Sirienův blogček: O komunitách

Na začátek mi dovolte nastínit situaci, která v době psaní tohoto textu probíhá na RPG Fóru ohledně Sleziny RPG Fóra. Přede dvěma lety se založila akce - sraz lidí z Fóra. Tahle akce se konala každého půl roku střídavě na místě A a na místě B. Teď se jedna skupinka lidí rozhodla, že jí místo A, kde Slezina původně začínala, nesedí, a že by ho chtěli příští rok změnit.

To ale narazilo na silný odpor: lidé co na místo A jezdí od začátku, i další, kteří na něj nejezdí od začátku, ale zalíbilo se jim, se místa A nechtěli vzdát. Strhla se kolem toho pěkná hádka, přičemž v průběhu pár lidí prohlásilo, že mají místo A natolik rádi, že tam pojedou stejně, a pokud si budou muset vybrat mezi místem A a podzimní Slezinou samotnou, pak pojedou na místo A.

Uf. Doufám že sem to nastínil jasně a neutrálně zároveň. Co je pointou - já jsem byl mezi těmi co řekli že raději pojedou na místo A než na podzimní Slezinu jinde, pokud si budou muset vybrat. Na to mi Jonka odepsal tohle:

to že oznámíš "ok, tak si to udělejte jak chcete, my si to stejně uděláme na Dálavě" je buď vydírání (pokud chceš aby komunita vydržela celá) nebo to je rozdělování komunity.

A já se teď musím ptát - skutečně? Opravdu rozděluji komunitu?

Co to vlastně je, taková komunita?

Komunita je skupina vzájemně interagujících lidí, která se od zbytku světa specifikuje určitým, obvykle jen jedním a výrazným, rysem. Může to být "místní" komunita, definovaná místem, které máte na mysli - vlastně skupina sousedů. Může to být "internetová" komunita, což je skupina lidí chodící na určitý web/weby. "Nyxová" komunita pak bude skupina lidí, kteří chodí na diskusní server Nyx, zatímco "modelářská komunita" nebo "RPG komunita" je skupina lidí, kteří mají společný koníček.

Jak se dá snadno odpozorovat, tak rozhodně neplatí, že by se všichni členové komunity museli znát mezi sebou, nebo spolu přímo komunikovat. Jde spíše o to, že mají možnost v rámci komunity interagovat, než že by tak museli činit (čímž se nám vyprofilují aktivní a pasivní členové).

Když se nad tím zamyslíte, tak zjistíte, že ani není zdaleka potřeba, aby byla komunita vázána nějakými zvláště přátelskými vztahy. Bohatě stačí, když v ní nebude příliš mnoho vztahů nepřátelských (i když rozhodně nechci tvrdit, že by v komunitě přátelské vztahy neexistovaly nebo nemohly vznikat).

Komunitu ve skutečnosti tedy opravdu pojí jen onen jeden rys, ta jedna věc, kterou mají všichni její členové společnou - oblíbený televizní seriál, oblíbené hobby, školní třída. Jenže se nedá říct, že by každý, kdo tento rys sdílí, do komunity nutně náležel - existuje spousta lidí, co sledují StarGate/Star trek/whatewer, ale přitom je nezajímají ostatní lidé, kteří také jejich seriál sledují. Stejně tak existuje skupina lidí hrajících RPG s pár přáteli, kteří se o komunitu RPG hráčů nestarají a možná o ní zavadí, když budou hledat nějaké rozšíření, ale hned co jej naleznou z ní zase zmizí.

Lidé jsou skupinová stvoření, počet těch, kteří mohou žít bez jiných je menší, než statistická chyba (čistě sociálně, nějaké diskuse o tom, kde berou jídlo a tak jsou pro téma irelevantní) a tudíž mají ve zvyku různé skupiny vytvářet. Například bylo experimentálně zjištěno, že když vezmete naprosto náhodnou skupinu lidí a náhodným losem je rozdělíte mezi skupiny A a B, tak dotyční jedinci začnou prakticky okamžitě (a podvědomě) vytvářet jakousi soutěživsot vůči druhé skupině.

Výsledkem je, že lidé mají tendenci komunity budovat, podílet se na nich, nějak v nich interagovat a - přisuzovat jim význam, který třeba samy o sobě nemají. Například si mohou představovat komunitu jako něco pevného, něco, co mezi jednotlivci, kteří ji tvoří, buduje vazby silnější, než skutečně jsou.

Co je tedy komunita, když to není skupina lidí kteří spolu komunikují (protože pasivní členové se do komunikace nijak zapojovat nemusí), ani skupina přátel?

Komunita je ve skutečnosti platforma, na jejímž základě vznikají další vztahy, je to sociální prostor, v němž můžete jiné lidi pozorovat, seznámit se s nimi, spřátelit se nebo vybudovat nějaký jiný, pevnější vztah, ať už přátelský, milostný nebo pracovní.

Komunitu může narušit vlastně jen málo věcí, protože ona sama je natolik éterická, že je jen málo věcí, které by ji nějak narušit mohly. Koncem komunity je zcela určitě konec spojovacího prvku - zboření sídliště a rozstěhování lidí zboří místní komunitu, zhroucení nebo zabanování serveru (např. ilegální herní server) zničí internetovou komunitu. Další věc, která může komunitu zničit, jsou rozepře, ať už věcné nebo osobní. A to když vytvoří v komunitě tolik nesnášenlivých vztahů, že už síla pojícího prvku není dostatečná, aby je převážila.


Co jsem chtěl říct,

je to, že komunita není žádná posvátná kráva. Není to nic, s čím by rostl a padal svět, každý z nás je členem mnoha komunit, jen v některých je aktivní. Samozřejmě - může se stát, že se do činnosti nějaké komunity zapojíme natolik, že to pro nás získá osobní význam, můžeme v komunitě navázat tolik přátelských vztahů, že je pro nás komunita komunikační platformou s velkou částí lidí, na nichž nám záleží. Ale to už se nebavíme ani tak o komunitě, jako spíš o vztazích na ní vzniklých.

Komunita se nerozpadne tím, že skončí nějaká její akce, nezbortí se ani tím, že se v ní pohádají lidé. Oboje ke komunitě prostě patří.

Komunita není zaklínadlem, kterým by se mohl kdokoliv ohánět a křičet při tom nějakou variaci o "vyšších cílech" (jako například citát v úvodu, kde je komunita a její jakási soudržnost použita jako argument, aby někdo protlačil svůj názor).

Komunita je jen komunita, prostor, ve kterém se pohybujeme. Není důležitá sama o sobě. Důležité je to, co vystavíme na možnostech, které nám nabídne.
Napsal: sirien
Autorská citace #82
9.9.2014 16:06 - Alnag
Mně se vždycky líbily hry na životní příběhy. :)
Autorská citace #83
9.9.2014 16:26 - Colombo
To zní jako televizní seriál.
Autorská citace #84
10.9.2014 10:18 - Wild West
Sex ve městě, nejspíš.

Já myslím, že "role" je úplně nešťastné slovo od začátku, které to žene příliš "divadelním" směrem. Asi jako to "adresování" premisy, rovněž z angličtiny a rovněž v češtině nevedoucí k ničemu rozumnému.

"Hrdina" má na rozdíl od "role" ten jemný přidaný podtón, že je obvykle vnímám jako aktivní. "Roli" hraje herec podle pokynů režiséra. "Hrdina" - tady od režiséra a autora odhlédneme a tak nějak předpokládáme, že jedná sám za sebe.
Což je u RPG daleko přesnější.

Třetí možnost je ta "postava", kterou najednou všichni vytáhli z kufru u českého ekvivalentu NPC coby "cizí postava" a "vlastní postava". Ta má zase jakýsi fyzický přídech; když se bavíme o "ztvárnění postavy", nejvíc ze všeho zase všechny napadá, jak stál, jak se tvářil, atd.
"Hrdina" vede daleko víc k nějaké akci, případně k tomu, co prožívá uvnitř (odtud "tragický hrdina").

Prostě, ten hrdina mi připadá beznadějně nejlepší a setrvalý odpor proti němu - a potažmo hře na hrdiny - mi není jasný.
Autorská citace #85
10.9.2014 10:56 - Alnag
Wild West píše:
Prostě, ten hrdina mi připadá beznadějně nejlepší a setrvalý odpor proti němu - a potažmo hře na hrdiny - mi není jasný.


Řekl bych, že kámen je zakopaný v tom, jestli vnímáš hrdinu ve smyslu protagonista a nebo ve smyslu morálního vymezení (hrdina vs. padouch). V tom prvním je to asi v pořádku, ale příliš mnoho lidí to uchopuje spíš v tom druhém... byl to "... hrdina, vytáhl dítě z hořícího baráku." a mají možná pocit, že to tlačí rámec her jen do určité části fikce.

Možná, že by se dalo prostě říkat příběhové hry, hry s příběhem... příběhotvorné hry. Co já vím.
Autorská citace #86
10.9.2014 10:57 - York
Wild West píše:
Prostě, ten hrdina mi připadá beznadějně nejlepší a setrvalý odpor proti němu - a potažmo hře na hrdiny - mi není jasný.


Je to nejspíš proto, že to zní jako "hrajeme si na hrdiny", jako dětská hra. Kdyby to bylo "hraní rolí hrdinů literárních příběhů", nebo tak něco, tak to je jiná. Jenže to je zas moc dlouhé.

Alnag: Jo, to taky.

Já jsem do podtitulu napsal "Společenská hra na prožívání příběhů" :)
Autorská citace #87
10.9.2014 11:26 - Dukolm
Hra na hrdiny má několik úskalí jedno tu už popsal Alnag a to druhé s ním dost souvisí když vysvětluješ někomu co to jsou ty RPG, tenhle pojem hrdina působí i dost negativně pro neznalé lidi. U formulace s rolí nebo s příběhem jsem nikdy problém nezaznamenal.
Autorská citace #88
10.9.2014 11:55 - Shako
Wild West píše:
Já myslím, že "role" je úplně nešťastné slovo od začátku, které to žene příliš "divadelním" směrem. Asi jako to "adresování" premisy, rovněž z angličtiny a rovněž v češtině nevedoucí k ničemu rozumnému.


V kontextu larpu je ten směr správný, nelze se tak divit, že to larpeři ženou tímto směrem.


York píše:
Společenská hra


Má pro mě nepřijemnou asociaci s pravěkýma deskovkama. Tomu bych se tedy taky obloukem vyhnul.
Pokud už chci zdůraznit "společenská", tak bych volil jiné vyjádření.
Autorská citace #89
10.9.2014 15:22 - Wild West
Píše:
tenhle pojem hrdina působí i dost negativně


To už je fakt hardcore názor. Lidi v mém okolí nemají s hrdinou problém.

Já mám zase problém s těmi rolemi papíru, nebo čeho. Role sama o sobě je ještě přijatelná, "rolování" je malér. To má smysl pouze jeden.

Píše:

V kontextu larpu je ten směr správný


No jo, ale otázka je, zda se v kontextu larpu nechat hnát směrem, ze kterého dostává část debatérů pravidelně záchvat (klíčové slovo je railroad)
Autorská citace #90
10.9.2014 15:49 - Sadako
Výraz "rolové hry" zní velmi zvrhle.

Btw. pro pobavení
- hraju RPGčko
- ty si hraješ s ručním protitankovým granátem?
Autorská citace #91
10.9.2014 16:07 - shari
Sadako píše:
- hraju RPGčko
- ty si hraješ s ručním protitankovým granátem?

Geniální! :D
Autorská citace #92
10.9.2014 20:43 - Gurney
"Hry na hrdiny" je pro mě příšernost a stejně křečovitý pojem jako "čistonosoplenka". Že to dává smysl v literatuře mi přijde jako od reality odtržený argument, první asociace je téměř vždy "hrát si na hrdinu" - což rozhodně není dojem který bych chtěl vyvolávat když vysvětluju svoje zájmy.

Za mě "roleplayový hry", v běžné řeči s informovanýma lidma "rpégéčka" resp. "papírový rpgéčka", chci-li to odlišit od pc rpg. Šok na straně češtinářů beru jako přidanou hodnotu.
Autorská citace #93
10.9.2014 21:27 - chrochta
Není náhodou RPG = "reaktivní protitankový granát"? Já jenom, že jsem tu zkratku kdysi dávno viděl ve spojitosti s něčím silně připomínajícím stařičký pancrfaust...
Autorská citace #94
10.9.2014 21:42 - ShadoWWW
jj, RPG bylo i v DOOMovi.
Autorská citace #95
10.9.2014 22:13 - Wild West
Za nás to byl dokonce Ruční Protitankový Granát. Takový ten velký.
Zkoumal jsem to, a v mém okolí zkratku RPG nezná nikdo. I když to třeba i hráli.
Autorská citace #96
5.2.2015 12:15 - Plz
Sice s křížkem po funuse ale když už tak vám tady trošku rozčeřím vlny a přidám jeden názor k debatě o tom jaký název použít pro RPG.

Já vždy a všude používal slova dračák či dračí doupě. Nezavání to ani hrdinama ani rolováním čehokoliv, naopak slovo drak zní dostatečně zajímavě a každý nějakého draka zná či o něm četl (třeba v pohádkách) a jeho doupě tedy musí být zajímavé.

Má to hned několik výhod. Dost starších lidí tohle slovní spojení už někde slyšelo (například od svých potomků) a nebo sami zažili první nástup RPG který je s tímhle názvem spjat. Navíc to zní dostatečně zajímavě a nicneříkajícně aby se posluchač případně zeptal a co to vlastně je.

A jen tak pro zajímavost než mě začnete případně kamenovat (tedy pokud to ještě někdo bude číst) i když mluvím o dračáku tak podle těchto pravidel sám nehraji už od roku 96 ale stejně je nejjednodušší říkat pořád dračák.

A ke komunitám. Komunita je iluze, která se dokáže velmi rychle rozplynout. Zvláště ty internetové pokud nejsou tmelícím prvkem i další vztahy.

Plž
Autorská citace #97
5.2.2015 21:26 - Jerson
Ano, taky používám slovo dračák, prakticky výhradně ve smyslu "naše hra není jako Dračák" :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.065850019454956 secREMOTE_IP: 3.144.42.196