jak se ta jejich hovadina jmenuje je stejný jako rozdíl mezi Indiana Jonesem a Flynn Carsenem.

sirien píše:
Na bojových uměních Tě taky neučí nový pohyb ve full sparingu, ale nejdřív Ti ho ukazují na naprosto "nesmyslném" protivníkovi co dělá předepsaný pohyb, pak se to zesložití stále naprosto nesmyslným různým střídáním několika pohybů a teprve poté, co si zažiješ dril se po Tobě začne chtít, abys to byl schopný provést ve smysluplných podmínkách.

Zcela irelevnatní. Pokud budeš tímto způsobem používat pistole, prostřelíš si nohu nebo břicho. To už jsi tam mohl dát scénu z té kraviny, kde má holka připevněnou M-16 jako nožní protézu.

A pořád jsi nepřidal ani ten Ghost Recon Alpha, takže pokud má jít jen o tvůj výběr ukázek, už se nebudu angažovat.
Autorská citace #99
27.5.2015 23:42 - sirien
Ghost Recon Alpha jsem otevřel a zjistil že má přes půl hodiny, tak jsem si ho odložil bokem že na něj kouknu až budu mít chvilku a pak se mrknu jestli by nešly najít nějaké kratší výřezy klíčových pasáží místo odkazování celého filmu.
27.5.2015 23:51 - Gurney
https://youtu.be/7-wAzlqzXH0?t=661

Tady máš odkaz na cca půlku videa kde začíná akce.
28.5.2015 00:08 - sirien
Už sem to zkouknul celý a nějak chápu že se z toho něco vystříhává blbě.

(btw. - ta chodící-jezdící věc? Proč chodící? A to jak toho utíkajícího vojáka obkreslovala ve vzduchu...)
28.5.2015 01:38 - Jerson
Chodící proto, aby mohla překonávat terén, který nejde přejet. Vychází ze současných vojenských projektů, jen je mnohem větší.
28.5.2015 03:08 - sirien
nebyly by v tom praktičtější třeba nějaké nastavovatelné pásy se zuby?

Každopádně ok, svym způsobem to dává smysl a třeba nebyly, ale je nějakej jinej důvod než čistej efekt proč vchází kročmo do té bojové zóny? Tam žádnej těžkej terén neni, normálně tam jezděj SUVčkama, na těch nohách se mi tam zdá taková nebezpečně nepohyblivá - sice umí rychle "přepnout", ale to přepnutí samo přecejen chvíli trvá a ten čas na něj se může zle nevyplatit.

A když jsme u toho - co to jak střílí na toho týpka? Vždycky sem měl za to že automatický zaměřovací systémy na tuhle vzdálenost (zvlášť s rotačnim dělem s tak vysokou kadencí palby) prakticky nemůžou minout?

(btw. jsem jedinej komu přišlo, že ten drone má nějak moc munice?)


((jinak jo, tohle jsou hodně drobné detaily, celkově to je udělané hodně dobře))
28.5.2015 10:54 - Jerson
Pořád tam jsou věci spíše kvůli efektu, třeba ten příchod robota, to nepopírám. Jak je to se střelbou automatických systémů na lidi ve složité zástavbě, to nevím, možná by se v reálu spíše trefil, možná ne.

Jiný skvělý boj je v Cat Shit One, bohužel na Youtube jsem nenašel verzi v rozumné kvalitě, takže by možná byla lepší tahle verze.
Nenechte se zmást, že je to animák se zvířátky.
28.5.2015 22:35 - Shako
Jerson píše:
Jiný skvělý boj je v Cat Shit One, bohužel na Youtube jsem nenašel verzi v rozumné kvalitě, takže by možná byla lepší tahle verze.
Nenechte se zmást, že je to animák se zvířátky.


Díky moc, dobře se na to kouká. Ale nedohledal jsem, zda to má další díly.
29.5.2015 01:13 - Jerson
Bohužel ani po pěti letech jsem na žádný další nenarazil, ale stále to mám zařazené ve složce "Seriály" a doufám.
31.5.2015 15:49 - Gurney
Jen tak mimochodem, Cat Shit One je awesome (na seznam s ním), akorát tedy moc nechápu jak se Packymu podařilo narvat zásobník z AK-47 do M4 a kde se tam z ničeho nic vzal ten talibanec, ehm tedy vlastně velbloud s kukri(?!) - nezbylo na něj akáčko?
31.5.2015 17:11 - Blaine
Sirien: Uz jsi videl Daredevila, tam je par dost zajimavych souboju.
31.5.2015 22:45 - Jerson
Gurney píše:
akorát tedy moc nechápu jak se Packymu podařilo narvat zásobník z AK-47 do M4

Možná má pušku upravenou na střelbu místní municí. Nějaké adaptéry na zásobníky jsem už viděl, i když ne zrovna v této podobě.
14.6.2016 19:47 - Gurney
Přestřelka z filmu Heat, kde štáb při natáčení věnoval pozornost i tomu, že do přestřelek se snadno můžou připlést i civilisté a zatímco bankovní lupiči (tým de Niro) střílí automaty na všechno co se pohne, policie (tým Al Pacino) si musí dávat dost velký pozor na náhodné kolemjdoucí.
17.11.2016 03:19 - Šaman
Z historickych epických soubojů u mě vede Trója (ale jen akce, to mezi tím je strašnej balast).

Rozdíl mezi válečníkem na 3. a 15. úrovni.
Ten zkušenější ho prostě zahltí akcema tak, že druhý nemá skoro možnost reagovat. Taky je tu pěkně vidět užitečnost štítu - bez něj by to bylo hodně rychlé, i když si s ním ten větší jen hraje.

Šermíř na top úrovni, který si jde tvrdě za svým osobním questem získat nesmrtelnou slávu.

Zkušený bojovník/berserk vs. stejně zkušený šermíř.

A na závěr top scéna - dva extrémě namakaní šermíři. Hector vs. Achilles. Co jsem tak probíral s lidmi z šermu, kteří se věnují antice, tak je to poměrně použitelná ukázka šermu (ne, že by ten souboj nebyl nerealisticky dlouhý, ale technicky prý dobrý - že do toho nemíchají různé asijské samurajské a kungfu styly, jak bývalo dřív běžné.)


Jinak ze současných akčních (se zbraněmi i bez) nemohu nezmínit film Zátah (The Raid). Po zuby ozbrojená policejní jednotka vtrhne někde v Asii do baráku, kde se vaří drogy. Proti nim boss poštve všechny zfetované nájemníky s mačetama. Kdyby to nebyl akčňák, tak je to dobrý survival horor - za netrvá dlouho a policajti jsou bez munice, je jich čím dál méně a nakonec zbývá bojeschopný jen jeden, expert na boj chladnými zbraněmi a bezezbraně. Podaří se mu z toho pekla vytáhnout raněného kolegu? Od začátku do konce akční jízda, která trochu postrádá dynamiku (hodinu a půl jede dost na max), ale je uvěřitelná*, brutální, rychlá a přitom čitelná.
(*) Kromě odolnosti hlavních hrdinů - někdo má zkrátka kosti z titanu a zuby nejspíš jen holografické.
17.11.2016 07:23 - Boldrick
Realistické bitky mi přijdou v tomhle filmu
http://www.csfd.cz/film/242313-mesto-zlocinu/prehled/
je tam, co si pamatuji, hezky i ta psychologie toho, že se nikomu nechce začít.
Zkusím to ještě pohledat na tytrubce
21.9.2017 15:22 - sirien
Defenders, hallway fight

...docela hezky udělaný - sice strašná nadsázka a se střihama, ale působí to takovym dojmem že by člověk tomu mlácení ozbrojenejch lidí skoro i věřil :)
21.9.2017 15:50 - LokiB
to je nějakej školní film? :)
21.9.2017 16:08 - sirien
ne, to je nějakej Netflix - Marvel seriál :D Co vim tak je na zrušení / zrušenej teď.

Jinak sem pročistil v záhlaví zase nefunkční linky - většinu sem našel znovu, dohledal sem původně ztracenej závěr Ironclad, na druhou stranu sem už nikde nenašel tu bitvu z Treasure Island.
21.9.2017 16:16 - Šaman
Ten první film je "Potopa" na motivy knihy Henryka Sienkiewicze (trilogie Ohněm a mečem, Potopa, Pan Wolodyjowski).
Ten co vyhraje je právě plukovník Michal Wolodyjowski, který prochází všemi třemi díly.

A propo - nevím, jestli "trýčky" jsou nějaký umělecký záměr, ale mě z toho krvácí oči. (I když "tríčky" nevypadají o moc líp…)
21.9.2017 17:21 - Dukolm
Netfix má co se týče Marvelu poměrně dost seriálů tenhle spojuje 4 hrdiny z nich do jednoho. (Jessica Jones, Daredevil, Luke Cage a Iron Fist).
Už v těch jednotlivých seriálech se různě potkávají.

-----
Já jsem zatím viděl jenom - Jessica Jones, Daredevil a Luke Cage.
21.9.2017 18:08 - LokiB
nevíte, čím to je, že jsou tyhle mlátící scény tak populární?
mně to v tom nedává moc smysl, resp. není to moc dobře natočené, je to hrozně předvídatelné a není to ani zajímavé atd ... takže jestli si tím jen scénárista ušetřil 10 minut scén a dal vydělat choreografovi, nebo to prostě audience vyžaduje. hmm.

čímž nehaním ten seriál jako takový, páč ho neznám, jen přítomnost podobných scén už mě spíš obtěžuje, než by mě bavila (při hraní Maxe Payna 1,2,3 si jich člověk užil dost :))
21.9.2017 19:25 - sirien
Je to mnohde součást žánru.

V zásadě to sou docela cheap style věci - mrtě střihů, aby to fungovalo, ty herci tam vlastně nic moc nepředváděj... ale na pohled to vypadá slušně a když sleduješ seriál o komiksovejch agentech (v podstatě), tak prostě čekáš, že si sem tam s někym rozbijou pořádně tlamu, aby bylo vidět, že (jak) sou hustý.
21.9.2017 20:13 - LokiB
Když mně u toho chybí uvěřitelnost ;)
teda ne u hrdinů, ale u těch jejich protivníků, kteří se chovají jak špatně naprogramovaná robo-beruška z roku 1975 ... z těch je mi smutno. páč nechápu, jak mohli přežít byť jen několik předchozích dnů při své evidentní těžké demenci.
kdyby to byli levní androidi, tak to chápu, ale lidi?

asi je to fakt součást žánru
21.9.2017 20:55 - sirien
Well... sem zvědavej kde se seriálovym rozpočtem a deadlinama na natáčení seženeš kdykoliv kdy zrovna potřebuješ tak 10 lidí co maj aspoň nějakej trénink v bojovejch uměních (aby zvládli předvést něco uvěřitelného) a slušnýho choreografa (protože když chceš aby postava zmlátila někoho kdo má teleskop a je hranej hercem co ví, jak se s nim útočí, tak potřebuješ dost dobrou choreografii, abys ukázal, jak postava někoho takového sejme) a režiséra (protože na to natáčení máš jen X pokusů). Nemluvě o tom, že by pak ten trénink v bojovejch uměních museli mít i všichni herci v hlavních rolích.

GRR Martin v Google Authors (tušimže) před pár lety mluvil o natáčení AGoT a zmínil tam, že jeden z problémů je, že oni sice natáčí seriál, ale věci už pokročily tak moc, že diváci čekají filmovou kvalitu - efektů, výpravy, kostýmů... a že i když AGoT má na seriál ohromnej rozpočet, tak ho prostě fakt nemá TAK ohromnej a že to vyžaduje ohromný rozvažování co budou jak vyprávět a kde něco třeba vynechaj, aby jim zbyly prachy na to aby jinde mohli naopak dodat to, co se od nich čeká.

Tohle je stejnej problém. Prostě sem hodnej vděčnej divák a nebudu seriál bashovat po hlavě za to, že nemá scény ve filmový kvalitě. Samozřejmě, vidět podobnou bitku ve filmu, tak prskám.
21.9.2017 21:31 - LokiB
ok, beru, že oddychová domácí zábava má prostě nižší / jiné nároky.
ale upřímně, byl bys dnes stejně shovívavý u válečného seriálu, kde by 5 minut neustále nabíhaly proudy vojáků proti osamělému kulometnému hnízdu, které by je kosilo stylem video hry?

já jsem třeba hodně vděčnej divák v divadle, kde v podstatě hercům fandím, i když jsou to ochotníci a zkousnu opravdu hodně ... když to není vysloveně šmíra.
Tady, až na Sigurney to teda šmírou hodně zavánělo :)

ale ok. dost bylo ke scéně, chápu, že do tohodle blogu patří
21.9.2017 23:41 - Aegnor
sirien píše:
ale na pohled to (seriálové MA scény) vypadá slušně

Nevím, já tyhle MA scény fakt nemám rád, na mě jsou hrozně debilně sestříhané a není tam nic rozumného vidět ... teda aspoň většina.
2.4.2020 18:19 - Aegnor
Tak mě napadá ... co takhle do scénických přihodit Daredevila v chodbě?


Případně Punisher Hammer scene, ale ta je taková slabší ...
2.4.2020 21:12 - Lomax
Koukám, že tu nikdo nezmínil českou pohádku S čerty nejsou žerty a Máchalův souboj s vojáky. Mně příjde choreograficky super.
6.9.2021 09:29 - Dukolm
Den v kůži samuraje 3: Film vs. bojové umění. Zajímavě tam mluví o tom jak reálně bojové umění nebo šerm nejsou pro film divácky nezajímavý.
6.9.2021 10:07 - snekoun
Jestli chcete cool souboje od profíků: tak zde https://www.youtube.com/c/AdoreaOlomouc
6.9.2021 10:30 - Corny
Dukolm: Zrovna Jakuba Zemana berte Hodně s rezervou.
6.9.2021 10:56 - Dukolm
Corny: většinu času tam mluví Herbert Heissler, Jakub Zeman doplňuje spíš jen názvosloví a některý reálie.
6.9.2021 21:29 - malkav
snekoun: +1
7.9.2021 09:25 - snekoun
malkav píše:

Dříve jsem pár let šermoval a z českých šermířů mi fakt přijde nejlepší olomoucká Adorea. To co oni předvádí je až neuvěřitelné. Když je vidíš na živo, tak je to hodně realistické, až to mrazí. Mezi šermíři o nich kolují úžasné historky. Kdyby jste někdo na ně někdy narazil, určitě stojí za to jít na jejich vystoupení.
7.9.2021 09:46 - Corny
snekoun: Rozhodně je u nich ta kvalita na první pohled vysoká. Zrovna nedávno jsem trochu lamentoval, že většina šermířských skupin jsou u nás spíš taková lepší hospodská fackovačka v kostýmech, chlapi se poplácají mečema, svalí párkrát na zem a pak to nějak skončí. Technika žádná, na kterou by se mohl dívat někdo, kdo tomu třeba trochu víc rozumí. Což je ale docela pochopitelné, vzhledem k tomu, že většina z nich to má jen jako koníček (tj. tomu nevěnují tolik času, jako kdyby to dělali na plno) a dělají to pro publikum, které vyšší kvalitu spíš nedocení (většinou menší vystoupení na hradech a zámcích atd., tj. pro rodiče s dětmi). Přijde mi to škoda a když už bych dělal scéniku, tak bych se o určitou profesionalitu a kvalitu snažil čistě z principu, ale těžko jim to asi jde nějak dávat za zlé (pokud na to lidi koukají...). Bohužel to pak teda dopadá tak (a s tím japonským šermem to je tak právě taky časté), že to pak ten šerm nereprezentuje úplně věrně a může to vytvářet poměrně zkreslené dojmy (což, opět, většina diváků nedocení, ale ti, kteří tomu rozumí, z toho můžou být poměrně rozčarováni - zejména z prostředí japonského šermu pár historek, kde to byla už poměrně ostuda, mám).

Zrovna Adorea na mě ale působí úplně opačným pojmem. Sice se v těch videích na mě pořád trochu moc stříhá (ti chlapi to zjevně umí a dělají tam cool techniky, tak bych jim prostě nechal víc nepřerušovaných záběrů, ať to předvedou), ale po technické stránce je to hodně pěkné. Hlavně si tam člověk může prohlédnout i nějaké zajímavé a autentické technické prvky zapracované do té scéniky (vůbec bych se nedivil, kdyby si nejdřív řekli, jaké šermířské techniky chtějí použít a pak je zapracovali do těch scén) a přitom je to pořád atraktivní na pohled.
7.9.2021 10:46 - snekoun
Jinak po technické stránce se mi libila za poslední rok nejvíce tato bojová scéna: https://www.youtube.com/watch?v=AVYGCjwjUXg ze Zaklínače.
7.9.2021 11:10 - Corny
Hmm... jako mě se ta scéna taky líbí z mnoha důvodů, je to akční a přitom jeden dlouhý záběr a dobře to ilustruje, jak si je Geralt docela dobře vyndá, ale nevím, jestli bych úplně opěvoval technickou stránku, vzhledem k tomu, kolik velkých chyb, které by mu v opravdovém boji (a nebýt prakticky supermutant :D ) pravděpodobně neprošly, tam dělá. Ale jako koukatelné to je, scéna je to cool a Geralt je Geralt, takže tady konkrétně mi to vůbec nevadí.
7.9.2021 11:18 - Slaan3sh
Adorea je snad to nejlepší, co lze na poli realisticky vyhlížejícího scénického šermu najít.

Zajímavé jsou i projekty, na kterých se podíleli členové týmu A.R.G.O. Petra Nůska...

třeba Solomon Kane
7.9.2021 11:22 - snekoun
Corny píše:

Já beru technickou stránku, celé té scény, že tam není tolik střihu, jsou tam nějaké šermířské klišé - viz ta Geraltův nouzový kryt na záda ... ale právě se mi líbí, že on tam využívá také to svoje mutanství.
7.9.2021 11:29 - snekoun
Slaan3sh píše:

ARGO jsou také fajn...oni i Merleti nejsou špatný. Ale z té Adorei je nejvíce cítit ta dravost a mají tam fakt pěkně vypilované ty techniky ze starých škol šermu. Trochu se tam míchají asijská bojová umění, ale to mi na koukání vůbec nevadí ... spíše to tomu přidává šťávu.
7.9.2021 11:35 - snekoun
Corny píše:

Jinak někdde jsem viděl video, jak tu scénu natáčeli. Používali tam kratší zbraň a pak digitálně doděli celou délku, aby to propíchlo soupeře. Takže tam právě není tolik těch bodů a seků mimo tělo. Bohužel to teď nemohu najít a možná to bylo přímo na netflixu. To se mi právě na tom libí.
7.9.2021 11:41 - Šaman
Slaan3sh: Solomona točili naši? :o

Jinak teda ten Zaklínač se mi moc nelíbí, ale možná mám trochu averzi k celému seriálu. Čekal bych ale, že Geralt si je podá čistě a efektivně. Žádné tvrdé kryty, žádné setrvání v póze když probodne nepřítele skrz… spíš uhnout, proseknout šlachu, či krční tepnu a ještě z toho pohybu reagovat na dalšího. Tihle by ho ve skutečnosti zabili, kdyby se na něj sesypali všichni najednou. Reflexy nereflexy, má tam prostě celé vteřiny kdy se nehýbe.
7.9.2021 12:53 - sirien
Šaman: ono u scéniky je docela fér rozlišovat mezi tím kdy se postava nehýbe, protože tam je blbá choreografie a prostě na něco tupě čeká, a tím, kdy se postava nehýbe, aby jí mohla kamera zachytit v cool póze nebo aby se třeba divák stihnul zorientovat v záběru hned napoprvé (včetně toho že třeba ocení nějaký detail na pozadí nebo kostýmu atp.) nebo aby stihnul docenit nějakou probíhající kombinaci i když tu techniku nezná (bez toho aby jen zajásal že tam je, s tím, že přesně ví co se tam stalo ne protože by to v té rychlosti viděl, ale protože tu techniku prostě poznal a mozek mu to doplnil)
7.9.2021 12:58 - Corny
Snekoun: jj, já to taky někde viděl to video, o kterém mluvíš. Minimálně o tom mluví Henry Cavill tady .
Jako jestli to bereš takhle, tak jasně. Mě se také líbí, jak to je natočené. Že to je vlastně jen jeden dlouhý záběr bez střihů. Že používá moc reverz nebo že dělá otočky mu vzhledem ke koukatelnosti odpustím :)

Šaman: Jako jasně, ale to je tradičně tak, že skoro každý boj televizní by skončil pravděpodobně hned, kdyby se víc jak dva soupeři rozhodli, že budou spolupracovat a neútočit po jednom (popravdě většinou by ti dva stačili). To je bohužel jedna z těch věcí, z kterých musíme jako publikum fakt slevit skoro vždy :) (ono by to určitě šlo udělat, aby to bylo i z tohohle úhlu realistické, dát tam nějaké překážky, kdyby se kryl za lidi a hodně to obíhal...ale zas by to asi bylo o dost hůře přehledné a koukatelné .. nebo bychom ho museli zakutat do plátů :D).

Alespoň to není tak hrozné a viditelné jak Last Jedi, kde v tom boji se Snokovou ochrankou je úplně bolestně vidět, že na ty herce ti kaskadéři musí pořád čekat, protože to nestíhají a často dělají v pozadí vysloveně nesmysly na zabíjení času. Tady to "čekání" je alespoň schované.

Jinak teda co říká Sirien no.

BTW jsem rád, že tu padlo slovo o Solomonovi, aneb nejlepším neoficiálním Warhammer FB filmu :D
7.9.2021 13:31 - Pan Bača
Adoreu lze vidět na loni května na Helfštýně na festivalu vojenské historie, který pořádají
7.9.2021 13:32 - snekoun
Šaman píše:

Hele s tímhle bych si dovolil trochu nesouhlasit. V reálu moc bojovníků nespolupracuje tak že útočí najednou, pokud nejsou sehraný a nedomluvají se. Když se podíváš na jakýkoliv záznam náhodné pouliční bitky, tak většinou se skupina vrhá na soupeře pokud je už otřesený, nebo leží na zemi. Ve skupině jsme zkoušeli dělat souboje s kordy dva proti jednomu a je to hodně náročné, pokud nechceš zranit spolubojovníka. Zbraň je dlouhá a seky vedeš obloukem. Sám jsem byl na desítkách rekonstrukcí bitev a když dojde na volný boj, tak maximálně sekneš někoho do zad, do nohy ale není to žádný koordinovaný boj několika lidí proti jednomu. Takhle dobil Cortéz i celou ameriku (cca 700 španělů vymlátilo desetitisíce indiánů). Protože původní indiáni neuměli bojovat společně, ale každý bojoval sám za sebe.
7.9.2021 13:37 - sirien
Boj s více protivníky pokud nejsou trénovaní nebo sehraní není nepředstavitelný - zrovna v tom Zaklínači to je udělané dobře, v podstatě jsou rozmístění v úzké uličce a Geralt jimi prochází. Sme už řešili někde jinde, za mě to je v pohodě (stejně jako ty reverse gripy, které tam výjimečně působí skoro jakoby dávaly smysl, protože tam je úzký prostor a Geralt prochází skrz, takže permanentně prolamuje vzdálenost aby mohl dotyčného zabít a rovnou projít dál).

Solomona jsem ještě pořád neviděl... asi si to dám na seznam k napravení :D
7.9.2021 13:38 - snekoun
Jinak moc hezká je ta hromadka od Adorea - The Knight of Hope. Takhle si představuji válečníka ve full platu na 10 lvl co pobijí lapky CR 1 v lese.
7.9.2021 13:40 - sirien
snekoun píše:
Takhle dobil Cortéz i celou ameriku (cca 700 španělů vymlátilo desetitisíce indiánů)

No... jakože ve skutečnosti ne (a rozhodně ne protože by indiáni neuměli bojovat) - ale to je dost OT story (a taky jí mám nastudovanou jen zběžně).
7.9.2021 13:43 - snekoun
sirien píše:

Dobře jeden z těch důvodů ... pokud k tomu vezmeš ještě strach nemoci atd ... jinak super kniha o tom je Nový svět N. Hordern S. Dresner M. Hillman 1987
7.9.2021 13:44 - Corny
Jako nemůžu mluvit zrovna v tomhle z praxe za nic jiného, než dřevěný šerm, každopádně tam to většinou dopadá tak, že pokud se na někoho "dohodneme" ve dvou (což jsou asi tři slova ala "Jdem na něj") tak to nedá (a to nemusíme být kdovíjak sehraní), pokud to neuběhá a nebo se mu fakt nezadaří. A přijde nám úplně automatické prostě útočit naráz a spolupracovat. Ale zas my trénujeme docela pravidelně, třeba v běžné bitce je k tomu ten "plebs" míň náchylný :) Ale souhlasím, že tady je to v pohodě, stejně by se na něj v téhle uličce nějak moc navalit nemohli. Já mu ostatně ani nevyčítám ten reverz, v tomhle boji podle mě dává smysl, sám ho v šermu párkrát používám a třeba na krytí a neobvyklý útoky mi připadá docela veselý...ale asi bych upřímně souhlasil s kritiky, že převážně nemá oproti běžnému držení, ani v takovéhle situaci, moc výhod a naopak má docela zásadní nedostatky.
7.9.2021 13:53 - snekoun
Reverz se používá dost často u boje s dvěmi zbraněmi. Sám ho používám pro dýku, když jí mám v levé ruce.Lépe se mi tím kryje spodní část těla a mam jí primárně na kryty. Pokud s ní chceš ale útočit, tak je lepší mít klasicky.
7.9.2021 14:02 - sirien
snekoun: Co vim, tak těch 700 španělů nevybilo skoro nikoho, ale přimělo nějaký indiány vybít pro ně jiný indiány.


Corny: dřevárny... nejsou zrovna moc obraz reality. Každopádně pokud dotyčný vidí, že na něj jde přesila, tak vám tu spolupráci může aktivně rozbít. Jako nechci znít že by boj s přesilou byl nějak snadnej nebo tak něco, ale zase to efektivní zužitkování přesily taky neni tak snadný jak by se zdálo.

snekoun: reverz u nože je hodně o něčem jinym - je tam značná výhoda síly (která neni negovaná pákou) a skoro žádná změna v praktickém dosahu. To se ani s krátkym mečem/mačetou fakt nedá srovnat.
7.9.2021 14:03 - LokiB
Když to budu brát jen z pohledu boje, tak mi to, že jdou po jednom, nevadí. Když si vezmu, že to podle příběhu měla být sehraná parta nebezpečných chlapů + šéfka, tak - i když započítám, jak moc je zaklínáč sám schopnostmi přesahuje - je jejich výkon na plátně dost chabý. Většinou se zvládnou je přísně tvářit, ale jinak nic. jasně, o to víc vynikne jejich boss (z knížky jsem neměl žádný pocit, že by šéfka měla v boji tak zásadně svoje chlapy zastiňovat), což je holt účelem této scény (je to pro běžné diváky).

Že je to boj ahistorický mi nevadí, zaklínač není historická knížka. Stejně tak mi nevadí ahistorický boj třeba ve filmu Warcraft :)

Do samotné scény se mi promítá, že mi Cavill jako zaklínač nesedí (osobní vkus) a že miu přijde moc emocionálně angažovaný ;)
7.9.2021 14:09 - LokiB
sirien píše:
Jako nechci znít že by boj s přesilou byl nějak snadnej nebo tak něco, ale zase to efektivní zužitkování přesily taky neni tak snadný jak by se zdálo.


Když vezmeš boj beze zbroje, například na kordy (ale to i tady v zaklínačovi i když je to na těžší meče, tak zbroj vlastně nemá nikdo) ... tak tam ten aspekt přesily je výraznější. Nemůžeš si dovolit něco "vykrýt zbrojí" a každý zásah je významný, protože tě omezuje a vyčerpává.

Jestli "železný rytíř" může bojovat s více protivníky naráz a přežít, tak boje beze zbroje bych ani vynikajícími šermíři proti 10 aspoň trochu zkušeným protivníkům nedával velké šance.

Ono to ale v RPG nebo ve filmech holt nevypadá tam hezky, když se zkušený bojovník vzdává 4členné městské hlídce, protože by ho pravděpodobně sundali :)
7.9.2021 14:38 - snekoun
LokiB píše:
Ono to ale v RPG nebo ve filmech holt nevypadá tam hezky, když se zkušený bojovník vzdává 4členné městské hlídce, protože by ho pravděpodobně sundali :)
s tímhle souhlas. Je to asi stejné, jako když 4 hrdinové naběhnou do jeskyně skřetů kde je jich 2 x tolik. Ještě jsem nezažil situaci, že by se otočili na patě :-)
7.9.2021 14:38 - Slaan3sh
Corny píše:
everz, v tomhle boji podle mě dává smysl,


Pokud je k dispozici jediný meč, tak se do tlačenic používá "halbschwert/halfswording", ten revers grip nemá v podstatě žádnou výhodu snad s výjimkou situace, kdy si položíš čepel na předloktí a kryješ "rukou" což má smysl jen ve specifických situacích (například když nemáš specificky levoruční zbraň s dostatečně dimenzovaným krytím ruky), u normálního meče tak máš jenom nějaké bodání a řezání a ta čepel je slabá, nikdy nevyhraješ vazbu.

Corny píše:
z praxe za nic jiného, než dřevěný šerm

U dřevěného šermu je problém v "životech" abys vyhrál proti přesile nesmí to být tak, že musíš protivníky třikrát seknout aby padli, navíc je můžeš likvidovat důraznějšími technikami, než jaké budou na dřevárně povoleny...
7.9.2021 15:22 - Corny
Slaan3sh + Sirien: Jako nechci znít nějak defenzivně...ale dělám to už cca 14 let poměrně intenzivně,takže já vím :D Každopádně mám ten přehled trochu širší než jen dřevo, takže byť je dřevěný šerm samozřejmě něco jiného, než šerm reálný, a je třeba poznatky z něj brát v kontextu a s rezervou, tak tam jsou některé koncepty hodně podobné. A stejně jako není jednoduché vyhrát proti přesile ve dřevě, tak to není ani v reálném boji (ano, v reálném boji jde ta přesila jinak ještě rozbíjet, na druhou stranu v reálném boji můžu snáz používat techniky, kterými toho osamělého jedince budu mnohem snáz prudit, například v dřevě si vzájemně mnohem snáz zavazíme). Ona to není ostatně těžká matematika, jeden člověk se zbraní na tom vždy bude dramaticky hůř než dva lidi se zbraní, pokud jsou na tom technicky obdobně. Ale to už se pouštíme asi do zbytečných detailů lépe probíratelných u piva než tady.
7.9.2021 18:22 - malkav
Adoreu taky považuji za naši špičku. Hlavně se mi líbí, že i s reálnými technikami zvládají sestavit (aspoň pro mě) zajímavou choreografii. Nůska (A.R.G.O.) považuji za více scénického, choreografii má podle mě taky hodně solidní. Tuším ho Peter Koza označil za jeho nejvýraznějšího následovníka právě na poli scénického šermu :)

Někde jsem zaslechl názor, že čím víc střihu, tím menší nároky na technické dovednosti. A příliš mnoho střihu pohřbívá scénu. Osobně s tím z pohledu diváka souhlasím a líbí se mi více nepřerušené scény nebo souboje, které střihu obsahují co nejméně. Možná to i souvisí s tím, co zmiňuje sirien, tedy že musí pak herec čekat ve scéně i z toho důvodu, aby vynikla nějaké pozice nebo aby měl divák možnost se zorientovat. Pokud se méně stříhá, myslím, že to přináší lepší orientaci ve scéně.

Boj přesily proti jednomu ... jako fakt si myslím a jsem o tom přesvědčený, že není potřeba výrazné sehrání, aby dva útočníci využili této výhody. Jak zmiňuje Corny, není tak složité všimnout si, že obránce chce zbraní krýt útok mého kolegy, abych bodnul do odkrývajícího se místa. Hodně do toho pak samozřejmě promlouvá prostředí, ale v otevřeném prostranství (např. louka) se přirozeně útočníci asi nebudou tisknout k sobě, aby se navzájem ohrožovali, jako tomu je na bitevním poli a spíš se budou instinktivně snažit více rozestoupit a třeba se i jeden z nich dostat obránci do zad, protože kolega ho zaměstnává. V neposlední řadě bude určitě hodně promlouvat do průběhu a výsledku jak dovednost, tak i emoce ...

EDIT: Ještě ten reverzní chyt zbraně. U nože nemohu soudit, s tím skutečně nemám vůbec žádné zkušenosti a budu věřit tomu, co píše sirien. Smítko pochybností ale mám, protože při delší čepelové zbrani už ten rozdíl v dosahu zbraní a síle seku je celkem citelný. Podle mě je reverzní chyt např. meče/tesáku v porovnání s klasickým držením dost defenzivní záležitost. Z pohledu scéniky to zase nejspíš má ukazovat sebevědomí a fakt, že je tento šermíř (např. Geralt) schopnostmi někde úplně jinde.
7.9.2021 19:14 - Aegnor
malkav: střih by měl být stylizační volba, jakmile je to nutnost (neschopní herci, stupidní choreografie ...), tak je to špatně.
7.9.2021 19:16 - sirien
Zase střihy dokáží přidat dynamiku. Mě to přijde jako že to je prostě klasickej nástroj, který má spoustu možných užití, ale začne škodit když se začne nadužívat nebo když se na něj začne škodit.

Na téma přesily sem Ti radši odpověděl tady.
7.9.2021 19:46 - malkav
sirien: Jo souhlas, pracovat se se střihem určitě dá na různých úrovních a může zvedat dramatičnost. Jen mi to dost často znepřehledňuje scénu. Jak jsem psal, může to být osobní preferencí. Za mě je v nových filmech spíš střih nadužívaný právě proto, že jsou scény kolikrát dost složité a dovednosti herců (některých) omezené.
7.9.2021 22:04 - sirien
malkav: jak moc střihy znepřehledňují scénu je dané hodně jejich provedením - dobré střihy Tvojí diváckou orientaci můžou z valné většiny zachovat. Samozřejmě blbě udělané střihy nebo střihy co záměrně něco maskují Ti jí rozbijou.
7.9.2021 22:54 - Colombo
snekoun píše:
Dobře jeden z těch důvodů ... pokud k tomu vezmeš ještě strach nemoci atd ... jinak super kniha o tom je Nový svět N. Hordern S. Dresner M. Hillman 1987

Jestli tvůj dojem byl, že 700 conquiscadorů vybilo 10 000 indiánů, tak to moc dobrá kniha není.

Ve skutečnosti oni ti Španělé dostali dost nakládačku. Prvně se vylodili na Yukatánu a první expedice byla vybita skoro do posledního muže (dva byli zachráněni a jeden z nich pak šel full native). Druhá expedice s Cortézem dopadla skoro stejně, pak ale měli štěstí, že se ocitli v Mexiku v době, kdy vypuklo velké povstání proti Aztékům. Různé frakce se pak Cortéze snažili nasměrovat proti svým nepřátelům, aby nakonec Španělé na tom málem skončili stejně jako ona první expedice, když je Aztékové (Mexica) vypakovali z Tenochtitlánu, čemuž se později začalo říkat La Noche Triste.

Nakonec to skončilo tak, že Tenochtitlán byl zlikvidován, ale ne Cortézem, ale 100 000 domorodci, kteří proti Tenochtitlánu povstali a začali si vyřizovat vzájemné křivdy.

Ona ta předpokládaná technologická převaha se později ukázala jako nedostatečná, když Španělům trvalo ještě několik století dobýt Yucatán, kde nebylo žádné velké mocné impérium, ale hromada městských států.
8.9.2021 11:08 - snekoun
Colombo píše:

Ok, je to dlouho co jsem to už četl. Každopádně ten nepoměr evropan vs mrak mrtvých indiánů tam je. Knížka to dobrá je. Přednáší podle ní i na UK.
8.9.2021 21:44 - Colombo
snekoun píše:
Každopádně ten nepoměr evropan vs mrak mrtvých indiánů tam je.

Četl si, co sem psal? Bylo to domorodé povstání proti Aztékům. Pokud ti bojuje 100 000 domoroců proti 100 000 domorodcům, tak samozřejmě, že budeš mít mraky mrtvých domorodců.
8.9.2021 21:59 - sirien
(Pokud jedna strana nemá bíle Ankh-Morporské důstojníky, samozřejmě - v tom případě domorodci utečou hned, co ochutnají chladné oceli.)
4.11.2023 19:02 - sirien
Ok, trochu (víc) sem to tu pročistil:

- oživil sem všechny odkazy popř. sem našel kvalitnější (HDčka)
- změnil sem kategoriazaci a řezení tak aby obsah byl předřazenej stylu
- změnil sem formátování na přehlednější
- zahodil sem komentáře k jednotlivejm videím, dělaly bordel a nepřišlo mi že nějak moc řikaj, ty videa obvkyle mluvěj samy za sebe
+
- trochu sem specifikoval kritéria výběru a na základě toho sem vyházel pár věcí které jsou sice super udělané co do filmografie a hezky se na ně dívá, ale inpsiračně neměly moc hodnotu

Klidně přihazujte další, některé kategorie toho moc nemají a já teď nemám zrovna manu vzpomínat a dohledávat, vrátil sem se tu k tomu v referenci na něco jinýho na čem teď pracuju :)
6.11.2023 19:11 - Jocho
Ja si spomínam na jeden atmosféricky a schopne vyzerajúci duel s zweihandermi vo filme Maximilian. Bol tu v zozname?

https://www.youtube.com/watch?v=qI1N43N-cPg
9.11.2023 13:07 - sirien
Jocho: nebol, ale je to moc hezkej kousek, díky, přidal sem ho.

Plus sem přiházel nějaký věci od Adorey
10.11.2023 14:34 - sirien
Best Looking Longsword Exchanges | HEMA

Do záhlaví to asi dávat nebudu, ale některý pasáže obsahujou fakt hezký trýčky :)
26.11.2023 11:35 - Archimedesfort1
https://youtu.be/GhWM40bd-ac?si=3Qb96tXMHBu0hJY3 Není tohle druhý ztracený odkaz, siriene?
26.11.2023 12:34 - sirien
Jup, velmi dobře ty!

btw. v mezičase sem přihodil pár dalších klasik na který sem si tak vzpomněl, např. Zorra (klasickýho i původního), ještě něco z Adorey atp.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.23915910720825 secREMOTE_IP: 3.235.68.180