Sirienův blogček: Jak zkazit scénář

Scénáristika, filmografie a RPG jsou odlišné žánry, přesto mají mnoho společného a z jednoho si lze mnoho vzít i do druhého. Už dávno jsem si zvykl na to, že nad scénářem prakticky jakéhokoliv seriálu se každý slušný Vypravěč dříve nebo později rozpláče nebo něco rozláme vzteky. Práce s charaktery postav, neustálé odstřelování zajímavých NPCček, suprová dvojice "nevyužité nabízející se zajímavé vedlejší zápletky - nudné fillery o ničem" je také občas na vraždu.
Někdy se však autorům podaří skutečné chybové perly, které pokud seriál rovnou nepohřbí, v něm minimálně vykopou díru jak Tartar.
A, jak jsem psal v záhlaví, není nic přínosnějšího než se poučit z chyb těch druhých...

Žádné bytosti s neomezenou mocí

Fakt ne. Je zajímavé, že se tenhle prvek zopakoval prakticky shodně v několika seriálech: Postavy se dostávají do křížku se záporňáky, později se tam, relativně stylově, objeví klaďáci. A pak najednou nějakému scénáristovy hrábne a dá klaďákům nějakou superpower, jedno jestli obecnou (posouvání věcí a lidí v čase) nebo jen nad samotnými postavami (různé alter. reality, zapomínání, odebírání schopností aj.) Zvláště trapné to je ve chvíli, kdy se ukáže, že postavy nemají s těmito klaďáky zcela shodné cíle případně že kladné postavy ani nemají prostředky jak s těmito jinými klaďáky bojovat (aniž by se staly přímo zlými).
Zdravím scénáristy Supernatural (andělé) a Charmed (světlonoši). Poučení pro RPG: Nikdy nedávejte do hry skupinu, jedno jakou, které se postavy nemohou nějak vzepřít.
Nikdy nedávejte do hry skupinu, která udělá z postav vlastně jen pěšáky na šachovnici (pokud to nemá být přímo tématem hry), a i pak by postavy měly mít možnost, byť třeba ne zadarmo a jen v omezeném rozsahu, změnit situaci ve svůj prospěch.

I fillery by měly mít nějaký nesamoúčelný obsah

Pokud něco v nějakém seriálu s metaplotem fakt nemám rád (kromě metaplotu), pak to jsou bezúčelné fillery. Scénáristé potřebují díl, který není o hlavní příběhové linii, fajn. Ale proč ho neudělají o něčem zajímavém?
Jen namátkové příklady, použitelné pro většinu seriálů: Díl může být o některé z postav (jejím volném čase, minulosti...). Díl může být založen na nějakém NPCčku z předešlých dílů, nebo i sérií. Diváci mají rádi když se známé postavy vracejí. Díl může ukazovat nějaký aspekt seriálu, kterému se předtím nedostalo dost prostoru (třeba o postavách co jsou jinak v "zázemí", ve SG byl díl o tom jak secvičí a vybírají členové nových SG týmů... hned máte NPCčko pro případný další filler), nebo může být pojat nějak zvláštně (sebeparodicky, v jiném žánru a stylizaci...)
Filler, který nahodí zápletku aby ji ukončil bez jakýchkoliv následků, ukázání něčeho zajímavého nebo bez vykreslení nějaké hlavní postavy je prostě o ničem (...s výjimkou seriálů, ve kterých je takový díl vlastně osnovou - StarGate, Supernatural. I u těch to ale přestává platit ve chvíli, kdy mají vygradovaný metaplot). Přitom by bohatě stačilo, kdyby scénáristé občas koukli na fanfóra nebo si dělali průběžně poznámky o věcech, které se dají zrecyklovat, místo vymýšlení nesmyslů.
Poučení pro RPG: Když chcete udělat oddechovou session, tak jí udělejte kolem něčeho, o co budou mít hráči zájem, nebo se s nimi na tématu rovnou dohodněte.

Metaplot

Existují seriály, které na metaplotu stojí (akta X, 24 hodin, Battlestar Galactica), pak to je v pohodě - prostě seriál o nějakém příběhu. Ale seriál který stojí na jednotlivých epizodách nebo na kratších úsecích (Supernatural, Charmed, StarGate...) metaplot zákonitě zabije.
Ano, nedá se pořád dělat jen nenavazující příběhy. Ale totálně není nutné do takového seriálu vložit nekonečný příběh napříč deseti sériemi. Vezměme si Supernatural jako příklad - máte dva týpky co jezdí Amerikou a zabíjí monstra. Ok. Nemůžete udělat pět sérií jen o tomhle - monstra by vám časem došla, vývoj postav je v takovém konceptu problematický a potřebujete i něco, co diváky vtáhne do sledování dalšího dílu.
Ale je mnohem lepší udělat spíš sérii delších zápletek, než metaplot. Konkrétně to má následující výhody:
a) bude se měnit téma, což učiní seriál pestřejší.
b) budou se měnit antagonisté. Supernatural byly zajímaví tím, že tam byli stále jiné potvory, stále jiná řešení. Ve chvíli kdy začali všude pobíhat jen démoni a postavy začaly furt dokola používat tytéž triky a zbraně to začalo být dost monotónní - divák věděl proti čemu stojí, tušil jak nepřítele porazí...
c) můžete uzavřít příběh. Diváci běžných seriálů obvykle nesnáší telenovely. Je mnohem přitažlivější, když v půlce série uděláte příběhový konec, navážete pár samostatnými díly a pak před koncem rozjedete nový příběh, než když dáte na konec série cliffhanger z konce podlinie metaplotu a pak dáte fillery, abyste to opakovali dál a dál... bez konce. Divák ocení, když jedna zápletka skončí a začne jiná, než když sleduje nekonečný příběh jedné zápletky.
Poučení pro RPG: vzpomeňte si na to co píšu, až budete rozvažovat svou další dlouhou kampaň. Můžete klidně bojovat proti ultimátnímu zlu, v pohodě, ale aspoň měňte jeho jednotlivé zástupce a projevy, než aby hráči se svými postavami furt stáli proti tomu samému dokola a dokola.

Nezabíjejte zajímavá NPCčka

Tohle opravdu, ale opravdu nenávidím. Máte filler, ve kterém se objeví zajímavá postava, nejlépe když se nějak sblíží s hlavní postavou (milenecky, přátelsky, nepřátelsky...) a na konci filleru ji zabijete. Proč probohy? Ta postava by se mohla objevit znovu (...opět, diváci mají rádi, když se vrací známé vedlejší postavy), mohli byste jí použít jako vedlejší postavu nějaké další zápletky, postavy by známost s ní mohly mít jako zdroj, takže by jí mohly zkusit kontaktovat (třeba jen zatelefonovat, i to by podpořilo dojem že neexistují ve vakuu), mohli byste kolem ní postavit filler, když už byste netušili o čem jiném ho udělat. A místo toho tu postavu zabijete. Nuda. (zdravím toho kokota co psal scénář k Supernatural 3x04 Sin city, kde postavil půlku dílu na výborné charakterizační interakci Deana a démonky, řekl něco o Deanovi, řekl hrozně moc o té démonce a o tom proč dělá co dělá, bylo tam lehké erotické napětí... a na konci, místo aby jí nechal zmizet, jí prostě killne)
(pozor, kurzívou je tvrdý spoiler k Supernatural postavě Ruby) K tomuhle patří i malá poznámka ke změnám charakteru NPC. Pokud máte nějaké ultimátní enemáky, a jednoho z nich vykreslíte jako klaďáka, tak super. Pokud pak ale chcete aby postavy zradil, a ukázalo se, že také patří k záporákům... tak z něj probohy nedělejte jen vychytralého záporáka, jinak stejného jako všichni ostatní. Když už jste tu postavu udělali zajímavou, tak jí tu zajímavost ponechte i v její zradě)
Poučení pro RPG: myslím že návaznost na práci s NPC je zjevná. Reagujte na hráče. Pokud na nějakou postavu reagují výrazněji, než na jiné, jedno zda pozitivně nebo negativně (...negativně ve smyslu "ten parchant, mu nakopu..." ne ve smyslu "ale ne, zase je ve hře tenhle?") tak se jí ujměte a dopřejte jim jí aspoň párkrát znovu. Hráči mají rádi spřátelená NPCčka, ale stejně tak i nakopání něčí zadnice si užijí o to víc, o kolik víc jim průběžně zavařil. Ani parchantem na své straně obvykle nepohrdnou (jedna má bývalá skupinka si doteď pamatuje Reolneho er Delvan, intrikáře, který byl v zásadě na jejich straně, ale strašně hrál do vlastní kapsy. Spolupracovali s ním, ale vždykcy jim skřípaly zuby jak by ho nejradši kopli - a jakou měli radost když s ním sem tam vymetli. Takovou postavou se ale musí šetřit, aby z ní hráči nezačali být znechucení)
Stejně tak byste se neměli zdráhat odstřelit postavu, kterou jste do hry třeba dávali s nadějí, že bude dobrá, ale kterou si hráči spíše zhnusí, než že by jí ocenili.

Klišé

Klišé jsou... dobrá. Ostatně jsou to klišé. Kdybysme je neměli rádi, nebyla by to klišé.
Jenže - klišé nejsou samospasitelná. Aby fungovala, musí se správě podat, mít humor, nějakou jiskru nebo styl. V jednom díle Jamese Bonda zastaví Bond atomovou bombu na poslední chvíli. Je to takové suché, předpokladatelné, dokud si nevšimnete, že se číselník zastavil na "007"mi vteřinách. I s klišé prostě musíte dát práci, možná o to víc že ho všichni znají.
Upír co nepije (lidskou) krev? Ok, ale to ještě není důvod aby to byl hippie nebo pacifista. Nebo klaďák, když už jsme u toho.
Stejně tak prolamování klišé není samospasitelné. Naopak, pokud divák cítí, že se něco bude dít a vy mu to vemete, bude spíš zklamaný. Aby to mělo ten bombastický efekt, tak to musíte udělat fakt se stylem, aby jeho reakce nebyla "co? přece ne..." ale "sakra, hustý..." (výborným studijním materiálem v tomhle směru je i jinak geniální seriál Firefly)
Poučení pro RPG: Pokud chcete někam dát klišé, musíte si ho připravit. Ne nutně před hrou, ale spíše přímo ve scéně. Není na škodu přidat víc popisů, naladit hráče, aby měli dojem, že to tam fakt sedne. Nejlepší je, když hráče vyladíte tak, aby vás rovnou některý z nich předběhl a ve správném okamžiku prohlásil "jo, jo, a teď tohle...". Stejně tak jako u NPCček, ani u klišé byste se neměli zdráhat sejít ze svého původního úmyslu a klišé se vzdát, když máte dojem, že se vám nepodařilo připravit scénů úplně správně.
Dobrá rada také myslím je, abyste se nebáli vyjít hráčům vstříc ve chvíli, kdy oni sami začnou z vlastní iniciativy směrovat hru k nějakému klišé.


Myslím, že tohle by pro tentokrát stačilo, možná, že až mě zase nějaký scénárista dopálí, tak budu v tomhle tématu pokračovat. Zatím doufám že jsem vám alespoň trochu demonstroval, jak se dá z poučit z chyb na účet někoho jiného :)
Napsal: sirien
Autorská citace #1
29.5.2009 21:16 - Quentin
SPOIL ALERT
to opirani do supernatural je mi proti srsti. Posledni dva dily byly vlaznejsi, ale jinak bych tomu nic nevytykal. Navic sem si docela oddychl, kdyz ruby konecne zkapala. + andele jako zaporaci s castielem jako bilou vranou, taky super, "I'll hold him off, I'll hold them all off" :)
/SPOIL ALERT

U pasaze s metaplotem souhlasim; osobne planuju v dnd ted hrat epizodne s kratkym metaplotem (rekneme 10 sezeni), kdyz se vse vyvede, tak pokracovat s novym zaporakem. Neco jako serie buffy; kazdou serii novy bad guy, ale dojem celistvosti zachranit opakujimi se NPC, zivym settingem a vyvojem postav.
Autorská citace #2
29.5.2009 21:31 - sirien
Supernatural se... docela drží. Nicméně to je zrovna Supernatural kde scénáristi předváděj jednu chybu za druhou, nějakym zázrakem se jim to daří nepohřbít.

Mimochodem - děkujeme že nespoilujete, kdybys prosím ten nehezký spoil na konec páté sezony editnul a označil pro ty co to ještě neviděli, tak by to bylo hezké...
SPOIL: Ruby sem měl dost rád jako postavu. Byla docela zajímavá. A to že jí zabili bylo dost trapný - zabít jí 5 minut potom co zradí? Cože? Měla se tam flákat ještě tak 4 díly a svinit jim, než jí definitivně krouhnou.

Jinak andělé v Supernatural - děs a hrůza. Díl kdy Deana vrátí v čase. Díl kdy Deanovi a Samovi smažou paměť a hrajou si s nima jak s loutkama. Díl s tim prorokem - nápad dobrej, ale archanděl ochránce co by jen tak sejmul Lilith? Cože?
Andělé samotní - super nápad. Castiel a Anna - super postavy.
Andělé jako superpower? Shit. Andělé kteří konspirují s Peklem k Armageddonu a kašlou na lidi? Klišé, ale špatně podaný.
Autorská citace #3
29.5.2009 21:39 - Quentin
Píše:
SPOIL: Ruby sem měl dost rád jako postavu. Byla docela zajímavá. A to že jí zabili bylo dost trapný - zabít jí 5 minut potom co zradí? Cože? Měla se tam flákat ještě tak 4 díly a svinit jim, než jí definitivně krouhnou.

Nekoho museli na konci odkrouhnout, aby tam bylo aspon trochu zadostiucineni. I takhle je to takovej mega cliffhanger.
Autorská citace #4
29.5.2009 22:03 - sirien
Píše:
I takhle je to takovej mega cliffhanger.

Kterej se do toho seriálu vůbec nehodí... porovnej to se začátkem. Dva bratři jezděj Amerikou, zabíjej spirity, wendiga, vlkodlaky...
...a najednou stojej nad pekelnou branou ze který se dere Lucifer
What the fucking hell!?
Tohle dělaj scénáristi ve chvíli kdy jim dojdou nápady (a to že jim u formátu a tématu Supernatural dojdou nápady je dost smutný). Tentýž kix můžeš vidět ve StarGate deváté a desáté sérii. Scénáristům došly nápady a jako antagonisty tam dali Ori - seriál původně o procázení na jiné světy, objevování neznámého a boji s goa´uldy, tedy MZáky hrajícími si na bohy, kteří jen vládli nějakou tou technologií a otroky, a najednou tam jsou jako nepřátelé doslova božské bytosti které není možné porazit jinak než pomocí nějakého nesmyslu vytvořeného jinými božskými bytostmi? WTFH?
Autorská citace #5
30.5.2009 02:52 - yashamaru
na Supernatural mi nesahej :)

Ja jsem spokojenej. Nastup 4 sezony se mi moc libil. Cely se mi to libi :)

Nemuzu se dockat jak to dopadne :P

Je vam blizsi Sam nebo Dean?

Do teoreticke debaty se zapojovat nebudu. Holt neco co nefunguje u tebe funguje zas u nekoho jinyho. Treba me.
Autorská citace #6
30.5.2009 02:58 - sirien
tak nástup 4. sezony byl vpohodě. Spíš ten závěr.
Nicméně - spíš by mě zajímalo cože mi to nefunguje a Tobě jo...
Autorská citace #7
30.5.2009 03:12 - Element_Lead
To bylo nekonfliktne vyjadrene ze me se ta gradace libi... neprijde mi ze by se to tam nehodilo proste uz jsou oba brachove nekde jinde. tak to funguje ve vsem. je to jako v praci proste zacnes neco delat a pokud ses dobrej pronikas hloubej a resis vetsi veci.
Autorská citace #8
30.5.2009 03:21 - sirien
Jasně, nějaká ta gradace je ok. Klidně i k Luciferovi, proč ne.
Ale šlo to udělat trochu jinak než tím, že se za timhle metaplotem honěj celý dvě sezony (a očividně budou ještě minimálně jednu), takže jsou celý dvě sezony plný démonů, démonů, démonů...
...šlo to udělat jako 7mi dílová story. Nebo třeba tři pětidílný, tak že ve dvou prvních by to bylo druhotné téma. To že tam už tři série dominuje žlutoočko a jeho kumpáni a jeden a ten samý ďábelský plán je trochu únavné a dost to ten seriál odklání od toho hunterského nádechu kterym byla ta první sezona výborná - jako divák sem prostě netušil co mě v dalšim díle čeká, jaká potvora, jakej trik.
Šalamounův klíč (demon trap) se tam objevuje už trochu moc, stejně tak to jak vzali Colt jako ultimátní artefakt se šesti výstřely - super. Ale to, že tam pak Ruby přinesla tuny dalších nábojů a když ho ztratili, tak to nahradila runama popsanou kudličkou... je přesně jeden z aspektů toho co se stane když se metaplot trochu moc protahuje (cool věci nejsou scénáristům dost dobrý takže udělají něco co způsobí že už pak nejsou vůbec cool).

(nicméně si scénáristi zaslouží pochvalu za postavu té zlodějky, ta byla ukázková - v jednom díle se objevila, pak se párkrát vrátila, několikrát se mihla v důležitějších věcech, stylově zakončená... tak by to mělo se zajímavejma NPC vypadat. Podobně Anna, nebo Bobby... i když to se už nedá moc brát, z toho je prakticky nová hlavní postava)
Autorská citace #9
30.5.2009 09:08 - Element_Lead
Priznam se ze clanek jsem si precetl az ted :)

Vybornej. Da se z nej neco vzit. Napsan neni spatne.

Uz by bylo mozna dobry zalozit nejaky projekt "jak na RPG cinema style" podobne tematickych clanku jsou tu mraky tak to nejak sjednotit. jen napad.
Autorská citace #10
5.6.2009 18:25 - Erric
Yashamaru píše:
Uz by bylo mozna dobry zalozit nejaky projekt "jak na RPG cinema style"


Takový projekt už existuje. Jmenuje se Střepy snů.
Autorská citace #11
5.6.2009 18:31 - Alnag
Tak teď jsem se docela dobře pobavil, protože tohle:

Yashamaru píše:
Uz by bylo mozna dobry zalozit nejaky projekt "jak na RPG cinema style" podobne tematickych clanku jsou tu mraky tak to nejak sjednotit. jen napad.


plus tohle:

Erric píše:
Takový projekt už existuje. Jmenuje se Střepy snů.


Vyznívá, jako když Střepy snů sjednotily články z d20 na téma RPG cinema style. Takže kde si můžeme se Sirienem a dalšími vyzvednout honorář? :)
Autorská citace #12
5.6.2009 18:35 - Erric
Alnag píše:
Takže kde si můžeme se Sirienem vyzvednout honorář? :)


Tam kde vam je vydaji a lidi si je koupi.

Takze pokud to vyznelo tak, ze Strepy snu kompiluji zdejsi obsah, neni tomu tak. Strepy snu jsou samostatna hra zamerujici se na hrani filmovych pribehu.

BTW mohl bys mi alnagu shrnout vase cinema style clanky, treba bych si je i precetl.
Autorská citace #13
5.6.2009 18:51 - Alnag
Erric píše:
Takze pokud to vyznelo tak, ze Strepy snu kompiluji zdejsi obsah, neni tomu tak


Ano, tak to skutečně vyznělo. Proto mi to přišlo tak zábavné... :)
Autorská citace #14
5.6.2009 19:51 - sirien
Píše:
Takový projekt už existuje. Jmenuje se Střepy snů.

errrggghhrgh...
no, řekněme že jsem ochotný přiznat že SS vytváří určitý cinema style ovšem pouze ve velmi úzkém vymezení toho termínu a pouze velmi konkrétním úzkým stylem který, domnívám se, spoustě lidem nesedne.

Píše:
BTW mohl bys mi alnagu shrnout vase cinema style clanky, treba bych si je i precetl.

nenenenenenene... nic takového. Ne do prázdnin. Teď jsem se na nějaké starší věci díval a žádná kompilace dokud neprojdou silnou aktualizací, z některých mých starších prací se mi tu ježí vlasy...
Autorská citace #15
6.6.2009 11:09 - Lotrando
sirien: lol, nekaž to :)

Erric: vždyť jsi to doslovně napsal. jasně, chtěl sis udělat reklamu, ale yash se ptal na kompilaci d20 článků.
Autorská citace #16
6.6.2009 11:31 - Erric
sirien: To cos napsal je dost vagni a nepodlozene. Jen se proti tomu chci ohradit. Rozmaznout to pak muzeme v nejake prihodnejsi diskusi.
Autorská citace #17
6.6.2009 13:23 - sirien
Píše:
sirien: To cos napsal je dost vagni a nepodlozene. Jen se proti tomu chci ohradit. Rozmaznout to pak muzeme v nejake prihodnejsi diskusi.

Je to psané narychlo a podložené. Nicméně jak jsem psal jindy jinde, konkrétně bych se SS rád věnoval teprve potom co je vydáš v konečné podobě.
Autorská citace #18
6.6.2009 15:05 - Quentin
sirien: to zni rozumne.

A ostatni se nechytejte errica za slovicka, zomg :)
Autorská citace #19
6.6.2009 22:52 - Sosáček
Ja z tech vasich nazvu prispevku trpim hroznou chuti zalozit si "Sosackuv blocek: jak zkazit siriena" a "sosackuv blocek: plizivy upgrade alnaga" :D
Autorská citace #20
6.6.2009 23:02 - Alnag
Začátek Konce: Tak do toho. :)
Autorská citace #21
7.6.2009 14:32 - sirien
Taky se těšim :)
"Jak zkazit Siriena" může mít velmi... pozitivní obsah...
Autorská citace #22
7.6.2009 14:43 - Sosáček
Hej, ja nerikal ze to ma mit nejaky obsah. Jen by mi prislo hrozne cool mit to v tom vedlejsim panelu, uplne to k tomu svadi :)
Autorská citace #23
1.12.2014 19:51 - sirien
Why You Should Never Write Action Scenes For Your Blockbuster Movie

Trochu rozháraně napsaný, ale zajímavý.

Pro ty co jsou líní číst obsah pár citací klíčových míst:

Píše:
make sure every action sequence has a separate goal within the sequence which might legitimately suceed or fail with derailing the movie. Slap a little suspense beat down as your seed, then let your action sequence arrive from the a.) circumstances surrounding the goal or b.) choices of the character.

You can stop reading now, if you just take this away: Don't write action sequences. Write suspense sequences that require action to resolve.


Píše:
But still ... it's in the Second Act, and in our heart of hearts we know Jack's going to get out of it. It's a nice action sequence, and it serves to illustrate Jack in a way that the pleasant conversations he's had with people up to this point do not — cannot — but still it can only break two ways: Jack lives or Jack dies. And we kind of know Jack's going to live.

So I tried to find a story beat that could break either way. In the book, a Young Woman arrives who is a source of Information. She's killed before our people can talk to her. She's also intimately, emotionally tied to Jack.

So I blended the two together. The Young Woman arrives, she brings the Information, but is snatched by the Bad Men. Jack now has to go up against the Bad Men. But now, on top of the nice bit of action choreography and the character moment, we get suspense stakes. The bit can break multiple ways: Jack can survive, but fail to rescue the Young Woman and the Information. Jack can save the Young Woman and the Information. The Young Woman dies, but Jack gets the Information. Jack survives but the Young Woman and/or the Information are somehow removed from his grasp. None of these results will break the movie, so we as viewers can't dismiss them as possible scene endings.
Autorská citace #24
1.12.2014 20:13 - sirien
OT vůči blogu, ale související s předchozím:

Four Things You’ve Never Heard of That Make Encounters Not Suck

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11285996437073 secREMOTE_IP: 35.171.182.239