Sirienův blogček: O psaní

Proč o psaní?

Protože jsem lehký grafomaniak, a protože mě poslední dobou trápí několik věcí, které s psaním souvisí, tak jsem si řekl, že se s vámi trochu podělím.

Protože tím, že problém zformulujete, si ho ujasníte a snáz se dostanete k řešení. Ano, mohl bych si o tom popovídat jen s pár podobně postiženými nad pivkem (nebo, abych byl tematický, na ICQ), ale říkal jsem si, že i vás možná na psaní něco trápí, takže proč nezkusit pomoct i vám.

Protože víc hlav víc ví a můžem o tom rovnou pokecat.

Rozhodl jsem se tenhle blogček rozdělit do několika kapitol, ve kterých se budu věnovat vždy problémům s nějakým společným základem... možná se nebudou všechny kapitolky týkat všech, možná některé nebudou někoho zajímat, ale to asi ani moc nevadí.



Pamatuju si dobu, kdy jsem na počítači ovládnul Exel a strašně jsem se nesnášel s Wordem. PCčko mi tehdy sloužilo víceméně jen jako herní konzole.

Ale jak čas plynul, věci se změnily, Word se stal můj kamarád, až jsem jednoho dne zjistil, že píšu aniž bych se díval na klávesnici, skoro stejně rychle jako mi jdou hlavou myšlenky. To byl počátek mého osobního zla. Když jsem se usídlil na netových fórech, tak jsem se rychle skamarádil s novým rozhraním a několik fór brzy pocítilo dalšího maniaka, který s oblibou ničí diskusní oponenty trikem "atack: wall of text". Vzhledem k tomu, že se brzy našli mě podobní jedinci, kteří si to se mnou šli vyříkat stejným způsobem (doteď pamatuji mnoho podobných bitev s Alnagem v počátcích, ale i s jinými později. Pozdrav Argonantovi), tak jsem se brzy naučil i poměrně rychle číst a filtrovat informace.

Člověk by si řekl, že to je super. Jenže velice brzy zjistí, že to s sebou nese spoustu negativ.

Prvním z nich je, že si zvykne na to, že jsou ostatní schopni wall of text vzít, přebrat, a vrátit zpátky stejným způsobem. Jenže oplá - jak bolestné je vystřízlivění zjištěním, že většina lidí toho schopná/ochotná není. Najednou je hrozně těžké se toho zlozvyku zbavit, když to je zapotřebí. Zvláště ve chvílích, kdy potřebujete předat hodně informací, ale i při maximální komprimaci to je spousta textu (například organizační maily), takže najednou musíte vyškrtat věci, které považujete i tak za důležité...

Brzy vás napadne, že si můžete pomoct vhodným formátováním. Seznam na úvod, nadpisy a podnadpisy do textu, tučné zvýraznění důležitých bodů. Ale nakonec zjistíte, že lidé, co mají problém přečíst Wall of text, stejně nepřelouskají ani tohle.

Samozřejmě - stále dokážete psát stručně a v krátkosti. Jenže abyste to zvládli, tak se musíte pořád hlídat, sem tam to po sobě přečíst, proškrtat...

Druhý problém možná není ani tak problém, ale proč to nezmínit. Protože hodně píšete a čtete na fórech, tak se s nimi sblížíte, přirostou vám k srdci a stanou se tak nějak součástí vašeho života. Pominu-li problémy, které nastanou, když se tam s někým pohádáte, tak se vám třeba může stát (mě se to dlouhou dobu dělo, a vím, že nejsem sám) že třeba sedíte na netu, procházíte několik fór i když na nich není nic nového, jen protože by tam něco nového být mohlo. Taková lehká závislost, která stojí strašně času. Mohli byste si přečíst 10 stránek knížky, tři články v časopise, pustit jeden díl seriálu... a pak se podívat, co vám kdo odepsal. Ale ne, vy prostě doslova čekáte na odpověď, protože už už chcete psát znovu něco dalšího.

Narovinu - to je přesně ta chvíle na to vypnout comp, dát si sprchu a jít na rande/si číst/si něco pustit.

Třetím problémem se stane to, že spousta textu se pro vás stane běžným vyjádřením myšlenky, běžným způsobem komunikace. Bohužel v tomto případě, když si nedáte pozor, tak s kvantitou klesne kvalita. To je vlastně důvod, proč tenhle díl blogčku píšu. Četl jsem si tu po sobě v poslední době nějaké články a musím říct, že jsem sám se sebou velmi, velmi nespokojený. Ne že by mi vadily myšlenky, které jsem do těch článků dával, ale vadí mi jejich forma - jsou nepřehledné, mnohdy zamotané, nevyjadřují přesně to, co jsem vyjádřit chtěl.

Časem jsem si příliš zvykl na komfort Kostky, tedy na to, že něco napíšu, odešlu, Rytíř to nějak přebere a zahladí a zveřejní. Zezačátku to šlo - sem tam mi rozetnul moc rozvětvené souvětí, sem tam přepsal nějakou opakující se předložku, ale poslední dobou to jde docela dolů - ani Rytíř, ač suprový korektor, není schopný zcela zahladit skutečnost, že jsem po sobě většinu posledních věcí ani nečetl, natož abych je pak opravoval.

Nejspíš si budu muset po sobě znovu projít všechno, co tu je, a případně to předělat, i kdyby to mělo znamenat, že toho půlku přepíšu. Ale holt - life sux, so what.



Ač to mnohým přijde neuvěřitelné, i tohle je problém, se kterým se občas setkávám. Prostě potřebujete nebo chcete občas něco napsat, ať už něco konkrétního (to je horší) nebo ne (to je depresivnější), a prostě... jste dokonale bez inspirace. Civíte do bíle zářící obrazovky, máte prsty na klávesnici a v hlavě dokonalé prázdno.

Časem jsem se to naučil trochu řešit, i když ne vždycky to jde. U prací do školy atp. mi sem tam pomůže, když o tom začnu chatovat s někým po ICQ. Diskuse plodí asociace, z asociací vznikají nápady... někdy.

Občas je prostě načase dát si pauzu. Zvednout se a jít si dát kafe, cígo, něco k jídlu, vyvenčit psa, nakrmit kočku, utopit rybičky. Zjistil jsem, že minimálně mě v tomhle směru moc nepomáhá, když si něco pustim nebo začnu číst. Abych se nastartoval, potřebuju spíš restartovat - vypnout a zapnout, dělat něco, co nestojí pozornost ani moc intelektuální námahy.

Někdy pomůže vrátit se k něčemu jinému, už rozdělanému, a dokončit to, nebo na tom aspoň zase trochu zapracovat.

Musím ale bohužel říct, že mít zrovna kreativní blok je dost protivná záležitost. Ještě že mám přes ulici celkem fajn podnik...



Tohle je jedna z věcí, které naprosto brnkají na nervy. Chcete něco napsat. A nemáte zrovna zásek... ale taky nemáte zrovna kreativní náladu. Začnete tvořit... a začnete se do toho děsně, ale děsně zamotávat. Buď se zaseknete a pětkrát zkusíte něco vyjádřit, abyste to obratem celé smazali. Nebo se vrátíte v textu a něco přepíšete, nebo zjistíte, že jste se vydali tematicky jinam, tak to začnete zahlazovat... a přepisovat a znovu a znovu... až je z toho totální guláš.

Nejčastějc se mi tohle stává, když píšu něco, na čem mi záleží. Jeden takový můj článek tu visí a je to na něm sakra znát (hm, už ho mám v hledáčku jako jednoho z prvních adeptů na přepsání). Jednou se mi stalo že jsem odeslal takhle pomrvenej článek, načež se mi ozval Rytíř na ICQ a začali jsme to nějak řešit, co tam mám změnit a co jsem jak myslel... nakonec mi ruply nervy, řek jsme mu, aby ho odeznačil jako hotový, otevřel jsem si ho, chvíli jsem na něj koukal, třikrát jsem zkusil něco změnit, pak mi došla trpělivost a vyřešil jsem celý tři dny psaný článek pomocí ctrl+A, DEL, uložit, vypnout tab, vypnout Operu, zapnout Operu (to abych neměl tendenci se k tomu textu vracet pomocí funkce Zpět) a napsal jsem ho celý znovu. Dopadl docela dobře a je jedním z těch, se kterými jsem spokojený.

Když se dostanete do takovéhleho stavu, kdy vám to jde/nejde, přepisujete a motáte se v tom, tak vám osobně doporučuju se na to vybodnout a prostě jít dělat něco jiného. Nebo psát něco jiného, mnohdy se stane, že tenhle druh záseku máte jen pro to jedno téma.



No... doufám, že vy ostatní trpíte jen minimem těhle problémů. Pokud se vás některé z nich týkají, tak doufám, že ne moc často. A pokud se vám (třeba při psaní článku sem na Kostku (: ) stane, že se do některého z těhle špatných stavů dostanete, tak si vzpomeňte na tenhle blogček a utěšte se tím, že v tom nejste sami... nebo si ho znovu přečtěte, protože jak jsem psal, formulace problému často velmi pomůže tomu jej vyřešit.

Pokud vás napadá něco, co jsem vynechal, tak se klidně podělte. A to jak pokud jde o problémy, tak - zvláště - pokud jde o způsob, kterým je lze překonávat.

Obrázek
Napsal: sirien
Autorská citace #1
20.12.2008 01:37 - pipux
Pane grafomaniaku, jak jsi povídal o "wall of text", mohl jsi k prosekání se z džungle nepřehlednosti zmínít LaTeX. M$ Word je jen polovičatým řešením. Mohl jsi typografii víc rozpižlat ... např. jako čtvrtý problém "moc moc moc".

Ano, d20 v kostce formátuje automatizovaně ... ale i takové věci jako formátování odstavce, citáty atp. dokáží někteří sprasit. Typografie dává kupě textu určitý charakter; říká, co je důležité a co nikoliv. Odstrašujícím příkladem jak se typografie nedělá budiž přílohy tohoto článku.

Ad tvůj "třetí problém", tj. zvyšující se zmatečnost textu při narůstání jeho objemu: pozoruji, že spousta zmatečných spletenců souvětí a koreferencí se dá napsat jednou strohou větou (cca 70% se odstřihne a je to :) ... a navíc výsledek působí přesvědčivě).

Ještě pár drobků k psaní, korektuře a chybám:
  • Napsat článek trvá jednu časovou jednotku. Solidně jej po sobě zkontrolovat a poopravit je bezmála na stejnou časovou jednotku (jestli jsi toho moc nenapsal, přidej).
  • Mít o čem psát je jedna věc; mít otevřenou mysl a dostatek informací o tématu je záležitost další. Vznikají tak "dojmologie" bez vypovídací hodnoty.
  • Nasekáme spousty chyb a nesmyslů, protože nejsme schopni korektorského čtení. Napsaný článek po sobě čteš více "z hloubky své duše", než z toho papíru/monitoru. V tomto sebezahledení se ti zdá, že článek je křištálově jasný, přesný, bez chyb. Dost často není a Rytíř to schytá :P
Autorská citace #2
20.12.2008 02:26 - sirien
jj. Taky jsem se nezmínil třeba o problému okamžité korektury.
To že člověk sám po sobě nevidí chyby je docela známá věc, nicméně jen málokdo si uvědomuje, že když čte po sobě hned, tak ani nevidí věci jako příliš složitá souvětí, zbytečné části textu, zmatečné nebo nepřehledné části textu atp.
Mám odzkoušené že textu dost pomůže, když si ho po sobě člověk přečte až ve chvíli, kdy už ho nemá v živé paměti. Jenže... to znamená mít chuť čekat několik dní, občas až týden, když to je něco na čem jsi dělal dýl, a přiznám se sám za sebe - většinou na tohle čekání náladu nemám :(

Řešením pak je nechat někoho jiného ať si po mě článek přečte a zkonzultovat ho s nim. Dělal sem to takhle s organizačníma mailama na FF08, které po mě proškrtávala Sathel, v blogčku jsem zmínil jeden článek který jsem po konzultaci s Rytířem smazal a napsal celý znova... Ale to zase chce najít někoho kdo má chuť to po mě číst a čas to se mnou rozebrat.
Autorská citace #3
20.12.2008 09:56 - Argonantus
Moc moc moc

Pohybuji se v práci v neustálém nadbytku textu. Žaloba má v normálním případě tři stránky; v nenormálním dvacet. Totéž pak zrcadlově může vyprodukovat protistrana. Myšlenka je obvykle na tři odstavce, maximálně dvacet. Denně prostuduji několik spisů, a další mi ještě rukama proletí (ale ty už víceméně znám a moc studovat nemusím).

Narozdíl od netu to není hra; těm lidem na jejich třech stránkách děsně záleží, visí na tom jejich peníze a osudy. Že bych to nečetl s výkřikem "kdo má číst váš attack of wall of text" je zhola nepřijatelné.
Profese prostě vyžaduje najít v textu to podstatné, a to maximálně rychle a úsporně.

Na netu je to hra; píšu to, co považuji za důležité, a pokud to někdo nečte, jeho věc. Nutit mu to nemohu. A samozřejmě, méně je vždycky lepší.
Pokud mne nic nenapadne, tak nic nenapíšu.
Autorská citace #4
20.12.2008 10:24 - Jerson
No už chybí jen abych se zapojil já a budeme tu všichni čtyři, co tapetují (někdy nesrozumitelně pro ostatní (: )
Autorská citace #5
20.12.2008 11:03 - Sosáček
fascinujici nadpisy.

jen premyslim, jak do toho spadam kdyz pisu jen za penize :(
Autorská citace #6
29.1.2009 00:08 - Nerhinn
Mám jen takový drobný dodatek, ani ne tak k celému textu, který se mi jako takový docela líbí, jako spíš k jedné části:

'Ale jak čas plynul, věci se změnily, Word se stal můj kamarád, až jsem jednoho dne zjistil, že píšu aniž bych se díval na klávesnici, skoro stejně rychle jako mi jdou hlavou myšlenky. To byl počátek mého osobního zla. Když jsem se usídlil na netových fórech, tak jsem se rychle skamarádil s novým rozhraním a několik fór brzy pocítilo dalšího maniaka, který s oblibou ničí diskusní oponenty trikem "atack: wall of text". '

Být tvým diskusním oponentem, daleko spolehlivěji než útok stylem 'wall of text' mě zničí tvá čeština. Myslím, že ať už jsou tvé diskutérské schopnosti sebelepší, tímhle je dost táhneš dolů... ledaže bys to používal úmyslně pro zmatení nepřítele. Jestli ne, tak tím oponentům dáváš do rukou docela mocnou zbraň - kdo se vymluví na to, že odmítá číst tolik textu, je za lenocha; kdo opáčí, že číst takový text mu způsobuje bolest, je na tom o poznání lépe.
Autorská citace #7
29.1.2009 00:35 - sirien
no jo, kdyť já vim :)
(kdo zná tenhle vtip celej má bod)
Ale kdo se s tim má opravovat...
(to v tom vtipu sice schází, ale hezy by to tam jako dovětek sedlo)
...když už to je zveřejněný, mám rozepsanou hromadu dalších věcí který potřebuju opravit, než abych po sobě opravoval starý věci. Někdy si na to snad čas najdu.
Autorská citace #8
29.1.2009 17:43 - sirien
ááááá dopsal sem nejdelší článek za poslední dobu. A taky první článek z těch šesti co sem za poslední dobu rozepsal... tak sem zvědavej jak moc mě Rytíř bude kamenovat až to bude kontorlovat, sice sem to po sobě přečet, ale jen jednou a hned potom co sem to dopsal :)
(sem to jen musel někam napsat...)
Autorská citace #9
30.1.2009 02:08 - Nerhinn
Sirien: Kdybys měl pocit, že Rytíře přetěžuješ, klidně to pošli mně... ať je vidět, že umím i jiné věci, než jen kibicovat :)
Autorská citace #10
30.1.2009 20:44 - Colombo
to já ne
Autorská citace #11
31.1.2009 01:42 - sirien
I kybicové jsou důležití, kde není kritika, není pokrok :)
Autorská citace #12
31.1.2009 02:33 - sirien
Sem to po sobě teď dokonce celý zkontroloval. Musim říct že tu adminům moc nezávidi, byla to dlouhá a namáhavá práce :)
Autorská citace #13
1.2.2009 14:52 - sirien
Tři články za víkend. Vracim se do formy, hehe :)
Autorská citace #14
2.2.2009 03:12 - sirien
Čtyři dopsaný články za víkend a jeden rozepsanej zápis ze hry. Možná bych se měl fakt začít učit.
Autorská citace #15
2.2.2009 13:40 - Nerhinn
Mimochodem, když se vrátím zpět k samotnému tvému textu: jen tak pro zajímavost, jak se chováš ty při střetu s idiotem? Na RPG fórum nechodím a sem chodím jen krátce, krom toho jsem zatím místní diskuse podrobněji nepročítala, takže jsem neměla příležitost něco takového zahlédnout. Jak zareaguješ, když potkáš experta, který neustále mele svou, vede s tebou spory o něčem, co jsi nikdy nenapsal, a tutam ti oznámí, že tvé věty jsou příliš složité, takže jim nerozumí? Mluvím o "suvenýrovi" nevyvoditelném z míry naprosto ničím...
Autorská citace #16
2.2.2009 14:15 - sirien
hh, rovnou se mi jich pár vybavilo

No... to dost záleží na tématu a na tom jak diskuse vypadá. U témat která mě až tak nebrala jsem se dostkrát prostě sbalil a zmizel sem odtamtud.
Několikrát když byli v diskusi jiní lidé kteří mě zajímali tak jsem toho idiota prostě ignoroval a bavil sem se tam s jinými.

Svýho času když sem měl vtipnej den a nic na práci, tak jsem si do dotyčného ze srandy hlodal a různě ho provokoval. Byla to občas docela zábava, ale nějak sem z toho vyrost, poslední dobou ten prázdnej čas spíš strávim nějak jinak - filmem, knížkou, článkem nebo tak.

A co si nalhávat, občas mě takoví jedinci kapku dopálili, tak jsem se s nima pustil do flameíku ve stylu kdo dýl vydrží. Ale to mě poslední dobou už nějak přestalo bavit - na jedné podobné kreaturce jsem si nedávno vyzkoušel že když se dotyčnému prostě nevěnuje pozornost, tak ztichne sám - stupidní trollující exhibicionisti blbě snášej když je člověk ignoruje.
Autorská citace #17
3.2.2009 15:56 - Colombo
*ignoruje siriena*
tak co život?:)
Autorská citace #18
27.4.2009 01:00 - sirien
DVA - TEJDNY - BEZ - MOŽNOSTI - PSÁT - NA - POČÍTAČI - VÍC - NEŽ - KRÁTKÝ - POSTY
Já myslel že snad zešílim. Nikdy nedostávejte zánět šlach. Je to děsivej vopruz. Fakt strašnej. O tom jakej zkluz mě to stálo v organizaci různejch akcí ani nemluvě.

Takže pokud někomu chyběly moje články (upřímně doufám že jo) tak slibuju že to napravim, už sem na tom o poznání líp...
Autorská citace #19
27.4.2009 07:58 - Magus
Fuj zánêt šlach co to je?? Mno dokážu si to predstavit (hnusná predstava).... Na naprevení čekám a za to jich budeš muset napsat dvakrát tolik...:)
Autorská citace #20
27.4.2009 13:14 - sirien
Zánět šlach je to co se Ti stane, když nedáš několik hodin denně prsty z klávesnice, myši, toutchpadu a tak. Začnou Tě zevnitř děsně bolet ruce a je to horší a horší a tak. Moderní kletba.
Ten dvojnásobek asi nedám... hroutěj se mi na hlavu i jiný věci. Ale můžu se snažit :)
Autorská citace #21
27.4.2009 13:56 - Magus
Moderní kletba jo to zní dobre....
Autorská citace #22
2.5.2009 17:05 - Milamber
Zánět šlah to zní nepříjemně, vlastně vše ze šlachami je nepříjemné. Měl jsem je přetrhaný na ruce a nikomu to nepřeju =)a to prej sportem ku zdraví.
Autorská citace #23
4.5.2009 12:53 - sirien
ku zdraví a trvalé invaliditě. Táta by mohl vyprávět...
Autorská citace #24
9.11.2010 03:38 - sirien
strana = normostrana

Okamžik, kdy povídka, která měla mít původně max. 20 stránek, dorůstá k šedesáti a já žertuji se Sathel, jejíž povídka je zde nejdelší (95 normostran; průběžně psané zápisy ze hry nepočítám, není to jedna celistvá práce), o tom, že bych jí mohl trumfnout, byl zábavný.

Okamžik, kdy jsem se dostal k sedmdesáti a už jsem viděl blížící se závěr byl tak trochu zklamání, ale nijak velké, spíš takové žertovné. Spíš mě začalo trápit jak jí publikovat, aby byla pro místní publikum stravitelná (nejspíše to nakonec bude po částech)

Chvíle, kdy jsem rozepsal na osmdesáté stránce závěr, ale zjistil jsem, že nepíšu závěr, ale jen jeden z gradačních vrcholů, byl poněkud deprimující.

Chvíle, kdy jsem dnes skutečně dopsal poslední vyvrcholení děje a NEPROSTO NEÚMYSLNĚ JSEM SATHEL V DÉLCE TRUMFNUL na čistý i hrubý (s tagy atp.) text a přitom mi chybí ještě tak pět až deset stránek závěru byla dost zarážející a popravdě i trochu děsivá.

Když jsem si uvědomil, že tuhle povídku píšu už jeden a půl měsíce... od chvíle, kdy to byly celé dva roky, co jsem jí psát začal, nemluvě o tom, že myšlenka samotná se zrodila ještě o něco dřív, bylo to docela zvláštní.


Musím také říct, že je sakra velký rozdíl mezi tím napsat 125 stran aplikací pravidel WoD pro SW (nebo kolik to má, taky nějaké na pohled úděsné číslo, ale spousta toho jsou nepodstatné poznámky, postřehy fluff texty v první kapitole atp.) a 100 stran povídky, která je odstavec za odstavcem řádku za řádkou a větu za větou neustálá kreativní tvorba, závislá nejen na obsahu, ale i na formě, stylu, slohu...


Uklidňuje mě, že jí píšu z části sám pro sebe, takže ten čas nad ní strávený nebude nikdy zahozený. Přesto se mi honí hlavou, že už jí brzo, tenhle týden, ten další nebo možná až ten po něm, dokončím - něco, k čemu jsem se dva roky vůbec neblížil. Stále si říkám, jak asi bude přijata. Kolik lidí jí bude číst. Kolik lidí se k ní vyjádří. Kolika se bude líbit. Jestli si na ní najdou čas Sathel, Filip, Vlasák a Quasit, kteří se mnou kdysi při jeden a půl ročním hraní stvořili svět, ve kterém se odehrává. Popravdě - i když vím, že bych negativní přijetí nebo nezájem přežil, prostě protože jsem měl radost jen z toho psaní a pak budu mít z toho, že jsem ji opravdu dokončil... přesto se mi trochu napínají nervy a možná mám i trochu strach z toho, jak to nakonec dopadne.

Brzy jí dopíšu, hned na to jí zahladím... na což se obzvlášť těším, protože se přiznám, že celou v celku jsem ji ještě ani já sám nečetl... a pak jí budu pouštět ven po stravitelně dlouhých kapitolách.
jak to dopadne uvidíme. Doufám, že se bude líbit.


_________________________________________

(oživení starého blogčku => přidán obrázek. Tentokrát má dvě výjimky: 1. není z devartu, už nevím kde jsem k němu přišel, prostě sem si ho uložil do bookmark složky "blogčky", 2. na sobě nemá jeany, nicméně říkal jsem si že téhle to odpustím, snad vy taky)
Autorská citace #25
9.11.2010 09:33 - Argonantus
Šťastný den, kdy mne nic nenapadne, takže nemusím nic psát.
Šťastný okamžik, kdy se zarazím, a tři čtvrtiny textu vymažu; případně to smažu všechno.
Vidím to podobně. Wall of text má smysl jen pro zaujaté; pokud není nikdo, kdo by ti ho vracel, je to mrtvý text. A i ten se vyplatí proškrtat; svět je zavalen písmenky, a akvarijní rybičky se soustředí jen 10 sekund.
Autorská citace #26
9.11.2010 09:42 - Quentin
Argo: Zas nás tak nepodceňuj :) Já bych to viděl tak na minutu, což vydá i na delší příspěvek na fóru. Všechno ostatní je wall of text a neodvážim se to číst, pokud to není přímo nějaké atraktivní téma a/nebo to nemá nějakou formu (formátování, nadpisy, obrázek, souhrn na začátku).
Nevim, jak je to u 13tiletejch akvarijních rybiček, ale já jsem si tohle vypěstoval tím, že chodím na fórum i v práci, kde není času nazbyt.

BTW
faskal píše:
We encourage you all to grab a copy and give it a good read, but as a service for the fast fact junkies, we've produced a few bullet points of our own.
Autorská citace #27
9.11.2010 14:02 - Ebon Hand
Přiznám se, že příspěvky delší než na minutu čtení rovnou přeskakuji.
Času je málo a když vidím přímo wall of text, tak mi hlavou jen prolítne, že pokud dotyčný není schopne svou myšlenku zformulovat do krátkého příspěvku, je zbytečné s ním diskutovat, protože to bude dost podobné s celou jeho ideou..
Autorská citace #28
9.11.2010 16:13 - Argonantus
Což je depresivní; složité myšlenky nemá cenu sdělovat, a ty jednoduché jsou nezajímavé.
Pročež je otázka, proč vůbec něco psát. Navíc dobrovolně a ve volném čase.
Autorská citace #29
9.11.2010 16:35 - Jerson
Pak je důležité na začátku sdělit něco, co člověka přitáhne a přečte si i ten zbytek, aniž by měl dojem, že se musí textem prokousávat. Na druhou stranu v poslední době mám dojem, že se v novinách (ale i jinde) objevují dlouhé články, které si přečtu a přitom nevím, co chtěl autor říct, jaký má názor a jaký udělal závěr. Fakt ztracený čas.
Autorská citace #30
9.11.2010 17:26 - Ebon Hand
Jerson odpověděl za mě..to neplatí jen o novinách, ale zvlášť výrazně o internetu.
A jsou čestné vyjímky, kde dlouhé posty respektuji, sám jsem se o nějaké pokusil, ale žádné z těch témat není zde. Doufám, že mi Argo rozumíš.
Ale to nejsou charakteristká témata pro net a už vůbec ne common diskuze.
Tam má i mé čtení naprosto odlišný charakter. Většinou si to přečtu a pak třeba týden medituji nad odpovědí.
Autorská citace #31
9.11.2010 20:36 - Alnag
Argo píše:
Což je depresivní; složité myšlenky nemá cenu sdělovat, a ty jednoduché jsou nezajímavé.


Trik spočívá v tom, sdělovat složité myšlenky v malých jednoduchých kouscích...
Autorská citace #32
10.11.2010 09:44 - Ebon Hand
Ještě bych to rozvedl, že důležité je složité myšlenky předkládat v rozumných dávkách, aby byly pochopeny ostatními čtenáři.
Protože jako největší problém všech internetových diskuzí vnímám nepochopení, co chtěl druhý říci.
Autorská citace #33
10.11.2010 12:33 - Argonantus
Ebon Hand:
To jsi došel tam, co mi mistr Krabat prozradil někdy před čtyřmi roky; a je to opravdu zásadní poznání; přirozeným stavem mezi lidmi je nedorozumění.

Teď v létě odpálil další takovou věc; z netových diskusí se vytrácí zaujetí.
Nevím, jestli se to dá říci obecně, ale z RPGF a zejména ze sebe samotného to cítím úplně hmatatelně; řekl jsem to, co jsem chtěl; ti, co mne chtěli sledovat, mne sledovali, kam až to šlo.
Předposlední modrou poznámku jsem hodně dlouho a složitě formuloval; tu úplně poslední jsem ani veřejně nenapsal, a už to asi ani neudělám. A dál zbývá mlčení.

Hledám nějakou důmyslnější formu komunikace.
Pokud vůbec budu tady někde okolo pokračovat, tak to nejspíš nebude z mojí iniciativy.
Autorská citace #34
10.11.2010 12:52 - Ebon Hand
Argo:
To vidím podobně, co jsem chtěl říci, jsem už řekl. Ti co byli u toho to ví, ty ostatní mají smůlu, není energie to opakovat.
Myslím, že jediná dobrá komunikace je osobní.
Pokud budeš mít náladu, pošli mi poslední modrou poznámku mailem.
Díky
Autorská citace #35
10.11.2010 20:16 - Alnag
Argo píše:
Hledám nějakou důmyslnější formu komunikace.


Nejdůmyslnější forma komunikace je pochopitelně diskuze v malém kroužku. To jen technologie nám dává pocit, že to stihneme rychleji a více, často na úkor kvality a toho zaujetí.
Autorská citace #36
10.11.2010 20:26 - Colombo
Oba se pletete. Nejdůmyslnější forma komunikace je skrz feromony!
Autorská citace #37
10.11.2010 21:48 - sirien
Colombo: Ta je ve skutečnosti evolučně relativně primitivní, sice velmi účiná, nicméně po kvalitativní a kvantitativní stránce velmi nedostačující. Neumím si dost dobře představit, jak bych ve feromonech sdělil myšlenku Platónovy jeskyně nebo matematickou formuli
Autorská citace #38
10.11.2010 22:36 - Shako
Pekny clanek i nektere komentar stali za precteni. Treba jsem vubec netusil, ze tu nekdo dela korekturu clanku.
Autorská citace #39
10.11.2010 23:01 - Colombo
Sirien: jn, proto je to jen jeden z nejvzácnějších způsobů komunikace, který nevyužívají téměř všecky vyšší organismy a hmyz jako takový, který téměř výhradně používá tento způsob komunikace, je téměř vyhuben. Protože sdělování platónovy jeskyně a matematických formulí jsou evolučně velmi významné myšlenky, které prostě každý druh musí umět předávat, jinak je odsouzen k záhubě.

Ale o tom moje poznámka nebyla.
Autorská citace #40
11.11.2010 02:00 - sirien
Colombo: Jak se to vezme. Vzhledem k tomu že pro dlouhodobé přežití druhu (jakože hodně dlouhodobé) je expanze do vesmíru nebo alespoň schopnost s vesmírem manipulovat (minimálně odstřelit sem tam nějaký ten asteroid) poměrně klíčová záležitost (protože jedna planeta je příliš nejistá záležitost), stejně jako ovládnutí nějaké té biochemie zabraňující pandemiím a tak, tak si dovolím tvrdit že schopnost sdělit matematickou formuli nebo koncept fyzikální myšlenky (...komunikačně adekvátní problém té jeskyni) se dá považovat za evolučně poměrně důležitou schopnost, jejíž neznalost vede k záhubě druhu. Dinosauři by Ti... nemohli vyprávět a můžeš hádat proč
Autorská citace #41
11.11.2010 10:44 - Colombo
Sirien: já si s dinosaury povídám celkem často. Patří k nejinteligentnějším druhům na planetě a dokáží se naučit a částečně porozumět i lidské řeči.
Autorská citace #42
11.11.2010 10:48 - Colombo
Nepočítaje, že zatím se lidstvo s cestováním do vesmíru netrhlo a dal bych tak zatím větší šance Zergům.

Ale jak jsem říkal, o tom moje poznámka nebyla.
Autorská citace #43
11.11.2010 19:30 - Argonantus
Alnag:
Povídání v užším kroužku rychleji chcípne. Pokud tedy nejde o kruh opravdu nejbližších přátel; ale musím říci, že jsem si nejbližší přátele nevybral podle témat zájmu.

Sirien:
Beru. Jak lze debatovat o Platonových idejích nejvhodněji?

Colombo:
Ač zcela pozitivní k dinosaurům - oni jsou to vlastně draci, že - nemohu říci, že bych udělal v drakomluvě nějaké větší pokroky. Kouzelnická řeč je na jiných principech.
Autorská citace #44
11.11.2010 20:20 - sirien
Argonantus: Vim já? Sokrates by asi řekl (a Platón mu to patolízalsky schválil) že starym dobrym způsobem kdy se banda filosofů sejde na nějakém středně rušném místě a tam problém prodiskutovávají za občasné účasti kolemjdoucích (které by asi víc zapojoval ten Sokrates než Platón, ale whatever).
Aristoteles by při tom pohledu nejspíš lehce zavrtěl hlavou a odešel by problém řešit do klidného ústraní sám, aby se pak vrátil a řekl jim svůj názor podepřený hromadou argumentů a oznámil jim, že ho možná trumfnou příště, případně by problém přednesl jiným učencům sobě rovným a následně o tom napsal traktát, řekl několika svým studentům, které to zaujme, že se na to mají zaměřit a položi by tak základ nové filosofické disciplíny která by se do dvou tisíc let stala samostatnou vědou (i když pokud se pamatuju dobře tak zrovna s tímhle problémem se podobně jako s Platónovým konceptem světa ideí vypořádal tím prvním způsobem).
Autorská citace #45
11.11.2010 23:30 - Argonantus
V zásadě jsem se držel té druhé Aristotelovy metody; ale jak vidíš, váhám, jestli je to dobře.
Autorská citace #46
12.11.2010 17:02 - Colombo
Argonantus: žádní magičtí smyšlení draci. Zcela exaktně systematicky prostě a jen ptáci jsou dinosauři.
Autorská citace #47
13.11.2010 09:53 - Argonantus
Colombo:
To je na mne moc chytré; prosím pomaleji.
Autorská citace #48
13.11.2010 13:45 - Colombo
Argo: Ptáci jsou dinosauři. Pokud vezmeš taxon plazi jako monofyletický, patří do něj dinosauři (poznámka, ptakoještěři jsou sesterská skupina k dinosaurům). Členění dinosaurů je mimo jiné i na dvounohé ptakopánvé dinosaury, raptoři, ti byli nejspiše (dnes je to prakticky jisté) opeření. No a část z těchto dinosaurů se vyvinula do podoby, již dnes říkáme "ptáci" (z nichž nekteří, opět polylyfyletický taxon, opět ztratili schopnost létat, z nichť ti velcí masožraví jsou opět již dnes vyhynulí).
Autorská citace #49
14.11.2010 10:30 - Argonantus
Colombo:
To celkem chápu, ale nějak mi z toho utekli ti draci, a ještě méně je mi jasná souvislost se způsobem vhodné komunikace.
Autorská citace #50
14.11.2010 10:54 - Colombo
S draky jsi přišel ty.
"Sirien: Dinosauři by mohli povídat" (byli všichni do jednoho vyhubeni planetkou a následnými klimatickými změnami)
"Colombo: To by teda mohli povídat, dokážou se naučit i lidskou řeč" (ptáci, zejména krkavcovití a papoušci, někteří nejen že dokáží vhledem k dobrému hlasovému aparátu opakovat lidskou řeč, ale když si dáš tu práci a naučíš je význam...)
"Argonantus: Draci..."

Ale moje poznámka byla původně uplně o něčem jiném. Ale to je teď už asi jedno.
Autorská citace #51
14.11.2010 13:36 - Argonantus
Colombo:

Aha, linka objasněna; pochopil jsem to jinak, než jak to bylo míněno. A jsem si skoro jist, že Sirien taky.
V tom případě debata vlastně končí tady:

Sirien píše:
Aristotele... by problém přednesl jiným učencům sobě rovným a následně o tom napsal traktát, řekl několika svým studentům, které to zaujme, že se na to mají zaměřit a položi by tak základ nové filosofické disciplíny která by se do dvou tisíc let stala samostatnou vědou


Argonantus píše:
V zásadě jsem se držel té ... Aristotelovy metody; ale jak vidíš, váhám, jestli je to dobře.
Autorská citace #52
14.11.2010 16:30 - sirien
Já Colombovu narážku pochopil, nicméně vzhledem k tomu že to byl hlod kterej navazoval na literu napsaného, nikoliv na pointu napsaného, tak jsem se rozhodl ji ignorovat...
Autorská citace #53
28.11.2014 13:27 - sirien
trocha nekromancie... sice to je tematicky trochu stranou diskuse, ale whatever...

(mimochodem, ta povídka, o které jsem v roce 2010 napsal, že je po dvou letech skoro hotová... tak další 4 roky jsou pryč a stále není - ale pořád se na ní pracuje :D )

původní zdroj

Arten píše:
Chtěl bych se zeptat - a tato otázka mě nenapadla jen u tohoto článku, ale u většiny, které tu publikuješ - Jak vlastně takový článek vzniká? Máš nějakou osnovu? Svoji nebo cizí? Jde spíš o spojení zdrojů, nebo spíš o vlastní zkušenosti? Jedná se o informace z "akademické půdy", nebo spíše o informace od hráčů/autorů rpg?


Jak vzniká článek... jak kdy, jak který.

Téma obvykle vychází buď z diskusí, které probíhají / někde najdu (takové "shrnutí obsahu" z mého pohledu - typicky třeba Detektivky), z momentálního impulzu (reakce k něčemu - typicky třeba článek o dekonstrukci skupin ve Fate) nebo to je něco o čem jsem u RPG dlouhodobě přemýšlel (původem buď přímo ze hry, nebo z diskuse s někým naživo) a přišlo mi, že jsem došel k nějakému zaznamenáníhodnému závěru.

způsob práce je obvykle závislý na délce článku (hlavně). Krátké články napíšu třeba hned z prvního zátahu a pak si je jen odložim k pozdější korektuře, popř. je rozepíšu, odložim a pak dopíšu v podstatě plynulým navázáním.
Dlouhé a obsáhlé články (jako Detektivky nebo tento) pak vznikají proti osnově - stává se, že si tu někdy třeba založím článek a pak si do něj nějakou dobu jen odkládám v bodovém seznamu myšlenky, než ho vůbec psát začnu.

Osnovy si buď netvořím, nebo si je tvořím pokaždé znovu - rozhodně neplatí, že bych měl nějakou standardní osnovu pro psaní článků (výjimkou jsou recenze, které píšu ve standardizované osnově, kterou jsem kdysi převzal od Alnaga - zaprvé je hezká, zadruhé mi přišlo... elegantní... abysme tu měli víc recenzí v obdobném formátu)

Ohledně zdrojů - v podstatě jde vždycky o moje myšlenky. Udělal jsem tu myslím pár překladů, ale minimum - překlady nebo převyprávění cizojazyčných zdrojů tu jsou spíš práce jiných.

Většinou jde o mix mé vlastní herní praktické zkušenosti s kriticky-teoretickou analýzou problému (někdy víc jedno, někdy druhé), přičemž obecně vycházím hlavně z vlastních teoretických základů a pohledů na věc (nejucelenější "traktát" na tohle téma je nejspíš Dynamická teorie RPG) plus z pár věcí co jsem převzal odjinud (něco z GDS, něco od R.D. Lawse).
"Akademické teorii" se naopak vyhybám jak čert kříži - case study "The Forge" mi kdysi dávno názorně ukázala, jaké hovadiny vzniknou jako výsledek od reality odtrženého teoretizování o RPG a navždy mi ukázala, že RPG jsou především o jejich skutečném hraní a realitu hry u stolu lze teoreticky popsat, ale rozhodně ji nelze teoreticky rozporovat.

Je pravda, že u některých článků si projdu co už bylo k věci napsáno (obvykle v diskusích), ale jde spíš o takový průlet abych se ujistil, že jsem postihl všechno a na nic nezapomněl, že bych přímo využíval obsah diskusí nebo cizí články jako zdroje se říct nedá (pokud to udělám, tak to vždycky odkážu jako zdroj - nějak nemám potřebu tvářit se, že je všechno nutně moje myšlenka, když neni).
Občas (a poslední dobou víc a víc) spíš vkládám odkazy na související články.

Tady je ale dobré vzít v potaz, že svoje základní vědomosti jsem nasbíral také s velkou pomocí mnoha jiných lidí - kdysi na RPG F, pak tady na Kostce a v pár případech i od lidí, které jsem potkával naživo. (Musím říct, že nejvíc poctěně jsem si připadal, když mi sám Jezevec jednou řekl, že toho o RPG už vím víc, než on... dodnes si vzpomínám, že když jsem se kdysi po RPG scéně já sám teprve rozkoukával, Jezevec byl Tou Osobou k níž se vzhlíželo...)
Vyjmenovávat tyhle lidi ale pořád dokola v nějakých poděkováních by bylo trochu divné a hlavně by to nebylo fér, protože bych určitě na někoho pokaždé zapomněl.
Autorská citace #54
17.2.2015 00:24 - sirien
Takový malý dotaz co mě tak napadl... Když se vezme v potaz, jaké články a jak obvykle nebo historicky píšu...


Existuje tu nějaká poptávka za něčím konkrétním ode mě?


Něco co by vás zajímalo, něco s čím si nevíte rady, něco o čem byste rádi věděli víc? (a dá se předpokládat, že by se to u mě dalo najít?)
Ať už nějaké konkrétní téma nebo nějaká problematika u které jste si třeba říkali, že by stálo za to o ní mít něco k přečtení nebo že by k tomu někdo mohl založit diskusi...

Pokud vás něco napadne, tak neváhejte napsat (protože jsem si všiml, že mnoho lidí váhá psát do veřejných diskusí, tak klidně můžete jen poslat PMku)


(věc se má tak, že jsem teď hodně psal o Fate, ale to se už poměrně vyčerpalo - mám tu ještě ke zveřejnění ve frontě Fate: FAQ, ale tím asi zas na nějakou dobu spíš skončím... a nemám teď úplně inspiraci k tomu o čem psát dál, tak jsem si řekl že bych případně mohl napsat jednou něco na požadované téma místo toho abych něco napsal a pak jen doufal, že to někdo třeba ocení)



PS - aktuálně mám rozepsaný článek "Horor v RPG" který bude opět plošným shrnutím tématu z mého pohledu tak jako byly Detektivky a Konspirace; Nevím, zda to bude poslední kousek "trilogie", ale aktuálně mě nenapadá žádný další žánr co by stál takhle za to, tak pokud vás ano tak nadhoďte.

Kromě toho připravuju článek o typech scén a užitečnosti jejich vymezení při hře, taková pomůcka pro každodenní hraní - zdánlivě teoretické téma, ale pojmu ho spíš prakticky.
Autorská citace #55
17.2.2015 01:19 - Gurney
Co takhle ty koně?

Jako člověka co na koni seděl párkrát v životě by mě zajímaly takové ty pro hru užitečné informace jako praktická rychlost cestování, praktická nosnost, jaké terény kůň zvládá a jaké už ne nebo jak je to s krmením a údržbou :) A taky co všechno je s koněm vlastně možné, hlavně s ohledem na ty filmové scény s jízdou najíždějící do kopinické formace nebo hrdiny ve zbroji co skáčou s koněm přes překážky.
Autorská citace #56
17.2.2015 03:26 - Colombo
Imho, mongolové měli právě výhodu, jejich poníci nebyli evropské přešlechtěné bojové mašiny a tak jim stačilo poměrně málo potravy. Evropský bojový kůň, který je oproti své původní variantě ohromné velké a silné zvíře potřebuje hromadu kvalitní koncentrované potravy. V podstaté se skoro nemůže napást. Oni koně samotní mají relativné neefektivní stravování. Nejen, že nejsou přežvýkavci, ale mají i poměrné krátké střevo. Divocí koně se tak v podstatě musí neustále pást. (pokud si to pamatuju správně)

Taky uvažuju, že napíšu nějaký článek, o kinship systémech a post-marital residence, prehistorické a kmenové válce či historii války v neolitu. Pak si sednu, vůbec nevím jak (a o čem) začíst a pak si řeknu, že tomu stejnak nerozumím a lidi to nezajímá.
Autorská citace #57
17.2.2015 03:35 - Naoki
COlombo: pokud bys byl schopen napsat článek o různých formách manželských forem či jiných typů pečování o potomka tak já bych to třeba ocenil :-)
Autorská citace #58
17.2.2015 03:55 - Colombo
Fuha, manželské formy, co to tím myslíš? Já studuju, jak se chovají společnosti z globálnějšího hlediska.

Btw. narážíš tím teď na to slovenské referendum?
Autorská citace #59
17.2.2015 04:31 - Naoki
Ee, nenarážel jsem na nic aktuálního. Akorát jak jsi napsal to "post-marital" tak mi naskočila myšlenka, že vlastně vím jen o třech formách manželství (monogamie, polygamie a polyandrie), tak zdali nejsou dochované i jiné, a popřípadě pokud jsou společnosti s volnějšími svazky, na koho padá odpovědnost za chování potomka.
Autorská citace #60
17.2.2015 04:34 - Colombo
Na strýce z matčiny strany.

Ok, o tom bych mohl napsat.
Autorská citace #61
17.2.2015 06:58 - noir
Colombo: Tak, tak. Ze stejných důvodů dostal na frak Napoleon v Rusku - jeho jízda pochcípala, zatímco ruští koně žrali bez problémů..
Autorská citace #62
17.2.2015 07:44 - Shako
Sirien: Co tak ten večně tebou zmiňovaný social contract? Nebo je tu na kostce nějaké obsáhlejší shrnutí? Ideálně třeba na několik kapitol.. na co nezapomenout? Jak hráče přesvědčit, že je to důležité? Co dělat, když SC nemáte (třeba protože hrajete nahodný oneshot). Jak vysvětlit nově příchozímu do skupiny, že nějakou dohodu už máte? A jak moc ji ten nový může změnit?

Od Alnaga se tu někde válí o tvorbě skupiny - jsou tam takové spíš praktické poznámky ke hře - domluvte si místo, buďte spolehlivý, nechovejte se jako prasata na návštěvě atp..
Autorská citace #63
17.2.2015 18:40 - sirien
Gurney: s nima nedáš pokoj, co? :) Ale ok, to by mohlo bejt zajímavý, pravda... jen teda si budu muset dodělat nějakej research, protože upřímně o koních najíždějících do pikenických formací toho zvlášť moc nevim :D

Shako: á, vidíš, to mě nenapadlo, že to vlastně není nikde pořádně popsané (separátně). To by asi taky šlo.


Colombo: Tak takové články se myslím docela cení. Třeba ten Naokiho o morálce se mi hodně líbil (těšim se až z toho bude nějakej pěknej sborník na téma přesvědčení a morality v RPG...)
Autorská citace #64
29.3.2017 04:28 - sirien
Hm. Strašně prokrastinuju nad článkem, u kterého mám děsný kreativní zásek, ale nechce se mi ještě spát, tak sem si řek, že si zaprokrastinuju takovou myšlenkou, co mi prolítla nedávno hlavou, že bych jí moh dát na blog, ale která vlastně za samostatný blog nestojí... a sem se možná docela tematicky hodí.


Někteří z vás se mě občas při setkání ptají, jak píšu články. Nebo jak tvořím příběhy na hry, i když zrovna u toho připravování hry sem poslední dobou trochu z formy a posledně sem to při přípravě trochu cítil, musim se přestat vymlouvat na to neustálý cestování z místa na místo a začít hrát... sakra, o tom sem psát nechtěl - já prokrastinuju od prokrastinace.

Anyway. Prostě se mě lidi ptali, jak píšu články a další lidi si mi stěžovali, že jim vždycky trvá hrozně dlouho připravit si příběh na další hraní. A ty věci si jsou ve skutečnosti v určitém směru docela podobné, minimálně tím, že v obou fungují tři výborné triky, resp. postupy, které je dobré dodržovat. Aspoň pro mě.


Trik první: Začněte ihned psát. Ať už článek do počítače nebo nějaké heslovité nápady k příběhu na papír. Čumět do monitoru nebo žužlat tužku a čekat na to, až se vám myšlenky zformují v hlavě do konečné podoby - to je nějaký prapodivný zen který je dobré nechat mnichům co meditují někde v himalájích. Mozek potřebuje tvořit, aby mohl přetvářet a pokud si necháváte věci jen v hlavě, tak nic netvoříte.

Když vymýšlíte příběh, je důležité dostat co nejdřív na papír nějaký nápad - a nemusíte systematicky začínat od začátku a čekat až vás napadne problém a zápletka, klidně můžete začít tématem co ve hře chcete mít nebo postavou, kterou tušíte, že tam chcete někam zasadit, nebo vztahem mezi nějakými skupinami, kolem kterého chcete, aby se něco dělo.

Když píšete článek, je kriticky potřeba ho rozepsat a začít přenášet myšlenky do textu - doslova je vysypat z hlavy do článku, bez ohledu na to, jak neuspořádané nebo nedokončené zatím jsou. Ten text prostě musí začít vznikat.


Trik druhý: Nemějte vztah k ničemu, co jste definitivně nedokončili. Všechno to je pracovní bordel. Mnohdy zjistíte, že je na něco těžké navázat, že jste věci zformulovali takovým způsobem, že je těžké je plynule a hladce propojit. Musíte to bez váhání smazat. Ihned, bez milosti.

Při vymýšlení příběhu dojde na to, že najdete chybu v logice, nekonzistenci, něco, co vlastně není cool. Můžete strávit věčnost snahou to zazáplatovat a vybrousit - ale obvykle to nestojí za to a bývá lepší to začmárat a udělat něco úplně jiného nebo dojít k podobné věci jinak. Najděte poslední bod, kdy věci dávají smysl a proškrtejte všechno, co je za nimi.

Při psaní článku napíšu naprosto standardně třeba 5x víc textu, než kolik v něm nakonec skončí. Ale stalo se mi už i to, že jsem ho napsal třeba 20x víc (mizerná DrDII recenze, doteď si pamatuju kolik jejích verzí vzniklo a zaniklo).

Na jedné škole kam sem chodil se říkalo, že "Každý projekt si minimálně jednou, ale spíše vícekrát za svou existenci zaslouží hodit celý do koše a začít znovu. Až na to dojde, nechť vás provází Síla." Musím říct, že to je pravda. Ironie je, že lidé to nechtějí dělat, protože mají pocit, že tím učiní svou práci zbytečnou a budou to dělat o to dýl. Jenže to je naopak. I když něco zahodíte, bylo to součástí procesu toho, co pak vznikne. A začít znovu trvá nakonec mnohdy kratší dobu, než snaha opravit něco špatného. A výsledek bývá lepší.


Trik třetí: Tvořte průběžně a nebojte se skákat, když se zaseknete. Tvořte z prostředka, od konce, napište začátek a pak vynechte zbytek první poloviny.

Při tvorbě příběhu občas nevíte, jak pokračovat, dokud nezjistíte, s čím vlastně chcete skončit. Mnohdy mám problém a úvod, ale pak nevím, jaká témata z toho vlastně vytvořit. Tak se prostě tvářím, že už to mám a přemýšlím místo toho, k čemu má ta hra směřovat a co z ní má vypadnout - a když to najdu, tak i zjistím, co k tomu má vést. A pak mnohdy zjistím, že vlastně ten závěr bude ještě nějak jinak, než sem původně myslel, ale to je jedno - důležité je hýbat se vpřed, i když to třeba není systematické.

Moje rozepsané články jsou... well, bordel. Pokud ste si představovali, jak systematicky píšu postupně odstavec po odstavci podle nějaké dopředu rozmyšlené osnovy, tak ani omylem. Zrovna teď mám rozepsaný další díl Scénáristiky, kde mám napsaný úvod a prakticky hotové závěrečné Poznámky a odkazy. Do toho tam mám nadpis a tři odstavce, které ani nevím, jestli do článku nakonec zařadím, nějakou navazující úvahu, do toho pár poznámek o nápadech na to, co dalšího tam bude. Občas se dopíšu až na konec a pak se vrátím a přepíšu něco v první třetině.

Tenhle trik je vlastně jen spojení dvou předchozích - co nejdřív tvořit a nebát se zároveň anihilovat to, co už bylo vytvořené.


Jsou nějaké další triky - třeba dát věc stranou a záměrně se k ní vrátit až o hodně později (získáte úplně novou perspektivu). A taky nechci říct, že bych neměl občas předem rozmyšlené osnovy (zejména u velkých článků jako jsou "Téma v Kostce" nebo při přípravě her, co jsou součástí větší kroniky) - a ano, u větších věcí to pomáhá. Ale zejména tím, že mám předem rozházená místa, do kterých můžu namátkově skákat. A s tou osnovou samotnou zacházím stejně, jako se vším ostatním - nechávám jí, ať se mi mění pod rukama.


Je to nejlepší způsob jak věci dělat? Popravdě - pochybuju. Je to dobrý způsob? Well - mě funguje. Doporučil bych vám ho? Asi jen jako inspiraci.

Nicméně pár lidí se ptalo, tak tady mají odpověď :)

(jo, projít věci zpětně a proškrtat balast aby se očistilo sdělení taky pomáhá, ale teď a tady se s tím namáhat nebudu :D )
Autorská citace #65
29.3.2017 07:49 - LokiB
+
tak. k uvedeným trikům jsem se postupně prokousal životem taky.
co myšlenek a nápadů to stálo, které jsem si pečlivě formuloval v hlavě, a nikdy je nakonec nehodil na papír ... raději sednou a napsat kostrbatý základ, než ho nechat z hlavy vyšumět v pěně dalších dní
Autorská citace #66
29.3.2017 08:13 - Colombo
J, nejlepší je psát od prostředka. Já vždycky začínám u Materials & Methods.
Autorská citace #67
31.3.2017 17:11 - Ebon Hand
Píšu od prvního nápadu, co mě ke hře napadl. Vůbec neřeším, jestli to má být strhující závěr, zvrat, nebo nějaká vychytávka do backroundu NPC. :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

sirien

Pokud mě chcete kontaktovat napřímo:
Mail/hangouts: sirien.neiris@gmail.comDiscord: sirien#2387Tel./Signal IM: +420 723 414 539* Jabber: sirien@jabber.org* ICQ: 208980071(nejsem a nebudu na FB)
* jen z počítačevíce
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13016295433044 secREMOTE_IP: 3.145.186.6